يكشنبه ۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۴ - jun . 22, 2003
در گفت و گو با دكتر ژاله شادي طلب
ضرورت نگاه جنسيتي در برنامه ريزي هاي توسعه
اشاره:هرگز در تاريخ به اندازه امروز توافق در مورد اينكه مهم ترين پيش نياز توسعه مشاركت همه انسانهاست، وجود نداشته است.اما براي رسيدن به اين نقطه راه درازي پيموده شده، افت وخيزهاي بسياري بوده و هنوز هم در كشور ما و ساير كشورهاي در حال توسعه، مسائل ناگفته بسيار است. آنچه كه به عنوان توسعه در اينجا مطرح مي شود چيزي نيست جز «تعالي انسانها». با اين تعريف توسعه به هيچ پسوندي نياز ندارد چون در تعالي انسانها همه ابعاد سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ملحوظ شده است. حال با اين مقدمه مي توان سؤال كرد وضعيت تعالي و توسعه زنان در ايران چگونه است؟ آيا زنان ايران از حقوق برابر با مردان برخوردارند؟ پيشرفت زنان ايران با چه موانعي روبه روست؟
000460.jpg

اين موضوعات را در گفت وگويي با دكتر ژاله شادي طلب، دانشيار دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان كه اخيراً كتابي با عنوان توسعه و چالش هاي زنان ايران تأليف كرده اند در ميان گذاشته ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
* به  عنوان يك محقق مسايل زنان توسعه را چگونه تفسير مي كنيد؟
- وقتي از ديدگاه يك زن جهان سومي به نظريه هاي توسعه نگاه مي كنيم مي بينيم كه اين نظريه ها بسياري از مسايل اساسي را اصلاً نديده اند و پيش فرضهاي آنها نسبت به شرايط كشور ما غلط است. نظريه هاي توسعه كه در چند سال اخير در دنيا مطرح شده از نظر من كه از ديدگاه جنسيتي نگاه مي كنم ناقص است. اين نقص ناشي از كجاست؟
برخلاف آن چيزي كه بسياري از نظريه پردازان مطرح مي كنند كه نظريه ها زن و مرد ندارد يا توسعه زن و مرد نمي شناسد، نقد بنده نوعي، اين است كه اتفاقاً نظريه هاي توسعه همچنين خود برنامه هاي توسعه نيز زن و مرد دارد. بنابراين وقتي تئوري مطرح مي كنند كه همه در بازار آزاد شانس رقابت يكسان دارند كه براساس چنين فرضي كل نظريه اقتصادي را بنا مي كند و به جلو مي رود. من نقد مي كنم و معتقدم همين قدم اول غلط است. در جامعه اي مثل ايران زن و مرد رقابت يكسان ندارند. بنابراين رقابتها براساس لياقتها نيست، براساس معيارهاي ديگري است.لذا هر چارچوب نظري را چه توسعه، جامعه شناسي و روان شناسي بايد از ديدگاه جنسيتي به آن نگاه كرد.
عده اي از متخصصان توسعه بر اين باورند كه نظريه هاي توسعه از خرد و كلان آن، نمي توانند نسبت به مسئله جنسيت حساس باشند. بايد بگويم اين باور كاملاً مردود است. وقتي نيمي از جمعيت و نيروي كار كشورهاي در حال توسعه را زنان تشكيل مي دهند، قطعاً نمي توان نقش آنها را در صحنه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ناديده گرفت و اگر نظريه هاي توسعه- كه قرار است در جهت تعالي انسانها راهگشا باشند- پيشنهادها و توجيهاتي را ارائه دهند كه نيمي از انسانها را شامل نشود، به طور يقين در واقعيت گرايي اين نظريات و تناسب آنها با شرايط كشورهايي نظير كشور ما بايد ترديد كرد. بنابراين نظريات توسعه با اين ديدگاه مطرح مي شود كه انتظار مي رود نيمي از جمعيت به دست فراموشي سپرده نشده باشند. تاكنون نظريه هاي توسعه اي كه بر برنامه هاي عمراني كشور ما سايه افكنده اند، واقعيت هاي ملموس را در مورد زنان در نظر نگرفته و متناسب با شرايط ما نبوده اند. اگرچه يكي از اهداف بسيار مهم برنامه هاي توسعه، تحقق عدالت اجتماعي عنوان گرديده ولي كماكان عامل جنسيت موجب عقب ماندگي نيمي از جمعيت كشور براي مشاركت در فرآيند توسعه شده است. آنچه در اين برنامه ها فراموش شده، طراحي سياست ها و استراتژي هايي است كه بتواند زمينه ساز تحولات فرهنگي در جامعه ما باشد. از اين ديدگاه، مردان بيش از زنان نياز به تغيير در نگرش ها و باورهاي شان نسبت به توانايي هاي زنان دارند. به هر حال ما در يك جامعه مردسالار زندگي مي كنيم و تمام تصميم گيري ها و سياستگذاري ها توسط مردان صورت مي گيرد و تحول در اين ابعاد از ضرورت هاي هر برنامه توسعه اي است.
* شاخص هاي عقب  افتادگي در ايران كدامند؟
- متأسفانه هنوز براي ما خانواده تشكيل يك واحد اجتماعي با دو فرد برابر نيست. هنوز تغذيه پسر بر دختر اولويت دارد و تحصيلات پسر بر دختران اهميت بيشتري دارد. ريشه اين عقب ماندگي ها كجاست؟ اگر امروز وضعيت دختران ما در آموزش عالي خيلي بهتر شده واقعيت اين است كه دستاورد خود آنهاست، ما برايشان كاري نكرديم، خودشان به اين نتيجه رسيده اند كه تنها راه ارتقاء و تحرك اجتماعي ورود به سيستم آموزشي است و يقيناً امكاناتش هم فراهم بوده است.
اگر با نگاه علمي تر به قضيه توجه كنيم خواهيم ديد كه توسعه زن و مرد ندارد، دموكراسي براي همه است، مشاركت براي همه است چه مرد چه زن ولي متأسفانه الآن مشاركت، شده مشاركت مردان و دموكراسي نيز براي مردان، علتش هم اين است كه برنامه ريزان نگاه جنسيتي ندارند.
جنسيت هنوز ملاك تفاوتهاي چشمگيري است:
۱- در كشورهاي در حال توسعه، دختربچه ها در مقايسه با پسران خردسال از خوراك، مراقبت هاي بهداشتي و امكانات آموزشي كمتري برخوردارند.
۲- بخش اعظم كارهاي انجام شده توسط دختربچه ها و زنان «نهفته» باقي مانده و در حسابهاي ملي بروز نمي كند.
۳- موانع فرهنگي، اجتماعي، حقوقي موجود در برابر روند تكامل دختربچه ها و زنان بيش از موانعي است كه احتمالاً مردان با آنها مواجه مي شوند.
۴- ميزان مشاركت زنان در تصميم گيري هايي كه در سطوح اجتماعي، منطقه اي و ملي صورت مي گيرد در مقايسه با مردان بسيار محدود است.
۵- سنت ها، قوانين و عادات اجتماعي در بسياري مواقع دختربچه ها را به «كودك كم اهميت تر» تبديل مي كند.
* نگاه جنسيتي در برنامه هاي توسعه از چه ضرورت هايي ريشه مي گيرد؟
- مرحوم دكتر حسين عظيمي شايد تنها كسي بود كه در چند سال اخير به روشني پذيرفته بود كه برنامه ريزي بدون نگاه جنسيتي امكان ندارد. شايد ايشان از افراد نادري بود در نظام برنامه ريزان به اين اعتقاد رسيده بود كه نمي توانيد برنامه توسعه بنويسيد بدون اينكه توانايي موضوع زنان را در لابه لاي همه خطوط ببينيد نه يك فصل جدا.
من در بازنگري كه از برنامه سوم توسعه داشتم متأسفانه به اين نتيجه رسيدم كه زنان را در اين برنامه وصله پينه كرديم يعني ۱۹۸ برنامه و ماده براي آقايان داشتيم، يك ماده هم براي خانمها كه در آن ماده (۱۵۸) هر چيزي كه به عقلمان مي رسيد را گنجانديم نظير آموزش، سازمانهاي دولتي، اشتغال، حقوق، حضانت و... خوب اين برنامه ريزي درستي نيست بلكه خيلي هم خطرناك است چون زنان بايد در همه فصل ها نفوذ داشته باشند نه اينكه آنها را وصله كنيم.
000455.jpg

اين است كه امروز روش برنامه ريزي نهادگرا يك روش پذيرفته شده است كه در دنيا هم استفاده مي كنند. اميدوارم در برنامه چهارم تكرار نشود، دكتر عظيمي سعي داشت جلوي اين اشتباه را بگيرد. متأسفانه در كشور ما همه چيز وابسته به فرد است. با رفتن يكي نمي توان انتظار داشت كه آيا فرد بعدي هم چنين ديدگاهي را لحاظ خواهد كرد يا خير؟
* به نظر شما خودباوري زنان چقدر مي تواند در ميزان مشاركت آنها مؤثر باشد؟
- متأسفانه گاهي خود زنان خودباوري و اعتماد به نفس لازم را ندارند ولي واقعيت اين است كه آنها آگاهي لازم را دارند و اگر زمينه ها فراهم شود خيلي با عشق و علاقه مشاركت مي كنند و اين نگاه كه گاهي مسئولين قبل از انقلاب كه نگاهشان به زن مثل يك شيء بوده و زن را شيء مي پنداشتند. واقعيت اين نگراني از لحاظ علمي وجود دارد كه گاه سياستمداران نگاهي ابزارگونه به زنان داشتند،از زنان خواستند پاي صندوق هاي رأي بيايند و زنان خالصانه و جدي آمدند و بعد ديدند كه كساني كه وعده دادند اصلاً به وعده هايشان عمل نكردند و قوانيني را تصويب شد كه نه تنها وضعشان را بهتر نكرد بلكه آن اندك حقوق هم مثلاً قانون حمايت از خانواده اي كه قبل از انقلاب داشتند را هم از دست دادند. نگراني من اين است كه وقتي به موضوع، علمي نگاه مي كنيم مي بينيم كه اين نگاه ابزارگونه به مشاركت زنان به دعوت زنان به پاي صندوق هاي رأي خيلي به اينكه عقب ماندگي اين قشر را مرتفع كند كمك نكرده و به عبارتي ديگر مشاركت سياسي زنان بيشتر در جهت تحقق اهداف ديگران بوده تا در جهت بهبود وضعيت خودشان. اين است كه زنان ما توانايي دارند كه براي دفاع از حقوق خود مشاركت كنند و حضور داشته باشند فقط بايد زمينه  هاي آن فراهم شود.
متأسفانه هنوز در جامعه ما مردان بيش از زنان اهميت دارند و اين واقعيت براي جوانان و تحصيلكردگان بيشتر ملموس است كه خود اين شناخت، مي تواند منشأ تغييرات اجتماعي باشد. با اطلاعات موجود مي توان گزاره اي را طرح نمود كه، جامعه زنان به سوي هم گرايي بيشتر در مباني ارزشي مربوط به زنان حركت مي كند و از يك جامعه دوقطبي با اقليت بسيار كوچكي در يك قطب و اكثريتي در قطب ديگر به سوي جامعه اي با دو قطب نسبتاً هم وزن با گرايش به سوي ميانه در حركت است. بخش اصلي اين تحول در توانمند شدن جامعه زنان از راه دستيابي دختران اقشار پايين اقتصادي به آموزش عالي، حاصل شده است. بنابراين زنان جريان توسعه در ايران را شتاب بيشتري خواهند داد.
* از اينكه وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد، سپاسگزاريم.
گفتگو از: مريم غفاري

۱۰ سؤال قبل از جدايي
شايد به فكر جدايي از همسر هستيد. در اين مقاله ۱۰ سؤال مهم مطرح شده است كه بايد به طور جدي در مورد آن فكر كنيد.
پس مدتي در مورد سؤالات فكر كنيد. سپس بدون قضاوت پاسخ ها را يادداشت كنيد.
در صورت تمايل شما و موافقت همسر، از او بخواهيد به پرسش ها پاسخ دهد. سپس پاسخ هايتان را مقايسه كنيد.
اگر مي خواهيد به تنهايي در مورد قطع يا ادامه روابط فكر كنيد، پاسخ هايتان به سؤالات كمك مي كند بهترين تصميم را بگيريد.
۱) چرا به فكر جدايي هستم؟ وقتي مشكلات شدت مي گيرد، بسياري از افراد گاهي به فكر جدايي مي افتند. گرچه اين سؤال كاملاً روشن است ولي عمق رنجش و ناراحتي شما از روابط را نشان مي دهد.
۲) علت اصلي توجه شما به جدايي چيست؟ هميشه دليلي وراي آنچه كه مشكل مي دانيد وجود دارد. هدف از اين پرسش ناديده گرفتن پاسخ به پرسش اول نيست، بلكه بايد به عمق دلايل اساسي و مهم پي ببريد.
۳) مهم ترين مواردي كه قبل از تصميم گيري نياز داريد چيست؟ شايد محل سكونت براي خود و فرزندان و مسائل مالي و... مورد توجه شما باشد. از خود بپرسيد اگر از همسرم جدا شوم آيا مي توانم از نظر مالي زندگي ام را تأمين كنم؟
۴) در صورت ادامه روابط يا جدايي از همسر، ديگران در زندگي من چه تأثيري دارند و با آنان چگونه رفتار كنم؟ ما هرگز نمي دانيم كه تصميم گيري ما چگونه بر ديگران تأثير مي گذارد!
۵) در صورتي كه فرزند داريد، جدايي يا ادامه روابط عشق و محبت تان را به فرزندان نشان مي دهد؟ تأثير جدايي يا ادامه روابط بر فرزندان، عامل بسيار مهمي براي جدايي است. به نظر ما اين پرسش مهم به شما كمك مي كند تا به موقعيت كنوني و  آتي فرزندان توجه كنيد.
۶) آيا علاقه همسر به شما در مقايسه با مسائل ديگر برايتان مهم است؟
در پاسخ به اين پرسش به ارزش هايتان توجه كنيد. آيا علاقه همسر به شما از جدايي مهم تر است؟
۷) آيا امكان دارد هر دو شما بتوانيد موضوعات مورد رنجش تان را حل كنيد؟
اگر هر دو با حل مشكلات موافقيد، چرا به فكر خراب كردن ديوارهاي پشت سر هستيد؟ هر چه را كه بين شما اتفاق افتاده است مطرح و حل كنيد.
۸) از زمان ازدواج تاكنون چقدر عوض شده ايد؟ چگونه خواسته ها، نيازها و علايق و روابط تان تغيير كرده است؟
۹) مهم ترين بهايي را كه بايد در صورت جدايي يا ادامه روابط بپردازيد چيست؟
صادقانه بررسي كنيد كه نتيجه جدايي برايتان مفيد تر است يا ادامه روابط؟
۱۰) در صورت جدايي، چه احساسي خواهيد داشت؟ چه تعهدات و توافق هايي را بايد زير پا بگذاريد؟ تعهد ازدواج نمونه بارز است. اعتقادات و باورهاي مذهبي نيز در تصميم گيري شما مؤثر است.
نويسندگان: سوزي و اوتو كينز
ترجمه: الهام مؤدب
برگرفته از: اينترنت

هشدار آيت الله صافي گلپايگاني در مورد مبارزه با اعتياد
گروه اجتماعي: آيت الله صافي گلپايگاني به مناسبت روز جهاني مبارزه با اعتياد بيانيه صادر كرد.
متن بخشي از اين بيانيه به شرح زير است:
اعتياد، خطري جدي و خانمانسوز است، خطري كه كيان جامعه را تهديد مي نمايد.وي با اعلام اين تهديد در بخش ديگري از پيام خود آورده است:
برادران و خواهران بپا خيزيد جامعه را از اين خطر سقوط نجات دهيد و همه با هم در دفع اين خطر همكاري كنيد، جوانان را دريابيد، بگوييد و نصيحت كنيد به هر طور و هر صورت كه مي توانيد آگاهي دهيد، و همه مسئوليت داريد، همه شرعا مكلفيد كه با هر راه ممكن با اين خطر مقابله كنيد. الحمدلله امت ما بيدار و جوانان ما هشيار و آگاهند، ولي حتي وجود يك نفر معتاد خلاف شأن جامعه مسلمان و امت قرآن است.
به جوانان عزيز توصيه مي نمايم كه به خودشان و خانواده هايشان و جامعه رحم كنند و خود را در مهلكه نيندازند، و نهي الهي را محترم بشمارند، و از مجالستهاي خطرناك و معاشرتهاي اعتيادزا جدا پرهيز نمايند و خود را در معرض اين گرفتاري كه دين و دنيا و سعادت و حيات و همه حيثيات انسان را به باد فنا مي دهد قرار ندهند و خدا را در نظر بگيرند.

شريف و سلطاني وكالت سه بازداشت شده ملي مذهبي را بر عهده مي گيرند
ايسنا: با قبول سه فعال ملي مذهبي، شريف و سلطاني وكالت اتهامي جديد آنها را بر عهده مي گيرند.
محمد شريف در خصوص آخرين وضعيت سه بازداشت شده ملي - مذهبي گفت: امروز اينجانب و عبدالفتاح سلطاني همراه با خانواده هاي تقي رحماني، رضا عليجاني و هدي صابر در دفتر دادستان عمومي و انقلاب تهران حضور پيدا كرديم تا در مورد وضعيت اين سه بازداشت شده كسب خبر كنيم.
وي ادامه داد: نتيجه كسب شده از اين ملاقات، تنظيم وكالتنامه و ارائه آن به دفتر دادستاني بود تا به اين سه بازداشت شده ملي مذهبي ارائه كنند كه پس از امضاء به وسيله اين افراد، بتوانيم به عنوان وكلا در شعبه بازپرسي مربوطه حضور پيدا كنيم.

همكاري برنامه عمران سازمان ملل با معاونت آموزشي قوه قضاييه
گروه اجتماعي: اولين سمينار روند اجراي سند همكاري معاونت آموزش با برنامه عمران سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران با حضور معاونان آموزش رؤساي كل دادگستري هاي سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت آموزش قوه قضاييه در اين سمينار دكتر محمود براتي نيا (مدير ملي پروژه UNDP) اظهار داشت: هدف از تشكيل سمينار، بحث و تبادل نظر در خصوص ابعاد گوناگون نيازهاي آموزش قضايي، پرداختن به مسائل كليدي تاثيرگذار بر عدالت و بررسي موانعي است كه در راه دستيابي بيشتر به عدالت وجود دارد.
نامبرده تصريح كرد: اين كنفرانس محلي براي مذاكرات كارشناسانه بين مديران آموزش دست اندركاران اجراي پروژه از نهادهاي مدني، در زمينه تعبيه دوره هاي آموزشهاي تخصصي براي قضات، كارآموزان و نيز حقوق شهروندي خواهد بود.
وي در زمينه پروژه UNDP گفت: پروژه UNDP يك ابتكار عمل در ايجاد توان قضايي براي تعامل و رابطه فني با نهادهاي بين المللي است و هدف كلي آن دستيابي بيشتر به عدالت است با اين هدف برنامه عمران سازمان ملل متحد از معاونت آموزش و تحقيقات قضايي حمايت خواهد كرد. بر طبق اين پروژه حمايتي برنامه توسعه ملل متحد، معاونت آموزش قوه قضاييه را از طريق ارائه دوره هاي كارآموزي، ارتقاي آموزش ضمن خدمت قضات و كاركنان دستگاه قضايي كمك خواهد كرد.
برنامه توسعه ملل متحد،  معاونت آموزش را در برگزاري كنفرانسها و كارگاه هاي فني درخصوص دستيابي بيشتر به عدالت، پيشرفتهاي جديد در قانون و رويه قضايي حمايت خواهد كرد.
اين برنامه همچنين تجهيزات مورد نياز در فن آوري اطلاعات را براي معاونت آموزش فراهم كرده و دوره هاي آموزش زبان انگليسي و كلاسهاي فن آوري اطلاعات را به منظور ارتقاي مهارتهاي ارتباطي كاركنان معاونت آموزش و دادگاه هاي منتخب تشكيل خواهد داد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس:
صدا و سيما بايد مردم را در جريان وقايع اخير كشور قرار دهد
ايرنا: عضو كميسيون  فرهنگي  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : صدا و سيما بايد مردم  را به طور كامل  در جريان  مسايل  اخير قرار دهد تا آنان  به  رسانه هاي  خارجي  روي نياورند.
حجت الاسلام  محمد باقر ذاكري عصر شنبه  در گفت وگو با  ايرنا افزود: درصورتي  كه  مردم  در جريان  بسياري  از واقعيات  قرار گيرند، مطمئناً ديد آنها نسبت  به  بسياري  از مسايل  تغيير خواهد يافت .
وي  گفت : متأسفانه  هر يك  از مطبوعات  داخل  كشور به  انگيزه هاي  خاصي  كه دارند عمل  مي كنند و هيچ  گاه  نتوانسته اند آن رسالت  واقعي  خود را  ايفا نمايند.
نماينده  مردم  قوچان  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : اغتشاشات  اخير يك  اتفاق  نيست  بلكه  مسئله اي  است  كه  دشمنان  ماه ها روي  آن كار كرده اند.
وي  تصريح  كرد: در حال  حاضر بسياري  از مردم  براي  رسيدن  به  اخبار داخل كشور به  راديوهاي  بيگانه  روي  آورده اند.
وي  افزود: بسياري  از بازداشت شدگان  در شهر تهران  اظهار داشته اند كه  از طريق  ماهواره  و به  دعوت  رسانه هاي  خارجي  به  خيابانها آمده  بودند.
ذاكري  در قسمتي  ديگر از اين  گفت وگو از نيروي  انتظامي به  دليل  برخورد خوب  با ناآرامي هاي  اخير تقدير كرد و اظهار داشت : نيروي  انتظامي  بسيار خوب  و معقول  عمل  كرده  و حتي  در برخي  از مواقع  كه  با سنگ  پراكني  اغتشاش گران  تعدادي  از نيروهايش  مجروح  شده ، هيچ  گاه  برخورد تندي  از خود نشان نداده  است .
وي  تصريح  كرد: علي  رغم  خواسته  دشمنان ، نيروي  انتظامي با مظلوميت  و تحمل ضرب  و شتم  بسيار حساب  شده  و منطقي  در برخوردهايش  عمل  مي كند.
وي  در عين  حال  گفت : برخي  مي خواهند نيروي  انتظامي ما را وادار به  برخوردهاي  تند نموده  و از اين  مسئله  به  نفع  خود بهره  برداري  كنند.

اظهار اميدواري وكيل عباس عبدي به تبرئه وي از سوي ديوان عالي كشور
ايسنا: وكيل مدافع عباس عبدي بر ضرورت تبرئه موكلش از اتهام همكاري با دول متخاصم تأكيد كرد.
صالح نيك بخت در گفت وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تشريح روند رسيدگي به پرونده عبدي، نحوه نگهداري او و اتهامات مطرح در پرونده نظرسنجي پرداخت.
نيك بخت گفت: من در رسيدگي به بند «د» پرونده در هيچ يك از مراحل، به علت غيرعلني بودن آن، سمت وكالت نداشته ام، اما عبدي در آخرين جلسه ملاقات قبل از محاكمه بخش بند «د» به من گفت كه «مي خواهم شما را به عنوان وكيل در اين پرونده نيز معرفي كنم».
وي هم چنين تصريح كرد:  اتهامات مطرح در بخش «د» پرونده، مربوط به نگهداري اسناد محرمانه است كه اينجانب هيچ گونه اطلاعي از كم و كيف و محرمانه بودن اين اسناد نداشته ام.
وكيل مدافع عبدي درباره محرمانه و طبقه بندي بودن اسناد مطروح گفت: قاعدتا درمورد اسناد محرمانه مربوط به مسائل امنيت داخلي و خارجي كشور، وزارت اطلاعات براساس اختياراتي كه در قانون تشكيل اين وزارتخانه به آن داده شده، اظهارنظر مي كند و در مورد اسناد طبقه بندي شده ساير ارگان ها و وزارتخانه هاي كشور نيز، خود آن وزارتخانه يا ارگان، شاكي مي شوند، اما تا آن جايي كه اطلاع دارم نه وزارت اطلاعات و نه هيچ يك از ارگان هاي دولتي كشور در اين بخش، شاكي نبوده اند.
نيك بخت در پاسخ به سئوالي درباره مسائل مطرح شده از سوي خانواده عبدي در نامه اخير آنها به رؤساي سه قوه خاطرنشان كرد: بديهي است بعد از پايان محاكمه، نگهداري متهم در جايي جدا از ساير زندانيان و در غير بند عمومي و نيز محدوديت كمي و كيفي ملاقات زنداني با افراد خانواده، هميشه مشكل آفرين است و نوشتن نامه مسبوق الذكر نيز ناشي از همين امر است.
وي درخصوص صحت شايعات مطرح مبني بر اين كه عبدي در جريان پرونده نظرسنجي از آمريكايي ها پول گرفته، گفت: اين مطالب هم مانند موضوع ۵۰۰ ميليون دلار است كه نوشته بودند بخشي از آن به عبدي داده شده كه بعد هم معلوم شد شايعه پرداخت كل مبلغ، بي اعتبار بوده است.
نيك بخت تصريح كرد: اين گونه مطالب و پخش آن در جامعه ضمن اين كه مي تواند از مصاديق افترا و نشر اكاذيب باشد، از مواردي است كه موجب تشويش اذهان عمومي و التهاب در جامعه مي شود و جز دشمنان مملكت، كسي از آن بهره نمي برد.
وكيل مدافع عبدي در پاسخ به سئوالي مبني بر آخرين وضعيت پرونده نظرسنجي و اتهام همكاري با دول متخاصم كه در پرونده مطرح بود و اقدامات وي در اين زمينه اظهار داشت، وزارت امور خارجه اعلام كرده است با هيچ كشوري متخاصم نيستيم، من عين اين نامه را به ضميمه لايحه اي، به ديوان عالي كشور تقديم كردم. باتوجه به اين كه اولا انجام نظرسنجي جرم نيست و ثانيا اين نظرسنجي كه براي سه مؤسسه پژوهشي و نظرسنجي آمريكايي و فرانسوي انجام شده، در هيچ مرجع معتبري در دنيا ثابت نشده كه مؤسسات «گالوپ»، «زاگبي» و «VM» متعلق به دولت هاي آمريكا و فرانسه هستند.
نيك بخت افزود: از طرف ديگر، عبدي در انجام اين نظرسنجي ها هيچ نقش و مشاركتي نداشته است، هم چنين وزارت امور خارجه نيز طي نامه اي به عنوان معاون حقوقي و پارلماني رياست جمهوري اعلام داشته كه جمهوري اسلامي ايران با هيچ كشوري در وضعيت متخاصم نيست. با انتظاري كه از كليت دستگاه قضائي به ويژه قضات محترم شعبه تشخيص ديوان عالي كشور كه هم اكنون پرونده در آنجا در حال رسيدگي است دارم اميدوارم ديوان عالي كشوربه اين مساله توجه كرده وموجبات تبرئه آقايان عبدي و قاضيان را از اتهام همكاري با دول متخاصم، موضوع ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامي فراهم آورد؛ زيرا نامه وزارت امور خارجه در اين باره به اندازه كافي گويا و بي نياز از هرگونه توضيح است و در عين حال، نافي اتهام انتسابي به عبدي و قاضيان است.
نيك بخت در خاتمه اعلام كرد: باتوجه به اين كه اين نامه اخيرا به دستم رسيده است و موضوع آن مي تواند از موارد اعاده دادرسي باشد، در اين خصوص نيز اقدامات لازم را به عمل خواهم آورد.

چهار ضارب مأمور نيروي انتظامي دستگير شدند
ايرنا:فرمانده  نيروي  انتظامي دورود گفت : در پي  يك  سري  عمليات  تعقيب  و گريز يك باند چهار نفره  سارق  كه  روز جمعه اقدام  به  زخمي نمودن  يكي  از مأموران  انتظامي اين  شهرستان  كرده  بودند همگي  آنان  دستگير شدند.
سرهنگ  عليرضا عادلي  روز شنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: در اجراي  طرح  والعاديات ، روز جمعه  نيروهاي  مستقر در ورودي  شمال  شهر دورود، به  چهار نفر سرنشين  يك  خودروي  سواري  پژو مشكوك  مي شوند كه  با بي توجهي  به   ايست  و هشدار مأموران  اقدام  به  فرار مي كنند.
وي  گفت : پس  از تعقيب  و گريز و متوقف  شدن  خودروي  سارقين ، سركرده  آنها اقدام  به  ضرب  و شتم  يكي  از مأموران  كرده  و پس  از گرفتن  اسلحه  وي ، او را با شليك  يك  گلوله  از ناحيه  پا مجروح  مي كند. عادلي  افزود: پس  از متواري  شدن  سارقيـن  به  دامنه  كوه هاي  اطراف ، منطقه به  محاصره  كامل  مأموران  در آمد كه  پس  از حدود دو ساعت  درگيري  هر چهارنفر سارق  سابقه  دار دستگير و اسلحه  كمري  نيز از آنها باز پس  گرفته  شد. وي  گفت : برابر تحقيقات  به  عمل  آمده  سارقين  همگي اهل  خرم آباد هستند كه  با خودروي  سواري  سرقتي  قصد عزيمت  به  اصفهان  را داشتند.
وي  افزود: از خودروي  سارقين  مقدار هفت  گرم  ترياك  و مقدار زيادي  لوازم سرقت  و اسلحه  سرد مانند كارد و چاقو كشف  و ضبط شده  است .
وي  گفت : متهمين  همگي  داراي  سوابق  متعدد زورگيري ، راهزني ، سرقت  و تجاوز به  عنف  مي باشند.

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |