پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۹
وضعيت مساعد خودروسازان آسيايي در آمريكا
000515.jpg
سه خودروساز عمده آمريكايي ديترويت از كاهش فروش خود در ماه ژوئيه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر دادند، اما به عقيده كارشناسان وضعيت به گونه اي بود كه آنان را به آينده اين صنعت در ادامه سال ۲۰۰۳ خوش بين كرده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، جنرال موتورز، بزرگترين خودروساز جهان در اين مورد با اشاره به كاهش ۷/۵ درصد فروش خودرو در ماه ژوئيه، كاهش فروش سواري را ۶/۱۱ درصد و كاميون را
۵/۱ درصد اعلام كرد. اين آمار شامل اتومبيل «ساب» نيست.
جنرال موتورز در اين ماه بهترين ماه فروش كاميون خود را سپري كرد و در مورد خودروهاي سواري، شورولت ايمپالا، كاديلاك CTS و پونتياك وايب ركورد فروش داشت. كل فروش جنرال موتورز در ماه ژوئيه به ۴۵۸ هزار و ۲۲ دستگاه رسيد.
فروش فورد نيز در اين مدت ۵/۱۱ درصد كاهش داشته است. دومين خودروساز جهان با اشاره به كاهش ۲۴ درصدي فروش مدل هاي لينكلن و مركوري، از كاهش ۴ درصدي كاميون هاي سبك شامل پيك آپ، ميني ون و SUV خبر داد. اين در حالي است كه فروش كاميون هاي مدل F كه مسؤول بيش از ۲۵ درصد فروش اين شركت هستند نسبت به ژوئيه سال قبل ۱۵ درصد افزايش يافته است. برخي ديگر از شركت هاي وابسته به فورد در ماه ژوئيه ركورد فروش داشته اند. به عنوان مثال جگوار با ارائه سران XJ و ولوو با ارائه SUV XCqo به ركورد فروش دست يافته اند. كل فروش فورد در ماه ژوئيه به ۲۹۷ هزار و ۲۶۵ دستگاه رسيد.
در ماه ژوئيه دايملر كرايسلر نيز ۵/۷ درصد كاهش فروش داشته است. فروش خودروهاي سواري اين شركت ۳۱ درصد كاهش فروش و فروش كاميون هاي آن تقريباً ثابت بوده اند. در ميان خودروهاي توليدي كرايسلر مدل پاسيفيكا، دوج رام، جيپ ليبرتي و جيپ رانگلر افزايش فروش داشته اند. كرايسلر پيش از اين در گزارشي اعلام كرده بود در رقابت با جنرال موتورز و فورد و با ارائه تخفيفات ويژه در سه ماه دوم سال جاري بيش از يك ميليارد دلار ضرر كرده است. كل فروش كرايسلر در ماه ژوئيه به ۱۷۸ هزار و ۴۰۸ دستگاه رسيد.
اين در حالي است كه با وجود رقابت شديد در جذب مشتري و ارائه مدل هاي متنوع و همين طور تخفيف هاي ويژه و وام هاي بلندمدت، خودروسازان آمريكايي از ابتداي سال جاري بيش از ۵/۱ درصد سهم خود از بازار ايالات متحده را از دست داده اند. عمده اين سهم نصيب خودروسازان ژاپني خصوصاً هوندا شده است.
به گزارش بلومبرگ كل فروش خودروهاي نو در ماه ژوئيه با ۵/۴ درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به يك ميليون و ۵۱۰ هزار دستگاه رسيد. اين در حالي است كه فروش خودروسازان آسيايي در ايالات متحده در اين مدت با ۶/۱ درصد افزايش به ۵۰۲ هزار و ۵۹۴ دستگاه رسيد. در اين ميان هوندا كه پنجمين خودروساز آمريكاست ۷/۹ درصد افزايش فروش، نيسان به عنوان ششمين خودروساز عمده ۹/۵ درصد افزايش فروش و تويوتا به عنوان چهارمين خودروساز ۵/۴ درصد افزايش فروش را تجربه كرده است.
اتومبيل سازان آسيايي با ارائه مدل هاي جديد و همين طور تخفيفات ويژه توانسته اند به اين مهم دست يابند. هوندا در اين ماه با ارائه مدل هاي پايلوت و المنت ۲ هزار و ۹۰۰ دلار تخفيف براي هر خودرو، نيسان با ارائه مدل جديد ماكسيما و SUVFX و دو هزار و ۴۰ دلار تخفيف براي هر خودرو و تويوتا با ارائه مدل سيون و يكهزار و ۵۰۰ دلار تخفيف براي هر خودرو جاي پاي خود را در بازار ايالات متحده محكم كرده اند.
به گزارش رويتر كل فروش تويوتا در ماه ژوئيه به ۱۶۹ هزار و ۶۳۱ دستگاه رسيد كه در اين بين فروش مدل تويوتا با ۳ درصد رشد به ۱۴۷ هزار و ۲۳۲ دستگاه و فروش لكسوس با ۱۶ درصد افزايش به ۲۲ هزار و ۳۹۹ دستگاه رسيد. سهم تويوتا از بازار آمريكا نيز در اين ماه با يك درصد افزايش به ۲/۱۱ درصد رسيد.
كل فروش هوندا در بازار آمريكا در ماه ژوئيه به ۱۲۸ هزار و ۴۳۳ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه بيشترين تقاضا براي مدل هاي اوديسه، پايلوت و آكورا SUV بوده است.
در اين مدت فروش مدل هاي هوندا با ۱۰ درصد افزايش به ۱۱۲ هزار و ۶۵۱ دستگاه رسيد. درحالي كه فروش مدل هاي آكورا با ۹/۵ درصد افزايش به ۱۵ هزار و ۷۸۲ دستگاه رسيد. سهم هوندا از بازار آمريكا در اين ماه با ۹/۰ درصد افزايش به ۵/۸ درصد رسيد.
كل فروش نيسان نيز در اين مدت به ۶۸ هزار و ۶۰۲ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه از اين ميزان فروش نيسان با ۵/۱ درصد افزايش به ۵۷ هزار و ۷۸۶ دستگاه و فروش اينفينيتي با ۳۸ درصد افزايش به ۱۰ هزار و ۸۱۶ دستگاه رسيد.
سهم نيسان از بازار آمريكا در ماه ژوئيه با ۴/۰ درصد افزايش به ۵/۴ درصد رسيد. فروش ديگر خودروسازان آسيايي در اين ماه چندان قابل توجه نبوده است به گونه اي كه هيوندايي در اين مدت ۳۶ هزار و ۳۱۶ دستگاه اتومبيل فروخته كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد كاهش داشته است. سهم هيوندايي از بازار آمريكا به ۴/۲ درصد مي رسد كه در يك سال گذشته تغييري نداشته است.
كياموتورز نيز در ماه ژوئيه ۲۴ هزار و ۹ دستگاه اتومبيل در بازار آمريكا فروخت كه ۱/۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. سهم اين شركت در بازار آمريكا در حال حاضر به ۶/۱ درصد مي رسد كه در سال قبل معادل ۵/۱ درصد بوده است.
ميتسوبيشي نيز در ماه ژوئيه ۲۲ هزار و ۸۸۱ دستگاه اتومبيل فروخته كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد كاهش داشته است. سهم اين شركت از بازار آمريكا با ۷/۰ درصد كاهش به ۵/۱ درصد رسيده است.
مزدا موتور نيز در ماه ژوئيه ۲۶ هزار و ۷۳۷ دستگاه خودرو در آمريكا فروخته است كه ۴/۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي دهد. سهم مزدا از بازار آمريكا به ۷/۱ درصد مي رسد.
در ماه ژوئيه بي ام و نيز با ۱/۱۰ درصد افزايش فروش ۲۵ هزار و ۱۸۹ دستگاه اتومبيل فروخته است.

دو منظوره سازي تكنولوژي؛ فعاليت هاي چين در عرصه ساخت موتور هواپيما
به طور كلي در بسياري از عرصه هايي كه چين در آنها پيشرفت هاي شگرف داشته و ردپاي استفاده از فناوري هاي پيشرفته كشورهاي غربي نيز در آنها ديده مي شود، كاربردهاي نظامي هم وجود دارد كه از آن جمله مي توان به صنايع الكترونيك، انرژي هسته اي و هواپيمايي اشاره كرد. در عرصه صنايع هواپيمايي، كشور چين، هم در زمينه ساخت هواپيما و هم ساخت موتور هواپيما و تجهيزات الكترونيك پرواز پيشرفت هاي چشمگيري داشته است. در متن زير به پيشرفت هاي كشور چين در زمينه ساخت موتور هواپيما اشاره مي شود كه مي تواند نمونه قابل توجهي از «دومنظوره سازي تكنولوژي» باشد.

روند پيشروي در ساخت موتور هواپيما
كشور چين در زمينه ساخت موتورهاي هواپيما و تجهيزات الكترونيك پرواز، از فناوري پيشرفته سازندگان غربي استفاده كرده است. در اين راستا از قرارداد بسيار مهمي كه براي ساخت قطعاتي از موتورهاي رولزرويس در شهر جيان چين منعقد شد، ميتوان ياد كرد. اين قرارداد كه با توليد تيغه هاي پيشرفته توربين در سال ۱۹۹۸ آغاز شد، ساخت كامل موتور تا سال ۲۰۰۰ را مورد نظر داشت. در اين قرارداد، آموزش فني مهندسين چيني در كارخانه دالوتيز شركت بي ام و- رولزرويس واقع در آلمان نيز لحاظ شده بود.
طرف چيني اين قرارداد، شركت ايروانجين از دهه ۱۹۷۰ با همكاري رولزرويس توانسته در ارتباط با ساخت موتورهاي Spey از تجهيزات تست و ماشين افزار پيشرفته استفاده كند. در همين راستا اين شركت توانسته با تجهيز كارخانجات توليدي خود تا دهه ۱۹۹۰، قطعاتي براي كارخانجات بزرگ توليدكننده موتور در دنيا نظير جنرال الكتريك، پرات اند ويتني و ديگر سازندگان غربي توليد كند. پرات اندويتني چندين قرارداد براي ساخت قطعات موتور هواپيما منعقد كرده است كه شامل قراردادي براي ساخت ورق هاي فلزي بسيار دقيق و قطعات ديگر، با شركتي در شهر چنگ دو و قراردادي با XAE براي توليد ايرفويل هاي كمپرسور و قطعات دقيق موتور هواپيماهاي تجاري و توربين گاز صنعتي و قرارداد با يك شركت سازنده قطعات توربين گاز در شهر چانگ شا بوده است.

بهره برداري از فرصت هاي به دست آمده در خلال انتقال تكنولوژي 
همچنين بسياري از شركت هاي غربي سيستم هاي الكترونيكي نظير ترانسپوندرها و كامپيوترهاي مربوط به تحليل داده هاي هواشناسي را در چين توليد مي كنند. با وجود اين كه شركتهاي هوافضايي غربي كه با چين قراردادهاي همكاري منعقد كرده اند، در انتقال فناوري هاي بسيار پيشرفته و حساس خود احتياط زيادي به عمل مي آورند ليكن سازندگان چيني بدون شك از انتقال تكنولوژي كه ناخودآگاه در سطوح پايين تر صورت مي گيرد، بسيار بهره مند مي شوند. به علاوه، شركت هاي چيني در خلال اين سال ها به تجهيزات ساخت و ماشين افزار بسيار پيشرفته اي دست يافته اند كه موجب شده بتوانند زمينه هاي تحقيقاتي پيشرفته اي را در عرصه هاي مختلف سازمان دهي كنند. نتيجتاً در عين حال كه برخي صاحب نظران چيني از عقب بودن صنايع هوا فضاي چين نسبت به غرب ابراز تأسف مي كنند بسياري از ناظران غربي بر اين باورند كه چين در اين عرصه توسعه درخور توجهي داشته است.
همچنين مسأله اي كه در اين زمينه قابل  ذكر است (كه اتفاقاً تصادفي هم نيست!) آن است كه بسياري از قراردادهايي كه چين با سازندگان خارجي در زمينه توليد محصولات غيرنظامي منعقد كرده است، در بخش هاي نظامي هم كاربرد داشته اند. به عنوان نمونه در اولين قرارداد كه براي توليد۸۳/۸۲ MD- منعقد شد به جاي آن كه شركت هواپيمايي شانزي كه سازنده بزرگترين هواپيماهاي ترابري توربوپراپ چيني است، طرف قرارداد واقع شود، سه شركت سازنده هواپيماهاي جنگنده چيني وارد قرارداد شدند. همچنين بسياري از متخصصين چيني بعد از آن كه در SAIC تحت نظارت مك دونال داگلاس آموزش هاي لازم را ديدند، به بخش هاي نظامي منتقل شدند. شركت چيني XAE نيز كه طرف قرارداد با رولزرويس و پرات اند ويتني محسوب مي شود هواپيماهاي جنگنده ميسازد و شركت ملي موتورهاي هوايي چين كه طرف قرار با پرات اندويتني در شهر چانگ شا است نيز در ساخت موتورهاي۱۱ WP- همكاري مي كند كه در موشك هاي كروز چيني به كار مي روند.
همچنين تلاش هايي از سوي چيني ها براي بهره برداري از تكنولوژي هواپيمايي غرب در جهت توسعه مقاصد نظامي صورت گرفته است. به عنوان نمونه شركت هواپيمايي نان چانگ در شهر شانگهاي كه در ابتدا در بخش توسعه ماشين افزار پيشرفته، طرف قرارداد مك دونال داگلاس محسوب مي شد، بعدها فعاليتهاي خود را در بخش ساخت موشك هاي كروز و هواپيماهاي جنگنده متمركز كرد.
منبعRAND, CHINA: ”S CURRENT CIVILIAN TECHNOLOGY
ترجمه: روزبه رياضي- مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف.

افزايش توليد كارخانجات بريتانيا
توليدات كارخانجات بريتانيا در ماه ژوئن، نسبت به ماه مه ۲/۰ درصد افزايش داشته است كه اين چهارمين رشد توليد در شش ماه گذشته محسوب مي شود.
به گزارش بلومبرگ افزايش توليد برخي كارخانه ها در اين كشور مانند بايريخ موتور سازنده بي ام و و تويوتا باعث شده كه رشد اقتصادي انگلستان سريع تر از ايالات متحده و اروپا ادامه يابد. اين در حالي است كه كاهش نرخ بهره مردم انگلستان را به قرض بيشتر و همين طور هزينه بيشتر براي خريد خانه و اتومبيل ترغيب كرده است.
رشد اقتصادي انگلستان در سه ماه دوم سال جاري به ۳/۰ درصد رسيد كه اين ميزان در سه ماه اول سال معادل ۱/۰ درصد بود كه پايين ترين ميزان رشد در يك دهه گذشته بوده است. در ماه ژوئن اعتماد مصرف كنندگان و ميزان خرده فروشي نيز افزايش يافته است. بيش از ۱۵ درصد صادرات انگلستان به ايالات متحده صورت مي گيرد و در صورت بهبود اوضاع اقتصادي آمريكا، توليدات كارخانه اي بريتانيايي افزايش مي يابد.
توليد كارخانجات ايالات متحده نيز در ماه هاي مه و ژوئن ۱/۰ درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه توليد در كارخانجات ۱۲ كشور حوزه يورو در ماه مه ۹/۰ درصد كاهش داشته است.

افزايش چشمگير صادرات اتومبيل چين
چين در ۶ ماه ابتداي سال جاري ۴۱ هزار و ۲۹۵ دستگاه اتومبيل صادر كرده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۲۶۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
به نوشته روزنامه مردم چاپ پكن اين رشد اگرچه چشمگير است، اما باز هم در مقايسه با رقم كل توليد خودرو در اين كشور ناچيز مي نمايد.
ارزش اين ميزان صادرات به بيش از ۱۶۸ ميليون دلار مي رسد كه شامل يكهزار و ۱۸۱ خودرو سواري، ۲۵۰ دستگاه SUV، ۹۴۸ دستگاه ميني ون، يكهزار و ۳۰۶ دستگاه اتوبوس و ميني بوس، ده هزار و ۵۷۰ دستگاه كاميون و ۲۶ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودرو با كاربردهاي خاص بوده است. در اين مدت كل توليد خودرو در اين كشور به ۲ ميليون و ۸۰ هزار دستگاه رسيد و ۹۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه نيز اتومبيل به اين كشور وارد شده است. با توجه به اين كه خودروهاي چيني از تكنولوژي ساده تري بهره مي گيرند، اتومبيل هاي صادراتي اين كشور بسيار ارزان تر از خودروهاي وارداتي هستند.
بنابر اين گزارش قيمت متوسط هر خودرو صادراتي در شش ماه اول سال جاري معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار بوده است در حالي كه بهاي متوسط هر خودرو وارداتي در اين مدت معادل ۲۵ هزار و ۴۹۳ دلار بوده است.
چين در شش ماه ابتدايي سال جاري دو ميليارد دلار نيز قطعات يدكي خودرو صادر كرده است.

زيان شركت هاي هواپيمايي
صنايع هواپيمايي دنيا در سال جاري ۵/۶ ميليارد دلار ضرر خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رئيس آژانس بين المللي مسافرت هاي هوايي مهمترين عامل ضرردهي صنايع هواپيمايي دنيا را در سال جاري شيوع ويروس سارس، جنگ در عراق و وجود قوانين دست و پاگير اعلام كرد.
وي ضرر ناشي از سارس را بيش از چهار ميليارد دلار برآورد كرد و گفت: نيمي از اين ضرر چهار ميليارد دلاري سارس در آسيا رخ داده است و در زمان اوج شيوع اين بيماري پروازهاي هوايي در آسيا ۵۰ درصد كاهش يافته است.
جيوواني تصريح كرد: با توجه به اين كه شيوع اين ويروس تقريباً در حال توقف است و اقدامات خوبي براي كنترل آن انجام شده، بهبود وضعيت مالي صنايع هواپيمايي دنيا نيز قابل انتظار خواهد بود.
طي دو سال گذشته صنايع هواپيمايي دنيا ۲۵ ميليارد دلار ضرر كرده اند و چهارصد هزار نفر از شاغلان اين بخش در سراسر دنيا اخراج شده اند كه روند ضرردهي و اخراج از حادثه ۱۱ سپتامبر در آمريكا آغاز شده است.

بيكاري كارگران ويتنامي در مالزي
شماري از كارگران ويتنامي كه كار خود رادر مالزي از دست داده اند و براي تأمين معاش خود پولي در بساط ندارند به خوردن سگ و گربه روي آورده اند.
روزنامه استار چاپ كوالالامپور نوشت: به تازگي شهروندان مالاكا شهري در ۲۰۰ كيلومتري جنوب كوالالامپور از اين گله دارند كه سگ ها و گربه هاي خانگي آنان گم مي شوند تا اين كه يكي از آنان يك ويتنامي را در حال خوردن يك گربه مشاهده كرد.
فان بان تروان يك كارگر ويتنامي كه سه هفته پيش به همراه عده اي ديگر از دوستان خود كارش را در كارخانه اي در مالاكا از دست داده است در يك گفت وگوي خبري اعتراف كرد كه وي و دوستان هموطنش به دليل نداشتن پول به خوردن سگ و گربه ها روي آورده اند.
وي كه با انگليسي دست وپا شكسته صحبت مي كرد گفت: چطور بدون پول مي توان زندگي كرد ما براي خريد گوشت پول نداريم.
ويتنام از جمله كشورهاي جنوب شرق آسياست كه با مالزي قرارداد اعزام نيروي كار دارد.
خوردن موش، گربه و سگ در ميان كشاورزان ويتنامي بسيار متداول است و اين نخستين بار نيست كه چنين خبري منتشر مي شود. در همين حال، خامس مجيد يك مقام اداره كار مالاكا پس از ديدار با اين كارگران گفت كه اداره مهاجرت مالزي به زودي اين كارگران را به ويتنام بازخواهد گرداند تا بيش از اين زجر نكشند.

مذاكرات تجاري افغانستان و پاكستان
اشرف غني احمدزي ، وزير دارايي افغانستان، با شوكت عزيز همتاي پاكستاني خود در اسلام آباد ديدار و گفت وگو كرده است.
محور گفت وگوي اين دو موضوعات تجاري و اقتصادي بوده است.
براساس گزارش ها دو طرف در خصوص قراردادي بين دو كشور كه بر اساس آن افغانستان كه به آب هاي آزاد دسترسي ندارد، قادر خواهد بود از بنادر جنوبي پاكستان استفاده بكند، بحث و تبادل نظر كرده اند.
به گزارش بي بي سي آقاي غني از همتاي پاكستاني خود خواسته است تا تحريم هايي را كه پاكستان بر تعدادي از اقلام اعمال كرده است لغو كند.
وزير دارايي افغانستان همچنين گفته است كه دولت افغانستان به زودي اصلاحات اقتصادي خود را اعلام خواهد كرد و از تجار پاكستاني دعوت خواهد كرد تا در افغانستان سرمايه گذاري كنند.
در همين حال وزير اقتصاد و دارايي پاكستان گفته است كه كشورش خواهان افزايش سطح روابط اقتصادي خود با افغانستان است و افزود كه مقامات پاكستاني در تلاش هستند تا تعداد پرواز هواپيماها از پاكستان به افغانستان را افزايش دهند.
به گفته خبرنگاران پاكستان قول داده است كه در بازسازي افغانستان ۱۰۰ ميليون دلار هزينه كند

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازار
بانك و بورس
حمل و نقل
رويداد
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |