پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۹
گرما و خشكسالي بلاي اقتصاد اروپا
در روزهاي اخير افزايش شديد دماي هوا و خشكسالي موجب كند شدن كشتيراني در رودخانه ها، كاهش برداشت محصولات و همين طور افزايش مصرف الكتريسيته شده كه همه اينها موجب وارد آمدن ميلياردها دلار ضرر به اقتصاد اروپا شده است.
000495.jpg

به گزارش آسوشيتدپرس در حالي كه در روماني چندين دستگاه كشتي لايروب مشغول لايروبي و زدودن گل و لاي كنار رودخانه دانوب هستند كه در روزهاي اخير و به دليل كاهش سطح آب، آمادگي پذيرايي از كشتي هاي بزرگ را ندارد ،در كرواسي بيش از ۵ تن ماهي مرده در سطح رودخانه جمع شده است.
بنابر اين گزارش سطح آب دانوب در بازياس واقع در جنوب غرب روماني شديداً كاهش يافته و كشتي هاي لايروب در بندر جنوبي ذي مينيكا در حال زدودن گل و لاي از بستر كانال رودخانه هستند.
در حالي كه بيش از ۲۵۱ كشتي در انتظار باز شدن مسير و حركت به سمت بالادست رودخانه و بازارهاي شمالي و مركزي اروپا هستند.
گرما و خشكسالي هوا ديگر مناطق بالكان و اروپا را نيز شوكه كرده است، به نوعي كه در كرواسي رودهاي ساوا، دراوا، كوپا و دانوب در پايين ترين سطح آب دهي خود قرار دارند، مسؤولان اين كشور سخت نگران كاهش ميزان آب شرب و الكتريسيته هستند. وزير محيط زيست صربستان نيز از سطح پايين آب رودخانه ها در اين كشور ابراز نگراني كرد. آب مهمترين رودخانه صربستان در پايين ترين سطح در يكصد سال اخير قرار دارد.
در حالي كه نشانه ها از وقوع يك فاجعه زيست محيطي در منطقه حكايت مي كنند، گريگوري بابويانو، مديركل منطقه حفاظت شده دلتاي دانوب گفت: بيش از ۱۰ درصد اراضي اطراف دلتاي دانوب كه ايستگاه پرندگان و حيوانات نادري است خشك شده و بيش از ۴۰ درصد كل آب رودخانه تبخير شده است.
در بالادست دانوب نيز در جايي كه كشتي ها بين آلمان و اتريش در حال تردد هستند به دليل كاهش سطح آب رودخانه، كشتي ها نمي توانند با ظرفيت كامل بارگيري كنند.
خشكسالي بر ديگر رودخانه هاي بزرگ اروپا نيز تأثير گذاشته است، به گونه اي كه حمل و نقل كشتي ها و قايق هاي سنگين در رود «البه» مختل شده است. رود راين نيز به اندازه اي آب دارد كه تنها قايق هاي سبك مي توانند در آن تردد كنند. در روزهاي عادي و در شرايط مناسب روزانه ميليون ها يورو كالا بين بندر هامبورگ و جمهوري چك از طريق رود «البه» حمل مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: با توجه به كندي روند حمل و نقل آبي و افزايش هزينه هاي حمل با كاميون بهاي بسياري از كالاها و ابزارآلات سنگين افزايش يافته است. اين درحالي است كه هنوز هيچ وقفه اي در حمل و نقل آبي پيش نيامده و تنها كرايه ها اندكي افزايش يافته و مدت انتظار براي حمل آبي نيز بيشتر شده است.
گروه كشاورزي اتحاديه اروپا با ابراز نگراني از خشكسالي شديد خسارت هاي وارده را بيش از ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار اعلام كردند. شديدترين خسارت ها مربوط به ايتاليا، فرانسه، آلمان، پرتغال و اتريش بوده است. در اين كشورها كشاورزان از كاهش ۶۰ درصدي برداشت برخي محصولات نسبت به سال هاي قبل خبر داده اند.
كاهش نزول باران و همين طور وقوع طوفان موجب وارد آمدن خسارت به كشاورزان ديگر مناطق خارج از اتحاديه از جمله جمهوري چك، مجارستان، صربستان، كرواسي و روماني شده است. به گونه اي كه تنها در مجارستان دولت برآورد كرده كه كشاورزان اين كشور بيش از ۴۳۴ ميليون دلار خسارت متحمل شده اند. اما پس از هفته ها خشكسالي، كاهش آب رودخانه و آتش سوزي جنگل ها در اين روزها بيشتر روزنامه هاي اروپايي تيتر اول خود را به اين موضوع اختصاص داده اند. «فرانسه تشنه است» تيتر چند روز گذشته روزنامه فيگارو بود. اين روزنامه در اين گزارش به شهروندان فرانسوي در مورد شست وشوي اتومبيل و پر كردن آب استخرها و همين طور مصرف بي رويه آب هشدار داده بود. جنوب و غرب فرانسه در دو ماه گذشته هيچ بارندگي قابل توجهي نداشته و شديداً از خشكسالي متضرر شده است.
كاهش آب رودخانه ها همچنين موجب ممنوعيت ماهيگيري در بسياري از مناطق شده است. آتش سوزي جنگل ها نيز كه به دليل كاهش بارندگي و رطوبت اندك رخ مي دهد، از ابتداي ژوئيه تاكنون بيش از ۵۰ هزار آكر از جنگل هاي اين كشور را طعمه حريق كرده است.
000510.jpg

حجم آب دلتاي دانوب كه از بيش از ۱۰ كشور اروپايي عبور مي كند،  منبع ضروري براي تأمين برق آبي كشورهاي مسير و همين طور آب مورد نياز نيروگاه هاي هسته اي است، به كمترين ميزان در ۱۶۰ سال گذشته رسيده است و اين به معني فاجعه براي كشورهايي است كه رود دانوب از آنها مي گذرد. يك سفر آبي از روي دلتاي دانوب به غرب اروپا معمولاً ۶ روز به طول مي انجامد اما در حال حاضر علاوه بر ۳ برابر شدن زمان سفر، ظرفيت قايق ها نيز به بيش از نصف آن زمان كاهش يافته است.
در ادامه اين گزارش آمده است با توجه به كاهش شديد سطح آب دلتا، كاركنان نيروگاه هسته اي در بندر جنوبي «كرناودا» در كشور روماني آماده اند تا در صورتي كه سطح آب بيش از ۳/۳ فوت ديگر پايين بيايد رآكتور آن را خاموش كنند.
اما در ايتاليا خشكسالي و گرما بيش از ديگر كشورها به طول انجاميده و با استفاده بيش از حد شهروندان از دستگاه هاي خنك كننده برقي، براي اولين بار در ۲۰ سال گذشته مردم اين كشور با قطع برق فصلي مواجه شده اند. رودخانه «پو» كه سرمنشأ بسياري از رودهاي كوچك در ايتاليا است تقريباً به پايين ترين سطح آب دهي خود در طول زمان هاي گذشته رسيده است. با اين وضعيت يكي از مشكلات پيش روي اتحاديه اروپا در حال حاضر رسيدگي به وضع كشاورزان آسيب ديده اين كشورها است و اين مسأله مي تواند در كنار ركود شديد اقتصادي حاكم به اين اتحاديه و همين طور افزايش ارزش برابري يورو مشكلات عديده اي را ايجاد كند به نوعي كه وزيران كشاورزي اتحاديه اروپا خواستار جبران خسارت كشاورزان اين اتحاديه شده اند.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازار
بانك و بورس
بين الملل
حمل و نقل
رويداد
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |