جمعه 4 مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۷
نگاهي به بيست و پنج فيلم برتر و نخست كارگردانان جهان
نخستين گام هاي استوار
004186.jpg
004184.jpg

نوشته: باب استروس، ترجمه: ارغوان اشتري
كارگرداني كردن نخستين فيلم براي هر فيلمسازي دشوار است حتي اگر فرد واقعاً بااستعدادي باشد. در اينجا فهرست بيست و پنج فيلم برتر نخست كارگردانان را ارائه مي دهيم كه انتخاب شان كار آساني نبود.
برخي از كارگردانان مؤلف و پرآوازه جهان و هاليوود- براي نمونه، «آلفرد هيچكاك»، «جان فورد»، «آكيرا كوروساوا»، «اينگمار برگمان» و «روبرتو روسليني»- راه شان را در سيستم توليد فيلم استوديويي و داراي سلسله مراتب باز كردند و در آنجا تعدادي از فيلم هاي ابتدايي و كارآموزي خود را پيش از رسيدن به سبك و نفوذ خاص شان كارگرداني كردند. فيلمسازان باهوش بعدي نظير استنلي كوبريك فقيد و مارتين اسكورسيزي سخت كوش تر بودند اما آنها هم با ساختن فيلم هايي چون «وحشت و آرزو»، «چه كسي در خانه ام را مي زند» شروع فرخنده اي نداشتند.
در اين فهرست، فيلم هاي تلويزيوني مد نظر نيست. «دوئل» ساخته استيون اسپيلبرگ (تأثير گذارتر از «شوگرلند اكسپرس») به همين علت غيررسمي محسوب مي شود. حتي نبود شاهكار سوررئاليستي لوييس بونوئل «سگ آندلسي»(۱۹۲۹) در اين فهرست كمي ديوانه كننده است. معيار اين انتخاب ها بيشتر شخصي است. در برخي از گزينش هاي مان مسأله «چگونه نخستين فيلم كارگردانان بينش كاملاً پخته او را نشان مي دهد» تأثيرگذاشت. به طور كلي تأثير بيشتر اين فيلم ها بر اين رسانه هم مد نظر بود .اما با توجه به فيلم هاي جديدي كه در اين فهرست وجود دارد، ساختن فيلم خوب «عامل اصلي» است.
«همشهري كين» ساخته ارسن ولز (۱۹۴۱). بهترين فيلمي كه تاكنون ساخته شده بايد هم بهترين فيلم تاريخ سينما شناخته شود.
ارسن ولز كنترلي باورنكردني بر دوران فيلمسازي كلاسيك و استوديويي داشت هنوز هم همه كارگردانان از نوآوري او تأثير مي گيرند كه براي سينماي امروز خوب است.
«شاهين مالت» ساخته جان هيوستن، (۱۹۴۱). يك فيلم نوآور تمام عيار، پيش از آنكه چرخه توليد فيلم هاي نوآور واقعاً آغاز شود. حس غريزي هيوستن در استفاده از سايه و تصاوير سايه نما و حواس برتر او در به كارگيري بازيگران طراز اول چون هامفري بوگارت، مري آستور، پيتر لوره، سيدني گرين استريت و اليشا كوك جونير، براساس داستاني از داشيل همت و به كرات فيلم شده را به شاهكاري تبديل كرد كه بهترين روياهاي هاليوود را جامه عمل پوشاند.
004182.jpg

«نفس بريده» ساخته ژان- لوك گدار، (۱۹۶۵). او جسورترين منتقد سابق و كارگردان امروز موج نوي فرانسه است كه زبان مرجع سينمايي جديدي را با «نفس بريده» ابداع كرد و به سينما شكل تازه اي داد. اگر اين فيلم را در حافظه برگزيده سينماي مان نمي گنجانديم اسكورسيزي (شايد گدار از پذيرفتن اين موضوع منزجر باشد) و يا اسپيلبرگ با اين فيلم هرگز هدايت نمي شدند.
«برهوت» اثر ترنس ماليك (۱۹۷۳)، قبل از آنكه ترنس ماليك به سراغ فيلم هاي روزهاي بهشت و خط باريك قرمز برود، نوعي شاعرانگي بي تكلف و كم نظير را در برهوت نمايش داد.
«جان مالكوويچ بودن» ساخته اسپايك جونز (۱۹۹۹). اسپايك جونز سوررئاليست را براي دوران مدرن اين رسانه روزآمد مي كند. بسيار دشوار است كه در اين فيلم رويا را از واقعيت تفكيك داد.
جونز و همكار فيلمنامه نويسش چارلي كوفمن با فيلم بعدي شان «اقتباس» پا را فراتر نهادند. اما جان مالكوويچ بودن نخستين فيلم نسل MTV است كه واقعاً چنين برداشتي را به فيلمي خلاقانه تبديل كرد.
«پاتر پانچالي» اثر ساتيا جيت راي (۱۹۵۵)، داستان ساده پسري، اهل روستاي بنگالي است كه به تعبير نابي از انسان گرايي سينمايي تبديل مي شود. پاتر پانچالي شروع كارنامه جيت راي بود كه فرهنگ هند را بررسي كرد و آن را به دنيا نشان داد.
«در شهر» ساخته استنلي دانن و جين كلي، (۱۹۴۹)، با تمامي احترام و مديون تلاش هاي نخستين فيلمسازاني چون بازبي بركلي و تيسنت مينه لي، موزيكال «در شهر» نه تنها قطعات رقص و آواز را به خيابان آورد بلكه نشان داد كه مي توان بدون برنامه ريزي قبلي از اين ژانر كنترل شده و با اسلوب، فيلمي بامزه ارائه كرد.
«اعتصاب» ساخته سرگئي آيزنشتاين (۱۹۲۴)، نويسنده كتاب زمان تدوين فيلم نظريات خودش را در «اعتصاب» اعمال كرد كه تصويري تبليغاتي از واپس زدگي دوران پيش از انقلاب اكتبر روسيه را با اعتصاب كار نشان مي داد.
«چهار صد ضربه» اثر فرانسوا تروفو (۱۹۵۹)، استاد مشهور ديگري از «موج نو»ي فرانسه كه
تعلق خاطري به فلسفه و شكل  كاري هموطنش ژان- لوك گدار ندارد.
تروفو با اين فيلم نيمه زندگي نامه از دوران نوجواني پردردسر- شايد حساس ترين و غيراحساسي گري ترين فيلمي باشد كه تاكنون ساخته شده- ثابت مي كند گوشه چشمي به رفتار انساني دارد و اينكه شايد تماشاي تمامي فيلم هاي دنيا نتواند چنين چيزي را نثار تماشاگر كند.
«سگداني» ساخته كوئينتين تارانتينو، (۱۹۹۲) استفاده كارگردان از فضا، ديالوگ هاي تند و احساس ناراحتي ذاتي و نامتعارف اش ميليون ها بار در فيلم هاي ديگر كپي برداري شده است اما فقط يك بار تأثير مشابهي را داشته آن هم در دومين تجربه كارگرداني تارانتينو، «پالپ فيكشن».
«پسربچه» اثر چارلي چاپلين (۱۹۲۱)، در اين فيلم استاد كمدي دوران صامت هنوز كاملاً به توازن حيرت آميزش در «اسلپ استيك» و «احساسات» نرسيده بود كه بعدها در همين دهه رسيد.
اما شالوده ها در اين فيلم وجود دارند و نيازي به گفتن نيست كه در «پسربچه» كمدي موج مي زند.
«كله پاك كن» ساخته ديويد لينچ (۱۹۷۸)، شايد لينچ طي سال ها ماهرتر شده باشد اما او فيلمي عجيب تر از كله پاك كن نساخته كه حمله به فيلمنامه هاي روانشناختي با موضوع كابوس هاي نيمه شب است
«نيرويي از شر» ساخته ايبراهام پولانسكي (۱۹۴۸)، پولانسكي پس از كارگرداني اين شرح واقع بينانه از جنايت و فساد در يك «كلان شهر» نامش وارد ليست سياه هاليوود شد.
004192.jpg

او گرايش «چپ» داشت و پس از آن تا بيست و يك سال بعد امكان كار پيدا نكرد. چون به دليل همكاري نكردن با كميته بررسي فعاليت هاي ضد آمريكايي سناتور مكارتي نامش وارد فهرست سياه هاليوود شد.
دستكم پولانسكي زماني كه دار فاني را وداع گفت، مي دانست كه تريلر هوشمندانه، اجتماعي و تأثيرگذارتري از دشمن و همتاي دوران زندگي  اش اليا كازان ساخته است.
«چاقو در آب» ساخته رومن پولانسكي (۱۹۶۲). كارنامه (و به قول بعضي ها زندگي) پولانسكي صرف بررسي فريب، آشفتگي و عمق وحشي گري بشر مي شود كه با اين فيلم توليد شده در زادگاه رومن پولانسكي، مهستان [با موضوع گردش قايق سواري و بخل] شروع شده است.
«جنسيت، دروغ و نوار ويدئو» از استيون سودربرگ (۱۹۸۹) سودربرگ كمدي دراماتيك بزرگسالان را دوباره احيا كرد كه به او آموخته بودند در سال هاي ۱۹۷۰ منسوخ شده است. از آن پس عملاً سودربرگ جنبش فيلم هاي مستقل و بانفوذي را پديد آورد كه به لحاظ تجاري سودده بودند.
مك گيني كبير ساخته پرستن استرجس(۱۹۴۰)، نخستين شاهكار استرجس بهترين فيلم او نيست. داستان خانه به دوشي است كه به دولتمردي آلت دست تبديل مي شود. فيلم، اصلاح گري هوشمند است كه از انرژي خاص، حس طنز آمريكايي و گروهي بازيگر كمدي برخوردار است و توليد اين گونه فيلم ها مي توانست رشد كند تا تمايز و جنبه هاي احمقانه فرهنگ آمريكا را نمايش دهد.
«سايه ها» ساخته «جان كاسا ويتيس» (۱۹۶۰)، امروزه به نظر مي آيد كه اين فيلم به سختي تلاش مي كرد تا امروزي باشد اما در زمان خودش جان كاساويتيس- بازيگري كه به كارگرداني روي آورد- نه تنها قواعد توليد را زير پا گذاشت بلكه رويكردي احساسي و خام تر را در سينما به راه انداخت كه بعدها در فيلم هاي هنري و فراموش نشدني آتي اش به كار گرفت.
تهيه كنندگان اثر مل بروكس (۱۹۶۷)، اين فيلم الان هم به همان ميزان بامزه است و جذابيت فوق العاده اش به دليل «غيرمنتظره بودن» آن است. در دوراني كه همه كارگردانان تعمداً تلاش مي كردند تا قواعد ژانرها را زير پا بگذارند، كمدين سنتي مل بروكس همه آن ها را در اين فيلم بازگرداند. او كارگرداني بود كه نشان داد براي كج سليقگي محدوديتي وجود ندارد زماني كه شوخي با فيلم ها مد نظر است.
«عشق به ماده سگ» ساخته آلخاندرو گونزالس اينارتيو (۲۰۰۰)، صحبت بر سر اين است كه فيلم دوم او، «دوازده گرم»، كه به زودي به نمايش درخواهد آمد، عالي است. اما بايد ديد كه چطور اين فيلمساز مكزيكي ثابت قدم و به لحاظ ساختاري مبتكر به قول ستيزه جويانه و نخستين فيلمش پاي بند مي ماند. حدس مي زنم كه شروع جاه طلبانه اش حسن اتفاق نيست.
«شب مردگان زنده» اثر جرج رومرو، (۱۹۶۸) بيش از هر كارگرداني كه دنباله روي رومرو بود، خودش ژانر هراس را با لرزه انداختن بيشتر براندام تماشاگران و احساس «خودت عامل وحشت را بكش» دوباره احيا كرد. در اين فيلم كم هزينه و پر از خونريزي، گزارش اجتماعي و استعاري گنجانده شده است كه شب مردگان زنده را به يكي از هوشمندانه ترين فيلم هاي هراس ۳۵ سال گذشته تبديل مي كند.
004188.jpg

«زيبايي آمريكايي» ساخته سام مندس (۱۹۹۹)، اين فيلم برنده اسكار و خوب پرداخت شده، نشان مي دهد كه سام مندس، استاد تئاتر بريتانيا، مؤلفي تمام عيار است. فيلم دومش، جاده اي به تباهي شايد او را بيشتر يك خالي بند نشان داد اما نمي توان از پيشرفت نمادين در نخستين فيلمش گذشت كه انتقاد به زندگي بسيار تمسخر آميز شهري و آمريكايي است.
«هدف ها» اثر پيتر باگدانوويچ، (۱۹۶۸)، تحقيق و تفحص يك عاشق سينما در مورد عوامل «وحشت» كه به فيلم تبديل مي شود، مي تواند به ميزان اتفاقاتي كه در زندگي واقعي مي افتد، هراس انگيز باشد. فيلم در سال هاي ۱۹۶۰ ساخته شده اما هنوز هم مطرح است.
«جرج واشينگتن» ساخته ديويد گوردون گرين (۲۰۰۰)، ريتم هاي غيرعادي، تصاوير تلميحي و حسن اعتماد مردم در موقعيت هايشان در اين فيلم، از ديويد گوردون گرين شايد يك ويليام فاكنر قرن بيست و يكمي مي سازد. همانند آني ندرو ايناريتو هنوز اطمينان نداريم. اما گوردون با اولين فيلمش اعتماد ها را جلب كرد.
«برو بچه هاي محله» ساخته جان سينگلتن (۱۹۹۱)، نخستين فيلمسازي كه آدم هاي واقعي را به ژانر گانگستري محله فقرنشين آورد. اين فيلم در دوران خودش كمي زيادتر مشهور شد. اما با نمايش شرايط موجود مردم بينوا آزمون يك دهه را تحمل كرد و فرياد برآورد تا موضوعش را جدي بگيرند.
زblood simpleز ساخته جوئل كوئل (۱۹۸۴)، يك سري ويژگي هاي هنري با فضاي اين فيلم نوآور به وجود آمد. اين فيلم به اندازه كافي از شخصيت پردازي عجيب و غريب، حركات دوربين و حساسيت هاي غيرعادي برخوردار است كه باعث مي شود تا تماشاگر عاقبت داستان را دنبال كند بي آنكه بتواند لحظه اي از آن را پيش بيني كند.

بدون ساختار مخابراتي قوي
ايجاد تلويزيون كابلي امكان ندارد
ايجاد تلويزيون و شبكه هاي كابلي نيازمند ساختار مخابراتي قوي است كه در حال حاضر با نبود آن در كشور، اين بحث جايگاهي ندارد.
دكتر محمد سليماني ـ استاد دانشكده  برق دانشگاه علم و صنعت ـ با بيان اين مطلب در خصوص تلويزيون هاي كابلي و پيشنهاد راه اندازي آن توسط مجلس به دولت، اظهار داشت: مبحث تلويزيون هاي كابلي نيازمند آماده بودن زيرساخت هاي مخابراتي كشور است و در صورت فراهم بودن آن، پياده سازي چنين پروژه اي امكان پذير مي شود.
وي افزود: براي ارسال تصويرهاي ويديويي و تلويزيوني با كابل، نيازمند پهناي باند وسيع هستيم، خصوصاً اگر تعداد كانال ها افزايش پيدا كند، پهناي باند بيشتري را مي طلبد كه از طريق كابل هاي تلفن معمولي امكان پذير نبوده و بايد به سراغ كابل هاي فيبر نوري برويم، لذا با امكانات كنوني بحث ايجاد تلويزيون هاي كابلي جايگاه ندارد و تنها مي تواند در مكان هاي خاص و معتبر ارايه شود.
وي خاطرنشان كرد: اين تكنولوژي در حال حاضر در كشورهاي ديگر هم منسوخ شده است و با افزايش كانال هاي تلويزيوني،  عمدتاً از طريق گيرنده هاي ماهواره اي كه پهناي باند چند ۱۰۰ مگا هرتزي را مي پوشاند، ارايه شده و كانال هاي مذكور اجاره داده مي شود. لذا افراد گيرنده هايي كه تامين آن براي هر خانواده اي امكان پذير است، رواج بيشتري دارد. وي افزود: در برخي از كشورها نيز كانال هاي VHF و UHF به طرقي حذف شده تا خانواده ها مجبور به استفاده و اجاره  كانال هاي ماهواره اي و يا تلويزيون هاي كابلي شوند.
دكتر سليماني، تصريح كرد: مشكل اساسي در كشور ما اين است كه طرح جامعي براي توزيع مخابرات وجود ندارد. البته يكسري محورهاي كلي در برنامه  توسعه دوم و سوم تعيين شده اما در بحث اجرا، هنوز مشخص نيست كه براي پوشش مخابراتي كشور قرار است در هر بخش از فيبرنوري، لينك هاي مايكروويو و يا ماهواره استفاده شود، لذا سليقه اي عمل شده و بنا به علاقه  مديران وقت در هر مقطع، توسعه بر مبناي فيبرنوري، ماهواره و يا لينك هاي مايكروويو انجام مي گيرد.
وي افزود: دراين راستا جايگاه بخش خصوصي نيز مشخص نشده است و از آنها توقع مي رود، يكسري امور اوليه را راه اندازي كنند، در حاليكه ايجاد شاهراه هاي اطلاعاتي بايد توسط سرمايه گذاري دولت ايجاد و سرويس دهي و مراقبت به بخش خصوصي واگذار شود تا اين سرويس ها توزيع يابد.
استاد دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به وجود كابل هاي فيبرنوري در درب منازل گفت: اگر چنين كابلي با پهناي باند بالا به منازل تحويل داده شود، علاوه بر استفاده تلويزيون مي تواند براي انتقال داده ها مورد استفاده قرار گيرد و بانك هاي اطلاعاتي را به يكديگر متصل كند.
وي گفت: زماني كه صحبت از توسعه و نياز آن به ميان آيد، بحثي براي مقرون به صرفه بودن آن باقي نمي ماند و بايد اجرا شود. اما اين مطلب جاي بحث دارد كه چند درصد توسعه  مخابراتي بايد از طريق كابل و چند درصد از طريق ماهواره و لينك مايكروويو انجام شود.
دكتر سليماني، در پايان در خصوص استفاده برخي از كشورها، از تلويزيون هاي كابلي گفت: استراتژي اين كشورها به طريقي است كه استفاده از ماهواره متمركز است و كابل كشي فيبرنوري در تمامي ساختار خانه ها و بافت اجتماعي لحاظ شده است، لذا افراد به جاي پرداخته هزينه  گيرنده ماهواره كه به تبع هزينه  نگهداري و سرويس آن نيز پيش مي آيد، ترجيح مي دهند از شبكه هاي كابلي اجاره اي استفاده كنند.

نقش و نگار
دوسالانه عكاسي
مكان برگزاري چهارمين دوسالانه عكاسي، سرانجام «فرهنگسراي نياوران»تعيين شد. بهمن جلالي، دبير چهارمين دوسالانه بين المللي عكس ايران، گفت: در پي نشست عصر ديروز شوراي سياستگذاري دوسالانه با رييس مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شوراي سياستگذاري پس از راي گيري درباره برپايي در تهران يا شهرستان، به اتفاق، به برپايي چهارمين دوسالانه در تهران و فرهنسگراي نياوران راي داد. جلالي گفت: سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران، به ما قول داده است كه شرايطي فراهم آورد تا محل فرهنگسراي نياوران را براي هفته نخست ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۳ به مدت يك ماه تا ۴۰ روز در اختيار ما قرار دهند. به گفته  وي فراخوان آماده شده دوسالانه كه تاكنون منتظر اعلام قطعي مكان دو سالانه بود، به زودي اعلام مي شود و براساس آن، شركت كنندگان مي توانند تا نيمه دي ماه سال جاري آثار عكسي خود را به دبيرخانه دوسالانه بفرستند. جلالي گفت: براساس تصميم  شوراي سياستگذاري دوسالانه چهارم، احتمالاً پس از برگزاري اين دوسالانه، نمايشگاه آن به شهرستان هايي كه امكان برپايي دارند، برده خواهد شد.

جشنواره كاريكاتور در تبريز
دومين جشنواره كاريكاتورهاي مطبوعاتي شمال غرب ايران، در محل خانه فرهنگ تبريز، به مدت پنج روز برگزار مي شود. اين جشنواره با شركت ۳۹ كاريكاتوريست از ۳۵ نشريه رسمي با ۱۱۵ اثر ترتيب يافته كه آمار راه  يافتگان به بخش مسابقه ۳۱ شركت كننده از ۲۵ نشريه رسمي با ۸۲ اثر است. دومين جشنواره كاريكاتورهاي مطبوعاتي شمال غرب ايران با حضور هشت هنرمند مهمان از شهرهاي تهران،  اصفهان، همدان، بوشهر، يزد، مهاباد، ماكو و سراب از ۱۰ نشريه با ۲۳ اثر برگزار شده است.

جشنواره تئاتر كودك
عباس جهانگيريان، رييس هيات مديره  انجمن نمايشنامه نويسان خانه  تئاتر از تشكيل سازمان تئاتر مدارس خبر داد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، اين مركز با همكاري معاونت هنري وزارت ارشاد، خانه  تئاتر و وزارت آموزش و پرورش راه اندازي مي شود.جهانگيريان، با اشاره به سيستم آموزشي غيرمستقيم درتمام دنيا از تئاتر به عنوان يكي از ابزارهاي مهم در اين راستا نام برد. وي همچنين از قول همكاري مهندس مرتضي كاظمي در جهت حل مشكل برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان خبر داد.
جهانگيريان گفت: تاكيد مهندس كاظمي بر نهادينه كردن تئاتر كودك و نوجوان است و ايشان جشنواره را به عنوان ابزاري روبنايي در توسعه  تئاتر كودك مي دانند.
مهندس قول حمايت از برگزاري جشنواره را داده اند اما معتقدند تلاش ما بايد مبتني بر حمايت از نهادينه كردن تئاتر كودك و نوجوان باشد چرا كه اگر جريان هاي فعال تئاتري در كشور وجود داشته باشد، طبيعتاً جشنواره  خود را پيدا مي كند و چنين جشنواره اي كه برآمده از مجموعه فعاليت هاي تئاتري كشور باشد پربار و سازنده خواهد بود به همين دليل بايد با مشاركت و همكاري با وزارت آموزش و پرورش اين مهم را دنبال كنيم.
جهانگيريان همچنين اشاره كرد: اين احتمال وجود دارد كه جشنواره كودك از اين پس به صورت دوسالانه برگزار شود. وي همچنين يادآوري كرد: پيش از اين آقاي مسجد جامعي در جهت حمايت از جشنواره، قول هايي داده بودند اما هنوز نحوه  حمايتشان مشخص نشده است. برگزاري اين دوره از جشنواره كودك و نوجوان تاكنون با مشكلاتي روبه رو بوده است كه از جمله اين مشكلات نبود بودجه كافي و عدم حمايت مراكز ارشاد و استان ها از برگزاري اين جشنواره  بوده است.

نونهالي در «اينجا آفريقاست»
004180.jpg

مجموعه مستند «اينجا آفريقاست» به كارگرداني رامين حيدري فاروقي و با حضور رويا نونهالي با آغاز فصل پاييز از شبكه اول سيما پخش مي شود.
پخش اين برنامه در حالي صورت مي گيرد كه قسمت نخست (نسخه  سينمايي) آن پيش از عيد پخش شده است. پس از آن بود كه پخش قسمت هاي ديگر اين مجموعه مستند بنا به صلاحديد مسئولين شبكه به فصل پاييز موكول شد. مستند اينجا آفريقاست در قالب ۵۲ قسمت ۳۵ دقيقه اي در واحد طرح و تامين برنامه شبكه اول سيما تهيه شده است.
اين مجموعه سعي دارد تا با مبنا قراردادن محور توسعه در قاره مهجور مانده  آفريقا مخاطبان خود را با ويژگي هاي فرهنگي، اعتقادي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي اين قاره و نيز مسايل مختلفي همچون تاريخ، فرهنگ، صنعت، كشاورزي، جوامع چند مليتي، مهاجرت، بيمه، ماليات و دموكراسي آشنا سازد.
به گزارش ايسنا، مجموعه مستند اينجا آفريقاست در قالب سفرنامه ارايه مي شود و رويا نونهالي محقق و مسافر آن است.
رامين حيدري دانش آموخته  سينماست و تا به حال مجموعه هاي مستندي نظير «رودي ت بهشت»، «ابر، باد، ماه» و «گره» را كارگرداني كرده است.
فيلمبرداري اين مجموعه ۵ ماه به طول انجاميد و به مديريت ابوالحسن تهامي دوبله شده است.
بخشي از گفتار اين مجموعه در قالب گزارش سفر، توسط رويا نونهالي و بخش ديگر به عنوان راوي داناي كل، توسط ابوالحسن تهامي روايت مي شود. ديگر عوامل اين برنامه عبارتند از:
تصويربردار: مسعود مسجدي، برنامه ريز و دستيار كارگردان: كسري كريمي، تدوين: امير شاهوردي، پالايش و تركيب صداها: حسين مهدوي، مترجم: ابوالحسن تهامي.

قاب كوچك
رامبد جوان و باغ بلور
ساخت مجموعه تلويزيوني«باغ بلور» به كارگرداني رامبد جوان به پايان رسيد.
اين مجموعه داستاني كه دومين تجربه كارگرداني رامبد جوان به حساب مي آيد در هر قسمت به يكي از علل گرايش افراد به اعتياد خواهد پرداخت كه پس از پخش، كارشناسان پيرامون موضوع مطرح شده به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت.
طلاق و آثار سوء آن در گرايش جوانان و نوجوانان به اعتياد، تبعيض بين فرزندان، كمبود محبت در روابط خانوادگي، افسردگي، دوستي هاي ناسالم، خود بزرگ بيني در نوجوانان و جوانان، فقر، رفاه زدگي، عدم اعتمادبه نفس در مواجهه با مشكلات خانوادگي و محيط كار، نداشتن ايمان قلبي، محيط متشنج خانواده، فرار از مشكلات خانوادگي ـ اجتماعي، عوامل فيزيولوژيك بدن انسان، ياس و احساس بيهودگي و ... ازجمله موضوعاتي است كه در سريال «باغ بلور» مطرح خواهد شد.
دكتر سيد محمود ميرزماني و نغمه منصوري كارشناسان اين برنامه هستند كه درباره هر كدام از موضوعات اين برنامه و ارتباط آن با گرايش افراد به اعتياد صحبت خواهند كرد.در اين مجموعه تلويزيوني كه در قالب ۱۵ قسمت ۴۶ دقيقه اي به تهيه كنندگي سعيد فراهاني تهيه شده است، بازيگراني چون آتيلا پسياني، همايون ارشادي، ميترا حجار، سيامك انصاري، ليلي رشيدي، حديث فولادوند، حسين صديق، ستاره پسياني و فاطمه تقوي به ايفاي نقش خواهند پرداخت.
رامبد جوان علاوه بر كارگرداني اين سريال در برخي قسمت ها بازي مي كند.

خانه اي در تاريكي
كار تصويربرداري  قسمت هايي  از سريال  تلويزيوني  «خانه اي  در تاريكي» روز شنبه  در اليگودرز آغاز شد.
كارگردان  اين  سريال  تلويزيوني  گفت : سريال  خانه اي  در تاريكي  در ۳۰ قسمت  ۴۵ دقيقه اي  براي  شبكه  سوم  سيما ساخته  مي شود.
«سعيد سلطاني » افزود: كار فيلمبرداري  ۸۰ درصد اين  سريال  در شهرهاي  تهران  و كاشان  انجام  شده  است .وي  افزود: ۲۰ درصد باقي  مانده  اين  سريال  قرار است  تماماً در اليگودرز ضبط  شود كه  پيش بيني  مي كنيم  حدود دو ماه  طول  بكشد.وي  افزود: اين  سريال  يك  كار تاريخي  با زمينه  مستند است  كه  در آن  سعي شده  فرهنگ  و آداب  و رسوم  غني  ايل  بختياري  آن طور كه  هست  به  نمايش  درآيد.
در اين  سريال  تاريخي  علاوه  بر بازيگران  سرشناس  و مطرح  كشور تعدادي  از هنرمندان  اليگودرزي  نيز بازي  خواهند كرد.
سعيد سلطاني  كه  قبلاً سريال  «پس  از باران» را براي  شبكـه  سوم  سيماي  جمهوري  اسلامي  كارگرداني  كرده، اصلاً اليگودرزي  است .

نكراسوف با دو كارگردان
ضبط تله تئاتر نكراسوف اثر «ژان پل سارتر» به تهيه كنندگي جواد ظهيري، اواخر مهر و اوايل آبان ماه به كارگرداني محمد رحمانيان، آغاز مي شود.
پيش از اين قرار بود داوود رشيدي كارگرداني اين تله تئاتر را برعهده داشته باشد.
محمد رحمانيان، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: مدتهاست كه شبكه  چهارم سيما، اقدام به پخش تله تئاتر مي كند و در اين حوزه، كارگردان هاي مطرحي چون حميد سمندريان يا حسن فتحي فعاليت كرده اند.وي بازيگران اين نمايش را احمد آقالو، فرهاد آييش، مائده طهماسبي، مهتاب نصيرپور و رضا بابك ذكر كرده و گفت: كارگردان تلويزيوني اين تله تئاتر، ساسان اميرپوراست.
در همين حال، داوود رشيدي درباره  انصراف خود از ساخت اين تله تئاتر گفت: زمان فيلمبرداري اين تله تئاتر به تاخير افتاد و از آنجا كه تعهدات ديگري داشتم و براي انجام يك كار ديگر قرارداد داشتم نتوانستم بين اين دو كار هماهنگي ايجاد كنم بنابراين از ساخت اين تله تئاتر منصرف شدم.وي در عين حال تاكيد كرد: سال آينده حتماً اين تله تئاتر را كار خواهم كرد.
چندي پيش استوديوي ضبط اين نمايش نيز دچارمشكلي شد به گونه اي كه با خراب شدن بعضي دستگاه ها، آتش سوزي كوچكي رخ داد.

فيلمسازان جايگاه مناسبي ندارند
كارگردان  مجموعه هاي  تلويزيوني  «مدرس» و «سلطان  و شبان» گفت : فيلمسازاني  كه  در حوزه  سيما فعاليت  مي كنند، جايگاه  مناسبي  ندارند و مجموعه هاي  تلويزيوني  سيما دچار افت  شده  است .
«مسعود فروتن» گفت : در حال  حاضر بسياري  از مجموعه هاي  تلويزيوني  از نظر فني ، سطحي  و پيش  پاافتاده  توليد مي شوند و جايگاه  كارگردان  تلويزيوني  در اين  توليدات  مشخص  نيست .
فروتن  افزود: در سيما، مرزبندي  مشخصي  بين  كارگردانان  حوزه هاي  تئاتر، سينما و تلويزيون  وجود ندارد و به  همين  دليل  بسياري  از آثار، سطحي  توليد و عرضه  مي شود. وي  خاطرنشان  كرد: در برخي  از مجموعه هاي  طنز سيما، تصاويري  آزاردهنده ، نامناسب ، عامه پسند و به دور از هر استاندارد تلويزيوني  ارايه  مي شود كه  نه تنها آموزنده  نيستند بلكه  مضر و مخربند و سهل انگاري  و ساده انگاري  را در ميان  مخاطبان  ترويج  مي كنند.
اين  كارگردان  توضيح  داد: ارتباط  منطقي  تصاوير، آگاهي  از عناصر بصري  و آشنايي  با بخش هاي  فني  در حوزه  توليد، براي  خلق  آثار تلويزيوني  و جذب  مخاطب  موثر است .
فروتن ، ناآشنايي  برخي  از فيلمسازان  تلويزيوني  با فناوري  نوين  تصويربرداري  را يكي  از مشكلات  اين  عرصه  برشمرد و خواستار چاره انديشي  مسئولان  فني  سيما براي  رفع  اين  مشكل  شد.

تكنيك
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
سفر
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  سفر  |  شهر  |
|  عكس  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |