شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۸ - Jun 5, 2004
پنج ويژگي مكتب سياسي امام (ره) در سخنان مقام معظم رهبري
مردمسالاري در نگاه امام از اسلام گرفته شده نه مكاتب غربي
دشمنان و عده اي از مجذوبان آنها،سعي مي كنند ولايت فقيه را، بدروغ حكومت مطلقه فردي بنامند، اما ولايت فقيه براساس قانون اساسي نافي مسئوليتهاي اركان نظام نيست و مسئوليتهاي دستگاههاي مختلف قابل سلب كردن نيست
007545.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: حرم مطهر امام خميني(ره) روز چهارده خرداد با حضور پرشور مردم در مراسم پانزدهمين سالگرد ارتحال خميني روح خدا، به صحنه پرشكوه ابراز وفاداري ملت ايران به آرمانهاي سعادت آفرين خميني كبير تبديل شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين اجتماع عظيم، با تشريح شاخصهاي مكتب سياسي امام خميني، بعنوان عامل تسليم ناپذيري ملت ايران تأكيد كردند: با وجود همه تلاشهاي مراكز استكبار، امام و مكتب سياسي ايشان، در ميان ملت ايران، امت اسلامي و جامعه بشري زنده است و همچنان، منشأ آثار بزرگ و ماندگاري در ايران و جهان خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب، با اشاره به موفقيت امام خميني در تشكيل نظام اسلامي و عينيت بخشيدن به مكتب سياسي خويش، افزودند: مكتب امام، حرفهاي نو و سعادت آفريني دارد كه بشريت، هميشه تشنه آنهاست و به همين علت هيچگاه كهنه نخواهد شد.ايشان در تبيين شاخص هاي مكتب سياسي امام به «توام بودن سياست و معنويت» اشاره كردند و افزودند: در نگاه امام، سياست و عرفان، و قدرت و اخلاق، كاملا در هم تنيده است و اين معيار و شاخص، دقيقا در مقابل سياست كهنه شده غربي ها مبني بر جدايي دين از سياست و تفكيك قدرت از اخلاق و معنويت قرار دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، عمل به تكليف الهي را انگيزه اصلي تمام تلاشها و اقدامات امام برشمردند و خاطرنشان كردند: امام، عمل به وظيفه الهي را كليد سعادت مي دانست و به همين علت در هيچ موقعيتي، مايوس، مغرور،  مردد، متزلزل يا خسته نمي شد و با تكيه بر شريعت اسلامي، پيروزي در عرصه هاي مختلف را دنبال مي كرد.
ايشان، پديده استعمار، حكومتهاي استبدادي ماركسيستي، سلطه طلبي و رواج انواع فسادهاي فردي و اجتماعي را از نتايج ملموس ستيز تمدن غربي با معنويت و اخلاق و جدايي سياست و قدرت از دين دانستند و افزودند: شكنجه هايي كه اين روزها در زندان ابوغريب و ديگر زندانهاي عراق، بشريت را به وحشت انداخته است، نتيجه اجتناب ناپذير دوري قدرت از اخلاق و ارزشهاي انساني است.
رهبر معظم انقلاب، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم را دومين شاخص مكتب سياسي امام خميني برشمردند و افزودند: در ديدگاه امام مردمسالاري از متن دين اسلام گرفته شده است نه از مكاتب غربي و به اين دليل در مكتب سياسي امام، مردم هم داراي ارزش و كرامتند و هم در اداره جامعه، نقش تعيين كننده ايفا مي كنند.ايشان در همين زمينه افزودند: در مردمسالاري حقيقي كه امام ارائه كرد رأي و خواست مردم علاوه بر تأثير عميق در اداره جامعه، نوعي اقتدار به نظام سياسي مي بخشد و امام با تكيه بر قدرت اراده پولادين مردم، در مقابل همه قدرتهاي جهاني ايستاد.
رهبر معظم انقلاب دموكراسي مورد ادعاي آمريكا را، اغواگري و فريب خواندند و افزودند: رئيس جمهور آمريكا، وقيحانه ادعا مي كند كه رسالت گسترش دمكراسي و حقوق بشر بر دوش او گذاشته شده است اما جهانيان، اين روزها دمكراسي و حقوق انساني مورد نظر آمريكا را، در جنايات شارون رفتار تحقيرآميز با ملت هاي فلسطين، عراق و افغانستان و شكنجه ضد بشري زندانيان ابوغريب و گوانتانامو، بخوبي مشاهده مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي نگاه بين المللي و جهاني را، سومين شاخص مكتب سياسي امام خميني خواندند و افزودند: امام عزت و استقلال و سرافرازي را نه فقط براي ملت ايران، بلكه براي امت اسلامي و همه بشريت مي خواست، البته امام برخلاف كساني كه رسالت جهاني مورد ادعاي خود را با لشكركشي به كشورها و شكنجه و ترور و جنايت دنبال مي كنند، اهداف خود را، بدرستي در افكار عمومي مسلمانان و جهانيان تشريح و تبيين مي كرد و ملتها را به بيداري و آگاهي فرا مي خواند.
ايشان، حيات دوباره ملت فلسطين، پيروزي ملت لبنان بر ارتش رژيم صهيونيستي، احساس عزت توده هاي مسلمان و اعتماد به نفس «نخبگان، جوانان و روشنفكران مسلمان» را از نتايج نگاه جهاني مكتب سياسي امام خميني برشمردند و افزودند: براساس مكتب امام، هيچ مسلماني نمي تواند در مقابل اوضاع دردناك فلسطين و ديگر جنايات استكبار در جهان، بي اعتنا باشد.
رهبر معظم انقلاب، پاسداري از ارزشها را چهارمين شاخص مكتب سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: تبيين صحيح مسأله ولايت فقيه، مظهر پاسداري امام خميني از ارزشهاي اسلامي محسوب مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برداشتهاي غلط و تبليغات سوئي كه از اول پيروزي انقلاب تاكنون در برخورد با موضوع ولايت فقيه وجود داشته است خاطرنشان كردند: دشمنان و عده اي از مجذوبان آنها، سعي مي كنند ولايت فقيه را، بدروغ، حكومت مطلقه فردي بنامند اما ولايت فقيه براساس قانون اساسي، نافي مسئوليتهاي اركان نظام نيست و مسئوليتهاي دستگاههاي مختلف، قابل سلب كردن نيست.ايشان جايگاه ولايت فقيه را، جايگاه «مهندسي نظام، جلوگيري از انحراف به چپ و راست و حفظ جهت صحيح كشور» برشمردند و تأكيد كردند: ولايت فقيه برخلاف برخي برداشتها، امري تشريفاتي نيست ضمن آنكه نقش حاكميت اجرايي، تقنيني و قضايي را هم بر عهده ندارد بلكه پاسدار و ديده بان حركت كلي نظام به سمت تحقق اهداف آرماني است.
حضرت آيت الله خامنه اي ديدگاه امام درباره ولايت فقيه را برگرفته از متن فقه اسلام خواندند و خاطرنشان كردند: در همه ادوار تاريخ شيعه، فقهاي بزرگوار، ولايت فقيه را به عنوان يكي از مسلمات فقه اسلام، مي شناختند اما فرصت تحقق اين مسأله را پيدا نمي كردند.
ايشان با اشاره به بهره مندي ولايت فقيه از ضابطه هاي ديني و راي و خواست مردم افزودند: علم و تقوا و درايت، ضابطه هاي اصلي ولايت فقيه است زيرا علم، آگاهي مي آورد، تقوا، ولي فقيه را شجاع مي سازد و درايت، مصالح و منافع كشور و ملت را تأمين خواهد كرد.
ايشان با تأكيد بر اهميت بي بديل ضابطه ها و معيارهاي ياد شده خاطرنشان كردند: شخصي كه در اين مسئوليت بسيار حساس و مهم قرار مي گيرد، اگر يكي از اين معيارها را از دست بدهد ديگر ولي فقيه نيست حتي اگر همه مردم هم او را قبول داشته باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين نقش مردم در مقوله ولايت فقيه افزودند: كسي كه داراي علم و تقوا و درايت است از طريق رأي مردم و بوسيله مجلس خبرگان انتخاب مي شود يعني حق انتخاب با مردم است.
ايشان تركيب زيباي ضوابط ديني و آراي مردم را در حساس ترين جايگاه نظام يعني ولايت فقيه، نتيجه تلاش امام خميني خواندند و افزودند: بديهي است كه دشمنان ملت از چنين مساله اي ناخرسند باشند و همواره و در هر فرصتي مساله ولايت فقيه را مورد حمله قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، عدالت اجتماعي را پنجمين شاخص و از مهمترين خطوط مكتب سياسي امام برشمردند و افزودند: عدالت اجتماعي بايد در قوانين، اقدامات اجرايي و همه برنامه هاي حكومتي اصل قرار گيرد و پر كردن شكاف طبقاتي به عنوان مهمترين و دشوارترين وظيفه مسئولان، در حركت همه دستگاهها بايد پيگيري شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به وفاداري ملت ايران به مكتب سياسي امام خميني افزودند: پيشرفت مستمر نظام اسلامي و مردم ايران در ۲۵ سال اخير، مرهون اين وفاداري بوده است و هر جا كمبود و نقصي وجود داشته و دارد از كم كاري برخي مسئولان ناشي شده است.
ايشان، ملت ايران را پرچمدار اسلام، شجاعت، نوآوري سياسي، و تلاش و پيشرفت خواندند و افزودند: دشمن با همه فعاليتهاي خود، قادر نيست دستاوردهاي مختلف ملت ايران و نظام اسلامي را كمرنگ كند و به فضل پروردگار روند پيشرفت ملت ايران با شتاب بيشتري ادامه خواهد يافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: آمريكا، براي مقابله با پرچمداري ايران در جهان اسلام، تلاش كرد طالبان را به عنوان يك نسخه بدلي و سر تا پا غلط از نظام اسلامي، در افكار عمومي مسلمانان مطرح كند اما اين كاريكاتور خنده آور نتوانست پرچم اسلام خواهي را از دست ملت ايران، دربياورد و اين ملت، همچنان پيشتاز دين خواهي و وفاداري به اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پرهيز جمهوري اسلامي ايران از تنش آفريني خاطرنشان كردند: ما ضمن حفظ استقلال كامل خود،  بدنبال جنجال نمي رويم اما همچنان با ظلم مخالفيم و از مظلوم اعلام حمايت مي كنيم به همين لحاظ، جنايات صهيونيستها در فلسطين و حمايت آمريكا از اين جنايات را بشدت محكوم مي نماييم.ايشان همچنين با رد ادعاي آمريكايي ها درباره دخالت ايران در اوضاع عراق افزودند: ما معتقديم رأي ملت عراق بايد، سرنوشت اين كشور را تعيين كند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به رهبري ديني و سياسي در عراق خاطرنشان كردند: در عراق نخبگان فرهنگي، ديني و سياسي زيادي وجود دارد و ما معتقديم اشغالگران عراق حق ندارند حتي يك نفر را به عنوان مسئول معين كنند.
حضرت  آيت الله خامنه اي با اشاره به شكست آمريكا در عراق تأكيد كردند: اشغالگران هر روز با مشكلات بيشتري مواجه خواهند شد و بايد بدون حتي يك روز تأخير،  عراق را ترك كنند.

مجمع تشخيص مصلحت امروز درباره برنامه چهارم تصميم مي گيرد
يك منبع مطلع به خبرگزاري «مهر» گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام جلسه امروز (۱۶ خرداد ماه جاري) خود را به بررسي بازگرداندن برنامه چهارم از مجمع به مجلس اختصاص داده است.
يك منبع مطلع در گفت و گو با خبرنگار «مهر» گفت: دستور جلسه روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين تكليف برنامه چهارم است كه بدون رفع ايرادات شوراي نگهبان به اين برنامه از مجلس ششم به مجمع ارسال شده بود.
وي افزود: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص برنامه چهارم يك دايره حقوقي تشكيل داد و در روز شنبه نتايج كارشناسي اين دايره در مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور تمامي اعضاي آن مطرح و در اين خصوص تصميم گيري مي شود.
گفتني است كه ايراد اصلي نمايندگان مجلس هفتم به روش تصويب عجولانه و غيركارشناسي برنامه چهارم در اين مجلس است. به گفته مهندس عبداللهي رئيس كميسيون دارايي و امور اقتصادي مجلس ششم و نماينده منتخب مجلس هفتم برخي از مواد اين برنامه كه با يك قيام و قعود به تصويب رسيد خود شامل مواردي است كه درقوانيني با بيش از يكصد ماده از آنها بحث شده است.
آگاهان سياسي و اقتصادي معتقدند تصويب برنامه چهارم در مجلس ششم سبب مي شود كه اولاً نمايندگان مجلس هفتم نتوانند نظريه هائي را كه براساس آنها توانسته اند راي مردم را كسب كنند پيگيري نمايند. ثانياً مقيد بودن به مصوبه مجلس ششم سبب مي شود كه سال آينده نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بعدي نتوانند در چارچوبي مناسب با حال و هواي سياسي جديد كشور ديدگاههاي اقتصادي و اجتماعي خود را مطرح سازند.
در همين حال دكتر الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به اين كه هنوز رئيس و اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم مشخص نشده و بايد نماينده اين دوره درجلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره برنامه چهارم حضور يابد ، از اين رو مجمع نبايد روز شنبه در اين باره تصميم گيري كند. وي افزود: در صورتي كه مجمع تشخيص مصلحت دستورهاي فوريتي خود را بررسي و درباره برنامه چهارم در جلسه آينده خود تصميم گيري كند در آن شرايط نيز با مشخص شدن رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس، وي مي تواند براي دفاع از حقوق نمايندگان مجلس در جلسه مجمع درباره برنامه چهارم دفاع كند .
نادران در عين حال تاكيد كرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد برنامه چهارم را كه به صورت غير قانوني از مجلس ششم به مجمع فرستاده شده است، براي بررسي بيشتر و عميق تر و رفع ايرادات شوراي نگهبان به مجلس هفتم بفرستد.وي با بيان اين مطلب كه نمايندگان مجلس هفتم اقداماتي براي ارسال برنامه از مجمع به مجلس هفتم انجام داده اند، تاكيد كرد: در صورت ضرورت نيز به مجمع تشخيص در اين خصوص نامه خواهيم نوشت.
نادران در پاسخ به اين پرسش كه درصورت ارجاع برنامه چهارم از مجمع تشخيص مصلحت به مجلس هفتم، آيا بررسي اين برنامه تا مهر يا آبان ماه سالجاري به اتمام مي رسد، گفت: قولي در اين خصوص نمي توان داد ولي به طور كلي مي توان گفت كه تمام تلاش خود را براي بررسي دقيقترآن انجام خواهيم داد.
به اعتقاد نماينده مردم تهران ، در شرايط فوق بايد برنامه سوم يكسال تمديد شود تا نمايندگان مجلس هفتم به صورت دقيق ايرادات برنامه چهارم را برطرف كنند تا در آينده كل كشور از آن ضرر نكند.وي خاطر نشان كرد: اين برنامه داراي ايرادهاي عملياتي و تناقض هاي آشكار بوده و حتي با اهداف چشم انداز بيست ساله كشور همسويي ندارد.محمد كردبچه مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه نيز اعلام كرد:سازمان مديريت و برنامه ريزي در صورتي مخالف ارجاع برنامه چهارم از مجمع تشخيص مصلحت نظام به مجلس هفتم نيست كه نمايندگان مجلس هفتم تا مهر يا آبان ماه سالجاري بتوانند كار بررسي برنامه چهارم و رفع ايرادات شوراي نگهبان به اين برنامه را به اتمام برسانند.
وي گفت: «در صورت ارجاع برنامه چهارم از مجمع تشخيص مصلحت نظام به مجلس هفتم ، تنها نگراني سازمان مديريت و برنامه ريزي اين خواهد بود كه اگر نمايندگان مجلس هفتم نتوانند كار بررسي اين برنامه را تا مهر يا آبان ماه سال جاري به اتمام برسانند، يك سال بدون برنامه مي مانيم». دكتر محمد كردبچه افزود: در صورتي كه يك سال بدون برنامه بمانيم ، تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله نيز با مشكل مواجه مي شود.

دمكراسي با شيخ قبيله
الياور چگونه رئيس جمهور عراق شد
تعيين رئيس جمهور دولت موقت عراق به راحتي تعيين نخست وزير آن نبود. با از ميدان خارج شدن احمد چلبي قوي ترين متحد پيشين آمريكا در عراق وضعيت به گونه اي پيش رفت كه اياد علاوي توانست به راحتي با اجماع نظر اعضاي شوراي حكومت انتقالي و آمريكا و نماينده سازمان ملل متحد به عنوان اولين نخست وزير شيعه در عراق كار خود را آغاز كند. اما درمورد تعيين رئيس جمهور طبق اطلاع واصله برخي دولت هاي عربي نظير اردن در ابتداي امر توانستند موافقت آمريكا براي گماردن يك نظامي سابق به اين سمت را جلب كنند. اما اين مسئله با مخالفت شديد اكثر عراقي ها به ويژه شيعيان و شخص آيت الله سيستاني مواجه شد. آمريكايي ها كه در شرايط سختي به سر مي بردند و به كمك آيت الله سيستاني براي پايان دادن به درگيري با نيروهاي سيد مقتدي صدر و دستيابي به يك راه حل سياسي نياز مبرم داشتند، به ناچار به اين خواسته شيعه تن درداده و گزينه هاي غيرنظامي را در دستور كار قرار دادند. در اين مرحله عدنان پاچه چي وزير امور خارجه اسبق عراق كه ۸۱ سال دارد و از سوي كشورهاي عربي به ويژه امارات عربي متحده حمايت مي شود به عنوان كانديداي آمريكامطرح شد .همچنين اخضر ابراهيمي نماينده دبيركل سازمان ملل در امور عراق رياست خود را قطعي مي ديد. به ويژه آن كه خود وي مي گويد نماينده سابق انگلستان در عراق در ديدار با من اظهار داشت كه تو تنها كسي هستي كه مي تواني اين منصب را عهده دار شوي. پاچه چي تلاش فراواني كرد تا موافقت شيعيان واكراد را براي تصدي اين منصب جلب كند. وي براي جلب حمايت شيعيان به اين نكته استناد مي كرد كه گرچه سني مذهب هستم ليكن هويت مذهبي خويش را شيعه  اثني عشري ثبت نموده ام تا پس از مرگم تنها فرزند دخترم بتواند وارث تمام دارايي من شود. امري كه براساس فقه اهل تسنن ميسر نيست. ولي كانديداتوري وي از سوي آمريكايي ها و اصرار بيش از حد آنان به زيان اين سياستمدار كهنه كار تمام شد، و تعداد قابل توجهي از اعضاي شوراي حكومت انتقالي به مخالفت با وي برخاستند. گفته مي شود كه سيدعبدالعزيز حكيم و برخي ديگر از شيعيان عضو شوراي حكومت انتقالي با وي مخالفت كردند.
خود پاچه چي در مصاحبه اي با روزنامه گاردين احمد چلبي را متهم مي كند كه با دامن زدن به شايعه حمايت آمريكا از من شرايط براي تصدي رياست جمهوري را استوار ساخت. البته پاچه چي در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط مدعي شد كه غازي ياور كانديداي آمريكايي ها بود و نه من. او همچنين مدعي است كه دليل مخالفت اين افراد با رياست جمهوري من طرح من براي آينده عراق بود من مي خواستم عراقي ليبرال، دمكرات، ملي و لائيك به وجود آورم كه اين جريان ها با آن مخالف بودند.
غازي ياور كه اينك به عنوان اولين رئيس جمهور غيرنظامي عراق كه در يك شبه رقابت در ميان نخبگان عراقي و مقامات آمريكايي به اين سمت برگزيده شده بر اين باور است كه آمريكايي ها او را كانديدا نكرده اند. غازي ياور در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط مي گويد: روشن است كه آمريكاييها از چه كسي حمايت مي كردند. آنها از من حمايت نمي كردند، و در مقابل، اعضاي شوراي حكومت انتقالي و مردم عراق از من حمايت مي كردند. فشارهايي براي اعلام انصراف از كانديداتوري بر من اعمال شد كه در پاسخ آن را منوط به موافقت شوراي حكومت انتقالي كردم. غازي ياور بر خلاف پاچه چي اعلام نكرده كه به دنبال ايجاد حكومتي لائيك و ليبرال در عراق است. او فقط به اين دو عنوان بسنده كرده است: عراق با نظامي دمكراتيك و فدرال.ناگفته پيداست كه در هر صورت رئيس جمهور جديد عراق نه در يك رقابت انتخاباتي بلكه در يك رايزني دشوار ميان آمريكا، نماينده سازمان ملل متحد و اعضاي شوراي حكومت انتقالي به اين سمت برگزيده شده و در هر حال موافقت آمريكاييها را با خود دارد. ليكن برجسته ترين ويژگي  غازي ياور چهره قبيله اي او به عنوان رهبر قبيله سمر است. قبيله سمر يكي از قديمي ترين قبايل عربي است كه اعضاي آن از يمن تا شمال غرب سوريه بصورت پراكنده مستقرند. نقش آنها در عربستان سعودي، سوريه، عراق و يمن بر كسي پوشيده نيست. روشن است كه ادعاي برقراري دمكراسي در عراق از سوي آمريكا نمي تواند با نقش دهي به قبايل و پذيرش ساختار اجتماعي عقب مانده عراق عملي شود. پذيرش اين ساختار و تن دادن به انتخاب يك چهره قبيله اي در عراق به معناي عقب نشيني آمريكا از برنامه هاي اعلام شده خود در عراق است، هر چه باشد اينك غازي ياور رئيس جمهور دولت موقت عراق شده است. دولتي كه در مقايسه با ديگر دولتهاي منطقه از اختيارات كمتري برخوردار است و پيش از هر چيز از بحران مشروعيت در رنج است. بدان سبب كه در هر حال با نظر آمريكا عهده دار اداره امور در عراق شده است. امري كه آيت الله سيستاني در پيام هوشيارانه خود بدان اشاره كرده و صراحتاً اعلام نموده است كه اين دولت، و رئيس جمهور آن فاقد مشروعيت انتخابي مي باشد.

تجليل از امام خميني در مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد
مراسم سالگرد رحلت امام خميني(ره) در سراسر كشور و با حضور ميليونها نفر از اقشار مختلف مردم برگزار شد.
در مراسم تهران كه در حرم مطهر برگزار شد جمعي از مسئولان كشوري و لشكري و شخصيت هاي عاليرتبه نظام حضور داشتند.
به گزارش ايرنا، اعضاي هيات دولت، اعضاي شوراي نگهبان، اعضاي مجلس خبرگان رهبري، نمايندگان مجلس هفتم، مسئولان قوه قضاييه، فرماندهان نيروهاي مسلح ارتش، سپاه و بسيج، نمايندگان اقليت هاي مذهبي و نمايندگان كشورهاي خارجي شركت داشتند.
در مراسم ۱۴ خرداد و همچنين ۱۵ خرداد (سالروز قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲) مقام هاي ارشد كشور درباره نقش امام خميني(ره) در انقلاب اسلامي و تاثير ايشان بر جهان اسلام سخنراني هايي ايراد كردند كه چكيده آنها به شرح زير است:
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري اسلامي ايران گفت: حضرت امام خميني(ره) احياگر دين و اصلاح گر امور مسلمانان بود.
به گزارش ايرنا، وي چهارشنبه شب در مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي در مرقد امام راحل با اشاره به وجود دو حركت اصلاح گري در دنياي اسلام افزود: اين جريانات يك نكته مشترك دارند و آن حركت اصلاح گري است كه ادعاي بازگشت به اسلام اصيل و قرآن را دارد. وي اضافه كرد: نتيجه يكي ارتجاع، قشري گري، خشونت و مادي گري است در حالي كه حركت ديگر منجر به وضعيتي نو، منطق گرا، پيشرو و معنوي مي شود و هر دوي اين حركتها در تاريخ دو، سه قرن گذشته جهان اسلام و نيز زمان كنوني، به چشم مي خورد.
تحول تاريخي بزرگ
آيت الله هاشمي رفسنجاني از قيام ۱۵ خرداد به عنوان نماد هوشياري، مقاومت، مردانگي و پايمردي مردم كه تحول تاريخي بزرگي را خلق كردند، ياد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پنجشنبه شب طي سخناني به مناسبت سالگرد قيام ۱۵ خرداد در مرقد امام خميني(ره) افزود: ما وام دار شهداي ۱۵ خرداد هستيم و انقلاب اسلامي مرهون آن حضور معنادار مردم بود، مردمي كه به صحنه آمدند نشان دادند كه از رژيم ستم شاهي خشم دارند و از امام خميني پيروي كردند.وي با تشريح قيام خونين ۱۵ خرداد گفت: اين قيام يك حركت تاريخي درست و تحت هدايت و مديريت امام بود، امام نقطه مناسب را انتخاب كرد و بجاي حرفهاي حاشيه اي به شخص شاه و دربار، با حمله به شخص رئيس جمهوري و رژيم آمريكا، عدم موفقيت و نجات كشور را حضور استبداد و استعمار در كشور دانست.
تحقق پيش بيني هاي امام
رئيس قوه قضاييه با اشاره به سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي تاكيد كرد: پيش بيني ها و پيش گويي هاي امام راحل، يكي پس از ديگري در حال تحقق است.
آيت الله هاشمي شاهرودي روز چهارشنبه در حاشيه برنامه ملاقات عمومي خود، تصريح كرد: افشاگري هاي امام درباره مستكبران مخصوصا آمريكا و اسرائيل امروزه براي جهانيان روشن و ملموس شده است. وي افزود: اينكه امام خميني(ره) از گذشته بر خوي استكباري و نقشه هاي ستمگرانه آمريكا تاكيد داشتند، نشان از تيزبيني و بصيرت معنوي و سياسي ايشان دارد.
رئيس قوه قضاييه تحول به وجود آمده در جهان بويژه جهان اسلام را مولود انديشه هاي امام راحل دانست و گفت: گرايش هاي اسلامي، مجاهدتها، انتفاضه ها و رفتار مقابله با استكبار مخصوصا در منطقه، نتيجه انديشه ها و زحمات امام مي باشد و جهانيان از ايشان الگو گرفتند.
قدرت براي حاكميت اسلام
مشاور مقام معظم رهبري گفت: امام خميني(ره) حكومت را براي قدرت نمي خواست، بلكه براي حاكميت اسلام مي خواست.
به گزارش ايرنا مهدي كروبي عصر چهارشنبه در اختتاميه همايش انديشه امام از ديدگاه انديشمندان جهان افزود: حضرت امام(ره) حاكم شد اما هيچگونه چشمداشت به مزاياي آن نداشت و اين گونه برخورد كردن در اوج قدرت، براي حاكمان درس است. وي گفت: تصميم گيري هاي امام در مواقع حساس و بحراني در عين سريع و صحيح بودن با دورانديشي عجيبي همراه بود.

همايش دانشجويان شاهد
مجمع دانشجويان و فارغ التحصيلان شاهد ايران اسلامي به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني(ره) ، همايشي با عنوان امام و نسل سوم - امام و پابرهنگان براي بررسي مشكلات دانشجويان شاهد برگزار مي كند.در اين همايش كه از ساعت ۱۷ روز يكشنبه ۱۷ خرداد ماه در حسينيه جماران و با حضور حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني و دكتر احمدي نژاد برگزار خواهد شد،حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي مشاور مقام معظم رهبري،محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام،روح الله سلگي دبير مجمع دانشجويان شاهد و علي عليزاده نماينده دانشجويان شاهد تهران سخنراني خواهند كرد.

ارزيابي روحاني از گزارش البرادعي
ايران در مسير حل پرونده هسته اي قرار دارد
گزارش ۲۰ صفحه اي محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي سه شنبه شب گذشته بر ميز شوراي حكام آژانس قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار همشهري همانطور كه پيش بيني مي شد اين گزارش تفاسير و ابهامات بسياري با خود به همراه آورد. در نگاه اول متن گزارش براي ايران مثبت مي نمايد چرا كه در اوايل بخش اصلي آن از همكاري هاي ايران با آژانس مانند ارسال اظهارنامه ۱۰۳۲ صفحه اي، اجازه بازرسان براي دسترسي به اماكن فعاليت هسته اي در سايتهاي نظامي، تهيه ويزاهاي چندنفره به مدت يكسال براي بازرسان آژانس و برخي از موارد ديگر تشكر و استقبال شده و حتي از اين هماهنگي تهران با عنوان «همكاري بي سابقه» ياد شده است ولي در ادامه موضوعات باقي مانده و اما و اگرهاي مربوط به سئوالات و ابهامات آژانس مطرح شده و هر يك به تنهايي مي تواند سدي در راه روند پرونده هسته اي ايران باشد؛ گرچه برخي مقامات ايراني معتقدند كه اين مسائل فني و جزئي است و با اندكي صبر و حوصله حل خواهد شد.
اولين مقامي كه بلافاصله پس از ارسال گزارش البرادعي به شوراي حكام، درب سراي خود را به روي خبرنگاران ايراني و خارجي گشود حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي بود؛ مردي كه سرنخهاي پرونده هسته اي ايران را در دست داشته و روند آن را در لابي هاي بين المللي دنبال مي كند. روحاني چهارشنبه گذشته در ساختمان شوراي امنيت ملي سخنانش را با اين جمله آغاز كرد: «مسير پرونده ايران در سرازيري اتمام قرار گرفته و اكثر موارد مورد نظر آژانس حل و فصل شده است». وي سپس افزود كه تنها دو مسئله مهم كليدي باقي مانده است يكي موضوع سانتريفوژ نسل دوم (P2) و ديگري بحث آلودگي ها.
در بخشي از گزارش البرادعي آمده كه آژانس درك كاملتري از گستره برنامه مربوط به سانتريفوژ P1 و اماكن به كار بردن آنها در ايران بدست آورد. اما در مورد برنامه سانتريفوژهاي P2 مكرراً از تهران درخواست اطلاعات شده كه در برخي موارد با سيل اطلاعات متناقض و متغير مواجه شده است.
روحاني با تأكيد بر اين كه برخي اطلاعات ايران به ويژه در مورد P2 در روزهاي اخير به دست آژانس رسيده و در اين مورد آژانس معتقد است ايران همكاري هاي خوبي داشته است.
البته در بند ۴۸ گزارش آژانس آمده است كه ايران با تعويق انداختن بازديدهاي اواسط ماه مارس تا اواسط آوريل از جمله بازديد متخصصان سانتريفوژ آژانس از مكانهاي مربوط به برنامه توليد سانتريفوژ P2 موجب تأخير در جمع آوري نمونه ها و تحليل آنها شده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه فعاليت هاي ايران در موضوع سانتريفوژهاي P2 در مرحله تحقيقات قرارداد اظهار داشت: «مدتي است كه بررسي هايي را در موضوع ساخت قطعات P2 انجام داديم، حتي در اين موضوع چند قطعه به عنوان نمونه ساخته شده كه آژانس نيز آن ها را ديده و عكس آنها در اجلاس قبلي در اختيار سازمان قرار گرفته است و حتي بازرسان خود قطعات را نيز ديده اند. ايران با ساخت سانتريفوژ فاصله دارد اما در مرحله تكميل تحقيقات قرار دارد.»
روحاني ايراد آژانس را در مورد اين كه چرا ايران ساخت قطعات مربوط به P1 و P2 را به تعليق در نياورده است گفت: «زماني كه آژانس از ما درخواست كرد ساخت قطعات را به تعليق درآوريم ما اين كار را انجام داديم البته در كارگاه هاي دولتي و نه  خصوصي. در گزارش البرادعي به چند كارگاه اشاره شده كه ساخت قطعات در آنها ادامه دارد .روحاني علت اين موضوع را چنين بازگو مي كند كه اين كارگاه ها خصوصي هستند و در قبال تعليق ساخت بايد به آنها غرامت پرداخت كرد كه بودجه كافي براي اين كار در اختيار نيست و تهران فعلاً نمي تواند اين امر را عملي كند.
در بند ۴۵ گزارش مسئله آلودگي ها در سايتهاي ايران مطرح شده است كه در آن بيان شده اطلاعاتي كه در جهت تهيه اطلاعات تكميلي در مورد منابع برخي آلودگي ها از سوي ايران ارسال شده براي حل اين مسئله پيچيده كافي نبوده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين باره با بيان اين كه پيش تر موضوع آلودگي ۵۴ درصد اورانيوم مطرح بود كه بعد از نمونه گيري هاي آژانس حل شد گفت: اكنون بحث باقي مانده، آلودگي ۳۶ درصد است. ابتدا مطرح شد كه آلودگي چرا تنها در اطاق شماره ۳ كالا الكتريك است و در جاي ديگري نيست كه بعد از نمونه گيري معلوم شد اين آلودگي در ديگر سايتها نيز هست و الان مسئله بحث تفاوت چگالي اين ۳۶درصد است كه در برخي سايتها زياد و در برخي كمتر است.
در بخشي از گزارش البته آمده كه آژانس مشكوك است كه آلودگي سايت نطنز با آلودگي كالا الكتريك متفاوت باشد كه در اين باره روحاني معتقد است بهترين راه بيشتر شدن بازرسي ها از سايتهاي ايران و همچنين نمونه گيري از كشورهاي ثالثي است كه قطعات از آنها وارد ايران شده است.
يكي از كشورهاي ثالث مطروحه، پاكستان است و چندي قبل اخباري مبني بر اين كه آژانس از اسلام آباد خواسته تا در افشاگري برنامه هاي هسته اي ايران و ارائه گزارشهاي بيشتر در اين باره همكاري كند. روحاني در اين باره اظهار داشت: «اين مسئله درباره بحث آلودگي ايران عنوان شد و اين آلودگي ها مربوط به قطعاتي است كه از خارج وارد شده، تهران قطعات را از دلالها خريده است و اين را نيز به آژانس اعلام كرده و در گزارش اخير سازمان آمده كه آژانس بايد درباره آلودگي با كشور ثالث مذاكره كند.»
او همچنين درباره موضوع خريد قطعات P2 از خارج كشور گفت كه قطعات P2 در كارگاه هاي ايران ساخته شده اما يك قطعه كه كاربردهاي مختلفي دارد خريداري شده كه ممكن است در P2 هم استفاده شود.
برخي تحليلگران غربي مسايل هسته اي بر اين باورند كه خريد و وارد كردن قطعات از كشور ديگري اساساً ناقض تعهد تهران در قبال سه كشور اروپايي (آلمان، انگليس و فرانسه) است، اما روحاني با بيان اين كه قطعه اي كه در مركزي به نام فرآيند يافت شده قطعه مدل بوده افزود: «ايران نقشه كلي P2 را از دلال خريداري كرده و آژانس در پي اين بود كه آيا تهران قطعات P2 را خريداري كرده كه پاسخ ايران منفي بود البته قطعه اي به اسم مگنت خريداري شده كه در P1 و P2 و هم در صنعت ديگري استفاده مي شود اما ايران قطعات P2 را وارد نكرده است.»
به رغم اين ابهامات روحاني معتقد است كه گزارش البرادعي مثبت بوده و مسئله عمده اي براي بسته شدن پرونده ايران در شوراي حكام نمانده است.
اين در حالي است كه سه شنبه  شب رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي همزمان با ارسال گزارش به شوراي حكام طي سخنراني در نشست ناتو گفت كه اگر ثابت شود ايران فعاليتهاي هسته اش را در جهت نظامي به كار مي برد پرونده را به شوراي امنيت ارجاع خواهند داد. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين باره گفت: «لحن البرادعي را نديدم ولي آنچه در برخي تلكسها مشاهده كرده ام اين است كه در بررسي هاي سازمان دليلي مبني بر انحراف جمهوري اسلامي ايران از فعاليت صلح آميز هسته اي مشاهده نشده است.» وي با بيان اين كه البرادعي براي چندمين بار بر صلح آميز بودن فعاليت ايران تصريح كرد اظهار داشت: «اگر فعاليت ايران در زمينه انرژي اتمي داراي جهت گيري نظامي باشد مقررات مشخص كرده كه پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود اما فعاليت ايران صلح آميز است.»
موضوع ديگري كه در گزارش البرادعي مطرح شده بازرسي سايتهاي نظامي ايران است و در اين باره با بيان اين موضوع كه بازرسي چنين سايتهايي با تأخير صورت گرفته اما از ايران به اين دليل تشكر شده است. ولي مسئله گشودن سايتهاي نظامي در ميان لابي هاي سياسي ايران با نگاه هاي مخالف و موافق همراه بود .برخي اساساً با دسترسي بازرسان به اين سايتها مخالف بودند. روحاني با تأكيد بر اين كه بازديد بازرسان آژانس از مراكز هسته اي در چارچوب پروتكل بوده و به هيچ عنوان اسرار نظامي كشور در اختيار آنها قرار نگرفته و نخواهد گرفت افزود: «در پروتكل پيش بيني شده است كه اگر بازرسان مكاني را براي بازديد در نظر داشته باشند و كشور موردنظر مخالف باشد مي تواند آن را پوشش دهد و لذا بخشهايي از صنايع دفاعي كشور كه توسط بازرسان آژانس مورد استفاده قرار گرفته به بخشهايي مربوط مي شد كه قطعات۱Pدر آن ساخته شده است.»
روحاني درباره نظر مجلس در مورد امضاي پروتكل الحاقي گفت: «پروتكل بايد مسير قانوني اش را طي كند و به مجلس برود و تصميم گيري نهايي درباره آن با مجلس است كه ميزان همكاري آژانس و كشورها در اين مسئله با ايران مي تواند در اين امر مؤثر باشد.»وي تأكيد كرد كه خيلي مانده كه مجلس در اين باره اظهارنظر كند چرا كه ابتدا بايد موضوع در كميسيونهاي دولت بررسي شده و به لايحه تبديل شود و پس از آن نوبت به مجلس برسد.
دبير شوراي عالي امنيت همچنين ادعاهاي آمريكا مبني بر غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران را بي اساس خواند و گفت: «آمريكايي ها از روز اول ادعاهايي را مطرح كردند اما هرچه پرونده ايران پيش مي رود اين مسئله روشن تر مي شود كه ادعاهاي آمريكا صحت ندارد.وي با اشاره به موضوع هم زماني اين ايام با انتخابات رياست جمهوري آمريكا اعتراف دولت مردان اين كشور به نادرست بودن ادعاهايشان را به واسطه اين موضوع سخت خواند و افزود: «ايران حوصله كافي دارد براي اين كه سازمان به فعاليت هاي خود ادامه دهد. تهران در طول زمان همكاري شفاف با آژانس داشته و خواهد داشت».

آيت الله جنتي:
ان شاءالله لبيك نمايندگان به رهبري تا پايان كار مجلس پا برجا خواهد بود
آيت الله احمد جنتي خطيب جمعه تهران ديروز از اينكه مجلس هفتم راس موعد مقرر، كار خود را آغاز كرده است، خدا را شكر كرد و گفت: الحمدالله رب العالمين، به عدد علم خدا شكر مي كنيم كه به حمدالله، مجلس سر وقتش، با همه كارشكني ها، با همه توطئه ها، با همه سنگ اندازي ها براي تاخيرش، براي تعطيلش، با خواست خدا، فقط خواست خدا و البته حمايت هاي مقام معظم رهبري و نيروهاي مخلص اسلامي، بدون تاخير، افتتاح شد.
به گزارش ايرنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز و خطاب به نمازگزاران افزود: نمايندگاني كه شما مردم به مجلس فرستاديد، شروع به كار كردند و اكنون با دريايي از توقعات و انتظارات مردم مواجه هستند، هرچند كه همه اين توقعات قابل برآورده كردن نيست.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب به مجلس هفتم، گفت: اين پيام منشور مجلس است و از شما نمايندگان هم تشكر مي كنم كه در نامه اي با ۲۰۰ امضا به خواسته هاي ايشان لبيك گفتيد و ان شاءالله اين لبيك تا پايان كار مجلس پابرجا خواهد بود.
آيت الله جنتي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به هتك حرمت عتبات عاليات در عراق گفت: مسلمانان چرا سكوت كرده اند؟ وظيفه هر مسلماني است كه در مقابل آمريكايي ها و انگليسي ها و اسراييلي ها بايستد و هرجا اينها منافعي دارند، بايد اين منافع را به خطر بيندازند. اينها نبايد امنيت داشته باشند.
امام جمعه موقت تهران همچنين از عراقي ها خواست كه در مقابل آمريكا مقاومت كنند و تاكيد كرد كه شيعيان و مسلمانان پشتيبان آنها خواهند بود.

تظاهرات در برابر سفارت انگليس
تعدادي از نمازگزاران جمعه تهران ديروز در مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع كردند.به گزارش ايسنا در اين تجمع بار ديگر سنگ پراني به سوي ساختمان سفارت انگليس تكرار شد با اين حال هيچ خسارتي به ساختمان سفارت وارد نشد.
تجمع كنندگان چند بار قصد داشتند كه به سفارت انگليس در تهران نزديك شوند، اما با مقاومت نيروي انتظامي، موفق به انجام اين كار نشدند، در عين حال اين افراد نوع برخورد نيروي انتظامي را مورد تقدير قرار دادند.
اين تجمع كنندگان در پايان اين تجمع با بيان اين كه قصد دارند هرجمعه پس از برگزاري نماز،  مقابل سفارت انگليس تجمع كنند، از يكديگر درخواست كردند كه از جمعه آينده هر يك از اين حاضران يك تن ديگر را با خود به همراه بياورند.

واكنش ايران به تشكيل دولت موقت در عراق
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران تشكيل دولت موقت عراق را گامي درجهت بازگشت حاكميت به مردم عراق دانست و از تلاش هاي سازمان ملل متحد استقبال كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حميدرضا آصفي روز چهارشنبه ابراز اميدواري كرد كه مردم عراق شاهد انتقال كامل قدرت و حاكميت و پايان واقعي اشغالگري باشند.سخنگوي وزارت امورخارجه ايران ابراز اميدواري كرد كه دولت موقت عراق در چارچوب طرح سازمان ملل زمينه هاي لازم براي برگزاري انتخابات آزاد جهت تدوين قانون اساسي و تشكيل دولت دائمي در آن كشور را فراهم سازد.
از سوي ديگر كاردار جمهوري اسلامي ايران در بغداد گفت: ايران باتوجه به نقش سازنده عراق در بخش هاي امنيتي و اقتصادي در منطقه همانند دوران شوراي حكومتي با دولت انتقالي همكاري خواهد كرد.
حسن كاظمي قمي در حاشيه آيين معارفه رييس جمهوري و اعضاي هيات وزيران دولت انتقالي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اظهار اميدواري كرد كه اين دولت مساعي خود را براي برگزاري انتخابات فراهم آورد.

در راهروهاي مجلس
* طبق اخبار شنيده شده مشكلي براي تأييد اعتبارنامه اكثر نمايندگان وجود ندارد. تنها اعتراضات موجود نسبت به اعتبارنامه شاهي عرب لو توسط پرويز سروري، علي باغبانيان نماينده نطنز توسط نفيسه فياض بخش نماينده تهران و همچنين اعتبارنامه حميد بهرامي نماينده رفسنجان توسط حجت الاسلام فاكر نماينده مشهد است. البته شايعاتي مبني بر اعتراض نسبت به اعتبارنامه يكي از نمايندگان تهران و همچنين يكي از نمايندگان اقليت هاي مذهبي شنيده شده است. تا به حال اعتبارنامه ۲۱۹ نماينده مورد بررسي قرار گرفته كه همگي آنان نيز مورد تأييد قرار گرفته اند.
* زادسر نماينده جيرفت خواستار تذكر به افرادي شد كه شأن و منزلت مجلس را مراعات نمي كنند كه حداد عادل در پاسخ به وي گفت لطفاً مسائلي را تذكر دهيد كه در خصوص دستور كار مجلس باشد اما ما با مقصود شما همراه هستيم. حداد عادل همچنين از نمايندگان خواست مثل برخي موارد مجلس ششم، تذكرات پياپي و بي مورد را ندهند كه موجب گرفته شدن وقت مجلس شود.
* رضا طلائي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق اعلام كرد وجوه مشترك زيادي با آبادگران خواهيم داشت.
* حداد عادل رئيس موقت مجلس هفتم در ابتداي جلسه علني چهارشنبه از نمايندگان خواست در انتخاب كميسيون هاي تخصصي خود دقت كنند.
* تعدادي از كارمندان و مسئولين مجلس كه قبل از شروع به كار مجلس هفتم استعفاي خود را تقديم كرده بودند در اقدامي تعجب برانگيز استعفاي خود را پس گرفتند. يك منبع آگاه دراين زمينه گفت: اين افراد كاملا آگاه هستند كه به علت مشي تند سياسي شان خود، هزينه را براي طيف اكثريت مجلس هفتم بالا ببرند و به خاطر بركناري خود، جنجال مطبوعاتي به راه بيندازند.
* حداد عادل در طول جلسه، ۱۵ دقيقه را به عنوان تنفس به نمايندگان استراحت داد. گويا اين امر قرار است به عنوان يك مشي دائم اتخاذ شود.
* فراكسيون وفاق اعلام كرد: براي تحكيم وفاق در مجلس ضمن مشاركت فعال در انتخابات هيات رئيسه دائم مجلس، نامزد جديدي در اين مرحله براي انتخابات هيات رئيسه معرف نمي كند. ابوترابي كانديداي اين فراكسيون در انتخابات هيات رئيسه موقت موفق به كسب پست نائب رئيسي دوم مجلس شده است.

مصونيت نمايندگان از نگاه باهنر
محمدرضا باهنر نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها در خصوص بحث مصونيت نمايندگان و حدود آن اظهار داشت: در قانون يك سري جرم هايي داريم كه در قوانين موضوعه كشور تعريف شده است كه در قبال آن ها هيچ شهروندي بر شهروند ديگر برتري ندارد؛ نص صريح قانون نيز به آن توجه دارد و حتي رهبر كشور هم در مقابل قانون با ساير شهروندان برابر است.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: نماينده  مجلس در قبال جرم هاي تعريف شده مصونيت ندارد، البته در خصوص اظهارنظرهايي كه در باب وظايف نمايندگي است، بحث متفاوت است، به عنوان مثال نماينده  مجلس را نمي توان به خاطر راي اعتمادي كه به وزيري داده و اين وزير بعدها كم كاري كرده است محاكمه كرد، از سوي ديگر نماينده اي ادعا مي كند كه مسئولي كارآمدي لازم را ندارد و نسبت ناروايي به او بدهد، اگر نتواند ثابت كند اين ناكارآمدي در كجاست مسئول مربوطه مي تواند بر عليه نماينده شكايت كند.نماينده  مردم كرمان در مجلس در پاسخ به اين سئوال كه آيا نمايندگان مصونيت مطلق دارند يا خير، اظهار داشت: نمايندگان مصونيت نسبي هم ندارند، چه رسد به مطلق. وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري كه پرسيد آيا شما تنها به توسعه  اقتصادي توجه مي كنيد، خاطرنشان كرد: ما به دنبال توسعه متعادل هستيم. هيچ كس حق ندارد توسعه  سياسي را فداي توسعه اقتصادي كند و بالعكس؛ توسعه بايد متعادل باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |