مهمترين پيامي كه بعثت و پيامبر عزيز اسلام مي توانند براي مردم امروز جهان داشته باشند، اين است كه اي مردم به عقل، درايت و وجدان اصيل تان رجوع كنيد
اشاره: در آستانه بعثت پيامبر اكرم(ص) قرار داريم. پيامبري كه به قول قرآن كريم رحمتي براي جهانيان است. نظر به آنكه بشر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به آرامش، صلح، آشتي و همزيستي مسالمت آميز با ديگران دارد، الگو و رفتار پيامبر(ص) كه در فلسفه بعثت نهفته، مي تواند هم اكنون سرمشقي براي همه قرار گيرد. به همين منظور خدمت دكتر ابوالقاسم گرجي؛ مجتهد، حقوق دان و استاد دانشگاه رسيديم و با وي درباره پيام بعثت به گفت وگو نشستيم. استاد گرجي با وجود كهولت سن و بيماري به پرسشهاي ما پاسخ گفتند. با هم مي خوانيم.
* استاد گرجي! فردا بعثت پيامبر بزرگ اسلام؛ حضرت محمد(ص) است. از آنجايي كه دين اسلام را آيين رحمت و ملاطفت دانسته اند، به نظر شما اين ويژگي ها (رحمت و ملاطفت) تا چه اندازه در رفتار پيامبر(ص) با ديگران نمود داشت؟
- رفتار پيامبر اكرم(ص) فوق العاده با ملاطفت و مهرباني توأم بود. چنانكه خداوند در قرآن كريم در حق حضرتش مي فرمايد: «انك لعلي خلق عظيم»: تو داراي اخلاق عظيمي هستي. بي شك اگر غير از اين بود هيچ گاه اين توفيق را نمي يافتند تا در روزگار پر از جهل، ناداني و تاريكي عربستان دعوتشان را گسترش دهند. از اين رو اخلاق بزرگوارانه ايشان سبب جذب بسياري از افراد شد. در محيط غيراخلاقي عربستان آن روزگار چنين توفيقي بي نظير بود. در اينجا بد نيست گريزي بزنم به اخلاق ناشايسته برخي از مردم زمانه ما كه بي شك ارثي باقيمانده از روزگار جهل و ناداني است.
* شيوه پيامبر(ص) در انجام امر به معروف و نهي از منكر چه بود؟
- خداوند به ايشان مي فرمايند كه با نرمي و مدارا با مردم رفتار كن. از اين رو بهترين معلم پيامبر(ص) خداوند بوده است، بدين معنا كه خداوند ايشان را به اخلاق نيك امر مي كرد تا درنهايت صدق و اخلاص با ديگران رفتار كند. همين مسئله مهمترين عامل در پياده كردن اسلام و اجراي قوانين آن در آن روزگار بوده است. به طوركلي اگر به سنت پيامبر(ص) مراجعه شود، موارد بسياري را مي بينيم كه ايشان با گذشت و خردمندي برخورد كرده اند.
* آيا از مجموع سنت پيامبر(ص) الگوي خاص حكومتي استنباط مي شود؟
- اسلام سياسي ترين دين است. هم به دنيا توجه دارد و هم به آخرت. تا همين اواخر هم عده اي اصلاً به اين توجه نداشتند كه اسلام هم مدعي حكومت است، ولي اينكه بشود از مجموعه سنت پيامبر(ص) اعم از قول و فعل ايشان الگوي خاص حكومتي براي حكومتهاي آينده يافت، فكر نمي كنم ممكن باشد. البته كليات در اين زمينه بيان شده است ولي جزئيات آن را به عقل خود مردم واگذار كرده است.
در آيات زيادي از قرآن بر حكومت كردن تأكيد شده است ،و يك نكته را مي توان با قاطعيت گفت و اينكه حكومتي كه در اسلام مجاز شمرده مي شود، برمبناي عدل است؛ يعني عدم تضييع حقوق ديگران.
فكر مي كنم حكومتي كه اسلام به دنبال آن است آرمان بشر امروزي باشد.
* آيا مقصودتان اين است كه حكومت مدنظر پيامبر(ص) از دموكراسيهاي امروزي دور نيست؟
- بله! البته شايد در برخي از جنبه ها منطبق نباشد ولي اگر روح دموكراسي احترام به حقوق ديگران و گسترش عدالت براي همه شهروندان باشد، خوب! اسلام هم پيش از اين در پي آن بوده است. شما ببينيد كه پيامبر گرامي اسلام (ص) چه اندازه زجر متحمل شدند تا بتواند حكومت اسلامي را در مكه و مدينه برقرار سازند. خوب! اگر پيامبر با خشونت با مردم رفتار مي كردند كه لازم نبود اين همه سختي و مرارت را متحمل شود. معروف است كه شيوه مدارا آميز ايشان حتي در رابطه با دشمنان قدرش نيز اعمال مي شد. مثلاً كسي مانند ابوسفيان را نمي توان يافت كه در دشمني با رسول خدا يد طولايي داشته باشد. با وجود اين، پس از فتح مكه با مدارا و رفتار نرم خويانه پيامبر(ص) روبه رو شد. حتي بالاترين امتيازها را هم به وي دادند. اينكه پيامبر(ص) توانست مردم لجوج آن زمان را به اسلام دعوت كند، خود دليلي بر همين شيوه وي است.
* رفتار پيامبر اكرم(ص) با پيروان اديان ديگر و احياناً كافران و مشركان ساكن مدينه النبي چگونه بود؟
- برخورد بسيار ملاطفت آميزي با آنها داشتند. مگر اينكه از سر لجاج و عناد برمي آمدند، كه تازه پيامبر(ص) مي كوشيدند تا با مدارا چيزهايي را به آنها بقبولانند. شيوه پيامبر(ص) در برخورد با مخالفان اين بود كه در آغاز مسئله اي را با مهرباني توضيح مي دادند و از آنها مي خواستند تا بر عقل و فطرت يا وجدان پاكشان رجوع كنند.
* بنابر اين دعوت پيامبر از مردم بر مبناي عقل،ملاطفت و فطرت قرار داشت؟
- كاملاً. آيات بسياري در قرآن هست كه در آنها مردم را به تفكر و به كار بستن عقل فراخوانده است: چرا عقل خودتان را به كار نمي اندازيد؟ چرا در اين امر قد برنمي كنيد؟ پيامبر مي خواست كه مردم به فطرت خودشان برگردند و برطبق آن عمل كنند. حتي پيامبر با مردم در همه امور مربوط به زندگاني اجتماعي مشورت مي كرد. آيه «انا بشر مثلكم، يوحي الي»: بگو همانا من بشري مانند شما هستم، به جز اينكه به من وحي مي شود، ناظر بر همين مسئله است. پيامبر اكرم(ص) بارها مي فرمودند كه من فقط سعي مي كنم تا خوبيها را به سمت خودم جلب كنم و بديها را از خودم دور سازم.
* نكته اي كه امروزه به ويژه پس از وقوع حادثه يازدهم سپتامبر وجود دارد، اين است كه برخي با نگاه به ايدئولوژي عاملان اين حادثه (بن لادن و پيروانش)، وقوع آن را برمبناي وجود اصل جهاد توجيه مي كنند. آنان معتقدند كه اصل جهاد اين مجوز را در اختيار هر مسلماني قرار مي دهد تا به غير همكيشان و يا كافران اعلام جنگ دهد. اگرچه اين تنها يك قرائت از اين اصل است و ربطي به فلسفه وجودي جهاد ندارد ولي مي خواستيم نظر شما را در رابطه با ديدگاه پيامبر(ص) درباره جهاد بدانيم؟
- قبلاً گفتم كه اگر كسي نظري مخالف با پيامبر(ص) داشت، ايشان هيچ گاه متعرض وي نمي شد. البته پيامبر(ص) آنچه را كه مصلحت مي دانستند، بيان مي كردند و حق داشتند كه از آن دفاع هم بكنند. حتي در برخي موارد در مقابل افراد لجوجي كه هيچ منطق و عقل سليمي را نمي پذيرفتند، قيام مي كردند. البته اين موارد خيلي نادر است و در اكثر مواقع حمله و جنگ از جانب آنها بوده و پيامبر(ص) فقط در مقام دفاع بوده است. اين طور نبوده كه بي جهت اعلام جهاد بدهد. بيشتر جنگهاي پيامبر(ص) براي دفاع بوده است.
* آيا فكر مي كنيد افراد القاعده كه به برجهاي دوقلوي تجارت جهاني در آمريكا حمله ور شدند، و به قول خودشان به سران ديار كفر اعلام جهاد مي دادند، از ديدگاه پيامبر در خصوص جهاد و جنگ آگاه نبوده اند؟
- من البته با ريز نظرات اين افراد (القاعده) آشنايي ندارم. اگر اين گونه باشد كه گفتيد، بي شك اسلام و سنت پيامبر(ص) را نشناخته اند. حتي در جايي كه مبارزه با ظلم تجويز مي شود، اين طور نيست كه انسان هر چيز و هر كس را مصداق ظلم بداند.
* پس ملاك اسلام براي مبارزه با ظلم چيست؟
- آنچه در اين باره از اخبار و روايات مستفاد مي شود، اين است كه انسان با عقل خودش بايد مصداق ظلم را پيدا كند. البته تحمل ظلم در اسلام خود عين ظلم است و چنين چيزي تجويز نمي شود. بايد با ظلم مبارزه كرد. حالا ممكن بوده كه طالبان معتقد بوده باشند كه به آنها ظلمي هم شده ولي بايد ديد كه چرا به اين نظر معتقدند؟ برخي مواقع هم افرادي مي خواهند چيزهايي را به ديگران تلقين كنند و آن را به جاي اسلام قالب كنند، در حالي كه اصلاً در چارچوب اصول اسلامي نمي گنجد.
* اكنون كه هزاره سوم با خشونت و جنگ آغاز شده و متأسفانه هر روز به ابعاد آن افزوده مي شود و اخيراً هم شنيديم كه پيروان برخي از اديان جهان در بن گرد هم آمدند و براي صلح و آرامش دعا كردند، به نظر شما مهمترين پيام بعثت چه مي تواند باشد؟
- به خدا مهمترين پيامي كه بعثت و پيامبر عزيز اسلام مي توانند براي مردم امروز جهان داشته باشند، اين است كه اي مردم به عقل، درايت و وجدان اصيل تان رجوع كنيد، پيروي كوركورانه را كنار بگذاريد و همواره با يكديگر رفتاري توأم با نرمش و مدارا داشته باشيد. اين مهمترين پيامي است كه در رفتار، گفتار و منش پيامبر بزرگ اسلام متجلي بود.