همان طور كه بارها گفته شده است صنعت و به ويژه صنعت خودروسازي، صنعتي «زنجيري» است. شايد به عنوان مثال ايتاليايي ها در طراحي بي رقيب باشند اما هميشه در اين مسئله مانده اند كه چگونه ژاپني ها بازار آمريكا و اروپا و حتي ايتاليا را در تسخير خود دارند. اين تفاوت ها اگر به گونه اي در كنار هم قرار بگيرند كه ضعف هاي همديگر را بپوشانند، مي توانند نتايج جالبي در برداشته باشند. امروز هم ماشيني را به شما معرفي خواهم كرد كه ثمره به كارگيري هنر و طراحي فني يك شركت ايتاليايي و امكانات و توانايي هاي مالي يك شركت انگليسي است، ام جي اكس پاور اس وي آر.
ام جي اكس پاور اس وي آر «هديه بهشتي»
اكس پاور اولين بار در طول نمايشگاه اتومبيل بيرمنگهام انگليس در سال ۲۰۰۲ معرفي شد و يك بار و براي هميشه شوق و علاقه بسيار زياد MGRover را براي خارج شدن از استايل و ديزاين روداسترهاي سوپرسالن و استفاده از طراحي هاي خارق العاده يك سوپرماشين ثابت كرد. در واقع SV يك ماشين بسيار جالب است كه به نظر مي رسد توسط ام جي روور به جايگاه يگانه خود در بازار سوپرماشين ها رسيده است؛ بي پيرايه تر از يك فراري، محرك تر از يك TVR و اختصاصي تر از يك پورشه. در قياس با اين نام ها شايد ام جي روور چندان شناخته شده نباشد اما اين محصول وراي اين اسم ها توانست بسياري از چشم ها را به خود جلب كند. پس از نمايشگاه بيرمنگهام ۲۷ سفارش براي ساخت اين خودرو توسط شركت روور دريافت شد كه اين نشانگر تمايل كلكسيونرها و افراد ثروتمند براي داشتن اين خودرو است. البته اين تمايل براي اين افراد چندان هم بدون خرج نبود. آنها براي داشتن اين سوپرماشين بايد ۷۵ هزارپوند پرداخت مي كردند با اين حال تمام سفارش دهندگان از خريد خود بسيار راضي بودند. اما همان طور كه شما هم مشاهده مي كنيد طراحي اين خودرو نمي تواند كار انگليسي ها و به خصوص شركت ام جي روور باشد. بله، همان طور كه شما فهميده ايد اين خودرو هم مانند آستون مارتين وي ۱۲ ونكوئيش ثمره همكاري يك شركت ايتاليايي است. اين بار اما نفوذ هنر ايتاليايي از حد «همكاري» هم بيشتر و مي توان كل كار را به گونه اي ايتاليايي دانست، چون افراد ساكن جزيره (انگليسي ها به كشور خود جزيره و ديگر مناطق اروپا «قاره» مي گويند) آنقدر سرد هستند كه چنين طراحي محرك و آتشيني را نمي توان به آنها نسبت داد. داستان طرح اوليه اين خودرو خيلي طولاني و مفصل است. از اين ماجرا همين را بدانيد بهتر است كه در واقع SV در ابتدا يك خودروي ايتاليايي به نام بيگوآ بوده است كه موفقيت تجاري چنداني نداشته است سپس بيگوآ دوباره با يك خودروي ديگر جايگزين مي شود كه آن هم مانع ورشكستگي شركت ايتاليايي سازنده آن نمي شود. پس به ناچار اين شركت با يك شركت انگليسي متعلق به شل كروالي ادغام مي شود خود كروالي هم كار خود را با صادرات خودرو به آمريكا آغاز كرده بود. بعدها اين دو شركت توسط بروس پرمشل به انگليس منتقل شدند و اين آغازي بود براي تولد اكس پاور در آن زمان. اين شركت انگليسي ـ ايتاليايي كه پس از نيگوآ دو ماشين ناموفق ديگر هم توليد كرده بود آخرين تلاش خود را براي نجات از ورشكستگي انجام داد و آخرين محصول خود را در سال ۲۰۰۰ روانه بازار كرد. اين ماشين هم همچون ماشين هاي پيشين يك سوپرماشين زيباي از پيش شكست خورده بود چون كساني كه در سال ۲۰۰۰ زندگي مي كردند ديگر با طراحي ها و اصالت دهه هاي پيشين هيجان زده نمي شدند، آنها اصالتي را مي خواستند كه به روز شده باشد. مانگوستا تنها اميد نجات اين شركت نوپا هم همچون بيگوآ نتوانست آنها را از شكست رهايي بخشد اين پايان تلخ و غم انگيز براي اين پروژه ايتاليايي ـ انگليسي همچون هديه اي از بهشت بود.
|
|
اين شركت نوپاي انگليسي كه مي خواست با عرضه يك سوپرماشين هم براي خود نامي دست و پا كند و هم به كلاس بالاتر ساخت خودرو دست يابد. اين شركت كه تقريباً يك سال از آغاز به كار آن مي گذشت با خريد گروه اتوموتيو كروالي هم به فرار اين شركت از ورشكستگي كمك كرد و هم توانست اولين قدم براي ورود به دنياي توليد كنندگان سوپر ماشين را با صلابت بردارد. متاسفانه ماجراجويي هاي كروالي پايان يافت اما اين شركت همچنان توسط امي جي روور باز نگه داشته شد تا بعدها به ام جي در طراحي و ساخت اكس پاور كمك كند. تلفيق اين دو شركت را مي توان توانايي فني مهندسي يك شركت سازنده كه تخصص ويژه اي در ساخت ماشين هاي اسپورت دارد با توانايي هاي مالي و اعتباري يك شركت شناخته شده و استاندارد دانست. اما بيشترين سود را به نوعي ام جي روور داشته است آنها با خريد گروه اتوموتيو كروالي سه سال از نظر زماني در به دست آوردن فناوري پيش افتادند. از آن مهم تر تجربه بسيار زياد شركت كروالي براي فروش خودرو در آمريكا بود كه به واسطه سال ها تجربه كروالي پدر در صادركردن انواع خودروهاي اروپايي به آمريكاي شمالي به دست آمده بود. بلافاصله پس از خريد گروه خودروسازي كروالي، مانگوستا و تمام نقشه هاي فني و طراحي آن به انگليس بازگردانده شدند و استوديو طراحي پيتراستيون ماموريت يافت بر روي اين خودرو كار كند. طرحي كه آنها بايد به آن مي رسيدند قرار نبود كاملاً شبيه كارهاي ام جي روور باشد اما اين استوديو بايد براي نزديك كردن طرح به موارد مورد نظر ام جي تمام تلاش خود را مي كرد. نتيجه كار اين استوديو خودرويي بسيار زيبا بود. اكس ۸۰ كه روي اسكلت مانگوستا طراحي و ساخته شده بود اولين بار در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نمايشگاه اتومبيل فرانكفورت عرضه شد. زمان عرضه اكس۸۰ در نمايشگاه موتور فرانكفورت تنها سه ماه پس از خريد شركت كروالي توسط جي ام بود و حتي اگر تمام سيستم هاي فني بدون هيچ تغييري از مانگوستا به اكس۸۰ منتقل شده بودند سه ماه براي عرضه خودرويي همچون اكس۸۰ واقعاً غيرقابل باور مي كرد. شايد استيو براي به موقع رساندن طرح به نمايشگاه بسيار با عجله كار كرده بود اما طرح نهايي واقعاً حيرت انگيز بود به گونه اي كه آلمان ها را در خانه خود متحير كرده بود حتي بازديدكنندگان هم استقبال بسيار زيادي از اين خودرو داشتند. با اين حال خود استيو هم فكر مي كرد كه طرح نهايي بايد چيزي متفاوت از خودرو فعلي باشد چون حتي خود او هم از بعضي جنبه هاي طراحي اكس۸۰ رضايت كاملي نداشت، علاوه بر اينها نويسندگان مجله هاي معتبر خودروي دنيا و منتقدان حرفه اي صنعت خودروسازي هم نظر كاملاً مثبتي بر روي اين خودرو نداشتند. دقيقاً برعكس اكثر بازديدكنندگان عادي نمايشگاه به همين خاطر اكس۸۰ دوباره به لانگ بيريج منطقه اي در انگليس بازگردانده شد تا تغييرات نهايي توسط تيم طراحي استيون انجام شود. هدف نهايي اين تغييرات ايجاد شرايطي بود كه بتوان هر سال حدود ۱۰هزار خودرو با بدنه اي تمام آلومينيمي ساخته شود. در لانگ بريج استيو دوباره برنامه ريزي هاي لازم را انجام داد. اما نكته اي كه همه بر روي آن اتفاق نظر داشتند اين بود كه مورد اكس۸۰ بهترين موردي بود كه شركت مي توانست بر روي آن كار كند و نيازي نبود كه بر روي طرح جديدي كار شود، اولين مورد از تغييرات اين بود كه سياست عمومي بي ام براي توليد اين خودرو تغيير يافت. آنها كه در ابتدا
|
|
|
|
مي خواستند خودرويي با تعداد بالا در سال بسازند اين بار تصميم گرفتند ساخت آن را به بخش اسپورت و مسابقه اي خود بسپارند بخشي كه هرچه تعداد توليداتش پايين تر باشد كيفيت كار بيشتر است. به همين خاطر يك كارخانه جديد با نام ام جي اكس۸۰ با مسئوليت محدود ساخته شد تا مستقيماً بر روي اين پروژه كار كند. مدير اين كارخانه هم كسي نبود جز پيتر استيونس .كسي كه به خوبي ماشين هاي سريع را مي شناخت اولين كار او تغيير اكس ۸۰ از يك ماشين كروزر به يك ماشين مسابقه اي بود كاري كه مورد حمايت همه جانبه شركت مادر قرار داشت. بالاخره پس از حدود يك سال تلاش سخت و جانفرسا اكس ۸۰ كه امروز با نام اكس پاور اس دي شناخته مي شود در ۲۲ اكتبر سال ۲۰۰۲ در معرض ديد عموم قرار گرفت تغييراتي كه در طول اين يك سال بر روي اكس۸۰ اعمال شد به قدري حرفه اي، موثر و زيبا بودند كه هيچ كس باور نمي كرد ام جي و در راس آن پيتر استيونس فقط در يك سال چنين تغييراتي را انجام داده باشد. اين بار علاوه بر بازديدكنندگان عادي، نويسندگان و منتقدان حرفه اي صنعت خودروسازي هم از اين خودرو بسيار تمجيد كردند اما كار به اين جا هم ختم نشد. در نمايشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۰۴ دومين نسل از اكس پاور با نام اكس پاور اس وي آر در معرض ديد عموم قرار گرفت. اين خودرو با مدل پيشين خود تفاوت هاي عمده اي داشت.
خودروي اس وي۳۲۰ اسب بخار خروجي داشت اما موتور هشت سيلندر V8 اس وي آر ۴۱۰ اسب بخار، اين تفاوت زياد در نيروي خروجي به مدل جديد تمام آلومينيم ۳۲ سوپاپه اس وي آر مربوط مي شود. علاوه بر اينها سرعت صفر تا ۶۰ مايل به زمان زير پنج ثانيه تقليل يافت و پيشينه سرعت به ۷/۱۷۴ مايل بر ساعت (۲۵۴ كيلومتر بر ساعت) افزايش يافت. گشتاور اين خودرو هم به ۳۰۲ پوند فوت (۴۱۰ نيوتون متر) در ۴۷۵۰ دور در دقيقه رسيد. سيستم ترمز اس وي آر از نوع ABS و ديسكي است. قرار است در سال حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ اس وي آر توليد شود كه همان طور كه گفته شد قيمت آن در حدود ۷۵ هزارپوند خواهد بود. راستي به نظر شما اگر طرح بيگوآ رو به ورشكستگي نبود، اكس پاور ساخته مي شد.
جواد نصرتي
عميد نمازي خواه