آنقدر بدنه متون توليدي در زمينه IT ضعيف است كه بايد براي مدتي تنها به ترجمه متون IT از متون علمي جهان بپردازيم.
حميد ضيايي پرور ـ روزنامه نگاره حوزه IT ـ در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، درخصوص نقش رسانه ها در حوزه اطلاع رساني IT و جهت گيري آنها در اين حوزه اظهار داشت: مهم ترين ويژگي كه رسانه هاي حوزه IT در ايران دارند، نو و جوان بودن آنهاست كه اين ويژگي از جوان بودن پديده فناوري اطلاعات در ايران سرچشمه مي گيرد، به همين جهت مشاهده مي شود خبرنگاران و روزنامه نگاران با تجربه در اين حوزه وجود ندارند. تعدادي هم كه وجود دارند بسيار اندك هستند، لذا برخي از اسامي اين افراد در اكثر مطبوعات مشترك است و توليدكنندگان محتوا در حوزه IT بسيار اندك هستند.
وي افزود: متاسفانه دانشكده هاي ارتباطات نيز هيچ گرايشي در رشته تخصصي براي بحث IT-ICT ندارند و اصلاً وارد اين حوزه نشده اند، لذا مي بينيم در حوزه هاي اقتصادي و يا سياسي هم گرايش خبرنگاران و دانشجويان رشته خبرنگاري و روزنامه نگاري به نسبت زياد است. فارغ التحصيلان زماني كه در حوزه روزنامه نگاري وارد مي شوند، در حوزه خود مطلب مي نويسند.
وي افزود: مشكلي كه در حوزه IT وجود دارد اين است كه دانشكده هاي پايه ما چون فاقد اين رشته هستند، دانشكده ارتباطات و روزنامه نگاري نيز دانشجويان چنين رشته اي را تربيت نمي كنند، لذا آن عده از خبرنگاران و روزنامه نگاران كه در حوزه IT قلم مي زنند، يا برحسب علايق شخصي وارد شده اند و يا برحسب تجربه اي كه در طول ۳ الي ۴ سال كسب كرده اند، به اين عرصه روي آورده اند. لذا اگر اين پايه در نظر گرفته شود، كيفيت اين گونه نشريات، مناسب نيست چرا كه روزنامه نگار تخصصي فناوري اطلاعات به تعداد كافي در جامعه نداريم و بالطبع اين حجم توليد بر روي مخاطبان حوزه IT اثر مي گذارد.
وي در ادامه گفت: لذا اول بايد در نظر بگيريم مخاطب حوزه IT، مخاطبي است كه به شبكه هاي اينترنتي در رسانه هاي غيرمكتوب دسترسي دارد و بخش عظيمي از اطلاعات مورد نياز خود را از رسانه هاي غيرچاپي دريافت مي كند، لذا زماني كه در حوزه IT به رسانه مكتوب روي مي آورد، توقعات بسيار بالايي دارد. چرا كه سطح اطلاعاتي كه در اينترنت به آن دسترسي داشته با سطح اطلاعاتي كه درصدد كسب آن است، بسيار متفاوت است، لذا توقعات مخاطبان حوزه IT بسيار بالاست.
ضيايي پرور، يادآور شد: ويژگي ديگري كه مخاطبان حوزه IT دارند، اين است كه آنها عمدتاً جوان و جزو قشر تحصيل كرده، با درجه دانش و آگاهي هاي بالا هستند. بدين معنا كه برخلاف بقيه مخاطبان مطبوعات كه ممكن است از كسبه با سطح سواد معمولي تا اقشار مختلف اجتماعي باشند، سطح دانش، توقع و نوع گرايشات مخاطبان IT به دليل جوان و پرانرژي بودن بسيار متفاوت است؛ لذا مي توان گفت رسانه هاي فعلي IT چندان نتوانسته اند توقعات و نيازهاي مخاطبان تخصصي را برآورده كنند و ما همچنان نيازمند ارايه نشريات تخصصي، با كيفيت هاي بالا در اين حوزه هستيم.وي تصريح كرد: با توجه بيشتر بر روي ترجمه متون IT از متون علمي كشورهايي كه به نوعي توليدكننده آن هستند، مي توانيم به مردم خود بفهمانيم اصلاً با چه پديده اي مواجه هستيم، تا به ضعف خود در آن پي ببريم و به جبران آن بپردازيم.
وي در ادامه درخصوص نقش IT در رشد و توسعه IT در ايران و ضرورت آن در عرصه روزنامه نگاري گفت: ما كشوري در حال توسعه و در حال گذار هستيم
كه يكي از پديده هاي صنايع و تكنولوژي جديد جهاني را بايد به عنوان محدوده توسعه انتخاب كنيم. به نظر مي رسد در برنامه چهارم توسعه، يكي از مواردي كه مي تواند در رشد و توسعه نقش محوري داشته باشد، فناوري اطلاعات است.
وي افزود: لذا اگر به اين نگاه و بينش برسيم كه فناوري اطلاعات مي تواند در توسعه تجارت و رشد صنايع و مسايل آموزشي، خدمات بخش هاي دولتي و انتقال دانش و فناوري به كشور، بسيار محوري باشد و اگر آن را قبول داشته باشيم، نوع نگاه و پردازش ها به پديده IT بسيار قوي تر و محوري تر خواهد بود.
اين روزنامه نگار حوزه IT درخصوص ارزيابي روند طي شده تاكنون، گفت: متاسفانه نشريات حوزه IT تاكنون مصرف كننده و كپي كننده بودند و به هيچ عنوان حق مولف را رعايت نمي كرده و به نحوي از روي سايت ها و وبلاگ هاي مختلف كپي برداري مي كردند؛ لذا اين موضوع و حقوق مولف در رسانه هاي IT در چندين مورد به بحث روز و داغ تبديل شد كه پديده حرفه اي و نادرستي است كه موجب مي شود توليدكنندگان محتوا، تضعيف شوند.
وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم محتواي قوي در رسانه ها داشته باشيم، بايد حقوق توليدكنندگان و مولفان رعايت شود و اين انتظار از روزنامه نگاران و صاحبان رسانه هاي IT مي رود كه اين حقوق را رعايت كنند.
وي با اشاره به ديگر نكته اي در اين حوزه، گفت: حوزه IT، حوزه سياسي و هيجاني نيست كه رسانه ها بخواهند با آن تيراژ كسب كنند. لذا بايد مطالب علمي و عميق تر را در جامعه نشر دهند، در اين راستا نياز به حمايت شديد مراكز پژوهشي و نهادهايي مانند وزارت ارشاد، وزارت پست، تلگراف و تلفن است كه در حيطه مسايل روزمره نبايد رسانه ها بلغزند و بايد با متخصصان اين حوزه تعامل مثبت داشته باشند.
وي در پايان گفت: به جز نشريات تخصصي حوزه IT مابقي روزنامه هاي ما آن قدر به مسئله IT توجه نكرده اند و عمدتاً مديران اين نشريات داراي سن بالايي هستند و به درستي نقش IT را درك نكرده اند، لذا توجهي به اين پديده نداشته اند و بيشتر براي جور بودن جنس خود، صفحه اي را به اين حوزه اختصاص داده اند و به صورت جدي و اصولي به اين مسئله مي پردازند.