پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۰ - Feb 26, 2004
عيدي مستمري بگيران تأمين اجتماعي تا ۱۵ اسفند پرداخت مي شود
002937.jpg
با ابلاغ مصوبه هيأت وزيران در مورد ضوابط پرداخت عيدي پايان سال ۸۲ كاركنان دولت به صندوقهاي بازنشستگي، عيدي يك ميليون  ريالي مستمري بگيران، بازنشستگان، از كارافتادگان كلي، بازمانده تك نفره، بازماندگان چند نفره و بيمه شدگان تامين اجتماعي تا ۱۵ اسفند ماه جاري پرداخت مي شود.
به گزارش ايسنا، بر اساس دستو رالعمل سازمان تامين اجتماعي، مستمري بگيران بازنشستگي، از كارافتادگان كلي و بازماندگان تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي كه قبل از پايان سال ۸۲ از شمول مستمري بگيري خارج شده اند و دريافت كنندگان مستمري از كارافتادگي جزئي، عيدي دريافت نمي كنند.
بر اساس مصوبه هيأت وزيران و دستورالعمل سازمان تأمين اجتماعي، ميزان عيدي پرداختي به مستمري بگيران، متناسب با مدت دريافت مستمري در سال ۸۲ است و چنانچه در يكي از ماههاي اين سال، روزهاي استفاده از مستمري كمتر از يك ماه باشد، به نسبت روزهاي دريافت مستمري عيدي قابل پرداخت محاسبه خواهد شد.
بر اساس دستورالعمل سازمان تأمين اجتماعي، مبلغ قابل پرداخت به مستمري بگيران، مشمول كسر ۲ درصد حق درمان موضوع ماده ۸۹ قانون تامين اجتماعي نيست.
همچنين ميزان عيدي مستمري بگيران بازمانده چند نفره كه مستمري آنها به يك شخص واحد پرداخت مي شود، به نسبت سهام مقرر در ماده (۸۳) قانون تامين اجتماعي بين دريافت كنندگان مستمري بازمانده تقسيم خواهد شد و در هر حال جمع عيدي پرداختي به آنان از مبلغ عيدي قابل پرداخت بيشتر يا كمتر نخواهد بود.
به گزارش ايسنا در پرونده هاي مستمري بازنشستگي و از كارافتادگي كلي كه طي سال ۸۲، به علت فوت
مستمري بگير، تبديل به مستمري بازماندگان شده است، مجموع پرداخت مستمري بازنشستگي يا از كارافتادگي كلي و مستمري بازماندگان، ملاك محاسبه عيدي قابل پرداخت خواهد بود.

رئيس جمهور در پيامي به اجلاس جهاني صلح جوانان در بانكوك :
جهان نيازمند اقدامات عملي براي صلح جهاني است
گروه اجتماعي: رئيس جمهور در پيامي به اجلاس جهاني صلح جوانان منطقه آسيا و اقيانوسيه در بانكوك تأكيد كرد: امروز مردم جهان بيش از گفت وگو نيازمند اقدامات و راه كارهاي ملموس و عملي براي نيل به صلح و امنيت جهاني هستند.
به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان، در پيام حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي كه ديروز توسط رحيم عبادي، مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان قرائت شد آمده است: متأسفانه عليرغم استقبال بي سابقه ملت ها، نهادهاي مدني، دولت ها و رهبران مذهبي جهان از پيشنهادهاي گفتگوي تمدن ها و فرهنگ ها و ائتلاف براي صلح و برگزاري سمينارهاي متعددي در كشورها و مجامع بين المللي و تصويب قطعنامه ها و بيانيه هاي مختلف در مسير تحقق صلح، عدالت و امنيت در جهان، امروز همچنان شاهد ظلم، تبعيض، بي عدالتي، خشونت، زورگويي، استثمار و نقض آشكار حقوق بشر در جهان هستيم، ولي با چهره اي جديد و از جمله در زير نقاب مداخله هاي بشردوستانه، حمايت از دموكراسي و پاسداري از حقوق بشر.
در ادامه اين پيام آمده: نكته مهم ديگر، نقش جوانان در فرآيند تحقق صلح و عدالت جهاني است. جوانان به علت برخورداري از فطرتي پاك و دور از كليشه ها و تعصبات رايج در دنياي بزرگسالان و استعداد بهتر آنان در پذيرش توصيه هاي ديني و معنوي و اخلاقي، بيشتر از هر بخش ديگري مي توانند مروج صلح در جهان باشند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در جمع خبرنگاران:
اقدامات وزارت ارشاد در چارچوب مصوبات شوراي امنيت ملي است
خبرگزاري فارس: حسن روحاني دبير شوراي امنيت ملي در خصوص انتشار نامه نمايندگان به رهبري و تعطيلي برخي مطبوعات به دليل عدم رعايت مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در اين زمينه گفت: شوراي عالي امنيت ملي و قانون مطبوعات مصوبه اي دارد كه چارچوب هايي را براي رسانه هاي گروهي مشخص مي كند، بنابراين هر اقدامي كه از سوي وزارت ارشاد و دبيرخانه شورا انجام مي گيرد در چارچوب اين مصوبات است.
روحاني يادآورد شد: در خصوص اين مساله،  هيچ مصوبه يا ابلاغيه خاصي از سوي شوراي عالي امنيت ملي نداشتيم و وزارت ارشاد نيز در چار چوب مصوبات موجود به وظيفه خودش عمل كرده است.

گردشگري محل تلاقي فرهنگ ،اقتصاد و هويت ايران است
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : گردشگري ، حوزه  تلاقي  فرهنگ ، اقتصاد وهويت  ايران  است .
احمد مسجدجامعي  ديروز در مراسم  پاياني  دومين  گردهمايي  مديران سازمان  ايرانگردي  و جهانگردي ، اظهار داشت : ظرفيت  جهاني شدن  فرهنگ  ايران شرايط ويژه اي  را از لحاظ گردشگري ، براي  كشور ايجاد كرده  و سرمايه گذاران اين  بخش  بايد اين  مسئله  را مورد نظر قرار دهند.
وي ، فرهنگ  را عامل  اصلي  انسجام  ملي  توصيف  كرد و افزود: علاوه  بر جنبه اقتصادي ، ابعاد فرهنگي  بخش  گردشگري  نيز اهميت  زيادي  دارد و حضور جهاني ايرانيان ، در رابطه  با فرهنگ  آنان  است .

بزرگترين شبكه ارتباط داخلي دانشگاههاي كشور افتتاح شد
بزرگترين  شبكه ارتباط داخلي دانشگاههاي  كشور به  صورت  كاملا بدون سيم توسط وزير ارتباطات  و فناوري اطلاعات  در دانشگاه زابل  افتتاح  شد و مورد بهره برداري  قرار گرفت .
«غلامعلي  خمر» مسئول  طرح  و برنامه  دانشگاه  زابل  ديروز در گفت  و گو با ايرنا گفت : اين  شبكه  مجهز به  رايانه هاي  پيشرفته است  و از اين  پس  اينترنت  دانشگاه  به  صورت  بي سيم  و با سرعت  بالا در اختيار كل مجموعه  قرار مي گيرد.خمر اضافه  كرد: اين  مركز اطلاع رساني  علمي ، آبونمان  تعداد قابل  توجهي  از مهمترين  پايگاههاي  اطلاعاتي  روز دنيا است .

طرح تشكيل شوراي عالي سالمندان به هيأت دولت رفت
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: پيشنهاد تشكيل «شوراي علي سالمندان» به رياست رئيس جمهوري از سوي بهزيستي به دولت فرستاده شده و در نوبت طرح در هيأت دولت است.
به گزارش «ايسنا» دكتر مكارم با اشاره به اين كه طرح فوق حدود يكسال پيش به دولت ارائه شده است، افزود: بر اساس اين پيشنهاد، رئيس جمهوري به عنوان «رياست» شورا، وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، «دبير» و سازمان بهزيستي كشور به عنوان «دبيرخانه» شورا تعيين شده و اعضاي آن را نمايندگاني از قوه قضائيه، مجلس، وزارت بهداشت ،تأمين اجتماعي، سازمانهاي امدادي و حمايتي تشكيل خواهند داد.
وي افزود: نمايندگان دستگاه هاي فوق در بحث تخصيص اعتبارات و سياستگذاري ها دخيل بوده و اعتبارات آنها از طريق «شوراي عالي سالمندان» تزريق مي شود.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور، هدف ازتشكيل اين شورا را اتخاذ سياستگذاريهاي متمركز دانست و اظهار كرد: تكثر در اجرا و سياستگذاري واحد از اهداف اصلي تشكيل اين شوراست؛ به نحوي كه به عنوان مثال دستگاه هاي متولي نظير بهزيستي، كميته امداد امام خميني(ره) و كانون بازنشستگان برنامه هاي سالمندان را به شكلي واحد اجرا و عملياتي كنند تا اختلافي از اين جهت ايجاد نشود؛ اما سياست ها در اجراي برنامه ها، واحد و يكسان خواهد بود.

۳۰۰ نيروي داوطلب دوره آموزش كار با كودكان بم را آغاز كردند
گروه اجتماعي: ۳۰۰ نيروي داوطلب در بم دوره آموزش كار با كودكان خردسال را آغاز كردند.
به گزارش خبرنگار ما از ۶۰ روز قبل انجمن هاي منطقه اي و كشوري حمايت از كودكان، فعاليت هاي خود را حول محور ساماندهي و حمايت از كودكان بم آغاز كردند كه آخرين اقدام آن ها آموزش نيروهاي داوطلب براي كار با كودكان خردسال است.
طي ۶۰ روز پس از زلزله بم همچنين ۲۱۵ كودك مهاجر افغان بازمانده از حوادث ناشي از زلزله شناسايي و ۹ كودك گمشده به بستگان خود معرفي شدند.
طي اين مدت همچنين ۱۴۰۰ كودك و نوجوان تحت پوشش حمايت قرار گرفتند و ۱۴۴ زن و دختر پذيراي كمك مردمي و عاطفي به كودكان بازمانده از زلزله بم شدند.
احياي ۱۶ مهد كودك در شهر بم ، راه اندازي ۱۴ مهد كودك در مناطق حاشيه اي و روستايي شهر از جمله اقدامات انجمن هاي حمايت از حقوق كودكان زلزله بم بوده است.
گزارش ديگري حاكي است،نمايند  ويژه  وزير آموزش  و پرورش  مستقر در منطقه  زلزله زده  بم  اعلام كرد كه  از نهم  اسفندماه  محل  اسكان  موقت  حدود پنج  هزار فرهنگي  از چادر به كانكس  منتقل  مي شود.
منصور ضيايي  راويز روز چهارشنبه  به    ايرنا گفت : با راه اندازي  و نصب   اين  كانكس ها، فرهنگيان  ياد شده  از رنج  و مشقت زندگي  چادرنشيني  رهايي  يافته ، با امنيت  بيشتري  به  زندگي  ادامه  خواهندداد.وي  افزود: سازمان  آموزش  و پرورش  استان  كرمان   اين  كانكس ها را با عقد قراردادي  در اختيار فرهنگيان  شهرستان  زلزله زده  بم  قرار مي دهند.
ضيايي  توضيح  داد: هم اكنون  حدود ۱۱ هزار دانش آموزان  شهرستان  زلزله زده  بم  در ۲۰۰ مدرسه  زير چادر و كانكس  مشغول  تحصيل  هستند و مهمترين  مشكلات آنان  روحيه  نامناسب  ناشي  از فاجعه  زلزله  و از دست  دادن  خانواده هاي  خود است .
نمايند  ويژه  وزير مستقر در منطقه  زلزله زده  بم  تصريح  كرد: براي  كاهش رنج  و آلام  دانش آموزان  بم ، مشاوران  و روانكاوان  به  همه  مدارس  بم  اعزام شده اند تا آنان  را براي  ادامه  زندگي  آماده  كنند.وي  اظهار داشت : براي  افزايش  روحيه  دانش آموزان  بم ، سفرهاي  سياحتي  و زيارتي  براي  آنان  در نظر گرفته  شده  كه  تاكنون  حدود هزار نفر از
دانش  آموزان  بم  به  شهرهاي  مختلف  كشور ازجمله  مشهد مقدس  عزيمت  كردند.

به منظور بررسي چالش ها و موانع پيشرفت زنان
ايران در اجلاس كميسيون مقام زن در نيويورك شركت مي كند
گروه اجتماعي: مشاور رئيس جمهور در امور زنان و هيات همراه به منظور شركت در چهل و هشتمين اجلاس كميسيون مقام زن، عازم نيويورك مي شوند.
به گزارش روابط عمومي مركز مشاركت زنان، شهين دخت مولاوردي مدير امور بين الملل مركز امور مشاركت زنان در اين باره گفت: اجلاس ساليانه كميسيون مقام زن هر سال به مدت ده روز كاري، جهت بررسي چگونگي بهبود وضعيت زنان در كشورهاي گوناگون برگزار مي شود.
وي افزود: اين اجلاس، همه ساله موضوعات خاص و از پيش تعيين شده  اي را دنبال مي كند و نقش مردان و پسران در دستيابي به تساوي جنسيتي و مشاركت برابر زنان در جلوگيري از درگيري ها، مديريت و حل مناقشه در روند صلح پس از مناقشه را در دستور كار خود دارد.
مدير امور بين الملل مركز تصريح كرد، سخنراني مشاور رئيس جمهور كشورمان در اولين روز اجلاس و در ميزگرد، مقامات عالي رتبه انجام مي شود كه طي آن به اقدامات دولت جمهوري اسلامي براي بهبود وضعيت زنان و چالش ها و موانع پيشرفت زنان ايران پرداخته خواهد شد.

گردهمايي فيزيكدانان و متخصصان هسته اي كشور گشايش يافت
دهمين گردهمايي فيزيك دانان و متخصصين دانش هسته اي كشور ديروز در دانشگاه اراك گشايش يافت.
در اين گردهمايي كه به همت دانشگاه اراك و همكاري استانداري استان مركزي و پارك علمي و فناوري استان مركزي برگزار مي شود حدود ۳۰۰ نفر از فيزيكدانان و متخصصان هسته اي سراسر كشور شركت دارند.
دكتر «رحيم كوهي» دبير كميته علمي گردهمايي سراسري فيزيكدانان و متخصصان هسته اي كشور گفت: در اين همايش دوروزه آخرين دستاوردهاي علمي و دانش هسته اي كشور در قالب ۳۰ مقاله شفاهي و ۳۰ پوستر ارائه مي شود.

از سال آينده رانندگان وسايط نقليه عمومي آزمايش اعتياد مي دهند
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد: رانندگان وسايط نقليه عمومي از سال آينده آزمايش اعتياد مي دهند.
سردار محسن انصاري در گفت وگو با ايسنا همچنين با اشاره به اين كه امنيت جاده ها در نوروز ۸۳ همانند سالهاي گذشته تأمين خواهد شد، افزود: با تقويت و نوسازي ناوگان پليس، نحوه خدمت رساني به مردم در اين ايام بهبود مي يابد.
وي تصريح كرد: راهنمايي و رانندگي ناجا به منظور ارتقاي سطح فرهنگ ترافيك در ايام نوروز ۸۳، ۱۰ تيزر ترافيكي تهيه كرده كه در دو روز به نمايش در مي آيد. همچنين ۲ ميليون بروشور در زمينه رانندگي و ترافيك بين مسافران در ايام نوروز توزيع خواهد شد. سردار انصاري با اشاره به اين كه نيروي انتظامي در اسفند ماه جاري از سيستم هاي ديجيتالي براي ثبت  تخلفات استفاده كرده است، تصريح كرد: دوربين هاي كنترل تخلفات ديجيتالي در شهر تهران در بزرگراه چمران و تقاطع فاطمي و كارگر نصب شده اند و اين طرح بسياري از عقب ماندگي ها را جبران مي كند.
وي آموزش پرسنل راهنمايي و رانندگي، صدور گواهينامه بين المللي، رسيدگي بيشتر به وضعيت ترافيك، ارتقاي سطح فرهنگ ترافيك و عمق بخشيدن به برنامه هاي سال ۸۲ را از برنامه هاي سال ۸۳ راهنمايي و رانندگي ناجا برشمرد و گفت: از ۳۳ اقدام اجرا شده در سال جاري، ۱۵ اقدام تحولي بوده و به منظور كاهش ناهنجاري ترافيكي، اصلاح ترافيكي، كاهش تصديگري، مشاركت مردمي، مكانيزه كردن خدمات و استفاده از فناوري صورت گرفته است.

كارشناس مسئول برنامه كنترل دخانيات وزارت بهداشت:
سالانه ۹۴ هزار نفر به علت استنشاق تحميلي دود سيگار مي ميرند
كارشناسان مسئول برنامه كنترل دخانيات وزارت بهداشت گفت: ۷۰۰ ميليون كودك در دنيا (نيمي از كودكان) در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار هستند و سالانه حدود ۵۵ تا ۹۴ هزار مرگ به علت استنشاق تحميلي دود سيگار اتفاق مي افتد.
مهندس خديجه محصلي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين كه در حال حاضر سيگار عامل ۵/۱۲ درصد كل مرگهاي دنياست، اظهار داشت: ۳۰ درصد كل مرگهاي ناشي از سرطان به سيگار اختصاص دارد و ۹۰ درصد سرطانهاي ريه، ۴۰ درصد ساير سرطانها، ۵۰ درصد بيماريهاي قلبي و ۷۵ درصد بيماريهاي مزمن ريوي به دليل استعمال دخانيات است.
وي با بيان اين كه دود سيگار حاوي ۴ هزار نوع ماده سمي و بيماريزاست، عوارض آن را در زنان باردارو كودكان به مراتب بيشتر دانست و يادآور شد: از نظر وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت هيچ نوع سيگاري بي خطر نيست و كليه تبليغات بر روي پاكت برخي سيگارها فقط به دليل فريب مصرف كنندگان است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |