جمعه ۲۳ آبان۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۲۵
جوان
Friday.htm

با بچه ها چگونه حرف مي زنيد
يك حرف و دو حرف بر زبانم...
005474.jpg

براي بسياري از والدين كه كودكان دو تا سه ساله دارند، ياد دادن به كودكان به استفاده درست از كلمات به منظور رسيدن به اهدافشان بيشتر به يك ماموريت غيرممكن شبيه است؛ اما حقيقت اين است كه آموزش به كودكان براي بيان احساساتشان از طريق گفتار بهترين راه براي كاهش پرخاشگري ها و عصبانيت هايي است كه كودك به خاطر عدم توانايي در رساندن مقصودش دچار آنها مي شود. بچه ها اصولاً به دو دليل به پرخاشگري فيزيكي دست مي زنند. يكي به خاطر اين كه در وهله اول براي كودك، اين تنها راه حل فوري و عملي به نظر مي رسد و علت ديگر به خاطر عدم كنترل احساسات پرخاشجويانه كودكان خردسال است. چون اين گونه كودكان در كنترل واكنش هاي فيزيكي شان مشكل دارند و نمي توانند به راه ديگري براي تخليه احساساتشان فكر كنند. آنها مي خواهند نيازها و خواسته هايشان شناخته شود، اما وقتي دريابند كه كلمات به آنها كمك مي كند كه به راحتي به آنچه مي خواهند برسند،  بيشتر روي صدا و كلماتشان تاكيد مي كنند تا روي مشت ها و ضربه هايشان!
نه گفتن، حربه اي براي كودكان
اولين كلمه اي كه كودكتان بيان مي كند، ممكن است مامان يا بابا باشد، اما آنچه كه شما اغلب از كودك خردسالتان خواهيد شنيد، كلمه «نه» است. كودك در واقع با بيان كلمه قدرتمند «نه» مي خواهد آزمايش كند و ببيند چه كسي قدرت را به دست دارد، او يا شما. در واقع او مي خواهد محدوديت ها و آزادي هايش را بهتر بشناسد. اما شما با كمك به فهماندن يك سري مسايل به او مي توانيد ميزان مقاومت كودك را تاحد زيادي كاهش دهيد. او بايد درك كند كه خودش مسئول اعمالش است و صددرصد در كنترل شما نيست. او از خودش اراده دارد و مي تواند انتخاب كند. وقتي به كودك حق انتخاب مي دهيد، او بيشتر احساس امنيت و كنترل مي كند و كمتر به شكل يك حريف به شما نگاه مي كند و به مبارزه با شما مي پردازد. در واقع با دادن حق انتخاب و تصميم گيري به كودك او را خلع سلاح مي كنيد.
به كودكانتان كمك كنيد تا از كلمات و گفتار براي رسيدن به خواسته هايشان استفاده كنند اين باعث مي شود،  اعتماد به نفس آنها تقويت شود. وقتي به كودك دستور يا فرمان مي دهيد، او قدرت شما را احساس مي كند، اما از اين قدرت اصلاً  خوشش نمي آيد، پس بي معطلي اعتراض مي كند و جبهه مي گيرد. مثلاً  اگر از كودك مي خواهيد كه از انواع سبزي ها براي شام بخورد، به او امر نكنيد بلكه از او بپرسيد بيشتر دوست دارد هويج بخورد يا پوره سيب زميني. در واقع او را در روند تصميم گيري ها سهيم كنيد. مطمئناً نتيجه بهتري خواهيد گرفت.
خيلي از والدين وقتي عصباني مي شوند، برايشان راحت تر است كه خودشان وسط معركه را بگيرند و تصميم نهايي را اعلام كنند، اما اين نه تنها مشكل را حل نمي كند، بلكه تشنج بيشتري ايجاد مي كند، پس بايد به بچه ها آزادي انتخاب داد. اين باعث افزايش اعتماد به نفس آنها در سال هاي آتي و هنگام ورود به اجتماع مي شود.
اجازه گرفتن را به كودكان آموزش دهيد
وقتي كه كودك معنا و مفهوم كلمه نه را مي فهمد، قادر خواهد بود كه اميال مثبتش را نيز بيان كند مثل:  من مي خواهم،  من نياز دارم و اين مال من است. او هميشه كوتاه ترين و آسان ترين راه را انتخاب مي كند. اگر اسباب بازي دوستش را بخواهد، بي سروصدا مي رود و آن را از دست دوستش مي قاپد، بدون اين كه از او بپرسد آيا اجازه اين كار را دارد يا خير.
قدم اول براي والدين روشن كردن مشكل و راه حل آن است. شايد توضيح اين مسئله كمي براي كودك مشكل و غيرقابل فهم باشد، اما او با تكرار آن عمل و ديدن عواقب آن كه احتمالاً  دعوا و كتك كاري است، مي فهمد كه كوتاه ترين راه هميشه بهترين راه نيست. بچه ها نياز دارند كه يك سري قوانين را بياموزند.
مثلاً به او بگوييد در خانه بايد قبل از گرفتن چيزي اجازه بگيرد. او بايد بفهمد كه كارهايش عواقبي دارد كه بر روي احساسات افراد ديگر تاثير مي گذارد.
ياد گرفتن اين موضوع كه مردم احساسات متفاوتي در مورد يك اتفاق مشابه دارند، كودك شما را با يك وسيله قدرتمند ديگر براي ايجاد ارتباط با ديگران و فهم و درك آنها مسلح مي كند. سعي كنيد كودك بياموزد كه احساسات ديگران را درك كند مخصوصاً وقتي كه مشكلي پيش مي آيد. به او ياد دهيد كه خودش را جاي ديگران بگذارد. مثلاً وقتي كودك شما اسباب بازي دوستش را مي گيرد، به او بگوييد اگر دوستت اسباب بازي تو را مي گرفت، تو چه احساسي داشتي و چه مي كردي، بهتر نيست به جاي اين كار اجازه بگيري؟
به خاطر آوردن خاطرات مشابه به كودكان كمك مي كند كه احساس طرف مقابلشان را درك كنند.
005480.jpg

استفاده درست از كلمات و استفاده از كلمات درست
هميشه استفاده از كلمات براي رسيدن به هدف مشكل اصلي نيست. مشكل اينجاست از چه كلمه اي چطور و كجا بايد استفاده كرد. گاهي اوقات بچه ها فهم درستي از آنچه كه مي گويند، ندارند. احتمالاً كلمات را از كسي يا جايي شنيده اند و فكر مي كنند تكرار آنها خنده دار است. با اين طور موقعيت ها چه بايد كرد، مثلاً  وقتي كودك شما فحش و ناسزا مي دهد؟
در وهله اول خونسرد باشيد و مرتب بدون ذكر دليل،  او را از تكرار آن كلمات منع كنيد چون اين كار او را به تكرار همان كلمات تشويق مي كند. در مرحله بعد به او بگوييد كه اينها كلمات خوبي نيستند، از او بخواهيد از كلمات بهتري براي بيان احساساتش استفاده كند، اما زياد  روي اين قضيه تاكيد نكنيد، سعي كنيد حواسش را با مسايل ديگري پرت كنيد تا شايد آن كلمات را فراموش كند.
در سن ۵ يا ۶ سالگي بچه ها از تاثير منفي بعضي كلمات روي ديگران كاملاً آگاه هستند. حتي ممكن است از اين كلمات براي افزايش احساس كنترل و امنيت شان استفاده كنند. اما تنبيه كودك به خاطر استفاده از كلمات نامناسب اصلاً كارساز نيست. راه بهتري هم هست. شما بايد رضايت و قدرتي را كه كودك هنگام بيان آن كلمات احساس مي كند از او بگيريد. مثلاً بگوييد مي تواني توضيح بدهي كه منظورت از بيان اين كلمه چيست. وقتي او كلمات بهتري در توضيح كلمه اول به كار برد، به او بگوييد خيلي راحت تر و بهتر او را درك مي كنيد پس چه بهتر است كه از كلمات دوم براي بيان احساساتش استفاده كند. داشتن مكالمه و استفاده از كلمات باعث مي شود كه حل مشكلات كودكان راحت تر به نظر برسد.
براي بچه ها مثال بزنيد
بچه ها هميشه با مثال مسايل را بهتر مي فهمند. يادآوري اشتباهات گذشته در قالب مثال آنها را در حل بسياري از مشكلات ياري مي كند. واكنش شما نسبت به آنها به مراتب اثر بهتري روي آنها دارد تا اين كه مرتباً به آنها اصولي را يادآوري كنيد. از ديكته كردن و امر كردن بپرهيزيد. از خود او بخواهيد به مشكلش فكر كند و راه حل مناسب را پيدا كند. بچه ها مي خواهند كه والدين به حرف هايشان گوش بدهند. اين والدين هستند كه به بچه ها مي فهمانند چطور مشكلاتشان را خودشان حل كنند. به بچه ها آموزش دهيد كه استفاده از قدرت گفتار مثل يك خيابان دوطرفه است اگر كودك از كلمات براي بيان احساساتش استفاده كند، شما هم به حرف هاي او گوش خواهيد داد.
استفاده از كلمات در حل مشكلات
۲ تا ۴ سالگي: يك كاغذ و تعدادي مدادرنگي برداريد. يك مزرعه حيوانات بكشيد و سعي كنيد با كودكتان داستاني بسازيد، مثلاً بگوييد خرگوش مزرعه ما همه هويج ها را خورده است، مزرعه دار عصباني است، حالا خرگوش بايد به مزرعه دار چه بگويد تا او ديگر عصباني نباشد. در اين صورت كودك شما مي فهمد كه كلمات باعث بهترشدن اوضاع مي شود.
۴ تا ۶ سالگي: يك صحنه تئاتر درست كنيد. شما نقش يك بچه را بازي كنيد كه مي خواهد برود و توي حياط بازي كند و او نقش مادري را بازي كند كه به بچه اش اجازه اين كار را نمي دهد. با هم مكالمه كنيد نقش ها را بعد از مدتي عوض كنيد. با اين بازي ها كودك مي فهمد كه با استفاده از كلمات درست است كه مي تواند خواسته هايش را بيان كند و به مقاصدش برسد.
۶ تا ۸ سالگي: كتاب هايي براي كودكتان تهيه كنيد كه مشكلات شما و او در آن مطرح شده است. بعد از خواندن كتاب مشكلتان را با او در ميان بگذاريد و از او بپرسيد اگر آن روز كه تو و برادرت بر سر همين موضوع دعوايتان شد، تو اينطور عمل مي كردي بهتر نبود. او با ديدن راه حل هاي جديد براي مشكلات مشابه و تكراري، سعي مي كند واكنش مناسب تري در موقعيت هاي خاص نشان بدهد و روابط اجتماعي اش را به تدريج به طرز مناسبي گسترش مي دهد.

رنگ زبان بچه ها...
005478.jpg
هر گونه تغيير رنگ در زبان نشان دهنده وجود نوعي مشكل خاص است.
سفيدي، پريدگي رنگ، قرمزي زبان و... همه و همه نمايانگر ميزان سلامتي كودكند. بي جهت نيست كه پزشكان و متخصصين اطفال در معاينات خود اول زبان بيمار را مي بينند. طب سنتي نيز هميشه يك زبان مرطوب، صورتي رنگ و كمي زبر را از علايم سلامتي بدن مي دانسته است. دكتر مسيمو آگوستي، رييس بخش اطفال و نوزادان بيمارستان «مرارزه» ايتاليا در اين باره مي گويد: امروزه ما نيز همين نظر را داريم.
علت تغيير رنگ زبان چيست و چه بايد كرد؟ حالت پريدگي رنگ زبان مي تواند از رنگ سفيد تا خاكستري را شامل شود. معمولاً اين تغيير رنگ در قسمت وسط زبان محسوس تر است و در طرفين آن به صورت شفاف در مي آيد. در اين حالت زبان خشك است زيرا از ميزان ترشح غدد بزاقي تا حد قابل توجهي كاسته مي شود. معمولاً اين رنگ زبان بيشتر در اطفال بالاي يك سال به چشم مي خورد و علت آن رژيم غذايي نادرست و در پي آن، هضمي كند و دشوار است. اين بچه ها معمولاً روده تنبلي دارند و عمل بازدم را به راحتي انجام نمي دهند. در رژيم غذايي آنها از فيبر غذايي (كه در ميوه، سبزي و غلات كامل موجود است) به اندازه كافي استفاده نمي شود و علت كم بودن ترشح غدد بزاقي آنها نيز، كم بودن ميزان آب بدنشان است.
توصيه
فقط كافي است مراقب خورد و خوراك كودك باشيد و عادات غذايي غلط را كنار بگذاريد. رژيم غذايي او بايد به طور متعادل از كربوهيدرات ها (منابع اصلي آنها نان و ماكاروني است)، پروتئين ها (در گوشت، ماهي، لبنيات و ساير فرآورده هاي حيوان يافت مي شود) و چربي ها برخوردار باشد. اين امر در صورتي ممكن است كه در رژيم غذايي او به تنوع غذايي اهميت لازم داده شود. مصرف انواع ميوه ها و سبزي ها كه سرشار از فيبر (باعث تنظيم اعمال روده مي شود) و آب (تنظيم آب بافت هاي بدن) در مورد چنين كودكاني بسيار مهم است و باعث رفع مشكل آنها مي شود.
رنگ سرخ زبان نشانه چيست
در اين حالت ممكن است دانه هاي ريز روي زبان نيز متورم شده و آن را شبيه توت فرنگي كنند. البته حالت عكس آن نيز پيش مي آيد يعني زبان به رنگ سفيد در آمده و دانه هاي ريز قرمز رنگي روي آن ظاهر مي شوند. معمولاً در چنين مواقعي تب كودك نيز بالاست و حتي ممكن است به ۴۰ درجه برسد. علت آن چيست؟
باكتري معروفي به نام استرپتوكوك عامل چنين تغييري در سطح زبان است اين ميكروب عامل بيماري مخملك (بعد از سن سه  سالگي) و عفونت هاي ديگري مانند ورم حنجره نيز هست كه در هر دو مورد نقاط سرخ رنگي بر روي زبان كودك ظاهر مي شوند.
در صورت ابتلا به مخملك رنگ قرمز زبان تنها زماني به حالت طبيعي خود باز خواهد گشت كه اين بيماري درمان شود. در اين صورت به علت تب، بايد غذاهاي سبك و آب فراوان به كودك داده شود تا كمبود مايعاتي كه در اثر عرق كردن از بدن خارج مي شوند، جبران گردد.
اگر طفل به ورم حنجره مبتلا شده باشد، پزشك درمان ساده تري نسبت به مخملك تجويز خواهد كرد و مشكل به سادگي رفع مي شود.
علت بروز لكه هاي رنگ روي زبان چيست
گاه لكه هاي سفيد رنگي كه بي شباهت به گلبرگ هاي كوچك گل نيستند، تمام سطح زبان و حتي ساير قسمت هاي داخلي دهان كودك را مي پوشانند. در غالب موارد مادر فكر مي كند اين لكه ها در واقع باقيمانده شيري است كه نوزاد برگردانده است. اما موفق به تميز كردن آنها نمي شود و در واقع اين لكه ها مربوط به برفك دهان است كه معمولاً در نخستين ماه هاي زندگي نوزاد بسيار رايج است و دليلي براي نگراني وجود ندارد. علت آن نوعي قارچ است.
برفك نوعي عفونت است كه عامل آن قارچي به نام كانديدا (CANDIDA) است. اين قارچ معمولاً بدون آن كه هيچ گونه آسيبي به بدن وارد آورد بر روي مخاط داخل بدن زندگي مي كند. اما در صورت عدم رعايت بهداشت توسط مادر و يا وجود عفونت رحمي، به طور غيرطبيعي تكثير يافته و به هنگام زايمان به نوزاد منتقل مي شود. پزشك متخصص با تجويز محلو ل هاي مناسب و كاملاً موثري اين مشكل نوزاد را رفع مي كند. با رعايت بهداشت نيز، مي توان پيشگيري كرد.
از آنجايي كه كودكان زير سه سال همه چيز را به دهان مي برند، تميزي اشيايي كه كودك در دست مي گيرد از اهميت بسياري برخوردار است، چرا كه از طريق آنها ميكروب ها وارد دهان كودك مي شوند.
* اسباب بازي هاي پارچه اي او را مرتباً داخل ماشين لباسشويي بريزيد و با درجه حرارت حداقل ۶۰ درجه بشوييد.
* اسبا ب بازي هاي پلاستيكي را در محلول هاي ضد عفوني كننده مخصوص كه معمولاً جهت ضد عفوني كردن پستانك و شيشه شير كودكان مورد استفاده قرارمي گيرند، ضدعفوني كنيد.
* اگر كودك از شيرمادر تغذيه مي كند، شست و شوي مرتب نوك سينه ها را فراموش نكنيد.
علت لكه قهوه اي رنگ روي زبان چيست
در موارد بسيار نادري، پس از مصرف آنتي بيوتيك لكه قهوه اي رنگ تيره اي كه گاه متمايل به سياه نيز هست، به فرم مثلث در نوك زبان كودك ظاهر مي شود و هيچ گونه دردي ندارد، اغلب مادران با مشاهده چنين لكه هايي شديداً نگران مي شوند. اما دليلي براي نگراني وجود ندارد و همانطور كه قبلاً اشاره شد اين لكه ها در پي مصرف طولاني مدت آنتي بيوتيك ها ممكن است ظاهر شوند و معمولاً تا چند هفته اي نيز باقي مي مانند. درمان خاصي براي رفع آنها وجود ندارد و كافي است مصرف آنتي بيوتيك  قطع شود. شست و شوي مرتب دهان كودك به رفع سريع تر آن كمك خواهد كرد.

مكث
بچه هاي خوب عادت هاي بد
005476.jpg
«...هركاري كه از او مي خواهم انجام بدهد انجام نمي دهد، مگر اين كه داد بزنم.»
«هر وقت هرچي مي خواهد نمي گيرد و دعوا راه مي اندازد.»
«اگر بچه هاي ديگر كاري را كه او مي خواهد انجام ندهند آنها را كتك مي زند، اين اتفاق بيشتر براي خواهرش مي افتد.»
با كسي صحبت كنيد كه بتواند به شما كمك كند. رفتار سركشي مشكل به وجود مي آورد هم براي كودك و هم براي اطرافيان كودك. رفتار سركشي اغلب شامل دعوا راه انداختن، جنگ و دعواهاي لفظي، خودخواهي ها و زود عصباني شدن. بدون فكر يك كاري را انجام دادن، به ندرت ساكن و آرام بودن، عدم كنترل كردن خود. سركشي ممكن است با علايم اقدام به خود، نا اميد بودن و غمگين بودن همراه باشد هرچند كه تمام كودكان در مقاطع سني خاص سركشي نشان مي دهند. بعضي از آنها اين عكس العمل ها را به دفعات و شدت بيشتر نشان مي دهند. در نتيجه مشكلات بزرگي را به وجود مي آورند از جمله:
۱- اعتماد به نفس پايين.
۲- تغييرات در خوردن و خوابيدن معمول.
۳- تغييرات روحي بسيار.
۴- كنار گرفتن از جمع.
۵- غمگين بودن و كمبود نشان دادن در احساسات ظاهر.
۶- انرژي كم و پايين.
۷- كمي لذت بردن از فعاليت هاي ورزشي.
الف- روي برخوردهاي مثبت با كودكان خودتان تمركز بيشتري كنيد.
ب- زماني را براي بودن با كودك و لذت بردن از او بگذرانيد.
ج- احترام به علايق و ايده هاي او بگذاريد و در رفع مشكلات او كوشش كنيد.
د- براي كارهاي خوبي كه انجام مي دهد عكس العمل ها و تقويت هاي مثبت به او بدهيد.
يك رابطه والد و فرزندي محكم با او بسازيد. اين پايه ساختن ديسيپلين موثر است. بچه ها درست مثل بزرگسالان به كساني كه احساس نزديكي دارند جواب مي دهند. توقعات معقول از او داشته باشيد. توقعات خود را با سن و سال كودكان تطبيق بدهيد. زماني كه با كودكان دبستاني طرف هستيد به جاي دليل و منطق آوردن از عملكرد مستقيم استفاده كنيد. با كودكان بزرگ تر از توضيح و دليل استفاده كنيد زيرا قدرت فكر كردن آنها را بيشتر مي كند.
عكس العمل ها و جواب مثبت و منفي والدين در مقابل رفتار كودكان در هر سن وسالي كه باشند بسيار مهم است. توقعات را بايد روشن و واضح بگوييد. اجازه دهيد كودك بداند از او چه انتظاري داريد. اين كار را با دادن توضيح كوتاه و راهنمايي هاي واضح و حالت هاي مثبت انجام دهيد. به جاي اين كه به كودك بگوييد چه كاري را مي خواهيد انجام ندهد، به او بگوييد چه كاري را انجام بدهد، دايماً نتيجه را مهيا كنيد. كودك را براي رفتار خوب ستايش كنيد و براي رفتاري كه مي كند از او قدرداني كنيد. همراه با ستايش و قدرداني جايزه اي كوچك به او بدهيد. زيرا اين كار به او كمك مي كند كه كودك رفتارهاي قديمي و نادرست خود را عوض كند. در نتيجه كارهايش، از تنبيه كمتر و از عكس العمل مثبت بيشتر استفاده كنيد. تنبيه مي تواند منطقي و موثر باشد، زماني كه سريع  باشد و بدون حالت هاي منفي والدين. كنار كشيدن كودك به مدت كوتاه از كاري كه دوست دارد انجام بدهد، مي تواند براي اداره كردن رفتار كودك موثر باشد. كمك روان شناسي زماني مورد نياز است كه مشكلات رفتاري كودك زياد و شديد باشد و مشكلات بزرگي را براي خود و ديگران ايجاد نمايد.
يك روان شناس زماني مي تواند كمك كند كه:
الف- از نظر روحي والدين را پشتيباني كند تا بتوانند از فرزندانشان لذت ببرند.
ب- به والدين ياد دهد چگونه مي توانند به فرزندانشان در بيشتر مسئول بودن كمك كنند.
ج- آداب رفتار اجتماعي كودك را پرورش دهيد تا بتواند احساس بهتري در مورد خودش داشته باشد و با ديگران بهتر بتواند كنار بيايد.
د- مشكلات در رابطه با مدرسه را كاهش دهيد.
ه- با مدرسه در مورد رفتار كودكان مشورت كنيد.
و- رفتار بد كودكان را كنترل كنيد و اجازه ندهيد مشكلات بدتر شوند.
تمامي بچه ها منحصر به فرد هستند همه آنها احتياجات خاص خودشان را دارند كه با سن، خانواده، ارزش هاي فرهنگي و تجربه هاي زندگي فرق مي كند.

|  ادبيات  |   ايران  |   جامعه  |   جوان  |   رسانه  |   زمين  |
|  شهر  |   علم  |   ورزش  |   هنر  |   صفحه آخر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |