جمعه 4 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۷
امروز در روز جهاني كوهستان مردم كوههاي ايران را پاكسازي مي كنند
دلنشين و استوارمثل كوهستان
004230.jpg
ايستاده  است  آرام  و بي صدا ، نگاهت  مي كند پرمعني  و آشنا، كمي  درنگ  كن  شايد تو هم  بتواني  شبيه  او باشي ، محكم  و با سخاوت، شبيه  كوهستان .
هنوز وقتي  دلم  مي گيرد و مي خواهم  كمي  تنها باشم  حتي  نگاه  كردن  به  بزرگي اش  مرا آرام  مي كند و حضورش  با من  مثل  يك  دوست  هميشگي  دوست داشتني  است .
تعطيلات  و ايام  آخر هفته  فرصتي  است  كه  بيشتر مي توان  كمي  با حوصله تر از مسيرهاي  كوهستاني  عبور كرد و اين  وسعت  شگفت انگيز را از نزديك  لمس كرد.
امروز،  روز جهاني  كوهستان ، بهانه اي  است  تا با گفتن  كمي  از آنچه  كوهستان  دارد، بينديشيم  كه  چقدر وظيفه  داريم  از كوه هاي  اطرافمان  حفاظت  كنيم .
مدير عامل  انجمن  حفظ محيط كوهستان  در گفت وگو با ايرنا، به  مناسبت  روز جهاني كوهستان  گفت : كوه ها را به  سبب  ايفا نمودن  نقشي  اساسي  در توليد و توزيع  حدود ۸۰ درصد آب هاي  شيرين  جهان  «برج هاي  آب» نام  نهاده اند. مهندس  «عبدا...  اشتري» در اين  باره  افزود: البته  اهميت  كوه ها در تنظيم  آب  و هواي  جهان  اگر بيشتر از جنگل هاي  باراني  نباشد به  يقين  كمتر نيست .
در اين  اكوسيستم ، مخازن  عظيمي  از گونه هاي  ارزشمند گياهي  و جانوري  وجود دارد و جنگل هاي  واقع  در اين  مناطق ، مخازن  ژنتيكي  بسيار بزرگي  در طبيعت  هستند. كارشناسان  معتقدند، كوه ها در تامين  غذا، گذراندن  اوقات  فراغت  و زيستگاه  موجودات  نيز نقشي  مهم  ايفا مي  كنند و به  همين  دليل  گوناگوني  فرهنگي  فراواني  در اين  عرصه ها مشاهده  مي شود. يك  كارشناس  اكولوژيك  درباره  حفظ اين  مناطق  آسيب پذير گفت : اين  فوايد در صورتي كه  استفاده كنندگان  محيط كوهستان ، رعايت  اخلاق  زيستي  را نكنند و رفتاري  مناسب  با اين  محيط ها نداشته  باشند، به  سرعت  زايل  مي شود. «سارا پيل آرام» افزود: اين  مناطق  در معرض  شرايط سخت  محيطي  مانند دماي  پايين ، بادهاي  شديد و تند، حساسيت  بالا، نوسانات  بالاي  درجه  حرارت  و فرايند كند ترميم  قرار دارند. دخالت  و بهره برداري  بي رويه  انسان  از طريق  ايجاد و توسعه  فضاهاي  صنعتي  و مسكوني ، از بين  بردن  جنگل هاي  كوهستان ها براي  مصارف  عمومي ، تهيه  هيزم ، ريختن  زباله  و آلوده  كردن  آب ها، اين  مناطق  را در معرض  تهديد قرار داده  است .

۲ ميليارد دلار نياز متروي تهران
004222.jpg
شهردار تهران گفت: براي عملياتي شدن احداث خطوط هشت گانه مترو در تهران، علاوه بر اعتبارات موجود به دو ميليارد دلار اعتبار ديگر در سال آينده نياز است.
«محمود احمدي نژاد» در جمع خبرنگاران افزود: هزينه هاي گسترش حمل و نقل عمومي در تهران را مي توان از صرفه جويي در مصرف سوخت تامين كرد و اين امر نيازمند يك تصميم گيري بزرگ از سوي مسئو لان است.
وي تصريح كرد: روزانه ۱۶ ميليون ليتر سوخت در تهران شامل ۱۱ ميليون ليتر بنزين و پنج ميليون ليتر گازوييل در تهران مصرف مي شود كه بخش عمده آن مربوط به حمل ونقل است.
وي تصريح كرد: براي بهبود وضع تهران و حركت به سمت جلو نيازمند تصميمات بزرگي هستيم، مسايل شهر تهران بسيار پيچيده و بزرگ است و بايد فعاليت بيشتري انجام دهيم.
احمدي نژاد تاكيد كرد: مديريت شهري بايد از مشكلات پيشي بگيرد، دنباله روي از مشكلات، ما را در دام آنها گرفتار مي كند و لازمه اين پيشرفت اتخاذ تصميمات و سرمايه گذاري هاي بزرگ در كلان شهر تهران است.
وي به انجام روزانه ۱۲ ميليون سفر درون شهري تهراني ها اشاره كرد و گفت: براي حل مشكلات ترافيك تهران بايد در دو مرحله در تهران كار كرد كه مرحله نخست آن استفاده از حداكثر ظرفيت هاي موجود است.
شهردار تهران تاكيد كرد: بايد از همه امكانات موجود در تهران استفاده كرد تا عرضه تردد را به حداكثر برسانيم.
وي، احداث ترمينال هاي تاكسي، شركت واحد، بزرگراه ها و اتوبان ها را از جمله طرح هاي موجود ذكر كرد.
وي در ادامه گفت: براي حل مشكلات ترافيك تهران بايد به سمت حمل و نقل عمومي انبوه برويم كه اين امر بايد در فرهنگ تصميم گيري ما نهادينه شود.
احمدي نژاد حمل ونقل عمومي انبوه در تهران را به چهار لايه تقسيم و تصريح كرد و گفت: لايه زيرين و پايه آن شبكه مترو است كه در حال حاضر دو خط در حال فعاليت بوده و بيش از ظرفيت خود به شهروندان خدمات مي دهد.
وي افزود: گسترش مترو با سرمايه گذاري سنگين و زمان بر همراه است، امروز قراردادهايي كه براي مترو بسته مي شود، حداقل هشت سال ديگر تحقق مي يابد.
وي اظهار داشت: لايه دوم قطار شهري است كه بايد وارد شهر شود، البته ظرفيت هاي به نسبت كمتري دارد اما سرعت ساخت و انعطاف بيشتري نسبت به مترو دارد و با صرفه تر است.
شهردار تهران به اجراي طراحي احداث اين شبكه در شهرداري تهران اشاره كرد وگفت: سعي داريم در يك دوره سه ساله بتوانيم قطار شهري را در تهران داشته باشيم و بخش عمده اي از تردد را از اين طريق صورت بدهيم.
به گفته وي، لايه سوم حمل ونقل عمومي، اتوبوسراني است كه انعطاف بسياري دارد، اكنون نزديك به ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر وجود دارد كه به دليل فرسودگي، بخش عمده آن تماماً عملياتي نيست.
وي افزود: نزديك به دو سال است در تهران اتوبوس جديد وارد نشده بود و با وجود ورود اتوبوس هاي جديد، تهران براي تامين نياز حمل ونقل عمومي خود نيازمند ۱۰ هزار اتوبوس است كه بتواند در تمامي نقاط پوشش بدهد.
وي از تاكسي ها به عنوان لايه چهارم ترافيك تهران ياد و خاطرنشان كرد: با توسعه و گسترش اين چهار لايه مي توانيم در مورد محدوديت ها و قيمت بنزين كار كنيم.

مقام معظم رهبري:
دفاع مقدس سرمشق هميشگي ملت بزرگ ايران است
خبرگزاري فارس: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي همزمان با چهارمين روز از هفته دفاع مقدس كه روز شهادت و جانبازي نامگذاري شده در پيامي به مراسم غبارروبي و عطرافشاني گلزار شهيدان با اشاره به فداكاري دلاورانه شهدا در طول هشت سال دفاع مقدس و حفظ هويت اسلامي و استقلال و عزت ملي كشور تصريح كردند: اين تجربه درس آموز، سرمشق هميشگي ملت بزرگ ايران و الگويي موفق در برابر چشم همه ملت هاي مسلمان است.متن پيام مقام معظم رهبري كه حجت الاسلام و المسلمين رحيميان نماينده ولي فقيه و رييس بنياد شهيد عصر ديروز در گلزار شهداي تهران آن را قرائت كرد به اين شرح است:
با دلي سرشار از تكريم و ستايش، به روح شهيدان عزيز درود مي فرستم و نام و ياد بلند آوازه آنان را گرامي مي دارم. اين مردان خدا با دلهايي كه به ايمان و اخلاص و شجاعت، مزين بود كشور و ملت خود را در يكي از بزرگ ترين حوادث تاريخي، از مهلكه نجات دادند و تهديدي را كه مي توانست به ذلت و اسارت ايران و شكست اسلام بينجامد، دفع كردند. آنان با فداكاري دلاورانه  خود بيداري اسلامي را در جهان تداوم بخشيدند و پرچم پيروزي اسلامي را كه با انقلاب بزرگ ملت ايران به اهتزاز درآمده بود، برافراشته نگاه داشتند. دشمن بعثي كه به سود هدف هاي استعماري غرب، به كشور ما هجوم آورده بود از دليران مومن و غيور ما شكست خورد و پس از هشت سال سرافكنده در پشت مرزهاي خود متوقف گشت. ملت ايران در اين آزمون مرگ و زندگي، بهاي سنگيني پرداخت ولي استقلال و عزت ملي و هويت اسلامي خود را كه براي ملت ها از همه چيز گرانبهاتر است حفظ كرد و پرچم بيدار اسلامي را كه دنياي اسلام به آن چشم دوخته است، سربلند نگاه داشت.
اكنون آن دشمن عنود كه نخستين ضربات را از رزمندگان اسلام دريافت كرده و به لبه پرتگاه ذلت و نابودي كشانده شده بود از صحنه حذف شده و در لجنزار ذلت و ناكامي و خسران دنيوي و اخروي سقوط كرده است و شهيدان و جانبازان و ديگر دلاور مردان عرصه دفاع و جهاد و خانواد ه هاي صبور و پرگذشت آنان تجربه درخشان ديگري را در تاريخ بشريت ثبت كرده اند. اين تجربه درس آموز، سرمشق هميشگي ملت بزرگ ايران و الگوي موفقي در برابر چشم همه ملت هاي مسلمان است.
ولينصرن الله من ينصره ان الله لقوي عزيز.
صدق الله العلي العظيم.

رييس سازمان ايرانگردي و جهانگردي:
تصدي گري دولت در بناهاي تاريخي كاهش مي يابد
004224.jpg
رييس سازمان ايرانگردي و جهانگردي كشور گفت: از جمله اهداف كليدي اين سازمان براي احياي آثار تاريخي و جذب بيشتر گردشگر، كاهش تصدي گري دولت در رابطه با بناهاي تاريخي است.
به گزارش روابط عمومي اين سازمان در يزد «محمد  طاها عبد خدايي» افزود: بخش خصوصي مي تواند از تسهيلات دولتي براي احياي آثار تاريخي استفاده كند. وي در جريان بازديد از آثار تاريخي شهر مهريز تاكيد كرد: در سال جاري اعتباري به اين امر اختصاص نيافته كه اميدواريم تا پايان سال، مبلغ تخصيصي در اين زمينه مشخص شود.
وي با بيان اينكه كار دولت در زمينه آثار گردشگران در سطح كشور، حمايت، هدايت و نظارت است، يادآور شد: بدون حضور فعال بخش خصوصي، نمي توان سياست هاي اصولي خود را در زمينه جذب گردشگر دنبال كرد.
وي از بخش خصوصي درخواست كرد با حمايت دولت براي سرمايه گذاري در احياي آثار تاريخي، اقدام كند.
او گفت: سال گذشته از سوي اين سازمان، بالغ بر ۴۰۰ ميليارد ريال وام به متقاضيان بخش خصوصي به منظور احيا و مرمت آثار و ابنيه تاريخي و فرهنگي در سطح كشور پرداخت شد.
وي در ادامه افرود: اگر مي خواهيم مردم دنيا را جذب كنيم بايد به اصالت، فرهنگ و ارزش هاي نياكان خود كه در زمان كنوني به عنوان پشتوانه و سوابق روشن براي ما باقي گذاشته اند رجوع كنيم.
وي با بيان اينكه وجود آثار فرهنگي و تاريخي در كشور ما، براي مهمانان خارجي بسيار ديدني و جذاب است، گفت: آنها مي خواهند بدانند دنياي شرق كه احوالش را در تاريخ مطالعه كرد ه اند، چگونه است.
عبد خدايي گفت: گردشگران در شرق عالم، دنبال گمشده خود مي گردند و كشور ايران اسلامي با تاريخ درخشان و آثار منحصر به فرد تاريخي و فرهنگي يكي از گمشدگان آنهاست.
اين مسئول اظهار داشت: مردم ايران نيز كه از زندگي يكنواخت شهري خسته شده اند، مي خواهند با ديدن آثار تاريخي و فرهنگي، اصالت ها، ارزش ها و فرهنگ گذشتگان خود را ببينند و از آن تجربه آموزي كنند.
وي تصريح كرد: برخي كشورهاي متخاصم، همواره تلاش كرده اند از ورود مردم دنيا به ايران جلوگيري كنند، چون اگر آنها به كشور ما بيايند و عظمت،  عطوفت، مهمان نوازي و وحدت بين اقوام مختلف ايران را از نزديك ببينند، كشور ما را به دنيا معرفي خواهند كرد.
عبد خدايي گفت: در حال حاضر يك هزار و ۸۰۰ آژانس مسافرتي براي جذب گردشگر در سطح كشور فعاليت مي كنند.
وي افزود: يكي از راه هاي جذب گردشگرهاي خارجي به داخل كشور اين است كه ما ابتدا تلاش كنيم تا گردشگري داخلي فعال شود، چون با راه افتادن تورهاي داخلي، تورهاي خارجي هم فعال خواهند شد.

نگاه جمعه
طرح از: روزبه عباسي
004228.jpg

خاتمي در ديدار با سفير بلژيك
ايران به دنبال توليد تسليحات هسته اي نيست
004226.jpg
خبرگزاري فارس: سفير بلژيك ديروز در پايان مدت ماموريت خود با سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري ديدار كرد.
به گزارش دفتر رياست جمهوري، سيد محمد خاتمي در اين ديدار روابط دو كشور و نيز سياست هاي دولت بلژيك را مناسب تر و متين تر از بسياري كشورها توصيف كرد و گفت: بروكسل از جايگاه خوبي در مناسبات دو جانبه برخوردار است.
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود نگراني مردم و كشورهاي دنيا از گسترش سلاح هاي كشتار جمعي را بحق خواند و گفت: جمهوري اسلامي ايران منادي منطقه و جهاني عاري از سلاح هاي اتمي است.
رييس جمهور با انتقاد از برخوردهاي تبعيض آميز با دارندگان فناوري و تسليحات هسته اي در منطقه گفت: بسياري از ادعاهايي كه عليه جمهوري اسلامي ايران و مسايل هسته اي آن مي شود غير واقعي و بر اساس تبليغات و جنگ رواني است.
خاتمي همكاري هاي تهران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي در طول سال هاي گذشته را فراتر از الزامات ان.پي.تي كه ايران عضو آن است ارزيابي كرد
و اظهار داشت: در حالي كه ايران مذاكرات خود در مورد پروتكل الحاقي را با آژانس بين المللي انرژي هسته اي آغاز كرده بود اين آژانس تحت فشارهاي بيروني بيانيه اي غيرمنصفانه عليه ايران صادر كرد.
رييس جمهور گفت: ما از آژانس بين المللي انرژي اتمي اطمينان مي خواهيم كه دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي را كه حق مسلم ايران است به رسميت بشناسند و حتي طبق موازين بين المللي كمك و مساعدت لازم را با ما به عمل آورند. ما هم به دنيا و آژانس اطمينان مي دهيم كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال توليد تسليحات هسته اي مخرب نيست.
خاتمي با تاكيد بر اينكه سلاحهاي كشتار جمعي جايي در سياست دفاعي ما ندارد اظهار اميدواري كرد با تبادل نظر و مراودت بيشتر فضاي دروغين سياسي و جنگ رواني  كه عليه ايران به جريان افتاده است با شكست روبه رو شود.
رييس جمهور درباره مسايل مربوط به حقوق بشر با تاكيد بر اين كه دولت و ملت ما همه موانع بر سر راه خويش را كنار خواهد گذاشت و مردم سالاري سازگار با هويت فرهنگي و ديني خود را گسترده تر و پايدار تر دنبال خواهد كرد گفت: دغدغه نسبت به حقوق بشر امر مباركي است اما در اين زمينه نبايد اختلاف نظر ناشي از اختلاف مباني را ناديده انگاشت، امري كه با گفت وگوي منطقي درباره آن مي توان به تفاهم بيشتر رسيد.
خاتمي: دموكراسي نسخه تحميلي
و يكجانبه نيست
خبرگزاري فارس: سرجيوپائزوردوگو رييس شوراي سابق اتحاديه بين المجالس ديروز با سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري ديدار كرد.
به گزارش دفتر رياست جمهوري، خاتمي در اين ديدار با اشاره به جايگاه و تاثيرگذاري معنوي اتحاديه بين المجالس به عنوان نماينده، ملت ها بر تصميمات سازمان ملل متحد و دولت ها گفت: جهان ما نيازمند همدلي براي دستيابي به صلح و عدالت و رفع معضلاتي نظير فقر، بيماري و تحقير انسان ها است.
خاتمي با اظهار اميدواري گفت: اين سفر باعث گسترش روابط مجلس شوراي اسلامي با مجالس كشورهاي دنيا در مسير صلح و آشتي باشد. وي افزود: راه حل مشكلات بشر براي رفع تروريسم، جنگ و خشونت در دنيا تنها رعايت عدالت در عرصه بين المللي است.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش زمينه هاي تحقق دموكراسي در سطوح داخلي و بين المللي را برشمرد و با اشاره به جايگاه حساس اتحاديه بين المجالس در اين باره اظهار داشت: دموكراسي نسخه تحميلي و يكجانبه نيست و دولت و ملت ايران عزم جدي دارند تا با مرتفع كردن موانع، زمينه تحقق مردم سالاري منطبق بر موازين ديني و فرهنگي خود را فراهم آورند.
رييس جمهور افزود: تهران از موضع دموكراسي بين المللي با بحران عراق و فلسطين اشغالي برخورد مي كند و معتقد است با اشغال و زور نمي توان بر ملت ها چيزي را تحميل كرد بلكه همه فلسطينيان اعم از مسلمان و مسيحي و يهودي در سرزمين هاي اشغالي و خارج از آن بايد حق تصميم گيري براي چگونگي زندگي خود را داشته باشند. خاتمي خطاب به اشغالگران عراق گفت: نصيحت مي كنم با پايان اشغال سرنوشت عراق را به ملت اين كشور بسپارند.
رييس جمهور با خرسندي از در دستور كار قرار گرفتن ائتلاف بر پايه صلح در اجلاس آتي اتحاديه بين المجالس ، آن را گامي در جهت پايان جنگ افروزي و پاسخ به نياز جهانيان براي آرامش و امنيت دانست.

مظاهري :
دوران  فروش  يك جانبه  توليدات  كشورهاي  توسعه  يافته  به  سرآمده  است
وزير امور اقتصادي  و دارايي  در دبي  گفت : دوران  فروش  يك  جانبه  توليدات  كشورهاي  پيشرفته  به  ممالك  در حال  توسعه  به  سرآمده  است .
طهماسب  مظاهري  بامداد ديروز  پيش  از ترك  دبي  به  مقصد ايران  به خبرنگار ايرنا در دبي  گفت : در زمان  حاضر كشورهاي  در حال  توسعه  ديگر ظرفيت  واردات  مطلق  توليدات  جوامع  توسعه  يافته  را ندارند و آنها خواستار سهيم  شدن  در توليدات  ممالك  توسعه  يافته  هستند.
وي  در زمينه  ارزيابي  نتايج  اجلاس  سالانه  مشترك  بانك  جهاني  و صندوق  بين المللي  پول  اظهار داشت : هشدار كشورهاي  در حال  توسعه  در نشست  سازمان  تجارت  جهاني  در مكزيك  كه  منجر به  شكست  آن  شد در اجلاس  دبي  ۲۰۰۳ بسيار مورد توجه  قرار گرفت .
مظاهري  خاطرنشان  ساخت : كشورهاي  توسعه يافته  در اجلاس  مكزيك  نسبت  به  اينكه  بايد در روابط تجاري  خود يك  اصول  مناسبي  كه  منافع  دوجانبه  با كشورهاي  در حال  توسعه  را رعايت  كنند، از آن  آگاه  شدند.
در عين  حال  تاثير اجلاس  مكزيك  بر نشست  سالانه  دو نهاد اقتصادي  بين المللي  به گونه اي  بود كه  در پايان،  ۱۸۴ كشور شركت كننده  به  همدلي  و هم رايي  نسبي  دست يافتند.
رييس  هيات  ايراني  شركت كننده  در اجلاس  مشترك  صندوق  بين المللي  پول  و بانك  جهاني  در دبي  اظهار داشت : در اين  نشست  مشترك  كشورهاي  درحال  توسعه  خواستار سهم  بيشتري  در صدور جمع بندي  بانك  جهاني  شدند كه  اين  امر بايد از طريق  محدود كردن  حق  راي  كشورهاي  توسعه  يافته  تحقق  يابد.
وي  گفت : افزايش  آراي  كشورهاي  در حال  توسعه  در بانك  جهاني  داراي  سابقه  و تجربه  لازم  است ، اما به  عنوان  يك  ايده  نياز به  زمان  دارد تا پخته  شود و بتواند موثر واقع  گردد.
وزير امور اقتصادي  و دارايي  كشورمان  كه  به  منظور شركت  در پنجاه  و هشتمين  اجلاس  مشترك  سالانه  صندوق  بين المللي  پول  و بانك  جهاني سي ويكم  شهريور ماه  در راس  هياتي  به دبي سفر كرده بود، ديروز به تهران بازگشت.

نخستين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي امروز در تهران
به گفته يك سخنگوي آژانس بين المللي، نخستين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام اين آژانس عليه برنامه هسته اي ايران، امروز (جمعه) وارد تهران خواهند شد.
به گزارش خبرنگار گروه انرژي شانا، در حاليكه نماينده دايم آژانس بين المللي انرژي اتمي روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با شانا، از قريب الوقوع بودن سفر يك گروه از كارشناسان حقوقي آژانس به جمهوري اسلامي خبر داده بود، برخي منابع خبري به نقل از يك سخنگوي آژانس نوشتند كه اين سفر به زودي انجام خواهد شد.
«مليسا فلمينگ» سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت كه اين گروه كارشناسي آژانس، علاوه بر گفت وگو با مقام هاي تهران، بازرسي هاي گسترده اي نيز از تاسيسات هسته اي ايران صورت خواهند داد. فلمينگ در حالي سخن از بازرسي گسترده به ميان آورد كه در قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و ضرب الاجل تعيين شده براي ايران، از تهران خواسته شده است كه زمينه بازرسي گسترده تر از تاسيسات اتمي خود را فراهم كند. مقام هاي جمهوري اسلامي ضمن اعتراض به لحن و محتواي قطعنامه صادره عليه ايران و تعيين ضرب الاجل، خاطرنشان كردند: با وجود آنكه ايران تاكنون به پروتكل الحاقي به «ان پي تي» ملحق نشده اما حتي بيش از مقررات پيش بيني شده در اين پروتكل و پيمان اصلي، با آژانس بين المللي همكاري كرده و به بازرسان اجازه بازرسي از تاسيسات خود را داده است. فلمينگ همچنين به سخنان اخير نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اينكه «تهران با نمونه گيري زيست محيطي و بازرسي از سايت هاي غيرهسته اي خود موافق است.» اشاره كرد، اما در عين حال گفت كه اين آژانس، هنوز بيانيه اي رسمي از ايران دريافت نكرده است و با يك طرح دقيق و سريع به كارهايش ادامه مي دهد. فلمينگ گفت: اين طرح آژانس به ايران ارايه شده و جمهوري اسلامي در جريان اقداماتي كه آژانس بايد تا پايان اكتبر (۱۰ آبان) انجام دهد، قرار دارد.
به گزارش شانا، در قطعنامه شوراي حكام، علاوه بر تعيين ضرب الاجل براي جمهوري اسلامي جهت فراهم كردن شرايط لازم براي بازرسي بيشتر از تاسيسات هسته اي و توقف فعاليت در نطنز، از ايران خواسته شده تا هرچه سريع تر پروتكل الحاقي را امضا كند. مقام هاي ايران اعلام كرده اند كه به زودي موضع رسمي جمهوري اسلامي را درباره محتواي قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام خواهد كرد. ايران در عين حال به ترتيبات و نحوه صدور قطعنامه از سوي شوراي حكام عليه خود، معترض بوده و اعلام كرده است كه اين تصميمات سياسي غيرتخصصي تحت فشار آمريكا و برخي كشورهاي غربي گرفته شد.
آمريكا تلاش مي كند تا در صورت عدم امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران كشورهاي عضو شوراي حكام به ويژه دولت هاي غربي و همچنين آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد متقاعد كند. كارشناسان معتقدند كه آمريكا تلاش مي كند با ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي را تحت فشار و تحريم هاي اقتصادي و سياسي قرار دهد. در همين حال آمريكا اخيراً اعلام كرد كه مقدمات تحريم بين المللي نفتي ايران را فراهم خواهد كرد. در پي اين موضع برخي مقام هاي دولت آمريكا، وزير امور اقتصادي و دارايي ايران نيز اعلام كرد كه جمهوري اسلامي آمادگي كامل براي مقابله با تحريم هاي نفتي مورد ادعاي آمريكا دارد.

اقتصاد
انتخاب دبيركل اوپك به آينده موكول شد
وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك انتخاب دبيركل جديد اين سازمان را به اجلاس آينده خود موكول كردند.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در پايان يكصدوبيست و هفتمين نشست وزيران نفت اوپك در وين گفت: شركت كنندگان در اين اجلاس در مورد انتخاب هيچ  يك از سه نامزد معرفي شده براي احراز سمت دبيركلي اوپك به اجماع نرسيدند و به همين دليل مقرر شد اين امر در نشست آينده انجام شود.
هادي نژاد حسينيان از ايران، عدنان شهاب  الدين از كويت و آلوار وسيلوا كالدرون از ونزوئلا نامزدهاي معرفي شده براي احراز سمت دبيركلي اوپك بودند.انتخاب دبيركل اين سازمان نياز به نظر موافق همه اعضا دارد.
كارشناسان معتقدند با توجه به نظرات هر يك از كشورهاي عضو در مورد انتخاب دبيركل و نرسيدن به اجماع براي انتخاب يكي از نامزد هاي معرفي شده، احتمال مي رود انتخاب دبيركل آينده اوپك از ميان كشورهاي عضو به صورت ادواري و بر اساس حروف الفبا انجام گيرد.
گزارش خبرنگار شانا حاكي است:وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك در اجلاس يكصدوبيست وهفتم خود كه در وين برگزار شد،تصميم گرفتند از اول ماه نوامبر(دهم آبان ماه) توليد نفت اوپك را با ۹۰۰ هزار بشكه كاهش در روز از ۲۵ ميليون و ۴۰۰ هزار بشكه در روز به روزانه ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه برسانند.
وزير نفت الجزاير نيز اعلام كرد:اوپك در روز چهارم دسامبر (۱۳ آذر ماه) اجلاس فوق العاده خود را در شهر وين تشكيل مي دهد.

درخواست براي حضور كشاورزان
در كميسيون هاي خريد برنج
مديرعامل انجمن برنج كشور بار ديگر خواستار حضور نمايندگان اين انجمن در كميسيون هاي خريد برنج ارقام پرمحصول شد.
مهندس جميل عليزاده شايق، رييس هيات مديره و مديرعامل انجمن برنج كشور ضمن بازديد از چند مركز خريد برنج در استان مازندران و در حاشيه اولين جشنواره ترويجي برنج شمال كشور از نحوه خريد برنج در سال جاري توسط سازمان تعاون روستايي ابراز رضايت كرد و خواستار حضور كشاورزان عضو انجمن در كميسيون هاي خريد شد تا از ايجاد هرگونه شائبه اي جلوگيري شود.
عليزاده ميزان خريد برنج ارقام پرمحصول را تاكنون بيش از ۵ هزار تن اعلام كرد. براين اساس بخش اعظم خريد امسال تاكنون از رقم ندا بوده است.
هم اكنون حدود ۵۰ مركز خريد در مازندران و در مجموع ۱۰۰ مركز خريد در كل كشور داير شده كه به خريد برنج مشغول هستند.
وي افزود: در تحويل برنج سال جاري توسط توليدكنندگان به مراكز خريد اثرات شديد و تخريبي كارخانجات شاليكوبي بر روي برنج ها مشاهده شده است به طوريكه درصد خرده برنج تحويلي به مراكز خريد گاه به ۱۸ تا ۱۹ درصد مي رسد و اين مسئله كار مراكز را دچار مشكل كرده است.
توليد مطلوب امسال كه حدود ۲/۲ ميليون تن برنج است باعث شد كارخانجات در تبديل شالي به برنج دقت كافي را به كار نبرند و باعث افزايش درصد خرده برنج شوند.
عليزاده ميزان برنج هاي استحصالي پرمحصول سال جاري را حدود يك ميليون تن برآورد كرد.
وي بار ديگر از مسئولان خواست واردات بي رويه برنج به خصوص به صورت قاچاق به داخل كشور متوقف شود. عليزاده همچنين خواستار عدم اعلام توزيع كوپن از سوي وزارت بازرگاني به خصوص در مازندران و گيلان شد.

بازارچه مهران و توسعه ايلام
يكي از نمايندگان استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: رونق و فعاليت گسترده بازارچه مرزي مهران عامل توسعه و ايجاد اميد در بين مردم اين استان محروم است.
«عبدالرضا حيدري زادي» روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: در شرايطي كه هيات دولت و شوراي امنيت فعاليت بازارچه و مرز مهران را مصوب كرده بايد همه گروه هاي دولتي و غيردولتي استان تلاش جدي خود را معطوف تجهيز و بهسازي شرايط كاري اين نقطه مرزي كنند. وي تاكيد كرد: در شرايطي كه كار اقتصادي و صادرات مرزي در فضاي رقابتي با ديگر خروجي هاي مرزي قرار دارد وقفه در فعاليت بازارچه و مرز مهران باعث سوق يافتن طرف هاي صادراتي و بازرگاني عراق به مرزهاي ديگر مي شود.
وي يادآور شد: هم اينك از سوي دستگاه هاي اجرايي مرتبط تلاش هايي براي ايجاد خدمات زيربنايي مانند تامين فضا، آب، برق، راه و مخابرات و استقرار نيروي انتظامي در مرز و بازارچه مهران در حال انجام است.

مسافران ورودي به كيش
نود و هفت هزار و ۱۹۸ نفر مسافر در ماه گذشته وارد جزيره كيش شدند.
مدير روابط عمومي موسسه سياحتي كيش با اعلام اين خبر گفت:در اين مدت ۷۵ هزار و ۸۹۶ نفر مسافر مسير هوايي با ۶۸۹ پرواز و ۲۱ هزار و ۳۰۲ نفر مسافر مسير دريايي با ۴۷ فروند شناور وارد كيش شدند.
آقاي اردلان افزود:در ماه گذشته ۹۹ هزار و ۷۲۲ نفر مسافر از كيش خارج شدند كه از اين تعداد حدود ۷۸ هزار مسافر مسير هوايي و ۲۱ هزار و ۶۴۸ نفر مسافر دريايي بودند.

محدوديت تردد در جاده هراز
به منظور رفع نقص تجهيزات روشنايي تونل ها و چراغ هاي مه گير محور هراز تردد وسايل نقليه از ساعت هفت صبح تا پنج بعدازظهر پنجم تا ۲۶ مهر در اين جاده به صورت مقطعي صورت مي گيرد.
اداره كل راه و ترابري مازندران اعلام كرد: اين تعميرات و بازسازي در تونل هاي شماره ۱۴ و شماره يك در كيلومتر ۹۱ و ۳۶ آمل ـ تهران و همه چراغ هاي مه گير اطراف پل ها، تونل ها و تابلوهاي برق محور هراز صورت مي گيرد.
اداره كل راه و ترابري مازندران از رانندگان خودروها خواسته است تا در اجراي اين طرح با ماموران پليس راه و ترابري همكاري كنند.

تبريك آغاز سال نو عبري
انجمن كليميان تهران فرارسيدن «روش هشانا» روزهاي آغاز سال نو ۵۷۷۴ عبري (شنبه و يكشنبه پنجم و ششم مهرماه) را به كليه كليميان ايران و جهان تبريك گفت.
دبيرخانه هيات مديره انجمن كليميان تهران روز پنجشنبه با ارسال نمابر به رسانه ها اظهار اميدواري كرد كه يهوديان با حضور در مراسم ويژه اين ايام در كنيساها، براي سعادت و سلامتي هموطنان خود و نيز برقراري صلح و آرامش در جهان دعا كنند.

ساخت تقاطع غيرهم سطح در ۲۲ نقطه  پرترافيك  تهران
معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  ازاحداث  تقاطع  غير هم  سطح  در ۲۲ نقطه پر ترافيك  تهران  خبر داد.
«محمد علي  آبادي « چهارشنبه  شب  در جمع  خبرنگاران  گفت : محل هاي  اجراي  اين عمليات  در تهران  مشخص  شده  و در صورت  تامين  اعتبارات  مالي، عمليات  احداث تقاطع هاي  غير هم  سطح  تاپايان  امسال  در تهران  آغاز خواهد شد. وي  افزود: اين  تقاطع ها در اتوبان ها و بزرگراه هاي  تهران  با ايجاد ترافيك سنگين، زمان  و سرمايه  فراواني  را از شهروندان  تهراني  هدر مي دهد. وي  از ترافيك  به  عنوان  مشكل  عظيم  مردم  تهران  ياد كرد و اظهار داشت : بخش بزرگي  از منابع  ملي  مردم  در حيطه اين  غول  بزرگ  و غيرقابل  كنترل  قرار گرفته است ، امروز ۳۰ درصد وقت  مفيد مردم  تهران  در ترافيك  از دست  مي رود و بايدسرعت  بيشتري  براي  انجام  كارها صورت  بگيرد.
معاون  شهردار تهران  ، تصريح  كرد: تعدادي  زيادي  اتوبان  در تهران  در دست اجرا است  اما به  علت  اينكه  هنوز دست  به  دست  هم  نداده اند ، نمي توانند بارترافيكي  شهر را روان  كنند. اين اتوبان  ها به  صورت  تكه  تكه  اجرا شده  است ، يك  راهكار براي  مفيد كردن  آنها اين  است  كه  اين  محورهاي  حركت  را به هم  متصل  كنيم  تا از ظرفيت هاي  موجود حداكثر استفاده  را كرد.
وي  گفت : در اين  رابطه  برنامه ريزي هايي  براي  مناطقي  كه  اين  اتوبان  هااز آنها عبور مي كند شده  است  تا حلقه  اتصال  آنها با همكاري  سازمان  مهندسي تهران  در كمترين  زمان  انجام  شود.

وزير كشور:
ساماندهي ترافيك مهمترين اولويت اداره تهران است
وزير كشور گفت: مهمترين اولويت در اداره شهر تهران ساماندهي ترافيك است كه خوشبختانه اين موضوع مورد توجه مديريت شهري است و در جهت بهسازي و روان سازي آن تلاش مي شود.
موسوي لاري در مراسم كلنگ زني احداث پنج پل در تقاطع هاي پر ترافيك شهر تهران در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر با اشاره به اينكه در دهه اخير كارهاي زيادي در توسعه خدمات شهري صورت گرفته است، گفت: مقوله حمل و نقل و ترافيك، ذهن مديران كشور را نيز به خود مشغول كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه در روز ميليون ها ساعت از عمر شهروندان تهراني در ترافيك هدر مي رود، افزود: ترافيك باعث آلودگي محيط زيست و بيماري مردم و از دست رفتن سرمايه كشور مي شود و پرداختن به مسئله ترافيك و حمل و نقل از ضروري ترين كارها است.
وزير كشور از مسئولان شهرداري تهران خواست تا تكميل طرح هاي نيمه تمام را در اولويت قرار دهند تا هر چه زودتر به بهره برداري برسند. وي گفت: اگر قرار است در شهرداري طرحي اجرا شود ابتدا بايد پشتوانه مالي و فني آن تامين و همچنين تحقق آن طرح به اطلاع عموم رسانده شود. موسوي لاري به افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در چند ماه آينده اشاره كرد و افزود:بايد تلاش شود همزمان با افتتاح فرودگاه امام (ره) مشكلي از نظر مترو و عبور و مرور از طريق بزرگراه نواب وجود نداشته باشد.
وزير كشور همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر كمبود بودجه شهرداري گفت:دولت و مجلس شوراي اسلامي درباره نيازهاي شهر تهران نظري مثبت و واحد دارند و پيشنهادهايي براي منابع درآمدي جديد در شهرداري در نظر داريم كه در صورت نياز به مجلس ارايه خواهد شد. موسوي لاري با اشاره به اينكه خيلي نگران مشكل مالي شهرداري نيستيم به مسئولان شهرداري اطمينان داد اين مشكل رفع خواهد شد و به آنها توصيه كرد با همت و تلاش بيشتر نيازهاي اوليه شهر تهران را برطرف كنيد.

پايان بازرسي كشتي «ايران حسابي»
اداره بندرگاه ناپل ايتاليا اعلام كرد: بازرسي هاي فني و تكميلي از كشتي ايران حسابي كه دو روز قبل هنگام بارگيري تعادل خود را از دست داده بود، همچنان ادامه دارد.
كاپيتان «فوسكو» يكي از مسئولان بندرگاه ناپل ايتاليا روز پنجشنبه در گفت وگوي تلفني به خبرنگار ايرنا گفت: هرچند دلايل بروز اين مشكل مانند تمركز نادرست بار در يك نقطه برطرف شده و كشتي هم اكنون در وضعيت عادي قرار دارد ولي براي اطمينان بيشتر از ايمني، بازرسي ها همچنان ادامه دارد.
فوسكو اظهار داشت: براساس برنامه تنظيم شده با پايان يافتن بازرسي كشتي ايران حسابي كه هيچ خسارتي نديده، مي تواند امروز بندر را ترك كند.
براساس گزارش هاي اوليه، بخشي از كشتي باري ايران حسابي، سه شنبه شب بعد از تكان هاي شديد، به صورت غيرمنتظره اي ۱۲ درجه بيشتر از حد معمول داخل آب فرو رفت كه سبب توقف بارگيري شد.
اداره بندرگاه ناپل ايتاليا نيز در آخرين اطلاعيه خود اعلام كرد: هرچند مشكل ايجاد شده سبب كج شدن سمت چپ كشتي ايراني به سوي آب هاي ساحل ناپل در درياي «تيرنو» شد ولي با توجه به اقدامات انجام شده، خطر غرق شدن آن را تهديد نمي كرد.
كشتي ايران حسابي با بيش از ۲۳ هزار تن ظرفيت، ۱۶۷ متر طول و سرعت ۵/۱۶ گره دريايي در سال ۱۳۷۷ ساخته شد و به ناوگان مدرن و اقيانوس پيماي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تعلق دارد.

ايران
ادبيات
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
سفر
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |
|  عكس  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |