|
|
از بچگي عشق خودرو و كار بر روي سيستم هايش را داشته است. فرصت گفت و گو با آدمي كه رتبه ۶۶۰ كنكور رياضي در سال تحصيلي ۶۶ـ۶۵ شده و همزمان با هم در دو رشته دانشگاهي تحصيل كرده در پي طرح موضوع پرونده دست داد. اين جوان ۳۷ ساله حالا ۱۵ـ۱۰ سالي مي شود كه به تزيين و تقويت خودروهاي مختلف پرداخته است. مهندسي مكانيك خوانده و همزمان با تحصيل در دانشگاه تهران مهندسي الكترونيك از دانشگاه آزاد گرفته است تا بتواند بر تمام سيستم هاي خودرو مسلط باشد. گواهينامه هايي هم از ايران خودرو دارد. همه اين تخصص ها سبب شده تا به همراه ذوق او هر خودرويي به او سپرده مي شود شكل و شمايل ديگري بگيرد. او كه مدعي است ۱۶ سالگي كار تزيين خودرو را آغاز كرده تا همين پنج سال پيش در پاركينگ خانه اش فعاليت مي كرده و اينك چند سالي است كه فروشگاه دارد و به معروف ترين اسپورت كار خودروهاي شاسي بلند تبديل شده است. «فرزين » را در يك بعدازظهر گرم تابستاني در فروشگاهش ديديم و با او به گفت و گو نشستيم. او گفت كه با استفاده از تحصيلات دانشگاهي اش اجازه نمي دهد كار غيراستانداردي در تزيين و تفسير خودرو انجام گيرد، ضمن آن كه همه كار در آراستگي ظاهري خودرو هم خلاصه نمي شود. او حتي «ژيان» را هم در همان سال هاي نوجواني تزيين و تغيير داده است؛ چون دوره «طرح كاد» دبيرستانش را در مركز مجاز ب. ام.و گذرانده و بيشترين خودروهاي تزييني او در سال هاي نوجواني را اين خودرو تشكيل مي داده است. حالا چند سالي است كه خودروهاي توليدي داخل رنگ و روي ديگري گرفته است. اگر مي خواهيد بدانيد وقتي به سراغ يك اسپورت كار خودرو مي رويد چه اتفاقي در انتظار ماشين تان است و اولين سؤالي كه بپرسيد چه سؤالي است؟ گفت و گوي ما با اين جوان را كه با همه عشق ماشين ها سر و كار دارد بخوانيد.
شايد براي شروع بحث و اين كه بدانيم تغيير شكل ماشين چگونه انجام مي گيرد و دقيقاً كار شما چيست بد نباشد توضيحي از كارهايي بدهيد كه روي ماشين انجام مي گيرد.
قطعاتي كه عوض يا به خودرو اضافه مي شود شامل قطعات فني و تزييني است. كمك فنرها، رينگ و لاستيك، سيستم هاي ترمز و ايمني، سيستم چراغ هاي خودرو، سقف برقي (Sunroof)، فلاپ بندي، سيستم آكوستيك و صوتي، صندلي و محل استقرار سرنشين، فرمان، سردنده، ترمزدستي، اگزوز و گارد همه از جمله كارهايي است كه ما انجام مي دهيم.
بر چه اساسي شما دست به تغيير و تبديل اين وسايل مي زنيد و آيا با استاندارد خودرو و كاركرد آن مطابقت دارد؟
بله البته. من درس مكانيك و الكترونيك را با برنامه ريزي خواندم تا بتوانم بر كار خودرو مسلط باشم. ما سعي مي كنيم هر چه بر خودرو مي گذاريم استاندارد باشد. قطعه جديدي هم كه به بازار مي آوريم اول خودمان تست مي كنيم و بعد به مشتري پيشنهادش مي كنيم چون معتقدم كه در قبال
وسيله اي كه روي خودروي مشتريان وصل مي كنيم بايد متعهد باشيم. مسايل فني در كار تزيين برايمان ارجع است. مثلاً در بحث تبديل چراغ هاي خودرو فقط مسئله تزييني را نگاه نمي كنيم چون بحث نور يك فرمول فني دارد و بايد بر اساس متراژ معيني جلوي ديد راننده را روشن كند.
راجع به سيستم هايي كه گفتيد مثلاً فلاپ يا سيستم آكوستيك توضيح بدهيد. اين دو سيستم به چه دردي مي خورد و معمولاً به چه منظوري روي كار نصب مي شود.
فلاپ بندي به كاري گفته مي شود كه قطعاتي را به بندي خودرو مي افزاييم. اين كار بر روي گلگيرها و درها انجام مي گيرد و علاوه بر مسئله تزييني در صورت بروز تصادف موجب افزايش سطح ايمني خودرو مي شود.
درباره آكوستيك هم بحث مفصلي داريم. اين سيستم در واقع عايق حرارتي و صوتي است. بسياري از خودروهاي جديد ساخت داخل اين سيستم را ندارد، بسياري نمد زير كاپوت ندارد و بسياري هم كفپوش مناسبي ندارد. بودن اين سيستم كمك مي كند تا علاوه بر جلوگيري از ورود گرماي موتور به اتاق از ورود صدا به اتاق هم جلوگيري شود. البته برخي خودروها مثل مزدا، زانتيا و ماكسيما اين سيستم را دارند ولي خودروهاي شاسي بلند ندارند.
اگزوز را چگونه تغيير مي دهيد. مشتريان براي چه منظوري اگزوز را عوض مي كنند. براي تغيير صدا يا جنبه تزييني آن است؟
ببينيد اگزوز دو بخش دارد. سر اگزوز كه قابل رويت است كاملاً جنبه تزييني دارد ولي منبع اگزوز بحث كاملاً متفاوتي دارد و اصلاً به آن توجهي نمي شود. ما كار اگزوز را به صورت تعويض كامل يا تعويض منبع انجام مي دهيم به اين منظور كه چند ويژگي را به خودرو بيفزاييم. كار اگزوز در خودرو در درجه اول خنك كنندگي موتور است در واقع اگزوز كار خنك كردن سرسيلندر و موتور ماشين را بر عهده دارد و موجب افت دماي موتور مي شود.
از طرف ديگر اگر گاز ناشي از احتراق موتور به يكباره با هوا برخورد كند گازهاي غيرمجاز توليد مي كند بنابراين اگزوز سبب مي شود تا اين گاز مستقيم برخورد نكرده و باعث آلودگي هوا هم نشود.
بنابراين با اين دو مسئله اگزوز كاملاً به راندمان موتور مربوط بوده و بر آن تاثير مي گذارد بعد از همه اين كارها وظيفه صداگيري از موتور را برعهده دارد. درباره توليد صدا هم مدتهاست به سمتي مي رويم كه اگر وسيله اي روي خودرو نصب مي كنيم برخلاف قانون و مقررات نباشد زيرا علاوه بر دردسر مشتري براي خودمان و مشتري هاي ديگرمان هم موجب دردسر مي شود.
حالا كه از مسايل صدايي و صوتي خودرو صحبت كرديم راجع به سيستم هاي صوتي اي كه روي خودرو نصب مي كنيد هم توضيح بدهيد؛ يكي از بيشترين درگيري هاي جوانان و نقاط ضعف كار آنها با خودرو همين است.
نكته اي را برايتان روشن كنم. سيستم هاي صوتي هيچ ارتباطي به توليد صداي زياد ندارد. سيستم هايي كه روي خودرو نصب مي شود اين امكان را فراهم مي كند تا فرد بتواند در صدايي ملايم تمام فركانس هاي موجود در آن موسيقي را دريافت كرده و خوب و كامل موسيقي بشنود. اصلاً لازم نيست صداي موزيك بلند شود تا اين فركانس ها به گوش برسد بلكه با امكانات مختلف شرايطي فراهم مي شود تا فرد موزيك را خوب و كامل بشنود. اين اساس كار سيستم هاي صوتي بر روي خودرو است.
خب براي سرنشيناني كه حالا به گفته شما مي خواهند موسيقي خوب گوش كنند چه امكاناتي فراهم مي كنيد؟
در اين باره هم ما بر اساس ارگونومي ستون فقرات صندلي، فرمان، سردنده و ترمزدستي را تغيير مي دهيم اين بخش بيشتر متوجه مشتريان مسن تر ما مي شود كه مي خواهند رانندگي با خستگي كمتري داشته باشد.
مثلاً درباره فرمان اتومبيل بگويم كه اگر اين وسيله لاغر باشد و خوب در دست جا نگيرد موجب خستگي گردن و كمر در حين رانندگي مي شود. در برخي موارد از فرمان هاي چوب و چرم استفاده مي كنيم كه هم براي شرايط هواي گرم و هم براي شرايط هواي سرد ساخته شده و با آن اصلاً خستگي متوجه راننده نمي شود.
گارد چه؟ شما براي خودروها هم گارد مي گذاريد؟
بله ماشين هاي جديد جلوي قديمي ندارند. معمولاً گارد را براي ماشين هاي شاسي بلند درست مي كنيم. اين گارد علاوه بر شكل تزييني كه دارد بايد به گونه اي باشد كه كاركرد آن هم موجب ورود ضربه به افراد و اشياي بيروني نباشد و هم ضربه را به داخل بگيرد. گاردهايي كه ما براي خودروها نصب مي كنيم داخل آن فلز و لايه بيروني آن فوم است. همين سبب مي شود ضربه به شكل تدريجي هم به شي خارجي و هم به سرنشين وارد شود و عملاً كار ضربه گيري را هم انجام دهد.
حالا كه راجع به كارهاي روي خودرو توضيح داديد برويم سراغ يكسري سؤالاتي كه بيشتر به خودتان و ذوق شما مربوط مي شود. اولين خودرويي كه تزيين كرديد چه بود و در چه سالي؟
اولين خودرو... ب.ام.و بود چون من دوره طرح كاد دبيرستانم را در مركز مجاز ب.ام.و گذراندم و از همان موقع هم سعي ام اين بود كه بر خودرو و مكانيك آن مسلط شوم. البته ابايي ندارم كه بگويم من ژيان را هم تزيين كردم. آن موقع مثل الان اين همه خودروي متنوع صفر نبود. بيشترين خودروهايي كه قابليت تزيين داشتند پژو ۵۰۴، بي.ام.و ۲۰۰۲ و ۵۱۸ بودند.
حالا با اين همه تنوع خودروهاي صفر كه بعضاً مي گوييد يكسري لوازم و تجهيزات خودروهاي مدرن را هم ندارند با چه معياري خودروها را تزيين مي كنيد و تغيير مي دهيد؟
مشتري مراجعه مي كند يكسري پيشنهاد مي دهد و تقاضا مي كند. بعد ما آلبوم هايمان را بسته به نوع خودرو به او نشان مي دهيم. علاوه بر عكس ها و تصاوير، مشتري مي تواند پيشنهادهاي ما را روي دستگاه رايانه كوچك (لپ تاپ) ببيند و پس از تصميم گيري كار شروع مي شود.
پيشنهادهاي شما بر چه اساسي تقسيم بندي مي شود؟
هم آدم مراجعه كننده و خصوصيات اوست كه تعيين مي كند و بسته به ماشين مشتري هم وضع فرق مي كند. مثلاً آدم هاي ۲۰ ساله با ۳۰ ساله و ۵۰ ساله كاملاً متفاوتند.
اين آدم هاي ۲۰ ساله يا جوانان چه تقاضاهايي دارند؟
اول رينگ و لاستيك را مي خواهند تغيير بدهند و بعد مي خواهند فلاپ بندي كنيم يعني همان كارهايي كه سبب جلوه يافتن خودرو مي شود. بعد از اين دو سراغ سيستم صوتي را مي گيرند. اين دسته بعد از اين سه تقاضا سراغ مسايل فني مثل پلوس خلاص كن را مي گيرند.
پلوس خلاص كن ديگر چيست؟
وسيله اي است كه با نصب آن در شتاب و سرعت تاثير به سزايي ايجاد مي شود و مصرف بنزين هم كاهش پيدا مي كند. «رونيز» از جمله ماشين هايي است كه نيازمند چنين تغييري است. خلاصه اين كه ۹۰ـ۸۰ درصد جوان ها به مسايل فني توجه نمي كنند و بيشتر به دنبال كارهايي هستند كه بتوانند با آن خودنمايي كنند.
رده هاي سني ديگر چه توقعاتي از تزيين خودرو دارند؟
۳۵ـ۳۰ ساله ها كمي فني تر نگاه مي كنند و
۵۵ـ۵۰ ساله ها كارشان را جلو مي برند يعني هم به تزييني فكر مي كنند و هم فني. اما افراد مسن تر كاملاً متفاوت عمل مي كنند.
رينگ و لاستيك را آخر مي پرسند و ضبط و پخش را اصلاً سؤال نمي كنند. به عبارت ديگر اول مسايل فني را جويا مي شوند. دزدگير و مسايل فني براي اين رده سني حرف اول است.
شما براي خودروهاي شاسي بلند مثل رونيز، پاترول، سرانزا، موسو و... چه كارهايي انجام مي دهيد؟
كمك فنرها چون خيلي تاثير مي گذارند و در مسافرت هاي طولاني به شدت موجب خستگي راننده مي شوند پلوس خلاص كن، گارد جلو و عقب، پرژكتور، بادگير لب شيشه، دزدگير، سيتم صوتي
ـ چون سيستم هاي اين خودروها معمولاً ضعيف است ـ و روكش روي صندلي.
با شاسي كوتاه ها چه مي كنيد. پژو ۲۰۶ و ۴۰۵، زانتيا. مزدا، ماكسيما و...؟
اين خودروها اندكي با هم فرق مي كنند. پژو ۲۰۶ حتماً كمك ها و چراغ هايش را عوض مي كنيم، دزدگير، رينگ و لاستيك، بادگير شيشه، كف پايي، سراگزوز و سقف برقي.
اين سقف برقي جنبه تزييني دارد يا از نظر فني هم به ماشين كمك مي كند.
هردو. البته از نظر فني كاركرد مهمي دارد. تصور همه برخلاف اين است ولي سقف برقي به سيستم تهويه خودرو (ايركانديشن) كمك مي كند و به همين دليل در مصرف بنزين هم تاثير مي گذارد.
اگر اول از سقف برقي استفاده شود به دليل آن كه كولر از هواي داخل خودرو براي تهويه استفاده مي كند بدين ترتيب زحمت كمتري براي خنك كردن مي كشد و به اين شكل بنزين كمتري هم مصرف مي شود. اين نكته هم فلسفه اي دارد چون هواي گرم در بالا قرار مي گيرد با استفاده از سقف برقي هواي گرم به سرعت از خودرو خارج مي شود و هواي خنك تري جاي آن را مي گيرد.
حالا با اين همه برنامه براي خودرو در چه ماههايي بازار گرم است و در چه ماههايي بازار كساد مي شود؟
مسايل مختلفي بر اين كار تاثير مي گذارد. ماههاي محرم، صفر و رمضان از يك سو و ماههاي شهريور ، فروردين و ارديبهشت ماه از سوي ديگر با ركود در بازار مواجهيم.
اما هرگاه تحويل خودرو از كارخانه به تعويق مي افتد، مسايل اقتصادي بر بازار تاثير مي گذارد، تحويل كالاهاي موردنياز ما در بازار كاهش مي يابد يا نيروي انتظامي به خودروهاي تزيين شده بيشتر توجه مي كند اين بازار هم تحت تاثير قرار مي گيرد.
تا حالا شده است كه يك خودرويي را بخريد و براي فروش روي آن وسايل و تجهيزاتي نصب كنيد؟
نه. چون ذوقم برايم خيلي مهم است. پول در درجه هاي بعدي قرار دارد. ماشين را براي خودم درست مي كنم تا از آن لذت ببرم.
معمولاً هر ماشيني چقدر هزينه برمي دارد تا به شكل تزيين شده درآيد؟
با دو تا سه ميليون تومان مي شود يك كار خوب درآورد. اين قيمت و هزينه به كارگيري وسايل درجه يك است.
تا به حال شده است ماشين هايي را كه درست كرده اي ببيني؟ چه احساسي داشتي؟
خب چون اين كار را نمي كنم مگر آن كه مرا ارضا كند بنابراين وقتي ماشيني را جمع مي كنم واقعاً از اين كار لذت مي برم و گاهي اوقات كه در محل هايي كه جوانان مي آيند ماشين ها را مي بينيم خوشحال مي شوم.
يك سؤال خصوصي! شما با همسرتان چطور آشنا شديد. منظورم اين است كه با خودرو تزيين شده و يا يك ماشين اسپورت اين آشنايي سرنگرفت؟
نه؛ جالب است كه آشنايي من و همسرم اصلاً ربطي به اسپورت كردن خودرو يا ماشين نداشت.