شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۸ - Jun 5, 2004
يادداشت
تبليغات را جدي بگيريم
با نزديك شدن به ۱۴ ژوئن روزي كه قرار است محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي در جلسه اين آژانس گزارشي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران به هيأت حكام آژانس ارائه كند، دور جديدي از مقالات و گزارش ها درباره اهداف هسته اي ايران با حجم بيشتر در رسانه هاي آمريكايي منتشر شده و مي شود.
تقريباً همه اين مقالات و گزارش ها حاوي اين ادعاست كه ايران به طور مخفيانه مشغول توليد سلاح هاي هسته اي است، اگرچه تاكنون هيچ برنامه تسليحاتي توسط آژانس در ايران يافت نشده است، اما اين مانع از نوشتن گزارش هايي درباره وجود چنين برنامه تسليحاتي در ايران به عنوان يك حقيقت ثابت شده، نمي شود.
افكار عمومي آمريكا در پي تكرار ادعاهاي دروغين كه توسط حاميان جنگ عراق به آنها خورانده مي شد، بالاخره درباره وجود سلاح كشتار جمعي در عراق متقاعد شدند، اكنون نيز همان الگوهاي تبليغاتي درباره ادعاي وجود برنامه تسليحات هسته اي در ايران ديده مي شود.
يكي از نمونه هاي اين ادعاهاگزارشي به قلم جفري كمپ از مركز تحقيقاتي نيكسون درباره اهداف هسته اي ايران است كه اخيراً منتشر شده و در آن ادعا شده است كه «مدارك روشن و متعددي» از وجود برنامه تسليحات هسته اي در ايران وجود دارد. در گزارش كمپ به آمريكا و ايران توصيه شده براي حل اختلافاتشان با هم به توافق برسند. اما نكته اينجاست كه نه تنها بازرسان آژانس درباره وجود برنامه تسليحات هسته اي به چنين نتيجه اي نرسيده اند، بلكه خود كمپ هم در اين گزارش مداركي دال بر وجود چنين برنامه اي ارائه نكرده است.
همچنين در وب سايت شوراي روابط خارجي آمريكا كه نهادي پژوهشي و بسيار بانفوذ در زمينه سياست خارجي است، صفحه اي وجود دارد كه به صورتي بي پايه و يك طرفانه فهرستي از مدارك مربوط به وجود برنامه تسليحات هسته اي ايران در آن ارائه شده است. هر مشاهده كننده كه اطلاعاتي درباره چنين برنامه هايي دارد به راحتي درمي يابد كه بخش عمده اي از اين به اصطلاح مدارك شايعات و گمانه زني است و قانع كننده نيست.
همين اواخر مقاله اي در شماره ژوئن مجله مؤسسه مهندسان الكتريك و الكترونيك چاپ شده كه تكرار همان ادعاهاي تبليغاتي عليه ايران است و مي گويد: از آنجا كه ايران منابع و ذخاير غني نفتي و گازي دارد و به انرژي هسته اي نياز ندارد، بنا بر اين هر پروژه انرژي هسته اي كه در دست داشته باشد اهداف پليدي در پس آن پنهان شده است. البته در اين مقاله اشاره نشده كه آمريكا و روسيه هم هر دو منابع عظيم نفتي و گازي دارند اما از فن آوري غيرنظامي هسته اي بهره مي برند. همچنين اين مقاله نيازهاي حقيقي ايران در زمينه انرژي را به درستي در نظر نگرفته است.
متأسفانه در ميانه اين حملات تبليغاتي به برنامه مشروع و قانوني انرژي هسته اي ايران، هيچ صدايي از مسئولان و مقامات ايراني در رسانه هاي غربي شنيده نمي شود. معدود مقالاتي كه از خبرگزاري هاي ايراني در اينترنت ديده مي شود، غيرحرفه اي تر از آن است كه تأثيرگذاري داشته باشد. از سوي ديگر وب سايت آژانس بين المللي انرژي هسته اي چندين پنجره (Link) به مؤسسات مطالعات آمريكايي و انگليسي و گزارش هاي آنها درباره برنامه هسته اي ايران دارد، در حالي كه تنها يك پنجره به وب سايت سازمان انرژي هسته اي ايران دارد.
همين يك پنجره هم معمولاً كار نمي كند و حداقل نسخه انگليسي سايت سازمان انرژي هسته اي ايران در حال حاضر كاملاً ناقص و بي معني است.
هيچ يك از مقامات ايراني با دانش و تخصص در زمينه مسائل هسته اي هم به خود زحمت به چالش كشيدن ادعاهاي مطرح عليه ايران را از طريق چاپ گزارش ها و مقالات خود در رسانه هاي غربي نمي دهند. در نتيجه تبليغات عليه ايران بدون هيچ مقابله به مثل و رد و تكذيبي، آزادانه ادامه دارد تا جايي كه افكار عمومي آمريكا اكنون متقاعد شده اند كه ايران در پي سلاح هسته اي است.
متأسفانه نواقص و كوتاهي هاي موجود در فعاليت هاي روابط عمومي ايران به مسائل هسته اي محدود نمي شود. ايران به عنوان يك كشور خاورميانه اي همين حالا هم در اذهان اكثر آمريكايي ها تصويري مخدوش شده دارد. اگرچه بسياري از فيلم هاي ايراني كه در آمريكا نمايش داده مي شود تصويري متفاوت از ايراني و ايراني ها نمايش مي دهند اما تعداد دوستداران فيلم هاي خارجي در آمريكا بسيار اندك است و اكثر آمريكايي ها علاقه اي به چنين فيلم هايي ندارند و همچنين تفاوتي ميان ايران، عراق و افغانستان قائل نيستند.
آنها اعتقاد دارند هركس در خاورميانه زندگي مي كند، عربي صحبت مي كند، در صحرا شتر سوار مي شود و همه مردان خاورميانه اي همسران روبنده پوش خود را كه تعدادشان هم زياد است كتك مي زنند و هر روز پرچم هاي آمريكا را به آتش مي كشند.
لطمه اي كه از چنين تبليغات منفي ناشي مي شود قابل جبران نيست. در كشورهاي دمكراتيك غربي، دولت براي اجراي سياست هايش بايد به نظر اكثريت تكيه كند، بنابر اين ميان گروه هاي ذي نفع مختلف براي تأثيرگذاري بر افكار عمومي، رقابت شديدي وجود دارد. در دنيايي كه به دليل ارتباطات بين المللي روز به روز در هم تنيده تر مي شود تبليغات ديگر موضوعي بي اهميت نيست كه بتوان آن را به غيرحرفه اي ها سپرد. در نتيجه هر سال سازمان هاي مختلفي از جمله اتحاديه هاي كارگري شركت هاي بزرگ چندمليتي و حتي دولت هاي خارجي پول زيادي را براي به خدمت گرفتن مشاوران تبليغاتي به ويژه به منظور حفظ وجهه خود و دفع حملات تبليغاتي مخالفانشان هزينه مي كنند. اين كار را مي كنند چون مي دانند اگر وجهه عمومي خود را حفظ نكنند مخالفانشان و رقبا افكار عمومي را به انحصار خود درمي آورند و آن را به نفع خود و عليه آنها شكل مي دهند.
بنا بر اين مقامات ايراني بايد اين كاستي ها را در زمينه تبليغات برطرف كنند و دست كم سازمان انرژي اتمي ايران بايد با درست كردن و به روز نمودن وب سايت خود بتواند با تبليغات ضد ايراني مقابله كند.
هنوز هيچ سايت رسمي براي تاريخ جنگ ايران و عراق وجود ندارد تا نسل هاي فعلي و بعدي دانشجويان و گزارشگران در انجام پژوهش و تحقيق درباره اين موضوع در خارج از كشور از آن استفاده كنند. اما مهمترين وب  سايت هايي كه در اين مورد يافت مي شود يكي مربوط به نيروي تفنگداران آمريكاست و ديگر سازمان تبليغات اسرائيل.
سيروس صفدري - نيويورك

كوتاه از سياست جهان
پاكستان يك موشك ميان برد جديد را آزمايش كرد
پاكستان ديروز كمتر از يك هفته پس از آزمايش يك فروند موشك بالستيك ميان برد، موشك مشابه ديگري را با برد ۱۵۰۰ كيلومتر آزمايش كرد.
به گزارش ايرنا از اسلام آباد اداره كل روابط عمومي ارتش پاكستان در اطلاعيه اي اعلام كرد:  موشك ميان برد «هاتف - ۵» (غوري) كه توسط كارشناسان پاكستاني توليد شده است، با ۱۰۰ درصد موفقيت آزمايش شد.
بنابراين اطلاعيه، هاتف - ۵ قابليت حمل هرگونه كلاهك جنگي را دارد. كشورهاي همسايه پاكستان پيشتر از برنامه آزمايش آن آگاه شده بودند.
يك كمونيست رئيس مجلس هند شد
سه هفته پس از پيروزي حزب كنگره در انتخابات پارلماني هند، براي اولين بار در تاريخ هند پس از استقلال اين كشور در سال ۱۹۴۷ يك كمونيست ۷۴ ساله به نام «سومنات شاترجي» ديروز به عنوان رئيس مجلس نمايندگان اين كشور انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دهلي نو، حزب كنگره به رياست سونيا گاندي به نشانه وجود دموكراسي در هند ديروز سومنات شاترجي را به عنوان رئيس مجلس نمايندگان معرفي كرد.
حزب راستگراي ملي گراي هندو نيز كه در انتخابات اخير هند شكست خورد بلافاصله شاترجي را در اين پست تأييد كرد و به دنبال آن همه احزاب حاضر در پارلمان نيز وي را تأييد كردند.
سومنات شاترجي كه از اعضاي كهنه كار كميته مركزي حزب كمونيست هند است در گذشته رهبري گروه پارلماني كمونيستها را بر عهده داشت.
موافقت سناي آمريكا
با افزايش بودجه دفاعي اين كشور
سناي آمريكا به اتفاق آرا بند الحاقي به قانون بودجه دفاعي ۲۰۰۵ اين كشور را تصويب كرد كه براساس آن ۲۵ ميليارد دلار ديگر براي تأمين بودجه مالي عمليات نظامي در عراق و افغانستان هزينه خواهد شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا اوائل ماه گذشته از كنگره خواست بدليل افزايش شورش و ناآرامي ها در عراق با افزايش بودجه دفاعي آمريكا موافقت كند.

اعتراض هزاران ايتاليايي به بوش
هزاران مخالف جهاني سازي، طرفداران گروه هاي نافرماني اجتماعي و برخي احزاب چپگراي ايتاليايي، با شعار «آمريكايي به خانه ات برگرد» تظاهرات عليه حضور جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در شهر رم را آغاز كردند.
به گزارش ايرنا، در حالي كه بيش از ۱۰ هزار مأمور ايتاليايي و آمريكايي، رم را به صورت يك محدوده امنيتي و غيرقابل نفوذ درآورده اند معترضان از شهرهاي مختلف به پايتخت ايتاليا رفته اند تا در راهپيمايي عليه رئيس جمهوري آمريكا شركت كنند.اين راهپيمايي ها كه از صبح ديروز در چند نقطه شهر رم با شعار «خروج آمريكا از عراق و شهر ما» و «ادامه مقاومت عليه سران جنگ» آغاز شده تا عصر ديروز ادامه يافت.
براساس گزارشهاي رسيده، معترضان به سفر رئيس جمهوري آمريكا، با آتش زدن لاستيك و كارتن، چند خيابان مركزي پايتخت ايتاليا را مسدود كردند.
همچنين دانشجويان و صلح طلبان از دانشگاه «لاساپينزا» كه پرچم آمريكا با نقش صليب شكسته آلمان نازي و مترسك مسلح بوش با دستان خون آلود را حمل مي كنند راهپيمايي خود را براي پيوستن به ديگر معترضان آغاز كرده اند.
گروهي از تظاهركنندگان نيز با بر سر گذاشتن كلاه ويژه اي كه آمريكايي ها براي شكنجه اسيران عراقي، سر و صورت آنان را مي پوشاندند شكنجه گري را نماد تمدن غرب خواندند.
سفر ۳۶ ساعته بوش براي ديدار و گفت و گو با مقامهاي بلندپايه ايتاليا و همچنين پاپ رهبر مذهبي كاتوليكها و شركت در جشن هاي شصتمين سالگرد آزادسازي ايتاليا از اشغال نازي ها بامداد ديروز آغاز شد.

واكنش مقام ها و رسانه هاي آمريكا به استعفاي رئيس سازمان سيا
007539.jpg
استعفاي جورج تنت از رياست سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كه روز پنج شنبه مورد پذيرش جورج دبليو بوش رئيس جمهور آمريكا قرار گرفت با واكنش مختلف مقامات و رسانه هاي آمريكا روبه رو شده است.
در پي استعفاي جورج تنت، جورج بوش مك لافلين يكي از تحليلگران با سابقه اين سازمان را به عنوان كفيل رياست سيا منصوب كرد. مك لافلين سال هاي متمادي تحليلگر سيا درخصوص موضوعات مربوط به اروپا و شوروي سابق بود.
به گزارش ايرنا از آمريكا جورج بوش پيش از ظهر پنجشنبه درحالي كه به شدت ناراحت به نظر مي رسيد، طي سخنان كوتاهي در كاخ سفيد كه به طور زنده از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش شد، گفت: من شب گذشته در كاخ سفيد با جورج تنت ملاقات كردم. او به من گفت كه بنا به دلايل شخصي استعفا مي دهد. من به او گفتم كه از رفتن وي متأسفم. او كار فوق العاده اي را براي مردم آمريكا انجام داد و من نامه استعفاي وي را پذيرفتم. او تا اواسط ژوئيه به عنوان مدير سيا خدمت خواهد كرد و در آن زمان جان مك لافلين معاون سيا به عنوان مدير موقت، اين سمت را در دست مي گيرد.
سخنگوي كاخ سفيد هم تأكيد كرد رئيس جمهور آمريكا از جورج تنت رئيس سازمان اطلاعات مركزي اين كشور نخواسته بود استعفا كند. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره اسكات مك للان در نشست خبري در واشنگتن گفت: جورج بوش از قصد تنت براي استعفا پيش از تحويل استعفانامه او اطلاع نداشت.از سوي ديگر جورج تنت هنگام اعلام استعفا طي سخناني با تقدير از رئيس جمهور آمريكا از حمايت هاي وي در تقويت سازمان سيا تشكر و قدرداني كرد و گفت پيشرفت هايي كه در سازمان سيا به دست آمده را در تيتر روزنامه ها نمي توان ديد و پيشرفت هاي به دست آمده به قدري وسيع است كه مي توان ساعت ها درمورد آن صحبت كرد.
بنابر اين گزارش، جورج تنت با تأكيد بر همكاري سيا با پنتاگون گفت: ما در همه جا به خصوص عراق و افغانستان با اطلاعات وزارت دفاع همكاري نزديكي داشته ايم و موفق شده ايم بسياري از توطئه ها عليه آمريكا را قبل از وقوع نقش بر آب كنيم.
در همين حال، دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز ضمن ابراز تأسف از تصميم جورج تنت رئيس سيا براي استعفا از سمت خود اعلام كرد خدمات وي به نجات جان آمريكايي ها در ميدان جنگ كمك مي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور، رامسفلد در گفت وگو با خبرنگاران در يك كشتي نيروي دريايي آمريكا در سنگاپور با بيان اين مطلب اعلام كرد جورج تنت يكي از نيروهاي مستعد بود كه خدمات زيادي انجام داده است.
وي افزود: من و رئيس جمهور ضمن ابراز تأسف از استعفاي وي براي تنت آرزوي موفقيت مي كنيم. وي تأكيد كرد جنگجويان آمريكايي در ميادين نبرد با استعفاي تنت يك دوست خوب و يك هم قطار را از دست دادند.
از سوي ديگر استعفاي جورج تنت موجب شگفتي نمايندگان كنگره اين كشور شده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن نمايندگان دمكرات خواستار روشن شدن اين مسئله هستند كه آيا تنت مسئول همه ناكامي هاي دولت جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در عراق بوده است يا خير.بيشتر نمايندگان جمهوريخواه استعفاي تنت را فرصتي براي ايجاد اصلاحات در ساختار دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا توصيف كردند.
داين فينيستاين سناتور دمكرات معتقد است استعفاي رئيس سيا آن هم در فاصله چند ماه به انتخابات رياست جمهوري و در حالي كه احتمال بروز حملات تروريستي عليه آمريكا وجود دارد كاملا غيرعادي است.
اسفيلد ترنر مدير سابق سيا هم گفت: زمان استعفاي تنت كه فقط پنج ماه قبل از انتخاب رياست جمهوري آينده آمريكا صورت مي گيرد ترديدهايي را ايجاد كرده است.
در همين حال در پي استعفاي جورج تنت رئيس سازمان جاسوسي آمريكا سيا گروهي از سناتورهاي دموكرات و جمهوريخواه بانفوذ در كنگره آمريكا روز پنج شنبه اصلاح گسترده نظام اطلاعاتي امنيتي اين كشور را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن سناتورهاي آمريكايي در بيانيه اي نوشتند مدير اطلاعاتي سازمان سيا فرصت كافي را خواهد داشت تا با بيشترين حد توان براي جمع آوري، تجزيه و تحليل و انتشار اطلاعات تلاش كند.
روزنامه نيويورك تايمز هم اعلام كرده گزارش محرمانه سناي آمريكا درباره عملكرد سيا در عراق به ويژه ارائه اطلاعات و برآوردهاي نادرست درباره وجود تسليحات كشتار جمعي در اين كشور، احتمالا در استعفاي جورج تنت رئيس سيا از سمت خود نقش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، روزنامه نيويورك تايمز در شماره ديروز با درج گزارشي در اين باره نوشت: در اين گزارش طبقه بندي شده ۴۰۰ صفحه اي، عملكرد نادرست سيا در عراق به تفصيل مورد بررسي و كنكاش قرار گرفته است. به موجب اين گزارش نسخه اي از اين گزارش اين ماه انتشار خواهد يافت.با اين وجود توني بلر نخست وزير انگليس، ديروز در گفت وگو با تلويزيون بي بي سي گفت: جورج تنت رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا به دلايل شخصي استعفا كرده است و استعفاي وي هيچ ارتباطي با مسئله عراق يا حملات ۱۱ سپتامبر ندارد. از سوي ديگر، به دنبال اعلام خبر كناره گيري جورج تنت از سمت رياست سازمان سيا روز پنجشنبه اعلام شد كه رئيس بخش جاسوسي اين سازمان هم از سمت خود استعفا خواهد كرد.به گزارش خبرگزاري آلمان از واشنگتن شبكه تلويزيوني سي ان ان اعلام كرد جيمز پاويت كه در پنج سال اخير رئيس تمام عمليات مخفي سازمان سيا بود قرار است روز جمعه استعفاي خود را اعلام كند.
به گفته مقامات مسئول استعفاي پاويت در تابستان سال جاري صورت خواهد گرفت و هيچ ارتباطي با استعفاي جورج تنت ندارد و پاويت از سه يا چهار هفته قبل تصميم به اين كار گرفته بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |