جمعه ۲۳ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۵
موانع جريان آزاد اطلاعات
همان گونه كه اصل جريان آزادي اطلاعات مورد اجماع جامعه جهاني واقع شده است اصل نظارت بر محتواي برنامه هاي اينترنت و مطالب موجود در آن نيز امروزه پذيرفته شده است
عمومي شدن اصل آزادي اطلاعات
005372.jpg

قبل از ورود به اين بحث لازم است تا مختصري پيرامون شرايط شكل گيري عرف در حقوق بين الملل توضيح داده شود. ماده ۳۸ اساسنامه ديوان دادگستري بين المللي از جمله دلايل و استنادات اين ديوان را در صدور آرا، عرف بين المللي مي خواند و آن را به عنوان دليلي بر وجود رويه عام مورد قبول به عنوان حقوق مي داند، (بند ب از قسمت ۱ ماده ۳۸). در اين كه عرف چيست و مفهوم آن كدام است صاحب نظران حقوقي به اختلاف گرويده اند و رويه هاي بين المللي محاكم نيز حاكي از عدم وحدت نظر در اين خصوص است.۱
آنچه مسلم است وجود دو عنصر معنوي و مادي كه به گونه اي نيز در اين ماده به كار رفته مي تواند به عنوان سنگ زيرين اين بحث قرارگيرد. به عبارت ديگر اتخاذ اقداماتي كه مويد عنصر مادي عرف باشد از يك سو و وجود يك باور عام در الزامي بودن و حقوقي بودن آن عمل از سوي ديگر مي توانند عرف را شكل دهند. اما در همين خصوص نيز حقوقدانان به راه هاي مختلف رفته و لذا در تبيين دقيق آن شرايطي را تعيين كرده اند. مثلاً اين كه اقدام اتخاذ شده بايد از سوي تعداد قابل توجهي از دولت ها انجام گردد، اين اقدام در مدت زمان قابل توجهي انجام پذيرد، اعتقاد و باور به انجام آن عمل داشته باشند و بالاخره رضايت و يا سكوت ساير كشورها نسبت به آن الزامي است.
اين شرايط بعضاً در آراي بين المللي محاكم نيز آشكار شده است. از جمله در راي ۲۰ نوامبر ۱۹۵۰ ديوان اعلام كرد كه قاعده عرفي كه دولتي به آن استناد مي كند بايد مطابق با يك عادت مستمر و يكسان باشد. البته آنچه مهم است و بارها از سوي صاحب نظران حقوقي و آراي صادره از سوي ديوان دادگستري مورد تاكيد قرار گرفته است عنصر معنوي و يا opinio juris است كه از آن به عنوان اعتقاد به الزام آور بودن انجام يك عمل طبق حقوق موجود نام برده شده است۲.
آنچه كه در مجموع مي توان به عنوان نتيجه اين قسمت اعلام داشت اين كه عرف بين المللي مندرج در ماده ۳۸ اساسنامه ديوان دادگستري داراي دو عنصر مادي و معنوي است كه البته با توجه به گسترش قلمرو عنصر مادي به كليه اقدامات تابعات حقوق بين الملل و محدود نبودن آن به ظرف زماني، عنصر معنوي و يا همان اعتقاد به الزام آور بودن و حقوقي شناختن اقدام مزبور نقش موثري را در شكل گيري يك عرف بين المللي ايفا مي كند.
تلاش هاي گسترده جوامع و دولت هاي عضو جامعه جهاني در خصوص آزادي فضا و تحولات دهه هفتاد ميلادي در سازمان ملل در جهت گسترش فعاليت هاي ماهواره اي نشانگر آن است كه اين اصل از مقولات عرفي حقوق بين المللي شناخته شده و امروزه كمتر كسي به آن اعتراض دارد، حتي تحولات فني دو دهه اخير خود مزيد بر علت شد و كشورهايي را كه مدعي اعمال محدوديت بر اين اصل بودند دچار تحول كرد و لذا امروزه مشاهده مي گردد كه قالب كشورها با دسترسي مستقيم و يا غير مستقيم به فناوري اطلاعات درصدد گسترش مرزهاي آزادي اطلاعات هستند.۳ اين مجموعه رفتارهاي مستمر دولت ها در به رسميت شناختن حق يكديگر براي ارسال اطلاعات در فضا امروزه به عنوان يك قاعده عرفي مورد قبول جامعه جهاني واقع شده است. اما فراتر از عرفي شدن اصل آزادي اطلاعات شايد بتوان ويژگي همگاني شدن و الزام آوري را نيز براي آن در نظر گرفت. دو قاعده معروف عام الشمول بودن يا Erga omnes و الزام آور بودن Jus cogens امروزه در حقوق بين الملل جايگاهي بس مهم داشته و در بسياري از قضاياي بين المللي مورد استفاده واقع شده است. آنچه كه به طور خلاصه مي توان بيان داشت اين كه چنانچه يك قاعده عرفي به گونه اي مورد پذيرش عام دولت هاي جامعه جهاني قرار گيرد كه احتمال مخالفت با آن وجود نداشته باشد و دولت ها اجراي آن را در همه جا رعايت كنند اين قاعده عام الشمول است و نيز چنانچه آن را الزامي بپندارند و تخطي از آن را جايز نشمرند داراي ويژگي الزامي بودن Jus cogens مي گردد. در اين ارتباط كنوانسون حقوق معاهدات وين مقرر مي دارد:
هنجار پذيرفته شده و شناخته شده توسط جامعه بين المللي دولت ها به عنوان هنجاري كه تخطي از آن مجاز نيست و تنها مي تواند به وسيله يك هنجار عمومي حقوق بين الملل كه داراي همان ويژگي ها است جايگزين گردد.۴
پس از تحولات دهه هفتاد ميلادي و بحث هاي انجام شده پيرامون آزادي ارسال برنامه هاي ماهواره اي امروزه مي توان اعلام كرد كه شمول اين دو قاعده امري است آشكار به گونه اي كه اعلام عدم پذيرش آن پذيرفته نيست و فراتر آن كه دولت ها مكلف شده اند تا مقدمات اجراي اين اصل را فراهم آورند. از اين رو مي بينيم كه در قوانين اساسي كشورهاي جديد و يا در معاهدات جديد حقوق بشر اين امر كراراً ذكر شده و دول عضو در پذيرش آن ترديدي به خود راه نمي دهند. پيش نويس قانون اساسي اتحاديه اروپايي كه اخيراً ارايه شده در برگيرنده چنين اصلي است.۵

موانع بازدارنده
آزادي اطلاعات كه در بر گيرنده آزادي بيان، آزادي كسب اطلاعات و آزادي دريافت اطلاعات است، خود مبتني بر نظريه تمايل به آزاد بودن اطلاعات است. به عبارت ديگر ذات اطلاعات مبتني بر نشر و جريان يافتن آن در جوامع انساني است. با اين حال از آنجا كه در مسير آزادي بيان موانعي از قديم الايام وجود داشته و تاكنون نيز ادامه دارد و به دليل آن كه آزادي اطلاعات از سنخ آزادي بيان است و يا به عبارت دقيق تر، آزادي اطلاعات بر پايه آزادي بيان شكل گرفته است، همان موانع آزادي بيان مي تواند در مسير اجراي آزادي اطلاعات ظاهر شده و مانع از ارسال و يا دريافت اطلاعات به افراد گردد. اين گونه موانع كه حداكثر به اعمال محدوديت هاي سياسي منجر مي گردد به طرق گوناگون به مورد اجرا گذاشته مي شود.هر از گاهي نيز اين موانع در شكلي قانوني رخ داده و با دلايل موجهي موجبات توقف رشد و توسعه را در جوامع انساني فراهم مي آورند.
در اين قبيل موارد اصرار بر قانونمند شدن نظارت دولتمردان خود مي تواند موجب محدود شدن دايره اين نظارت ها گردد و در نتيجه جريان يافتن آزاد اطلاعات. اما نبايد اين موضوع را نيز از نظر دور داشت كه جامعه اطلاعاتي و فضاي مجازي رايانه اي نمي تواند از فضاي واقعي در جامعه اصلي به دور نگه داشته شود و لذا همان گونه كه نظم در هر جامعه اي در دنياي واقعي ضروري است براي فضاي مجازي نيز وجود آن لازم و ضروري شمرده مي شود.
ضرورت هاي جريان آزاد اطلاعات
005362.jpg

بدون ترديد جريان آزاد اطلاعات در دهه هاي اخير جايگاه ويژه اي يافته و نقش آن در رشد، توسعه و شكوفايي جوامع بر همگان روشن است. ليكن همان گونه كه قبلاً نيز بيان شد نمي توان به بهانه  اين بالندگي از ديگر موارد چشم پوشيد و جريان آزاد اطلاعات را به مثابه جاده اي يك طرفه در تحقق اين رشد و پيشرفت تلقي كرد. بلكه همان گونه كه ديگر پديده هاي نو و كهنه در جوامع انساني در برگيرنده آثار مثبت و منفي است جريان آزاد اطلاعات نيز مي تواند مؤيد اين مهم باشد و همانند ديگر پديده ها در بردارنده آثاري سو. از آنجا كه حفظ، دوام و قوام هر جامعه اي منوط به نظم موجود آن است لذا مي توان گفت كه نظارت در هر جامعه اي جهت جلوگيري از تعدي به حقوق مردم و منع نقض حريم شهروندان ضروري است. اين مهم را مي توان به عنوان نظريه ضرورت نظارت در امر دسترسي آزاد به اطلاعات نيز معرفي كرد كه به موجب آن چنين حقي نمي تواند به عنوان امري مطلق و بدون قيد و شرط تصور شده بلكه حفظ حريم خصوصي و حقوق افراد و نيز حقوق جوامع انساني مي طلبد تا تدابيري در اين راستا انديشيده شود.
اگر جريان آزاد اطلاعات مي تواند به رشد، توسعه و بالندگي جامعه و نيز به تكامل انسان منجر گردد هم او مي تواند موجبات تخريب شخصيت انسان و به تبع آن به فروپاشي جامعه انساني نيز بينجامد و لذا انديشمندان علوم اجتماعي و مخصوصاً حقوقدانان به اين سو تمايل دارند تا با استفاده از ابزارها و روش هاي مختلف ضمن حفظ دستاوردهاي اين پديده نو و استفاده صحيح از آن، از بروز مفاسد بشري جلوگيري كنند كه البته براي تحقق چنين خواستي لزوماً  بايد تعاملي مثبت بين جامعه و دولت وجود داشته باشد تا بتوان رهيافتي شايسته به دست آورد.
بدين ترتيب همان گونه كه اصل جريان آزادي اطلاعات مورد اجماع جامعه جهاني واقع شده است، اصل نظارت بر محتواي برنامه هاي اينترنت و مطالب موجود در آن نيز امروزه پذيرفته شده است. اگر چه روش هاي متفاوتي در برخورد با اين مهم به كار گرفته مي شود.
ممنوعيت تبليغ و تشويق به جنگ و منع تبليغات با گرايش تبعيض نژادي از جمله مواردي است كه در اسناد پيش گفته بين المللي مذكور افتاده و امروزه از آن به عنوان يك قاعده عرفي نام مي برند. اين در حالي است كه لزوم تكريم ارزش هاي هر جامعه و مطلق نبودن اصل آزادي بيان حتي در كشورهايي مانند آمريكا و آلمان نيز از ابتدا در قوانين آنها ذكر شده است.۶ اگر چه اظهار شده كه به دليل وجود يك سنت، محرمانه بودن امور دولتي در كشورهايي مانند آلمان و انگليس اصل دسترسي آزاد به اطلاعات و اسناد در عرف اين كشورها چندان قابل استناد نيست و اصولاً اصل آزادي اطلاعات با حقوق «كامن لو» بيگانه است.۷
در هر حال با پذيرش اين واقعيت و ضرورت عقلي آن يعني نظارت بر اصل آزادي اطلاعات اين روش ها را مي توان به سه گروه تقسيم كرد:
ـ رويكرد تقنيني.
ـ رويكرد خود محدوديتي.
ـ رويكرد خود مسئوليتي.
در روش اول با استفاده از وضع قوانين و مقررات سعي مي شود تا محدوديت هاي قانوني براي استفاده از اينترنت و يا محتوايي مطالب موجود در آن اعمال گردد كه البته در هر كشوري مي تواند متفاوت باشد.
در روش دوم مديران با توجه به نظرات خود و نيازهاي كاربران اقدام به استفاده از روش هاي نظارتي مانند فيلترگذاري كرده و يا با استفاده از رمزهاي ويژه استفاده، دسترسي به آن را محدود مي كنند.
در روش سوم سعي مي گردد تا با بالا بردن سطح آگاهي كاربران آنها را به نحوه استفاده از اينترنت و مطالب مورد نياز خود آشنا كنند و خطرات و ضررهاي احتمالي آن را گوشزد كنند ليكن محدوديت هاي قانوني و يا فيزيكي به كار نبندنند.
پاورقي ها در دفتر روزنامه موجود است.
.......................................... دكتر عباسعلي كدخدايي .........................................

انجمن وبلاگ نويسان: آري ـ خير
005364.jpg
تشكيل انجمن وبلاگ نويسان، امكان نظارت بر كار وبلاگ نويسان را پررنگ و فعاليت را محدود مي كند.
دكتر علي اضعر كيا ، مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب در مورد تشكيل انجمني براي وبلاگ نويسان، اظهار داشت: به طور كلي وجود انجمن ها منشا ايجاد هويت و مشاركت جمعي است، اما تشكيل انجمن به خصوص انجمن وبلاگ نويسان كه به صورت مجازي فعاليت مي كند امكان نظارت بر كار وبلاگ نويسان را پررنگ و فعاليت را محدود مي كند.
وي افزود: ايجاد محدوديت در وبلاگ نويسي به نوع فعاليت آنان باز مي گردد و وبلاگ نويسان فعاليت خود را در غالب دنياي مجازي در حوزه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و يا فرهنگي انجام مي دهند اما تشكيل اين انجمن وجود نظارت بر فعاليت آنها را در حوزه هاي مختلف به دنبال خواهد داشت.
وي، در مورد عدم امكان عضويت تمام وبلاگ نويسان در چنين انجمني گفت: در حال حاضر در دنيا انجمن هاي مختلفي در حوزه روزنامه نگاري و يا روابط عمومي وجود دارند كه افراد در بخش هاي مختلف مورد علاقه خود مي توانند عضو انجمن شده و به كار ارسال و دريافت اطلاعات بپردازند و تشكيل انجمن و حضور تمام افراد مربوطه در آن به سياست كلي گروه باز مي گردد. وي ادامه داد: اين انجمن مي تواند به عنوان نقطه شروع به تشكيل انجمن هاي مختلف و بيشتر منجر شود.
نيما رسول زاده، روزنامه نگار حوزه فناوري اطلاعات در اين باره مي گويد:ماهيت و ذات وبلاگ ها به عنوان رسانه اي مدرن، تمركز گريز و اجماع ناپذير است و كوشش براي تشكيل يك انجمن ثبت شده به نام وبلاگ نويسان كاري بيهوده است.
نيما رسول زاده در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص تلاش گروهي از وبلاگ نويسان براي ثبت انجمن، افزود: به احتمال زياد اساسنامه  اين انجمن از سوي مراجع قانوني رد خواهد شد، زيرا در آن مشكلات و تعابير نادرستي از لحاظ حقوقي وجود دارد.
وي وجود شخصيت هاي مجازي به عنوان بخشي از اعضاي اين انجمن را از جمله اين اشكالات دانست و افزود: در جايي كه هنوز قوانين مدون و شفافي براي فضاي مجازي كشور وجود ندارد، ثبت چنين انجمني به دليل وجود تعابير مبهم و تعريف نشده غيرقانوني است. عضو تحريريه نشريه الكترونيكي كاپوچينو گفت: اهداف تشكيل اين انجمن نيز نامشخص است و پنهان كردن نيات واقعي موسسان آن در پشت تعابيري چون دفاع از حقوق وبلاگ ها امري غير طبيعي و قابل تامل است.
وي افزود: وبلاگ نويس ها، خارج از فضاي وب نه وظيفه اي دارند و نه اختياري، بنابراين اهداف اين چنيني محلي از اعراب نخواهد داشت.
دكتر علي اصغر كيا، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي مي گويد:
زمينه هاي تشويقي و نظارت قانوني بر وبلاگ نويسي دو اصل مهم در رشد مثبت اين حوزه است.
وبلاگ نويسي  يكي از قابليت هاي جديدي است كه با گسترش تكنولوژي ارتباطي ايجاد شده و توسعه آن هم به سياست هاي ارتباطي نظام ها بر مي گردد.
وي ادامه داد: يكي از خدمات شبكه هاي سراسري، اين است كه افراد مي توانند با ايجاد وبلاگ ها به انتقال اخبار بپردازند. از مزاياي عمده آنها مي توان به انتقال سريع اطلاعات و همزماني انتقال پيام بين فرستنده و گيرنده اشاره كرد.
دكتر كيا، تنوع و تعدد را يكي از خصوصيات شبكه هاي اطلاعاتي دانست و گفت: يكي از قابليت هاي اين شبكه ها، ايجاد حق انتخاب براي آشنايي مخاطبان با افكار و عقايد مختلف است.
وي ايجاد موج از طريق اين وبلاگ ها در جامعه را بسته به پايبندي به اخلاق حرفه اي در حوزه روزنامه نگاري الكترونيكي و وبلاگ نويسي به عنوان يكي از شاخه هاي آن دانست و گفت: تاثيرات مثبت يا منفي اطلاعات در اين حوزه به طراحان وبلاگ ها و استفاده كنندگان از  آنها بستگي دارد.
استاد دانشگاه علامه، نظارت يا محدوديت بر وبلاگ نويسي را بسيار ضروري دانست و گفت: اين نظارت بايد طبق سياست و آيين نامه  مدوني صورت گيرد و ضمن جلوگيري از برخوردهاي خودسرانه، از محدوديت ايجاد كردن توسط نهادهاي غير مسئول ممانعت شود.
وي بالابردن سطح آگاهي جامعه را مانع تحقق اثرات منفي احتمالي اطلاعات منتشر شده در وبلاگ ها دانست و ابراز داشت: محدود كردن تنها راه نيست. افزايش اطلاعات و بالا بردن شناخت استفاده كنندگان به بي اعتباري سازمان يا شخص طراح وبلاگ هاي منفي مي انجامد.
وي ايجاد زمينه هاي تشويقي براي گسترش وبلاگ نويسي و افزايش آگاهي هاي عمومي در اين زمينه را ضروري عنوان كرد.

وب
گفت وگوي قرآني جوانان جهان از طريق اينترنت
همزمان با برپايي يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، جوانان سراسر جهان قادر شدند، پيرامون مباحث قرآني با يكديگر به گفت وگوي اينترنتي بپردازند.
005366.jpg

ستاد خبري يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گزارش داد كه طرح پرسش و پاسخ زنده قرآني از طريق اينترنت، براي نخستين بار و همزمان با آغاز به كار يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در سراسر جهان به اجرا درآمده است. براساس اين گزارش، مديربخش جوانان نمايشگاه قرآن، ايجاد پايگاه گفت وگوي زنده اينترنتي را عامل مهمي در شناسايي نيازها، چالش ها و مسايل جوانان و پرداختن هرچه بيشتر به قرآن در ماه مبارك رمضان توسط جوانان دانست. اسدا... گرمارودي گفت: نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ملي جوانان،  نهادها و وزارتخانه هايي هستند كه امكان اجراي اين حركت قرآني را فراهم كرده اند.
جوانان مي توانند در مدت برگزاري نمايشگاه هر روز از ساعت ۱۴ الي ۱۶ و همچنين ۲۰ الي ۲۲ با مراجعه به سايت هاي www.motafeg.com و www.nahad.net پاسخ پرسش هاي قرآني خود را به صورت گفتاري و نوشتاري از طريق استادان قرآني دريافت كنند.

ادبيات اينترنتي در ايران
مديا كاشيگر نويسنده و مترجم ادبي گفت: «ادبيات نوشتاري اينترنتي» در ايران تازه متولد شده و هنوز براي نويسندگان ايراني تجربه نشده است.
وي پس از سخنراني خود تحت عنوان «انقلاب اينترنتي در ادبيات» در حوزه هنري اصفهان روز دوشنبه به ايرنا گفت: اينترنت بهترين مكان براي عرضه آثار نويسندگان است كه در آن بدون مشكلات عديده مي توان آثارشان را به اقصي نقاط جهان معرفي كرد.
اين مترجم ادبي به استقبال ايرانيان از پديده «وبلاگ نويسي»  اشاره كرد و گفت: در سال ۲۰۰۲ ميلادي تعداد پانصد وبلاگ فارسي در حال فعاليت بود ولي در مدت ۱۴ ماه اين ميزان به ۱۸ هزار وبلاگ رسيده است.
وي رويكرد كاربران اينترنت به سمت ادبيات داستاني را قابل توجه ارزيابي كرد و گفت: از ۱۸ هزار وبلاگ موجود دو هزار وبلاگ در زمينه ادبيات در حال فعاليت است و نويسندگان آنان مطالب را به صورت روزانه و هفتگي در وبلاگ مربوطه قرار مي دهند.
كاشيگر همچنين گفت:  اين ميزان استقبال از ادبيات، گسترش ادبيات داستاني را براي نويسندگان و خوانندگان جوان نويد مي دهد. اين مترجم ادبي،  اينترنت را مجالي گسترده براي ارتباطات كلامي و غيركلامي انسان ها در عرصه زندگي برشمرد و گفت: در سال ۲۰۰۲ ميلادي تعداد صفحات وب در اينترنت بالغ بر ۵/۲ ميليارد صفحه بوده و در مدت يك سال اين صفحات به ۴ ميليارد رسيده است.

نخستين وب سايت ايراني صادركننده گواهينامه الكترونيكي
005370.jpg

اولين وب سايت ايراني صادركننده گواهينامه الكترونيكي با آدرس www.IranSSL.com راه اندازي شد.
به گزارش ITIran، هر زماني كه ارتباطي مابين يك سايت با يكي از كاربرانش برقرار مي شود اطلاعاتي بين آن دو انتقال مي يابد. اين اطلاعات كه مي تواند شامل يك نام كاربري و رمز عبور، فرم اطلاعات شخصي و يا حتي شماره كارت اعتباري باشد در طول مسير به راحتي قابل سرقت و در پي آن قابل سوءاستفاده است. با نصب گواهينامه الكترونيكي بر روي سرور اين ارتباط و انتقال اطلاعات به يك لايه امنيتي (Secure Socket Layer) منتقل مي شود و از هرگونه سرقت و دستبردي در طول مسير خود را محفوظ مي كند. اين تكنولوژي كه با نام SSL معروف است شالوده بناي تجارت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي و دولت الكترونيكي است، چراكه بدون داشتن يك SSL معتبر اشتراك هاي باارزش همواره در معرض خطر سرقت اطلاعات قرار خواهند داشت.
هر گواهينامه الكترونيكي سرور،  علاوه بر تامين ارتباط امن،  هويت سايت موردنظر را نيز براي كاربر مشخص و تاييد مي كند. بعضاً  در اينترنت مشاهده كرده ايد كه برخي اوقات در بعضي از صفحه هاي نمايشگر قفل كوچكي در پايين مرورگر اينترنت شما نمايش داده مي شود اين به معناي برقراري ارتباط امن است.

پرسه
استفاده تفريحي دانشجويان پزشكي تهران از اينترنت
005368.jpg

نتايج يك پايان نامه كارشناسي ارشد رشته علوم كتابداري و اطلاع رساني نشان داد:تنها ۹/۶ درصد كاربران اينترنت در دانشكده پزشكي تهران براي برآوردن نيازهاي آموزشي و پژوهشي خود از اينترنت استفاده مي كنند.
به گزارش ايسنا، علي نجفي در پايان نامه خود با عنوان «مطالعه رفتار اطلاع يابي كاربران اينترنت در دانشكده پزشكي تهران»  آورده است:  در مورد هدف كاربران در استفاده از اينترنت، ۹/۶ درصد جهت برآوردن نيازهاي آموزشي و پژوهشي و بعد به ترتيب ۶/۵۷ درصد از برنامه هاي تفريح و سرگرمي، ۳۵ درصد براي دستيابي به مطالبي كه در منابع چاپي پيدا نشده از اينترنت استفاده مي كنند.
همچنين، ۴/۷۶ درصد از كاربران از طريق آزمايش و خطا،به صورت خودآموزي يا از طريق دوستان و خانواده، ۵/۱۲ درصد با شركت در كلاس هاي آموزشي و ۵/۸ درصد از طريق راهنمايي مسئولان سايت، نحوه كار با اينترنت را ياد گرفته اند.
براساس يافته هاي اين پايان نامه، ۱/۸۶ درصد از كاربران از طريق مكاتبات و مجلات تمام متن الكترونيكي دانشگاه و منابع كتابخانه هاي داخلي به اصل مطالب بازيابي شده مورد نياز، دسترسي پيدا مي كنند.
نتايج اين پايان نامه مي افزايد: ۲/۸۸ درصد از كاربران از فهرست كتابخانه ها و كتابفروشي ها در اينترنت استفاده مي كنند .۷/۵۹ درصد نيز از اخبار سياسي و اقتصادي،
۴/۵۱ درصد از كتب و نشريات الكترونيكي و ۹/۴۷ درصد از كاربران از اخبار و اطلاعات علمي و بهداشتي اينترنت استفاده مي كنند.
در ادامه اين پايان نامه كه در تيرماه سال جاري از آن دفاع شده، آمده است، بيش از ۵۴ درصد كاربران با منابع اطلاعاتي معمول رشته خود در اينترنت اصلاً  آشنايي ندارند. همچنين بيش از ۷۲ درصد از كاربران مهم ترين مشكل خود در موقع كار در سايت اينترنت دانشكده پزشكي را ضعف امكانات ذخيره و چاپ نتايج جست وجو اعلام كرده اند.
براساس نتايج اين پايان نامه، بين جنسيت و نحوه فراگيري كار با اينترنت رابطه معناداري وجود دارد و كاربران زن بيش از مردان از طريق شركت در كلاس هاي آموزشي،  نحوه كار با اينترنت را فراگرفته اند.
يافته هاي اين پايان نامه حاكي از آن است كه با وجود هزينه هاي زيادي كه براي تهيه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري سايت و ايجاد ارتباط با اينترنت با خطوط پرسرعت صورت گرفته به جهت عدم آشنايي اكثر كاربران با ابزارهاي كاوش در حوزه تخصصي خود (علوم پزشكي)، استفاده بهينه از اين امكانات صورت نمي گيرد و لازم است دوره هاي آموزشي رسمي و غيررسمي شيوه بهره گيري از منابع موجود در شبكه جهاني اينترنت براي كاربران (دانشجويان دانشكده پزشكي) برگزار گردد.در اين پژوهش از تعداد كل كاربراني كه مورد بررسي قرار گرفته اند ۳/۶۴ درصد مرد و ۷/۳۵ درصد زن هستند و ميانگين سني كاربران ۲۳ سال است.

ژنو، محل نشست جامعه اطلاعاتي سران كشورهاي جهان
005374.jpg

نشست سران كشورهاي جهان از تاريخ ۱۹ تا ۲۳ آذرماه در ژنو به منظور بررسي جامعه اطلاعاتي برگزار مي شود.
دكترعلي اكبر جلالي،  رييس پژوهشكده الكترونيك دانشگاه علم و صنعت ايران در گفت وگو با ايلنا با بيان مطلب فوق افزود: هدف از اين نشست هماهنگي در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه اطلاعاتي است.
وي با عنوان اين كه اهداف همايش جامعه اطلاعاتي در چند فاز مطرح شده است، گفت: در فاز اول انتظار است كه تمام محله هاي جهان حداقل تكنولوژي ارتباطات را داشته باشند، در فاز دوم بايد جوامع مختلف بتوانند از خدمات و سرويس هاي آموزش و بهداشت استفاده كنند و فاز سوم از ديد نشست زماني تحقق مي يابد كه تمام سرويس ها و مزاياي ICT بتواند در گستره جهان قابل استفاده عموم مردم باشد.
دكترجلالي گفت: توجه جدي به ICT روستايي به گونه اي كه تا سال ۲۰۱۵ منازل روستايي برخوردار از امكانات ICT باشد،  رسيدن ۹۰ درصد جهان به ارتباطات بدون سيم و تحت پوشش شبكه هاي دسترسي به اطلاعات بوده و اين رقم تا سال ۲۰۱۵ به صددرصد تا سال ۲۰۱۰تا، تجهيز تمام دانشگاه ها تا سال ۲۰۰۵ ميلادي و تمام دبيرستان ها تا سال ۲۰۱۰ و مدارس ابتدايي تا سال ۲۰۱۵ به ICT از جمله موارد مطرح در اين نشست است.
وي اتصال تمام مراكز تحقيقاتي علمي تا سال ۲۰۰۵ به ICT، اتصال تمام كتابخانه هاي عمومي تا سال ۲۰۰۶ و تمام فرهنگسراها و موزه ها تا سال ۲۰۱۰ به شبكه جهاني، تجهيز بيمارستان ها تا سال ۲۰۰۵ و تمام بنگاه ها در شهر و روستا تا سال ۲۰۱۰ به ICT را از جمله ديگر اين موارد عنوان كرد و افزود: تكنولوژي هاي موجود بايد به گونه اي باشد كه تا سال ۲۰۱۰ زمينه حضور تمام زبان هاي محلي در اينترنت فراهم شود.
دكترجلالي با مطرح كردن اين سؤال كه با توجه به توسعه ICT كه در كشور خود داريم، آيا امكان تحقق خواست جهاني كه مواردي از آنها ذكر شد مقدور است، گفت: اگر بتوانيم خود را با توسعه جهاني همراه كنيم و مقيد به همكاري و تعامل با ساير كشورهاي جهان باشيم در نتيجه با برنامه ريزي مناسب مي توانيم به اهداف خود دست يابيم در غير اين صورت با برنامه هايي كه فعلاً در دستور كار داريم امكان رسيدن به موارد فوق برايمان مقدور نيست.

رسانه
ادبيات
ايران
جامعه
جوان
زمين
شهر
علم
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  جوان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |