سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۳
بحران ارزش ها در آمريكا
سرويس خبري گالوپ گزارش داد كه در سال گذشته كه به بگومگوهاي مداوم جمهوريخواهان و دموكرات ها گذشت، حداقل يك موضوع دلگرم كننده وجود داشت و آن توافق هر دو حزب بر سر وضعيت ارزش هاي اخلاقي در كشور بود. متأسفانه، اين اتفاق نظر چندان خوب نيست. تقريباً از هر پنج جمهوريخواه و دموكرات ۴ نفر ارزش هاي اخلاقي در ايالات متحده را نسبتاً  خوب يا ضعيف ارزيابي مي كنند و تنها يك نفر از پنج نفر در اين گروهها اعتقاد دارند كه وضعيت اخلاقيات عالي يا خوب است. به طور طبيعي، ديدگاه بزرگسالان نيز از الگوهاي مشابه احزاب پيروي مي كند. بدين معنا كه ۱۹ درصد آمريكايي ها ارزش هاي اخلاقي را در ايالات متحده عالي يا خوب توصيف مي كنند و ۸۰ درصد از آنها آن را فقط نسبتاً  خوب يا ضعيف ارزيابي مي كنند.
بحران اخلاقيات موضوع جديدي نيست
اين يافته ها حاصل پيمايش ارزش ها و نگرش هاي سالانه مؤسسه گالوپ است كه در ماه مه ۲۰۰۴ انجام شده است. بررسي هاي تاريخي درباره اين موضوعات حاكي از آن است كه آمريكايي ها به طور سنتي درباره ارزش هاي اخلاقي در كشورشان نگران هستند. در يك پيمايش در سال ۱۹۶۵ از پاسخگويان خواسته شد تا درجه رضامندي شان را از وضعيت اخلاقي كشورشان ارزيابي كنند و مشخص شد كه ۲۷ درصد به طور گسترده يا «به طور قابل توجهي» از آن راضي هستند. در حالي كه ۳۸ درصد تا حدودي راضي بودند و ۳۳ درصد اصلاً  راضي نبودند. پيمايشي كه در سال ۱۹۹۱ درباره معيارهاي اخلاقي و اصول پرهيزكاري مردم انجام شد، نشان داد كه ۳۳ درصد آمريكايي ها حالت رضامندي دارند و ۶۴ درصد آنها ناراضي اند. در ژانويه، ۲۰۰۳ هنگامي كه مؤسسه گالوپ از پاسخگويان خواست نظام اخلاقي امروز آمريكايي ها را ارزيابي كنند، تنها ۳۸ درصد از اين شرايط راضي بودند و ۶۱ درصد ناراضي بودند.
اميد اندك به آينده اخلاق
نه تنها بحراني عمومي درباره وضعيت ارزش هاي اخلاقي در ايالات متحده فعلي وجود دارد، بلكه بيشتر آمريكايي ها به مسير آينده اخلاق بدبين هستند. تنها ۱۶ درصد از آنها اعتقاد دارند كه ارزش هاي اخلاقي در كشور در كل روبه بهبود است و ۷۷ درصد مي گويند كه اين ارزش ها در حال سقوط هستند. اين نگرش در گروههاي جمعيتي مختلف يكسان است. حتي ۳ نفر از هر ۴ نفر ۱۸ تا ۲۹ ساله معتقدند كه ارزش ها در حال نزول هستند.
خلاصه اي از نتايج بررسي هاي اخلاقي
مؤسسه  گالوپ پاسخ هاي شركت كنندگان در پيمايش را در روي يك طيف قرار داده است و آنها را در قالب ۲ سؤال سنجش اخلاقي خلاصه كرده است. آنهايي كه به شرايط اخلاقي جامعه آمريكا خوش بين بودند، معتقد بودند كه نظام اخلاقي جامعه عالي يا خوب بوده است و بر اين عقيده بودند كه اين معيارها ثابت مانده يا بهتر شده است. آنها كه نگرشي منفي به وضعيت اخلاقي جامعه داشتند، معتقد بودند كه اين ارزش ها نسبتاً  خوب يا ضعيف هستند و در حال بدتر شدن هستند. كساني كه نگرشي مخلوط يا تركيبي داشتند، معتقد بودند كه شرايط عالي يا خوب است اما در حال بد شدن است يا نسبتاً  خوب يا ضعيف است اما روبه بهبود است. آنهايي كه اظهار نظري در اين باره نكرده بودند در دسته غيره جاي گرفته بودند. نتيجه نهايي روشن است: اكثريت آمريكايي ها(يعني ۷۰ درصد آنها)درباره وضعيت ارزش هاي اخلاقي نگرشي منفي دارند و تنها ۹ درصد نگرشي مثبت دارند و ۱۹ درصد نيز ديدگاهي ميانه دارند.
منبع: Gallup poll News service

استفاده زياد از رنگ باعث شكنندگي و ريزش موي سر مي شود
استفاده زياد از رنگ مو باعث خشكي، شكنندگي و ريزش موي سر در زنان مي شود.
به گزارش ايسنا، وضعيت طبيعي مو با استفاده از رنگ مو دچار تغيير مي شود به طوري كه استفاده زياد از رنگ مو موجب خشكي و شكنندگي مو مي شود؛ همچنين ريزش منطقه اي موي سر با استفاده زياد از رنگ مو اتفاق مي افتد.محصولات فر و صاف كننده نيز باعث تغيير وضعيت موي سر مي شوند و استفاده از بي گودي هاي مخصوص فر مو و سشوار مي تواند موجب خشكي و شكنندگي مو شود. همچنين، صاف كردن موها و مصرف انواع روغن ها باعث ريزش منطقه اي موي سر مي شوند.

استخرهاي شنا از نظر بهداشتي چه ويژگي هايي بايد داشته باشند؟
000894.jpg
مدير گروه بهداشت محيط و حرفه اي مركز بهداشت يزد موارد بهداشتي استخرهاي شناي عمومي را اعلام كرد.
مهندس محمد فرساد در گفت وگو با ايسنا گفت: با توجه به گرمي هوا و به لحاظ موقعيت جغرافيايي كشور، استخرهاي شنا روز به روز محبوبيت بيشتري بين مردم كسب مي كنند و عده زيادي از شهروندان روزانه از استخرهاي شنا استفاده مي نمايند كه معيارهاي پاكيزگي آب استخرهاي شنا بايد شبيه و نزديك به آب آشاميدني باشد.
وي تاكيد كرد:  در صورت عدم رعايت توصيه هاي بهداشتي و محيطي در استخرهاي شنا، احتمال بروز بيماريهاي عفوني افزايش مي يابد.
فرساد بيماريهاي قابل انتقال از طريق استخرهاي شنا را اختلالات روده اي مانند حصبه، شبه حصبه، اسهال، ناراحتي هاي معدي، عفونت چشم و گوش، بيماريهاي پوستي قارچ، زردزخم، خارش و سوزش پوست اعلام كرد.
مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت يزد، دوش گرفتن شناگران قبل از ورود و هنگام خروج از محوطه استخر و شست وشوي كامل بدن را مورد تاكيد قرار داد و گفت: توزيع و استفاده از وسايلي مانند مايو، حوله، كلاه، دمپايي، بيني بند و برس مشترك در استخرها ممنوع و افراد بايد از آن خودداري كنند؛ همچنين شناگران بايد بعد از دوش گرفتن و قبل از ورود به استخر پاي خود را در حوضچه هاي محتوي مواد ضدعفوني استريل كنند.
وي در خصوص شرايط ويژه استخرهاي همگاني شنا اعلام كرد: نصب دستگاه كلرزني و سيستم تصفيه آب در استخرهاي شنا الزاميست و كلر باقيمانده بايد بين ۱ تا ۵/۳ ميلي گرم در ليتر و PH آب ۲/۷ تا ۸ و درجه حرارت آت ۲۵ درجه سانتيگراد نگهداري و به دفعات در شبانه روز اندازه گيري شود.
وي در پايان تاكيد كرد: همچنين تعداد نفرات استفاده كننده از استخر بايد به گونه اي باشد كه براي هر شناگر حداقل مساحت مورد نياز تامين و به ازاي هر نفر، ۵/۱ متر مربع سطح اختصاص يابد.

هنگام مسافرت مراقب پاهاي خود باشيد
متخصصان كلينيك مسافرتي دانشگاه مريلند در آمريكا توصيه مي كنند كه هنگام مسافرت هاي خارجي بايد از پاها به خوبي مراقبت كرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از منابع اينترنتي، اين متخصصان مي گويند كه در مسافرت هاي طولاني، مسافران بايد از كفش هاي راحت و مخصوص پياده روي استفاده كنند.براي پياده روي هيچگاه پابرهنه نباشند چرا كه همواره بسياري از باكتريها، انگل ها و كرم هاي مختلف در خاك زندگي مي كنند كه مي توانند در صورت برهنه بودن به پاها حمله ور شوند.به علاوه براي پياده روي در سواحل، كفش صندل يا دمپايي به همراه داشته باشيد.به گفته اين كارشناسان، موجوداتي چون ماهي هاي ژله اي، مرجانهاي گزنده، ماهي هاي صخره اي سمي، گزنه هاي دريايي و ساير خطرات دردناك و احتمالي در نزديكي سواحل به ويژه در سواحل آسيايي و جنوب اقيانوسيه يافت مي شوند.

ميزان استفاده نوجوانان از اينترنت در تابستان امسال كاهش يافته است
000891.jpg
مديرمركز تحقيقات  فناوري  اطلاعات  سازمان  فني  و حرفه اي  استان  اصفهان  گفت : در تابستان  امسال  ميزان  استفاده  نوجوانان  از اينترنت  كاهش  يافته  و بيشتركاربران  به  سمت  بازيهاي  رايانه اي  و شبكه اي  (گيم نت ) گرايش  پيدا كرده اند.
محمد علي  رحيمي  در گفت  و گو با ايرنا افزود: بر خلاف  دو سال گذشته  كه  استفاده  از اينترنت  در ميان  نوجوانان  افزايش  يافته  بود امسال  باافت  قابل  توجهي  مواجه  شده  است .
وي  ادامه  داد: به دليل  توسعه  چشمگير بازيهاي  رايانه اي  در سال  جاري ، نوجوانان  كمتر به  سوي  استفاده  از اينترنت  براي  پر كردن  اوقات  فراغت  خودمي روند.
وي  نبود امكانات  لازم ، گران  بودن  سرويس  اينترنت (بخصوص  در مقايسه  بابازيهاي  رايانه اي ) و نبود تحولات  قابل  توجه  در محتواي  فارسي  سايتهاي اينترنتي  را از ديگر دلايل  اين  امر معرفي  كرد.
رحيمي تصريح  كرد: هنوز سايتهاي  فارسي  زبان  تا ارايه  برنامه هاي  مطلوب  وآموزشي  مهيج  و متنوع  براي  نوجوانان  و جوانان  ايراني  فاصله  زيادي  دارند.
وي  ادامه  داد: با وجود ورود اينترنت  به  كشور از ۱۰ سال  گذشته  هنوز تغييرات چنداني  در نوع  استفاده  از اينترنت  ميان  نوجوان  و جوانان  به  وجود نيامده است .
وي  يادآور شد: هنوز آمار رسمي و مستندي  در ايران  در رابطه  با سهم  اينترنت در پر كردن  اوقات  فراغت  نوجوانان  و جوانان  وجود ندارد.
به  گفته  رحيمي ، گرايش  نوجوانان  و جوانان  ايراني  در زمان  حاضر نسبت  به اينترنت  در سطح  بالايي  قرار دارد، اما نمي توان  اين  پارامتر را به  تنهايي در ميزان  استفاده  آنها از اينترنت  سهيم  دانست .
وي  در ادامه  گفت : عواملي  مانند نبود امكانات  لازم  براي  نوجوانان  يكي  ازدلايل  محدود شدن  استفاده  از اينترنت  ميان  آنهاست .
وي  تصريح  كرد: هنوز امكانات  استفاده  از اينترنت  به  طور عام  در دسترس نوجوانان  نيست  و به  خاطر شرايط بد اقتصادي  موجود نيز توقع  چنداني  نمي توان داشت .
رحيمي گفت : بايد توجه  داشت  كه  هنوز اكثر نوجوانان  و جوانان  ايراني  ازداشتن  رايانه  در منازل  خود بي بهره اند.

طرح ۵ ميليارد دلاري ساحل پرورشي به تصويب رسيد
000939.jpg
دلبر توكلي-طي سفر دو روزه رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در هفته گذشته به استان مازندران، طرح ساحل پرورشي به طول ۵۰۰ كيلومتر و عرض ۵۰۰ متر كه شامل سواحل گيلان، مازندران و گلستان مي شود با حجم سرمايه گذاري ۵ ميليارد دلاري به تصويب رسيد.خسرو ايرانپور دبير جامعه هتلداران و عضو كار گروه گردشگري استان مازندران به همشهري گفت: «سيد حسين مرعشي پس از بازديد از طرح هاي پيشنهادي مناطق نمونه گردشگري در سطح استان با انجام طرح هاي جزيره كاج در رامسر كه استفاده همزمان از جنگل و دريا است و همچنين طرح ساماندهي جنگل سي سنگان، احياء بافت تاريخي بازار بابلسر، تكميل هتل بين المللي بابلسر، ايجاد قطب گردشگري در منطقه حلومسر آمل، تكميل پروژه گردشگري منطقه تاريخي عباس آباد، پروژه درياچه ولشت كلاردشت و ساماندهي طرح ساحلي فرح آباد ساري موافقت نمود.وي افزود: «همچنين در اين سفر توسط رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كلنگ فاز دوم هتل نارنجستان زده شد.»دبير جامعه هتلداران با اشاره به مذاكراتي كه در خصوص بالا بردن ضريب اشغال هتل ها در سطح استان با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت گفت: «با توجه به اينكه هتلداري در اين استان فصلي است به منظور حمايت از اين بخش و رشد گردشگر داخلي در ايام غيرفصل به مازندران دولت با خريد سرويس در اين ايام از هتلداران به توسعه صنعت هتلداري اين استان كمك خواهد كرد.»وي تصريح كرد: بسياري از كاركنان نهادها و ادارات دولتي در غير فصل كمتر مسافرت مي كنند با اجراي اين طرح علاوه بر حمايت از هتلداران مي توان به توزيع عادلانه اي از زمان هاي سفر در طول سال دست يافت.»

كوتاه
صدام ناخوش
000897.jpg

به گفته موفق الربيعي دبير شوراي امنيت ملي عراق، حال صدام حسين خوب است و دچار سكته قلبي يا مغزي نشده است. پزشك هر روز صبح صدام را معاينه مي كند و او در سلول خود آرام است.
معلوم نيست كه با طرح چنين شايعه اي مسئولان عراقي در پي چه نقشه اي هستند؟ به هر حال،صدام بايد پاسخ گوي كارهاي كرده و طرح هاي اجرا ناكرده خود در مورد مردم عراق و ايران باشد، اگر قرار است با طرح شايعاتي چون بيماري و ناخوشي آقا را از محاكمه خلاص كنند ما كوتاه نمي آئيم!
شايد هم صدام تصور كرده كه با تمارض مي تواند خود را از مسأله محاكمه دور كند و فرصتي را براي نوشتن رمان خود بيابد.
عليرغم اين شايعات، نمي توان با استناد با اين موضوع كه صدام چون قلبش خوب كار نمي كند و يا اين كه مغزش از كار افتاده است از دست قاضي در امان باشد، آينده روشن خواهد كرد كه آيا صدام هم مثل رهبر صرب ها بيمار است يا سالم.
اما مردم عراق و ايران از حق خود نخواهند گذشت .
ما راضي هستيم
نارضايتي ۸۸درصد از كاركنان شركت هاي آلماني از شغلي كه دارند سالانه حدود ۲۶۰ ميليارد يورو به اقتصاد اين كشور زيان وارد مي كند. كسلي و خستگي ساعات انجام كار از سوي كاركنان موجب شده است كه كارفرمايان آلماني از اين اوضاع رضايت نداشته باشند.
خوشبختانه تمامي كاركنان شركتهاي ايراني چه دولتي و چه خصوصي از وضعيت شغلي خود اظهار رضايت مي كنند، مگر مي توان از كار ناراضي بود چون هر كسي كه اظهار نارضايتي بكند چند نفر آدم راضي منتظر به كار جاي او را مي گيرند.
از قديم و نديم كاركنان ايراني از كار كردن راضي بوده اند منتها با اين تفاوت كه جوانان ايراني از كار كردن در ايران گاهي اظهار نارضايتي مي كنند و به ژاپن و ساير كشورهاي كارگرپذير مي روند و يكسره صبح تا شب كار مي كنند آن وقت بعد از ۵ الي ۶ سال كار تازه مي فهمند كه كاركردن يعني چه؟ در مقابل كارگران افغاني به جاي كاركنان ايراني در كارها مشاركت دارند و از اينكه بابت كار هزار توماني سبز رنگ دريافت مي كنند اظهار شادي مي كنند.
علاوه بر آن چون كاركنان ايراني در حين كار مي توانند چرت بزنند، جدول حل كنند، روزنامه مطالعه كنند، ارباب رجوع را دست به سر كنند، از فرصت ماموريت اداري براي مسافركشي استفاده كنند بي نهايت از كار راضي هستند، چشم حسود كور، به ما چه كه كاركنان آلماني از كارهاي خودشان ناراضي هستند.
جشن موش كشان
000900.jpg

دست اندركاران مبارزه با موش هاي مزاحم در تهران با اعلام فاتحانه جمع آوري سه هزار لاشه موش، اعلام كردند كه اين مبارزه ها تا بركندن نسل موش هاي منطقه ۱۰ ادامه دارد.
به گزارش ستاد مبارزه با موش هاي شهري منطقه ۱۰، بيش از ۴ هزار تله موش توزيع شده و ۵ هزار نيروي مردمي در ستادهاي مبارزه با اين موش موذي آموزش ديده اند.
تاكنون هم ۱۵۰ كيلوگرم مواد شيميايي و ۱۴ هزار كلوني از سوي ماموران شهرداري به   كار گرفته شده است، با اين حال هنوز از ميزان آمار موش هاي منطقه ۱۰خبري به دست نيامده، اميد است با تلاش مضاعف نيروهاي مردمي و بكارگيري تله موش هاي توزيعي، نسل موش هاي موذي در منطقه كنده شود.
عليرغم اين تلاش هاي پرثمر اگر يكي از آن خانواده هاي موش اصيل بتوانند از اين جنگ موش كشي جان سالم بدر ببرند در طي مدت ۳ سال به اندازه نصف جمعيت ايران تخم و تركه توليد خواهند كرد.
پيشنهاد مي شود به جاي اين وضعيت خون و خون ريزي موش ها از روشهاي زيست محيطي از قبيل پرورش گربه و يا شيوه هاي گفتمان براي مهاجرت از اين شهر استفاده شود و يا اينكه در قبال تحويل هر موش مثل وضعيت جوايز، بانكها، جايزه اي ارائه شود و در پايان سال نيز جشن موش كشان به راه اندازيم، همانطور كه مردم چين بابت هر موش مقداري جايزه نقدي دريافت مي كنند.
برد و باخت
000888.jpg

مهندس مهرعليزاده شرط گذاشته بود كه اگر تيم ملي فوتبال بر ژاپن پيروز شد، او نيز راهي چين خواهد شد. البته نمي دانيم در اين پيش شرط رفتن به چين يا ماندن در تهران چه رازي نهفته است اما با اين حال مي توان گفت شايد به اين دليل ايشان به چين نرفته تا بلكه در صورت باخت با ژاپن بتواند چانه زني لازم براي رفت و روب مسائل را داشته باشد و يا اينكه به هر حال اگر تيم ملي ايران بر ژاپن چيره مي شد حتما بايد يك سور حسابي مي داد.
وقتي پادشاه يك مملكت لباس تيم ملي كشورش را مي پوشد و روي نيمكت ذخيره شادي مي كند حيف نيست، رئيس سازمان تربيت بدني ايران شرط و شروط بگذارد. تازه اگر تيم ملي ايران برنده يا بازنده شوند چه كسي از اين برد و باخت استفاده خواهد برد.
فكر نكنم پادشاه اردن هم موقع رفتن به چين براي بازيكنان تيم ملي اردن شرط و شروطي را قائل شده باشد، اين را مي شد از چهره شاد و تماشايي او در حين بازي اردن و ژاپن ديد كه حتي از باخت تيمش آزرده خاطر نشد، به هر حال هر بازي فوتبالي برد و باخت دارد، مگر دنيا به آخر مي رسيد رئيس سازمان تربيت بدني ايران به چين مي رفت؟

ساعات طولاني انتظار و ازدحام مردم در بانك ها نشانه چيست؟
صف صندوق يا شبكه هاي هوشمند!
000906.jpg
عباس اسدي- با وجود آنكه كارت هاي هوشمند، تجارت الكترونيكي، چك هاي مسافرتي و شبكه اينترنت وسايل و ابزاري هستند كه چندي است در اختيار نظام بانكداري قرار گرفته و اغلب دادوستدها بدون عوامل انساني مي تواند انجام گيرد اما بانك ها هر روز پرازدحام تر و زمان انتظار شهروندان براي رتق و فتق امور بانكي و پولي در شعبه هاي بانكي افزايش مي يابد. ازدحام و تراكم مراجعه كنندگان به بانك ها زماني به اوج مي رسد كه به هر دليل فعاليت كارگاه ها، كارخانه ها، واحدهاي توليدي و سازمان ها و ادارات، سه و يا چهار روز پياپي را در تعطيلي بگذرانند، آنگاه روز پس از تعطيلي آنچنان فضاي داخلي بانك ها متراكم و فشرده مي شوند كه گاه يك تا دو ساعت هر شهروند بايد منتظر بماند تا كار بانكي او انجام شود.
چرا بانك ها پرازدحام و پرمراجعه اند؟ شبكه هاي هوشمند داد وستد چرا نتوانسته اند شمار مراجعه به بانك ها را كاهش دهند، كاركرد بانك ها چه خلأ و نقصاني را به همراه دارد كه به رغم توسعه و پيشرفت ساير كشورها در اين بخش، ايران همچنان براي امور بانكي و تجاري و بازرگاني نيازمند حضور پرشمار عوامل انساني است.
محمدعلي احمدي از كارشناسان نظام بانكداري پيرامون معضل پرتراكم بانك ها مي گويد: شبكه خدمات رساني بانك ها هنوز مدرن و روزآمد نشده است و در هيچ كجاي دنيا بانك ها اينگونه فعاليت نمي كنند كه بخش عمده اي از نيروي انساني خود را صرف دريافت قبوض آب و برق و گاز و تلفن كنند. بانك هاي پيشرفته در دنيا و حتي برخي كشورهاي عربي تلفني كارهاي مردم را انجام مي دهند و نيازي به مراجعه حضوري افراد نيست.
از سوي ديگر بانك ها چون دولتي هستند و كارمندان آنها به هر شيوه اي فعاليت كنند بازخواست نمي شوند، لذا سرعت عملي در راه اندازي كار مراجعان ندارند و كاركرد بانك ها در حد و اندازه يك صندوق ذخيره پولي پايين آمده است.
احمدي با اشاره به اينكه بانك ها بايد در طرح هاي سرمايه گذاري، عمراني و اعتباري مشاركت كنند مي گويد: بانك ها حتي مي توانند مشاوره مالي به صاحبان صنايع و كارگاه هاي كوچك بدهند و شيوه هاي سودآوري و سرمايه گذاري را به آنها بياموزند اما متأسفانه شأن و منزلت خود را به سبب آنكه دولتي هستند در اندازه يك صندوق ذخيره پولي پايين آورده اند. اين كارشناس مي افزايد: تا زماني كه بانك ها استقلال پيدا نكرده اند و از چنبره وابستگي به دولت رها نشده اند، كاركنان آنها دلسوزي براي راه اندازي كار مردم از خود نشان نخواهند داد، چرا كه براي آنها فرقي نمي كند كه آيا كار مردم به سرانجام مي رسد يا نه؟ وي مي افزايد: شبكه رايانه اي بانك ها به گونه اي است كه يك نفر همه كارها را مي تواند انجام دهد، اما هر بخش را به كاري اختصاص داده اند و به همين دليل در برخي مواقع مشتريان بانك ها مدت ها بايد انتظار بكشند تا كارشان توسط فرد مورد نظر به سرانجام برسد.
احمدي با ذكر اين نكته كه در بانك هاي خصوصي، كارمندان سهامدار بانك هستند و براي راه اندازي كار مشتريان از يكديگر سبقت مي گيرند مي گويد: بخش عمده اي از وقت كارمندان بانك ها در شعبه  هاي دولتي به پرداخت حقوق آخر ماه كاركنان ساير ادارات مي گذرد كه همين اقدام حجم كار را افزايش مي دهد و زمان انتظار مردم را دو چندان مي كند.
آنچه را كارشناس پولي و بانكي مي گويد از منظر مديريتي نظام بانكي كشور مهم تلقي شده و مورد تأييد قرار مي گيرد. داوودي رئيس يكي از شعبه هاي بانك ملي مي گويد: بارها از سوي مديران بانك هاي كشور اعلام شده است كه قبض آب، برق، تلفن و گاز را مي توان با كسر از حقوق پرداخت كرد اما كمتر شهروندي براي چنين طرحي استقبال نشان داده و بخش عمده اي از مشتريان بانك ها را شهرونداني تشكيل مي دهند كه براي پرداخت قبوض مصرفي به بانك ها مراجعه مي كنند.
وي مي افزايد: ما به جاي آنكه به كارهاي مهم سرمايه گذاري و دستيابي به شيوه هاي درآمدزايي در بانك ها بينديشيم بايد بخش عمده اي از وقت بانك و كارمندان را به پرداخت حقوق كاركنان دولت در آخر ماه اختصاص دهيم. در حالي كه كارت هاي اعتباري و هوشمند وسايل مناسبي براي پرداخت حقوق كارمندان و كاركنان بانك هاست. اما كارمندان و كاركنان دولت ترجيح مي دهند از شبكه هوشمند بانك ها بيشتر براي مبالغ اندك استفاده كنند.
آنچه را رئيس شعبه بانك ملي مي گويد با شهروندان منتظر در صف بانك در ميان مي گذاريم و آنها نيز پاسخ هاي خود را دارند. راحله تباري از پرستاران كشور مي گويد: بد نيست حقوق خود را از طريق شبكه هوشمند دريافت كنيم اما شنيده ايم كه نبايد مبلغ زيادي پول در حساب هاي هوشمند پس انداز كنيم، چون امكان دخل و تصرف در آن وجود دارد لذا ترجيح مي دهم حقوق خود را با مراجعه حضوري به بانك دريافت كنم.
وي مي افزايد: علاوه بر اين حقوقي كه به حساب كارت هاي هوشمند واريز مي شود در برخي مواقع ۲۴ تا ۴۸ ساعت ديرتر قابل دريافت است.
حيدر داوري كه در صف انتظار براي پرداخت قبض برق قرار دارد مي گويد: سال قبل بانك ها اعلام كردند كه چنانچه فردي حساب بانكي داشته باشد مي تواند به شعبه ها اجازه دهد كه از حساب وي وجه مصرف قبوض آب، برق، تلفن و گاز كسر شود، عده اي استقبال كردند و من نيز جزو كساني بودم كه از اين طرح استقبال كردم اما با وجود آنكه اعلام كرده بودند سازمان هاي متولي براي اطلاع شهروندان قبوض مصرفي را براي آنها ارسال خواهند كرد. اما در عمل چنين اتفاقي نيفتاد و در مواردي مجتمع ما با مشكل مواجه شد. به اين معني كه پول برق را از حساب ما برداشت كرده بودند اما رقم براي اطلاع ما ارسال نشد. بعداً متوجه شديم كه مأمور اداره برق آمده و پرداخت هاي ما در شبكه بانكي ديده نشده است.
لذا تا نظم و انضباط بر شبكه بانكي حاكم نشود نمي توان انتظار داشت كه مردم چشم بسته به پيام هايي كه به آنها مي رسد اعتماد كنند، اگر نظام بانكي مي خواهد به كاركرد اصلي خود بپردازد ابتدا بايد اهرم هاي رقابتي را ميان بانك هاي متعدد اعم از خصوصي و دولتي فعال كند و از ديگر سو با رفتار و كاركرد خود اعتماد ميان خود و مشتريان را افزايش دهد. وي مي افزايد: البته مي پذيرم برخي شهروندان هم در مقابل امكانات و تجهيزات مدرن برخي مواقع از خود واكنش منفي نشان مي دهند و به رغم بهره مندي از اين امكانات نمي پذيرند كه از آن استفاده بهينه كنند كه شايد بخشي از اين بي رغبتي باز هم به عيار كم اعتماد آنها به شبكه بانكي بازگردد.
فاطمه رستمي از ديگر منتظران در صف بانك مي گويد: به تازگي بسياري از كارخانه هاي خودروسازي به صورت قسطي خودرو در اختيار مشتريان قرار مي دهند و بازار فروش كالاهاي قسطي از سوي دولت پررونق شده است اما در كنار آن تدابيري انديشيده نشده است كه بتوان قسط ها را از حقوق كارمندان كم كرد، آنها در قبال واگذاري خودرو دفترچه اي را در اختيار مشتري قرار مي دهند و از او مي خواهند كه هر ماه يك بار با مراجعه به بانك قسط خود را پرداخت كند، شايد بخش عمده اي از ازدحام موجود در بانك ها ناشي از پرداخت اقساط مشتريان باشد، در حالي كه دولت و فروشندگان كالاها و محصولات قسطي مي توانند شيوه اي را به كار گيرند كه از شمار مراجعه كنندگان به بانك ها كاسته شود و سفرهاي درون شهري كاهش يابد.

نقش مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين B در پيشگيري از آلزايمر
نتايج تحقيقات نشان مي دهد، مصرف رژيم هاي غذايي حاوي مقادير كافي ويتامين B در پيشگيري از بروز بيماري آلزايمر مؤثر است.به گزارش ايسنا، نتايج مطالعات پژوهشگران يك مركز پزشكي در شيكاگو كه بر روي ۸۱۵ نفر بالاي ۶۵ سال انجام شد، نشان مي دهد: كمبود ويتامين B و نياسين در رژيم غذايي روزانه افراد سالمند آنان را مستعد ابتلا به بيماري آلزايمر مي كند.به گفته اين محققان، مصرف غذاهاي حاوي مقادير فراوان نياسين مانند گوشت مرغ، غلات و سبزيجات مي تواند در پيشگيري از بروز آلزايمر مفيد باشد؛ به طوري كه افرادي كه روزانه بيش از ۲۲ ميلي گرم نياسين مصرف مي كنند، ۷۹ درصد كمتر از سايرين به آلزايمر مبتلا مي شوند.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |