پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۰ - Feb 26, 2004
عربستان و مصر:
دمكراسي غربي براي اعراب مناسب نيست
خبرگزاري  فرانسه  ديروز در گزارشي  درباره  واكنش  عربستان سعودي  و مصر به  برنامه  اصلاحات  آمريكا در خاورميانه  نوشت ، دولتهاي  رياض  و قاهره  يكصدا به  آمريكا اعلام  كردند بدون  حل  شدن  مسايلي  كه منطقه  خاور ميانه  را براي  چندين  دهه  دچار مشكل  كرده  است  برنامه هاي  اين  كشور را براي  برقراري  دموكراسي  در جهان  عرب ، رد مي كنند.
كشورهاي  عربستان  سعودي  و مصر همچنين  يكصدا اعلام  كردند الگوي  غربي دموكراسي  ضرورتا براي  منطقه اي  كه  تعاليم  اسلامي در آن جاري  است  مناسب  نيست .
در همين حال يك  مقام ارشد وزارت  امورخارجه  آلمان  روز سه شنبه  بر ضرورت  تطبيق  حكومتهاي خاورميانه  با شرايط روز جهان  تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا از لندن مديركل  امور خاورميانه ، آفريقا و آسياي  وزارت  خارجه آلمان  در يك  كنفرانس خبري  - توجيهي  براي  خبرنگاران  عرب  و مسلمان  مقيم  لندن  تأكيد كرد كه  محوراصلي  سياست  خارجي  كشورش  در قبال  خاورميانه  ترغيب  حكومتهاي  اين  منطقه  براي مدرن  شدن  است .
دكتر «ولكر استانزل » كه  اين  نشست  را براي  توجيه  طرح  جديد دولت  آلمان براي  ايجاد دموكراسي  و امنيت  در خاورميانه  برگزار كرد، گفت : در حال  حاضرفرصت  تازه اي  فراهم  شده  است  تا كشورهاي  عرب  خاورميانه  در كنار اروپاييهاو آمريكا پيشنهادهاي  جديد خود را براي  ايجاد امنيت  در منطقه  مطرح  نمايند.
وي  افزود: براي  دستيابي  به  ايجاد ثبات  در خاورميانه  كه  لازمه  آن برقراري حكومتهاي  مدرن  است ، بايد اتحاديه  اروپا، آمريكا و كانادا از همه  توان  خوداستفاده كنند تا يك  طرح  جديدي  را در همكاري  با يكديگر در خاورميانه  به  پيش  برند.

روحاني در گفتگو با همشهري:
نبايد تخم مرغها را در يك سبد چيد
نفيسه كوهنورد
در پاويون دولت فرودگاه مهرآباد تهران منتظر حسن روحاني هستيم، مردي كه اين روزها سخن بيشتر از او به ميان مي آيد چه در فرازونشيب پرونده فن آوري هسته اي ايران و چه به عنوان چهره اي كه شايد دور بعد رئيس جمهور باشد گرچه خود او به خبرنگاراني كه براي بدرقه اش به سوي او آمده اند تأكيد مي كند هرگز تمايلي براي كانديداتوري رياست جمهوري ندارد و معتقد است از او شايسته ترها براي اين كار وجود دارند.
البته موضوع مهم اين ديدار نه موضوع رياست جمهوري آينده كه بحث گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي است درباره ايران است. سه شنبه شب آژانس گزارش ۱۵ صفحه اي را در مورد فعاليت هسته اي ايران منتشر كرد كه تا حدودي دو پهلوست و در قسمتي از همكاري خوب تهران با آژانس تقدير كرده و در قسمتي ديگر به عدم شفافيت ايران در بعضي موارد خرده گرفته است.
دكتر روحاني در اين باره معتقد است كه گزارش آژانس در مجموع گزارشي مثبت است، اگر چه در آن برخي سئوالات بي پاسخ مانده.
وي گفت: «در بند اول نتيجه گيري آژانس از همكاري ايران براي دادن اطلاعات لازم در زمينه مواد هسته اي و همكاري هاي مستمر تشكر شده و در بند دوم آن نيز چون ايران زمينه را براي دسترسي بازرسان ايجاد كرده نشان مي دهد كه روند همكاري بسيار مناسب به سمت حل و فصل مسايل در جريان است.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سانتريفيوژهاي كشف شده و نكاتي كه آژانس به آن اشاره كرده است نيز پاسخ داد كه ايران جواب خود را در اين زمينه به آژانس ارايه داده است. همچنين بايد گفت ايران معتقد است كه ضرورتي نيز براي ذكر وجود مساله اي به نام P2 وجود نداشته است زيرا ايران هنوز در مرحله تحقيقاتي و در حال ساخت قطعات نمونه به سر مي برد. او آنچه در رسانه ها در اين باره منعكس شده را تكذيب كرده و گفت: «ما هيچ مركز غني سازي نداريم».
روحاني با تأكيد بر اين كه P2 پروژه تحقيقاتي است تصريح كرد: «ايران مراكز ديگر نيز دارد كه اعلام نكرده و آنها را بايد در زمان لازم به اطلاع آژانس برساند»
دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص زمان از تعليق درآوردن غني سازي اورانيوم ، با اشاره به اين كه ايران در مسأله غني سازي اورانيوم با آژانس اختلاف نظر دارد بيان كرد: «در عين حال تأكيد داريم كه اين كار داوطلبانه و براي اعتمادسازي از جانب ايران بوده ،  لذا اگر در هر حدي گسترش يابد براي حل و فصل مسايل و اعتماد افزون تر خواهد بود.» اما در پي اين نيز تأكيد كرد كه ايران ادامه تعليق غني سازي را وظيفه و تكليف خود نمي داند و از اين روست كه گرچه زمان مشخصي براي از تعليق درآوردن غني سازي را اعلام نكرده اما همانطور كه از لفظ آن (تعليق) پيداست ايران زماني غني سازي خود را از سر مي گيرد.
روحاني كه تعدادي از خبرنگاران حاضر در جمع، روز انتخابات نيز او را در ستاد انتخابات كشور با چهره اي نه چندان گشاده كه حاكي از خستگي اش در آن روز داشت ديده بودند در پاسخ به سئوالي در مورد اظهارات مقامات اتحاديه اروپا در مورد انتخابات ايران و تأثير احتمالي اش بر همكاري اروپا در شوراي حكام گفت:« اروپايي ها مي دانند كه انتخابات ايران در چارچوب قانون بود و كاملا سالم و با حضور گسترده مردم به انجام رسيده است» وي اظهارات مقامات اتحاديه اروپا را ناشي از اطلاعات كمشان نسبت به مسايل داخلي و تحليل غيردقيق ايشان دانسته و معتقد است اگرچه شايد اين اظهارات براي كوتاه مدت تأثير سياسي در روابط داشته باشد اما با توجه به اين كه گزارش البرادعي منتشر شده احتمال اثر منفي نظرات اروپايي ها درباره انتخابات را بر موضوع پرونده هسته اي ايران منتفي مي داند.
روحاني كه قرار است در ديدار سه روزه اش از دهلي نو با نخست وزير، دبير شوراي امنيت ملي، وزير خارجه و وزير دفاع هند ديدار كند اين سفر را در راستاي مراودات و رفت و آمد شوراي امنيت هند و ايران خوانده و گفت: «تأكيد ما در اين سفر بيشتر بر مسايل منطقه اي است كه موضوع ترانزيت شمال و جنوب ايران ، هند و روسيه كه هند يكي از كشورهاي اصلي آن است از اين موارد است. ديگر موضوعات نيز پروژه هاي استراتژيك و گفتگو حول محور معضلات افغانستان كه قبلا هم وجود داشته خواهد بود.»
دبير شوراي عالي امنيت در مورد ادعاهاي مطرح شده مبني بر اين كه ايران مي خواهد از طريق هندوستان با آژانس بين المللي رايزني كند اظهار كرد كه ايران با هر كشوري كه عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي است رايزني دارد و چون هندوستان نيز يكي از اعضاي آن است بنابراين رايزني با اين كشور مسلما مشكلي ايجاد نخواهد كرد.
***
پس از پايان گفتگوي جمعي خبرنگاران و خاموش شدن نورافكن صدا و سيما مجالي پيش آمد كه همشهري نيز چند سئوال را براي تكميل گفتگوها با حسن روحاني در ميان بگذارد. چندي است كه رسانه هاي غربي به ويژه آمريكاييها مطالبي را عليه ايران مبني بر اين كه تهران به سمت توليد بمب هسته اي مي رود منتشر مي سازند و اين تبليغات منفي پس از انتشار گزارش شدت گرفته است. روحاني درباره اين كه آيا اين اظهارات از دل گزارش آژانس بيرون آمده يا نه مي گويد: «در گزارش البرادعي هيچ اشاره اي به غير صلح آميز بودن فعاليت ايران وجود ندارد بنابراين مطالبي كه در رسانه هاي خارج، از جمله در آمريكا عليه ايران چاپ مي شود يك اتهام بي اساس است و بارها و بارها جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه فعاليت غني سازي اش صلح آميز است و هيچگاه دنبال سلاح كشتار جمعي و هسته اي نبوده و الان هم نيست.»
او در ادامه مي افزايد: «البرادعي در گزارش قبلي اش در ماه نوامبر هم به صراحت اعلام كرده كه هيچ گونه مدركي در ايران پيدا نكرده اند كه دليلي بر انحراف ايران از مسير صلح آميز به سمت مسائل نظامي باشد.»
هر چند روحاني گزارش را مثبت مي خواند اما از سوي ديگر پس از مطرح شدن موضوع سانتريفيوژها و توليد پولوتونيوم كه ايران آنها را به آژانس گزارش نكرده، موضع البرادعي كمي تغيير كرده، زماني كه از دبير شوراي امنيت ملي درباره علل تندتر شدن موضع گيري رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال ايران سؤال مي شود اظهار مي دارد: «گزارشي كه روز قبل (سه شنبه) آژانس منتشر كرد،گزارش نسبتا بدي نيست البته راجع به p2 اشاره شده كه ايران آن را گزارش نداده است كه ما براي آژانس توضيح داديم كه مسأله سانتريفيوژ P2 لازم نبوده قبلا به آژانس گزارش شود و آنچه كه لازم است اين است كه در اعلاميه اي كه براي پروتكل الحاقي بعدا خواهيم داد و در ضمن آن تحقيقات در ايران خواهد آمد مسأله P2 به عنوان كارهاي پروژه تحقيقاتي ايران مطرح خواهد شد.»
او مساله پولوتونيوم را اما، مربوط به ۱۴ سال پيش دانسته، آن را موضوع جديدي نمي داند و مي گويد: «پولوتونيوم مسأله تحقيقي بوده كه نيمه تمام مانده و به پايان نرسيده است. تحقيق در اين مورد جايي انجام گرفته كه در دسترس آژانس بوده يعني در رآكتورهايي انجام مي گرفته كه زير نظر آژانس بوده و مأموران آژانس به طور نوبه اي آن را چك مي كردند.»
به گفته وي اسناد و مدارك اين تحقيقات به هيچ وجه طبقه بندي شده نبوده و مي توانسته در دسترس مأموران آژانس باشد. روحاني تأكيد مي كند كه پولوتونيوم هيچ چيز نظامي نيست و تحقيقات علمي بوده كه نتيجه آن هم مصارف مختلفي دارد از جمله استفاده براي باتري، نيروگاه هسته اي، ماهواره و هم براي مسائل نظامي.
در هر حال فشارهاي بين المللي چه از سوي آژانس و چه از سوي آمريكا و اروپا به نظرمي رسد شدت گرفته است. رئيس شوراي امنيت ملي درباره اين كه آيا نگراني اين وجود دارد كه در اثر فشارها پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت بين المللي ارجاع شود، با كمي مكث مي گويد: «در حال حاضر فكر نمي كنم، من بدبين نيستم و به مسأله خوشبينم، معتقدم كه هيچ گونه دليلي براي آنكه شوراي حكام چه در اين اجلاس و چه در اجلاس هاي آينده بخواهد مسأله ايران را به شوراي امنيت بفرستد وجود ندارد چون ما همكاري نزديك و سازنده اي با آژانس داشته ايم.»
روحاني در مورد مسائل مطروحه در مورد ليبي و اشتراك برخي نقاط در پرونده هاي ايران با اين كشور تأكيد مي كند كه بحث اكنون اين است كه دلالهايي كه ايران بعضي قطعات را نه حالا بلكه سيزده چهارده سال پيش از آنها خريداري كرده، همان دلالهايي هستند كه قطعات و دستگاههاي سانتريفيوژ را به ليبي فروخته اند و موضوع آلودگي اين قطعات است كه يكي از دلالهاي دستگير شده صراحتا به آن اقرار كرده است.
او در مورد سفرش به هند و تأثير اين سفر و موضوع قرارداد امنيتي تهران و دهلي نو بر روابط با پاكستان اظهار مي دارد كه ايران هم با هند و هم با پاكستان روابط خوبي داشته و پاكستان هم كشور برادر ايران است.
اما زماني كه از اظهارات مشرف عليه ايران مي پرسم مي خندد و مي گويد: «آقاي مشرف در اين ماههاي اخير گرفتاريهايي برايش پيش آمده و در مورد مسائل هسته اي گرفتار اتهامات متعدد است. شرايطي كه الان پاكستان دارد شرايط عادي نيست اما در عين حال روابط ما با اين كشور همچنان روابط خوبي است.»
نهايتا در حالي كه روحاني به قصد رفتن به سوي هواپيما ايستاده است، به رفتار نوسان دار اتحاديه اروپا در قبال ايران اشاره كرده و پرسيدم آيا درست است تمام تخم مرغها را در سبد اروپا بگذاريم كه او پاسخ داد: «نه ما نبايد تمام تخم مرغها را در سبد هيچ كس بگذاريم چه اتحاديه اروپا و چه ديگران. ما بايد با همه كشورها روابط متعادلي داشته باشيم. اما وقتي ۵۰ درصد روابط تجاريمان با اتحاديه اروپاست بنابراين ما بايد با اتحاديه اروپا كه ۲۵ كشور است رابطه بهتري داشته باشيم اما در عين حال به تعبير شما نبايد تخم مرغها را در يك سبد بچينيم.»

آريستيد پيشنهاد برگزاري انتخابات زودهنگام داد
002919.jpg
رئيس جمهور هائيتي براي خروج از بحران سياسي ،پيشنهاد برگزاري انتخابات زودهنگام را در كشورش ارائه كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، در پي اوج گيري ناآرامي ها در هائيتي «ژان برتراند آريستيد» خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام در نوامبر آينده شد.
در اين حال خبر مي رسد كه شورشيان سلطه خود را بر گپ هايتين دومين شهر بزرگ اين كشور تحكيم كرده اند. به اين ترتيب نيمي از هائيتي در دست شورشيان است.
شبكه  تلويزيوني  يورو نيوز ديروز اعلام  كرد، به  نظر مي رسد رد پيشنهاد تقسيم  قدرت  و محاصره  شهر جديدي  در هائيتي  در روز سه شنبه توسط شورشيان ، اين  كشور را با بحران  وجنگ  خونيني  روبرو سازد.
براساس  اين  گزارش  مخالفان  آريستيد كه  در حال  حاضر كنترل  بخش  عمده اي از هائيتي  از جمله  «گپ  هايتين » دومين  شهر بزرگ  اين  كشور را در دست  دارند،معتقدند هرگونه  تقسيم  قدرت  با دولت  به  هر حال  موجب  ابقاي  آريستيد در سمت رياست جمهوري  خواهد شد و اين  درحالي  است  كه  مخالفان  رئيس  جمهوري  مصرانه خواستار كناره گيري  كامل  وي  از قدرت  هستند.
درحالي  كه  مخالفين  آريستيد ازجمله  احزاب  وگروههاي  مخالف  دولت  خواستاركناره گيري  وي  هستند، تعدادي  ازحاميان  وي  درشهر «پورتوپرنس » پايتخت  هائيتي در اطراف  كاخ  رياست  جمهوري  تجمع  كرده  وخواستار ابقاي  آريستيد در سمت  خودهستند.
مخالفين  هشدار داده اند در صورتي  كه  آريستيد از قدرت  كناره گيري  نكند،تا چند روز ديگر حتي  به  قيمت  درگير شدن  با طرفداران  وي  كنترل  پايتخت  رانيز بدست  خواهند گرفت .
رئيس  جمهوري  هائيتي  براي  حل  اين  بحران  كه  ازتوان  نيروهاي  ۴ هزار نفري پليس  اين  كشور خارج  است ، از جامعه  بين الملل  درخواست  كمك  كرده  است  ودر حال حاضر نيز تعدادي از نيروهاي  آمريكايي  در هائيتي  مستقر شده اند.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  نيز ديروز  دراين  زمينه  گفت : «آريستيد» كشيش  كاتوليك  سابق  و رئيس  جمهوري  فعلي  هائيتي ، هشت  ماه پس ازپيروزي  دراولين  انتخابات  رياست  جمهوري  خود درسال  ۱۹۹۰براثركودتاي  نظامي  خونين  از كار بركنارشد، ولي  با حمايت  آمريكا واعزام  ۲۰ هزار نيروبه  اين  كشوردرسال  ۲۰۰۰ مجدداقدرت  را به دست  آورد.
سي ان ان  افزود، هرچند كه  اين بار آمريكا اعلام  كرده  است  مايل  به  مداخله دراين  كشور نيست ولي  بعضي  از نمايندگان  اين  كشور، خواستار مداخله  جدي  آمريكا در اين  كشور شده اند.

نخستين مذاكره مستقيم آمريكا و كره شمالي
در نخستين روز از مذاكرات شش جانبه درباره كره شمالي كه ديروز در پكن آغاز شد هيأت هاي نمايندگي آمريكا و كره شمالي براي نخستين بار به مدت دو ساعت و نيم به طور دو جانبه گفتگو كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات كره جنوبي با اعلام اين خبر گفتند، اين طولاني ترين و بلندپايه ترين سطح تماس ميان دو طرف است.
صبح ديروز رئيس هيأت نمايندگي
كره جنوبي اعلام كرده بود كه قرار است در حاشيه مذاكرات شش جانبه، مقامات آمريكا و كره شمالي با يكديگر گفتگو شود.
كلي معاون امور آسياي وزارت خارجه آمريكا رئيس هيأت نمايندگي اين كشور را در مذاكرات پكن به عهده دارد.
كره شمالي بارها بر مذاكرات دو جانبه با آمريكا تأكيد كرده بود اما واشنگتن اصرار دارد كه بحران هسته اي كره شمالي با حضور كشورهاي همسايه حل شود.
در همين حال آمريكا ديروز تأكيد كرد كه نبايد به كره شمالي بابت عمل كردن اين كشور به تعهدات بين المللي در ارتباط با گسترش سلاح هاي هسته اي پاداش تعلق گيرد.

اصابت گلوله خمپاره به ديوار بيروني حرمين كاظمين
002925.jpg
يك منبع آگاه به خبرنگار ايرنا گفت: يك گلوله خمپاره شب (سه شنبه شب) ديوار بيروني حرمين مطهر امام موسي كاظم(ع) و امام جواد (ع) واقع در شمال شهر بغداد را مورد اصابت قرار داد.
اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، افزود: براثر اصابت اين گلوله كه احتمالاً براي اهداف ديگري شليك شده بود بخشي از ديوار حرم فرو ريخت.
گفته مي شود اين حمله مسلحانه تلفات جاني در بر نداشت و تنها خسارات جزئي به بخشي از حرم وارد كرد.
ساير تحولات
* موفق الربيعي يكي از اعضاي شوراي حكومتي عراق ديروز گفت: تمامي حكومتهاي عراقي كه قبل از برگزاري انتخابات بر سر كار مي آيند بايد نسبت به اجراي انتخابات تأكيد كنند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد، الربيعي افزود: حكومتهاي عراق بايد تمام هم و غم خود را براي اجراي انتخابات در نزديك ترين فرصت ممكن معطوف كنند.
* ائتلاف به رهبري آمريكا اعلام كرد كه آماده به تعويق انداختن مذاكرات با عراقي ها در مورد وضعيت نيروهايش در عراق است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، «دان سينور» سخنگوي ائتلاف روز سه شنبه گفت: ما حاضريم مذاكرات يادشده را كه قرار است در ماه مارس آينده آغاز شود تا زمان ديگري پس از انتقال قدرت به عراقي ها در سي ام ژوئن به تعويق اندازيم.
* سخنگوي شوراي حكومتي عراق روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت كه بررسي قانون مرحله انتقالي عراق در شوراي حكومتي مراحل نهائي خود را طي مي كند. براساس پيش بيني «حميد الكفايي» قانون مرحله انتقالي احتمالاً هفته آينده اعلام خواهد شد.
شوراي حكومتي عراق روز سه شنبه در نشست خود گزارش «كوفي عنان» دبير كل سازمان ملل متحد را مورد بررسي قرار داد و اين گزارش را براي بررسي برخي مسائل سئوال برانگيز در خصوص مرحله سياسي آينده عراق به كميته امور خارجي شورا تحويل داد.
* «جرج تنت» رئيس سازمان اطلاعات و امنيت آمريكا (سيا) گفت: گرچه گروه القاعده تضعيف شده اما احساسات ضدآمريكايي در ميان مسلمانان اهل سنت گسترش يافته است.
به گزارش ايرنا از واشنگتن تنت كه روز سه شنبه در نشست كميته اطلاعاتي سنا سخن مي گفت، افزود: القاعده از نظر سازماني و مالي تضعيف شده اما همچنان قادر است دست به عمليات تروريستي نظير يازده سپتامبر بزند.وي خاطرنشان كرد: اين تهديد حتي اگر القاعده بكلي نابود شود نيز همچنان پابرجاست.
تنت گفت: ده ها سازمان تروريستي كوچك كه با القاعده مرتبط هستند در كشورهايي نظير ازبكستان، ليبي و عراق تشكيل شده اند.
* يك سخنگوي نظامي آمريكا ديروز اعلام كرد كه يك فروند بالگرد اين كشور در شهر «الحديثه» عراق دچار سانحه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد پايتخت عراق، اين سخنگو بدون ارائه توضيحات بيشتري تنها گفت كه «يك فروند بالگرد در الحديثه در فاصله ۱۱۰ كيلومتري غرب بغداد دچار سانحه شد.»

بن لادن و الظواهري تغيير مكان دادند
002928.jpg
مقامات آمريكايي ديروز گفتند، اسامه بن لادن سركرده شبكه القاعده و ايمن الظواهري دستيار ارشد او مخفيگاه خود را تغيير داده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقامات كه خواستند نامشان فاش نشود گفتند، نوار صوتي ايمن الظواهري كه روز سه شنبه از شبكه العربيه پخش شد نشان مي دهد كه او و بن لادن تغيير مكان داده اند.
ايمن الظواهري
بار ديگر به بوش هشدار داد
«ايمن  الظواهري» مرد شماره  دو در سازمان  القاعده  در حمله  شديداللحني به جورج  بوش  رئيس جمهور آمريكا وي  را متهم  كرد كه  ملت  خود را گمراه  كرده است .به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، الظواهري  همچنين بوش  را متهم  كرد حاكمان  فاسدي  را در كشورهاي  مختلف  روي  كار آورده  است .
الظواهري  در يك  نوار صوتي  ضبط شده  كه  براي  الجزيره  ارسال  شده  بود به واشنگتن  هشدار داد منتظر عملياتي  مشابه  عمليات  ۱۱ سپتامبر باشد.
الظواهري  در اين  نوار به  نطق  جورج  بوش  در روز بيستم  ماه  ژانويه  گذشته اشاره هايي  داشت  لذا روشن  است  كه  اين  نوار پس  از بيستم  ماه  ژانويه  ضبط شده است .
ايمن  الظواهري  گفت : بوش  در نطق  خود چهار ادعا را مطرح  كرد، اول  اينكه نيروهايش  آزادي  و امنيت  را در جهان  گسترش  مي دهند.
دوم اينكه عراق  آزادي  خود را بخاطر وجود نيروهاي  ائتلاف  كسب  كرده  است . سوم ، اينكه  دولت  بوش  دو سوم تشكيلات  القاعده  را سركوب  و نابود كرده  است  و چهارم ، اوضاع  در افغانستان باثبات  است.وي  افزود: پاسخ  ما اين  است  كه  نيروهاي  آمريكا نه  تنها آزادي  و امنيت را گسترش  نمي دهند بلكه  ترس  و رعب  و وحشت  را ايجاد مي كنند و حاكمان  فاسد را بكار مي گمارند و مورد حمايت  قرار مي دهند و يك  طاغوت  را بعد از طاغوت ديگر منصوب  مي كنند. نگاهي  به  جهان  اسلام  از مغرب  تا اندونزي  نشان  مي دهد كه  حكومتهاي  تحت  حمايت  آمريكا بر سر كار هستند و بوش  هم  در جنگ  خود موسوم به  جنگ  عليه  تروريسم  از آنان  استفاده  مي كند.

اتهام جنايتكار جنگي به ۲ زنداني گوانتانامو
002916.jpg
پنتاگون  روز سه  شنبه  اعلام  كرد كه  دو تن  از زندانيان  محبوس  در پايگاه نيروي  دريايي  آمريكا در گوانتانامو به  اتهام  جنايات  جنگي  در دادگاه  نظامي آمريكا محاكمه  خواهند شد.
به گزارش ايرنا، ابراهيم  احمد محمود القوسي  از سودان  كه  گفته  مي شود صندوقدار القاعده  بود و علي  حمزه  احمد سليمان  البهلول ، اهل  يمن  و مسئول  تبليغاتي 
بن  لادن جزو بيش  از ۶۰۰ زنداني  هستند كه  از زمان  جنگ  افغانستان  در زندان  گوانتانامو زنداني  مي باشند. بر طبق  شكايت  نامه  پنتاگون  عليه  اين افراد هردو فرد نامبرده  در اردوگاه  آموزشهاي  تروريستي  آموزش  ديده  و به  عنوان  محافظ بن  لادن  فعاليت  كرده  اند.به  گفته  مقامات  پنتاگون  دادستانهاي  دولت  آمريكا در شكايت  خود خواستار حكم  اعدام  نشده اند و اين دو زنداني  در صورت  محكوميت  با حكم  زندان  ابد روبرو مي باشند. بر طبق  مداركي  كه  پنتاگون  منتشر كرده  دادگاه  نظامي  براي  محاكمه  اين دو زنداني  به  احتمال  زياد در خليج  گوانتانامو برگزار خواهد شد، اما در مورد زمان  برگزاري  اين  دادگاه  پنتاگون  تاريخي  ارائه  نداده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |