جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۱
index
ديدگاه
نگاهي بر تبديل ايران به هاب منطقه
005166.jpg
محمود اروج زاده
چندي پيش در نمايشگاه تلكام تهران، دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور، دكتر معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و تني چند از مسئولان تراز اول وزارت ICT در صحبت هاي خود از تبديل ايران به مركز مخابرات منطقه (هاب منطقه اي) اشاره و بر آن اصرار كردند. در اين زمينه مي توان چند نكته را مورد توجه قرار داد:
۱ - اين ادعا در واقع مبتني بر وجود برتري و مزيت نسبي ايران در مقايسه با كشورهاي پيراموني است. با توجه به اين كه فناوري اطلاعات و اينترنت در دنيا و منطقه رو به گسترش است، طبيعتاً به كارگيري اين فناوري در خدمت اهداف ملي و بين المللي كشورها، به رقابت بين كشورها براي داشتن نقش بيشتر و مهم تر هم منجر مي شود. به نظر من دو نكته نشان مي دهد كه اين ادعا لااقل به صورت نظري، دور از واقعيت نيست، يكي موقعيت كشورمان در منطقه (تركيبي از موقعيت جغرافيايي، سياسي، تاريخي و...) كه برخي از اين برتري ها در مقياس جهاني هم قابل توجه است. دوم، سابقه كوتاه اين فناوري در كشورمان، به طوري كه در همين زمان كوتاه ورود اين تكنولوژي، رشد جهشي آن در كشور و همچنين اقبال خوب آن در ميان متخصصان و تلاش براي تبديل سريع آن به يك «صنعت» را شاهديم.
۲ - اما اين كه اين ادعا و به عبارت بهتر اين «آرزو» محقق شود، فقط و فقط با داشتن چند ويژگي طبيعي ميسر نيست، بلكه اضافه شدن چند پارامتر كه معمولاً هم در اندازه هاي ملي هستند مي توانند زمينه ساز تحقق آن باشند؛ همان طور كه برخي عوامل هم مي توانند برعكس، اين فرصت را به باد دهند. بنابراين نگاه، برنامه و تلاش براي تقويت اين عوامل است كه مي تواند اين موقعيت ويژه را براي كشورمان به وجود آورد.
۳ - براي تحقق اين فرضيه، به نظر مي رسد توجه به سه عامل اساسي ضروري است. اول: داشتن زيرساخت هاي فني و مخابراتي مناسب و كافي كه البته اين عامل، در واقع شرط اوليه و لازم به شمار مي رود. به عنوان يكي از نتايج وجود اين عامل، مي توان به شكل گيري مراكز داده (Data Center) در كشور اشاره كرد كه علاوه بر رفع نياز داخلي مي تواند بخش قابل توجهي از نياز كشورهاي در حال توسعه اطرافمان را هم پوشش دهد. بررسي وضعيت توسعه مخابرات كشور نشان مي دهد كه علي رغم تلاش و جهش و برنامه هاي اعلام شده شايان توجه در اين بخش، وضعيت فعلي و برنامه ها، با تحقق اين ادعا فاصله گزافي دارند. دوم: وجود اراده ملي در اين خصوص كه مصداق و مشخصه آن مي تواند نگاه و برنامه شفاف و معين مجموعه دولت و حاكميت باشد. درباره اين عامل نمي توان به راحتي قضاوت كرد، يعني در عين حركت جدي مجموعه نظام در قالب برنامه تكفا، حركات ناساز و توجيه نشده هم ديده مي شود كه به اين حركت و در نتيجه به تحقق فرض بالا لطمه مي زنند. سوم: زمينه سازي براي حضور موثر و گسترده بخش خصوصي به عنوان موتور اصلي توسعه در اين حوزه، به طوري كه نقش اصلي و اساسي در پيشبرد و مديريت اين فناوري در سطح ملي را برعهده گيرد. هرچند حضور و نفوذ اين فناوري در كشورمان اصولاً از سوي بخش خصوصي صورت گرفته و در اين زمينه توانسته سهمي بيش از دولت را به دست گيرد، ولي به نظر مي رسد كه گذشت زمان، گاه به جاي تقويت سهم بخش خصوصي به فرسودن آن و نتيجتاً كمرنگ شدن اين سهم مي انجامد، از جمله مي توان به اقداماتي اشاره كرد كه در برخورد با فعالان صنعت اينترنت با هر توجيهي، ناگزير انگيزه ادامه فعاليت در اين بخش را تضعيف مي كند.

هم كامپيوتر هم تلفن
در يك دستگاه
ايلنا-شركت packard Hewlett
و T-mobile اولين كامپيوتر دستي قابل استفاده به عنوان تلفن همراه و نيز اتصال به اينترنت با خطوط بي سيم پرسرعت به زودي وارد بازار خواهد شد.
بنا به اين گزارش؛ شركت T-mobile، هدف خود از انتشار اين دستگاه را گسترش استفاده از گوشي هاي موبايل خود عنوان كرده است. اين براي اولين بار است كه دستگاهي با قابليت Wi-fi (اتصال به خطوط پرسرعت اينترنتي) و تلفن همراه در يك دستگاه گرد آمده است.
اين دستگاه كه از نرم افزار ويندوز ۲۰۰۳ موبايل شركت مايكروسافت استفاده مي كند، قابليت ارسال اي ميل را در هنگام يك مكالمه تلفني دارد و نيز از فناوري بي سيم Bluetooth استفاده مي كند.

رسانه
حمله ويروسي عامل مشكلات گوگل
BBC - به نظر مي رسد يك ويروس رايانه اي به جست وجوگر اينترنتي گوگل حمله كرده و عامل از كار افتادن آن در برخي كشورها باشد.
شركت هاي امنيت رايانه اي گزارش داده اند كه مشكلات به بار آمده ظاهراً ناشي از حمله نوع تازه اي ويروس «مايدوم» (My Doom) است كه ساير جست وجوگرهاي اينترنتي را نيز هدف قرار داده است.
شركت گوگل تاييد كرد كه شماري از كاربران آن در بريتانيا و آمريكا هنگام استفاده از اين جست وجوگر با مشكلاتي روبه رو شده اند.
گوگل يكي از محبوب ترين جست وجوگرهاي اينترنتي در جهان است و روزانه به ۲۰۰ ميليون مورد جست وجو در سراسر جهان رسيدگي مي كند.
فهرست عظيم
نخستين گزارش هاي مربوط به بروز مشكل در خدمات گوگل در بريتانيا در حدود سات ۱۵‎/۳۰ به وقت گرينويچ ظاهر شد.
برخي از كاربران در بريتانيا، آمريكا و فرانسه به جاي دريافت فهرست نتايج جست وجو با پيام خطاي سرور (server) روبه رو شده اند.
يوهانس اولريچ، مسئول بخش فني شركت امور امنيتي «سانس» (Institute Sans) به بي بي سي گفت به نظر مي رسد كه جست وجوگر گوگل تحت فشار كمرشكن درخواست هاي جست وجو كه در اثر فعاليت مايدوم ايجاد شده است قرار گرفته باشد.
گوگل يكي از جست وجوگرهايي است كه ويروس مايدوم براي يافتن آدرس هاي  اي ميل كاربران از آن استفاده مي كند. نمونه هاي سابق اين ويروس براي يافتن آدرس  اي ميل ساير كاربران و آلوده كرده آنها تنها رايانه هاي شخصي را جست وجو مي كرد.
آخرين نمونه ويروس مايدوم به وسيله يك فايل پيوست شده به  اي ميل منتشر مي شود.
پيام ضميمه شده ادعا مي كند كه از شركت خدمات دهنده اينترنتي يا بخش امداد فني آن آمده و مي گويد كه رايانه براي ارسال  اي ميل هاي تبليغاتي مورد استفاده قفل شكن ها قرار گرفته است.
به گفته كارشناسان در حمله تازه نه تنها گوگل بلكه ساير جست وجوگرها مانند ياهو و آلتاويستا نيز هدف قرار گرفته اند.
گوگل در بازار سهام
005169.jpg

گوگل كه ستاد اصلي آن در «مانتن ويو» در ايالت كاليفرنياي آمريكا قرار دارد در ماه آوريل طرح هاي خود براي ورود به بازار سهام را اعلام كرد.
اين شركت روز دوشنبه اعلام كرد اميدوار است در نخستين روزهاي ورود به بازار سهام ۳/۳ ميليارد دلار سود حاصل كند با اين حال هنوز تاريخ ورود آن مشخص نشده است.
اين شركت به حدي مشهور است كه «گوگل كردن» به عنوان فعلي كه جست وجوي اينترنتي را توصيف مي كند وارد واژگان عمومي  شده است.
اما گوگل با رقابت فزاينده «ام اس ان» متعلق به مايكروسافت و ياهو كه سرگرم سرمايه گذاري در فناوري جست وجوي اينترنت براي جلب دوباره كاربران هستند، روبه روست.

ويروس «خودكشي» بن لادن در اينترنت
BBC - كارشناسان امنيتي اخطار مي دهند كه يك پيام ويروسي كه تظاهر مي كند حاوي تصاوير خودكشي اسامه بن لادن است در اينترنت رها شده است.
شركت امنيت رايانه اي «سوفوس» مي گويد كه اين ويروس به پيامي كه براي هزاران كاربر گروه هاي خبري «يوزنت» (Usenet) پيوست شده بود ارسال شده است.
هدف اين پيام برانگيختن حس كنجكاوي دريافت كننده براي باز كردن فايلي است كه يك ويروس موذي را اجرا مي كند.
اسامه بن لادن،مرد اول شبكه القاعده به هدايت رشته حملاتي عليه منافع آمريكا از جمله حملات ۱۱ سپتامبر متهم شده است.
اين پيام ادعا مي كند كه جسد به دار آويخته بن لادن توسط خبرنگاران شبكه خبري سي ان ان كشف شده است و به وب سايتي كه مي توان در آن مجموعه اي از عكس هاي خودكشي بن لادن را پياده كرد، اشاره مي كند.
شركت سوفوس مي گويد: اين فايل حاوي برنامه اي از نوع «تروا» است كه به طور مخفيانه كدهايي را روي رايانه كاربر نصب و به عامل ارسال ويروس امكان مي دهد كنترل رايانه را از راه دور به دست گيرد.
گراهام كلولي مشاور ارشد فناوري سوفوس گفت: «قفل شكن ها (هكر) و ويروس نويس ها از كليه انواع حقه ها براي برانگيختن حس كنجكاوي مردم براي پياده كردن كدهاي موذي استفاده مي كنند.»
به نظر مي رسد قفل شكن  ها اين بار بر موضوع جنگ با تروريسم كه عموم مردم نسبت به خبرهاي آن اشتغال خاطر فوق العاده اي دارند تمركز كرده باشند.
يكي ديگر از تحليلگران سوفوس گفت كه اين ويروس قبلاً در اينترنت ظاهر شده بود، اما نويسنده اش ظاهراً آن را در شكل تازه و جذاب تري منتشر كرده است. كارشناسان امنيتي، كاربران كامپيوتر را تشويق مي كنند نسبت به روزآمد بودن برنامه هاي ضد ويروسي خود اطمينان حاصل كنند.

اپراتور دوم تلفن همراه
مرثيه اي براي يك رويا
005172.jpg
كيارش راد
قرارداد پروژه ۳۸۰ ميليارد دلاري اپراتور دوم تلفن همراه كشور با سفر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه و هيات عالي رتبه همراه او به ايران، ميان مسئولان دو كشور به امضا مي رسد تا كنسرسيوم «ايران سل» بيش از پيش به مراحل اجرايي آن بينديشد.
شركت تركيه اي «ترك سل» به عنوان سهامدار اصلي كنسرسيوم «ايران سل» چندي پيش از سوي شركت مخابرات ايران به عنوان برنده مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه كشور اعلام شده بود.
طبق اعلام اوليه مسئولان مخابرات قرار بود ايران سل فعاليت اجرايي خود را از ارديبهشت ماه گذشته آغاز و در بهمن ماه آينده اقدام به توزيع سيم كارت هايي كند كه اين روند با توجه به تاخير در آغاز به كار رسمي ايران سل به تعويق افتاد.
معادله
بنابر اعلام مسئولان شركت مخابرات، پروژه اپراتور دوم تلفن همراه از نظر اقتصادي براي كشور ما اهميت دارد و سودآوري آن امري است اثبات شده به صورتي كه وزارت اقتصاد و امور دارايي، سازمان جلب و حمايت از سرمايه گذاري و ساير نهادهاي اقتصادي ذي ربط موافقت خود را با اجراي آن اعلام كرده اند.
مسعود مقدس، عضو هيات مديره شركت مخابرات ايران هزينه اين طرح را ۳۸۰ ميليون دلار در مدت ۱۵ سال اعلام كرد كه در همين مدت ۱۸ ميليون دلار نيز عايدي كشورمان خواهد بود. از سوي ديگر نياز مردم كشور به تلفن همراه و عدم توانايي مخابرات به عنوان تنها اپراتور فعال اين روزهاي ايران، براي تامين آن از جمله مسايلي است كه اهميت وجود اپراتور دوم را تاييد مي كند.
بر اساس آمارهاي رسمي موجود، بيش از ۴۰ درصد مردم ايران خواستار تلفن همراه هستند در صورتي كه پس از اتمام واگذاري سيم كارت هاي ثبت نامي جديد (نيمه اول سال ۸۴) تعدادي كمتر از ۱۰ درصد ايرانيان قادر خواهند بود از اين وسيله ارتباطي استفاده كنند.
از سوي ديگر با فرض ثابت ماندن تقاضا، واگذاري تلفن هاي همراه اعتباري و تحقق وعده هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مبني بر افزايش تعداد سيم كارت ها در چند سال آينده نيز پاسخگوي نياز جامعه نخواهد بود.
از اين رو به عقيده كارشناسان حل اين معادله فقط يك راه  دارد: آغاز فعاليت بخش خصوصي و اپراتورهاي ديگر؛ راهي كه كشورهايي مثل مصر، اردن و حتي افغانستان پيش از ما در آن قدم گذاشتند.
ترك سل چرا
۱۴مهرماه سال ۸۲ نشست كميسيون ماده دو آيين نامه اجرايي ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه به رياست وزير پست و تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كنوني) و با حضور نمايندگان ساير دستگاه هاي ذي ربط برگزار شد و نتايج ۱۱ ماه بررسي كارشناسان داخلي و مشاوران خارجي به تصويب رسيد و در نتيجه ضوابط برگزاري مزايده واگذاري اپراتور دوم مشخص شد.
بر اساس مصوبات اين نشست قرار بر اين شد كه اپراتور دوم با مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي و در يك رقابت بين المللي انتخاب شده و به مدت ۱۵ سال با قرارداد قابل تمديد در دوره هاي پنج ساله به واگذاري تلفن همراه اقدام كند.
در همين راستا ۴۹ شركت بزرگ براي شركت در اين مناقصه بين المللي اعلام آمادگي كردند. پس از بررسي هاي انجام شده از سوي نهادهاي ذي ربط، چهار كنسرسيوم MTN ايران با اپراتوري آفريقاي جنوبي، ايران سل با اپراتوري ترك سل، اوراسكام بالي با اپراتوري اوراسكام مصر و MTC با اپراتوري مشترك NMTC كويت و D.T آلمان شانس بيشتري را براي خود متصور بودند.
سرانجام در ۲۹ بهمن ۸۲ طي مراسم خاصي نام كنسرسيوم ايران سل به عنوان برنده مناقصه اعلام شد.
شركت ترك سل به عنوان اپراتور كنسرسيوم ايران سل با داشتن ۲۰ ميليون خط، بزرگترين اپراتور منطقه به  حساب مي آيد و در بسياري از كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي آسياي ميانه نيز به عنوان اپراتور تلفن همراه مشغول به كار است.
ترك سل ۳۴ درصد سهام كنسرسيوم را به خود اختصاص داده است و سونراي فنلاند و واريكسون سوئد نيز به ترتيب ۱۶ درصد و ۹ درصد سهم دارند و بقيه سهام اين كنسرسيوم متعلق به شركت مخابرات ايران است.
به گفته مقدس هم اكنون سهم ايران در اين پروژه ۳/۲۸ درصد است كه در مراحل بعدي به ۴۰ درصد افزايش خواهد يافت. وي معتقد است اين بهترين سهمي است كه امكان داشته كشور در اين مزايده نصيب خود كند.
اپراتور دوم تلفن همراه قرار است در كنار اپراتور دولتي، سيم كارت هاي خود را روانه بازار كند و با استفاده از تجهيزاتي كه خود فراهم كرده به سرويس دهي بپردازد.
بر اساس تصويب شوراي اقتصاد، قيمت هر قطعه سيم كارت اين اپراتور ۱۵۰ هزارتومان خواهد بود كه ۳۰ هزارتومان آن به مخابرات تعلق مي گيرد و تعرفه خدمات آن نيز مي تواند تا ۲۰ درصد بيشتر و يا كمتر از تعرفه وقت مخابرات باشد.
واكنش پنجم
مطرح شدن فعاليت بخش خصوصي در زمينه مخابرات، پس از ۱۱۳ سال انحصار مخابراتي موجبات رضايت مقامات دولتي و به دنبال آن حمايت آنان را فراهم كرد تا جايي كه به گفته مقدس پروژه اپراتور دوم تنها پروژه اي است كه تمامي نهادهاي ذي ربط بر اجراي آن توافق دارند.
اما در اين بين اجراي پروژه اپراتور دوم و روند خصوصي سازي فعاليت هاي مخابراتي در كنار موافقان بسيارش، مخالفاني هم روبه روي خود مي ديد به طوري كه مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را مجبور به واكنش كرد.
انتشار اخباري مبني بر همكاري شركت ترك سل با صهيونيست ها درست چند روز قبل از سفر هيات تركيه اي به ايران در تعدادي از خبرگزاري ها از اين جمله بود.
معصوم فرديس، مدير پروژه اپراتور دوم تلفن همراه در اين باره گفت: مسئله صهيونيست ها ثابت نشده است و همچنين نهادهاي امنيتي مسئول نيز بر پروژه نظارت داشته و آن را تاييد كرده اند.مقدس نيز ضمن تكذيب رسمي اين خبر گفت: هدف اصلي ما در حال حاضر اجراي پروژه در محيطي سالم و خالي از تنش است و اين اظهارنظرهاي غيركارشناسانه در پروژه هايي با ابعاد اين چنيني تنها به روابط ما در سطح منطقه و حتي دنيا لطمه مي زند و برخلاف مصالح ملي است.
وي افزود: هم اكنون اين پروژه روند قانوني خود را به سمت مثبت طي كرده است و دو كشور علاقه خود را به انعقاد اين قرارداد اعلام كرده و اين پروژه را در جهت تقويت حسن همجواري و تفاهم دو كشور مي دانند.

برج صد ميليارد توماني ميلاد
كارت پستال مخابراتي تهران
005175.jpg
محمد  سام نيكوزاد
كارشناسان معتقدند كه پوشش مخابراتي و تلويزيوني مهم ترين كاربرد فني آن است به طوري كه با نصب آنتن مخابراتي برج اختلالات پخش امواج مايكروويو و تلويزيوني پايتخت از بين مي رود
نزديك به هفت سال از آغاز عمليات اجرايي چهارمين برج بلند مخابراتي دنيا در تهران مي گذرد اما هنوز ساكنان پايتخت هيچ بهره اي از آن نمي برند.
ايده ساخت يك نماد جديد براي شهر تهران به عنوان جايگزيني براي ميدان  آزادي، اوايل دهه ۷۰ مطرح و قرار بر اين شد كه اين سازه مشكلات مخابراتي و تلويزيوني پايتخت را نيز حل كند. به دنبال اين ايده شهرداري تهران تحقيقات گسترده اي را براي پيداكردن محلي مناسب براي ساختن آن آغاز كرد و پس از بررسي و تحقيق بر ۱۷ نقطه شهر، تپه هاي عبا س آباد، تپه هاي كوي نصر و كوي بي بي  شهربانو مورد توجه بيشتري قرار گرفت و در نهايت تپه هاي كوي نصر به عنوان مكان احداث اين سازه كه بعدها برج ميلاد نام گرفت، انتخاب شد.
كارشناسان دليل اصلي انتخاب تپه هاي گيشا را براي احداث برج ميلاد، علاوه بر خصوصيات ژئوفيزيكي و لرزه نگاري مناسب، پوشش مخابراتي نسبتاً خوب آن دانستند به طوري كه با قرارگرفتن در ميان چهار بزرگراه استراتژيك رسالت، همت، شيخ فضل ا... نوري، شهيد چمران و همچنين ارتفاع طبيعي منطقه كاربرد تلويزيوني و مخابراتي آن را توجيه مي كند.
مطالعه و طراحي برج ۴۳۵ متري ميلاد از سال ۷۴ توسط متخصصان شهرداري تهران آغاز و عمليات اجرايي آن در اواخر سال ۷۶ با بتن ريزي كف برج شروع شد.
ساختمان برج
سازه برج ميلاد يك گستره دايره اي شكل به قطر ۶۶ متر است كه از ۲۲هزار مترمكعب بتن تنيده به عمق ۱۴ متر ساخته شده، اين نوع بتن از هفت رشته سيم بافته كششي ساخته شده كه توانايي مقاومت در برابر زلزله و بادهاي شديد را دارد.  اين فضا پس از انجام عمليات كشش غلاف ها، با آب و هواي پر فشار شست وشو شده و فضاي اطراف آن با ملات گروت پر شده است.
ساختمان شش طبقه پاي برج نيز از فضاهايي با كاربري اداري، مراكز هنري و غرفه هاي خريد با وسعت كلي ۱۵ هزارمتر مربع تشكيل شده است. اين ساختمان كاسه اي شكل برگرفته از معماري سنتي ايراني تا ارتفاع ۴/۲۸ متري برج ميلاد را در برمي گيرد.
طرح بدنه اصلي برج به ارتفاع كلي ۳۱۵ متر به شكل هشت ضلعي طراحي شده است كه با استفاده از بتن مسلح به ميله هاي فلزي ساخته شده و شكل هندسي هشت ضلعي آن برگرفته از معماري اسلامي و قديمي ايران است و اين خصوصيت ويژه، برج ميلاد را از ساير برج هاي مشابه در جهان كه به شكل دايره اي ساخته شده متمايز مي كند.
به گفته مسئولان اجرايي برج ميلاد، ساخت بدنه اصلي اين برج با استفاده از پيشرفته ترين روش هاي موجود در جهان و با استفاده از سه شاقول ليزري با دقت سه ميلي متر ساخته شده و ۱۲۰ دستگاه ابزار دقيق به طور مداوم كار نقشه برداري و ميزان تنش وارد شده به بتن و آرماتورهاي آن را كنترل مي كردند.
همچنين حدود ۳۵ هزارمتر مكعب بتن در ساختمان بدنه اصلي اين برج به كار مي رود، كار اجراي پروژه بدنه اين برج توسط يكي از شركت هاي داخلي از دي ماه ۷۷ آغاز شد و ۳۱۵ متر بناي بتني اين سازه كه ستون اصلي برج محسوب مي شود به پايان رسيده است.
قسمت بعدي برج كه در واقع مهم ترين بخش آن است ساختمان راس برج است كه از جنس اسكلت فلزي از ارتفاع ۲۴۵ متري تا ۳۱۵ متري اين سازه را در برمي گيرد اين ساختمان ۱۲ طبقه اي ۲۱۰۰ تن وزن دارد و با زيربناي ۱۲هزار مترمربع بزرگترين سازه راس برج هاي مخابراتي جهان است.
سازه راس برج ميلاد از دو بخش اصلي سبد فلزي به وزن ۱۷۰۰تن و گنبد آسمان به وزن ۴۰۰ تن تشكيل مي شود، سبد فلزي اين سازه در چهار مرحله انجام مي شود كه سه مرحله آن به روش بالابري سنگين و با استفاده از ۴۸ جك پيشرفته اجرا مي شود.
وي مي افزايد: مرحله اول نصب راس اين برج به وزن ۶۰۰ تن اوايل امسال اجرا شد و دومين مرحله نصب اين سازه عظيم به وزن ۴۵۰ تن اكنون به پايان رسيده است و بر اساس برنامه زمان بندي تعيين شده قرار است اسفندماه با نصب مرحله سوم اين سازه فلزي به وزن ۵۵۰ تن شكل كلي سازه راس اين برج مشخص  شود.
سازه راس برج ميلاد از ۱۲ طبقه تشكيل  شده كه طبقه اول آن اختصاص به فضاي ايمني آتش نشاني دارد كه در مواقع بروز خطر آتش سوزي مي تواند به  عنوان يك جان پناه امن مورد استفاده قرار گيرد و طبقات بعدي اين سازه به ترتيب فضاهايي براي تاسيسات مكانيكي، سالن و ترياي ديد سربسته، گالري ديد آزاد هنري، رستوان گردان با سكوي ديد روباز،  دو طبقه براي تجهيزات مخابرات و تلويزيون، رستوران ويژه، اتاق آسانسورها و گنبد آسمان ساخته مي شود.
رستوران اين برج بزرگترين رستوران گردان جهان است و تا كنون رستوراني بزرگتر از آن در سطح جهان شناسايي نشده است مراجعه كنندگان به اين رستوران مي توانند هنگام صرف غذا از ارتفاع ۲۶۰متري به تماشاي شهر تهران بپردازند.
پس از سازه راس برج، آنتن مخابراتي برج به ارتفاع ۱۲۰ متر بر روي آن نصب مي شود كه در واقع كاربري اصلي برج را براي پوشش مخابراتي و تلويزيوني شهرتهران تامين مي كند.
مشكل گشاي مخابراتي
كارشناسان و حتي مجريان برج ميلاد معتقدند كه پوشش مخابراتي و تلويزيوني، مهم ترين كاربرد فني آن است به طوري كه نصب يك آنتن مخابراتي در ارتفاع ۴۰۰ متري سطح زمين اختلالات پخش امواج مايكروويو و تلويزيوني پايتخت را از بين مي برد.
اما به جز كاربردهاي مخابراتي كه از ابتدا براي برج ميلاد در نظر گرفته شده بود، امروزه مسئولان بر اين عقيده اند كه اتمام اين برج و بهره برداري از آن مي تواند در حل مشكلات تكنولوژيك روز مانند پوشش اينترنتي نيز چاره ساز باشد.
كارشناسان از احداث آنتن مخابراتي برج به عنوان يك پتانسيل ارتفاعي ياد مي كنند و معتقدند كه از اين پتانسيل مخابراتي مي توان در زمينه تشكيل شهر الكترونيك تهران نيز كمك گرفت.
حاشيه اي به رنگ IT
در كنار ساختمان بلندمرتبه ميلاد، طراحان براي حاشيه آن نيز برنامه هاي زيادي تدارك ديده اند.
در پاي برج يك مجموعه بزرگ فرهنگي، تجاري و تفريحي در فضايي به وسعت ۲۸ هزار مترمربع بنا مي شود كه يك سالن برگزاري همايش هاي بين المللي به ظرفيت سه هزار نفر شامل يك سالن اصلي و هشت سالن فرعي از قسمت هاي اصلي تشكيل دهنده آن خواهد بود و در كنار اين مركز يك هتل بين المللي پنج ستاره قرار خواهد گرفت.
در ضلع شمالي مجموعه نيز يك مركز تجارت الكترونيك و يك پارك فناوري اطلاعات و ارتباطات به شكل متقارن بنا خواهد شد.
مسئولان هدف اصلي ساخته شدن اين دو مركز را نزديك تر شدن به تحقق شهر الكترونيك دانسته اند.
چندي پيش دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران از احداث پارك فناوري اطلاعات به عنوان مهم ترين طرح جانبي برج ميلاد ياد كرد و آن را اولويت نخست و نياز جدي كشور و كلانشهر تهران دانست.
پيش بيني مي شود اين پارك در سال ۱۳۸۶ به بهره برداري برسد.
تاكنون ۷۵ ميليارد تومان براي احداث برج ميلاد هزينه شده است و به گفته مسئولان طرح، اتمام آن ۲۵ ميليارد تومان ديگر احتياج خواهد داشت.
براساس پيش بيني هاي انجام شده اين برج تا پايان سال آينده شمسي به بهره برداري مي رسد.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |