جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۲
كشتي هاي ايران سالي ۱۰۰ ميليون تن بار مي برند
005710.jpg
رئيس سازمان نقشه برداري كشور در دوازدهمين همايش ارگان هاي دريايي كشور با تشريح وضعيت حمل و نقل دريايي و جايگاه آن در برنامه توسعه چهارم گفت: اگر بخواهيم بدون نفت زندگي كنيم، بهترين راهكار توجه به زيرساختار صنعت حمل و نقل است.
«محمد مدد» كه در محل هتل هاي آزادي رامسر سخن مي گفت، افزود: ۶۶ درصد ذخاير نفت شناخته شده، ۴۰ درصد گاز و ۴۰۰ ميليون هكتار زمين كشاورزي جهان در آسيا و آسياي مركزي وجود دارد و به اين دليل از اين قاره به عنوان قلب ارتباطات جهاني نام مي برند.
وي گفت: به دليل آسان بودن قوانين، حمل و نقل دريايي بهترين راه حمل كالا در دنيا است، ضمن آنكه اقتصاد و بازار آينده جهان را رقم خواهد زد و اقتصادهاي خرد در اين بين منزوي و محكوم خواهند شد.
رئيس سازمان نقشه برداري كشور اعلام كرد هم اكنون در جهان ۳۰ هزار كشتي، شش ميليارد تن كالا جابه جا مي كنند كه سهم ايران با ۱۲۶ كشتي، جابه جايي ۱۰۰ ميليون تن بار است.
وي با بيان اينكه ايران بدون نفت بايد ايران با صنعت حمل و نقل باشد، افزود: ما بايد در صنعت حمل و نقل نقش خود را در سطح جهان پيدا كنيم زيرا در بنادر ساخته شده پيش بيني حمل و نقل آينده نشده و كفايت نمي كند.
مدد، برنامه ريزي براي ساخت بنادر و توسعه صنعت حمل و نقل را ضروري دانست و گفت: تحقق هر طرح بندرسازي، راه آهن و جاده هاي ترانزيتي حداقل ۱۰ سال زمان مي طلبد.
به گفته وي، بدون برنامه ريزي در زمينه استقرار جمعيت در شمال و جنوب كشور، نمي توان در برنامه ريزي هاي آينده موفق بود.
رئيس سازمان نقشه برداري كشور يادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد جمعيت كشور در دو منطقه رشته كوه هاي البرز و زاگرس ساكن هستند و ضروري است كه اين جمعيت براي استفاده از سواحل به آن جا سوق داده شوند.
وي همچنين درياي خزر را يكي از قطب هاي آينده حمل و نقل دانست.
در دومين روز همايش ارگان هاي دريايي كشور، سه نشست تخصصي پيرامون محيط زيست دريايي و توسعه صنايع شيلاتي، جايگاه بخش خصوصي در بحث محيط زيست دريايي و توسعه صنايع شيلاتي، جايگاه بخش خصوصي و تضمين منافع ملي، حقوقي و بيمه دريايي برگزار مي شود.

ايجاد ۱۶ هزار شغل جديد در صنايع تبديلي روستايي
005715.jpg
مديركل طرح هاي صنعتي و بهره برداري وزارت جهاد كشاورزي در گرگان گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار فرصت شغلي در زمينه صنايع تبديلي و كوچك روستايي كشور ايجاد شد.
«عباسعلي پاك نژاد» ديروز در دومين روز گردهمايي مديران صنايع روستايي كشور افزود: اين تعداد فرصت شغلي در ۱۴ ناحيه صنعتي روستايي احداث شده در سال گذشته ايجاد شد. وي ادامه داد: سال گذشته براي ايجاد و توسعه صنايع تبديلي و كوچك روستايي يك هزار و ۵۴۵ ميليارد ريال از طرف دولت سرمايه گذاري شد. به گفته وي همچنين ۹۴۰ ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي توسعه اين صنايع پرداخت شد. وي درخصوص آموزش صنعتگران روستايي گفت: با هماهنگي معاونت ترويج و مشاركت مردمي در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۶۹۳ نفر از صنعتگران آموزش داده شد. پاك نژاد تصريح كرد: امسال كليه استان ها همچون سال هاي گذشته به لحاظ عملكرد و شاخص ها رتبه بندي خواهند شد. وي افزود: در سال گذشته استان فارس در زمينه ايجاد فرصت شغلي و محصولات صادراتي صنايع روستايي به ترتيب با يك هزار و ۸۱۰ فرصت شغلي و ۶/۲۶ ميليون دلار صادرات رتبه اول را در كشور كسب كرد. به گفته وي همچنين در زمينه اعطاي تسهيلات استان خراسان با ۱۰۰ ميليارد ريال و استان مازندران در بخش به بهره برداري رساندن نواحي صنعتي با چهار ناحيه صنعتي مقام اول را كسب كردند. مديركل طرح هاي صنعتي و بهره برداري وزارت جهاد كشاورزي گفت: در زمينه اشتغال زايي عملكرد اين اداره ۳۵ درصد، اعطاي تسهيلات ۶۶ درصد و صادرات ۲۰ درصد نسبت به سال ۸۰ رشد داشته است. وي ارزش كالاهايي را كه از واحدهاي داراي مجوز صنايع تبديلي روستايي صادر شد، ۶/۶۲ ميليون دلار اعلام كرد.
معاون صنايع، عمران و توسعه روستايي جهاد كشاورزي استان گلستان در اين همايش گفت: هفت ناحيه صنعتي روستايي به وسعت ۹۴ هكتار با پيشرفت فيزيكي بين ۵۰ تا ۸۰ درصد در اين استان در دست احداث است. مهندس «ابوالقاسم جليني كرد» تعداد قطعات قابل واگذاري در اين نواحي را ۵۰۳ قطعه اعلام كرد و افزود: ۳۲ واحد صنعتي در اين نواحي به بهره برداري رسيده و ۸۸ واحد ديگر در حال احداث است. وي گفت: در سال گذشته ۱۰ ميليارد و ۶۳۰ ميليون ريال براي نواحي صنعتي هزينه شد و براي امسال شش ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال اعتبار مصوب شده است. جليني كرد با اشاره به اينكه در سال گذشته ۶۳۹ جواز تاسيس واحدهاي صنعتي با پيش بيني ايجاد ۹ هزار و ۳۴۱ فرصت شغلي صادر شد، تصريح كرد: با صدور اين تعداد جواز تاسيس ۵۸۴ ميليارد و ۶۴۲ ميليون ريال در ايجاد طرح هاي صنايع روستايي سرمايه گذاري مي شود. وي درخصوص وضعيت پروانه بهره برداري صنايع روستايي در گلستان گفت: در سال گذشته ۱۸۴ پروانه بهره برداري با ايجاد يك هزار و ۹۳۶ فرصت شغلي صادر شد كه ۱۱۰ ميليارد و ۶۱۵ ميليون ريال سرمايه گذاري شد. معاون صنايع، عمران و توسعه روستايي جهاد كشاورزي گلستان آموزش مديران صنايع، استفاده از تازه هاي تحقيقاتي، ارتباط دوسويه صنايع با دانشگاه ها و مراكز علمي و به كارگيري كارشناسان و متخصصين را از مهمترين راهكارهاي پيشرفت صنايع روستايي ذكر كرد.
به گفته وي از ابتداي تاسيس استان گلستان تاكنون ۱۵ طرح تحقيقاتي در زمينه صنايع روستايي به دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان ارائه شده كه اعتبارات اين طرح ها به صورت دوجانبه بوده است.
وي افزود: خلاء ابزار تكنولوژي كه شامل مديريت، امكانات و تجهيزات لازم براي توسعه صنايع روستايي است كاملاً احساس مي شود كه مي بايست در اين راه تلاش مضاعف صورت گيرد.

تحليل بازار
مروري بر بيست و چهارمين اجلاس «مركوسور»
سران اتحاديه «مركوسور» با آنكه از لزوم يكپارچگي منطقه آمريكاي جنوبي سخن مي گويند در بيست و چهارمين نشست خود تصميم مهمي براي پيشرفت برنامه هاي اين اتحاديه نگرفتند.
اين اجلاس يك روزه با شركت سران كشورهاي آرژانتين، برزيل، اروگوئه و پاراگوئه، اعضاي اصلي اتحاديه، شيلي و بوليوي شريكان آن و ونزوئلا ميهمان نشست چهارشنبه شب در آسونسيون، پايتخت پاراگوئه پايان يافت. بررسي گزارش هاي رسانه هاي خبري منطقه نشان مي دهد كه همگي اين مقامات در سخنان خويش خواستار تلاش براي تحقق يكپارچگي سياسي و اقتصادي اعضاي اتحاديه و سپس تعميم آن به ديگر كشورهاي منطقه شدند. اين اتحاديه با زيربناي اقتصادي از هشت سال پيش كار خود را آغاز كرده اما پيشرفت چنداني در راه رسيدن به اهداف خود نداشته است كه مانع تراشي هاي آمريكا از جمله عوامل آن به حساب مي آيد. سران اتحاديه در نشست ديروز با اعتراف به اينكه بيشتر اهداف جمع در حد سخن باقي مانده، تأكيد كردند كه «زمان عمل» به اين سخنان فرا رسيده است. اين اظهارات نشان مي دهد كه پس از چند سال، اراده بيشتري در بين زمامداران منطقه براي پيگيري اهداف مشترك بروز پيدا كرده است.
بدون ترديد عامل اصلي اين امر مواضع تازه نستور كرچنر و لوييز ايناسيو لولا داسيلوا رؤساي جمهوري آرژانتين و برزيل مبني بر تقويت مركوسور است. بيان اين مواضع مسئله يكپارچگي سياسي و اقتصادي آمريكاي جنوبي را به بحث روز محافل سياسي و خبري منطقه تبديل ساخته است. برزيل و آرژانتين در مجموع، بخش مهمي از سرزمين ها و جمعيت آمريكاي جنوبي را در بر گرفته اند و تحولات اين دو كشور به طور چشمگيري بر ديگر كشورهاي منطقه تأثيرگذار است. كرچنر و لولا كه هفته پيش در برازيليا با يكديگر ديدار كردند، يك پيشنهاد مشترك و دو طرح جداگانه را در نشست ديروز «مركوسور» ارائه كردند. سران برزيل و آرژانتين مسئله تشكيل يك پارلمان مشترك در بين كشورهاي عضو را مطرح ساختند. رئيس جمهوري برزيل همچنين خواستار اجراي طرح «اتحاد گمركي» در مركوسور قبل از سال ۲۰۰۶ ميلادي (۱۳۸۵) شد. نستور كرچنر رئيس جمهوري آرژانتين نيز بر لزوم تعيين «پول واحد» براي كشورهاي عضو اتحاديه تأكيد كرد. ارائه همين پيشنهادها سبب شد تا در بيشتر مطبوعات روز پنج شنبه كشورهاي منطقه، حتي آناني كه ارتباطي با اتحاديه مزبور ندارد، موضوع «يكپارچگي» در قالب گزارش و تحليل مطرح شود. تحقق چنين پيشنهادهايي به منزله شكل گيري يك مجموعه هماهنگ از كشورهايي به حساب مي آيد كه بيشتر آنها به مسائل مشابهي مبتلا هستند. اهميت اين امر در زماني كه موضوع راه اندازي بازار آزاد در قاره آمريكا با فشار دولت واشنگتن پيگيري مي شود، دوچندان به نظر مي آيد. آمريكا براي تشكيل اين بازار تا سال ۲۰۰۵ ميلادي، تلاش دارد تا با كشورهاي منطقه به طور جداگانه به گفت وگو بنشيند.
اكنون سران مركوسور تصريح مي كنند كه به عنوان يك اتحاديه و با موضعي يگانه با آمريكا در اين زمينه سخن خواهند گفت. پافشاري رؤساي جمهوري آرژانتين و برزيل در اين زمينه را شايد بتوان از مسائل مهم اجلاس ديروز به حساب آورد. واشنگتن با پيش بيني چنين شرايطي هفته پيش شتاب زده يك قرارداد همكاري اقتصادي دوجانبه را با دولت شيلي امضا كرد. شيلي با قدرت اقتصادي قابل توجه اي از شريكان اتحاديه مركوسور است و دولت آمريكا در سال هاي اخير با توسل به روش هاي مشابه از پيوستن كامل آن به اين مجموعه جلوگيري كرده است. همين امر سبب شد تا رئيس جمهوري اروگوئه در جريان نشست ديروز به طور تلويحي، رئيس جمهوري شيلي را مورد سرزنش قرار دهد. سران اين اتحاديه همچنين تأكيد كردند كه در مذاكره با اتحاديه اروپا نيز موضعي يكپارچه خواهند داشت. با اين وجود اجلاس مزبور بار ديگر درخواست هاي برخي از كشورهاي منطقه براي پيوستن به «مركوسور» را بدون جواب گذاشت. اكوادور، ونزوئلا و پرو از جمله اين كشورها هستند و در اين بين هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا شخصاً به آسونسيون رفته بود تا بر اين درخواست پاي فشارد. با توجه به تمام اين مسائل نستور كرچنر رئيس جمهوري تازه آرژانتين در پايان اجلاس ديروز گفت: به مركوسور بسيار اعتقاد دارم، به شرط آنكه پيشرفتي در برنامه هاي خويش داشته باشد.

امتيازات واحدهاي صنعتي كه از تهران خارج شوند اعلام شد
005720.jpg
وزير صنايع و معادن اعلام كرد: واحدهاي صنعتي كه از تهران به شعاع ۱۲۰ كيلومتري خارج شوند، به مدت ۱۰ سال از معافيت برخوردار مي شوند.
«اسحاق جهانگيري» روز پنج شنبه در مراسم آغاز عمليات اجرايي شهرك صنعتي گرمسار با اشاره به وجود شهرك هاي متعدد صنعتي در اطراف تهران خاطرنشان ساخت: واحدهايي كه در اين شهرك ها مستقر شوند تا پنج سال از معافيت برخوردار خواهند شد.
كلنگ احداث شهرك صنعتي گرمسار در زميني به وسعت ۶۳۵ هكتار توسط وزير صنايع و معادن به زمين زده شد. فاز اول اين شهرك كه در سطح ۲۰۰ هكتار اجرا مي شود ۳۳۲ واحد صنعتي را در خود جاي خواهد داد. همچنين با حضور وزير صنايع و معادن، استخر سرپوشيده و زمين چمن مجموعه ورزشي شهرك صنعتي سمنان افتتاح شد و به بهره برداري رسيد. اين استخر به همت شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان با زيربناي يك هزار و ۱۶۶ متر مربع احداث شده و مجهز به سوناي خشك و مرطوب، جكوزي و تاسيسات لازم است. براي ساخت اين استخر كه در مجموعه ورزشي شهرك صنعتي سمنان واقع است و داراي ابعاد ۱۵ در ۲۵ متر است دو ميليارد و ۳۵ ميليون ريال هزينه شده است. همچنين زمين چمن اين مجموعه ورزشي با مساحت ۱۱ هزار متر مربع و هزينه ۱۸۰ ميليون ريال ايجاد شده است. مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان سمنان هدف از ايجاد اين مجموعه ورزشي را ايجاد امكانات ورزشي و رفاه حال كارگران، صنعتگران و مديران صنايع مستقر در اين شهرك اعلام كرد. وزير صنايع و معادن امروز همچنين در آيين افتتاح كارخانه عقاب افشان سازنده اتوبوس بين شهري اسكانيا در شهرك صنعتي سمنان شركت كرد. اين واحد با ظرفيت توليد سالانه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بين شهري با سرمايه گذاري ۴۵ ميليارد ريال و يك ميليون و ۵۰۰ هزار يورو ايجاد و راه اندازي شده است. با بهره برداري از اين كارخانه ۱۵۰ نفر جذب بازار كار شده اند. مديرعامل كارخانه عقاب افشان به خبرنگار ايرنا گفت: ظرفيت اين واحد تا ۶۵۰ دستگاه در سال قابل توسعه است. «عبدالله اكبري» خاطرنشان ساخت: با ايجاد خطوط جديد، اين ظرفيت تا دو هزار دستگاه در سال نيز قابل افزايش است. وي گفت: توليد هر دستگاه اتوبوس در اين واحد قريب ۶۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ ميليون ريال صرفه جويي ارزي براي كشور به دنبال دارد. اين واحد در زميني به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع و زيربناي ۱۵ هزار متر مربع احداث شده است. سازمان صنايع و معادن استان سمنان نياز كشور به اتوبوس بين شهري را سالانه سه هزار و ۵۰۰ دستگاه اعلام كرد و افزود: هم اكنون سالانه يك هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در كشور توليد مي شود. شركت سازنده اتوبوس اسكانيا در سمنان صدور توليدات خود به كشورهاي عربي منطقه از جمله عربستان و مصر را در برنامه دارد.

نگاه به جهان
اعتصاب كارمندان دولت در كلمبيا
حدود ۶۰۰ هزار تن از كاركنان دستگاه هاي دولتي در كلمبيا از روز پنج شنبه در اعتراض به برنامه هاي تعديل نيروهاي ادارات دست به اعتصاب زدند. به گزارش «راديو ملي كلمبيا» كاركنان دولت در پي اعلام تصميم نهايي هيأت وزيران اين كشور مبني بر بستن شركت مخابرات كلمبيا موسوم به «تله كوم» اعتصاب خود را آغاز كردند. دولت كلمبيا دو روز پيش تصريح كرد كه شركت مخابرات را خواهد بست و به جاي آن مجموعه هايي كوچك تر ايجاد مي كند.
رهبران اتحاديه هاي كارگري به خبرنگاران گفتند كه دولت براي اخراج دست كم چهل هزار تن از كاركنان ادارات خود در كوتاه مدت برنامه ريزي كرده است. روزنامه محلي «ال تيمپو» به نقل از فابيو آرياس رئيس «اتحاديه مركزي كارگران» كلمبيا نوشت كه كاركنان بخش هاي مخابرات، بهداري، برق، قضايي و آموزشي در اعتصاب شركت دارند. وي افزود كه هنوز درباره مدت اين اعتصاب تصميم گيري نشده است و احتمال نامحدود بودن آن بعيد نيست. آرياس اطمينان داد كه كاركنان بخش اورژانس بيمارستان ها در زمان اعتصاب به وضعيت بيماران رسيدگي خواهند كرد. اين مقام سنديكايي اضافه كرد كه برنامه هاي آلوارو اوريبه رئيس جمهوري كلمبيا در زمينه خصوصي سازي و اخراج كاركنان، به شدت آنان را آشفته ساخته است. اوريبه از ۱۰ ماه پيش كه به قدرت رسيده با اجراي برنامه هاي تحميلي «صندوق بين المللي پول» دست به تعديل بودجه ها و كاركنان بخش دولتي زده است. وي همچنين «ماليات شرايط جنگي» وضع كرده و با همين عنوان پرداخت ها به كاركنان را كاهش داده است. روبرتو چاموسه رو رئيس «فدراسيون ملي كاركنان دولت» هشدار داد كه هدف هيأت وزيران كلمبيا در نهايت اخراج يكصد هزار كارمند است.

يك هزار ميليارد ريال جايزه صادراتي تعيين شد
وزير صنايع و معادن گفت: براي توسعه صادرات غيرنفتي و تشويق صادركنندگان، امسال يك هزار ميليارد ريال جايزه صادراتي تعيين شده است.
«اسحاق جهانگيري» ديروز در گردهمايي كارآفرينان و مديران واحدهاي صنعتي معدني استان سمنان افزود: اين جايزه به واحدها و صادركنندگاني تعلق مي گيرد كه در زمينه توسعه صادرات، تلاش مضاعفي داشته باشند. وي توسعه صنعتي را براي كشور امري ضروري و قطعي دانست و گفت: صنعتي شدن جز با توليد صادراتي و توليد در اندازه هاي جهاني امكان پذير نيست. جهانگيري گفت: كشور راهي جز حركت به سمت صنعتي شدن ندارد، به نقطه اي رسيده ايم كه بايد براي رفاه، درآمد بالا، فقرزدايي و توسعه، خيز و گام جدي در راه صنعتي شدن برداريم. وزير صنايع و معادن افزود: طرح توسعه استراتژي صنعت كشور نهايي شده است و استراتژي توسعه صنعتي بايد تمام بخش ها را به دنبال خود بكشد. وي همچنين اصلاح قانون ماليات ها را خدمت بزرگ مجلس ششم به كشور ياد كرد و گفت: كاهش سقف ماليات ها به ۲۵ درصد، اتفاق مهمي در سطح بين المللي بود كه با تصويب اين قانون تحقق يافت. وزير صنايع و معادن، استان سمنان را از نظر صنعتي و معدني بسيار خوب و مهم دانست و افزود: اين استان با توجه به قابليت هايي كه دارد بايد بالاتر از اين نقطه قرار گيرد.

همايش فازهاي شش، هفت و هشت
همايش يك روزه «توجيهي و مشورتي فازهاي شش، هفت و هشت پالايشگاه خشكي طرح پارس جنوبي» با هدف بيان ضرورت ها و الزامات طرح و چگونگي بهره مندي از توانمندي هاي داخل، ديروز در سالن اجتماعات سازمان مديريت صنعتي برگزار شد.
رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران در اين همايش گفت: اجراي قانون «استفاده از حداكثر توانمندي هاي ساخت داخل»، مي تواند به ايجاد اشتغال در كشور كمك كند.
مهندس «رضا خياميان» بر ضرورت همكاري سازندگان و مديران داخلي براي تامين نيازمندي هاي مرحله هاي شش، هفت و هشت و تحقق ۵۱ درصد نيازهاي طرح و تحويل به هنگام آن، با كيفيت و قيمت مناسب تاكيد كرد.
وي خواستار بسترسازي تشكل هاي صنعتي براي توسعه فعاليت اعضاي خود شد و گفت: اين تشكل ها بايد با ارائه توانمندي هاي خود، اعتماد كارفرمايان و مديران طرح ها را جلب و سازندگان را در همكاري، همفكري و انجام فعاليت هاي مشترك تشويق كنند.
«خياميان» حجم بالاي سرمايه گذاري در صنعت نفت را فرصتي طلايي براي مشاوران، پيمانكاران و سازندگان داخلي دانست و افزود: سازندگان ايراني مي توانند با افزايش توان مديريتي و مهندسي وانتقال فناوري از طريق تشكيل شركت هاي مشترك، علاوه بر مرتفع كردن نياز صنعت نفت، سهم بسزايي در صادرات خدمات فني مهندسي و تجهيزاتي كشورهاي منطقه داشته باشند.
وي، مشاركت دادن سازندگان داخلي در خريدهاي خارجي و نيازمندي طرح ها را از ديگر عوامل زمينه ساز انتقال فناوري دانست.

روزانه بيش از ۵۰۰ هزار ليتر سوخت از ايران قاچاق مي شود
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: روزانه بيش از ۵۰۰ هزار ليتر مواد سوختي از نوع بنزين و نفت گاز از ايران به كشورهاي ديگر قاچاق مي شود.
«حسين كاشفي» در حاشيه مراسم بهره برداري از انبارهاي ذخيره مواد سوختي زابل در گفت وگو با ايرنا افزود: اين مواد سوختي توسط افراد سودجو از استان هاي مرزي كشورمان به كشورهاي همجوار قاچاق مي شود. وي اختلاف قيمت بنزين و گراني بهاي آن را در كشورهاي ديگر از جمله دلايل قاچاق اين فرآورده نفتي ذكر كرد و اظهار داشت: به منظور كاهش مصرف بنزين و جلوگيري از قاچاق آن، در آينده اي نزديك در تمامي استان هاي مرزي كشورمان سيستم كارت هوشمند راه اندازي خواهد شد. وي با اشاره به اينكه بيشترين مواد سوختي از مرزهاي سيستان و بلوچستان به كشورهاي افغانستان و پاكستان قاچاق مي شود، اضافه كرد: به منظور كاهش مصرف بنزين و جلوگيري از قاچاق اين فرآورده نفتي به كشور افغانستان، شهرستان زابل در اولويت راه اندازي سيستم كارت هوشمند قرار دارد. وي يادآور شد: تاكنون سيستم كارت هوشمند در استان سيستان و بلوچستان تنها در شهرستان زاهدان راه اندازي شده است. قائم مقام وزير نفت با بيان اينكه براي هر ليتر مواد سوختي به ويژه بنزين مبلغ دو هزار ريال يارانه پرداخت مي شود، گفت: در اين راستا يارانه پرداختي براي بيش از ۵۰۰ هزار ليتر مواد سوختي قاچاق شده از كشور، رقمي معادل يك ميليارد ريال در روز است. كاشفي همچنين ميزان مصرف بنزين در كشور را روزانه ۵۵ ميليون ليتر ذكر كرد و افزود: با توجه به مصرف بالاي بنزين در كشورمان، ايران به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده اين فرآورده نفتي در بين كشورهاي جهان به شمار مي رود.
وي اضافه كرد: با پيشرفت فناوري در كشورهاي توسعه يافته، ميانگين مصرف بنزين هر خودرو در آن كشورها بين ۶/۱ الي سه ليتر در روز است اما در ايران هر خودرو به طور متوسط روزانه ۱۱ ليتر بنزين مصرف مي كند. مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به برخي برنامه هاي امسال آن شركت گفت: به منظور ايجاد رقابت، پيشرفت و رشد اقتصادي امسال ۴۲ انبار و ۱۵ واحد سوختگيري به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.

تگرگ بيش از ۲۶ ميليارد ريال به كشاورزي سردشت خسارت وارد كرد
مدير جهاد كشاورزي شهرستان مرزي سردشت گفت: بارش شديد تگرگ طي هفته گذشته بيش از ۲۶ ميليارد و ۵۹ ميليون ريال خسارت به مزارع كشاورزي و باغات اين شهرستان وارد كرده است.
رسول معروف زاده ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود بارش شديد تگرگ در سطح اين شهرستان كه در ۲۰ سال گذشته بي سابقه بوده است به شش هزار و ۶۹۰ هكتار از اراضي كشاورزي و باغي اين شهرستان خسارت وارد ساخته است.
بر اثر بارش تگرگ در هفته گذشته در شهرستان سردشت كه وزن آنها به طور متوسط به ۱۲۰ گرم مي رسيد ۱۸ روستاي اين شهرستان متحمل خسارات زيادي شدند.
شهرستان مرزي سردشت يكي از باران خيزترين نقاط آذربايجان غربي است كه متوسط سالانه بارش آن به حدود يك هزار ميلي متر مي رسد.
اين شهرستان با ۹۲ هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و هم مرز با عراق واقع شده است.

كاهش قيمت نفت در بورس هاي آسيا
به گفته دلالان نفتي، بهاي انواع نفت خام روز چهارشنبه در بورس آسيا در پي گزارش هاي هفتگي مربوط به موجودي انبارهاي نفتي كه از سوي وزارت انرژي آمريكا و موسسه نفتي آمريكا در چهارشنبه شب منتشر شد، كاهش يافت. خبرگزاري فرانسه از سنگاپور گزارش داد: بهاي هر بشكه نفت خام سبك شيرين نيويورك براي تحويل در ژوئيه در ساعت ۲۳: ۱۱ به وقت محلي به ميزان ۳۰ دلار و ۸۴ سنت معامله شد كه نسبت به وقت پاياني اين بورس در سه شنبه شب نيويورك كه ۰۶/۳۱ دلار دادوستد شد، كاهش نشان مي دهد. يك مشاور نفتي در يك شركت خارجي در سنگاپور گفت كه بازار، قبل از دريافت گزارش هفتگي انبارهاي نفتي آمريكا، جهت گيري نمي كند و همچنان منتظر مي ماند. اين مشاور اظهار داشت: «بازار منتظر مي ماند تا ببيند آيا مازادي در انبارهاي نفتي آمريكا وجود دارد يا خير. »

اقتصاد
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |