يكشنبه ۱ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۴ - jun . 22, 2003
اين هفته در مجلس خوانده مي شود
گزارش كميسيون اصل ۹۰ درباره عملكرد گزينش ها
گروه سياسي: گزارش كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي در مورد عملكرد هيات هاي گزينش، اين هفته در جلسه علني مجلس خوانده مي شود.
اين گزارش در پي شكايت از طرز عملكرد گزينش ها تهيه شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري نخستين دستور جلسه امروز مجلس گزارش كميسيون فرهنگي در مورد طرح حذف جزء  ۲ از بند ب ماده ۹ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ است. اين مصوبه از سوي شوراي نگهبان برگشت داده شده است. طرح مزبور در جهت حذف محدوديت انتشار روزنامه ها در حوزه جغرافيايي صاحب امتياز آن است. اين طرح پس از محدودشدن روزنامه همشهري به انتشار در حوزه شهر تهران به مجلس داده شد.
كميسيون بر نظر خود دائر بر حذف جزء  مزبور اصرار كرده كه در صورت تصويب آن در مجلس مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد. كميسيون فرهنگي قبلا نيز بر نظر خود اصرار كرده بود ولي مجلس براي فرستادن مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت نظام راي نداد و طرح به كميسيون ارجاع شد، اين بار نيز كميسيون مصوبه قبلي خود را تاييد كرده است. علت راي منفي مجلس به عدم ارجاع اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نظام، بايگاني چندين مصوبه مجلس براي اصلاح قانون مطبوعات در اين مجمع عنوان شده است.
لايحه تنظيم بخشي از مقررات تسهيل و نوسازي صنايع كشور، لايحه تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، لايحه الحاق ايران به كنوانسيون منع شكنجه و لايحه الحاق ايران به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان نيز در دستور كار اين هفته قرار دارند.
گزارش كميسيون كشاورزي در مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از نحوه ساخت و مديريت هزينه سد خاكي آبشينه همدان نيز در يكي از جلسات مجلس مطرح مي شود.
انتخاب سه نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر جهت شركت در جلسات كار گروه مربوط به مطالبات قانوني و معوق كاركنان دولت و انتخاب يك نفر به عنوان ناظر در انتخاب هيات پنج نفره جهت برگزاري انتخاب شوراي مركزي و شوراهاي مناطق سازمان روانشناسي و مشاوره از ديگر دستورهاي جلسات اين هفته مجلس است.
مجلس پس از برگزاري سه جلسه علني در هفته جاري، هفته آينده براي حضور نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه تعطيل خواهد بود، احتمالا دو هفته آخر تيرماه نيز تعطيلات تابستاني مجلس آغاز مي شود. مگر اينكه تحولات اخير داخلي و نزديك بودن ۱۸ تيرماه، باعث تاخير در تعطيلات تابستاني شود.
دستور جلسه كميسيون ها
وزير علوم، تحقيقات و فناوري و معاونان وي امروز بعدازظهر با حضور در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، مسائل اخير كوي دانشگاه تهران و علامه طباطبايي را مورد بررسي قرار مي دهند.
اين جلسه قرار بود در هفته گذشته تشكيل شود كه به دليل طولاني شدن بررسي طرح استيضاح پزشكيان و تشكيل جلسه غيرعلني مجلس در مورد حوادث اخير تشكيل نشد.
كميسيون مشترك نيز لايحه اختيارات و مسئوليت هاي رئيس جمهوري را روز سه شنبه اين هفته بررسي مي كند، اين لايحه با ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان روبرو و برگشت داده شده است.
لايحه اصلاح قانون انتخابات نيز با حضور اعضاي شوراي نگهبان امروز بعدازظهر در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي مي شود، اين سومين جلسه اي است كه در اين رابطه تشكيل مي شود و نمايندگان اميد چنداني به نتايج آن ندارند.
در كميسيون اصل ۹۰، موضوع آلودگي هواي تهران با حضور شهردار مورد بررسي قرار مي گيرد.
موضوع نحوه ورود كالاهاي قاچاق به كشور اين هفته نيز در كميسيون برنامه و بودجه با حضور وزيران اطلاعات، اقتصاد، كشور، پست، نيرو، بازرگاني، صنايع و معادن و رئيس كل بانك مركزي پيگيري مي شود، اين جلسه بعدازظهر سه شنبه تشكيل مي شود.
اعضاي كميسيون فرهنگي روز سه شنبه به بازديد از استاديوم ورزشي آزادي خواهند پرداخت تا در جريان پيشرفت كار بازسازي اين استاديوم قرار بگيرند.

برنامه هاي هفته  قوه قضاييه  اعلام  شد
گروه سياسي: دبير ستاد بزرگداشت  هفته  قوه قضاييه  ديروز در گفت  وگو با خبرنگاران برنامه هاي  هفته  قوه قضاييه  را اعلام  كرد.
به  گزارش  ايرنا، حسن  رحيمي  گفت : اول  تير، روز قوه قضاييه ،
اطلاع  رساني  و نهضت  خدمت  رساني  دوم  تير، توسعه  قضايي  و تعامل  با حوزه  و دانشگاه  سوم  تير، قوه  قضاييه  و آموزش  و تحقيقات ، چهارم  تيرماه  توسعه  قضايي  و وفاق  ملي ، پنجمين  روز قوه قضاييه  و تجليل  از شهداء و جانبازان  و ايثارگران ، ششمين  روز قوه قضاييه و همبستگي  ملي  و روز پاياني  اين  هفته ، روز قوه  قضاييه  و تجديد ميثاق با ولايت   اعلام  شده  است .
مسئولان  قضايي  در روز پاياني  هفته  قوه  قضاييه ، با رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ديدار كرده  و سپس  با حضور در مرقد مطهر امام  خميني (ره )، با بنيانگذار جمهوري  اسلامي  ايران  تجديد ميثاق  خواهند كرد.
دبير ستاد بزرگداشت  قوه  قضاييه ، به  گردهمايي  سراسري  مسئولان  قضايي  كشور كه  در روزهاي  چهارشنبه  وپنجشنبه  هفته  جاري  برگزار  مي شود اشاره  كرد و گفت  : اين  گردهمايي  با سخنراني  رييس  جمهوري  اسلامي  ايران  در سالن  اجلاس  سران  درتهران  شروع  بكارمي كند.
وي  افزود: در اين  همايش  كه  از استادان دانشگاهها و مسئولان  اجرايي  و سياسي دعوت  شده  است ، كميسيونهاي  مختلفي  براي  بررسي  مسائل  حقوقي  و قضايي  تشكيل مي شود.

فرمانده نيروي انتظامي استان تهران:
۵۲۰ نفر دستگير شدند
فرمانده  نيروي  انتظامي  استان  تهران  گفت : در جريان  درگيري ها و اغتشاشات  شبهاي  گذشته  در استان  تهران ، ۵۲۰ نفر دستگير و تحويل  مراجع  قضايي  شدند.
به گزارش ايرنا سردار سرتيپ  «محمود جاپلقي» ديروز  در يك  مصاحبه  مطبوعاتي  افزود: از اين  تعداد، ۱۸ نفر زن  با سابقه  و ۵۰۲ نفر مرد هستند.
وي  گفت : در اين  ميان  فقط ۱۰ نفر از افراد دستگير شده  ازدانشجويان  بودند و بقيه  اغتشاشگران  را اراذل  و اوباش  تشكيل  مي دهند. اين  فرمانده  تصريح  كرد: در اين  ميان  يك  نفر به  عنوان  رابط با كشورهاي خارجي  به  انتقال  اطلاعات  به  خارج  از مرز و تلويزيون هاي  بيگانه  به  همراه  دو همدست  خود شناسايي  و دستگير شده  است . وي  گفت : دستگيرشدگان  در سنين  ۱۷ تا ۲۵ سال  هستند و بر اثر اين  درگيريها ۱۸ نفر از ماموران  نيروي  انتظامي  مصدوم  شده اند.
به گفته  وي ، ۹۰ درصد دستگيرشدگان  فاقد هويت  اجتماعي  بوده  و قبل  از تجمع ، اقدام  به  مصرف  مشروب  الكلي  و آدامس  شادي  آفرين  كرده  بودند. وي  تأكيد كرد: تحريك  اين  جوانان  توسط عوامل  خارجي  براي  مسئولان  كاملاً محرز بوده  و اجازه  نمي دهيم  آمريكا و اسرائيل  باعث  بي نظمي  در كشور شوند.
جاپلقي  گفت : متاسفانه  تعدادي  لباس  شخصي  بدون  هماهنگي  و يا اطلاع  نيروي  انتظامي  اقدام  به  اعمال  خودسرانه  كرده اند و لذا، از عموم  شهرونداني  كه  از اين  عده  شكايتي  دارند مي توانند با مراجعه  به  كلانتري  محل  خود نسبت  به  تنظيم شكايت  از آنان  اقدام  كنند.

مهلت استعفاي مسئولان وزارت كشور داوطلب نمايندگي مجلس اعلام شد
وزارت كشور با صدور بخشنامه اي آخرين مهلت مقرر براي استعفاي مسئولان وزارت كشور در سراسر استان ها كه داوطلب حضور در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي هستند را آخر تير ماه ۱۳۸۲ اعلام كرد.
مهلت استعفاي داوطلبان پيش از اين پايان خرداد ماه اعلام شده بود كه تا پايان تير ماه امسال تمديد شد.

تجمع آرام دانشجويان در چند دانشگاه
000555.jpg
دانشجويان كه از يك هفته پيش تاكنون مي كوشند پيگيري مطالبات صنفي خود را از ناآرامي هاي خياباني جدا كنند ديروز در چند دانشكده تجمعات آرام و تحصن برگزار كردند.
خانواده هاي شماري از دانشجويان بازداشت شده نيز به تحصن كنندگان پيوسته اند و در حال مذاكره با مقام هاي دانشگاهي براي حل مشكل فرزندان خود هستند.
به گزارش ايسنا، جمعي از خانواده هاي دانشجويان بازداشت شده و تعدادي از دانشجويان دانشكده هاي مختلف دانشگاه تهران ديروز بعدازظهر در تالار اميركبير با فرجي دانا رئيس دانشگاه تهران ديدار و گفت وگو كردند.
بابايي، مسئول تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي با ابراز نگراني از روند دستگيري و بازداشت دانشجويان خطاب به فرجي دانا گفت: شما به عنوان رئيس دانشگاه بايد همه دانشجويان را فرزند خود بدانيد و اين مساله را با جديت پيگيري كنيد، اگر كاري در اين زمينه انجام ندهيد، در برابر تاريخ مسئوليد.
احمد شيرزاد، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و پدر يكي از دانشجويان بازداشت شده نيز بازداشت دانشجويان را مغاير با تمام موازين قانوني و خلاف قانون و مصلحت جامعه خواند و از آن به عنوان بدترين اتفاق در طول چند سال اخير در دانشگاه ها ياد كرد.
وي خطاب به فرجي دانا گفت: من مي دانم كه نه از دست شما، نه از دست وزير، نه از دست رئيس جمهور و نه از دست خودم به عنوان يك نماينده، كاري برنمي آيد، من نااميدم و صرفا با شما درد دل مي كنم.
وي افزود: من از مردم ايران كمك مي خواهم. به همين دليل از آن جايي كه خانه خود را دانشگاه و مسجد دانشگاه مي دانم، تا روشن شدن وضعيت فرزندم و ساير دانشجويان در مسجد دانشگاه تهران تحصن خواهم كرد.
همچنين تعداد ديگري از خانواده هاي دانشجويان بازداشت شده و نيز گروهي از دانشجويان همراه با شيرزاد در مقابل مسجد دانشگاه تهران تحصن كردند.
فرجي دانا نيز در اين ديدار اظهار داشت: پس از اطلاع از بازداشت دانشجويان از سوي برخي از ارگان هاي ناشناس، نامه اعتراضيه اي به دبير شوراي امنيت كشور نوشتم. امروز صبح (شنبه) نيز شخصا با وزير كشور صحبت كردم. ايشان نيز بر لزوم برخورد جدي با اين مساله تاكيد داشتند. همچنين وزير كشور نيز از تاكيد رئيس جمهوري در توقف اين اعمال خبر دادند.
تجمع دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي
گروهي از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي روز گذشته در اعتراض به دستگيري هاي اخير و حمله به خوابگاه شهيد همت اين دانشگاه در دانشگاه ادبيات اين دانشگاه تجمع كردند. در اين تجمع كه بيش از چهارصد دانشجو در آن حضور داشتند يكي از نمايندگان بسيج دانشجويي دانشگاه با حاضرشدن در پشت تريبون حمله به خوابگاه هاي دانشجويي را محكوم كرد. به گزارش خبرگزاري ايلنا تجمع يادشده در شرايطي برگزار شد كه در اطراف دانشكده ادبيات تعدادي از نيروهاي لباس شخصي با باتوم حضور داشتند.
ادامه تحصن دانشجويان دانشگاه خواجه نصير
گروهي از دانشجويان دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي كه از روز شنبه (۲۴ خرداد) در اعتراض به تهاجم به خوابگاه ها و دستگيري هاي دامنه دار دانشجويان اقدام به تحصن در دانشگاه كرده اند با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه عليرغم موكول شدن امتحانات به شهريورماه، تا پاسخگويي نهايي به مطالبات خويش از سوي مسئولان مربوطه، به تحصن خود ادامه خواهند داد.
تحصن در برابر مجلس
اعضاي شوراي مركزي انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي تهران امروز (يكشنبه) در اعتراض به برخوردهاي اخير با دانشجويان و دستگيري هاي گسترده آنان در مقابل مجلس شوراي اسلامي متحصن خواهند شد.
سميرا صدري دبير انجمن اسلامي دانشگاه الزهرا در گفتگو با خبرنگار همشهري ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: مفاد اصلي تحصن اعضاي شوراي مركزي دانشگاه هاي تهران درخواست آزادي دانشجويان بازداشت شده در ناآرامي هاي اخير، محكوميت اقدام گروه هاي فشار در تهاجم به خوابگاه ها و تسليم شكوائيه دانشجويان به كميسيون اصل نود مجلس است.
به گفته اين عضو انجمن اسلامي دانشگاه الزهرا، دانشجويان در شرايط فعلي خانه ملت را مأمن خود تلقي كرده و از نمايندگان مردم انتظار دارند در راستاي استيفاي حقوق دانشجويان، گام هاي مؤثري بردارند.
امتناع دانشجويان از برگزاري امتحانات
دانشجويان دانشكده مديريت دانشگاه تهران روز گذشته در اعتراض به جريانات اخير و بازداشت دانشجويان از شركت در امتحانات نخستين روز اين دانشكده خودداري كردند.
اين دانشجويان در تجمع آرامي كه به همين مناسبت برپا كردند خواستار لغو امتحانات تا آزادي تمام دانشجويان زنداني شدند.
رئيس دانشكده مديريت در گفت وگو با ايسنا،  با اعلام اين خبر كه دانشجويان تهراني نيز مي توانند از امكان شركت در امتحانات نوبت شهريور استفاده كنند، خاطرنشان كرد كه دانشجويان بايد با مراجعه به اداره آموزش دانشكده اعلام كنند كه در نوبت تير يا شهريور ماه امتحان خواهند داد.
مرجع دستگيري دانشجويان
معاون سياسي استانداري تهران مرجع دستگيري هاي اخير دانشجويان را دادگستري تهران معرفي كرد.
رضايي بابادي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: براساس اظهارات دادستان تهران، اين دستگيري  ها كه تاكنون از مرجع آنها اطلاعي در دست نبود، براساس حكم دادستان تهران انجام شده است.

دادستان كل كشور:
با عوامل ناآرامي ها با قوه قهريه برخورد مي شود
دادستان  كل  كشور روز شنبه  در جمع  خبرنگاران  گفت : با عوامل  ناآرامي ها، كه  باعث  ايجاد ناامني  در جامعه  شده اند، با قوه  قهريه  برخورد مي شود.
آيت الله  عبدالنبي  نمازي افزود: در ابتدا دانشجويان  حركتهايي  در راستاي  مطالبات  صنفي  خود مطرح  كردند كه  با دخالت  افراد سودجو و فرصت طلب  داخلي  و رسانه هاي  خارجي  موضوع  منحرف  شد.
آيت الله  نمازي  با تأكيد بر اينكه  «اجازه  نخواهيم  داد امنيت  و آرامش جامعه  متزلزل  شود»، افزود: تعدادي  از عوامل  ناآرامي هاي  تهران  و اصفهان  دستگير شده اند كه  مراحل  تحقيق  و بررسي  را طي  مي كنند.
وي  عوامل  ناآرامي ها را دشمنان  انقلاب  در خارج  از كشور و افرادي   اندك در درون  نظام  دانست  و تصريح  كرد: برخي  از اين  افراد فراخوانده  شده اند و تحقيقات  لازم  در اين  خصوص  در حال  انجام  است .
دادستان  كل  كشور به  دخالت  آشكار دولت هاي  خارجي  در امور داخلي   ايران اشاره  كرد و گفت :  اين  دخالتها نشان  از زياده  خواهي هاي  دولت هاي  متجاوز است كه  با دخالت  نظامي و در راستاي  شعارهاي  دروغين  به  دنبال  تسلط بر منافع  مادي  و معنوي  كشورهاي  منطقه  هستند.
نمازي ، اصولي ترين  وظيفه  قوه  قضاييه  را اجراي  قسط و عدل  و حفظ آرمانهاي نظام  اسلامي برشمرد و از رسانه ها خواست  كه  به  مسائل  ملي  بپردازند و مسائل فرعي  و حاشيه اي  را بزرگ  نمايي  نكنند.
دادستان  كل  كشور بر كاربردي  كردن  فرمان  رهبري  در خدمت رساني  به  مردم توسط مسئولان  اجرايي  و قضايي  تأكيد كرد و گفت : در اين  راستا در قوه  قضاييه  طرحي  با عنوان  «طرح  شهيد بهشتي » براي  ارائه  خدمات  بهتر به  مردم  تهيه  شده  است .
نمازي  احياء دادسراها را نمونه  بارز خدمت  رساني  به  مردم  ارزيابي  كرد و افزود: با احياء دادسراها ميزان  ورودي  پرونده ها به  محاكم  كاسته  و در رسيدگي  به  دعاوي  مردم  دقت  بيشتري  خواهد شد.
وي  گفت : از تير تا اسفند ماه  سال  جاري  به  ترتيب  هر ماه  يك  دادسرا در شهرهاي  همدان ، زنجان ، قزوين ، يزد، چهارمحال  و بختياري ، بوشهر، كرمان ، مازندران  و سيستان  و بلوچستان  افتتاح  و راه اندازي  مي شود.

نيمه شب گذشته
محاكمه مريم رجوي آغاز شد
خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از منابع حقوقي در پاريس گزارش داد: ۱۷ تن از هواداران سازمان مجاهدين خلق (منافقين) كه در عمليات سركوب اخير اين سازمان در پاريس دستگير شده اند، از جمله مريم رجوي از رهبران اين سازمان، در دادگاه ضدتروريستي محاكمه خواهند شد.
به گزارش اين خبرگزاري، پليس فرانسه روز سه شنبه در يك عمليات گسترده بيش از ۲۰۰ تن از نيروها و هواداران اين سازمان را دستگير كرد، اما اكثر آنها آزاد شدند و اكنون ۲۰ نفر در حبس هستند. خبرگزاري فرانسه زمان محاكمه مريم رجوي را شامگاه شنبه به وقت پاريس (حدود نيمه شب به وقت تهران) اعلام كرد.
در همين حال، شماري از اعضاي كنگره آمريكا گفتند از كانال هاي متعدد به فرانسه فشار مي آورند تا هواداران مريم رجوي را كه در بازداشت به سر مي برند، آزاد كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اعضاي كنگره آمريكا در نامه اي به سفير فرانسه در واشنگتن نوشته اند: كشور شما و ما درباره رفتار مجاهدين خلق نگراني مشترك داريم اما هيچ انساني شايسته رفتاري نيست كه پليس فرانسه با اعضاي اين گروه كرد.
اين نامه ساعاتي پس از دستگيري هاي تازه اعضاي مجاهدين خلق در فرانسه، منتشر شد. پليس فرانسه جمعه شب ۷۵ تن ديگر از هواداران مريم رجوي را بازداشت كرد.
مقام هاي قضايي فرانسه همچنين تجمع هواداران رجوي را در اين كشور ممنوع كرد. در سه روز اخير شماري از اعضا و هواداران گروه رجوي در اعتراض به پليس فرانسه خود را آتش زده اند. دست كم يكي از اين افراد بر اثر سوختگي جان داده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |