يكشنبه ۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۴ - jun . 22, 2003
درخواست شركت كنترل كيفيت هوا
تهران نيازمند هشت ايستگاه سنجش آلودگي هوا است
گروه شهري: مدير شركت  كنترل  كيفيت  هوا گفت : تا پايان  امسال  تعداد ايستگاههاي سنجش  و اندازه  گيري  آلاينده هاي  هوا به  ۵ ايستگاه  افزايش  مي يابد .
غلامرضا شيران  با اشاره  به  اينكه  اين  شركت  در حال  حاضر چهار ايستگاه  سنجش  و اندازه  گيري آلودگي  هوا در تهران  دارد افزود: براي  اينكه  اندازه  گيري  دقيقتري  از ميزان  آلاينده ها داشته  باشيم  نيازمند سيستم  مجهز، پايش  هستيم  و لازمه  اين  كار مكان يابي  و احداث  ايستگاهها در نقاط پررفت  و آمد و آلوده  شهر است .
وي  تعداد ايستگاههاي  اندازه گيري  آلودگي  هوا را در تهران  يازده  ايستگاه  اعلام  كرد و گفت : هفت  ايستگاه  متعلق  به  سازمان  حفاظت  محيط زيست  و چهار ايستگاه  ديگر نيز در اختيار شركت  كنترل  كيفيت  هوا است  كه  بزودي  به  پنج  ايستگاه  افزايش  خواهد يافت  .
مدير شركت  كنترل  كيفيت  هوا در ادامه  افزود: براي  پايش  صحيح  ميزان آلودگي  هوا به  حداقل  هشت  ايستگاه  ديگر نياز است  .
مدير شركت  كنترل  كيفيت  هوا از موتور سيكلت  ها به  عنوان  يكي  ازمهمترين  منابع  انتشار آلاينده ها نام  برد و گفت : موتورسيكلت ها هيدروكربن  هاي  نسوخته  را توليد مي كنند و اين  هيدروكربن ها به  علت  اينكه  در مجاورت  نور خورشيد قرار مي گيرند به  منواكسيد ازت  تبديل  شده  و تشكيل  مه  دود را مي دهند كه  براي  سلامتي  شهروندان  بويژه  كودكان  خطرناك  است  .
شيران  آلودگي  صوتي  را از ديگر بحرانهاي  آلودگي  در شهرهاي  بزرگ  دانست  و افزود: موتورسيكلت ها از اصلي ترين  منابع  آلودگي  صوتي  هستند واستفاده  از بوق هاي  ناهنجار و دستكاري  لوله  اگزوز خطري  جدي  براي سلامتي  اعصاب  و روان  شهروندان  است  .

خزر همچنان عقب مي نشيند
000480.jpg
يك كارشناس هواشناسي استان گيلان اعلام كرد: سطح آب درياي خزر در سواحل اين استان ۴۸ سانتي متر كاهش يافته است.
«بهزاد لايقي» كارشناس ديناميك اداره هواشناسي بندر انزلي گفت: روند كاهش سطح آب درياي خزر كه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است در زمان حاضر نيز همچنان ادامه دارد.
دلايل تغيير سطح آب درياي خزر را مي توان تغيير اقليم و دبي رودخانه هاي «ولگا» و «كرا»، ميزان تبخير آب درياي خزر و بارندگي در حوزه آبريز رودخانه هاي متصل به اين دريا دانست.
حداقل ارتفاع آب درياي خزر در ماه هاي مرداد و شهريور و حداكثر آن در ماه هاي بهمن و اسفند اتفاق مي افتد.

چه كسي بايد «خرده  شيشه ها» را جمع كند؟
سه تا هشت ساعت تأخير، براي جمع آوري آثار تصادف در تهران
000485.jpg
گروه شهري: تصادف يكي از عواملي است كه علاوه بر پيامدهاي آن، موجب بسته  شدن معابر شده و ترافيك سنگين را به دنبال دارد.
ماندگاري صحنه يك تصادف و تاخير در رفت و روب آثار آن به ويژه در شبكه معابر بسيار شكننده تهران يكي از عوامل چشمگير و موثر در ترافيك اين شهر است.
شهروندان تهراني از تاخير ماموران شهرداري نسبت به جمع كردن آثار به جا مانده از تصادفات گلايه دارند.
يك كارشناس ترافيك در اين باره مي  گويد: رسيدگي به تصادفات بايد با توجه به درجه بندي خيابان ها اولويت بندي شود.وي گفت: هر قدر از زماني كه تصادف رخ مي دهد تا هنگام رسيدن عامل اجرايي به محل و بازشدن معبر طول بكشد، بسته به شرايط ديگر از چهار تا ۱۰ برابر اين مدت زمان لازم است تا ترافيك به وضع قبل از تصادف و حالت عادي برگردد.
اين كارشناس ترافيك با اشاره به موضوع خسارت هاي ناشي از يك ترافيك افزود: معمولا بالاترين ارقام تصادفات خسارتي درون شهري به پنج ميليون ريال مي رسد، در حالي كه زيان هايي كه از جهت ترافيك ناشي از تصادف متوجه وقت مردم، سوخت مصرفي و آلودگي هوا مي شود بسيار بيش از اين رقم است.وي گفت: اين خسارت ها را ساير شهروندان كه دستي در تصادف نداشته اند بايد متحمل شوند.
مدير كل فوريت هاي خدمات شهري شهرداري تهران نيز گفت: تاخيرهايي كه گاهي اوقات در رفت  و روب و جمع كردن صحنه تصادف از سوي شهرداري روي مي دهد، به علت نداشتن سيستم پيشرفته و منسجم بين شهرداري و راهنمايي و رانندگي جهت اطلاع همزمان از رخداد تصادف است.
«فريدون حيدري»، حضور ماموران شهرداري در صحنه تصادفات سنگين را در كمتر از يك ساعت دانست و افزود: گاه حتي قبل از رسيدن پليس راهنمايي ماموران شهرداري به محل مي رسند.وي حداكثر تاخير پاك كردن صحنه تصادف را در روز و در معابر اصلي سه ساعت و در معابر فرعي تا هشت ساعت عنوان كرد.
مدير كل فوريت هاي خدمات شهري شهرداري تهران، افزود: تهران به ۱۲۴ ناحيه تقسيم شده كه در هر ناحيه بين ۱۰ تا ۲۰ نفر مامور و ۱۰ هزار كارگر خدمات شهري فعال هستند.
حيدري گفت: به دليل تردد و حجم زياد ضايعات در محل هايي خاص از جمله ميادين هفت تير و انقلاب و برخي بزرگراه ها، تعدادي كارگر به منظور پاك كردن صحنه تصادف ها به طور ثابت در محل حضور دارند.
رئيس اداره بررسي تصادفات راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز، گفت: براساس آمار موجود، هر يك دقيقه تاخير در رسيدگي به تصادفات و كنارزدن وسايل نقليه تصادف كرده از مسير، تا ۱۰ دقيقه ترافيك و راهبندان ايجاد مي كند.

... در گراميداشت مهندس حقاني
وسواس مهربان شهر
مهندس محمد حقاني مدير سرشناس و برجسته شهرداري تهران هفته گذشته پس از سي وشش سال خدمت بازنشسته شد.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به همين مناسبت در نامه اي به او نوشت: «اينك كه پس از ۳۶ سال تلاش و خدمت با اصرار و تقاضاي شخصي خود به افتخار بازنشستگي نائل مي شويد، بدينوسيله از خدمات و زحمات جنابعالي در طول دوران خدمت تشكر و قدرداني مي كنم و اميدوارم كه شهرداري تهران در آينده نيز از تجارب و اندوخته هاي جنابعالي بهره مند باشد.»
مهندس حقاني در طول دوره ۳۶ ساله فعاليتش در شهرداري تهران، تقريباً به تناوب در اغلب معاونت ها، مديريت ها و سازمان هاي وابسته به آن مسئوليت و همكاري داشته و چند نوبت نيز سرپرست شهرداري بوده است. در ميان مجموعه مديران شهرداري در ساليان اخير مهندس حقاني به ويژه به خاطر ديدگاه هاي زيست محيطي و التزام عملي او به هنجارهاي توسعه پايدار شهري شهرت دارد. آنچه كه از شيوه مديريت او در سازوكار سامانه هاي اجرايي شهرداري تهران رسوب كرده و بازيابنده خاطره دوران خدمت او خواهد بود، ترجيح الزامات زيست محيطي به مقتضيات زودگذر بود، كه هميشه مي تواند حتي كارآمدترين برنامه هاي جامع را نيز از نفس بيندازد. همچنين از جمله برجسته ترين يادگارهاي مهندس حقاني مي توان از ساماندهي جمع آوري زباله تهران نام برد.
راه اندازي ده ها خانه فرهنگ و اصولاً گسترش فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران نيز مي تواند بخش ديگري از باقيات الصالحات اين مرد كوشنده و خلاق در عرصه مديريت شهري ايران به شمار آيد.
بي ترديد رفتگرهاي تهران هرگز خاطره مدير مهربان و در عين حال پروسواسي را كه نيمه هاي شب از آنها سركشي مي كرد، فراموش نخواهند كرد.
اميدواريم همچنانكه شهردار تهران نيز تأكيد كرده است، بازنشستگي مهندس حقاني به معناي محروميت شهر از اندوخته هاي عظيم و ديرياب تجربه و دانش او نباشد.
گروه شهري

معاون امور مناطق شهرداري تهران منصوب شد
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، طي حكمي مهندس سيد مهدي هاشمي را به سمت معاون امور مناطق منصوب كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، در بخشي از اين حكم آمده است: «وظيفه هماهنگي، هدايت و نظارت در امر مديريت مناطق شهرداري تهران از طريق برنامه ريزي و نظارت بر اجراي مأموريت هاي شهرداري در سطح مناطق، جلوگيري از هرگونه فعاليت هاي مغاير با مقررات شهرداري در مناطق، صدور اجازه عمليات ساختماني و كنترل ساختمان سازي با توجه به مقررات و نظارت و مديريت صحيح و عالمانه شركت هاي تحت پوشش آن حوزه معاونت در جهت ساماندهي، اصلاح و افزايش كارآيي و بازدهي آن ها از اقدامات اساسي و مهمي است كه در جهت حفظ حقوق شهروندان و افزايش سطح برخورداري و رفاه آنان مد نظر و توجه است.»

مهمترين مشكل بهداشتي منطقه ۱۹
اولين همايش بهداشت محيط با همكاري دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران و شهرداري ناحيه ۳ منطقه ۱۹ تهران و مركز بهداشتي و درماني نعمت آباد برگزار شد.در اين همايش دكتر جورابچي گفت: مهمترين معضل بهداشتي منطقه ۱۹ تهران دفع غير بهداشتي زباله هاي خانگي است كه موجب رشد جانوران موذي مي شود.

يارانه درمان را پزشكان مي پردازند
يك عضو هيات علمي دانشگاه گفت: غيرواقعي بودن نرخ تعرفه هاي خدمات درماني باعث كاهش كيفيت درمان بيماران از سوي پزشكان شده است. دكتر خداداد در گفتگو با ايسنا با اشاره به ظرفيت بالاي وزارت بهداشت، مشكلات ناشي از درمان بيماران در سيستم دولتي را به علت نبود ارتباط كامل بين تمام شبكه هاي بهداشتي- درماني ذكر كرد و گفت: عدم هماهنگي در بخشهاي وزارت بهداشت باعث نارضايتي بيماران و پزشكان از وضعيت موجود شده است.
وي با اشاره به وضعيت مطلوب بيمه هاي درماني در كشورهاي اروپايي و آمريكايي گفت: براي بهبود سيستم بهداشتي- درماني كشور به بيمه هاي قوي نياز داريم، به طوري كه اين بيمه ها از يك طرف همه اقشار جامعه را تحت پوشش خدمات درماني خود قرار دهند و از طرف ديگر حق و حقوق پزشكان را به نحو منصفانه اي پرداخت كنند و تا اين امر محقق نشود، تغييري در سيستم بهداشتي- درماني كشور حاصل نخواهد شد.
وي افزود : متاسفانه در حال حاضر يارانه بهداشتي- درماني در سيستم دولتي كشور را پزشكان پرداخت مي  كنند و با دريافت ويزيت كم مجبور به معاينه تعداد زيادي بيمار هستند و اين كيفيت كار آنها را پايين مي آورد.

توصيه هاي سازمان ترافيك به مسافران تابستاني
گروه شهري: سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هم زمان با آغاز مسافرتهاي تابستاني در اطلاعيه اي از شهرونداني كه قصد سفر دارند خواست با رعايت توصيه هاي ايمني سلامت خود و خانواده خويش را تضمين كنند.
در اين اطلاعيه ضمن تأكيد بر ضرورت اطلاع از سالم بودن وسيله نقليه قبل از حركت بر لزوم به همراه داشتن وسايل ايمني و فني از جمله تابلوي احتياط، چراغ شب نما و كپسول اطفاي حريق نيز تأكيد شده است.
در اين اطلاعيه بيشترين تصادفات جاده اي ناشي از خطاهاي انساني از جمله انحراف به چپ، رعايت نكردن حق تقدم و سرعت غيرمجاز دانسته شده است.
سازمان حمل و نقل و ترافيك در پايان اين اطلاعيه ضمن آرزوي سفري خوب براي مسافران تابستاني با توصيه به ذكر دعاي سفر پيش از حركت و هنگام مسافرت، بر اطمينان از سالم بودن شبكه روشنايي خودرو، ترمز و لاستيك ها تأكيد و از رانندگان خواست در رانندگي عجله نكنند و مسير حركت خود را از قبل مشخص كنند.

دبير انجمن صنفي خدمات دهندگان اينترنت:
آيين نامه  وزارت پست بامصوبات شوراي انقلاب فرهنگي مغايرت دارد
آيين نامه هاي وزارت پست در حوزه اينترنت كه از دل مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيرون آمده با اصل آن مغايرت دارد.
مهندس رضا پارسا، دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، در گفت وگو با ايسنا در مورد مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حوزه اينترنت با بيان اين مطلب گفت: اين مصوبات دهم آذرماه سال هشتاد در رابطه با مقررات و ضوابط شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ۳ بخش تدوين شد، كه بخش اول آن آيين نامه نحوه اخذ مجوز ضوابط فني نقطه  تماس بين المللي و بند بعدي، آيين نامه واحدهاي ارائه كننده خدمات اطلاع رساني و اينترنت را شامل مي شود و بند ديگر در رابطه با كافي نت ها است.
وي افزود: بخش اول اين مصوبات نقطه تماس بين المللي را در انحصار دولت دانسته و ساير دستگاه هاي دولتي غير از مخابرات با ارائه گزارشهاي توجيهي به سازمان مديريت و برنامه ريزي و با تصويب شوراي عالي اطلاع رساني مي تواند نقطه تماس بين المللي باشند.

پرونده آلودگي هوا در مجلس
شهردار تهران امروز به كميسيون اصل ۹۰ مي رود
گروه شهري: نشست كميسيون اصل نود قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي، امروز براي بررسي پرونده آلودگي هواي تهران تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران نيز امروز در اين نشست حضور داشته و برنامه هاي شهرداري براي كاهش آلودگي هواي تهران را تشريح خواهد كرد.
تشكيل پرونده براي آلودگي هواي تهران با ارسال شكايات متعدد از سوي شهروندان به مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |