جمعه ۲۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۱
آيا مي دانيد ميزان توليد اطلاعات در جهان چقدر است
005992.jpg
امير طالباني
حجم توليد اطلاعات در سطح جهان روندي كاملاً تصاعدي و شگفت انگيز را طي مي كند. استفاده از اطلاعات در صورتي كه به توليد و ارايه دانش و دانايي منتهي گردد، مي تواند دستاوردهاي مثبتي را براي يك جامعه به دنبال داشته باشد در غير اين صورت فقط سرمايه هاي ملي كه مهم ترين آن عنصر زمان است را از دست خواهيم داد.
يكي از ويژگي هاي مهم عصر اطلاعات، ميزان توليد، ذخيره سازي و نشر اطلاعات در جهان است. اكثر كارشناسان و متخصصين فناوري اطلاعات بر اين باور هستند كه در عصر حاضر ما با اقيانوسي از اطلاعات مواجه بوده و مي بايست در عوض پرتاب كردن خود به درون اين اقيانوس با نحوه شنا كردن درون آن آشنا شويم. با توجه به ميزان رشد سي درصدي اطلاعات ذخيره شده در هر سال، ما شاهد تغييرات اساسي در اكولوژي انساني هستيم. همه چيز عمومي بوده و همه چيز در حال ثبت و ضبط است.
سازمان ها و موسسات، نيازمند مديريت هوشمندانه اطلاعات هستند. استفاده از راه  حل هاي مبتني بر فناوري  اطلاعات صرفاً در اين راه كارساز نبوده و ما همچنان نيازمند بررسي و آناليز دقيق و موشكافانه اطلاعات هستيم.
بشريت امروز در حال غرق شدن در اطلاعات است و ما نيازمند استفاده از روش هاي مطلوب تر به منظور سازماندهي و مديريت اطلاعات هستيم. فناوري اطلاعات، هرگز جايگزين تفكر هوشمندانه و قدرت تحليل گري انسان نخواهد شد. اطلاعات توليد شده همواره صحيح و درست نبوده (در واژه اطلاعات هيچ گونه جايگاهي در رابطه با صحت و درستي اطلاعات و حتي كيفيت پيش بيني نشده است) و مي بايست پالايش و بهينه سازي اطلاعات توسط كارشناسان متخصص هر شاخه از علوم در جهت توليد دانش به دقت صورت پذيرد.
شايد اين سؤال مطرح گردد كه چه ميزان اطلاعات در هر سال توليد مي گردد؟ در سال ۲۰۰۲، براساس بررسي انجام شده ميزان توليد اطلاعات جديد به مرز پنج اگزا بايت (Exabytes) رسيده است. اطلاعات توليد شده بر روي چهار رسانه ذخيره سازي كاغذ، فيلم، مغناطيس و نوري، ذخيره و از طريق چهار كانال الكترونيك تلفن، راديو، تلويزيون و اينترنت قابل دسترس و استفاده هستند.
براساس تحقيقاتي كه توسط دانشگاه بركلي كاليفرنيا طي هر سال صورت مي پذيرد، حجم اطلاعات توليد شده در جهان، منابع ذخيره سازي، اطلاعات و كانال هاي متفاوت نشر اطلاعات مورد تجزيه و تحليل دقيق قرار مي گيرد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي نكات مهم آخرين نتايج منتشر شده پروژه تحقيقاتي فوق، پرداخته و با آخرين دستاوردهاي بشريت در رابطه با توليد و نشر اطلاعات (خصوصاً اينترنت) بيشتر آشنا شويم. در بخش اول اين مقاله، به روش استفاده شده در تحقيق انجام شده و خلاصه اي از نتايج منتشر شده، اشاره مي گردد.
يك اگزا بايت چقدر است؟
006142.jpg

روش تحقيق
دانشگاه بركلي در سال ۲۰۰۰ مطالعه اي را در زمينه ميزان توليد اطلاعات طي سال انجام و نتايج آن نيز منتشر و در اختيار علاقه مندان قرار گرفت. در اين گزارش، ميزان توليد اطلاعات در سال ۱۹۹۹ بين يك تا دو اگزا بايت برآورد گرديد. دانشگاه فوق، در تابستان ۲۰۰۳، تحقيقات مجددي را در اين راستا و با استفاده از داده هاي سال ۲۰۰۲ انجام داد تا اطلاعات لازم در خصوص ميزان توليد و مصرف اطلاعات به صورت دقيق تر، مشخص گردد. برخي از داده هاي سال ۱۹۹۹ در مطالعه فوق تغيير كردند. علت اين امر شناسايي منابع اطلاعاتي جديد بود. برآورد قبلي در رابطه با ميزان توليد اطلاعات در سال ۱۹۹۹، به دو تا سه اگزا بايت، تصحيح شد (عدم تخمين مناسب در رابطه با بايگاني سيستماتيك اطلاعات). در مطالعه جديد انجام شده، دو موضوع ديگر و مرتبط با اينترنت به پروژه تحقيقاتي اضافه شد. در اين راستا به منظور تخمين اندازه پوسته وب و تعريف منابع، عمليات و محتوي صفحات وب، نمونه هاي مختلفي از وب مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. همچنين در اين راستا به بررسي اين موضوع هم پرداخته شد كه كاربران به چه صورت از اطلاعات اينترنت، استفاده كنند(هدف، عمدتاً بررسي جايگاه هارد ديسك هاي موجود در كامپيوتر ها DESKTOP به منظور ذخيره سازي اطلاعات است.)
با توجه به اين كه اطلاعات با فرمت هاي متفاوت توليد و يا از رسانه هاي مختلفي به منظور توزيع آنان استفاده مي گردد، استاندارد منحصر به فردي در رابطه با اندازه گيري ميزان اطلاعات توليد شده طي هر سال وجود ندارد (عدم وجود يك واحد اندازه گيري استاندارد با توجه به ماهيت متفاوت اطلاعات و روش هاي مختلف توزيع اطلاعات). در اين راستا و به منظور دستيابي به يك استاندارد قابل قبول، محققين دانشگاه بركلي تمامي فرمت هاي متفاوت اطلاعات و رسانه هاي ذخيره سازي را به يك استاندارد واحد تبديل كردند.
ترا بايت (Terabyte)، يك واحد استاندارد اندازه گيري به منظور سنجش ميزان اطلاعات جديد است. استاندارد فوق، با توجه به اين كه اكثر اطلاعات جديد به شكل ديجيتال بوده و ساير فرمت هاي ذخيره سازي اطلاعات نيز به سرعت به سمت ديجيتالي شدن در حركت بوده (مثلاً تصاوير ديجيتال جايگزين تصاوير سنتي) و يا به صورت ديجيتال آرشيو مي شوند (مثلاً نشر روزنامه ها بر روي وب) مفيد و كارساز خواهد بود. استاندارد فوق، صرفاً به ارزيابي و سنجش حجم اطلاعات توليد شده اشاره داشته و در رابطه با كيفيت اطلاعات با يك فرمت خاص و يا كاربرد آن در جهت اهداف متفاوت، معياري را ارايه نمي دهد.
جدول واحد هاي متفاوت سنجش و اندازه گيري اطلاعات ديجيتال را نشان مي دهد. در اين راستا و به منظور تجسم ابعاد هر يك از واحد هاي فوق، نمونه  مثال هايي نيز ذكر شده است تا برداشت و تصوري واقعي از واحد هاي اندازه گيري در ذهن خواننده ايجاد گردد. (مثال هاي ارايه شده با تقريب هستند)

جهانگرد
كشورهاي جهان با مديريت بين المللي اينترنت موافقت كردند
005980.jpg
005982.jpg

با توافق كشورهاي جهان مديريت بين المللي اينترنت از اين پس جايگزين مديريت فعلي خواهد شد كه هم اكنون تحت نظر شركت آمريكايي و نيمه خصوصي ICANN انجام مي گيرد. نصرا... جهانگرد نماينده ايران در اين مذاكرات با بيان اين خبر به آي تي ايران گفت: در اين جلسه كه آخرين جلسه قبل از برگزاري اجلاس سران بود و نمايندگان تمامي كشورهاي شركت كننده در آن حضور داشتند مذاكرات مفصلي انجام گرفت و با تلاش دولت سوييس به عنوان ميزبان اين اجلاس تقريباً تمامي اختلافات كشورهاي جهان درباره اعلاميه اصول برطرف شد. به گفته جهانگرد در اين جلسه پذيرفته شد كه سياستگذاري و توسعه اينترنت حق دولت هاست كه اين كار هم اكنون توسط دولت آمريكا انجام مي گيرد و قرار بر اين شد كه توسعه اينترنت با مشاركت دولت ها، سازمان ملل، بخش خصوصي و NGO ها انجام گيرد. به گفته جهانگرد مقامات آمريكايي در ابتدا با اين موضوع مخالفت مي كردند اما سرانجام به خواست جامعه بين المللي تن دادند. دبير شوراي عالي اطلاع رساني كه هم اكنون در ژنو به سر مي برد خاطرنشان كرد كه موضوع مورد اختلاف ديگر موضوع كپي رايت و حق دسترسي آزاد مردم به اطلاعات بود كه اين دو مساوي هم تلقي شد. همچنين بحث جلوگيري از عدم اقدام يك جانبه عليه كشورها و بحث كمك هاي مالي براي كشورهاي عقب افتاده نيز با موافقت اعضا در اعلاميه اصول قرار گرفت. جهانگرد افزود: همچنين حق دسترسي به اينترنت براي همه دولت ها و حتي مناطق اشغال شده خارجي نيز مورد تاييد قرار گرفت كه به عنوان مثال به اين ترتيب حق كشوري چون فلسطين براي دسترسي آزادانه به اينترنت محفوظ شناخته مي شود. وي تاكيد كرد تقريباً همه پيشنهادهاي ايران براي ثبت در اعلاميه اصول مورد پذيرش قرار گرفته كه از جمله آنان مي توان به بحث گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها و موضوع مقابله با پورنوگرافي كودكان اشاره كرد. به گفته جهانگرد ايران جزو ۶ ـ ۵ كشور فعال در اين اجلاس بود و در طي دو روز برگزاري اين اجلاس دولت سوييس هم مشورت هاي متعددي را با گروه ايراني انجام داد. وي همچنين از حضور رييس جمهور خاتمي در آخر اين هفته در اجلاس سران ژنو خبر داد و افزود: آقاي خاتمي برنامه بسيار فشرده اي در اين اجلاس دو روزه داشتند كه از جمله آنان مي توان به دو سخنراني، چندين ملاقات مهم و جلسه مطبوعاتي اشاره كرد. چهارشنبه و پنجشنبه گذشته اجلاس سران جامعه اطلاعاتي با حضور روساي جمهور بيش از شصت كشور جهان و ده ها وزير و شخصيت عالي رتبه دولتي و غيردولتي در ژنو سوييس برگزار شد. اعلاميه اصول كه به نوعي مهم ترين بخش اين اجلاس است تا قبل از اين به دليل اختلافات بين اعضا وضعيت بلاتكليفي را داشت و حتي مقامات سوييسي از ايجاد تفاهم درباره آن تا قبل از اجلاس ابراز نااميدي كرده بودند.

مكث
هداياي الكترونيك در كريسمس امسال
005988.jpg

اكثر خانواده هاي ايتاليايي از سال ۲۰۰۰ به بعد در كريسمس به اعضاي خانواده خود وسايل الكترونيك هديه مي دهند.
به گزارش خبرگزاري ملي ايتاليا (آنسا) خانواده هاي ايتاليايي در كريسمس ۲۰۰۴ كه در اين كشور از ۲۵ دسامبر آغاز خواهد شد بيش از ۵۹۴ ميليون يورو يعني پنج ميليون يورو بيشتر از سال گذشته براي خريد هدايا و چيدن ميز كريسمس هزينه خواهند كرد. خريد بيش از حد خانواده هاي ايتاليايي كه بيشتر شامل وسايل الكترونيك و كارت پستال هاي كريسمس است،نسبت به سال گذشته بسيار افزايش داشته است.
بنابراين گزارش متوسط ماهانه فروش كالاهاي الكترونيك مثل لوح فشرده، ويديو تلويزيون و راديوضبط ۷۵ درصد و انواع لوازم خانگي بيش از ۶۵ درصد افزايش يافته است.
همچنين در خصوص مواد خوراكي، ايتاليايي ها برعكس سه دهه گذشته ترجيح مي دهند از انواع شكلات در چيدن ميز كريسمس استفاده كنند و خريد اين محصول غذايي ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش داشته است. برعكس خريد ماهي آزاد ۱۵ تا ۲۰ درصد كاهش يافته است. به گفته كارشناسان گراني كالاها در دسامبر ۲۰۰۳ فشار زيادي به خانواده هاي طبقه متوسط و كم درآمد به خصوص كارگران و بازنشستگان وارد خواهد كرد.

افزايش شكاف ميان كشورها در استفاده از اينترنت
سازمان ملل اعلام كرد شكاف ميان كشورها در استفاده از اينترنت بيشتر شده است. به گزارش CNN بررسي سالانه اي كه ITU در اين باره يك هفته قبل از شروع اجلاس جامعه اطلاعاتي در ژنو منتشر كرد نشانگر اين موضوع است. مايكل هينگس مدير اين پروژه تحقيقاتي گفت: گزارش حاوي ۲۴۲ صفحه است كه در آن فاصله ديجيتالي ميان كشورها را به طرز دقيق و گرافيكي نشان مي دهد، به گفته وي به عنوان مثال در جاماييكا حدود ۲۳ درصد از مردم با اينترنت كار مي كنند كه اين رقم پنج برابر رقمي است كه دولت اين كشور اعلام كرده است. در پرو نيز دو برابر شدن تعداد كاربران بيشتر در ناحيه پايتخت صورت گرفته است. برخي از كشورها آمارشان را مبني بر تعداد خطوط تلفن اختصاص يافته به اينترنت گذاشته اند اما اين آمار صحيح نيست. مثلاً در مكزيك ۷۰ درصد مردم با اينترنت كار مي كنند اما تعداد خطوط تلفن نشان مي دهد تنها دو درصد مردم از اينترنت استفاده مي كنند، گزارش كامل اين پروژه قرار است در اجلاس به صورت مبسوط بررسي شود.
005986.jpg

۷۶ هزار مورد براي نفوذ به تجهيزات امنيت سايبر آمريكا
مقامات وزارت امنيت داخلي آمريكا اعلام كردند كه انجام فعاليت هاي تروريستي سايبر كه از طريق اينترنت انجام مي شود ممكن است موجب هرج و مرج شود.
طبق اعلام تام ريج وزير امنيت داخلي آمريكا كه در ميان نمايندگان امنيت سايبر شركت ها و سازمان هاي مختلف آمريكايي سخن مي گفت، بيش از ۷۶ هزار تلاش براي نفوذ به تجهيزات امنيت سايبر ايالات متحده صورت گرفته است.
اما وي تاكيد كرد كه اين حملات تا به امروز از پيچيدگي چنداني برخوردار نبوده اند و نتوانسته اند اختلال چنداني نيز در فعاليت هاي صورت گرفته ايجاد كنند ولي نبايد انتظار داشت كه اين وضعيت تا ابد ادامه داشته باشد.
وي افزود: مشكل آن است كه ممكن است تروريست ها با استفاده از ويروس هاي كامپيوتري به سيستم هاي اداري، تجاري، بانك ها، سيستم هاي تجاري و مخابراتي و ارتباطي نفوذ كنند.
در حال حاضر اداره امنيت ملي سايبر آمريكا با انجام عمليات شبيه سازي به دنبال ارزيابي سرعت واكنش و نحوه ارتباط اينترنتي وزارتخانه هاي دولتي و شركت هاي تجاري است.

كلاه هاي اينترنتي پليس انگليس
پليس شهر ساسكس انگلستان از كلاه هاي دوربين دار استفاده مي كند، به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي مسئولان پليس اين شهر اعلام كرده اند، كلاه هاي دوربين دار تنها در شرايطي كه احتمال بروز ناآرامي بسيار بالا است مورد استفاده قرار مي گيرند. بنابراين گزارش، لنز اين دوربين كه در درون كلاه هاي پليس تعبيه شده است در پشت آدم كلاه پنهان مي شود و در درون كلاه فرستنده اي تصاوير ضبط شده را به مركز پليس و يا ماشين هاي گشت منتقل مي كند. گفتني است اين دوربين در بيرون كلوپ هاي شبانه و يا براي كنترل تماشاچيان مسابقات فوتبال است.

نگاه
توسعه دانايي محور
005990.jpg

حسن فرنودي
در سال ۱۹۹۰ توسط بسياري از انديشمندان و كارشناسان مباحث توسعه مدلي از توسعه مورد تاكيد قرار گرفت كه طي پياده سازي و اجراي آن حاكميت مردم به عنوان بازيگران واقعي به رسميت شناخته شود. اين روند، در طي زمان و با تركيب شدن و تاثير گرفتن از جريانات فكري و تحولات جهاني آن سال ها توسعه پايدار را به عنوان مدل نويني از توسعه مورد بررسي و چالش قرار داد. ورود به هزاره سوم با پيشرفت ها و فناور ي هاي مختلف در تمامي ابعاد علمي و فني همراه بود و مردم اين دوره از حيات بشر براي عصري كه در آن زندگي مي كردند عنوان عصر اطلاعات را برگزيدند. تنوع و گسترش ابزارها و زيرساخت هاي تكنولوژيك از يك سو و توسعه فوق العاده دانش و اطلاعات بشر از سوي ديگر و همچنين تاثير متقابل و فزاينده اين دو شاخص عمده عصر اطلاعات كه از آن به عنوان فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي ياد مي شود، باعث شد تا سير توسعه تكنيك و دانش بيش از پيش سريع تر شود. با اين زمينه لازم بود كه انسان به عنوان بازيگر و كارگردان اين عرصه هويت و نقش تازه اي را براي خود بيابد. لذا با اين هدف و با توجه به تجربيات گذشته از مدل هاي مختلف توسعه و همچنين با بررسي نقش و جايگاه انسان در هر يك از آنها به تعريف جديدي از توسعه براساس محوريت انسان دست يافت و عنوان آن را توسعه دانايي محور برگزيد، انسان عصر اطلاعات براي پايه ريزي و ساختارسازي جامعه اطلاعاتي نياز به طراحي و استانداردسازي اصول و چارچوب هاي توسعه با توجه به اولويت ها و ظرفيت ها و امكانات جديد داشت. بنابراين مبحث توسعه در قرن بيست و يكم نيز به عنوان يك عنصر محوري در برنامه هاي عمومي جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت. اما آنچه كه توسعه دانايي محور را به عنوان يك الگوي جديد و جامعه دانايي محور را به عنوان منعطف ترين جامعه از ساير مدل ها و جوامع جدا مي سازد توجه جدي اين مدل به مبحث توسعه منابع انساني به عنوان يك زيرساخت اساسي است. اين مدل توسعه با ديدگاه فوق العاده پراهميتي كه نسبت به آموزش قايل است جايگاه ويژه اي را براي خلاقيت، فرهنگ، مشاركت، تعليم و تربيت عمومي، آموزش هاي عالي، دسترسي عمومي به امكانات و دانش، تامين نيازهاي اساسي و بنيادين انسان به عنوان اولويت و استاندارد برگزيده است. بنابراين جامعه دانايي محور با توجه به نقش و اهميت بالايي كه براي انسان قايل است با توجه به استانداردهايي كه پيش روي او گذاشته است سعي مي كند نيازهاي انساني را از ميان اين استانداردها و اولويت ها پيدا كند و در رفع و بهبود آنها تلاش كند. آموزش در جامعه دانايي محور به عنوان يك ركن اساسي بهترين بستر براي توسعه اطلاعاتي است و اين توسعه اطلاعاتي دقيقاً  به خاطر فراهم سازي و اهميت به نقش والاي تمامي انسان ها و به اصطلاح شهروندان جامعه دانايي محور است.
از سوي ديگر دستيابي به يك جامعه دانايي محور بدون توجه و پرداختن به موضوع تربيت نيروهاي انساني متخصص در تمام زمينه هاي موردنياز جامعه براي قرار گرفتن در جريان توليد، طبقه بندي و انتقال اطلاعات امري غيرممكن و محال جلوه مي كند. بنابراين مي طلبد كه در تعيين اولويت هاي آموزشي براي جامعه دانايي محور نقش و جايگاه ويژه اي براي مسئله توسعه منابع انساني قايل شويم. زيرا انسان به عنوان ركن توسعه بايد به عنوان محور اساسي برنامه ها و روش هاي توسعه قرار گيرد و اين امكان برايش فراهم باشد تا در قالب جامعه دانايي محور قادر به پرورش خلاقيت ها و استعدادهاي خود باشد.
005984.jpg

نمايشگرهاي ۸۶ اينچي سال ۲۰۰۵ به بازار مي آيند
شركت سامسونگ با نمايش مانيتور جديد ۵۷ اينچي خود خبر از ورود نسل پنجم ال سي دي ها داد.
خط توليد اين محصول كه بزرگ ترين نمايشگر LCD و TFT در جهان به شمار مي رود و از ماه سپتامبر آزمايش شده هنوز شروع نشده است. ويژگي نمايشگرهاي نسل پنجم استفاده از شيشه هايي در ابعاد ۱۱۰ در ۱۳۰ سانتي متر (۴۳ در ۵۱ اينچ) است. پارك سونگ، سخنگوي سامسونگ در شهر سوآن كره گفت: حتي خط توليد نمايشگر ۵۴ اينچي نيز كه در سال گذشته ارايه شد، شروع نشده؛ اما محصول ۴۶ اينچي به توليد انبوه رسيده و در دسترس علاقه مندان است. وي در خصوص جزييات فني بزرگ ترين نمايشگر ال سي دي جهان گفت: رزولوشن تصويري آن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پيكسل است.
نسبت كنتراست رنگ نيز هزار به يك است و سطح درخشندگي آن ۶۰۰ كاندلا در هر مترمربع است. حداكثر پاسخگويي تصويري نيز هشت ميلي  ثانيه با توليد ۷۵ درصد تكثير رنگ است. صفحه ۵۲ در ۳۰ اينچي آن كمتر از دو اينچ ضخامت دارد، وزن آن ۲۱ كيلوگرم است و مصرف برق آن ۳۵۰ وات در بهترين وضوح تصويري است. شركت سامسونگ هيچ قيمت تقريبي براي آن در نظر نگرفته است، اما هم اينك نمايشگر ۴۰ اينچي خود را به قيمت پنج هزار دلار عرضه مي كند. اين شركت قصد دارد نمايشگر ۷۳ و ۸۶ اينچي خود را تا اواسط ۲۰۰۵ عرضه كند.

رسانه
ادبيات
ايران
تكنيك
داستان
زمين
شهر
علم
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |