شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۸ - Jun 5, 2004
با تصميم اوپك براي افزايش توليد
التهاب بازار نفت كاهش يافت
007524.jpg
گروه اقتصادي: با وجود افزايش توليد اوپك براساس تصميم وزراي نفت عضو اين سازمان در بيروت در روز پنجشنبه، قيمت نفت دربازارهاي جهاني كاهش چنداني نداشت.
براساس تصميم اوپك از اول جولاي مصادف با دهم تيرماه ميزان توليد اوپك دو ميليون بشكه افزايش مي يابد و به ۵/۲۵ ميليون بشكه در روز مي رسد. اين ميزان در صورت مساعدبودن شرايط از ماه آگوست مصادف با يازده مرداد ماه نيز ۵۰۰ هزار بشكه ديگر افزايش خواهد يافت و مجموع توليد اوپك در دو ماه آينده به ۲۶ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
عليرغم انتشار اخبار افزايش توليد اوپك از آغاز ماه آينده و استقبال كشورهاي واردكننده نفت از اين تصميم اما قيمت نفت در آمريكا همچنان نزديك به چهل دلار است.
فعالان بازار نفت در انتظار عملي شدن تصميم اوپك در شرايط بحراني جاري هستند كه تقاضا رو به افزايش و بحران امنيتي در خاورميانه همچنان حاد است.
نفت سبك آمريكا ديروز در بازارهاي جهان معادل ۲۶/۳۹ دلار داد وستد شد.
در هفته هاي اخير قيمت نفت به دليل نگراني از اوضاع امنيتي در عربستان سعودي و عمليات گروگانگيري و ا نفجارهاي پياپي نوسانات شديدي داشت و از ۴۲ دلار نيز فراتر رفته بود.
با وجود افزايش توليد اوپك تحليلگران بازار نفت بر اين باورند كه توليد اوپك در حال حاضر نيز بيش ازسقف تعيين شده است و نوسان شديد قيمت ها و افزايش روز افزون آن ناشي از ناآرامي هاي سياسي در خاورميانه و عربستان سعودي است.
نگراني از كاهش قيمت ها
درپي تصميم اوپك برخي اعضاي اين سازمان تاكيد كردند: در صورت هر گونه كاهش قيمت ها اوپك افزايش توليد را لغو خواهد كرد.
علي نعيمي وزير نفت عربستان از احتمال مازاد توليد اوپك در بازار ابراز نگراني كرد. بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان نيز در اين زمينه تاكيد كرد،در صورت كاهش شديد قيمت ها، اوپك افزايش توليد را لغو خواهد كرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه با افزايش توليد، قيمت نفت اوپك در حد بشكه اي ۳۵ دلار ثابت شود.
تغيير دامنه قيمت اوپك
در اجلاس روز پنجشنبه اوپك پيشنهاد تغيير دامنه قيمت ها كه از سوي برخي اعضا از جمله ايران ارائه شده بود با استقبال شركت كنندگان مواجه شد و در اجلاس آينده كه ۳۱ تيرماه در وين برگزار مي شود و در اين باره تصميم گيري خواهد شد.
رئيس اوپك در اين باره افزود : تغيير دامنه فعلي قيمت از ۲۲ تا ۲۸ دلار حتمي است و اين تغيير در اجلاس آينده اوپك رسما اعلام مي شود.وي افزود: يك گروه كارشناسي در اين زمينه فعاليت خواهند كرد و عوامل گوناگوني از جمله كاهش ارزش پول هاي خارجي و تورم در آن محاسبه خواهد شد.
انتقال مقر اوپك و عضويت سوريه
در اجلاس بيروت رفيق حريري نخست وزير اين كشور اعلام كرد كه به اعضاي اين سازمان پيشنهاد انتقال مقر اين سازمان از وين به بيروت را داده است.
در تحول ديگري پس از اجلاس اوپك اعضاي اين سازمان عازم سوريه شدند و اعلام شد كه وزير نفت سوريه خواهان پيوستن كشورش به اوپك به عنوان دوازدهمين عضو شده است.
در حال حاضر سوريه روزانه ۹۰۰ هزار بشكه نفت توليد مي كند.

كميسيون نفت مجلس پاكستان خواستار تسريع خريد گاز از ايران شد
رييس كميسيون نفت و منابع طبيعي مجلس پاكستان گفت: كميسيون نفت و منابع طبيعي به دولت پاكستان دستور داد تا اقدامات فوري براي خريد گاز از ايران را در پيش گيرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مجله بين المللي نفت و گاز، دلاور عباس تصريح كرد: اين دستور براي تسريع در توسعه پروژه هاي گاز جهت اجتناب از كاهش ذخاير گازي تا قبل از سال ۲۰۱۰ داده شده است. وي تصريح كرد: دستور مشابهي براي تسريع در خريد گاز از كشورهاي قطر و تركمنستان نيز به دولت داده شده است.

گزارش هفتگي بورس
ادامه رشد شاخص ها
گروه اقتصادي: بورس تهران هفته گذشته شاهد داد و ستد ۱۷۷ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۲ تريليون و ۲۲ ميليارد ريال بود.
در تالار اصلي ۱۶۲ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۲ تريليون ريال و در تالار فرعي ۱۵ ميليون سهام و حق تقدم به ارزش ۵۷ ميليارد ريال داد و ستد شد.
نسبت به هفته پيش شاخص كل قيمت سهام ۳۲ واحد افزايش يافت و به ۱۱۶۰۲ واحد رسيد. نسبت به هفته پيش ارزش كل معاملات سهام و حق تقدم ۱۱۴ درصد و تعداد سهام و حق تقدم معامله شده نيز ۶درصد افزايش يافت.
بورس فلزات
آمار معاملات بورس فلزات در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم ۷۷ درصد و از نظر ارزش ۷۱ درصد كاهش يافت.
در هفته مورد بررسي جمعاً ۲۷ هزار و ۴۸۰ تن انواع فولاد، مس و آلومينيوم به ارزش ۱۵۹ ميليارد و ۹۷۴ ميليون ريال داد و ستد شد.
با توجه به رشد آمار معاملات در دو هفته آخر ارديبهشت و اول خرداد ماه و در حالي كه پيش بيني مي شد، بازار محصولات فلزي به ويژه محصولات فولادي از ركود خارج شده و به تدريج رونق يابد، درهفته گذشته از يك سو وقوع زلزله و به تبع آن تشديد ركود ساخت و ساز و از سوي ديگر انتشار خبر كاهش تعرفه واردات فولاد، موجب شد يكبار ديگر ميزان معاملات در بورس فلزات به شدت كاهش يابد.
از كل معاملات انجام شده، در هفته مورد گزارش مقدار ۲۵ هزار تن به ارزش ۱۰۴ ميليارد و ۵۶۵ ميليون ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۱ درصد و ۶۵ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
در هفته گذشته آلومينيوم نيز با معامله ۷۶۰ تن به ارزش ۱۱ ميليارد و ۳۵۴ ميليون ريال از لحاظ حجم ۳ درصد و از نظر ارزش ۷ درصد كل معاملات را دربرداشته است.

با پيشنهاد شوراي پول و اعتبار و تصويب هيات وزيران
سهم بخش هاي اقتصادي از تسهيلات بانكي تعيين شد
گروه اقتصادي:با پيشنهاد شوراي پول و اعتبار و تصويب هيات وزيران سهم بخش هاي مختلف غيردولتي از تسهيلات بانكي دولتي تعيين شد.
به گزارش خبرنگار ما شوراي پول واعتبار در نامه اي به هيات وزيران سهم بخش هايي چون كشاورزي، صنعت ومعدن و ساختمان از تسهيلات بانكي كشور را پيشنهاد داده بود كه به تصويب هيات وزيران رسيد.
براساس پيشنهاد شوراي پول و اعتبار بخش صنعت و معدن با ۳۲ درصد كل تسهيلات بانكي رتبه اول را در بين ديگر بخش ها به دست آورده است.
بخش هاي مسكن و ساختمان و كشاورزي وآب نيز هركدام با ۲۸ و ۲۵ درصد تسهيلات در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
اين گزارش حاكي است كه بخش صادرات كشور ۱۱درصد كل تسهيلات بانكي كشور را به خود اختصاص داده و اين درحالي است كه تنها ۴ درصد كل تسهيلات به بخش خدمات اختصاص يافته است.
براساس مصوبه هيات وزيران بانك هاي دولتي در سال جاري مي توانند ۴۵ درصد از تسهيلات خود را خارج از سهميه تعيين شده اعطا كنند و پس از كسر اين ميزان رعايت سهم هاي تعيين شده براي بخش هاي مختلف جهت رفع احتياجات ضروري و اشتغال الزامي است.

رنو فرانسه خودرو ايكس ۹۰ را به نمايش گذاشت
شركت فرانسوي رنو از اتومبيل ۵ هزار يورويي (۶۱۳۹ دلاري) ايكس۹۰ پرده برداري كرد. رنو با توليد چنين خودرويي افزايش فروش سالانه ۴ ميليون خودرو را تا سال ۲۰۱۰ هدف گيري كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، بنابر اعلام رنو، فروش خودروهاي خانواده X90 كه شامل خودروي سواري «لوگان» كه در مركز طراحي شركت رنو در پاريس به نمايش گذشته شده، پيش بيني مي شود به حداقل ۷۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.
مديرعامل رنو در مراسم يادشده تاكيد كرد كه توليد رنو در ايران از سال ۲۰۰۶ آغاز مي شود و ما قصد داريم ايران را به پايگاه صادرات خودرو لوگان در منطقه خاورميانه تبديل كنيم.

گفت وگوي امروز
افزايش توليد و آرام  كردن جو ملتهب بازار
گروه اقتصادي: بازار نفت طي روزهاي اخير شاهد تحولاتي بوده كه باعث شده تا قيمت نفت به بالاترين ميزان خود طي دو دهه گذشته برسد.اوپك در نشست روز پنجشنبه خود با افزايش ۲ ميليون بشكه اي توليد نفت نشان داد كه در جهت ايجاد اعتماد بين مصرف كنندگان حركت مي كند، هرچند كه در اين ميان نبايد از فشارهاي مضاعف بر اين سازمان به راحتي گذشت. عليرضايي نايب رييس سابق كميسيون انرژي مجلس و عضو جديد پتروپارس در گفتگو با همشهري تحولات اخير بازار نفت را تبيين كرد.
***
* نشست اخير اوپك و تصميم اين سازمان براي افزايش توليد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- عرضه نفت در بازار نشان داده كه رافع نيازهاي مصرف كننده است و به اعتقاد ما نيازي براي افزايش توليد نبود اما به علت نگراني كشورهاي صنعتي و در جهت ايجاد آرامش در بازار،اوپك مجبور شد چنين تصميمي را اتخاذ كند.
* چه عواملي باعث افزايش قيمت نفت در روز هاي اخير شده است؟
- دو عامل عمده در تبيين اين مساله اهميت فوق العاده اي دارد. عامل اول جنگ در عراق و بي ثباتي سياسي اين كشور و عام دوم انفجار در الخبر عربستان كه با توجه به حوادث فوق در دو كشور بزرگ توليد كننده نفت،جو رواني در بازار به وجود آمد كه باعث افزايش قيمتها شد.
* تصميم اوپك در آينده چه تاثيراتي بر بازار خواهد گذاشت؟
-تصميم اين سازمان براي افزايش توليد از يك سو آرامش نسبي به جو ملتهب بازار مي دهد و از سوي ديگر توانايي واقعي كشورهاي عضو اوپك در توليد نفت را نشان خواهد داد.
تاكنون كشورهاي مختلف عضو اوپك به زعم خود داراي پتانسيلهاي فراوان توليدي بوده اند كه با توجه به شرايط جديد اين كشورها مي توانند ادعاهاي خود را ثابت كنند و اين مساله براي كشور ما نيز اهميت دارد.

يادداشت
واردات روز افزون
واردات كالا به كشور به غير از بنزين و فرآورده هاي نفتي طي دو ماه اول امسال با ۳۸ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶/۴ ميليارد دلار رسيد و اين درحالي است كه صادرات غيرنفتي تنها با ۱۹ درصد رشد به حدود يك ميليارد دلار رسيد كه اگر صادرات نفت خام را درنظر نگيريد تراز بازرگاني كشور طي دو ماه اول امسال منفي ۶/۳ ميليارد دلار بوده است.
اگر روند روزافزون واردات به كشور طي ماه هاي آينده سال نيز مانند دو ماه اول باشد، يعني واردات كالا به كشور نسبت به سال ۸۲ از رشد حدود ۴۰ درصدي برخوردار شود با توجه به واردات نزديك به ۲۷ ميليارد دلاري سال گذشته، پيش بيني مي شود امسال نزديك به ۳۷ ميليارد دلاري كالا به كشور وارد شود. مساله اي كه با توجه به حجم صادرات غيرنفتي كشور مي تواند هشدار جدي براي برنامه ريزان اقتصادي باشد و درصورت عدم اتخاذ سياست هاي تجاري مناسب عواقبي چون كاهش شديدتر از تجاري و بازرگاني و افزايش نرخ ارز را درپي خواهد داشت.
با تمام تلاش هايي كه سال گذشته در جهت افزايش صادرات غيرنفتي كشور صورت گرفت، حجم صادرات غيرنفتي به ۳/۶ ميليارد دلار رسيد و اين رقم قرار است در سال جاري به حدود ۱۰ ميليارد دلار برسد.
به اين ترتيب با كسر ميزان واردات از صادرات غيرنفتي بايد انتظار داشت در پايان سال جاري تراز بازرگاني كشور منفي ۲۷ ميليارد دلار باشد، مساله اي كه اگر قيمت بالاي نفت به كمك نيايد، مي تواند ثبات اقتصادي كشور را به خطر اندازد.
نگاهي به تركيب واردات كالا به كشور حاكي از آن است كه ماشين آلات صنعتي رتبه اول را به خود اختصاص داده اند و اين مساله مي تواند از افزايش توليد كشور طي سال هاي آينده حكايت كند اما توجه به اين نكته مثبت نبايد باعث غفلت از روند فزاينده واردات شود.
براي پي بردن به افزايش واردات كالا كافي است نگاهي به آمار و ارقام سال هاي گذشته كنيم. حجم واردات كالا به كشور در سال هاي ۷۹ ، ۸۰ و ۸۱ تنها ۱۵ ، ۱۸ و۲۳ ميليارد دلار بوده، يعني با احتساب سال ۸۲، طي چهار سال اجراي برنامه سوم در حدود ۸۳ ميليارد دلار كالا به كشور وارد شده و اين درحالي است كه در اين مدت صادرات غيرنفتي كشور تنها ۱۸ ميليارد دلار بوده است.
به اين ترتيب در ازاي هر ۶/۴ دلار واردات به كشور تنها يك دلار كالاي غيرنفتي صادر شده است و اين درحالي است كه طبق ماده ۱۱۳ برنامه سوم قرار بود كشور طي سال هاي اجراي اين برنامه به جهش صادراتي دست پيدا كند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |