هنر در فضايي خارج از موزه و گالري
سرشماري عنوان يك پروژه هنر محيطي است كه از ۲۴ مرداد تا ۷ شهريور در بلوك شماره ۱۳ مجتمع آتي ساز واقع در بزرگراه چمران و گالري شماره ۱۳ خيابان ونك به نمايش گذاشته خواهد شد. ندا رضوي پور و شهاب الدين فتوحي هنرمندان اين اثر بيش از شش ماه است كه براي اجراي اين طرح تلاش مي كنند و در نهايت موفق شده اند مجوزهاي لازم از طرف اداره راهنمايي و رانندگي، سازمان زيباسازي شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را كسب كرده، مقدمات لازم براي اجراي اين پروژه را فراهم كنند. هنرمحيطي يكي از شاخه هاي هنر جديد است كه در فضايي خارج از گالري ها و موزه ها ارائه مي شود و با وجود اين كه از اوايل دهه شصت در غرب آثاري در اين زمينه ارائه شده است، تاكنون در ايران سابقه چنداني ندارد. به طوري كه ـ سرشماري ـ نخستين اثر محيطي در اين ابعاد است كه با حمايت موزه هنرهاي معاصر تهران، شركت آتي ساز، سازمان زيباسازي شهر تهران و سازمان توسعه هنرهاي تجسمي در كشور اجرا مي شود.
تئاتر در بغداد جان مي گيرد
استاد تئاتر دانشگاه بغداد كه در فروردين ماه سال جاري به رياست اتحاديه نمايشنامه نويس هاي عراقي درآمد، گفت، اميدوار است عصر طلايي دهه ۵۰ و ۶۰ تئاتر عراق بار ديگر احيا شود.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز ، «شفيق الاحمدي» استاد تئاتر دانشگاه بغداد در ادامه گفت: «در دهه ۵۰ و ۶۰ آثاري از برشت و شكسيپر در كنار نمايش هاي مذهبي و آثار نمايشنامه نويس هاي عرب به روي صحنه مي رفت . در آن زمان بغدا خود را پايتختي فرهنگي مي دانست.»
يكي از پيشرو هاي آن زمان، «حي الشيبلي» كارگردان و بازيگر تحصيلكرده فرانسه بود.
وي معتقد بود، صدام هنر عراق را به ويراني كشانده است. شيبلي براي ورود تئاتر اروپا به عراق بسيار تلاش مي كرد، اما همواره با مخالفت گروه هاي افراطي مواجه مي شد.
اكنون نيز اكثر بازيگر ها و كارگردان هاي تئاتر و سينماي عراق به شدت نگران حمله افراطيون هستند .
با اين حال مسئولان اين حيطه به پاكسازي سالن هاي تئاتر و انجام تمرينات مشغولند.
رضا كيانيان: كوج نو سينما باعث
رضا كيانيان با اظهار تاسف از نوع تبليغات فيلم «فرش باد» گفت: به تهيه كننده و پخش كننده هم گفتم كه دادن آدرس غلط به تماشاگر درست نيست چون بخشي از مخاطبان را از دست مي دهيم و بخشي ديگر كه با تصوري ديگر به ديدن فيلم آمده اند، راضي نمي شوند. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، كيانيان كه در جلسه پرسش و پاسخ بازيگري در جشنواره تابستانه پلي تكنيك سخن مي گفت، ادامه داد: اگر اين فيلم را نديده ايد برويد ببينيد چون فيلم خوبي است و حالتان را خوب مي كند و با حماقت هم خوب نمي شويد، بلكه با ديدن يك سري عشق هاي زيبا، خوب مي شويد. وي درباره مشكل اشتغال فارغ التحصيلان بازيگري گفت: تهيه يك فيلم معمولي، مخارج بسياري دارد بنابراين به تهيه كننده حق بدهيد كه نگران بازگشت سرمايه اش باشد زيرا ايران پر از ريسك است و تهيه كننده نمي تواند ريسك هاي ديگري انجام دهد. بازيگر فيلم فرش باد افزود: مشكل اين است كه در سينماي ما آژانسي وجود ندارد تا استعدادهاي جديد را كشف،معرفي و به بازار فيلم عرضه كند بنابراين تازه واردان بايد خود، خود را معرفي كنند كه يكي از راه هاي ديده شدن بازيگران جديد بازي در تئاتر است چون بسياري از كارگردان هاي سينما از تئاتر بازيگر پيدا مي كنند. وي درباره استفاده از چهره هاي خوش قيافه در سينما در سال هاي اخير گفت: اين موضوع تنها به ايران مربوط نمي شود ضمن اينكه نشانه ضعف سينما هم نيست البته در چند سال اخير سينماي ايران اجازه پيدا كرده كه از چهره هاي خوش قيافه استفاده كند چون به هر حال بخشي از سينما، ديدن چهره هاي زيباست، همه زيبايي را دوست دارند و اگر كسي بدش بيايد لابد مريض است. به اعتقاد وي، مردم سليقه هاي گوناگون دارند بعضي، زيبايي ظاهري را مي پسندند و بعضي زيبايي عميق تر را بنابراين وجود هر دو گروه بازيگران مشتري هاي خاص خود را دارند.براساس همين گزارش، وي درباره بازيگري در سينما، تلويزيون و تئاتر گفت: من در هر سه مديوم كار مي كنم، چون هر يك لذت و تماشاگر خود را دارد. بعضي فكر مي كنند اگر در تلويزيون بازي كنند كسر شانشان مي شود اما من دوست ندارم بخشي از تماشاگرانم را از دست بدهم. بازيگر فيلم روبان قرمز به دانشجويي كه درباره لزوم خواندن منابع مطالعاتي بزرگ دنيا مي پرسيد، توصيه كرد: لزومي ندارد همه را بخوانيم، چون زياد خواندن، آدم را منتقد مي كند، اول بايد وارد كار شوي چون كار كردن ايجاد سؤال (تشنگي) مي كند و بعد به سراغ مطالعه بروي. بازيگر سريال «دوران سركشي» سپس به موج نوي سينماي ايران در سال هاي پيش از انقلاب اشاره كرد و گفت: با ورود كارگردانان جديد، سينماي جديدي پديد آمد كه ديگر ستارگان، قدرت بازي كردن نقش هاي آن را نداشتند بنابراين كارگردان هاي جديد به سراغ بازيگران تئاتر رفتند و با ورود موجي از بازيگران تئاتر به سينما گروه هاي تئاتري از بين رفتند.
|
|
۶۳ درصد از شخصيت هاي اصلي در آثار زنان را بانوان مي سازند
نتايج يك پايان نامه نشان داد كه ۶۳ درصد از شخصيت هاي اصلي در آثار زنان را بانوان مي سازند.
سيده زهرا موسوي در پايان نامه دكتراي زبان و ادبيات فارسي خود با عنوان «تاثير انقلاب اسلامي در تبيين نقش زن در ادبيات داستاني بانوان و مقايسه آن با دوران پيش از انقلاب» آورده است : انتخاب شخصيت هاي زن به عنوان شخصيت اصلي داستان از مهمترين ويژگي هاي اثر زنان است ، اين ويژگي وجه مشترك آثار داستاني زنان قبل و بعد از انقلاب است.
در ادامه اين پايان نامه آمده است : عظمت زنان به عنوان شخص اول داستان هاي بعد از انقلاب هرگز با چهره زن كلفت مآب قبل از انقلاب آثار داستاني زنان قابل مقايسه نيست به نوعي كه در آثار بعد از انقلاب تنها ۳/۴ درصد نوكر مآب هستند.
در اين پايان نامه اضافه شده است : شخصيت زنان در عرصه سياست نيز خيلي قابل ملاحظه نيست، بلكه نقش زنان در آثار داستاني بعد از انقلاب بيشتر به عنوان مادر و همسر قابل توجه است
به عبارتي توجه به مسائل خانوادگي شاخصه اصلي محتواي آثار زنان محسوب مي شود .انتخاب شخصيت هايي كه در عرصه اجتماعي فعال هستند و چه بسا كه چون مردان در عرصه فعاليت هاي اجتماعي فعاليت دارند، از شاخصه هاي شخصيت پردازي در آثار زنان است كه با شخصيت هاي داستاني قبل از انقلاب تفاوت دارند .
در ادامه اين پايان نامه كه در سال ۱۳۸۰ با راهنمايي دكتر ابوالقاسم راد فر در دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس تدوين شده ، آمده است : توجه به سيرت هاي مثبت و منفي در شخصيت هاي زن نشان مي دهد كه نويسندگان زن بيشتر به سيرت هاي ارزشي زنان توجه دارند و در موارد اندك و نادر از بي وفايي و فساد بعضي از شخصيت هاي فرعي به صورت مختصر سخن مي گويند.
مولف در ادامه اين پايان نامه آورده است : كميت آثار داستاني زنان در بيست ساله اخير چندين برابر آثار داستاني نويسندگان زن قبل از انقلاب است، اگر تعداد نويسندگان زن و آثارشان قبل از انقلاب انگشت شمار است، بعد از انقلاب نويسندگان بسيار با آثار متنوع جلوه كرده اند ، طوريكه بعضي از نويسندگان جايگاه ويژه اي را كسب كرده اند.
اين پايان نامه مي افزايد : زنان نويسنده بعد از انقلاب اسلامي به موضوعات متنوعي در آثار خويش روي آورده اند كه با محتواي آثار داستاني زنان قبل از دوره بيست ساله اخير تفاوت هايي دارد. توجه به مسائل اجتماعي وجه مشترك بين آثار اين دو دوره است، ليكن مي توان گفت توجه به آزادي زنان در آثار بيست ساله اخير بيش از گذشته مطرح شده است.
كمرنگ شدن مسائل عاشقانه در بعد از انقلاب نيز از وجوه افتراق اين دو دوره است. پرداختن به مسائل جنگ تحميلي در آثار داستاني بعد از انقلاب از موضوعات جديدي است كه در آثار اين دوره پديدار مي شود. ايثار گري، بازگشت به هويت انساني، مذهبي و پرهيز از مفاسد اخلاقي از مهمترين ويژگي هاي محتوايي آثار زنان در بيست ساله اخير است و از اين حيث تحول اساسي در آثار زنان نسبت به گذشته به چشم مي خورد.
در خاتمه اين پايان نامه آمده است: عدم پيچيدگي طرح داستان و روي آوردن به طرح هاي ساده از ويژگي هاي ساختاري بعد از انقلاب است كه تفاوت چنداني با آثار زنان در گذشته ندارد. البته در دو سده اخير به ندرت آثاري ديده مي شود كه طرح داستان از پيچيدگي خاصي برخوردار باشد.
سند هاي فرهنگي ايران با همسايگان
نخستين مجمع بين المللي پيوندهاي فرهنگي كهن در ايران و غرب آسيا، با حضور انديشمندان برجسته ايراني و خارجي و با هدف تبادل نظر براي رديابي بستر تاريخي ارتباطات كهن فرهنگي ايران، از ۲۵ مردادماه به مدت سه روز در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود. در اين همايش در زمينه تاريخ، باستان شناسي، زبان هاي باستاني، هنر و مطالعات فرهنگي به داد و ستدهاي فرهنگي ايران با همسايگان غربي آن از دوره پيش از تاريخ (قبل از ميلاد حضرت مسيح (ع) تا سده سوم پيش از ميلاد) بررسي مي شود. در اين همايش سه روزه ۵۶ مقاله و سخنراني در موضوع هاي: دوران نوسنگي، دوره اوروك (آغاز عيلامي) باستان شناسي، هنر، خط، زبان، دين و مسائل حقوقي ارائه مي شود.