شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۸ - Jun 5, 2004
روابط نامشروع و پي آمدهاي آن
عن الصادق عليه السلام: «للزاني ست خصال ثلاث في الدنيا و ثلاث في الاخره اما التي في الدنيا فيذهب بنور الوجه و يورث الفقر و يعجل الفنا و اما التي في الاخره فسخط الرب و سوء الحساب والخلود في النار»
امام صادق عليه السلام فرمود: براي زناكار [مرد يا زن] شش خصلت موجود است سه ويژگي در دنيا و سه پيامد در آخرت و اما آثار دنيوي زنا: آبرو را مي برد، و باعث فقر و بيچارگي مي شود و مرگ نابهنگام به ارمغان مي آورد و اما آثار اخروي زنا عبارت است از خشم خداي رحمان و حسابرسي سخت و دقيق، و جاودانگي در آتش [فروع كافي مبحث زنا]
امروز با حافظ
چنان نماند چنين نيز هم نخواهد ماند
رسيد مژده كه ايام غم نخواهد ماند
رقيب نيز چنين محترم نخواهد ماند
من ار چه در نظر يار خاكسار شدم
افتتاح نمايشگاه و فروشگاه دائمي كتاب ايران در دانشگاه كابل
اولين نمايشگاه و فروشگاه دائمي كتاب جمهوري اسلامي ايران روز پنجشنبه در دانشكده اقتصاد دانشگاه كابل افغانستان افتتاح شد.
به گزارش ايرنا دكتر «اكبر پوپل» رييس دانشگاه كابل در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، با قدرداني از كمك هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به افغانستان گفت: ايران تاكنون كمك هاي فراواني در چاپ رايگان تاليفات استادان افغان، ايجاد نمايشگاه هاي كتاب و آموزش استادان دانشگاه هاي اين كشور در تهران انجام داده است.وي افزود: يك چاپخانه با هزينه نيم ميليون دلار به كمك ايران در دانشگاه كابل درحال احداث است كه با راه اندازي آن در ماه هاي آينده، مشكل چاپ كتاب، مقالات، مجلات و ديگر نيازهاي چاپي دانشگاه كابل رفع خواهد شد.
محمدرضا بهرامي سفير ايران در افغانستان نيز ابراز اميدواري كرد با افتتاح اين نمايشگاه دائمي كتاب، روابط علمي و فرهنگي ايران و افغانستان به خصوص در سطح دانشگاه ها افزايش يابد.
دكتر «محمد كاظم كهدويي» رايزن فرهنگي ايران در افغانستان درمورد اين نمايشگاه به ايرنا گفت: در اين نمايشگاه حدود شش هزار جلد كتاب در قالب يك هزار و ۷۰ عنوان عرضه شده است و به زودي بيش از ۲۰ هزار جلد كتاب ديگر براي ارايه در اين نمايشگاه از ايران وارد افغانستان مي شود.
وي گفت: با مجوز وزير تحصيلات عاليه افغانستان در آينده نمايشگاه و فروشگاه دائمي كتاب توسط ايران در دانشگاه هاي هرات و قندهار و ساير دانشگاه هاي اين كشور داير خواهد شد.

تيمور ترنج رفت
تيمور ترنج، شاعر اهل جنوب كه از مدتي پيش در بيمارستان نمازي شيراز بستري بود، حوالي ظهر روز چهارشنبه گذشته درگذشت.
ترنج كه ماه ها بود از ناراحتي كبدي رنج مي برد و از دو روز پيش تر به حالت اغما فرو رفته بود، در حالي در جوار بارگاه حضرت شاه چراغ و آرامگاه حافظ، سعدي، خواجو، فرصت و وصال آرام گرفت كه چند روز پيش براي سنگ قبرش سروده بود:
«آنجا كه تو خوابيده اي
باران هميشه بهانه اي براي گريستن دارد»
پيكر ترنج در زادگاهش (هفشه   جان شهركرد) آرام گرفت.
تيمور ترنج در سال  ۱۳۳۴ به دنيا آمد و در خرمشهر بزرگ شد . او زمان جنگ را نيز آنجا سپري كرد. بعد از جنگ به خاطر عضويت در نيروي دريايي، به بوشهر منتقل شد و سال ها ساكن آنجا بود.
وي كه پيشتر با ناراحتي هاي ناشي از ديابت و فشار خون دست و پنجه نرم مي كرد، در پي بيماري اخيرش، ابتدا در بوشهر، سپس در تهران و پس از آن در شيراز بستري شد.
از ترنج سه مجموعه شعر «صداي مردم ژرفا» ، « تو چقدر شبيه شعرهاي من گريه مي كني» و «دفتري از مجموعه اشعار نيستان» منتشر شده و مجموعه «اوقات دريا هميشه آبي نيست » نيز در حال انتشار است.

شهرداري ۳ ميليارد تومان براي توليد فيلم و سريال هزينه مي كند
سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در نظر دارد براي ساخت فيلم سينمايي، سريال تلويزيوني و تله تئاتر ۳ ميليارد تومان هزينه كند.
دكتر حسين جعفري، معاون امور هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار سينمايي «مهر»، ضمن بيان اين مطلب گفت: ما در نظر داريم ۵ فيلم سينمايي، ۳ سريال تلويزيوني و ۴۰ تله تئاتر را به مرحله توليد برسانيم كه مضامين آنها برگرفته از روحيه سلحشوري، ترويج نماز و مسايل اخلاقي در جامعه، اميد، انتظار و نشاط فرهنگي باشد. در اين زمينه رايزني هايي انجام شده است و ساخت فيلم و تله تئاتر از پايان تيرماه امسال آغاز مي شود.
وي خاطرنشان كرد: ما براساس دعوت از هنرمندان و فيلمنامه نويسان كشور براي ساخت ۵ فيلم سينمايي برنامه ريزي كرده ايم كه تاكنون شرايط ساخت ۴ فيلم نامه تا حدود زيادي مشخص شده است. يعني فيلمنامه ها مطالعه شده و نياز به بازنويسي و تغييراتي در آنها بوده كه به صاحبان اثر براي اصلاح عودت شده است. براي يك فيلم ديگر هم ما آمادگي داريم كه هر كدام از فعالان اين عرصه كه به ساخت فيلم در مضاميني كه به آنها اشاره شد، علاقمند هستند با ارسال فيلمنامه خود مي توانند در اين زمينه فعاليت كنند.
جعفري اضافه كرد: در زمينه تئاتر هم ما سه برنامه داريم كه يكي از آنها توليد تله تئاتر است و مسأله به ساخت تئاتر فاخر مربوط مي شود. به اين مفهوم كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بودجه اي معادل ۵۰۰ ميليون تومان براي ساخت تعدادي نمايش اختصاص داده است كه اين نمايش ها با دعوت از هنرمندان اين رشته انجام مي شود. اين تئاترها بايد هم از نظر محتوا و هم ساختار فاخر باشد. به همين خاطر از تئاتري هايي دعوت به عمل آورده ايم كه هم از نظر ذهني و هم تجربه به اين مضامين نزديك تر باشند.

مرور آثار عليرضا اميني در فرانسه
جشنواره  «لروشل» فرانسه پس از برگزاري برنامه هاي مروري بر آثار كارگردانان مطرح سينماي  ايران، در سال جاري، برنامه  مروري بر آثار عليرضا اميني را برگزار خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، جشنواره «لروشل» پيش از  اين برنامه بزرگداشت و مروري بر آثار عباس كيارستمي، محسن مخملباف، امير نادري و سهراب شهيد ثالث را برگزار كرده بود.
در اين دوره از جشنواره كه از سوم تا سيزدهم تيرماه در فرانسه برگزار مي شود سه فيلم كوتاه «قاب سبز»، «نامه» و «كوير» از ساخته هاي كوتاه عليرضا اميني و سه فيلم بلند نامه هاي باد، دانه هاي ريزبرف، كنار رودخانه به نمايش در مي آيد.
عليرضا اميني در فروردين ماه سال جاري با فيلم دانه هاي ريز برف دومين فيلم برگزيده جشنواره فيلم ميلان شد و سال گذشته نيز جايزه بهترين فيلم جشنواره بين المللي فيلم پوسان را دريافت كرد.
دانه هاي ريز برف، تاكنون درجشنواره هاي سالونيكا و بلگراد و نامه هاي باد، تاكنون در جشنواره هاي معتبري از آمريكا و سوئد حضور داشته است.

جشنواره تئاتر بانوان در تهران برگزار مي شود
اداره كل بانوان سازمان فرهنگي،، هنري شهرداري تهران به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) و هفته بزرگداشت مقام مادر ، چهارمين جشنواره تئاتر بانوان « كوثر» را برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري « مهر» به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي ، هنري شهرداري ، محور اين جشنواره « زن، هنر، تربيت وخانواده » است ، متون ارسالي بايد ايراني بوده و تاكنون درجشنواره اي شركت نكرده و يا به اجراي عمومي در نيامده باشند. اين جشنواره ۱۷ تا ۲۳ مرداد ماه در سالنهاي فرهنگسراها برگزار خواهد شد.
مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا تاريخ ۲۰/۳/ ۸۳ است و نتايج بازخواني تا ۳۰ /۳/ ۸۳ اعلام خواهد شد .به گروههاي راه يافته به بخش مسابقه تا سقف ۵ ميليون ريال كمك هزينه تعلق مي گيرد و نمايشهاي برگزيده در طول سال امكان اجراي عمومي در فرهنگسراها را خواهد يافت.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر خواب هاي آشفته
دكتر روزنفلد به اين سئوال كه آيا خواب هاي آشفته باعث استرس مي شود پاسخ مثبت داده و گفته است: در خواب و يا بيداري، هرگاه اعصاب در شرايط استرس قرار گيرد يعني در حالتي كه انسان در برابر دو راه قرار داشته باشد: فرار و يا حمله، استرس حاصل مي شود و برخي از فشارها و حملات قلبي در خواب، نتيجه همين خواب هاي استرس زا است كه ضربان قلب را بالا مي برد و فشار بيشتري به آن وارد مي سازد. براي فرار از اين خواب ها، بايد شام سبك خورد و مصرف داروهاي زاينده اين خواب ها را به ساعات روز منتقل كرد نه پيش از رفتن به رختخواب.

برگي از تاريخ
فرياد پادشاه اردن
سوم ژوئن سال ۱۹۵۲، طلال ابن عبدالله پادشاه ۵۳ ساله اردن سرزده و ناگهاني، در پاريس به سفارت انگلستان رفت و در برابر كاركنان سفارت و مراجعان فرياد زد: مرگ بر استعمار، مرگ بر انگلستان و زنده باد اردن سپس از آنجا خارج شد. در پي اين اقدام، پارلمان اردن كه تعطيلات خود را مي گذرانيد به دعوت ابوالهدي پاشا نخست وزير وقت تشكيل جلسه داد و اعلام كرد كه ملك طلال به بيماري رواني مبتلا شده و قادر به انجام وظايف خود نيست. سپس با تصويب پارلمان، حسين پسر خردسال طلال بر جاي پدر نشست و تا مدتي نايب السلطنه داشت. طلال كه در ۱۹۰۹ در مكه به دنيا آمده و از دانشكده نظامي «سند هرست» انگلستان فارغ التحصيل شده بود، پس از ترور پدرش ملك عبدالله در بيت المقدس به دست يك فلسطيني به اتهام خيانت به ملت فلسطين، از ۲۰ ژوئيه ۱۹۵۱ بر جاي او نشسته بود. ملك طلال در طول سلطنت كوتاه خود مناسبات اين كشور «ساخت انگلستان» را با دولت سعودي و مصر بهبود بخشيده بود و با اصلاح قانون اساسي اردن آزادي و حقوق بيشتري به ملت داده بود ولي با ژنرال كلوب پاشا فرمانده انگليسي ارتش اردن مناسبات حسنه نداشت، در محافل خصوصي از سلطه گري انگلستان در خاورميانه انتقاد مي كرد و راهي جز خواست لندن مي پيمود. توطئه بركناري طلال، پيش از سفر او به پاريس از سوي انگلستان طرح ريزي شده بود زيرا كه در همين زمان نايب السلطنه عراق كه دست نشانده انگلستان خوانده مي شد به طور غيرمنتظره به اردن رفته بود. ملك طلال ۲۰ سال پس از خلع از سلطنت در سال ۱۹۷۲ درگذشت.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
احتمال تحقيق قضايي از بوش و چني
رسانه هاي آمريكا به ويژه شبكه هاي تلويزيوني اين كشور از تقويت احتمال تحقيق قضايي از جورج بوش و معاونش ديك چني سخن به ميان آورده اند و اين در حالي است كه نوار مكالمات تلفني مقامات كمپاني ورشكسته «انرون» كه از توطئه اين مقامات برضد مصرف كنندگان برق در كاليفرنيا خبر مي دهد، عيناً از سي.بي.اس. پخش شده است. اين مكالمات مربوط به پيش از اعلام ورشكستگي اين شركت مستقر در هوستون تگزاس است كه كمك مالي چشمگير به انتخابات سال ۲۰۰۰ جورج بوش و ديك چني كرده بود. مفاد اين مكالمات همچنين به وضوح خشونت و نهايت اجحاف كاپيتاليسم نسبت به مردم عادي و عدم توجه به منافع آنان را عيان و اثبات مي كند. در اين مكالمات، توطئه براي تعطيل كردن برخي مراكز توليد برق به بهانه از كار افتادن و نياز به تعمير اساسي داشتن، با هدف ايجاد كمبود و در نتيجه فراهم ساختن زمينه براي بالا بردن نرخ برق مصرفي مردم را نشان داده مي شود...
تحقيق قضايي از بوش كه از آن سخن رفت مربوط به اين است كه كدام يك از همكاران او، نام بانو «والري پليم» مأمور مخفي «سيا» را به رابرت نواك روزنامه نگار داده بود كه در شيكاگو تريبيون منتشر سازد. نام اين مامور با هدف انتقامگيري از شوهرش جوزف ويلسون سفير وقت آمريكا داده شده بود كه با متن نطق بوش در اجلاس مشترك دو مجلس كنگره مخالفت كرده و گفته بود كه عراق از نيجر و چاد اورانيوم خريداري نكرده و اين قضيه كذب محض است. بوش يك نماينده قضايي بكار گرفته تا از سوي او در جلسه «گراند ژوري» حاضر شود و پاسخ دهد. تحقيق از ديك چني به خاطر اتهامات وارده به كمپاني «هاليبرتون» است كه به سفارش چني كه سال ها مدير آن بود كنترات هاي معروف به «ترك مناقصه» در عراق را به دست آورده و پول هنگفت به جيب زده و مورد انزجار آمريكايي ها قرار گرفته است. علاوه بر سناتورهاي حزب دمكرات، پريروز يازده تن از اعضاي اين حزب در مجلس نمايندگان از اين وضعيت استفاده كرده و طي نامه مشتركي از دادستان كل آمريكا مصراً خواسته اند كه با تعيين يك بازپرس بي طرف (غير از حقوق بگيران از دولت) در باره احتمال پارتي بازي چني به سود هاليبرتون دست به تحقيق قضائي بزند.
افشاگري
طبق افشاگري شبكه سي.بي.اس آمريكا، بانو ژنرال «جانس كاپينسكي» رئيس سابق زندان «ابوغريب» كه بيش از هفت هزار عراقي را در خود جاي داده بود و جمعي از آنان زير شكنجه هاي زننده و دون حيثيت انسان قرار گرفته بودند، در اكتبر سال ۲۰۰۲ در آمريكا مرتكب سرقت از فروشگاه شده بود. وي از فروشگاه ويژه خريد نظاميان زيور آلات زنانه دزديده بود و تحت تعقيب قضايي قرار گرفته بود. سي.بي.اس گفت: با اين سابقه معلوم نيست كه چرا بعداً به او درجه ژنرالي داده شده و در راس زندان ابوغريب قرار گرفته است.

نگارستان
007506.jpg
حجم
۱. باربارا هيپورث Barbara Hepworth
۲. تولد: وك فيلد ۱۹۰۳ / وفات: وس ۱۹۷۵
۳. سبك هنرمند: آبستركت (هنر انتزاعي از طبيعت. در اين مكتب ادراك بصري و آنچه مي بينيم و مشهود و محسوس است؛ مهم است).
۴. درباره هنرمند: «هيپورث»، مانند «هنري مور» دوران هنري اش رابا كنده كاري و قلم زني بر روي چوب آغاز كرد و سپس به ساخت آلات موسيقي زهي روي آورد. او سازها را طراحي كرده؛ سيم هاي آنها را وصل مي كرد و روي آنها طراحي مي كرد. او كارش را با مجسمه سازي به سبك آبستركت دنبال كرد و خود را به هيچ گروه يا مكتبي ملحق نكرد. او با «بن نيكلسون» هنرمند نقاش ازدواج كرد و در ايالت «وس»؛ شهر «كورن وال» اقامت گزيد. او با الهام از طبيعت رويايي سواحل و دشت هاي پهناور محل سكونتش آثار زيبايي مي آفريد.
۵. نام اثر و مشخصات اثر: حجمي تو خالي با داخلي سفيد / ۱۹۶۳ / چوب معطر و گره دار آفريقايي / اينچ ۳۹*۹۹ سانتي متر فضاهاي خالي يا به عبارتي سوراخ هاي موجود در طرح؛ بيننده را وامي دارد كه با دقت به آن بنگرد. طرح از چوب معطر، گره دار و سخت آفريقايي است. سطح آن جلاخورده و براق شده و داخل آن حكاكي و نقاشي شده است. شايد بي ربط به نظر برسد؛ اما خطوط منحني داخل اثر؛ الهام گرفته از طبيعت «يوركشاير» و طبيعت زيباي اين منطقه است!
۶. محل نگهداري اثر: گيمپل فيلس / لندن

بهارستان
- هيچ گاه از اعماق اين چاه آب بر نخواهي كشيد
- كدام آب؟ كدام چاه؟
- كيست كه مي پرسد؟
- سكوت
- كدام سكوت؟
فرانتس كافكا- ترجمه فيروزه منيراني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تنهايي
دو ماهي قرمز پارسال، تا عيد امسال زنده ماندند، اما وقتي يكي از آنها مرد، دومي فقط يك هفته دوام  آورد.
حسين استاد احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
شامپوي سنتي خطرناك
پرو : يك معلم در پرو، چشمان چهار تن از دانش آموزان را نابينا و ۲۰ دانش آموز ديگر را دچار بيماري چشمي كرد.
اين معلم براي اينكه شپش هاي موجود در موهاي سر دانش آموزان را از بين ببرد يك شامپوي گياهي سنتي تهيه كرد و از آنان خواست، موهاي سر خود را با اين شامپو بشويند.اما به محض اينكه شامپو وارد چشمان دانش آموزان شد، چهار تن از آنان بينايي خود را از دست دادند و ۲۰ تن ديگر به دليل ابتلا به بيماريهاي چشمي در بيمارستان بستري شدند.
پيرمرد خوش شانس
تايپه: يك پيرمرد ۶۸ ساله در تايپه كه از طبقه دوازدهم مجتمع مسكوني محل سكونت خود سقوط كرده بود جان سالم به در برد.اين مرد در حالي كه مشغول تعويض لامپ سقف بالكن خود بود ناگهان دچار برق گرفتگي شد و سقوط كرد. او در حين سقوط به كابل هاي برق برخورد كرد و روي يك دستگاه خودروي پارك شده در كنار خيابان فرود آمد.اين مرد كه هم اكنون در بيمارستان بستري است روز گذشته در فضاي سبز اين مكان بدون كوچكترين مشكلي قدم مي زد.
مادر و پسر كلاهبردار
ويرجينيا : چند ماه قبل در اين ستون نوشتيم، يك زن در حين مصرف سوپ در يكي از رستورانهاي زنجيره اي آمريكا، با موش داخل كاسه خود مواجه شد به همين دليل از اين رستوران درخواست غرامت كرد.در پي اين حادثه رستوران مورد نظر، عرضه سوپ سبزيجات را در تمام ۵۰۰ شعبه خود در سراسر آمريكا متوقف كرد و آماده پرداخت غرامت به مشتري ناراضي شد.
البته به طور همزمان، صاحب رستوران موش را براي انجام تحقيقات بيشتر به آزمايشگاه فرستاد كه در آزمايشگاه مشخص شد اين حيوان بر اثر واردشدن ضربه اي سنگين به مغزش مرده است.همچنين چون اثري از سوپ در ريه هاي موش نبود، مشخص شد كه حيوان قبل از مرگ داخل قابلمه سوپ قرار نداشت.
در نهايت مشخص شد كه پسر اين زن با هماهنگي وي، موش مرده را داخل كاسه سوپ انداخت تا اينكه از رستوران اخاذي كنند.
اختلاف در اورست
كاتماندو: چند روز پيش وزارت جهانگردي نپال اعلام كرد يك مرد ۲۶ ساله موفق شده است قله ۸۸۴۸ متري اورست را در زمان ۸ ساعت و ۱۰ دقيقه فتح كند به همين دليل عنوان سريع ترين صعود به اين قله به وي اختصاص يافت.
اما در پي انتشار اين خبر، مردي كه ركورد قبلي سريع ترين صعود به قله اورست را در اختيار داشت نسبت به ثبت ركورد جديد اعتراض كرد. اين مرد كه سال گذشته در ۱۰ ساعت و ۴۶ دقيقه اورست را فتح كرد مدعي شد در روز صعود مرد ۲۶ ساله، شرايط آب و هوايي به گونه اي بود كه هيچ كوهنوردي قادر نبوده است از ارتفاع ۶۵۰۰ متري بالاتر برود.
به همين دليل وزارت جهانگردي نپال، تحقيق گسترده اي را در اين زمينه آغاز كرد و قرار است نتايج آن در آينده اي نزديك اعلام شود.
چاقي رونالدو
ريودوژانيرو: رونالدو بازيكن برزيلي تيم رئال مادريد اسپانيا از اينكه او را بازيكني چاق معرفي مي كنند به ستوه آمده است.
طي يكسال اخير، مطبوعات برزيل همواره از رونالدو به عنوان بازيكني چاق ياد كرده اند و حتي چند روز پيش مدعي شدند، مربي تيم ملي فوتبال برزيل براي كاهش وزن وي، رژيم غذايي ويژه اي به او توصيه كرده است.
رونالدو در اين مورد گفت: هنگامي كه گل نمي زنم مي گويند رونالدو چاق است و هنگامي كه گل مي زنم ادعا مي كنند كه به دليل كم كردن وزن موفق به گلزني شده ام. وزن ايده آل من ۸۸ كيلوگرم است اما در حال حاضر نمي دانم چقدر وزن دارم، چون برايم مهم نيست.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

گل و گياه
خر زهره
007503.jpg
نام علمي: Nerium oleander
خانواده: APOCYNACEAE
به صورت درختچه يا درخت كوچك به بلندي ۶-۲ متر و گستردگي ۳-۱ متر است. داراي برگهاي سبز پررنگ سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي صورتي، قرمز و يا سفيد آن در تابستان ظاهر مي شوند. برگهاي اين گياه سمي هستند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. جهت كاشت در نواحي ساحلي و همچنين گرمسير نيز مناسب است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده ريشه در تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |