جمعه ۲۱ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۱
گاهي مهربان
006004.jpg

ترجمه: نسيم جاويد
كوه ها و صخره هاي غول پيكر، خشن و رام نشدني به آساني فريب پنجه هاي نوازشگر را مي خورند و اجازه مي دهند به حريم خصوصي شان سرك بكشيم. بر روي قلوه سنگ هاي كنگره دار و زبر پا بگذاريم و حس صعود را تجربه كنيم. نياز عميق ما به طبيعت از هر منفذ و روزنه اي به دنبال راهي براي ارضاي خود است و شاخه هاي ورزشي پيوند خورده به طبيعت مجالي است براي ميدان دادن به اين نياز پرعمق. پرداختن به يكي از اين شاخه ها از جنبه شرح قوانين، نتايج مسابقات، معرفي باشگاه ها و غيره كاري دوباره است و ممكن است در حد يك خبر و مقاله باقي بماند. اما شايد گاهي سفر به اعماق يك رشته ورزشي و حس و حال موجود در آن ناخودآگاه جسم غيرفعال و خموده  شهريمان را تكاني دهد و جرقه انگيزه اي در ذهنمان روشن شود. رشته صخره نوردي يكي از رشته هاي پرطرفدار در سرتاسر دنياست. صخره نوردي رشته اي است كه به توصيف يكي از ورزشكاران آن، ورزشي است هم براي جسم و هم براي ذهن. فعاليتي كاملاً فيزيكي كه با تسلط، درايت و انديشه همراه است. در نام اين رشته كلمه صخره سنگيني مي كند و شايد همين كلمه است كه با شنيدن و خواندنش تنها مخاطرات آن در ذهن متبادر مي شود. اما برخلاف تصور بسياري صخره ها  مهربان تر از ذهنيت ما هستند. شايد تا همين جا اگر خواننده خانمي باشيد - به خصوص خانمي با فقر حركتي رايج - از خواندن باقي مانده مطلب صرفنظر كنيد اما جالب است بدانيد امروزه در اكثر كشورهاي دنيا، رشته صخره نوردي مخصوص بانوان نيز وجود دارد. اين رشته شامل دو بخش سالني و فضاي آزاد، ورزشكاران علاقه مند متعددي را مجذوب خود كرده است. بخش سالني با به وجود آوردن فضايي مشابه، قابل استفاده براي صعودهاي آسان و دشوار است. در اين بخش ديواره هايي با شيب هاي متفاوت به همراه منفذهايي بسته به نوع صعود تهيه شده است. اين ديواره ها كوهستان هاي مصنوعي اي هستند كه ورزشكاران را به مبارزه مي طلبند. اما آنچه دو بخش اين رشته را از هم جدا مي كند همان نياز عميق ماست به طبيعت. «حس خوبي است وقتي در بين صخره  هاي عظيم و غول پيكر محصور مي شوي. گردنت براي تماشاي قله خميده  تر نمي شود و فكر مي كني رسيدن به آن محال است. اما وقتي پا به صخره اي مي كوبي مثل اين است كه انرژي اي معادل تمام عظمت يك كوه به كمكت مي آيد. بعد از آن فقط لذت است.» اينها توصيف خانم لي جول گينگ يك صخره نورد چيني است. او نيز مانند ساير ورزشكاران اين رشته، لحظه هاي صعود را لحظاتي مهيج  و تجربه هايي ناب مي داند. اين حس ها و تجربه ها تا حدي وسوسه انگيزند كه نتوانسته اند چنين رشته خشن و قدرتي را به رشته اي مختص مردان تبديل كنند.
«ابتدا فقط به خاطر فضاي خاص اين رشته به آن وارد شدم و از جنبه سرگرمي در دوره  هاي ابتدايي باشگاه شركت كردم. اما كم كم به كوه ها علاقه خاصي پيدا كردم. امروز فكر مي كنم آنها نيروهاي سحركننده اي دارند.»
لي اين رشته را براي خانم ها مساعد مي داند. چرا كه بخش سالني نيز مكمل فضاي آزاد است و جايي براي گلايه نمي  گذارد. آنچه امروز در ورزش صخره نوردي وجود دارد با روزهاي آغازين تولدش در سال هاي ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۱ تفاوت بسياري كرده است. استفاده از طناب هاي اليافي و محكم به همراه ميخ هاي مخصوص، روش سنتي و خاص آن زمان بود. كشورهاي مختلفي از جمله هندوستان، ژاپن، چين و كشورهاي اروپايي متفاوتي از جمله كانادا، آلمان و غيره كوهستان هاي بسياري را در تاريخچه اولين صعودشان ثبت كرده اند و قسمتي كه قابل توجه است رشد سريع و مقبول اين رشته در كشورهاي شرق و جنوب آسيا - رابطه اي مستقيم با موقعيت جغرافيايي آنها دارد - است.
006006.jpg
006002.jpg

در سال ۱۹۳۶ اولين گروه صخره نوردي بين المللي متشكل از چند كشور پيشتاز در اين رشته تشكيل شد. اين تيم، تيم مرجعي به عنوان تمام تيم  هاي محلي كشورهاي گوناگون به حساب مي آمد. در طول جنگ جهاني دوم بيش از چهار هزار عضو از باشگاه هاي صخره نوردي به ارتش ملحق شدند. فيزيك مناسب و توان بدني بالاي آنها نياز ويژه ارتش در زمان جنگ بود. بعد از اين دوران تحول اساسي و توسعه ويژه اي در اين ورزش به وجود آمد و سير صعودي در پيش گرفت. لي در مورد تحولات رشته مورد علاقه اش مي گويد: «تحول اساسي در وسايل مورد نياز و همچنين برخي قوانين است. سال هاي زيادي مي گذرد كه استفاده از روش هاي سنتي منسوخ شده است. امروز به جاي كوبيدن ميخ هاي طويل از بست هاي ويژه اي استفاده مي شود. اين بست ها انواع متفاوتي دارند و بسته به نوع سنگ ها و صخره ها تغيير مي كنند. از طرفي براي ورزشكار اين رشته امنيت جاني از اهميت بالايي برخوردار است. ارتفاع هاي چند هزار متري، دره هاي عميق و گاهي شرايط جدي غيرقابل پيش بيني، صعود را با خطرات مرگباري همراه مي كند اما خوشبختانه با توسعه وسايل صخره نوردي بحث امنيت و بيمه شدن ورزشكار به بالاتر از نود درصد رسيده است. طناب هايي كه از رشته هاي فولادي به هم بافته تشكيل شده است و همچنين انواع كمربندهاي حفاظتي و آموزش صحيح، آرامش خاطر نسبي را براي ورزشكار به همراه مي آورند. مي گويم نسبي چون ورزشي كه با طبيعت گره خورده است، گاهي خشن و گاهي مهربان است. كسي كه وارد اين رشته ورزشي مي شود بايد اهل خطر و ريسك باشد.» يكي از اهدافي كه در تحول وسايل مورد نياز صخره نوردي همواره رعايت شده است، توجه به حفظ طبيعت است. به عنوان مثال واسطه  هايي كه براي صعود مورد استفاده قرار مي گيرند - بست هاي امروزي - از ويژگي هاي مخصوص سنگ ها از جمله شيارها و برجستگي هايشان به جاي نصب كامل و ايجاد حفره از طريق كوبيده شدن - مانند ميخ هاي صعود - استفاده مي كنند.
ظاهر اين شاخه ورزشي آنقدر خشن و دور از ذهن است كه حتي بخش سالني آن نيز غيرقابل انجام به نظر مي رسد. اما آنچه امروزه اكثر باشگاه ها بر آن تمركز كرده اند، دعوت و جذب علاقه مندان اين رشته در حد آماتورهاي بي تجربه و ملموس كردن اين رشته در اذهان عمومي است.
فرد وودمن مدير باشگاه صخره نوردي FRC در كانادا مي گويد: «يك صخره نورد چه در صعودي مشكل باشد و چه آسان يك صخره نورد است و ما به تمام ورزشكارانمان قبل از هر چيز اين را مي آموزيم. وقتي شخصي از صعودهاي آسان لذت برد و در ميدان انگيزه قرار گرفت تا تبديل شدن به يك صخره نورد حرفه اي فاصله اي ندارد. ما متقاضيان زيادي هم در بخش فضاي آزاد و هم سالني داريم. در باشگاه FRC بيش از ۳۰۰ عضو فعال اعم از مرد و زن فعاليت دارند و آنچه به روشني قابل مشاهده است، ماهيچه هاي ورزيده، قواي بدني بالا و درصد تحرك مطلوب ورزشكاران است.» وودمن درباره فعاليت باشگاه مي گويد: «دوره هاي گنجانده شده براي اين رشته شامل بخش هاي متفاوتي است كه بر حسب طي شدن زمان مناسب و نتايج مطلوب قابل ارتقاست. مراحل مبتدي، متوسط و پيشرفته بخش هاي اصلي يك دوره كامل را تشكيل مي دهند.
005998.jpg
006000.jpg

تمرين هاي ارايه شده و تمركز بر حركات بدني، در هر دوره متفاوت است. پس از طي شدن كامل دوره ها يك صخره نورد اطلاعات جامعي در مورد انواع صخره ها، شرايط آب و هوايي، اقليم هاي متفاوت، خطرات و مشكلات غيرقابل پيش بيني و بسياري از مسايل ديگر به دست مي آورد. تمام سعي بر اين است تا هر آنچه يك ورزشكار صخر ه نورد براي صعود نياز دارد، در اختيارش قرار گيرد.»
سايت تبليغي صخره نوردهاي FRC ، با صفحه هاي نمايشي جذاب و متنوع و همين طور شعارهاي تحريك كننده باشگاه از طريق اينترنت علاقه مندان را براي تجربه كردن اين رشته به وسوسه مي اندازد. اين سايت تلاش دارد با تغيير ذهنيت بازديد كنندگان فضاي هول انگيز و غيرقابل لمس اين رشته را به يك سرگرمي و تجربه اي نو و به يادماندني تبديل كند. تورها و كمپ هاي برگزار شده مختلف با شرح برنامه ها و ساعت هاي دقيق  فعاليت هايشان، شرايط يكساني را براي مناطق متعدد ايجاد كرده اند. اين تورها به صورت بين المللي نيز برگزار مي شود و صخره نوردهاي غيرحرفه اي و آماتور از كشورهاي مختلف را به نبرد مي كشند. جملاتي با خاموش و روشن شدن توجه هر بازديد كننده اي را به خود جلب مي كند. لحظاتي جادويي داشته باشيد، نترسيد، تجربه كنيد. در هر سني باشيد، چه مرد و چه زن!
تاريخ دقيقاً جديدترين تورهاي صخره نوردي ثبت شده است. ليستي از وسايل شخصي مورد نياز نيز ذكر شده است. علاقه مندان مبتدي نيز مي توانند بدون هرگونه تجربه اي در فضاي آزاد كوهستان حضور يابند و با صخره هايي كه شرايط مساعدي براي صعودهاي آسان دارند، لحظاتي شاد و مفرح داشته باشند.
هر متقاضي مي تواند حتي از طريق آن لاين ثبت نام و در تور حضور يابد. ارايه امكانات و شرايط اين چنين در بسياري از كشورها باب شده است و فضايي مناسب از جنب و جوش و تقلا و صرف انرژي ايجاد كرده است.
«وقتي به سنگ ها چنگ مي زنم در عميق ترين تمركز فرو مي روم. هر جهش، لحظه تصميم گيري جديدي است كه بايد در كوتاه ترين زمان انديشيد و عمل كرد.»
لي، حضور در طبيعت را نيازي مي داند كه با هيچ شرايط مشابهي قابل ارضا نيست و كوهستان فضاي مناسبي است براي رسيدن به اين نياز.
ريچارد كلييستينگ ـ هم گروهي لي ـ مي گويد: «وقتي به اين رشته وارد شدم هيچ گاه فكر نمي كردم بتوانم بيشتر از ده متر بالا روم. اما امروز تنها به فكر صعودهاي دشوار از كوهستان هاي مرتفع و خطرناك هستم. صخره نوردي رشته اعتياد آوري است كه وقتي در ساحلش مي ايستي ناخودآگاه به قعر آن كشيده مي شوي. من لحظات باشكوهي را تجربه كرده ام. لحظاتي كه من، ابرها، صخره ها و خداوند تنها بوديم، من به تمام ورزش دوست ها پيشنهاد مي دهم براي يك بار هم كه شده در نبرد با كوه ها شركت كنند.»
منبع: Rock Climber.Com

آموزش
ايجاد انگيزه و هدف
چرا داشتن هدف و انگيزه؛ مهم و ضروري است؟
سطح اعتماد به نفس در جهت نسبي با اين حس فردي كه زندگي در كنترل ماست يا ما در كنترل زندگي، قرار دارد.
داشتن هدف و برنامه ريزي - درصورتي كه خواهان سرنزدن خطا و اشتباه در زندگي هستيد، بايد در تمام بخش هاي مختلف زندگي اجرا شود. با داشتن هدف در زندگي، شما، به طور گسترده اي آينده را ساخته و به طور مطلوب تصويري از آنچه كه خواهان آن هستيد را ايجاد كرده ايد.
ايجاد و داشتن هدف در ورزش مزيت هاي فراواني دارد:
۱ - بهبود عملكردها
۲ - ايجاد انگيزه
۳ - توجه و تمركز بيشتر در جلسات آموزشي
۴ - افزايش اعتماد به نفس
۵ - ايجاد احساس مطلوب
۶ - افزايش تمركز
هدفمندي و حركت به سوي آن، منجر به ايجاد احساس برتر در عملكردهاي شما شده، به طوري كه براي عمل كردن و دستيابي به نتايج بهتر، تلاش بيشتري مي كنيد. اين امر منجر به تغيير و گسترش اعتماد به نفس در شما مي شود.
چگونه مي توان هدفمند بود
در ابتدا، مشخص كردن نقش ورزشي در زندگيتان، مهم و ضروري است.
به طور مثال، آيا شما به طور متعهد هر روز صبح راس ساعت شش بلند مي شويد و ورزش مي كنيد يا فقط آخر هفته تمرين مي كنيد و يا اينكه فقط يك جلسه تمريني در وسط هفته براي شما مناسب است.
اين تصميم، به طور نامحدودي اهداف شما را مشخص مي كند.
در مرحله بعد شما بايد به انتهاي بازي و نتيجه آن بينديشيد. با توجه به اين كه ورزش انفرادي يا گروهي مي كنيد، لازم است كه اهداف مورد نيازتان را در جهت دستيابي به سطح موفقيتي كه خواهان آن هستيد، مورد بررسي قرار دهيد.
به طور مثال، اگر شما بيسبال بازي مي كنيد و خواهان به ثمر رساندن گل هاي بيشتري هستيد، بايد به اهداف كليدي موردنيازتان كه براي حصول اين امر به شما كمك مي كند، فكر كنيد.
به طور مثال:
۱ - قدرت بيشتر
۲ - همكاري دست و چشم
۳ - تمرين
۴ - به موقع عمل كردن
۵ - تجهيزات
۶ - غيره
در نهايت اكنون شما ليستي از اهداف و كارهايي را كه براي رسيدن به هدف اصلي كمك تان مي كند را در اختيار داريد، حال ديگر مي توانيد براي ايجاد و اجرا اهداف مرتبط ديگر نيز، اقدام كنيد.
لازم به ذكر است كه در اين مرحله هدف شما بايد مشخص و ويژه باشد، به طوري كه بتوان آن را با مقياس زمان، فواصل، مقدار و غيره اندازه گيري كنيد.
به عنوان مثال هدفي مانند: افزايش وزنه پرس تا ۱۰۰ پوند تا ۲۰ ژانويه ۲۰۰۳
اين هدف منجر به افزايش و مهارت قدرتي مورد نياز مي شود.
رفتن به باشگاه، سه بار در هفته، روزهاي دوشنبه، پنجشنه، جمعه
امروز: بالاترين حد اندازه گيري شده فشار پرس براي چهار مجموعه (نفرات)
هدف روز ۲۰ ژانويه، بالاترين ميزان فشار پرس، بيش از ۱۰۰ پوند
كاري كه در مرحله بعد لازم است انجام دهيد، ايجاد نقشه عملي براي چگونگي رسيدن به اهداف است:
- چه نتايجي را (هر هفته) كسب مي كنيد؟
- چه ميزان وزني را هر هفته به آلتر مي افزاييد؟
- تست قدرتي بعدي را چه زماني انجام مي دهيد؟
توجه داشته باشيد كه اهداف بر شما فشار نياورند، هدفي همانند هدف بالا چندان آسان و سهل الوصل نيز نيست. بنابراين ضروري است كه اهداف زيادي را انتخاب نكنيد، حتي اگر احساس قدرت فراواني مي كنيد. اهدافي را انتخاب و بر روي آنها كار كنيد كه بهترين نتايج را، با توجه به سعي و تلاش خود، به دست آوريد. هدفي كه سهل الوصل، آسان و با نتايج طولاني باشد، هركسي كه انگيزه بيشتري را در شما ايجاد كند.
در هنگام انتخاب اهداف ورزشي تان، تنها با خودتان مقايسه شويد و آخرين نكته بسيار مهم و ضروري اين است كه شما بر روي ايجاد اهداف اجرايي خودتان تمركز بيشتري از ايجاد هدف براي نتايج داشته باشيد.
اهداف را طوري برنامه ريزي و ايجاد كنيد كه قادر به كنترل آن باشيد. به طور مثال بگوييد، قصد داريد گل هاي بيشتري در باشگاه به ثمر برسانيد.
قدرت و توانمندي هاي خود را افزايش دهيد و همكاري بين چشم و دست را نيز در خود تقويت كنيد.
در نهايت شما مي توانيد ۳۰ درصد بيشتر از سال گذشته گل بزنيد، علي رغم اين كه باشگاه مجبور است يكي از بازيكنان برتر را به جمع تيم خود بيفزايد يا بازيكنان را با جايزه گل و سرعت ترغيب كند. ولي شما، واقعاً بهترين فصل زندگيتان را داشته ايد و ۳۰ درصد بيشتر گل زده ايد، اگرچه شما جايزه را نبرده ايد، شايد در مقايسه با خودتان شكست خورده ايد و به هدف نرسيده ايد، اما در مقايسه با بازيكنان ديگر، آنها نسبت به فصل قبل بازي بدي داشته اند و
۲۰ درصد كمتر از حد طبيعي خود گل زده اند، حتي اگر موفق به دريافت جايزه شده باشند.
خودتان را فقط با خودتان مقايسه كنيد. اعتماد به نفس همانند يك چكش عمل مي كند. شما خودتان را براي شكست آماده مي كنيد، در حالي كه افزايش ۳۰ درصد نتيجه شما، واقعاً يك عملكرد و نتيجه با هيبت بوده است. در مواقعي كه كارها به طور دلخواه پيش نمي رود، خود را سرزنش نكنيد. هيچ شكستي جز «نتيجه گيري» وجود ندارد. شما درصورتي شكست خورده محسوب مي شويد كه از چيزي، منتهاي استفاده را نبريد و چيزي هم از آن ياد نگيريد.

هاكي
سازمان ورزش همگاني كاركردها و نيازها
دبير كميسيون ورزش همگاني كميته ملي المپيك گفت: در خصوص ماموريت سازمان ورزش همگاني اظهارنظرهاي مختلفي مي شود ولي هنوز تصوير روشني از وظايف و حدود اين سازمان وجود ندارد.
آذر برزين در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين كه «كميسيون ورزش همگاني كه يكي از كميسيون هاي زير مجموعه كميته ملي المپيك است و از لحاظ ساختاري هيچ نوع ارتباط تشكيلاتي با سازمان ورزش همگاني ندارد» اظهار داشت: اين كميسيون در واقع مشورتي بوده و وظايفش عمدتاً راهبردي، حمايت و پشتيباني است و از نظر ساختاري در سازمان ورزش همگاني، تشكيلاتي جدا به حساب مي آيد.
وي ادامه داد: در حال حاضر اين ابهام وجود دارد كه سازمان ورزش همگاني سازماني اجرايي است يا سياستگذار و برنامه ريز لذا تا ماموريت آن به صورت شفاف مشخص نشود، نمي توان در خصوص نحوه  همكاري با آن اظهار نظري كرد.
آذر برزين اضافه كرد: در اين صورت ما نيز به نوعي چون عنوان و ماموريت مشترك داريم، يقيناً به عنوان يك بخش ورزش همگاني مي توانيم در شرايط و موقعيت هاي مختلف به اين تشكيلات كمك و مساعدت كنيم.
دبير كميسيون ورزش همگاني كميته  ملي المپيك توضيح داد: اگرچه تا زماني كه اين تعامل ميان اين سازمان و زير مجموعه اش به شكل منطقي در اساسنامه تعريف نشود، عملاً انتظاري كه از آن ـ سازمان ورزش همگاني ـ هست، برآورده نمي شود.
آذر برزين با تاكيد بر اين كه «ورزش همگاني تا به حال از لحاظ توجه و امكانات مظلوم بوده است»، اظهار كرد: بايد منتظر ماند و ديد كه آيا با ايجاد سازمان ورزش همگاني، با توجه به اين كه اين سازمان از نظر جايگاه تشكيلاتي نسبت به قبل ارتقا يافته، به مواردي همچون اعتبارات، نيروي انساني و حمايت پاسخ لازم داده مي شود يا نه؟
وي با اشاره به بند چ تبصره هفت بودجه ۸۲ افزود: مجلس نشان داد كه حداقل از بعد ريالي حمايت خوبي ـ رقمي حدود ۹۰۰ ميليارد تومان - از ورزش كرده است حال آن كه متاسفانه مشكل ورزش كشور تنها پول نيست چرا كه علي رغم گذشت نه ماه از سال عملاً هيچ گونه گزارشي از مصرف و هزينه اين مبلغ منعكس نشده و هيچ نوع عملكرد فعالي را در اين زمينه شاهد نبوديم.
آذر برزين در ادامه نسبت فدراسيون همگاني به فدراسيون هايي كه ورزش قهرماني را دنبال مي كنند، ۱ به ۳۸ و نسبت اعتباراتش را ۴۵۰ ميليون تومان به ده ها ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: با اين كه همواره تاكيد شده كه به ورزش همگاني بايد توجه  ويژه اي داشت اما در عمل اين گونه نبوده و حتي از بعد مطبوعاتي نيز مجموع مطلبي كه در ۱۲ روزنامه ورزشي از اين ورزش - ورزش همگاني- نوشته مي شود، به يك درصد هم نمي رسد. دبير كميسيون ورزش همگاني كميته ملي المپيك در پايان با تاكيد بر لزوم توجه به انتخاب افراد براي اين تشكيلات ـ سازمان ورزش همگاني ـ و نيز ايجاد زمينه اي براي حضور فعال اين سازمان در مراكز تصميم گيري، تصريح كرد: فردي كه براي احراز پست مديريتي اين سازمان برگزيده مي شود اگر قبلاً به اين بخش از ورزش كشور كه پايه و اساس سلامت جامعه و سبب ايجاد نشاط روحيه و انگيزه است، اعتقاد نداشته باشد و نخواهد از نيروهاي موجود منابع و ديدگاه ها در جهت پيشبرد اهداف اين ورزش استفاده كند، يقيناً نمي تواند با موفقيت روبه رو شود و از طرف ديگر حضور اين سازمان در بخش مراكز تصميم گيري براي دفاع از بخش عمومي و همگاني ورزش كشور، عامل مهم ديگر در راستاي رسيدن به اهداف تعيين شده است.

بيش  از ۱۵۰ هزار نفر از جوانان  كشوردر ورزش  مشت زني  فعاليت  دارند
رييس  فدراسيون  مشت زني  كشور گفت : بيش  از ۱۵۰ هزار نفر از نوجوانان  و جوانان  استان هاي  مختلف  كشور در هيات هاي  مشت زني  فعاليت  دارند.
«احمد ناطق  نوري » در حاشيه  مسابقات  مشت زني  قهرماني  ايران  در سنندج  به  ايرنا افزود: اين  در حالــي  است  كه  فدراسيون  مشت زني  پس  از انقلاب  به  دليل  تعصبات  بي جاي  برخي  افراد به  مدت  ۱۰ سال  تعطيل  شد و رسانه ها به ويژه  صدا و سيما هيچ  نوع  اطلاع رساني  در اين  رابطه  نداشته اند.
وي  گفت : در مدت  ۱۴ سال  كه  از راه اندازي  مجدد فدراسيون  مي گذرد، مشت زنان  ما توانسته اند در سطح  آسيا و جهان  جايگاه  خوبي  را كسب  كنند.
به  گفته  وي ، هم اكنون  نايب  رييس  كنفدراسيون  مشت زني  آسيا و عضويت  كميته  جوانان  فدراسيون  بين المللي  در اختيار فدراسيون  مشت زنـي  ايران  قرار دارد و به  لحاظ موقعيت  جهاني  هيچ  مشكلي  وجود ندارد. ناطق  نوري  اظهار داشت : مشكل  اصلي  ورزش  مشت زني  در داخل  كشور بوده  و برنامه ريزي  بدون  كار كارشناسي  مسئولين  مهم ترين  عامل  ركود اين  ورزش  است .
وي  حذف  ورزش  مشت زني  از ارتش  و آموزشگاه ها، پخش  نشدن  مسابقات  از تلويزيون  و سرمايه گذاري  بسيار ناچيز در آن  را از مشكلات  مشت زني  كشور ذكركرد.
وي  افزود: در مدت  ۱۰ سالي  كه  فدراسيون  مشت زني  تعطيل  بود، كليه  اماكن  و تجهيزات  و امكانات  آن  در استان هاي  كشور از سوي  ورزش هاي  ديگر تصرف  شد و ما تاكنون  نتوانسته ايم  در همه  استان ها مشكلات  را رفع  كنيم .

خبرهاي كوتاه
شكست شوماخر از هواپيماي جنگنده
در سه دور مسابقه بين يك خودرو فراري «اف.۲۰۰۳جي. آ» ساخت ايتاليا و هواپيماي شكاري «يورو فايتر» در شهر «كروستو» نزديك رم، اين جنگنده پيروز شد. «ميخاييل شوماخر» قهرمان اتومبيلراني جهان كه روز پنجشنبه فراري را هدايت مي كرد در دور نخست به مسافت ۶۰۰ متر برنده شد ولي در مراحل ۹۰۰ و ۱۲۰۰ متري مغلوب شد.
«مائوريتسيو كلي» فضانورد ايتاليايي خلبان هواپيماي برنده در اين مسابقه بود كه در يك فرودگاه نظامي برگزار شد. هدف از برگزاري اين مسابقه، بهبود فناوري ساخت خودروهاي مسابقه اي است. ۲۲ سال پيش نيز چنين مسابقه اي برگزار شد كه خودروي فراري توانست از هواپيماي جنگنده اف۱۰۴ پيشي گيرد.

نتايج  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا
گروه  اول 
المپيك  ليون  فرانسه  ۳ سلتيك  گلاسكو اسكاتلند ۲
بايرن  مونيخ  آلمان  ۱ اندرلشت  بلژيك  صفر
گروه  دوم 
ديناموي  كي  يف  روسيه  ۱  اينترميلان  ايتاليا ۱
آرسنال  انگليس  ۲ لوكوموتيو مسكو روسيه  صفر
گروه  سوم 
آ اك  آتن  يونان  صفر موناكو فرانسه  صفر
آيندهوون  ۳ ديپورتيوولاكرونيا اسپانيا ۲
گروه  چهارم
يوونتوس  ايتاليا ۷ المپياكوس  يونان  صفر
رئال  سوسيه  داد ۱ گالاتاسراي  تركيه ۱

۱۶ تيم نهايي جام قهرماني اروپا
با پايان  گرفتن  دور اول  مسابقات  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا، ۱۶ تيم  صعودكننده  به  مرحله  بعدي  اين  مسابقات  مشخص  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از لندن ، تيم هاي  اول  و دوم  گروه هاي  مختلف  پيكارهاي  فوق  به  مرحله  بعدي  صعود كردند و تيم هاي  سوم  هر گروه  به  رقابت هاي  فوتبال  جام  اتحاديه  باشگاه هاي  اروپا، يوفا راه  يافتند.
اسامي  تيم هاي  صعودكننده  به  مرحله  سوم  رقابت هاي  فوتبال  قهرماني باشگاه هاي  اروپا بدين  شرح  است : المپيك  ليون  فرانسه ، بايرن  مونيخ  آلمان ، آرسنال  انگليس ، لوكوموتيو مسكو روسيه ، موناكو فرانسه ، ديپورتيوولاكرونيا اسپانيا، يوونتوس  ايتاليا، رئال  سوسيه داد اسپانيا، منچستريونايتد انگليس ، اشتوتگارت  آلمان ، رئال  مادريد اسپانيا، پورتو پرتغال ، چلسي  انگليس ، اسپارتا پراگ  جمهوري  چك ، آث  ميلان  ايتاليا، سلتاويگو اسپانيا.
همچنين  تيم هاي  زير با ايستادن  در رده  سوم  گروه هاي  هشت گانه  به  رقابت هاي  جام  يوفا راه  يافتند. سلتيگ  اسكاتلند، اينترميلان  ايتاليا، آيندهوون  هلند، گالاتاسراي  تركيه ، پاناتينايكوس  يونان ، المپيك  مارسي  فرانسه ، بشيكتاش  تركيه  و  بروژ بلژيك 
تيم هاي  اندرلشت  بلژيك ، دينامو كي يف  اوكراين ، آ اك  آتن  يونان ، المپياكوس  يونان ، گلاسكو رنجرز اسكاتلند، پارتيزان  بلگراد صربستان  و مونته  نگرو، لاتزيو ايتاليا و آژاكس  آمستردام  هلند نيز حذف شدند.

مرگ چهار كوهنورد نيوزيلندي
چهار كوهنورد نيوزيلندي  پس  از سقوط  از ديواره  كوه  «كوك » در اين  كشور كشته  شدند. به  گزارش  روز پنجشنبه  خبرگزاري  نيوزيلند، پليس  اين  كشور موفق  شده  است  پيكرهاي  اين  كوهنوردها را پيدا كند.
«برنت  اسواسن » رييس  پليس  منطقه  «تويزل » در اين  باره  به  خبرگزاري  نيوزيلند گفت : قربانيان  به  طناب  كوهنوردي  آويزان  بوده اند و به  احتمال  زياد با هم  سقوط  كرده اند.
وي  افزود: وضعيت  آب  و هواي  منطقه  خوب  بوده  و اين  روزها گزارشي  از بدي  وضع  آب  و هوا نداشته ايم . به  گفته  وي ، هنوز هويت  قربانيان  حادثه  سقوط  اخير از ارتفاعات  اين  كوه  شناسايي  نشده  است . كوه  كوك  در نيوزيلند با بيش  از ۱۵ ديواره  و ميانگين  ارتفاع  بيش  از سه هزار متر از بلندترين  ديواره هاي  اين  كشور محسوب  مي شوند. قربانيان  اين  حادثه  درحال  صعود از ديواره اي  به  ارتفاع  سه هزار و ۷۵۴ متر بوده  اند.
صعود از ارتفاعات  اين  ديواره ها از سال  ۱۹۹۴ ميلادي  رايج  شده  و به طور عادي  انجام  مي شده  است . روز يكشنبه  گذشته  نيز نيروهاي  امدادي  توانسته  بودند دو كوهنورد را كه  در ارتفاع  دو هزار و ۷۰۰ متري  اين  كوه  به  دام  افتاده  بودند، نجات  دهند.

آن كه ما را برد، باخت
در ديداري  دوستانه  و تداركاتي ، تيم  ملـي  فوتبال  كويت  مغلوب  تيم  ملـــي  فوتبال  اسلواكي  شد.
به  گزارش  تلويزيون  قطر، در اين  ديدار كه  چهارشنبه  شب  در شهر «بافوس » قبرس  انجام  شد، تيم  ملي  اسلواكي  توانست  با نتيجه  دو بر صفر حريف  خود را شكست  دهد. اين  نخستين  ديدار تداركاتي  تيم  كويت  در اردوي  قبرس  است و قرار است  تيم  كويت  سه  ديدار ديگر با تيم هاي  لبنان  و ليتواني  برگزار كند.
تيم  كويت  اين  ديدارها را باهدف  كسب  آمادگي  براي  شركت  در رقابت هاي  فوتبال  جام  خليج  فارس  انجام  مي دهد. شانزدهمين  دوره  رقابت هاي  فوتبال  جام  خليج  فارس  با شركت  هفت تيم  از ۲۴ دسامبر جاري  در كويت  آغاز مي شود.
تيم  كويت  در اردوي  قبرس  همچنين  طي  روزهاي  ۱۶ و ۱۸ دسامبر دو ديدار با لبنان  و روز ۲۰ دسامبر يك  مسابقه  تداركاتي  با ليتواني  برگزار مي كند.

بليت  ديدار تيم هاي  استقلال  تهران  و پگاه  گيلان  پس  گرفته  مي شود
در پي  لغو بازي  امروز پنجشنبه  تيم هاي  فوتبال  پگاه  گيلان  و استقلال  تهران ، دبير هيات  فوتبال  استان  گيلان  اعلام  كرد: تماشاگـراني  كه  بليت  ديدار تيم هاي  فوق  را خريداري  كردند، مي توانند بليت  خود را پس  دهند و وجه  پرداختي  را دريافت  كنند.
«عليرضا هوشنگي » روز پنجشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ورزشي  ايرنا با اعلام  اين  خبر افزود: اگر اين  ديدار در روز جمعه  برگزار شود، تماشاگران  با بليتي  كه  تهيه  كرده اند مي توانند به  تماشاي  اين  رقابت  بپردازند. وي  اضافه  كرد: در غير اين  صورت  دارندگان  بليت  روز شنبه  با دردست  داشتن  بليت  اين  مسابقه  مي توانند به  دبيرخانه  هيات  فوتبال  استان  گيلان  مراجعه  و نسبت  به  پس  دادن  بليت  خود اقدام  كنند.
ديدار تيم هاي  فوتبال  استقلال  تهران  و پگاه  گيلان  كه  قرار بود عصـر روز پنجشنبه  در ورزشگاه  شهيد عضدي  رشت  برگزار شود، به  دليل  نامساعد بـودن  زمين  مسابقه  و بارش  برف  و باران  لغو شد.

انصاريان آزاد شد
كميته انضباطي فدراسيون فوتبال اعلام كرد: پس از بررسي درخواست علي انصاريان بازيكن سابق تيم فوتبال پيروزي تهران كه در تاريخ ۱۷ آذرماه در جلسه اين كميته مورد بررسي قرار گرفت، وي بازيكن آزاد محسوب مي شود.

بازتاب انتخاب مهدوي كيا
دو روزنامه  الجزيره  و الرياض  عربستان  سعودي  روز پنجشنبه  خبر انتخاب  «مهدي  مهدوي كيا» فوتباليست  ايراني  را به  عنوان  بازيكن  سال  آسيا منتشر كردند.
به  نوشته  اين  روزنامه ها، مهدوي كيا بازيكن  ايراني  باشگاه  هامبورگ  آلمان  از سوي  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا روز چهارشنبه  به  عنوان  بهترين  بازيكن  فوتبال  قاره  كهن  در سال  ۲۰۰۳ برگزيده  شد. اين  دو روزنامه  هيچ  اشاره اي  به  انتخاب  مسعود مرادي  به  عنوان  بهترين  داور آسيا و برگزيده  شدن  تيم  ملي  «فوتسال» ايران  به  عنوان  برترين  تيم  قاره  كهن  نكرده اند.

داوران ايران تجهيز مي شوند
فدراسيون فوتبال اعلام كرد: از اين پس داوران براي تسهيل در امر تصميم گيري صحيح در زمان مسابقات به تجهيزات تكميلي شامل پرچم الكترونيك و دستگاه اطلاع رساني به داور با ويبراتور و بوق كه در بازوي داور نصب است، تجهيز گرديدند.
بر اساس اين گزارش از اين تجهيزات در حال حاضر در مسابقات ليگ حرفه اي استفاده خواهد شد كه اين كار از همين هفته به اجرا گذاشته خواهد شد.

ديدار رضازاده با استاندار اردبيل
«حسين رضازاده» قهرمان وزنه برداري ايران و جهان پس از بازگشت از مسابقات اخير وزنه برداري جهان، ديروز با حضور در استانداري با استاندار اردبيل ديدار و گفت وگو كرد. در اين نشست صميمي كه مدير كل تربيت بدني و جمعي از دست اندركاران ورزش استان نيز حضور داشتند، «جواد نگارنده» استاندار اردبيل با تجليل از افتخارآفريني هاي ورزشكاران جوان كشور و استان در عرصه هاي قاره اي و بين المللي اين مهم را موهبتي الهي و موجب غرور و افتخار ملي دانست و گسترش ورزش در جامعه را لازمه تامين سلامت روحي و جسمي جوانان و نوجوانان برشمرد.

اين ديگر شكست نبود
تيم  ملي  چوگان  ايران  روز پنجشنبه  در سومين  بازي  خود در رقابت هاي  مقدماتي  جام  جهاني  اين  رشته  درگروه  چهارم  كه  در پاكستان  جريان  دارد، در مقابل  تيم  هند متحمل  شكست  شد.
دراين  بازي  كه  سومين  ديدار تيم  ملي  چوگان  ايران  بود، تيم  ملي  كشورمان  با نتيجه  ۲۷ بر دو مسابقه  را به  حريف  خود واگذار كرد. تيم  ملي  كشورمان  پيش  از اين  با نتايج  ۱۹ بر چهار برابر استراليا و ۱۸ بر دو برابر پاكستان  مغلوب  شده  بود.
تيم  ايـران  به  همراه  كشورهاي  استراليا، پاكستان ، هندوستان  و سنگاپور در گروه  چهارم  اين  رقابت ها قرار دارد. آخــرين  ديدار تيم  ملي  چوگان  ايران  روز شنبه  هفته  آينده  برابر سنگاپور برگزار مي شود.

كنگره  طب فيزيكي
كنگره طب فيزيكي و توانبخشي از سوي دانشگاه علوم پزشكي و توانبخشي دانشگاه شهيد بهشتي و با همكاري آكادمي ملي المپيك و انجمن طب فيزيكي و توانبخشي ايران و انجمن پزشكي ورزشي بانوان ديروز و امروز در محل آكادمي ملي المپيك برگزار  شد.
در مراسم افتتاحيه  اين كنگره كه با هدف بررسي درمان و اقدامات توانبخشي در ضايعات ورزشي و با محوريت طب ورزشي و نحوه  برخورد با ضايعات ورزشي برگزار مي شود، دكتر جرجاني، معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و سيد امير حسيني، رييس آكادمي ملي المپيك حضور خواهند داشت.
مباحث مورد بررسي و سخنراني در ارتباط با طب ورزشي در اين كنگره دو روزه  شامل طب ورزشي، دوپينگ، تمرين زدگي، فوايد عمومي ورزش و همچنين درمان هاي عضلاني و روش هاي الكترودياگنز است.
دو كارگاه آموزشي تحت عناوين الكترودياگنز و كارگاه برخورد با ضايعات ورزشي با حضور اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.

مجموع سهم پرسپوليس و استقلال از تيم المپيك فقط چهار نفر است
مشهورهاي فقير
چگونگي انتخاب سعيد لطفي، مدافع مصدوم استقلال تهران كه تاكنون حتي يك بازي هم براي باشگاهش انجام نداده سوژه اصلي اين يادداشت نيست.
كميته تيم هاي ملي فدراسيون فوتبال، دو روز پيش نام ۴۰ بازيكن را جهت شركت در اردوي آماده سازي تيم ملي المپيك دعوت كرد تا محمد مايلي كهن دور جديدي از برنامه هايش را براي رسيدن به المپيك آتن آغاز كند. ترديدها و پرسش هاي پيرامون نفرات دعوت شده را مطرح نمي كنيم و با اين پيش فرض كه دعوت اين ۴۰ بازيكن براساس عدالت بوده است وضعيت باشگاه هاي مطرح ايران را در حوزه توجه به جوانان بررسي مي كنيم.
چندسالي مي شود كه فولاد شكل تازه اي از رشد حرفه اي را به نمايش گذاشته است. مايلي كهن در حالي از ۶ بازيكن اين تيم براي حضور در اردوي تيم ملي المپيك دعوت كرده است كه لوكابوناچيچ اعتقاد دارد تيمش تا پنج سال آينده به بازيكن خاصي نياز ندارد.
فولاد بيشترين سهميه را در تيم ملي دارد
اما باشگاه هايي چون پرسپوليس، استقلال و حتي پاس چه كرده اند! پرسپوليس تنها يك دعوت شده دارد كه آن هم محصول مكتب اين باشگاه نيست. وضعيت استقلال كمي بهتر به نظر مي رسد. آنها سه نماينده در اردو دارند و پاس علي رغم داشتن امكانات فراوان به دو بازيكن بسنده كرده است.
در اين كه تيم هاي بزرگ و پر سروصداي ايران سال هاست وظيفه بازيكن سازي خود را فراموش كرده اند شكي نيست. آنها شكار ستاره هاي تيم هاي ديگر را به عنوان يك اصل در سياست خود مطرح ساخته و براساس همين تفكر در پي اقناع مخاطبانشان هستند.
تيم كم هزينه و جذابي چون فجر شهيدسپاسي پنج بازيكن در اردوي تيم ملي دارد. اعتماد به نفسي كه غلام پيرواني در جوانان خود به وجود آورد حالا از آنها يك مدعي پيراهن تيم ملي ساخته است. درخصوص سايپا نمي توان با صراحت صحبت كرد. آنها بازيكنان جوان و بسيار خوبي در اختيار دارند كه در قالب نتيجه گيري تيمي موفق عمل نكرده اند. مايلي كهن كه تا چند هفته پيش سرمربي سايپا بود به پنج بازيكن سابق خود اين فرصت را داده تا خودي نشان دهند.
اما آيا پرسپوليس و استقلال بايد تنها ده درصد از سهميه موجود را به خود اختصاص دهند؟
بيش از ۸۰ درصد ميزان تيترها، مصاحبه ها، پخش هاي مستقيم تلويزيوني و تبليغات گوناگون براي اين دو تيم در نظر گرفته شده و حمايت عمومي جامعه فوتبال دوست ايران را به دنبال دارند.
دعوت تنها چهار بازيكن از اين دو تيم به معناي خالي شدن باشگاه هاي سوگلي ما از استعدادهاي جواني است كه بايد موفقيت هاي سال هاي آينده را تضمين كنند. ولي حالا تماشاچيان براي مجموعه هايي به ورزشگاه مي روند و فرياد مي كشند كه ذخيره انساني اندكي در اختيار دارند.
شايد سال آينده هم بتوان با پرداخت مبالغ كلان بازيكنان شاخص تيم هاي ديگر را خريد اما اين هزينه اي است كه هرز مي رود. باشگاه هايي چون فولاد سال آينده نيز امثال كعبي ها، بداوي ها، مبعلي ها، علوي ها و... را خواهند ساخت و پرسپوليس و استقلال باز هم پول پرداخت خواهند كرد. بدون هيچ درآمد اصولي و حرفه اي.

در حاشيه لغو بازي پگاه گيلان و استقلال تهران
يك پديده ... دو تصميم
005978.jpg
جاسم عبودي
بازي تيم هاي پگاه گيلان و استقلال تهران در حالي به دليل بارندگي و نامساعد بودن زمين مسابقه لغو شد كه علي خسروي داور اين ديدار تصميم نهايي را گرفت.
مربيان تيم هايي كه در رشت بازي كرده اند معتقدند: پگاه فقط در خانه و با استفاده از شرايط زمين و هوا مي تواند نتيجه بگيرد. اين ادعا در آخرين مسابقه تيم گيلاني كه برابر فولاد اهواز برگزار شد تا حدي رنگ و بوي واقعيت به خود گرفت اما چيزي كه در اين ميان فراموش شده برخورد متفاوت داوران با تيم هايي است كه در رشت بازي مي كنند.
خسروي دستور جلوگيري از برگزاري مسابقه پگاه ـ استقلال را مي دهد ولي دو هفته قبل و در حالي كه زمين ورزشگاه رشت مملو از گل بود داوري ديگر اجازه برگزاري بازي پگاه و استقلال اهواز را صادر كرد و تيم خوزستاني سه بر صفر باخت و كسي به اين نكته اشاره نكرد كه شكست فوق چه تاثيري بر روند خصوصي سازي باشگاه هاي ايران خواهد داشت. آن شكست يك شكست فني نبود.
پاي بازيكنان تا مچ در گل فرومي رفت و دويدن سخت ترين كار دنيا بود.
با وجود قوانين يكسان داوري نمي توان براي چگونگي تصميم گيري يك قاضي نوسان زيادي قايل شد.
يا زمين، شرايط برگزاري بازي را ندارد و يا دارد. غير از اين دو حالت شاخصه اصلي ديگري را نمي توان برگزيد.
زماني كه خسروي راي به جلوگيري از انجام مسابقه مي دهد از قوانين ثابتي پيروي مي كند كه حداقل در ايران تعاريف مشابهي دارند. گل و لاي و زمين نامساعد با عوض شدن نام تيم ها از بين نمي روند و در ماهيت قضيه تفاوت اساسي به وجود نمي آيد.
اگر متوليان فوتبال گمان مي كنند كه بايد براي تيم پرطرفداري مانند استقلال تهران تسهيلات ويژه اي قايل شد، بهتر است پسوند حرفه اي را فراموش كنيم.
انتخاب مسعود مرادي به عنوان بهترين داور آسيا وظيفه كميته داوران را بسيار مشكل كرده است. اين مقام پوئني نيست كه بشود با استفاده از آن ضعف ها را پوشش داد. دو تصميم متفاوت در خصوص يك موضوع بديهي و تثبيت شده مانند خرابي زمين نشان دهنده بروز ترديدهايي در برخورد سليقه اي با باشگاه هاست.
هيچ كس ديگر نامي از امتيازي كه پگاه از استقلال اهواز گرفت نمي برد و كميته داوران نيز قاعدتاً هيچ تقصيري را به گردن نمي گيرد.
اما استقلال تهران از مسابقه در چنان زميني معاف مي شود!
تبعيض چيز پنهاني نيست، اصلاً نيست.

روزي كه هامبورگي ها براي مهدي جشن خواهند گرفت
...   او فقط متعلق به ما نيست
005976.jpg
هفته با يك خبر خوب تمام شد. نه! سه خبر خوب، مهدي مهدوي كيا، مسعود مرادي و تيم ملي فوتسال سوژه هايي بودند كه به وجه ملي فوتبال ما اعتبار بخشيدند. هرچند شيوه بركناري عبدالرضا برزگري، ستاره تكنيكي سال هاي نه چندان دور ايران از سمت خود را مي توان تلخ ترين اتفاق اين هفته دانست اما به هرحال بايد خوشحال باشيم كه درون فوتبال با چهره اي كه بيروني ها از آن براي خود ساخته اند خيلي متفاوت است.
مثل خانم هاويشام زمان را متوقف مي كنيم. عقربه هاي ساعت، روي ۱۴ و سي دقيقه چهارشنبه به وقت تهران لالا كنند بهتر است. به هيچ چيز دست نزنيم. كراوات نيلي رنگ كيا با كت وشلوارش ست بود و براي همين حتي عكس هايي كه عكاسان آماتور نيز گرفته بودند قشنگ به نظر مي رسيد.
اين زيبايي در فرم اصلاً اتفاق كمي نيست. اخبار و عكس هايي كه توسط خبرنگاران حاضر در كوالالامپور به سراسر جهان مخابره شد ابزار مناسبي براي كمرنگ كردن برخي تصوراتي است كه از ايران وجود دارد.
به همين دليل پيشنهاد مي كنيم زمان متوقف شود.
چنين فضايي را چقدر در اختيار داشته ايم؟
مثلاً فكر مي كنيد در تمام روزها، تمام مردم دنيا سرشان را توي روزنامه هايي كرده اند كه از ما و ستاره هاي ما مي نويسند؟
گلزني هاي هاشميان در آلمان و يا آقاي پاس گل شدن مهدي مهدوي كيا در هيچ جاي جهان به جز ايران، عرق ملي توده را تحريك نمي كند و يا باعث نمي شود كه با يك ولع عمومي براي بيشتر دانستن جهان در مورد ايران روبه رو شويم. [نگاهي كه بوندسليگا و طرفدارانش پس از موفقيت هاي بازيكنان ما نسبت به ايراني ها پيدا مي كنند را فراموش كنيد. آن يك رويداد عمومي نيست ].
پس از پيروزي هاي تركيه در جام ۲۰۰۲، سياستمداران اين كشور فرصت يافتند تا در جو بهتري بحث پيوستن كشور متبوعشان به اتحاديه اروپا را مطرح كنند.
و براي جهان، سنگال ديگر يك كشور گرسنه و پاپتي مطلق نيست كه حتي خيلي ها نمي دانستند كجاست. سنگال با فوتبال توانست بخش هاي زيادي از چهره منفي خود را حذف كرده و تصاوير تازه اي از قدرت مردمش را به دنيا نشان دهد.
نه! اشتباه نكنيد. ما سنگال نيستيم. همان گونه كه تركيه نيستيم. ما، ما هستيم، با تمام شكوه ايران.
به ذره ذره افتخارات بين المللي نياز داريم. الان ۴۸ ساعت از دستيابي به سه افتخار بزرگ مي گذرد ولي متاسفيم كه بايد بگوييم هيچ بهره حرفه اي از اين اتفاق نبرديم.
كيا، بازيكن سال آسيا شد و مرادي بهترين داور قاره زرد. تيم ملي فوتسال نيز لقب عالي ترين تيم را گرفت.
دوباره به اخبار منتشر شده در اين خصوص دقت كنيد. به چيزي بيشتر از سطح اتفاق و غرق شدن در شادي اي كه بي گمان ديرپا نخواهد بود نپرداخته ايم.
شما، دقيقاً خود شما، به جز مورمور شدن و شادي اين كه نام كشورتان در حوزه فوتبال صاحب افتخاري تازه شده است چه كرديد؟
ببخشيد. اما هيچ كدام، هيچ كار ديگري انجام نداده ايم. به جز بيان چند ديدگاه در مورد اين كه مهدي از كجا آمد يا مرادي چطور مرادي شد، اتفاق خاصي نيفتاد.
چند روز ديگر تاريخ مصرف اين شادي هم تمام مي شود و دوباره غرق روزمرگي. متاسفيم. اما ديگر دير شده است.
هامبورگ اولين قدم را برداشت. آنها به زودي طي مراسم باشكوهي از مهدوي كيا تقدير خواهند كرد و مردم اين بندر فرصت تازه اي براي معرفي فرهنگ و قدرت خود خواهند داشت. بهتر است باور كنيم كه مهدي اگر از ايران به دنيا معرفي شد اما حالا مال آنها هم هست. چون آنها دريافتند كه هر اتفاق اين چنيني به مثابه فرصتي عالي براي استفاده هاي حرفه اي است.
كاش اين زمان لعنتي در همان ساعت ۱۴ و سي دقيقه چهارشنبه متوقف مي شد تا ما چند همايش پشت سر هم برگزار كنيم و ببينيم چه كاري مي شود انجام داد.
حالا او به آلمان بازگشته و شهروندان هامبورگي از ستاره اي كه مال ما است استقبال مي كنند.
فوتبال دوستان ايراني شايد بعدها عكس هاي اين استقبال را ببينند و كودكان داخلي! به تصاوير كودكان خارجي نگاه كنند كه دارند از بهترين بازيكن آسيا امضا مي گيرند و مطمئن هستند كه كيا مال خودشان است. [مي توانيد عصباني شويد. تكذيبيه بفرستيد. حتي اجازه داريد تهديد كنيد. اما...]
روزي دايي و خداداد هم به چنين عنواني دست يافتند. آن روز و روزها هم از بازتاب اخبار افتخارآفريني دو بازيكنمان در رسانه هاي خارجي لذت برديم و سرشار شعف شديم. اما هيچ تلاشي براي توليد و صادرات آنچه به ادبيات فوتبال و سياست و اجتماع ما باز مي گشت انجام نداديم. همه چيز دوباره عادي خواهد شد. همه چيز.
عكس:محمد رضا شاهرخي نژاد
هومن كواكبي

ورزش
ادبيات
ايران
تكنيك
داستان
رسانه
زمين
شهر
علم
كودك
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |