جمعه 4 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۷
شهروند رايانه اي
004166.jpg

ناصر گلستان
براي كشورهايي همچون ايران كه موضوع توسعه از جمله توسعه سياسي، بخش مهمي از دلمشغولي هاي نهادهاي مدني و تجربه رفتارهاي مردم سالارانه و مشاركت جويانه است، با دغدغه ها و سؤالاتي از اين قبيل رو به رو هستند:
چگونه مي توان انگيزه مشاركت سياسي را در مردم افزايش داد؟ چگونه مي توان ابعاد كيفي و كمي مشاركت را تقويت كرد؟ چگونه علقه هاي ملي را مي توانيم جايگزين وفاداري هاي قومي و ناحيه اي كنيم؟ چگونه مي توان شهروندان را به آگاهي يافتن از روندها و تحولات سياسي ترغيب كرد؟ چگونه مي توان شور و شوق رقابت سياسي با نشاط و در عين حال سالم را در ميان توده ها و نخبگان تقويت كرد؟ ... اينها مهمترين سؤالاتي بودند كه دكتر حسين حسيني عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع) در دومين سمينار ميان منطقه اي كشورهاي آسياي غربي - مركزي و جامعه اطلاعاتي مطرح كرد.
محور مركزي سؤالات دكتر حسيني بر روي موضوع شهروندي و مشاركت دور مي زد. شايد مهمترين پاسخ به سؤال مذكور، موضوعات مطرح شده در سخنراني خانم دكتر رويا معتمد نژاد عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي باشد؛ وي معتقد است پيشرفت فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات، امكان ارتباط و تبادل اطلاعات را به صورت وسيعي افزايش داده است. به گونه اي گفته مي شود با كاربرد اين تكنولوژي ها، مفهوم «شهروندي» مي تواند محتواي واقعي خود را پيدا كند. اكنون «شهروند رايانه اي» به دنيايي برخوردار از اطلاعات بسيار گسترده دسترسي دارد و خود نيز مي تواند عقايد و افكار خويش را از طريق تكنولوژي نوين رايانه اي پخش و منتشر كند.
اين تكنولوژي ها، ابزار مهمي در جهت پيشبرد آزادي بيان و اطلاعات، خلق آثار هنري، تبادل فرهنگ ها، آموزش و مشاركت افراد در امور به شمار مي روند و مي توانند در خدمت دموكراسي و ارزش هاي اسلامي آن در آيند و شرايط تحقق يك جامعه اطلاعاتي مردم  سالار را فراهم كنند.
حسن نمك دوست تهراني روزنامه نگار و دانشجوي دوره دكتراي علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي نيز به موضوع شهروندي، قدرت نظارت شهروندان و مردم سالاري توجه ويژه اي مبذول داشته است. وي معتقد است بنيادي ترين اصل در هر كشور مردم  سالار آن است كه شهروندان بتوانند به وارسي و نظارت بر رفتار دولت و ماموران دولتي بپردازند. اما اين وارسي و نظارت در خلا رخ نمي دهد و شرط اين كار دسترسي آزادانه شهروندان به اطلاعات مورد نياز است. «حق دسترسي به اطلاعات»، دسترسي شهروندان را به اطلاعاتي كه در اختيار دولت است تضمين مي كند. به بيان ديگر در جوامع مردم سالار، شهروندان به نظام حكومتي خود اعتماد مي كنند تا اطلاعات را در جهت مصلحت و منفعت آنان مرتب و گردآوري كند. از اين رو نمك دوست بر اين استدلال سهل و ممتنع تاكيد دارد كه اگر چيزي براي بيان وجود نداشته باشد، آزادي بيان بي معنا است.
اما همه اين موضوعات، مسايلي نيستند كه به خودي خود قابل تحقق باشند. دولت هاي توسعه خواه اغلب در ترويج حوزه شهروندي و ابزار توسعه آن كه اكنون ابر رسانه هاي اينترنتي هستند نقش تعيين كننده دارند. آنان مي توانند با مشاركت بخش خصوصي، جامعه را به سوي توسعه عميق تري سوق دهند. اما نقش آموزش و دانشگاه ها در اين زمينه بسيار حساس است. دانشگاه رايانه اي ايران، دانشگاهي است كه به منظور همسو ساختن شرايط، قابليت ها و استعدادهاي شهروندان روستايي و شهري اين مرز و بوم با جهش يكباره ابر رسانه اي تاسيس شده است. دكتر علي اصغر فرامرزيان مسئول دانشگاه رايانه اي ايران مي گويد: پديده اينترنت در فرآيند جهاني شدن پويا ترين و جامع ترين تحولي است كه به عنوان منبع بزرگ اطلاعات جهان، هيچ كس نتوانسته است آن را همچون يك موفقيت فن شناختي ناديده انگارد. به همين دليل آثار و تبعات آن به عنوان فناوري برتر، مهمترين عامل پشتيباني اطلاعات علمي و هماهنگ كننده آهنگ آن در جهان كنوني شده است. جهش يكباره ابر رسانه اينترنت در دهه اخير، راه قرن ها را پيموده و تابعي از مختصات همه علوم شده است. فرهنگ و علم در جهان امروز به علت فعل و انفعالات سرعت پيشروي اين رسانه، به صورت قابل ملاحظه اي توسعه يافته و همه انديشمندان معاصر را به يك رقابت جهاني فرا خوانده است. اينترنت عوامل دست نيافتني را دست يافتني كرده و اهالي علم و تحقيق را به چالشي سودمند فرا خوانده است. اين ابزار در زمينه آموزش،  امكان رابطه اي سالم را بين همه انديشمندان جهان به وجود آورده، آنها را از بايگاني كردن علم قديمي خود منع و به روز آمد كردن آن تشويق مي كند. رابطه علمي و روشمند دانشجو با معلم و دانشجو با دانشجو به علت وجود ابزار و منابع غني علمي و با استفاده از قابليت حذف زمان و مكان توان استفاده بيشتر در اين شيوه را افزايش خواهد داد. نظام آموزشي مجازي، محدود به مقطع، سن و يا دوره خاص نيست، با توجه به گستره فعال خود در نظر دارد آموزش را در همه مقاطع فعال كند. [ اينترنت باعث شده] امكان دستيابي آسان فرامكاني به نيروهاي آموزش گيرنده و آموزش دهنده باعث جهان شمولي اين صنعت آموزشي شده و گستره وسيعي از دانش پژوهان جهان را در خود مجتمع كرده است. در اين مجموعه روستاها فراموش نمي شوند و همگي مي توانند در يك حد از نتايج آن بهره مند شوند.
هر چند موارد فوق الذكر، جزو مسايلي هستند كه به ضرورت حضور در حوزه اينترنت تاكيد دارند، اما نقدهايي جدي نيز بر فضاهاي اينترنتي وارد شده اند كه ناديده انگاري آنها، صحيح به نظر نمي رسد؛ از جمله اينكه فضاي سياسي مجازي، فاقد هويت فيزيكي بوده و بنابراين فاقد محدوديت هاي دنياي واقعي سياست است و بدون آنها، جامعه دموكراسي اينترنتي معنايي ندارد و يا اينترنت باعث آزادي بيش از حد مي شود و اين به نوبه  خود باعث شده تا محلي براي مباحثه عقلاني نباشد، بلكه مكاني براي تخليه هيجان هاي سياسي و گفت و گوهاي غير عقلاني باشد. هر چند آزادي مورد اشاره حتي در نظام اينترنتي واجد محدوديت هاي علمي خود است و آزادي نيز در حدود توسعه آگاهي معنا مي يابد. با وجود اين فقدان محدوديت هاي دنياي واقعي سياسي، به معناي، فقدان معناي دموكراسي اينترنتي نيست.دكتر عباسعلي كدخدايي، عضو هيات علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، معتقد است كه جامعه اطلاعاتي امروزين نيازمند تحول در نگرش ها و بينش هاي حقوقي است و متعاقب آن ضروري است تا با اصول و قواعد حقوقي متناسب و جديد با آن مواجه شد.
004164.jpg

برخلاف آن نظريه كه فقدان محدوديت هاي دنياي واقعي سياست در دنياي مجازي اينترنت را مطرح مي كند ديدگاه دكتر كدخدايي به فضاهاي واقعي اشاره دارد كه تحول حقوقي جزو لاينفك به منظور همراهي با آن است و به عبارتي تغييراتي كه در قلمرو فناوري و ايجاد شيوه هاي نوين اطلاع رساني انجام پذيرفته، تحول در موضوع و مصداق را نيز اجتناب ناپذير ساخته است تا از اين طريق قانونگذار براي تامين عدالت در سه حوزه تعاملي، توزيعي و روش، هم به فكر تامين آزادي هاي لازم و تحقق آنها باشد و هم به فكر از ميان برداشتن شكاف ديجيتالي.
شايد رويكرد به عدالت در سه حوزه روش، توزيع و تعامل است كه خود منجر به كاركردي شدن انقلاب اطلاعاتي، در جامعه ايران باشد. اين طريق به زعم دكتر حسيني مشاركت شهروندان در سرنوشت خويش را با توجه به محورهاي زير تحقق مي دهد.
۱- شبكه جهاني اطلاع رساني با فراهم آوري امكان تماس بي واسطه تر شهروندان با نهادها و شخصيت هاي دخيل در تصميم گيري هاي ملي، فرصت مشاركت مستقيم تر و بدون ميانجي هاي فيلتر كننده تقاضاي سياسي را ايجاد مي كند و اين بيشتر مساوي با توسعه كيفي مشاركت سياسي و جوامع مدني متكثر است.
۲- شبكه مذكور از طريق ممكن سازي دسترسي بي سابقه شهروندان به اطلاعات، با رها سازي آنها از نظر دروازه بان هاي خبري، باعث مي شود آنان احساس كنند كه حضور بي واسطه تري در عرصه عمومي جامعه دارند.  همچنين با افزايش آگاهي ها، از يك سو مشاركت عقلايي تر مي شود و از سوي ديگر شهروندان در مقابل مجموعه هاي بسته تصميم گيري و نظارت سياسي قدرت و مقاومت بيشتري پيدا مي كنند.
۳- شبكه با فراهم آوردن فضاي سياسي مجازي در جاييكه نهادهاي مدني مانند احزاب،رشد نيافته و يا كارآيي ندارند  هم امكان مشاركت غير فيزيكي و كم هزينه شهروندان را در فعاليت هاي حزبي و مدني فراهم مي سازد و هم امكان ارتباط گيري با اعضا و شهروندان را براي آنها ايجاد مي كند.
۴- شبكه،  با فراهم آوردن امكان انتخابات و راي گيري  الكتروني، با كاهش موانع و هزينه هاي شركت در انتخابات، معضل پايين  بودن درصد تعداد راي دهندگان و كيفيت آرا را نيز حل مي كند.
۵- شبكه، اين فرصت را به شهروند داده است كه بتواند بر خوردي  خود گزين با اطلاعات سياسي و مطالب ارايه شده در جريان مبارزات انتخاباتي داشته باشد و بدين ترتيب آزادي بيشتري حتي در عرصه اطلاع گيري سياسي به وجود مي آيد و شهروند در برابر تهاجم تبليغاتي بازيگران سياسي حرفه اي، مصونيت بيشتري مي يابد.

آنسوي رسانه
سيد محسن حكيم اعلام كرد: انتشار ۱۵۰ نشريه در عراق
004172.jpg
«سيد محسن حكيم» سخنگوي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از انتشار حدود ۱۵۰ نشريه در عراق خبر داد و اعلام كرد: «اين حجم مطبوعات در عراق ناشي از فضاي آزادي بيان در اين كشور است.»
وي در گفت وگو با خبرنگار ايلنا،گفت:« مجلس اعلا هم اكنون روزنامه اي با عنوان «العداله» را هفته اي دو روز در بغداد پايتخت عراق به چاپ مي رساند و در شهرهاي مختلف اين كشور توزيع مي نمايد كه نام آن برگرفته از شعار رييس فقيد مجلس اعلا يعني «استقلال، آزادي و عدالت» است».
از سوي ديگر «سيد عبد العزيز حكيم» عضو شوراي حكومت انتقالي و رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق،طي سخناني در جمع خبرنگاران در بغداد،از روش فعاليت برخي شبكه هاي تلويزيوني عربي در مورد عراق به شدت انتقاد كرد و گفت: «برخي از اين شبكه ها تروريست ها را تشويق به آشوب آفريني در عراق مي كنند و اين كشور را به مرتعي براي تروريست هاي كينه توز تبديل مي كنند.»
اين در حالي است كه سه تن از متخصصان امور خبري شبكه  خبري «سي ان ان» آمريكا وابسته به غول رسانه اي «ترنر» و «تايم وارنر» هفته آينده با هدف آموزش كارمندان تلويزيون عراق وارد بغداد مي شوند.
«جورج منصور» مدير تلويزيون عراق كه پخش برنامه هاي آن از ماه آينده آغاز مي شود ضمن اعلام اين خبر،تصريح كرد: «متخصصان آمريكايي چند هفته در عراق مي مانند و در اين مدت آخرين روش هاي به كارگيري تجهيزات فني پيشرفته تلويزيوني و چگونگي نگارش اخبار و گزارش هاي تلويزيوني را به كارمندان تلويزيون عراق آموزش مي دهند.»
وي در گفت وگو با پايگاه خبري «ايلاف»،با اشاره به توقف پخش برنامه هاي تلويزيون عراق پس از آغاز جنگ اخير در اين كشور،گفت:  «با ورود دستگاه هاي پيشرفته تلويزيوني از آمريكا و انگليس به عراق به مبلغ ۸۰ ميليون دلار،اين تلويزيون كار خود را از ماه آينده آغاز مي كند و در همين راستا محل اين تلويزيون كه برنامه هاي آن در تمام نقاط جهان قابل مشاهده خواهد بود،در دو هفته آينده از «كاخ همايش ها» به ساختمان قديمي «دفتر آموزش راديويي و تلويزيوني» كه داراي استوديوها و تسهيلات فني بيشتري است منتقل خواهد شد.»
وي در توضيح اين اقدام تصريح كرد: «تلويزيون عراق در نامه هايي كه به شبكه هاي تلويزيوني عربي ارسال كرده از آنها خواسته است تا در پيشبرد برنامه هاي اين تلويزيون و مبادله برنامه هاي سياسي و فرهنگي و همچنين ترتيب دادن ديدارهاي دو جانبه و نيز اعزام تعدادي از خبرنگاران تلويزيوني براي آموزش در فرانسه و ژاپن مشاركت كنند.»
«جورج منصور» افزود : «تاكنون ۳۵۰ نفر به عنوان كارمند استخدام شده اند و بر اساس نظام آزادي بيان عراق،برنامه هايي كه توسط تهيه كنندگان و كارگردان هاي عراقي توليد شده از آنها خريداري شده است.»

مكث
هكر سايت نيويورك تايمز دستگير شد
مقامات پليس فدرال آمريكا اعلام كردند كه موفق به دستگيري يك هكر شده اند كه منافذ امنيتي كامپيوترهاي هك شده را در اختيار عموم قرار مي داد.
به گزارش ايسنا از ITIran، هنوز جزيياتي از شكايت عليه آدريان لامو فاش نشده است. خود لامو هنوز فرصت هيچ گونه اظهارنظري در اين باره نداشته است.
اما او هفته گذشته در مصاحبه اي با سايت سكيوريتي فوكوس دات كام گفته بود كه به خاطر هك كردن سايت نيويورك تايمز در سال گذشته دستگير شده است.
لامو با استفاده از نقاط ضعف سايت اين روزنامه به شماره هاي كارت هاي اعتباري بسياري از مردم از جمله جيمي كارتر، جيمز بيكر و هنرپيشگاني همچون رابرت ردفورد دسترسي يافته است.

راه اندازي سايت حقوق تكنولوژي
سايت اينترنتي «حقوق تكنولوژي» توسط كميته مطالعات حقوق تكنولوژي راه اندازي شد. به گزارش ايسنا، كميته مطالعات حقوق تكنولوژي وابسته به دفتر همكاري فناوري رياست جمهوري، سايت اينترنتي حقوق تكنولوژي را راه اندازي كرده است.
اين سايت آخرين اخبار مرتبط با حقوق تكنولوژي، مقالات و دستاوردهاي علمي كه در راستاي موضوعات اين دفتر باشد را ارايه مي كند.
سايت حقوق تكنولوژي در مورد حقوق سايبر، حقوق مالكيت معنوي، حقوق نانوتكنولوژي، حقوق هوافضا، حقوق ارتباطات از راه دور، حقوق انتقال فناوري و حقوق فناوري زيستي تحقيقات متعددي را ارايه خواهد كرد.
علاقه مندان مي توانند از طريق آدرس www.irantechlaw.com از امكانات اين سايت بهره مند شوند.

راهبردهاي توسعه فناوري اطلاعات
004168.jpg

گزارش «مقدمه اي بر راهبردهاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور» با شناسايي و تبيين جنبه هاي مختلف توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در كميته مطالعات فناوري اطلاعات دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري تهيه شد.
به گزارش ايسنا، اين گزارش از ۱۲ بخش مختلف شامل تاريخچه توسعه، ويژگي هاي فناوري اطلاعات، ابعاد توسعه، سرعت توسعه، آرمان ها، ابعاد توليدي فناوري اطلاعات، محرك هاي توسعه، ملزومات توسعه، موانع توسعه،  پيشران هاي توسعه، راهبردهاي توسعه و وظايف بخش ها تشكيل شده است. در هر يك از اين بخش ها موارد ذكر شده به اجمال بررسي شده اند.
«جامعه دانايي محور» آرمان و توقعي است كه كشور مي تواند از توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات داشته باشد تا از اين طريق بر بسياري از مشكلات از قبيل بيكاري، بي عدالتي، فقر و  ناآگاهي شهروندان از حقوق خود فايق آيد.
در بخشي از اين گزارش بر سرعت توسعه تاكيد شده است. در اين بخش ضمن معرفي نمونه هايي از سرعت تحولات فناوري اطلاعات لزوم تسريع در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات، مشخص شده است.
در اين گزارش زيرساخت هاي ارتباطي و فني، زيرساخت هاي امنيتي، زيرساخت هاي حقوقي، زيرساخت هاي تجاري و زيرساخت هاي اجتماعي پنج زيرساخت اصلي هستند كه براي جامعه دانايي محور در نظر گرفته شده اند. اين زيرساخت ها مكمل يكديگر بوده و در برنامه توسعه، ايجاد هر يك از آنها بايد در نظر گرفته شود.
علاقه مندان مي توانند اين گزارش را از سايت اطلاع رساني كميته مطالعات فناوري اطلاعات (www.ict-research.net) دريافت كنند.

برگزاري همايش علمي
در دانشگاه تهران
همايش «پايداري بهره برداري از منابع، ناسازگاري هاي ساخت هاي ملي و جهاني سازي» در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.
برگزاري اين همايش به مدت چهار روز و با همكاري دانشگاه هاي كاسل، گوتين گن و ماربورگ آلمان و دانشگاه تهران است.رضوي تبادل دانش در زمينه جهاني سازي و برقراري ارتباط بين افراد شركت كننده در همايش را از جمله اهداف برگزاري اين همايش عنوان كرد و گفت: «حدود ۱۵۰ نفر از اعضاي هيات علمي ۲۰ دانشگاه و موسسه تحقيقاتي ايراني و سه دانشگاه آلماني در اين همايش حضور دارند.»
رضوي با بيان اينكه كشور آلمان همايش هايي از اين قبيل را در كشورهاي مختلف دنيا از جمله آفريقا، آمريكاي لاتين و خاور دور برگزار كرده است، اظهار داشت: «اين همايش به دو زبان انگليسي و آلماني و در زمينه محيط زيست، جغرافيا، فناوري اطلاعات، مديريت، علوم اجتماعي، اقتصاد و ساير رشته هاي مربوط برگزار شده است.»وي با بيان اينكه حدود ۴۰ مقاله از سوي محققان ايراني و هشت مقاله از سوي استادان آلماني در اين همايش ارايه شد، گفت: «حدود ۴۰ درصد از شركت كنندگان فارغ التحصيل دانشگاه هاي آلمان هستند و كل هزينه مورد نياز همايش از سوي موسسه DAD (سرويس مبادلات دانشگاهي) پرداخت شده است.»

زير يك سقف
آگاهي رسانه اي
004170.jpg

دانيل چندلر
ترجمه: فروزان آصف نخعي
منتقدان زيادي استدلال كرده و مي كنند كه ماركسيسم تنها نوعي از ايدئولوژي است، هرچند برخي معتقدند ماترياليسم تاريخي به عنوان علم، عاري از نظرگاه هاي ايدئولوژيك است. برخي ماركسيست ها به اشخاصي كه تنها به اجراي اصول بدون توجه به مقتضيات زمان و مكان مي انديشند، متهم شدند (برگر ـ  ۱۹۸۳). از نظر اين عده ماركسيسم به عنوان يك تئوري بنيادگرا و جبر تاريخي ناپخته و خام، انسان را به آموزه هاي ماترياليستي تقليل مي دهد و اهداف كوچك و بي اهميتي را براي نهاد انساني به عنوان فاعل شناسا قايل مي شود. با اين رويكرد ماركسيسم اغلب شامل تئوري هاي بزرگ و كلان تئوري است كه از تحقيقات تجربي اجتناب  مي ورزد. اما بايد اذعان كرد كه تحقيقات اقتصاد سياسي ماركسي، از روش تجربي استفاده منحصر به فردي به عمل مي آورد. همين موضوع در تحليل ها و تبيين رسانه هاي جمعي نيز صادق است. در تحليل رسانه هاي جمعي، مطالعات و تحقيقات ماركسي از موضوعات منحصر به فردي برخوردارند. اما با قايل شدن به يك تمايز بايد خاطرنشان كرد كه تئوري ماركسي ارتدوكسي، راجع به آگاهي كاذب، به غلط وجود يك واقعيتي را تبيين و پيشنهاد مي كند كه به وسيله ميانجي هاي رسانه اي، در آن تغييري ايجاد نمي شود. اين در حالي است كه ميانجي ها از جمله ميانجي هاي رسانه اي قادرند واقعيت ها را سيال و قابل تغيير كنند. نظريه ارتدوكسي ماركسي، حس آگاهي اي را تداعي كرده و مي كند كه به قسمت عمده اي از مخاطبان رسانه هاي جمعي اجازه مطالعات نظريه هاي مخالف را نمي داد.
در حاليكه چشم اندازهاي ماركسي نبايد ما را به ناديده پنداشتن و عدم قبول راه هاي گوناگوني كه مخاطبين رسانه هاي جمعي آنها را مورد استفاده قرار مي دهند، وادار كند. ولي نظريه هاي نئوماركسيستي سعي كرده اند در حقيقت در مقابل ماركسيسم ارتدوكس از افتادن به چنين دام هايي احتراز كنند. دام هايي كه ماركسيسم اوليه براساس آن تاكيد داشت كه توسعه و رشد و ترقي بر روي نيازهاي طبقاتي و عناصر گوناگون وابسته به آن يعني جنسيت و قوميت وابسته و مربوط است. در صورتيكه آگاهي و از جمله آگاهي رسانه اي امروزه به عنوان ميانجي هاي اساسي و تغييرات مبتني بر آن به عناصر وابسته توسعه پيوند خورده اند.

اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي
004174.jpg

به گزارش مركز اخبار سازمان ملل متحد، كوفي عنان،دبيركل ملل متحد، «نتين دساي» معاون خود در امور اجتماعي و اقتصادي را به عنوان مشاور ويژه جهت اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي منصوب كرد. اجلاس جهاني اطلاعات نخستين اجلاس سران است كه به موضوع جامعه اطلاعاتي و مسايل مهمي همچون استفاده و انتشار اطلاعات و فناوري هاي ارتباطاتي در برنامه ها و خط مشي هاي توسعه  مي پردازد. اين اجلاس در دو مرحله برگزار مي شود (مرحله نخست در ژنو است كه از ۱۰ سپتامبر امسال شروع مي شود و مرحله دوم در نوامبر ۲۰۰۵ در تونس خواهد بود). اين اجلاس تحت سرپرستي كوفي عنان برگزار مي شود و مورد حمايت مجمع عمومي ملل متحد قرار دارد.
كوفي عنان در بيانه اي اعلام داشت:« اين تهديد وجود دارد كه شكاف ديجيتالي كنوني باعث بدتر شدن شكاف ميان ثروتمندان و تهيدستان و شكاف ميان كشورها شود.» وي رهبران جهان توسعه يافته و در حال توسعه،بلند پايگان بخش خصوصي و جامعه مدني را فرا خواند تا از فرصت يگانه اي كه به مدد اين اجلاس فراهم مي شود بهره گيرند و برنامه اي عملي طرح ريزي كنند كه بر اساس آن،فناوري در خدمت توسعه انساني قرار گيرد.
دساي سال گذشته دبير كل اجلاس جهاني توسعه پايدار در ژوهانسبورگ بود.
«يوشيو اوتسومي»، دبير كل اتحاديه بين المللي ارتباطات دور ITU اعلام داشت: ما خيلي خوشحاليم كه آقاي دساي قبول كرده است كه به ما در برگزاري موفق اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي ياري رساند».
مجمع عمومي ملل متحد از اتحاديه ITU خواسته است تا مسئوليت اصلي سازماندهي اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي را با حمايت كامل از سوي خانواده سازمان ملل متحد برعهده گيرد.

رسانه
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
زمين
سفر
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |
|  عكس  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |