جمعه ۲۳ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۵
كليدهاي طلايي تغييرات
سه كليد اصلي دستيابي به تغييري ماندگار: انگيزه، دقت و تمرين
سه كليد اصلي براي تغيير ماندگار
انگيزه = چرا تغيير؟
دقت = چه چيزي را عوض كنيم؟
تمرين = چطور اين كار را كنيم؟
انگيزه
005356.jpg

انگيزه، پاسخ اين سؤال ساده است، «چرا تغيير؟» داشتن يك دليل واضح و مجاب كننده عاملي است كه به تلاش هاي شما نيرو مي بخشد. تغيير مشكل است. ترسناك است و كار مي برد. شما بايد قانع شويد كه بهاي آنچه به دست مي آوريد به مراتب فراتر از آن چيزي است كه صرف مي كنيد. انگيزه را مي توان در پس زدن ها و پيش آوردن ها خلاصه كرد. پس زدن مسايلي كه با تغيير خود آنها را از زندگي خود دور مي كنيم و پيش آوردن مسايلي كه مي خواهيم به زندگي خود بياوريم.
براي مثال، باب همان فردي كه ما قبلاً با او آشنا شديم، دچار چنين پيش كشيدن ها و پس زدن هايي است:
پس زدن ها: «بيش از هر چيز، من مي خواهم كه احساس دلواپسي نكنم. همچنين هنگامي كه با عصبانيت منتظر يك واقعه اجتماعي هستم، دوست ندارم در خانواده ام باعث تشنج و دلخوري شوم.»
پيش آوردني ها: «من مي خواهم به اختيار خودم، آزادي رفتن و نرفتن داشته باشم. بدون اين كه ديگران برايم تصميم بگيرند. من مي خواهم در اجتماع بيشتر حضور پيدا كنم.»
حال شما نيز اين كار را امتحان كنيد. در يك ستون موضوعات منفي اي كه اگر آنها را تغييرندهيد، همچنان به قوت خود باقي مي مانند را بنويسيد. اينها پس زدني هاي شما هستند و در ستون ديگر چيزهاي مثبتي را كه دوست داريد در خودتان تقويت كنيد، بنويسيد. اينها پيش آوردني هاي شما هستند.
دقت
دقت، پاسخ به اين سؤال است. «چرا تغيير؟» در زير فهرستي از موقعيت هاي اجتماعي رايج آورده شده است. تمام فهرست را مطالعه كنيد و موقعيت هايي كه شما نيز در آنها قرار مي گيرد را علامت بزنيد. سپس به فهرست برگرديد و ببينيد مي توانيد فقط از پنج موقعيت كه برايتان پيش مي آيد، خود را كاملاً كنار بكشيد.
مخمصه اصلي شما در كجاست؟ هريك از موقعيت هاي زير كه باعث ايجاد ناراحتي شما مي شود را علامت بزنيد.
* اين كه مرا به كسي معرفي كنند، خودم را معرفي كنم، كسي را كه مي شناسم به ديگران معرفي كنم.
* نظراتم را شرح دهم؛ درباره خودم و علايقم صحبت كنم.
* با افراد مسئول، مثل سرپرستان، معلمين يا دكترها صحبت كنم.
* براي اولين بار با مردم ملاقات كنم.
* در يك معاشرت اجتماعي شركت كنم كه اكثر مردم در آنجا غريبه باشند.
* ايستاده در بين يك جمع صحبت كنم.
* با تلفن صحبت كنم، به ويژه وقتي افراد پشت خط را نمي شناسم.
* با فردي كه جذب او شده ام، صحبت كنم.
* دوروبر افراد مشهور، قدرتمند و يا جذاب بگردم.
* به تنهايي بيرون بروم.
* سعي در ادامه يك مكالمه كنم.
* سر قرار يا ملاقات با يك دوست جديد، تنهايم بگذارند.
* براي رفتن به جايي آماده شوم.
* ازم تعريف كنند.
* يك رييس يا سرپرست جديد را ببينم.
* جلوي بيش از يك يا دو نفر حرف بزنم.
* كار جديدي را شروع كنم.
* سعي كنم كسي را بهتر بشناسم.
* سوار اتوبوس يا هواپيما شوم.
* نگاهم با نگاه كسي تلاقي كند.
* براي ارزيابي شدن آماده شوم.
* ميزبان يك مهماني شوم.
* در يك مكان عمومي، آشنايي را دوباره باز شناسم.
* سر يك قرار بروم.
تمرين
سومين كليد، تمرين است. تمرين به پاسخ اين سؤال مي پردازد. «چه طور اين كار را كنم؟» بدون تمرين هيچ اتفاقي نمي افتد. لازمه تمرين موفقيت آميز، داشتن ذهنيتي خاص و تمركز يافته است. ديويد بي مر چنين ذهنيتي را ذهنيتي كاوشگر مي نامد. بهترين كاوشگران، آنهايي هستند كه با ذهني باز و بي نظر يعني بدون پيش داوري به اكتشاف مي پردازند. هنگامي كه در مورد يافته هايشان گزارش مي دهند، گزارش آنها، توصيف آنچه يافته اند است نه قضاوت درباره آنها. اين روش، هنگامي كه شما سعي مي كنيد، رفتارهاي تازه اي را در موقعيت هاي جديد به بوته آزمايش بگذاريد، بهترين روش ممكن است.
005358.jpg

از تصور به عمل
حال اجازه دهيد، چرخه موفقيت اجتماعي را به اختصار بررسي كنيم:

مقدمه اي بر چرخه موفقيت اجتماعي
روزي يك نفر از يكي از قهرمانان افسانه اي مسابقات ماشين سواري آمريكا به نام ريچارد پتي سؤال كرد: «آقاي پتي، چه طور است كه شما در هر مسابقه، هميشه قبل از همه به خط پايان مي رسيد؟» پاسخ پتي كه نمونه بارز شجاعت و عقل است اين بود:«اول بايد كار را تمام كرد.»
واقعيت اين است كه قبل از هر چيز بايد به اصول توجه كنيد. اين رمز موفقيت شماست. در مسابقه رانندگي به پايان رساندن مسير مسابقه و عبور از خط پايان اصل است. شما نيز چند كار اصلي را كه اساسي است انجام دهيد و آنها را هم خيلي خوب انجام دهيد. شما ديگر مي دانيد رمز موفقيت در چيست. احتمالاً اولين واكنش شما به موضوع اين است «به اين سادگي ها هم نمي تواند باشد.» ولي دقيقاً سادگي اين روش است كه باعث كارآيي آن مي شود.
يكي از بزرگ ترين مشكلات براي افراد درگير، در ترديد، در معاشرت هاي اجتماعي اين است كه تمام توان روحي و انرژي خود را صرف اين مي كنند كه بفهمند، گزينه هاي آنها واقعي است يا اين طور استنباط مي كنند. اين افراد به شدت تقلا مي كنند، نمي دانند چه كنند و بالاخره با شتاب عملي را انتخاب مي كنند تا فقط انتخابي كرده باشند و آن مرحله را پشت سر بگذارند. موفقيت اجتماعي به اين پيچيدگي ها نيست. راز موفقيت اين است كه به موارد اصلي و اساسي يعني به اجزاي اصلي دقيقاً توجه كنيد.
مشكل مهندسين آمريكايي در جريان جنگ دوم جهاني اين بود كه كاري كنند تا تعداد بيشتري از بمب اندازان سالم به مقر بازگردند. براي حفظ بمب اندازان آنها قصد داشتند تعداد صفحات فلزي محافظ هواپيما را افزايش دهند، ولي نمي توانستند در مورد مناسب ترين محل براي اين كار تصميم بگيرند. پس تصميم گرفتند، با آزمايش ضربه پذيري بدنه هواپيماها را امتحان كنند و سرانجام پس از آزمايشات تصميم گرفتند به زير قسمت كابين خلبان، صفحات فلزي را اضافه كنند. بمب اندازان، حتي اگر قسمت هاي ديگر هواپيما هم دچار سانحه مي شد، باز مي توانستند در اين محوطه بدون صدمه ديدن بمانند و به پرواز ادامه دهند. سالم ماندن كابين خلبان، عامل اصلي موفقيت محسوب مي شد. در مورد موفقيت شما به عنوان يك فرد اجتماعي نيز مي توان همين را گفت. فقط بايد يك سري كار را درست انجام داد و بعد از نظر اجتماعي درخشيد و اعتمادبه نفسي كه در اثر اين عمل اضافه مي شود، خود موجب تقويت روحيه كسب موفقيت در آينده فرد مي شود.چرخه موفقيت اجتماعي شامل چند مرحله اساسي براي كسب موفقيت در معاشرت هاي اجتماعي است.
اجازه دهيد نمونه زير را با هم بررسي كنيم.

مرحله اول: خود را نشان دادن
شرط برقراري ارتباط اجتماعي، حضور يافتن در مكاني است كه ساير افراد هم در آن مكان حضور دارند. تا زماني كه شما در جمع ديگران قرار نگيريد، هيچ اتفاقي نمي افتد. به آرامي و به آساني با همان افرادي كه مي شناسيد، كار را شروع كنيد و بعد موردي را كه قبلاً وجود نداشته، اضافه كنيد.

مرحله دوم: كار را شروع كردن
هنگامي كه شما در يك فعاليت اجتماعي قرار مي گيريد، سخت ترين مرحله، آغاز كردن ارتباط با فرد يا افرادي در آن جمع است. تا زماني كه چنين اتفاقي رخ ندهد، شما واقعاً در ارتباط اجتماعي قرار نگرفته ايد.

مرحله سوم: ادامه دادن كار
براي اين كه واقعاً از مزاياي ارتباط اجتماعي بهره ببريد بايد حداقل مدتي به روابط متقابل خود ادامه دهيد. لازمه اين كار ادامه گفت وگو با فرد يا افراد ديگر است، موضوع راحتي را براي صحبت انتخاب كرده و از همان جا كار را شروع كنيد.

مرحله چهارم: خود را از قيد و بند رها كردن
و مسلط شدن
اگر نخواهيد كه تمام وقت خود را با يك فرد يا گروهي از افراد بگذرانيد، به گسترش دادن مهارت هاي خود در برقراري ارتباط با ديگران نياز داريد، بايد بدانيد چگونه مي شود از ارتباطي به سمت ارتباط ديگر رفت. از اين كه بي ادب يا گستاخ جلوه كنيد نگران نباشيد. خودتان را جاي فرد ديگر بگذاريد و ببينيد حرف هاي شما بر روي فردي كه خودتان را به جاي او گذاشته ايد چه اثري مي تواند داشته باشد.
نوشته: ديويد بي م
ترجمه: فروزان دهباشي

اتوبوس هاي  ويژه  بانوان
005360.jpg
به  منظور ايجاد تعادل  بيشتر و ارايه  خدمات  بهتر به  مسافران  خانم  اتوبوس هاي  ويژه  بانوان  كه  در حال  حاضر در ۱۳۰ خط راه اندازي  شده ، در تمام  خطوط اتوبوسراني  تهران  توسعه  مي يابد.
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران ، مديرعامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  گفت : هم اكنون  ۱۲ خط شبانه روزي  در تهران  ايجاد شده  كه  هشت  خط آن  به  ميدان  امام  خميني (ره ) ختم  مي شود.
«محمود صرافين » افزود: از ديگر اقدامات  اين  شركت ، توسعه  خطوط اتوبوسراني  شبانه  است  كه  براي  نخستين بار به  اجرا درآمده  است . وي  اظهار داشت : به رغم  تصويب  قانون  كاهش  آلودگي  هوا در سال  ۷۴ كه  براساس  آن  مقرر شد خودروها از جمله  اتوبوس ها به  سوي  گازسوز شدن  پيش  بروند، اما خودروسازان  به  سمت  توليد خودروها به  ويژه  اتوبوس هاي  گازسوز پيش  نرفتند. وي  ادامه  داد: نه  تنها اين  امر صورت  نگرفت  بلكه  هيچ  ايستگاهي  نيز به  منظور سوخت گيري  اتوبوس هاي  گازسوز ساخته  نشد و متولي  اين  امر مهم  در قانون  مشخص  نشد.
صرافين  اعتبار مورد نياز براي  گازسوز كردن  اتوبوس هاي  شركت  واحد را ۱۶۰ميليارد تومان  ذكر كرد و افزود: در اين  صورت  ۲۰ هزار تن  از يك ميليون  و ۹۲۰ هزارتن  آلاينده هاي  موجود در هواي  تهران  يعني  معادل  تنها يك  درصد از آلودگي  هواي  اين  شهر كاسته  مي شود.
وي  شمار كاركنان  اين  شركت  را ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر اعلام  كرد و اظهار داشت : اين  تعداد با احتساب  خانواده هاي  ايشان  به  ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر بالغ  مي شود و به  عبارتي  «خانواده  بزرگ  شركت  اتوبوسراني  تهران » جمعيتي  معادل  شهرستان  سمنان  دارد.
وي  شمار كل  اتوبوس هاي  شركت  واحد را حدود ۵ هزار دستگاه  اعلام  كرد و گفت : از اين  تعداد عمر دو هزار و ۱۳۲ دستگاه  بالاي  ۱۰ سال  است  كه  البته  يك سوم  آنها به  قدري  فرسوده اند كه  در واقع  به  «تابوت هاي  متحرك » تبديل  شده اند.
وي  توضيح  داد: جاي  اتوبوس ها با عمر بالاي  ۲۰ سال  در شبكه  معابر تهران  نمي تواند باشد و در نهايت  بايد به  محل  اسقاط يا قبرستان  خودروهاي  فرسوده  منتقل  شوند.
مدير عامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  تصريح  كرد: از زمان  تاسيس  شركت  واحد اتوبوسراني  يعني  از سال  ۳۵ تا سال  ۷۹، ناوگان  هر ساله  نوسازي  مي شده  است  كه  از اين  سال  به  بعد با توجه  به  ممنوعيت  شماره گذاري  اتوبوس هاي  ديزلي  اين  شركت  دچار ركود در نوسازي  ناوگان  اتوبوسراني  شده  است .

نقطه ديد
هشدار دامپزشكي
معاون  فني  شبكه  دامپزشكي  استان  مركزي  به  دامداران  اين  منطقه  نسبت  به  مصرف  نوعي  سم  غيراستاندارد با عنوان  «بهسيدل» در واحدهاي  دامي  هشدار داد.
«دكترسيد هادي  موسوي » روز پنجشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: به  دليل  بروز برخي  اشكالات  در جريان  توليد اين  نوع  سم  در شركت  «بهاور شيمي » مصرف  آن  در بدن  دام  اثر منفي  داشته  و مواردي  از تلفات  در سطح  كشور مشاهده  شده  است . وي  گفت : بيش  از ۷۹۰ ليتر از اين  نوع  سم  در سطح  استان  مركزي  توزيع  شده  كه  حدود ۴۰۰ ليتر آن  تاكنون  از سطح  واحدهاي  دامي  جمع آوري  شده  است .
موسوي  توضيح  داد: سم  بهسيدل  براي  مبارزه  با «كنه  و كك » در محيط و بدن  دام  كاربرد دارد كه  در برخي  موارد در مصرف  اندام  دامي  به  تلف  شدن  حيوان  منجر شده  است .
وي  اضافه  كرد: عوارض  اين  سم  غيراستاندارد به  نسبت  ميزان  استفاده  از اين  فرآورده  در بدن  دام ها به  صورت  لرزش  و رعشه  و يا مرگ  ظاهر شده  است .
وي  همچنين گفت : تاكنون  گزارشي  از مسموميت  يا تلف  شدن  دام  بر اثر استفاده  از اين  نوع  سم  در سطح  استان  مركزي  گزارش  نشده  است . وي  افزود: شركت  توليدكننده  اين  سم  اعلام  كرده  است  كه  به  ازاي  بازگشت  سم  بهسيدل  و يا تلفات  دامي  خسارت  وارده  به  دامداران  پس  از كارشناسي  پرداخت  مي شود.
حدود يك  ميليون  و ۹۰۰ هزار راس  گوسفند و بز، ۵۰۰ هزار راس  گاو وگوساله پرواري  و شيري  در استان  مركزي  وجود دارد، علاوه  بر واحدهاي  سنتي، ۱۶۰ واحد صنعتي  دام  در سطح  استان  فعاليت  دارند.

واكسن ايدز اثر ندارد
يك  شركت  بيوتكنولوژي  تهيه  واكسن  در آمريكا اعلام  كرد: نتايج  حاصل  از واكسيناسيون  ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم  تايلند نشان  داد كه  واكسن  ايدز براي  مقابله  با اين  بيماري  مهلك  اثر ندارد.
پايگاه  اينترنتي  سي .ان .ان  در گزارش  روز پنجشنبه  با اعلام  اين  مطلب  افزود: نتيجه  شكست  اين  آزمايش  زماني  مسجل  شد كه  يك  شركت  مستقر دركاليفرنيا به نام  «بريس بين » در ماه  فوريه  نيز اعلام  كرد كه  عفونت  بيماري  ايدز در مورد عده   زيادي  از مردم  آمريكاي شمالي  كه  مورد آزمايش  واكسيناسيون  قرارگرفتند، همچنان  باقي  است  و قادر به  مقابله  با اين  بيماري  نبودند.
اين  در حالي  است  كه  اكثر محققان  ايدز همچنان  تنها راه  مقابله  موثر با اين بيماري  و جلوگيري  از شيوع  آن  را كه  تاكنون  ۲۸ ميليون  نفر از مردم  جهان  رابه  كام  مرگ  كشانده  واكسيناسيون  مي دانند.
دكتر «دونالد فرانسيس » رييس  «واكس  ژن » گفت : شكست  آزمايش ها نشان  داد كه  چه  راه  سختي  براي مبارزه  با اين  بيماري  وجود دارد و اين  امر تلاش  مضاعف  كميته  بهداشت  عمومي  بين المللي  را براي  تهيه  يك  واكسن  موثر مي طلبد.
005354.jpg

مصرف  ويتامين  از كاهش  قدرت  بينايي  پيشگيري  مي كند
براساس  پژوهش هاي  جديد مصرف  ويتامين  مي تواند از زوال  قدرت  بينايي  ناشي  از افزايش  سن  در افراد كهنسال  جلوگيري  كند.
نتايج  به  دست  آمده  از اين  تحقيق  نشان  داد مصرف  مكمل هاي  ويتامين  سي ، اي ، بتاكاروتن  و روي ، خطر زوال  شبكيه  چشم  را در افراد ۶۵ سال  به  بالا كاهش  مي دهد.
محققان  دانشگاه  جان  هاپكينز در بالتيمور اعلام  كردند كه بررسي هاي  آنان  نشان  داده  است  تقريباً هشت  ميليون  آمريكايي  كه  در سنين  ۵۵ سال  به  بالا هستند.
به  گفته  محققان  در صورت  استفاده  افراد مسن  از مكمل هاي  ويتامين ، مي توان  از كاهش  قدرت  بينايي  بيش  از ۳۰۰ هزار نفر در طي  ۵ سال  آينده  جلوگيري  به عمل  آورد.
متخصصان  چشم  به  بيماران  جواني  كه  سابقه  اين  بيماري  در خانواده  آنها وجود دارد و درصدد كاهش  خطر بروز اين  بيماري  هستند، توصيه  مي كنند كه  از رژيم  غذايي  سرشار از ميوه  و سبزي ها  (به  ويژه  سبزي ها ي سبز) و همچنين  مولتي  ويتامين  استفاده  كنند.

آيه ها و نكته هاي قدر
بر كرانه هاي قدر
005508.jpg

سيد هدايت ا... طالقاني
آيه اول: انّا اَنزلناه في ليله القدر
اين آيه با هفت كلمه كوتاه خود نكته هاي ظريفي را يادآور شده تا زمينه تحول انسان را فراهم آورد و نقطه عطف زندگي او به وجود آيد و سال گذشته اش به پايان رسد و بهار زندگي نوين آغاز گردد.
۱- سوره با حرف تاكيد «إنَّ» و عالي ترين رتبه هستي (خدا) شروع و ضماير به صورت جمع (نا) مطرح شده تا به مجموعه نظام توحيدي توجه كنيم.
۲- در عين حال به سلسله مراتب طولي و سير نزولي هستي و نيز نزول قرآن اشاره نموده تا ما را به نظام علل و اسبابي متوجه نمايد.
۳- آن گاه ليله القدر را يادآ ور شده و در آيات بعد توصيفش كرده و تحول انسان و مسير صعودي وي را در شب قدر بيان كرده تا انسان جايگاه خود را در اين مجموعه باور نمايد و خود را مهياي تحول در اين شب گرداند.
۴- مجموعه قرآن و نزول دفعي آن از لوح محفوظ به بيت معمور مطرح شده، نه تك تك آيات و الفاظ قرآن و نزول تدريجي آن تا انسان را متوجه كليت هدايت نمايد، نه آن كه سرگرم جزييات و محدود به زمان گردد. قرآن در لوح محفوظ و بيت معمور خارج از الفاظ و ماديت است، قرآن در اين مرحله بياني اجمالي و وجودي  نوراني و فراي از الفاظ دارد و اصول كلي و قانون اساسي هدايت بشر در طول تاريخ است، به منزله طرح كلي هدايت و محكمات است.
۵- نزول به بيت معمور و زمان مخصوص (شب قدر) بيان شده، نه نزول به زمين و زمينيان و نه نزول در اولين مرتبه و زمان بعثت و نه نزول در ۲۳ سال رسالت يا ۲۰ سال نزول تدريجي، چرا كه اصل ثابت و قابل استفاده براي همه انسان ها در طول تاريخ، مورد نظر است. يعني چيزي كه انسان را در بستر هستي هدايت مي كند.
توجه به يك زمان خاص ـ مثل اولين زمان نزول تدريجي ـ كه قابل تكرار نيست و نيز نزول تدريجي كه فقط ذكر وقايع تاريخي است، نمي تواند توجه انسان را در طول تاريخ به كليت هدايت و تحول كيفي او معطوف دارد، بلكه فقط او را متوجه گذشته مي نمايد. از اين رو در تدوين قرآن هم توجهي به سير نزول و ترتيب نزول آيات نشده است.
۶- شب قدر، نه تنها يك شب خاص براي نزول قرآن از لوح محفوظ به بيت معمور است، بلكه همه ساله تكرار مي شود و در اين تكرارها، روح و ملايكه برنامه هاي جديد را نازل مي كنند و در انسان ها جاني تازه مي دمند. توجه به اين نكته ، انسان را اميدوار كرده و به حركتي پر نشاط وا مي دارد.
آيه دوم: و ما ادريك ما ليله القدر
اين آيه هفت كلمه دارد كه به چند نكته آن توجه مي نماييم: به تناسب عظمت ناشناخته شب قدر، به جاي اين كه بدون مقدمه آن را ذكر نمايد، سؤال انكاري (ما) كرده و درايه را به كار برده كه حاكي از شناختي خاص است. پس:
۱- هر كجا مي خواهيم سخن بگوييم بايد به تناسب و سنخيت موضوع و مخاطب، كلمات را به كار گيريم.
۲- اگر چيزي بسيار مهم و فراتر از عقول عادي باشد، آن را حذف نمي كنيم، بلكه در حد فهم مردم و با زمينه سازي، آن را توصيف و معرفي مي كنيم و اگر مردم خودشان چيزي را مي فهمند، نيازي به مقدمه چيني و مهم جلوه دادن نيست.
۳- در چنين موارد مهمي نبايد بدون مقدمه وارد يك بحث مهم شد و در ابتدا لازم است مطالب حساس در قالب سؤال مطرح گردد، تا ذهن ها آماده و تعقل ها تحريك شود.
۴- در ارتباط با مردم، هميشه بايد نكته  هاي حساس و مطالب سرنوشت ساز را ارايه كرد تا همانند شب قدر، احياگر تمامي انديشه هاي آنها باشيم.
۵- يكي از عوامل سرعت بخشيدن به حركت، فراز و نشيب ها و اوج و حضيض ها است. اگر همه مسير يكنواخت باشد، ملال آور است، نقطه هاي اوج و ليله القدرها را بايد در لابه لاي مسير حركت مردم قرار داد تا در لحظات حساس و موقع سرد شدن و از حركت ايستادن، مجدداً روحي تازه در آنها دميده شود.
۶- اين عوامل مي بايستي همانند شب قدر معنوي و متعالي باشد؛ چرا كه انسان از درون علاقه خاصي به اين گونه امور دارد و به علاوه انديشه ها و فطريات را بيدار مي كند و انسان را به  سوي هر حقيقت برتري مي كشاند و سرانجام جامعه و محيط را براي رشد كمالات آماده مي گرداند.
۷ - كمال و زمينه هاي تحول انسان كه مربوط به شب قدر است، محدود و محسوس نيست تا شناختن ساده باشد. از اين رو شب قدر در سه آيه اول تكرار شده و فهم آن مشروط بر راه هاي درايتي و غير عادي گرديده تا عظمت و اهميت آن را برساند.
آيه سوم: ليله القدر خيرُ مِن ألف شهر
۱- انسان را به شب كه وقت ارزشمندي براي وصل و كسب فيض هاي خاص و تحول است متوجه نمود و از ميان شب هاي ارزشمند، شب قدر را انتخاب كرده، شبي كه از همه آن شب ها برتر است و اگر آن شب (قدر) نباشد اين شب ها ارزشي ندارد.
۲- هزار ماه بيانگر كثرت و مبين يك عمر و دوره است و محدود به كميت هزار نيست.
۳- هر دوراني كه شب قدر (زمان تحول) نداشته باشد فاقد ارزش است.
۴- خير بودن شب قدر، يا برتري آن بر تمامي عمر انسان، از اين جهت است كه نقطه عطف حيات انسان است.
شب قدر در زندگي حُر، همان لحظه بيداري او و پيوستن به امام زمان خود (سيدالشهدا) بوده و بر همين اساس حر تا صبح پيروزي نهايي (قيامت) در حيات جاودانه و سلامتي كامل قرار گرفت.
۵- ويژگي هاي سخن گفتن:
الف - كلمات معنايي عميق داشته باشد.
ب- متناسب با شان موضوع و مخاطب باشد.
ج- داشتن وزن و آهنگ، به نحوي كه بيانگر مفاهيم باشد.
د- كوتاهي الفاظ.
ه- زيبايي آفريني.
خداوند «ألف شهر» را به كار برد تا علاوه بر حفظ معاني بلند، زيبا آفريني را تعليم نمايد.
۶- هنر آفريني انسان بايد بر مبناي ارزش هاي متعالي باشد.
هنر صِرف كه هيچ پشتوانه  و مايه اصيل و سازنده نداشته باشد، ارزشي ندارد و هنري كه بر مبناي پوچي است، نه تنها ارزش ندارد، بلكه خود ضد ارزش است.
اگر قرآن در سخن گفتن هنر آفريني مي نمايد و كلمات را موزون و كوتاه و گويا مي آورد و ألف شهر را ذكر مي كند، نه مائه سنه را، اين هنرآفريني و به كارگيري آن مبتني بر ارزشي همچون شب قدر و توصيفي همانند خير است. قرآن چنين عمل نموده تا انسان را در جهت فهم ارزش هايي (همچون شب قدر) تحريك كند.
۷- قدر و خير الف شهر، همگي حكايت از مفاهيم و ارزش هاي كيفي دارند، نه كمي. شب قدر، شب تحول انسان و نقطه عطف زندگي او است. خير، نيكي و ارزش هاي مطلق است و در همه ابعاد تاثير مي گذارد و الف شهر دوره زندگي را مي سازد.
آيه چهارم: تَنَزَّلُ الملائكهُ و الرّوحُ فيها بِاذنِ ربّهم
مِن كُلِّ أمرٍ
اين آيه ۱۳ كلمه دارد و بلند ترين آيه سوره است، چه به لحاظ تعداد كلمات و چه به لحاظ مسايل مربوط به شب قدر و تحول انسان و جامعه اسلامي.
چند نكته اين آيه عبارتند از:
۱- تنوع، يكي از مهم ترين اموري است كه در همه ابعاد و محيط ها ضروري است. قرآن كريم سراسرش متنوع است؛ تعداد سوره ها، آيات هر سوره، وزن كلمات، موضوع ها و... همه اش تنوع است.
قرآن به جاي آن كه خود را اسير قالب هاي يكنواخت و بي ارزش نمايد،تنوع را اصل قرار داده است.در اين سوره تفاوت طول آيات، تعداد كلمات، حركت هاي گوناگون و پيام هاي مختلف گوياي تنوع هستند.
۲- تنوع، يك اصل است، ولي به تنهايي هيچ ارزشي ندارد. همان طوري كه زيبايي خالي از محتوا، نيز هيچ ارزشي ندارد. تنوع، وقتي ارزش دارد كه مبتني بر ارزش ها باشد.
بدين سبب: سوره قدر علاوه بر اين كه از تنوع خاصي برخوردار است، متكي بر ارزش ها و همراه با پيام هاي ارزشي است.
اگر كلماتش موزون و متنوع است، حامل بهترين پيام ها براي تحول و تعالي انسان نيز هست.
۳- يكي از آثار و نشانه هاي مهم تنوع، «نو شدن و نوآوري» است. در اين آيه، نو شدن «أمر» يا برنامه هاي هدايتي بشر و نو شدن سال معنوي انسان با فعل مضارع تنزل بيان شده است.
۴- تحول انسان مبتني بر شناخت و معرفت است و اين معرفت هرچه كامل تر باشد، تحول بهتر انجام مي پذيرد. تكامل معرفت نيز به زايش هاي معنوي و عقلي است.
اين آيه نزول دايمي و انبساطي امر (برنامه مصوبه جديد) را بيان كرده تا به انسان بگويد معرفت او از راه هاي مختلف نظير نزول ملك بر صاحب امر و انتقال در جامعه و نيز الهامي كه به اشخاص مي شود همواره رويه افزايش است و هيچ گاه رونده به بن بست نمي رسد.
۵- رمز موفقيت، همگامي با تكامل هستي است. از اين رو رشد عقل ها و انديشه ها بايد همانند هستي تكامل يابد؛ يعني اجمال ها و تفصيل  و بسيط ها تكثير گردد؛ كليات، جزيي و كاربردي شود؛ برنامه ها و نظرات، متناسب با سطوح و جوانب مختلف بوده و حكيمانه باشد.
۶- ملايكه و روح و برنامه هاي جديد، فقط بر صاحب امر و مومنين لايق (عبادا...) نازل مي شود و ميزان نزول رحمت هاي الهي به ميزان لياقت ها و استعدادها است. هر كه بامش بيش، برفش بيشتر!
۷- نزول ملايكه و روح بر انسان هاي وارسته را بيان كرده تا نشان دهد روند كارها در هستي و ملاك موفقيت در اين جهان، استعدادها و لياقت ها و ظرفيت ها است.
۸- يك مجموعه وقتي موفق خواهد شد كه همگن بوده، تمام عناصر و شرايط و قوانين حاكم بر آن هم سنخ باشند. از اين رو خداوند در رابطه با تحول انسان، عوامل (ملايكه و روح) و ظرف (شب قدر) و برنامه (امر) و قانون و مبناي رشد (اذن ربّ و حكيمانه بودن امر) را مطرح كرده و همگي از يك سنخ و متعلق به معنويات و عالم بالا هستند.
۹- اين عوامل، خصوصاً روح را كه برتر از ملايكه و اعظم جبروتيان است بيان كرده، تا روشن شود كه اگر كسي لايق باشد و زمينه هاي اوليه را فراهم كرده باشد، حتي «روح اعظم» به او رو مي كند و به سوي او مي آيد و بهترين پيام ها و آخرين علم را به او تعليم مي نمايد.
۱۰ - اذن را بيان كرد تا اختيار انسان و نظام علل و اسبابي (هر دو) را نشان دهد. انسان در محدوده مقدرات مي انديشد و تلاش مي كند و در عين حال حركتش مبتني بر نظام عليت و مقدرات خارج از خود مي باشد.
۱۱ - اذن، بيانگر آن است كه اگر بهترين موجودات نظير ملايكه و روح هم بخواهند كاري انجام دهند كه رشد و موفقيت داشته باشد، نياز به اذن پروردگار دارد.
۱۲- اذن رب بيان شده تا انسان متوجه اراده حكيمانه الهي شود و هدف دار بودن هستي را همراه با نظام علل و اسبابي، باور نمايد و به جاي پوچ گرايي و سوفسطايي شدن، انساني انديشمند و حسابگر و معتقد به علت ها و زمينه ها و استعدادها گردد.
۱۳- نزول برنامه جديد براساس نياز بشر به هدايت و هدايتگر و برنامه متناسب با وضع موجود مي باشد. اگر چنين اقدامي صورت نپذيرد، هدايت و تكامل بشر محقق نخواهد شد و خلقت عبث خواهد گشت.
آيه پنجم: سلامُ هي حتّي مطلعِ الفجرِ
پنجمين آيه، پنج كلمه دارد كه هفت نكته آن را نصب العين خويش قرار مي دهيم.
۱- شب قدر را با سلامتي توصيف كرده تا نگران و اظطراب از آينده برطرف گردد و اميد به موفقيت و ديدن نتيجه مطلوب حاصل آيد.
۲- در اينجا توجه به سلامتي مهم تر از شب قدر بوده، بدين جهت كلمه سلام را مقدم داشته است. اگر چه قواعد ادبي و مقررات در همه جا لازم و ضروري است، لكن رعايت اولويت ها مهم تر است. بر اين اساس گاهي بر حسب ضرورت مي بايستي برخلاف قواعد و قوانين عمل كرد. از اين رو خداوند در اينجا سلام را كه مهم تر است، مقدم بر هي آورده است.
۳- آن كسي كه به وادي سلامتي و دارالسلام رسيده، شب قدر را به خوبي شناخته و ديگر نيازي نيست كه نام شب قدر برايش بيان شود. همين كافي است كه با يك كلمه دو حرفي (هي) به او اشاره كنند و نيازي به توضيح ندارد.
۴- از مورد فوق روشن مي شود كه شيوه سخن گفتن اين است كه كلمات در حد ضرورت به كار برده شود، يعني كوتاه و گويا، مختصر و مفيد.
۵- اميدواري هاي زودگذر ارزش ندارد و چه بسا نتيجه معكوس دارد.
۶- براي تفهيم اين تحول و ظهور روشنايي، كوتاه ترين و زيباترين و مناسب ترين كلمه (فجر) به كار رفته است، آن هم با وزني كه معنا دارد. معناي فجر، شكافتن و جاري شدن آب است. مناسبتش اين است كه در شب قدر، سياهي و تاريكي دوران زندگي شكافته مي شود و آب حيات در بوستان زندگي جديد جاري مي گردد.
فَجرِ، با فتح،سكون و كسره اشاره به اين دارد كه قرآن از لوح محفوظ بر بيت معمور نازل شده، آنگاه از بيت معمور تدريجاً بر زمينيان (كسره) نازل گشته است.
۷- از آنجا كه هدف خلقت، تكامل بشر بوده و در اين مسير، مهم ترين عوامل، «اميد و حركت» و «وجود شرايط لازم و مناسب» است، خداوند متعال اين عوامل و زمينه ها را تامين كرده است. از يك طرف آينده روشن و صبح پيروزي را در پايان سوره بيان كرده و از طرف ديگر در مجموع سوره تفهيم نموده كه: در شب قدر، همه هستي ـ نه بعضي از آن ـ با بهترين شرايط براي تحول انسان فراهم گشته است.
005504.jpg

... از تو به سوي تو مي گريزم
ابوحمزه ثمالي از خواص و پرورش يافتگان سيدالساجدين علي بن الحسين(ع) به شمار مي رود. وي در محضرش به نيكويي باليد و به منزلتي دست يافت كه امام او را سلمان زمان خويش ناميد. دعاي ابوحمزه نيايش امام سجاد(ع) در سحرگاه هاي رمضان است كه آن را به ابوحمزه ثمالي تعليم فرموده است. ترجمان بخشي از اين نيايش در شب هاي قدر، به خوانندگان همشهري تقديم مي شود.
... خدايا!
توبه ام را چنان بپذير،
كه هرگز به نافرماني ات نگرايم،
و مرا به كردار نيك و انجام آن رهنمون شو؛
و چنان كن، اي پروردگار جهانيان.
كه تا زنده ام،
روز و شب از (نافرماني) تو بيمناك باشم.
خدايا!
هرگاه (باخود) مي گويم آماده شوم،
و در پيشگاه تو به نماز ايستم،
و با تو راز گويم،
(ناگاه) سستي و (بي رغبتي) به سراغم مي آيد،
و مرا از نماز و نيايش تو باز مي دارد!
(چرا چنين است و) مرا چه شده است؟!
كه هرگاه (مي پندارم) درونم به شايستگي گراييده،
و به حريم رو آورندگان به تو نزديك شده ام،
ابتلايي برايم رخ مي دهد،
كه گام هايم را ديگر بار مي لغزاند،
و مرا ـ اي سرورم ـ از خدمت تو باز مي دارد!
شايد (آن ابتلا بهانه اي بيش نباشد و)
اين تو باشي كه مرا از درگاه خود رانده
و از خدمت خويش محروم داشته اي
شايد مرا چنان يافته اي
كه شان تو را سبك شمرده ام،
و (از درگاه ات) دورم ساخته اي؛
يا مرا از خود روگردان ديده
و دشمنم داشته اي؛
يا مرا دروغ پرداز شناخته،
و از خود رانده اي؛
يا مرا نسبت به نعمت هايت ناسپاس شمرده
و محروم ساخته اي؛
يا مرا همنشين دانايان نديده،
و فرومايه ام پنداشته اي؛
يا مرا در جمع بي خبران ديده،
و از رحمت خود نااميد كرده اي؛
يا مرا با مجالس بيهودگان مانوس يافته،
و به ايشانم پيوسته اي؛
يا شايد نخواسته اي كه دعايم را بشنوي،
و از خود فاصله ام داده اي؛
يا به تباهي كردارم،
يا به بي شرمي ام (نسبت به تو) كيفرم كرده اي؛
پس. اي پروردگار من!
اگر از من درگذري (شگفت نيست)،
زيرا گذشت تو نسبت به خطاپيشگان پيشين بسي ديرپاست،
از آن كه بزرگواري ات فراتر از تنبيه تبهكاران است،
و من به سايه بخشش تو پناه مي جويم،
و هم از تو به سوي تو مي گريزم،
و انتظار دارم خطاي كسي را كه گمان نيك به تو دارد،
ناديده انگاري!

حوادث
زمين لرزه در سبزوار
زمين لرزه اي با قدرت ۴/۳ ريشتر ساعت ۳ و ۵۹ دقيقه بامداد روز پنجشنبه شهر سبزوار و اطراف آن را لرزاند.
شبكه لرزه نگاري خراسان وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران كانون اين زمين لرزه را ۱۸۰ كيلومتري غرب مشهد حوالي شهرستان سبزوار گزارش كرد.
ستاد حوادث غيرمترقبه شهرستان سبزوار اعلام كرد كه تاكنون گزارشي از خسارات احتمالي دريافت نكرده است.
سبزوار در ۲۲۰ كيلومتري غرب مشهد واقع است.

باران و كولاك شديد در انزلي
بارش باران همراه با وزش باد و كولاك شديد دريا از چهارشنبه شب شهر ساحلي انزلي را فرا گرفت.
هواشناسي گيلان بيشتر از نفوذ يك جبهه هواي سرد و مرطوب كه با جريانات ناپايدار سطوح مياني همراهي مي شود به منطقه خبر داده بود.
اين هواشناسي، پيامد اين سامانه جوي را، باد و باران شديد، مواج شدن دريا همراه با هجوم توده هواي سرد و بارش برف در ارتفاعات اعلام كرد.با نفوذ اين جبهه، دماي هواي شهر انزلي روز چهارشنبه حدود ۴ درجه كاهش يافت.
ميزان بارش باران در سطح شهر انزلي در اين مدت ۲۰ ميلي متر اعلام شده است.
در اين حال بارش شديد باران در شهر ساحلي انزلي سبب آب گرفتگي برخي معابر اين شهر شد و كولاك شديد و مواج بودن دريا ماهي گيران را مجبور به ترك دريا كرد.شهرستان ساحلي بندرانزلي با متوسط بارش دو هزار ميلي متر در سال يكي از پرباران ترين مناطق كشور به شمار مي رود.

آدم ربايي در شاهرود
آدم ربايان، قرباني خود از اهالي روستاي «كوهان» شهرستان شاهرود را در برابر دريافت ۵۰ ميليون ريال پول آزاد كردند. كوهان از توابع شهر ميامي با يك هزار و ۸۰۰ نفر جمعيت در ۹۰ كيلومتري شرق شاهرود قرار دارد.
به گفته خانواده اين فرد، آدم ربايان روز هشتم ماه جاري هنگامي كه «محمد پوريان» ۴۱ ساله در صحرا مشغول چراندن گوسفندان خود بود به گمان اين كه از افراد متمكن است، وي را با تهديد اسلحه ربودند.
قرباني كه چهارشنبه شب آزاد شد به خبرنگار ايرنا گفت: آدم ربايان دو نفر بودند كه به لهجه هاي افغاني، بلوچي و كردي سخن مي گفتند.
محمد پوريان افزود: وي را دو هفته در مخروبه اي در اطراف شهرستان سبزوار مخفي كرده بودند.برادر قرباني نيز ادعا كرد: نيروي انتظامي را در جريان ربودن برادرم و مكان تحويل پول قرار داديم.ربودن اين فرد سبب شد اهالي روستاي كوهان طي دو هفته گذشته چندبار نسبت به آنچه «ناامني گسترده، افزايش سرقت و عدم برخورد با اين موارد در منطقه» ناميدند با برگزاري تجمع در برابر فرمانداري و يا نامه نگاري به مسئولان انتقاد كنند.

نگراني از شيوع بيماري در بوشهر
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتي از توابع استان بوشهر گفت: شيوع بيماري هاي اسهالي در برخي از مناطق اين شهرستان نگران كننده است.
«عليرضا حاجيوني» روز پنجشنبه در نشست كميته سلامت شهرستان دشتي در سرسراي اجتماعات فرمانداري اين شهرستان افزود: متاسفانه عدم دسترسي به آب آشاميدني سالم و بهداشتي، دفع نامناسب زباله و بعضاً عرضه مواد غذايي غيربهداشتي بيماري هاي اسهالي در شهرستان دشتي افزايش يافته است.
وي با اشاره به اين كه مناطق شنبه و درازي از توابع دشتي بيشترين مبتلايان به بيماري هاي اسهالي را دارا است، تصريح كرد: براساس آمار موجود تعداد مبتلايان به بيماري هاي اسهالي در دهستان هاي شنبه و درازي به ترتيب در شش ماهه نخست امسال يك هزار و ۱۴۹ و ۳۸۶ نفر است.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتي يادآور شد: اين درحالي است كه اين آمار در مدت مشابه سال گذشته به ترتيب ۲۰۲ و ۳۸ نفر در دهستان هاي ياد شده، بوده است.
005506.jpg

سيل ۱۰ ميليارد خسارت وارد كرد
معاون فرماندار دهلران گفت: جاري شدن سيل در دو روز گذشته، ۱۰ ميليارد ريال خسارت به بخش راه هاي ارتباطي اين شهرستان وارد كرد.
در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه بيش از ۹۰ ميلي متر در شمال دهلران در بخش «زرين آباد» و ۲۳ ميلي متر در جنوب اين شهرستان باران باريد.
«نعمت ا... حيدري» به خبرنگار ايرنا افزود: بر اثر اين بارندگي ها كه با طغيان رودخانه مرزي «ميمه» توام شد، پل ارتباطي «نصريان» در مسير جاده دهلران - ايلام تخريب و پنج دهنه پل ديگر نيز آسيب ديد.وي گفت: با تلاش ستاد حوادث غيرمترقبه شهرستان اكنون به طور موقت اين مسير گشايش يافته و تردد در آن برقرار است.
حيدري ادامه داد: در جريان طغيان رودخانه ميمه افزون بر تخريب ۳۰۰ هكتار از زمين هاي زيركشت صيفي منطقه، به ده ها ايستگاه و سكوي تجهيزات انتقال آب نيز خسارت وارد آمد.به گفته وي، همچنين در اين حادثه ده ها راس دام عشاير منطقه گرفتار سيلاب شد. شهرستان دهلران در فاصله ۲۱۵ كيلومتري مركز استان ايلام واقع است.

شب هاي قدر در مصلا
روابط عمومي مصلاي امام خميني(ره) اعلام كرد: مراسم پرفيض احيا در شب هاي ۲۱ و ۲۳ ماه مبارك رمضان از ساعت ۳۰/۲۱ تا ۳۰/۲ بامداد با همراهي سخنرانان، مداحان اهل بيت و قاريان مشهور بين المللي در شبستان هاي پنجگانه مصلي برگزار مي گردد. شركت كنندگان مي توانند از در هاي شرقي مصلي وارد شده و خودروهاي خود را در پاركينگ هاي در نظر گرفته شده پارك كنند.

تعزيه خواني در فرهنگسراي بهمن
عشق و ارادت شيعيان جهان و ايرانيان به شخصيت والاي امير مومنان زبانزد خاص و عام است و همين تعلق خاطر كم نظير موجب شكل گيري مجالس شبيه خواني در سيره و صفات آن امام بزرگوار است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن، تعزيه هاي علوي تحت عناوين مجلس شهادت حضرت علي(ع) خوارج، جوانمرد قصاب، جنگ خندق، حضرت علي(ع) و قنبر (فضل و فتاح) و جنگ خيبر، شبيه خواني هاي منتخبي است كه از ۱۹ تا ۲۳ رمضان مصادف با شب هاي قدر و احيا و شهادت مولا علي(ع) همه روزه از ساعت۱۵ تا ۱۷ بعدازظهر در فرهنگسراي بهمن توسط تعزيه خوانان برگزار مي شود.
سوگواران علوي و روزه داران جهت شركت در اين مجالس مي توانند به نشاني: ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.
005510.jpg

«يتيمان كوفه» در فرهنگسراي هنر
كانون نمايش فرهنگسراي هنر به مناسبت ايام شهادت حضرت علي(ع) نمايش «يتيمان كوفه» به قلم سيدجواد هاشمي و به كارگرداني ولي ا... برجي را ساعت ۳۰/۱۵ روزهاي ۲۱ تا ۲۴ آبان به نمايش خواهد گذاشت. علاقه مندان مي توانند جهت ديدن اين نمايش به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند. ورود براي علاقه مندان رايگان و آزاد است.


نمايشگاه گروهي عكس
نمايشگاه عكس شامل آثار برگزيده عكاسان كانون عكاسان «مهرجوان» از امروز تا ۲۹ آبان در گالري فرهنگسراي جوان (خاوران) برپاست. اين عكس ها دربردارنده موضوعاتي اجتماعي، پرتره، مناظر طبيعي، شهري و تاريخي است كه توسط ۳۲ عكاس كانون مهر جوان ثبت شده اند. نگين ياراحمدي، آقاجان زاده، بالادست، پاشا، تمدن، سجادي، موسوي و... از جمله عكاساني هستند كه در اين نمايشگاه حضور دارند. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه كه بيش از ۴۰ عكس در آن ارايه شده مي توانند به فرهنگسراي جوان واقع در ميدان خراسان، خيابان خاوران مراجعه كنند.

تحليل غزل معروف «علي اي هماي رحمت»
باشگاه راديويي جوان در نوزدهمين روز از ماه مبارك رمضان، مصادف با روز ضربت خوردن حضرت علي(ع) به بحث و بررسي، مرثيه سرايي، اشعار مذهبي و مديحه سرايي خواهد پرداخت.
اين برنامه كه در اين روز توسط كانون شاعران جوان اجرا مي شود با حضور كارشناس برنامه، شكارسري، آثاري از اعضاي خود را كه در مدح و مرثيه حضرت علي(ع) سروده شده است مورد نقد و بررسي قرار مي دهد و پس از خواندن غزل معروف «علي اي هماي رحمت» از سروده هاي محمدحسين شهريار به تحليل آن خواهد پرداخت.
«باشگاه راديويي جوان» در قسمت «رنگ و نقشي از يك شاعر» به معرفي زهره عبدالرحيم شاعر جواني كه اشعاري در مدح اميرالمومنين علي(ع) سروده است، اختصاص دارد.
«فاجعه در رمضان» عنوان نمايشي است كه توسط گروهي از بازيگران راديو اجرا و پخش خواهد شد.
اين برنامه روز جمعه و از ساعت ۲۰ به سردبيري: حسن قاسمي، نويسندگي: ريحانه يزدان دوست و تهيه كنندگي: زهرا عبدا...زاده از شبكه جوان پخش مي شود.

نمايشگاه كتاب در نياوران
نمايشگاه ۱۵۰ عنوان كتاب و رساله پژوهشي در فرهنگسراي نياوران برپا شد.
فرهنگ عامه، آداب و رسوم و مردم شناسي مضمون هاي كتب ارايه شده در اين نمايشگاه است.
اين نمايشگاه با همكاري پژوهشكده مردم شناسي ميراث فرهنگي، شوراي فرهنگ عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز تحقيقات صدا و سيما و جمعي از ناشرين كه به طور تخصصي در حوزه فرهنگ عامه پژوهش مي كنند، داير شده است.
اين نمايشگاه تا ۲۸ آبان ماه برپا خواهد بود.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
جوان
رسانه
زمين
علم
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  جوان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |