ثمانه قدرخان
مركز فرهنگي «STOA» در مركز شهر هلسينكي واقع در ايستگاه Itakeskus شروع فصل گرما و آغاز هواي بهاري در كشورهاي اسكانديناوي را با برگزاري هفته فرهنگي ايران تجربه كرد.
STOA با معماري مدرن خود و حجم هاي هندسي خاصي كه هم در محوطه داخل خود از آنها استفاده كرده و هم در محوطه بيروني با كمك آنها معماري خاص و چشم انداز بيروني اش را در شناسنامه هنري فضا، حجم و نماي ظاهري تكميل كرده، فضاي خوبي را در اختيار هنرمندان ايراني گذاشت تا براي برگزاري اولين هفته فرهنگي ايران در فنلاند هر آنچه در توان دارند خرج كنند.
با شروع خرداد در ايران و اواخر ماه مه در كشور فنلاند وقتي كه مردم اين كشور خودشان را براي تعطيلات و استقبال از هواي نسبتاً گرم اما بهاري كشورهاي اسكانديناوي آماده مي كنند، دولت ايران با گردهم آوردن يك مجموعه از فعاليت هاي هنرمندان ايراني با هدف شناساندن و معرفي فرهنگ و تمدن اين مردم در پرمخاطب ترين و پررفت و آمدترين مركز فرهنگي شهر هلسينكي پايتخت فنلاند، فرصتي براي آشنايي با ايرانيان را فراهم آورد.
در هفته فرهنگي ايران نقاشان زن ايراني تحت عنوان گروه «دنا» كه به طور مداوم نمايشگاه آثارشان در كشورهاي اروپايي برگزار مي شود، گزيده اي از آثار اعضاي اصلي گروه خود را همراه با آثار چند ميهمان گروهشان در اين هفته فرهنگي تحت عنوان «نقاشان زن ايراني» شركت دادند.
فرصتي كه دنا از دست داد
گروه هايي كه موفق مي شوند نمايشگاهي از آثارشان را در خارج از ايران برگزار كنند كه معناي آن موفقيتي چشمگير و يك گام جلوتر از سايرين بودن است بايد در انتخاب آثار و نقاشاني كه به عنوان همراه آثار نقاشي گروه خود مي فرستند آگاهي و توجه بيشتري نشان دهند. گروه دنا با حجم وسيع سفرهاي خارج از كشور و برپايي نمايشگاه هاي زياد و موفق به طور حتم تجربه هاي بسياري داشته و امكان انتخاب بهتر براي او حتمي است. در گروهي كه چهره هاي شاخص نقاشي چون فرح اصولي، معصومه مظفري، گيزلا وارگاسينايي، آريا شكوهي اقبال، ميترا كاويان و بسياري ديگر حضور دارند چه بهتر كه در چنين موقعيت هايي كه هر يك فرصتي ناب جهت برقراري ارتباط با هنرمندان، گالري ها و موزه هاي كشورهاي ميزبان است اعضاي فعال، باسابقه و باتجربه خود را همراه نمايشگاه كنند تا برگزاري هر نمايشگاه تنها به اضافه شدن يك سفر در ليست سفرهاي خارج از كشور آنها نباشد و در زمان نتيجه گيري از رهاورد سفرها و به بار نشستن حمايت هاي دولتي كه از آنها شده است و مخارج بسياري در برداشته، دفتري از افسوس را به روي آنها باز نكند. حضور چهره هاي فعال و پرتوان اين گروه در نمايشگاه ها و كساني چون فرح اصولي كه اين سال ها با آثار خاص خود شناختي درست از ابتكار و خلاقيتش ارائه داه است، به طور حتم چندين برابر اكنون ثمربخش خواهد بود. كسي كه با برقراري ارتباط خود با مراكز فرهنگي و هنري كشور ميزباني حركتي رو به جلو را براي گروه تازه تاسيس دنا رقم خواهد زد. به خصوص در كشوري چون فنلاند كه رئيس جمهور، شهردار پايتخت آن و تمام روساي مجلس آن را تا همين دوره گذشته زنان تشكيل مي دادند و در كابينه جديد هم بيشتر وزرا زنان هستند. در اين كشور به گفته دكتر زهرا نوپرست رايزن فرهنگي ايران در فنلاند هيچ مشكلي سد راه فعاليت زنان وجود ندارد و همگي علاقه مند به همكاري با زنان ساير كشورها هستند. و به قول دكتر علي آهني معاون وزير امور خارجه فمينيسم ترين كشور دنيا است.
در كنار اين نمايشگاه مجموعه اي از نقاشي هاي بهاره عبداللهيان كه تجربه چند سال نقاشي كردن اوست و با استفاده از تكنيك هاي مختلف سبك هاي متفاوت چون رئاليسم، آبستره و غيره را آزموده، برپا شد كه توجه بسياري را به جهت داشتن فضاي ايراني به خود معطوف ساخت.
در مراسم افتتاحيه اين برنامه لهتو رئيس «STOA » در سخنراني خود ضمن برشمردن ويژگي هاي فرهنگي و تاريخي كشور ايران آشنايي با هنرمندان اين كشور را فرصتي مغتنم براي هنرمندان كشور خودش دانست و پس از بازديد از نمايشگاه نقاشان زن ايران ديدن اين نقاشي را اتفاقي دوست داشتني براي زنان فنلاندي عنوان كرد و گفت: «امروز ما در مورد فرهنگ ايرانيان در فنلاند چه مي دانيم؟ متاسفانه نه خيلي ولي بسيار خوشامد مي گويم به فرهنگ و تمدن ايراني و نمايشگاهي كه ايرانيان در مورد خودشان در هلسينكي برگزار كرده اند. »
در مراسم افتتاحيه دكتر سيدعباس عراقچي سفير ايران فعاليت هاي ايرانيان در سراسر دنيا را قابل ملاحظه دانست و توجه و علاقه مردم فنلاند به شناخت فرهنگ ايراني و تمدن ايران را اصلي ترين انگيزه پيشنهاد برگزاري اين هفته فرهنگي عنوان كرد. دكتر علي آهني معاون وزير امور خارجه در اروپا نيز ضمن ديدن نمايشگاه نقاشي هاي گروه دنا اين حركت را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: «برگزاري اين نمايشگاه چهره درست و واقعي زن ايراني را نشان مي دهد يعني آن چيزي كه تا به امروز با برداشت هاي اشتباه به آن خدشه وارد شده است.»
وي در ادامه با اشاره به فعاليت هاي فرهنگي زنان ايراني در سراسر دنيا كوشش در جهت برگزاري چنين نمايشگاه هايي را در خارج از ايران لازم و ضروري دانست.
گروه دنا كه زمان طولاني از تشكيل گروه و آغاز فعاليت هاي مشتركشان نمي گذرد تا به حال سفرهاي بسياري به كشورهاي مختلف اروپايي داشته اند و نمايشگاه هاي موفقي در نقاط مختلف برپا كرده اند. اين مسئله بيشترين كمك را به آنها كرده از آن جهت كه كارنامه پربار فعاليت هايشان در هر نمايشگاهي بيش از هر نكته ديگري توجه همگان را به خود جلب مي كند. در همه جاي دنيا گروه هاي مختلف هنري توانستند با فعاليت هاي جدي و پيگير تا سر حد ايجاد سبك خاص هنري پيش بروند و سهمي در ساخته شدن تاريخ هنر داشته اند. در ايران اما اين اتفاق پتانسيل بروز و ظهور نيافت چرا كه پيش از برنامه هايي كه مركز هنرهاي تجسمي در همين چند ساله اخير براي گروه هاي هنري گذاشته است و هماهنگي مثبتي جهت شناساندن گروه ها و هنرمندان در خارج از ايران داشته حركت ديگري صورت نگرفته است. تعامل هنرمندان در قالب ارتباط مستقيم آنها با هنرمندان ساير كشورها اگر نگوييم به طور قطع اما با ضريب بسيار بالا حركتي مثبت و ثمربخش جهت معرفي شدن مستقيم و شناخت بيشتر از محيط اطراف است. امكاني كه با درصد بالا در جهان بيني فرد اثري چشمگير و قابل توجه دارد. به هر صورت مواردي كه مركز هنرهاي تجسمي براي فرستادن هنرمندان همراه با آثارشان به خارج از كشور دارد و به تبع آن همكاري موزه هنرهاي معاصر جهت معرفي و هماهنگي لازم براي برگزاري نمايشگاه ها در خارج از ايران نتايج بسيار مثبتي دارد كه البته در آينده اي نزديك مشخص مي شود.
ايران باورنكردني با آبگوشت لذيذ
|
|
«STOA » با ديوارهاي شيشه اي بلند و كتابخانه مجهز و بزرگ خود كه در دو طبقه همكف و زيرزمين طراحي شده، داراي مجموعه اي ارزنده از كتاب هاي ايراني است كه در اولين نمايشگاه كتابي كه سفارت ايران در فنلاند برگزار كرد تمام اين كتاب ها را به كتابخانه آن كه معتبرترين و پررفت و آمدترين مركز فرهنگي در هلسينكي است، اهدا كرد. رايزن فرهنگي ايران در فنلاند كه مجري طرح برگزاري نمايشگاه كتاب در فنلاند بوده است دليل اهداي اين كتاب ها را كمبود فضاي لازم براي نگهداري و ايجاد فرصت جهت مطالعه و استفاده ديگران عنوان مي كند. در داخل فضاي «STOA » كه مجهز به سالن تئاتر، پرده سينما و تجهيزات لازم جهت برگزاري موسيقي است، نمايشگاهي متفاوت در هفته فرهنگي ايران برپا شده. در قسمت هاي مختلف اين بنا كه معمار آن از اختلاف سطوح نامحسوس جهت مطالعه، استراحت و برگزاري نمايشگاه و حتي رستوران و محل فروش مجله استفاده برده هنرمندي از ايران دارد. كارگاه معرق، خوشنويسي، نمايشگاه هاي فرش، مينياتور، صنايع دستي، كتاب هاي خطي، چايخانه سنتي كه هر ساعت آماده پذيرايي از مهمانان حاضر در نمايشگاه بود و در نهايت نمايشگاه عكس هاي «Kimmo Kirves»خبرنگار و عكاس «KARJALAINEN » از شهر كرمان. كيمو ۱۰ روز با دوچرخه اش تمام كرمان را گشته و دور زده و مجموعه اي حدود ۲۰ عكس را حاصل اين سفر خود مي داند. او ايران را كشوري عجيب و باورنكردني با فرهنگي غني و متمدن مي داند و خودش كه هنگام چيدمان عكس ها روي پانل هاي تعبيه شده در نمايشگاه مدام از ايران و سفرهايش مي گويد با علاقه عجيبي به عكس نذر آبگوشت اشاره مي كند و اين غذا را بسيار لذيذ معرفي مي كند و مي گويد: «آداب و رسوم و فرهنگ قسمتي از كشور ايران در اين عكس هاست كه شايد بتواند نشانگر چگونگي زيستن و ارتباط خانوادگي و رابطه عاطفي مردم ايران هم باشد.»
او دليل سفرش به كرمان را كشف شنيده هاي بسيار از زيبايي هاي تاريخي آنجا ذكر مي كند و در مجموعه خود از زنان، كودكان،مهماني ها، مسافران كنار جاده، قهوه خانه هاي سر راه، مساجد، معابد و خلاصه تمام آنچه در اين سفر نظرش را به خود معطوف داشته عكس گرفته و آنها را در نمايشگاهي براي هفته فرهنگي ايران تدارك ديده است.
كيمو در بسياري از عكس ها از زاويه ديد يك خبرنگار به ارتباطات، وقايع و زندگي مردم كرمان نگاه كرده است و گاهي از دريچه دوربين يك جهانگرد كه در محيطي ناشناخته قرار دارد و در يك جشن عروسي خانوادگي از خانواده اي كه خودش نمي داند ميزبان بوده اند يا ميهمان عكس يادگاري گرفته است.
در يكايك آثار او روح ايراني حضور دارد و او معتقد است در رفتن به سوي شناخت جامعه ايران يك قدم به جلو برداشته است. حتي اين مجموعه عكس ها از نظر اهالي هلسينكي هم جالب توجه است و همه را براي مدتي طولاني روبه روي عكس ها نگه مي دارد. هر چند كه كيمو به خاطر شغلش در روز افتتاحيه حضور ندارد تا جوابگوي مخاطبان عكس هايش باشد. برگزاري هفته فرهنگي ايران از ديد جامعه شناسانه و روان شناختي بسيار حائز اهميت است تا آن جا كه در تحليل ويژگي هاي برگزاري چنين برنامه اي شناخت كشور ميزبان و روحيات مردم آن را بسيار موثر مي داند و مي گويد: «مردم فنلاند روحيه همكاري و مشاركت دارند فقط كافي است براي انجام كار مورد نظر شما متقاعد شوند كه فعاليت شما برنامه ريزي دقيق و منطقي دارد ولي به طور كلي من معتقدم، مردم همه دنيا شبيه همديگر هستند و اگر مردم متوجه شوند كه اين شباهت ها چه قدر زياد است همديگر را دوست دارند و آن وقت هيچ گاه جنگ نمي شود. اما در مورد فنلاند بايد بگويم كه اينجا كشور دموكراسي است و مردم نقش عمده اي در شكل گيري سياست هاي مملكت به عهده دارند و تاثيرگذاري نه به معني تبليغات بلكه به عنوان ارائه فرهنگ ما كه فرهنگي بسيار قديمي و غني است و نشان دادن جلوه هاي مختلف آن ميان مردم بسيار اهميت دارد. »
فنلاندي هاي ايراني
دكتر سيدعباس عراقچي سفير ايران در فنلاند كه پيشنهاد برگزاري اين برنامه را داده است، اين كار را نتيجه بررسي هاي بسيار مي داند و عنوان مي كند: «قصد ما برگزاري هفته فرهنگي بسيار جامع بود كه جلوه هاي گوناگون فرهنگ كشورمان را نشان دهد و مردم فنلاند با فرهنگ ما آشنا شوند چرا كه تا به حال چنين مسئله اي در اينجا روي نداده در حالي كه مردم اين كشور بسيار علاقه مند شناخت بيشتر از ايرانيان هستند، به خصوص كه بسياري از فنلاندي ها در قسمت هاي مختلف هنر و ادبيات ايران كار كرده اند كه نتيجه آن برنامه سخنراني هايي است كه در اين چند شب براي آنها پيش بيني كرده ايم. »
همان طور كه سفارت ايران پيش بيني كرده است بازخورد برگزاري اين هفته فرهنگي بسيار زياد بود تا آنجا كه تمام روزنامه ها و مجلات معتبر فنلاند گزارشي از برنامه هاي اين هفته فرهنگي به چاپ رساندند و روزنامه «METRO » كه هر روز به صورت رايگان در متروها كه اصلي ترين وسيله نقليه عمومي است و بيش از ۹۰ درصد مردم هر روز از آن استفاده مي كنند، پخش مي شود در يك تحليل و گزارش از اين برنامه نوشت: «ايران، كشوري كه شايد بسياري از مردم فقط نام آن را شنيده باشند براي معرفي فرهنگ و تمدن هزاران ساله خود بسيار مي كوشد. فرهنگي كه پيشينه تمدن دنياي امروز به شمار مي آيد و بزرگان بسياري در آن ظهور كردند، كه ما پس از هزاران سال امروزه از دستاوردهاي علم و فنون آنها بهره مي بريم.»
«KAJ FORSBLOM » مدير گالري «FORSBLOM» برگزاري هفته فرهنگي ايران را در كشور فنلاند كه مردم آن علاقه مند به ايجاد ارتباط با كشورهاي ديگرند گامي مثبت جهت همكاري هاي بهتر هنرمندان در آينده مي داند و علاقه بسيار زياد خود را جهت برگزاري نمايشگاهي از آثار هنرمندان فنلاندي در ايران اعلام مي كند و آن را شروعي براي پديد آوردن هنري مي داند كه از تلفيق انديشه هاي اين دو گروه شكل گرفته باشد.
MARJA-LEENA AHOLA مدير گالري SCULPTOR كه زمان برگزاري هفته فرهنگي ايران آثار چيدمان و حجم در گالري اش برپا بود حضور نقاشان ايراني را در فنلاند و ديدن آثارشان را فرصتي عالي و به يادماندني مي داند و معتقد است در جهت شناخت هنر و هنرمند آشنايي با محيط زندگي اش اتفاق خوبي است كه نصيب هر كس نمي شود و هم اكنون كه هنرمندان ايراني با حمايت يك مركز هنري معتبر از داخل كشورشان امكان حضور در ساير نقاط دنيا را دارند، مي بايست براي شناخت عميق تر از فرهنگ دنيا بهره ببرند و با حضور پررنگ خود در عرصه هنر فرصتي براي شناخت ديگران از هنر خودشان بدهند. خانم AHOLA يك گالري شبيه گالري هاي ايراني ما، اما كنار بندر زيباي هلسينكي دارد كه هر غروب ملوانان با كلاه هاي سفيد ـ سورمه اي از كشتي هاي كوچك و بزرگ پياده شده، ميان بلوار زيبا و ميدان اسپندي پياده به سمت رستوران ها و خانه هايشان مي روند و گاهي سري هم به گالري او مي زنند.
او حضور فعال نقاشان زن ايراني را در كشورش بسيار مهم مي داند و با اشاره به فعاليت اجتماعي و فرهنگي زنان در ايران و توضيح در خصوص آگاهي و شناخت او از نقاشان زن ايراني آثار آنها را بسيار نزديك به فضاي هنري فنلاند مي داند و اين مسئله را اميد به حركت هاي همسو در جهت همكاري ميان هنرمندان مي شمارد.
پرواز از فنلاند
هفته فرهنگي ايران در فنلاند دو هفته برپا بود. نمايش فيلم، به خصوص استقبال مردم هلسينكي از فيلم «بدون دخترم» ساخته دكتر كوروس و برگزاري جلسه پرسش و پاسخ آن، حضور گروه گلريزان و اجراي چندين كنسرت در شهرهاي مختلف فنلاند و شب افتتاحيه، جلسات سخنراني و كارگاه آشپزي ايراني بخش هاي ديگر اين مجموعه بود كه در پايان هفته دوم همراه با غروب كم رنگ هلسينكي و روز طولاني اش با مردم ساكن «Itakeskus» خداحافظي كرد.