يكشنبه ۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۴ - jun . 22, 2003
پايان يك اتفاق مبارك حكايت تماشايي مربع پائين جدول
سپاهان جام به دست نايب قهرمان را معرفي مي كند
000490.jpg
گروه ورزشي: امروز در اصفهان جشن قهرماني و سنت شكني برپاست. سپاهان هر نتيجه اي كه در مقابل پاس بدست آورد با جام قهرماني به ميهمانان معرفي مي شود. سپاهان مي تواند در اين مسير شادي ،تكليف نايب قهرمان را نيز مشخص كند. پاس با همايون شاهرخي در صورت پيروزي در مقابل قهرمان به مقام نايب قهرماني مي رسد، يعني يك حركت و اتفاق بزرگ براي پاس كه طراحي منطقي و اصولي از ابتداي فصل داشت. اگر پاس پيروز نشود بايد منتظر نتيجه بازي فولاد و پرسپوليس باشد. شايد پرسپوليس هم از اين ميدان پيروز بيرون نيايد، آن زمان پاس تحت هر شرايطي دوم است .بايد براي مقام سومش استقلال از خود چيزي نشان دهد و فجر سپاسي را در همان نقطه متوقف كند وگرنه فجر مدعي مقام سومي اين دوره خواهد بود. فجر سپاسي اگر بالاتر از پرسپوليس قرار بگيرد (در رده سوم) يك اتفاق خوشايند نيز در پي قهرماني سپاهان به وقوع پيوسته است و در بالاي جدول دو تيم شهرستاني به پائين دستان پر آوازه خود خواهند نگريست. استقلال تهران در ميانه جدول به سه امتياز نياز دارد تا نامش در اذهان باقي بماند. پيكان مقام پنجمي را مي خواهد و امروز در بهترين موقعيت قرار دارد تا سايپا را از رده پنجم به زير بكشد و مقام آبرومندي براي خود دست و پا كند. سايپا ديگر رقيب اصلي پيكان نيز به اين راحتي جايگاه خود را از دست نخواهد داد، آنكه سريعتر برود پيروز خواهد شد، اين قاعده كلي رقابت است. فولاد در اهواز از پرسپوليس پذيرايي مي كند. مربي آنها در كنارشان نيست اما در روي نيمكت پرسپوليس نيز نخواهد نشست تا فصل آينده. فولاد هم مدعي مقام پنجمي است و بايد براي رسيدن به اين آرزو از روي خط شكست پرسپوليس عبور كند. اين مهم اگر اتفاق بيفتد فولاد آبديده مي شود و براي فصل آينده بدون بگوويچ هم قادر خواهد بود بهترين نماينده خوزستان باشد. برق شيراز با ذوب آهن روبه رو مي شود تا شايد از اين ديدار ذوب آهن به نوايي برسد وگرنه برق از مكان دهم خود تكان نخواهد خورد، اما ذوب آهن مي تواند در فعل و انفعالات ميانه جدول براي خود اميدي به وجود آورد.
اما بازيهاي مربع انتهاي جدول
پيچيدگي موجود به كدام تيم كمك خواهد كرد تا به حيات خود در ليگ برتر فوتبال ايران ادامه بدهد. استقلال اهواز، ابومسلم يا ملوان، صنعت نفت تحت هيچ شرايطي اميد به ماندن ندارد. آباداني ها براي سال آينده بدون نماينده خواهند بود، مگر اينكه معجزه به وقوع بپيوندد و نفت با پنج گل ابومسلم را شكست دهد و ملوان نيز با استقلال اهواز به تساوي برسد. اين تنها شانس نفتي ها براي ماندن است و چه شانس بيهوده اي! ملوان براي ماندگاري و جوانان پر طراوتش بايد بر استقلال اهواز پيروز شود. آنها يك راه بيشتر ندارند و آن شكست استقلال اهواز در انزلي است. رطوبت، گرما و زمين  نمناك كمك خواهند كرد تا ملوان به اين مهم دست پيدا كند.
استقلال اهواز جدا از بازي با ملوان نيمه اميدش به بازي نفت است تا ابومسلم را شكست دهد و در آن صورت استقلال اهواز تحت هر شرايطي در ليگ برتر باقي خواهد ماند. در واقع استقلال اهواز بايد از صنعت نفت ممنون باشد و به زندگي و حيات خود ادامه دهد. چه بازيهاي ديدني و جذابي خواهد بود ديدار ملوان با استقلال اهواز و نفت با ابومسلم. دو ديدار، يك مثلث، دو تيم ماندگار و يك تيم سقوط كننده، گرماي آبادان و جان سختي سياه جامگان. رطوبت انزلي و تكنيك اهوازيها. چه حكايت هايي دارد اين دو بازي.
برنامه هفته پاياني ليگ برتر
* ملوان - استقلال اهواز ساعت ۱۸
* فولاد - پرسپوليس ساعت ۳۰/۱۷
* سپاهان - پاس ساعت ۳۰/۱۷
* صنعت نفت - ابومسلم ساعت ۱۸
* استقلال - فجر سپاسي ساعت ۱۸
* برق - ذوب آهن ساعت ۱۸
* پيكان - سايپا ساعت ۱۸

با درخشش دوندگان دانشگاه آزاد در قزاقستان
ركورد هاي ملي ايران ترقي كرد
گروه ورزشي: تيم  دووميداني  دانشگاه  آزاد اسلامي  كه  به  نمايندگي  از ايـــــــران  در رقابت هاي  بين المللي  قزاقستان  شركت  كرده است  ، در نخستين  روز اين  مسابقــات صاحب  ۳ مدال  طلا شد و دو تن  از دوندگان  نيز دو ركورد جديد براي  كشورمان  به ثبت  رساندند.در پيكارهاي  بين المللي  دووميداني  جام  كازانوف  كه  در شهر آلماتــــي  قزاقستان  جريان  دارد ، احسان  مهاجر شجاعي  ، مهدي  روايـــــــي  و اسماعيل  كبوتران  در مواد ۸۰۰ ، پرتاب  نيزه  و ۴۰۰ متر عنوان  نخست را كسب  كردند.
در پيكارهاي  دو ۸۰۰ متر كه  ديروز برگزار شد مهاجر شجاعي  بــا زمان  ۴۰/ ۴۷/ ۱ دقيقه  بالاتر از دوندگان  قزاقستان  و تركمنستان  بر سكوي  نخست  ايستاد و به  ميزان  ۱۸ صدم  ثانيه  ركورد ايران  را كه  در اختيار سجادي  مرادي  بود ، بهبود بخشيد.در رقابت هاي  پرتاب  نيزه  ، مهدي  روايي  با حد نصاب  ۶۶/ ۷۴ متر ضمن كسب  مدال  طلاي  اين  ماده  ، ۳۳ سانتي متر ركورد ايران  را كه  در اختيار خودش  بود ، شكست  .
اسماعيل  كبوتران  در پيكارهاي  دو ۴۰۰ متر با زمان  ۳۱/ ۴۷ ثانيه به  مدال  طلا دست  يافت  ، محمد عاكفيان  ديگر دونده  كشورمان  در اين ماده  با زمان  ۳۲/ ۴۷ ثانيه  دوم  شد و دونده اي  از روسيه  در مكان  سوم  جاي گرفت .

رئيس فدراسيون شطرنج انتخاب شد
گروه ورزشي: علي اصغر غلامرضايي به عنوان رئيس فدراسيون شطرنج جمهوري اسلامي ايران برگزيده شد.
غلامرضايي ديروز در مجمع فوق العاده فدراسيون شطرنج كه به منظور تعيين رئيس براي اين فدراسيون جهت جانشيني محمد جعفر كامبوزيا رئيس مستعفي در محل فدراسيون تشكيل جلسه داده بود، با كسب ۲۰ راي از ۳۹ راي مأخوذه به اين مسئوليت برگزيده شد.
براي شركت در اين انتخابات ۱۴ نفر نامزد شده بودند كه ۱۹ راي ديگر اين مجمع به ترتيب ۱۰ راي براي روح الله عالمي و ۹ راي نيز براي حسن رمضانيانپور اختصاص يافت.

سخني با رئيس كشتي
000495.jpg
گروه ورزشي: در حالي كه ساعت ۱۴ امروز «محمدرضا طالقاني» مرد اول كشتي ايران مي خواهد در ديدار با نمايندگان رسانه هاي گروهي مسائل ريز و درشت ورزش كشتي را بيان كند سخني كوتاه از روي صدق و صفا را خطاب به وي مي نويسيم تا در شرايط حساس موجود و در روزهايي كه الفاظ و كلماتي نامانوس با واژه پهلواني حيات ورزش كشتي را به مخاطره انداخته، كمتر شده و در مسير اصلاح امور همه چيز ختم به خير شود.
آقاي طالقاني: امروز عليرغم تمامي تنش ها و ناملايمات كه به درست يا به غلط با ورزش كشتي همراه شده است شما بايستي در ديدار با خبرنگاران، با صراحت كامل و به دور از هر نوع پرده پوشي و احتياط و مراعات ،خاطيان و مقصران اصلي بروز چنين صحنه هايي كه تيشه به ريشه كشتي زده اند را به دوستداران و علاقه مندان اين رشته در كشور معرفي نمائيد. كه اگر اين كار را نكنيد اشتباه ديگري را مرتكب شده ايد.

دو نگاه و يك انتخاب
مربي خارجي براي تيم ملي فوتبال
گروه ورزشي: مربي تيم ملي فوتبال بزرگسالان برانكو ايوانكوويچ است؟ چه كسي مي گويد ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي ايران خواهد شد؟ رئيس فدراسيون يا كميته فني؟ هيچكدام، معاونت فني سازمان تربيت بدني اعلام كرده است كه برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال خواهد شد و يا شده است.
رسم چگونه بوده و بر روال گذشته مسئوليت انتخاب سرمربي تيم ملي به عهده كيست؟ آيا فدراسيون اين حقوق را براي خود حفظ كرده است كه بتواند بر اساس مصالح فوتبال مربي اش را انتخاب كند؟
فدراسيون فوتبال انتخاب خود را ماهها پيش انجام داد و با همايون شاهرخي حركت اوليه را آغاز كرد، يك مربي كلاس ديده، با اعتقاد به اصول گرايي و با ديسيپلين خاص، اما از بدو انتخاب شاهرخي هميشه اين شايعه وجود داشته كه يك مربي خارجي در راه است و سرانجام نيز برانكو ايوانكوويچ آزمون پس داده در پست سرمربيگري تيم ملي قرار گرفت.
شايد اين انتخاب فدراسيون نباشد، چون نگاه مسئولين فوتبال بيشتر روي مربيان داخلي متمركز بود، اما آنچه در حال شكل گرفتن است در جهت مخالف اين نگاه است چرا؟
جهانگير كوثري

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |