پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۰ - Feb 26, 2004
سَعِ النَّاسَ بِوَجْهِكَ وَ مَجْلِسِكَ وَ حُكْمِكَ.
با مردم گشاده رو باش، چون آنان را بيني، يا در مجلس ايشان نشيني يا درباره آنها حكم دهي.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
گر از طلب بنشينم به كينه برخيزد
اگر روم ز پي اش فتنه ها برانگيزد
چو گرد در پي اش افتم،چوباد بگريزد
وگر به رهگذري يك دم از وفاداري
نمايشگاه پيشگامان مجسمه سازي انگليس گشايش يافت
نمايشگاه پيشگامان مجسمه سازي نوين انگلستان از روز پنجم اسفند در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يافت.
در نشست خبري اين نمايشگاه كه با حضور آندريارز رئيس بخش شوراي فرهنگي بريتانيا، استفان دوكار رئيس گالري تيت لندن، دو تن از هنرمندان شهير بريتانيايي بيل وودرو و ريچارد ديكان و عليرضا سميع آذر سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، سرپرست موزه طي سخناني گفت: اين نمايشگاه با همكاري مشترك موزه هنرهاي معاصر و شوراي فرهنگي آموزشي بريتانيا برگزار شده و هماهنگي هاي آن از حدود يك سال و نيم قبل آغاز شده است. وي افزود: اين نمايشگاه در برگيرنده آثار سه نسل از هنرمندان معاصر انگلستان است كه يك دوره ۷۰ ساله بين سالهاي ۱۹۳۴ تا ۲۰۰۴ را در بر مي گيرد.
ديويد گرين نيز در ادامه گفت: در اين همكاري هاي فرهنگي بين ايران و بريتانيا هدف ما نمايش بهترين آثار و بيان انسانهاست.
بيل وودرو هنرمند معاصر انگليسي نيز گفت: براي اولين بار است كه به ايران سفر مي كنم و براي من بسيار هيجان انگيز است وقتي كارهايم در يك كشور با فرهنگ ديگري ارائه مي شود.
اين نمايشگاه با ۶۱ اثر از ۱۵ هنرمند تا ۲۸ فروردين ۸۳ داير است.

رنجهاي مسيح در آمريكا
002910.jpg
نخستين نمايش عمومي بحث برانگيز و جنجالي «رنجهاي مسيح» ساخته مل گيبسون بازيگر و كارگردان استراليايي ديروز در آمريكا آغاز شد.
به گزارش بي بي سي، نمايش اين فيلم كه ۱۲ ساعت آخر زندگي عيسي مسيح و به صليب كشيدن او را نشان مي دهد، با مخالفت شديد جوامع يهودي رو به رو شد.
علت مخالفت جوامع يهودي اين است كه معتقدند اين فيلم نشانه هاي ضدنژاد سامي در خود دارد و چهره بدي از يهوديان زمان مسيح به تصوير كشيده است و آنها را عامل اصلي مرگ مسيح نشان مي دهد.
اين در حالي است كه بسياري از منتقدين فيلم خشونت عيان فيلم را تقبيح كرده اند.
اما گيبسون با قبول كردن خشونت موجود در فيلم، اتهامات مبني بر نشانه هاي ضد سامي و يهودي فيلم را رد كرده و عقيده دارد فيلم بزرگواري و ايثار مسيح را تصوير كرده است.
گيبسون مي گويد كه كاملاً به متن انجيل درباره ساعت هاي آخر زندگي مسيح پايبند بوده، و از سوي جوامع مسيحي حمايت شده است.
مل گيبسون خود يك كاتوليك معتقد است و بارها مخالفت خود را با طلاق، سقط جنين و كنترل جمعيت اعلام كرده است.اما مورد ديگري كه گيبسون را از سوي يهوديان زير سئوال برده است اظهار نظرهاي پدر ۸۲ ساله او درباره كوره هاي آدم سوزي نازيهاست.
هاتن پدر مل گروهي را به نام «متحدين براي سنت كاتوليك ها» گردآوري كرده كه واقعيت قتل عام يهوديان در زمان جنگ جهاني دوم را مشكوك مي دانند.
مل گيبسون هيچ گاه اظهارات پدرش را رد نكرده و مي گويد: «او به واقعي بودن سوزاندن يهوديان شك ندارد. فقط عقيده دارد تعداد آنها بسيار كمتر از شش ميليون بوده است.»
جيمز كويزل بازيگر نقش مسيح در فيلم «رنجهاي مسيح» است. مل گيبسون كارگرداني، تهيه و همكاري در نگارش فيلمنامه فيلم را برعهده داشته است.

كانديداهاي انجمن تئاتر در انتخابات خانه تئاتر
كانديداهاي مورد حمايت انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر اعلام شد.
به گزارش ايسنا، انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر اعلام كرد كه با احترام به نامزدهاي هيات مديره خانه تئاتر و براي سرعت بخشيدن به توان كيفي و اجراي خانه تئاتر فهرست نامزدهاي مورد حمايت خود را به ترتيب حروف الفبا و به شرح زير اعلام مي كند: ۱- جاهد جهانشاهي ۲- سهراب سليمي ۳- حسين شاكري ۴- بهروز غريب پور ۵- كيومرث مرادي ۶- حميد مظفري ۷- اصغر همت و عبدالله كريمي به عنوان بازرس.
انتخابات هيات مديره مركزي خانه تئاتر روز شنبه ۹ اسفند ماه ساعت ۱۷ در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر برگزار مي شود و در اين جلسه اعضاي جديد هيات مديره به مدت ۲ سال انتخاب خواهد شد.

با حضور مسئولان شهرداري و مديران معاونت سينمايي
عمليات احداث مجتمع فرهنگي سيماي شهر آغاز شد
مراسم افتتاح و كلنگ زني مجتمع فرهنگي، تجاري، ورزشي «سيماي شهر» ديروز با حضور شهردار منطقه ۱۶ تهران و چند تن از مديران معاونت سينمايي و جمعي از اهالي سينماي كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(مهندس كريمي) شهردار منطقه ۱۶ تهران دراين مراسم بر اهميت حضور و مشاركت بخش خصوصي در ساخت مجتمع هاي فرهنگي منطقه كه مكاني مناسب نيز براي گذران اوقات فراغت خانواده هاست تأكيد كرد.
جعفر صانعي مقدم، مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي نيز با اشاره به جديدترين سياست هاي اين معاونت، مبني بر ترغيب بخش خصوصي جهت افزايش توليد، تجهيز فني و ايجاد و راه اندازي سالن هاي سينما در كشور، گفت:  اقدامات مفيدي از سوي دولت جهت گسترش ساخت مجموعه هاي سينمايي در همه نقاط ايران انجام شده ضمن اينكه در حال حاضر زمينه هاي مساعدي براي ترغيب سينماداران و توليدكنندگان محصولات سينمايي به افزايش فعاليت فراهم شده و دولت در تلاش است تا همگام با برنامه چهارم توسعه گامهاي مستحكمي را با كمك شهرداري ها در امر ساخت سالنهاي سينما و مجتمع هاي فرهنگي بردارد.
مجتمع فرهنگي، « سيماي شهر» در زميني به مساحت ۵۸۱۷ متر مربع در دو بلوك A و B جمعا به متراژ ۳۰/۳۴۲۴۵ متر مربع زير بنا طراحي شده است كه بلوك A در ۶ طبقه تأمين كننده فضاي فرهنگي و تجاري پروژه شامل: ۲ سالن سينما به ظرفيت ۷۰۰ صندلي، پاركينگ، فضاي تجاري و واحدهاي تجاري و ورزشي مي باشد.
ضمن اينكه در بلوك B مجتمع مذكور نيز علاوه بر امكانات ياد شده در ۱۰ طبقه، فضائي نيز به احداث پارك ويژه كودكان اختصاص يافته است.
پيش بيني مي شود فاز اول اين مجتمع در اواسط سال ۸۴ به بهره برداري برسد.

سخنراني دكتر محمدعلي موحددر نشست كتاب ماه ادبيات وفلسفه
ابن بطوطه بزرگترين سياح جهان اسلام
002913.jpg
سفرنامه ابن بطوطه و مطالبي كه در آن آمده است: نشان مي دهد كه نفوذ و گستره فرهنگ و زبان ايراني در سراسر اقطاب اسلامي تا چه پايه و مايه بوده است.
به گزارش همشهري دكتر محمدعلي موحد، مورخ و ادب پژوه و مترجم سفرنامه ابن بطوطه (انتشارات آگاه) و نيز مولف كتابي درباره اين حكيم (انتشارات طرح نو) در صدوبيستمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه كه سه شنبه اين هفته در محل خانه كتاب و با موضوع ابن بطوطه بزرگترين سياح جهان اسلام برگزار شد، ضمن اعلام اين مطلب گفت: كمتر اثري همانند سفرنامه ابن بطوطه وجود دارد كه احوال و آداب و رسوم ملل گوناگون را اينگونه توصيف و تبيين كرده باشد. سفرنامه او آيينه اي است كه زير و بم جوامع اسلامي آن روزگار را نشان مي دهد.
نه تنها سيره و عملكرد طبقات حاكمه در آن عرضه شده، بلكه احوال و اوضاع اجتماعي و سياسي و فرهنگي را مي توان از خلال سفرنامه او درك و فهم كرد. همچنين وي تنها مورخي است كه از زن حرف مي زند در حالي كه در آن دوره كسي از زنان سخن نمي گفت.
موحد به تعبيرات و اصطلاحات موجود در سفرنامه اشاره كرد و گفت: خواننده در اين سفرنامه با دريايي از اصطلاحات بازرگاني، اداري، قضايي كه در ميان ديوانيان يا عامه مردم در كشورهاي مختلف اسلامي معمول و متداول بوده است روبه رو مي شود.
دكتر موحد درباره اهميت مطالعه سفرنامه ابن بطوطه گفت: اين سفرنامه از آن جهت مهم است كه دقيقا در زماني نگاشته شده كه ملل اسلامي و تمدن آنها به خواب مي رود و در مقابل اروپاييان و تمدن غربي بيدار مي شود.
همچنين اين گزارش حاكيست كه دكتر موحد در بخش دوم سخنانش به كتاب تاليفي خود از ابن بطوطه كه از سوي انتشارات طرح نو و در مجموعه بنيانگذاران فرهنگ ايران و اسلام منتشر شد اشاره كرد و گفت: براي تاليف اين اثر، بسياري از آثار و نوشته هاي زمان ابن بطوطه را مطالعه كرده است.
گزارش همشهري حاكيست كه اين نشست با استقبال گسترده علاقه مندان به زبان و ادبيات فارسي و آثار و نوشته هاي دكتر موحد روبرو شد.

تجربه ۱۰۰ نويسنده در يك كتاب
تجربه ۱۰۰ نويسنده غربي از كار و نوشتن در كتابي با عنوان «چگونه بنويسم» گرد آمده و با ترجمه كاظم رهبر از سوي انتشارات رادان به بازار كتاب عرضه شده است.
كاظم رهبر در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر درباره چگونگي تأليف اين كتاب گفت: اين كتاب حاصل جستجوي چند ساله من در نشريات و كتابهاي مختلف خارجي است كه پيش از اين ۵۰ تا ۷۰ بخش آن در صفحات ادبي مجلات و روزنامه ها به چاپ رسيده بود و پس از آن بود كه به فكر كتاب كردن اين مجموعه افتادم.
به گفته رهبر در اين كتاب يكصد نويسنده مي گويند كه هر روز چگونه شروع به نوشتن مي كنند. و جالب توجه اينكه در ميان آنها، حتي دو تن هم وجود ندارند كه شيوه كارشان مشابه هم باشد.وي مي افزايد: حرف تمامي نويسندگان درباره نوشتن است، اما شيوه هر يك از آنها خاص خودش است. هر كدام به مرور روش كار مناسب خود را پيدا كرده و در آن نيز موفق است.در اين كتاب هر نويسنده درباره نوشتن، طراحي يك نوشته، آغاز و پايان كار، مكان و زمان، اولين دست نويس، بازنويسي و پروسه شكل گيري يك نوشته نظرات تجربي متفاوتي را بيان مي كنند.

از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خرداد ۸۳
سومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار برگزار مي شود
سومين جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي تمدن ايران زمين با عنوان «يادگار» از تاريخ ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خردادماه سال ۸۳ همزمان با روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي در دو بخش مسابقه و ويژه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، براي اولين بار، نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين با هدف تحكيم مباني وحدت ملي از طريق شناخت اقوام ايراني و ايجاد زمينه هاي مناسب براي آشنايي و نزديكي اين اقوام و حفظ آداب و رسوم و عادات اجتماعي فرهنگ هاي گوناگون ايراني از ۲۲ تا ۲۶ ارديبهشت ماه در دو بخش مسابقه و جنبي برگزار مي شود.
شهنام صفاجو مدير روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: اين دوره از جشنواره يادگار، در حقيقت بخش مسابقه فيلم هاي مستند كوتاه اولين جشنواره فرهنگ ايران زمين است كه با تأكيد بر موضوع فرهنگ و اقوام ايراني برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: كليه هنرمندان فيلمساز كه آثاري در حوزه تمدن ايران با رويكرد ايرانشناسي، ميراث فرهنگي و معنوي و فرهنگ اقوام دارند، مي توانند در اين جشنواره شركت نمايند.صفاجو خاطرنشان كرد: بخش هاي ويژه اين جشنواره شامل بخش هاي ۱- يادگار بم ۲- مرور بر آثار يك مستندساز ۳- بخش بين الملل شامل منتخب فيلم هاي مستند مردم شناسي جهان با همكاري مركز ملي علوم و تحقيقات فرانسه و فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي جشنواره «گوانگ ژو» خواهد بود.برگزاري نشست ها و سمينارهاي تخصصي ديگر برنامه هاي اين رويداد فرهنگي را تشكيل مي دهند. براساس اعلام دبيرخانه اين دوره از جشنواره، زمان فيلم هاي ارسالي كمتر از ۶۰ دقيقه بايد باشد.
آخرين مهلت ارسال اصل فيلم ها يا كپي VHS آن، تا پايان وقت اداري ۱۵ فروردين ماه ۱۳۸۳ است.

نگارستان
گروه موسيقي
002907.jpg
۱. ژان دو بوفه Jean Dubuffet
۲. تولد: لي هاور ۱۹۰۱ /وفات: پاريس ۱۹۸۵
۳. سبك نقاش: هنر غير متعارف يابي شكل (از سال ۱۹۵۰ در فرانسه آغاز شد و سپس در اسپانيا؛ ايتاليا و آلمان گسترش يافت. اين سبك از الگويي خاص در نقاشي پيروي نمي كرد و هنرمندان بسته به علاقه و موضوع انتخابي شان اثر را به مدل ها و فرم هاي مختلف خلق مي كردند. اين سبك متضاد كوبيسم واكسپرسيونيسم است.)
۴. زندگينامه نقاش: «دوبوفه» معتقد بود هنر غيرمتعارف؛ نقاشي هاي عجيب و دور از قواعد مرسوم؛ روح هنر، زيبايي و حقيقت آنرا زيباتر از هنر حرفه اي و پيرو سبك هاي خاص بهتر نشان مي دهد. واقعا به عقيده اش نسبت به «هنر خام» و يا به عبارتي « دست كاري نشده» يا هنر آفريده شده با ذوق كودكانه پايبند بود. اما آثار او مورد تمسخر عموم مردم و هنرمندان بود و به همين دليل به نمايشگاه آثار او در سال ۱۹۴۶ در «پاريس» حمله كردند. او پس از اين تعرض به هنرمندي محافظه كار تبديل شد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: گروه موسيقي جاز (گروه موسيقي آشفته!)/۱۹۴۴/ رنگ روغن روي بوم/ ۹۷*۱۳۰ سانتي متر اعضاي يك گروه موسيقي جاز در كنار هم و حالتي شبيه به مجسمه ايستاده اند. انتخاب رنگ ها اتفاقي به نظر مي رسد و حالتي غير معمول از استفاده از رنگ و طرح ديده مي شود. گويي سطح نقاشي چروك خورده و يا سطح نقاشي خراش برداشته است. به علاوه حالت هاي گرافيكي صورت و اجزاء چهره و آلات موسيقي نيز جالب است و به نقاشي شكنندگي و سادگي بچه گانه اي داده است.
۶. محل نگهداري تابلو: كلكسيون خصوصي

بهارستان
تا دير نشده
نامه اي برايم بفرست
تا قفس ها هنوز
تعدادشان كمتر از
كبوتران است.
محمدرضا انتظاري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آرامش در عدم حضور ديگران
فقط ما سه تا اونجا بوديم من و تو و تلويزيون.
اعصاب هر سه تامون بهم ريخته بود. سر و صداي عجيبي بينمون بود.
سر و صداي بينمون هي بيشتر مي شد و اعصابمون هم بيشتر خراب مي شد. ديگه داشت دعوامون مي شد. تا تو اون كار رو كردي. تلويزيون رو خاموش كردي.
هر سه تامون آروم شديم.
تورج حسيني منجزي

روزنگار
دهخدا
علي اكبر خان دهخدا، آزاديخواه، پژوهشگر، روزنامه نگار، طنزنويس و لغت شناس برجسته ايراني، در چنين روزي در سال ۱۳۳۴ درگذشت.
خان بابا، پدراو، اهل قزوين بود ولي علي اكبر خان در تهران به دنيا آمد. در جواني مدتي نزد شيخ غلامحسين بروجردي و حاج شيخ هادي نجم آبادي تحصيل كرد. سپس به مدرسه علوم سياسي رفت. هنگامي كه فارغ التحصيل شد به سفارت ايران در بالكان رفت و دو سال آنجا دبير سفارت بود. همزمان با اوج گيري جنبش مشروطه به ايران بازگشت و همراه ميرزا جهانگيرخان شيرازي، روزنامه تأثيرگذار صوراسرافيل را منتشر كرد. دهخدا در اين روزنامه مطالب خود را به طنز و تحت عنوان چرند و پرند مي نوشت و «دخو» امضاء مي كرد. پس از حادثه به توپ بستن مجلس و اعدام جهانگيرخان صوراسرافيل، دهخدا به همراه عده اي ديگر از رجال مشروطه خواه، به امر محمدعلي شاه به اروپا تبعيد شد. او سه شماره از روزنامه صوراسرافيل را در سوئيس منتشر كرد و سپس به استانبول رفت و به انتشار روزنامه تازه اي به نام سروش همت گمارد. پس از احياي مجلس شوراي ملي به ايران بازگشت و به عنوان نماينده وارد مجلس دوم شد. پس از جنگ جهاني اول و در شرايطي كه هرج و مرج سراسر كشور را فراگرفت و دلسردي بر رجال مشروطه خواه چيره شد، دهخدا نيز از فعاليت هاي سياسي كناره گرفت و به مدرسه حقوقي و علوم سياسي رفت. او تا سال ۱۳۲۰ رئيس اين مدرسه بود. بزرگترين ميراث دهخدا، بنيانگذاري لغت نامه بزرگ دهخداست كه تدوين آن پس از مرگ علي اكبرخان به وسيله دكتر معين پس از فوت او توسط دكتر سيد جعفرشهيدي ادامه يافت.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
مامور داخل دستگاه اشعه ايكس
دنور: يكي از ماموران امنيتي فرودگاه دنور آمريكا كه مسئول بررسي بار مسافران در دستگاه هاي اشعه ايكس بود دست به كار عجيبي زد.
وي ديروز صبح در حالي كه حوصله اش سر رفته بود، خود را به جاي چمدان داخل دستگاه اشعه ايكس قرار داد و دستگاه را روشن كرد.
به همين دليل مسئولان فرودگاه وي را تا اطلاع ثانوي از كار بركنار كردند.
پيرزن ورزشكار
پكن: يك پيرزن ۶۰ ساله با اجراي حركات ورزش كونگ فو موفق به دستگيري يك سارق شد.
هنگامي كه اين پيرزن همراه با دوستش در خيابان مشغول قدم زدن بود، ناگهان سارق جوان به سوي آنان حمله ور شد تا جواهراتشان را به سرقت ببرد. در همين لحظه پيرزن ۶۰ساله ۶۰۰ متر به دنبال سارق دويد و با ضربات ورزش كونگ فو وي را نقش بر زمين كرد تا پليس از راه برسد.
تب مورچه در آلمان
برلين: تب خريد مورچه در آلمان بالا گرفته است و كودكان اين كشور براي خريد مورچه در برابر مغازه هاي فروش حيوانات صف مي كشند.يكي از اين مغازه داران مي گويد: من هر روز مقدار زيادي مورچه مي فروشم. دنياي مورچه ها، دنياي عجيبي است و هر مورچه در محل سكونت و ميان همنوعانش وظيفه مشخصي را انجام مي دهد كه اين موضوع براي كودكان بسيار جالب است.
همچنين نگهداري از اين حيوانات بسيار آسان است و خود آنها غذاي مورد نيازشان را به دست مي آورند. بزرگترين مورچه اي كه در معرض فروش قرار دارد حداكثر تا ۵ سانتيمتر رشد خواهد كرد و حداكثر ۳۰ سال عمر مي كند. گرانترين كلوني مورچه ها (شامل ۲۰ مورچه) در حدود ۱۴۰۰ يورو قيمت دارد.
قيمت سرسام آور پاركينگ
لندن: محل توقف يك دستگاه خودرو در يك پاركينگ زيرزميني در مركز شهر لندن در ازاي ۱۸۷۵۰۰ دلار در معرض فروش قرار داده شده است.
با توجه به اينكه يافتن مكاني مناسب براي پارك خودروها در مركز لندن بسيار دشوار است و بابت هر ساعت توقف بايد ۴ پوند داخل پاركومترها ريخت، قيمت پاركينگ هاي اختصاصي در اين منطقه از شهر سرسام آور شده است.
پيش از اين، فضاي مورد نياز براي پارك  يك دستگاه خودرو در مركز لندن تا مبلغ ۱۷۷ هزار دلار فروخته شده بود.
خريد خودرو با پول مردم
برلين: يك مددكار اجتماعي در آلمان ۱۶۳ هزار دلار پول را كه براي كمك به افراد بي خانمان و مهاجران جنگي اختصاص يافته بود، به جيب زد و با آن يك دستگاه خودرو آخرين مدل خريداري كرد. به همين دليل وي به تحمل دو سال حبس تعليقي محكوم شد و بايد اين مبلغ را بلافاصله به حساب دولت واريز كند.
جمع آوري سلاح در فنلاند
هلسينكي: دولت فنلاند اميدوار است بيش از ۵۰ هزار سلاح ثبت نشده در اين كشور را جمع آوري كند.
دولت اين كشور در يك مهلت ۴ روزه به صاحبان اين سلاح ها اجازه مي دهد تا بدون كوچكترين هراسي، سلاح غيرقانوني خود را تحويل دهند و يا براي نگهداري آن مجوز دريافت كنند.گفته مي شود حدود ۱۰۰ هزار دلار سلاح ثبت شده در فنلاند وجود دارد كه اغلب اين سلاح ها متعلق به جنگ جهاني دوم است.
افرادي كه در اين ۴ روز، سلاح هاي خود را تحويل دهند مجازات و يا جريمه نخواهند شد.
آزمايش تازه خون
استكهلم: يك پزشك سوئدي، يك نوع آزمايش خون ساده را ابداع كرده كه مشخص مي كند آيا فرد آزمايش شده مستعد مبتلاشدن به بيماريهاي قلبي يا ديابت است يا خير.در صورتي كه ميزان نوعي پروتئين در خون افراد بسيار پايين باشد آنگاه احتمال ابتلاي اين افراد به بيماريهاي قلبي و ديابت افزايش مي يابد چون كمبود پروتئين مورد نظر مانع از رشد رگها مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي روي بوم و چرم فيروزه عبداللهي / ۷ تا ۱۰ اسفند / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه شفق: نمايشگاه گروهي پالت سفيد «وادي جاودان» به مناسبت ايام تاسوعا و عاشورا / ۹ تا ۱۳ اسفند / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه نقش: نمايشگاه خوشنويسي ابراهيم الفت و قلم زني روي استيل محمود مدير محمودي / تا ۱۵ اسفند / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه هنر: نمايشگاه عكس كليساهاي ارامنه ايران / ۷ تا ۱۳ اسفند / خيابان شريعتي، جلفا، فرهنگسراي ارسباران
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه آثار مينياتور محمدرضا اسحاقي و آثار خوشنويسي استادان و مدرسين / تا ۱۴ اسفند / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي شراره صالحي / تا هفتم اسفند / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

گل و گياه
گل انچوزا
002904.jpg
نام علمي: Anchusa azurea loddon Rogalist
خانواده: BORAGINACEAE
گياهي است افراشته به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر، داراي برگهاي تخم مرغي، باريك و كركدار كه گلهاي منفرد و آبي كمرنگ آن اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك مرطوب با زهكش خوب و نسبتا غني نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. اين گياه نياز به قيم دارد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه ريشه در زمستان و كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |