جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۵
index
پاسخ شركت مخابرات ايران به مطلب «اظهارنظر عجيب شركت ديتا»
موتورهاي جست و جو: not found «AFTABEH-LAGAN»
شركت مخابرات ايران به دنبال انتشار مطلب «اظهار نظر عجيب شركت ديتا» در تاريخ ۸۳‎/۵‎/۲۳ پاسخي را ارسال كرده است كه از نظرتان مي گذرد.
ضمن تشكر از توجه اين شركت لازم به يادآوري مي دانيم كه همشهري جمعه در هفته هاي آتي اظهارنظر كارشناسان اين حوزه را در مورد ظرفيت ها و نيازهاي اينترنت كشور در قالب گزا رش و يادداشت منتشر خواهد كرد.

انتخاب تيتر مناسب يكي از مهم ترين شگردهاي مطبوعات است كه مخاطب را تا سرحد امكان مجذوب كرده و بعضي اوقات نيز او را به تفكر وامي دارد و برخي از مواقع نيز بي تفاوتي او را به همراه خواهد داشت. به هرحال انتخاب عنوان موردنظر يعني «آفتابه لگن هفت دست» در عين حال كه برگرفته از يك ضرب المثل قديمي فارسي است ولي متاسفانه هيچ گونه جايگاهي در سيطره جهان ارتباطات و اينترنت ندارد. شايد بهتر بود نگارنده محترم در انتخاب عنوان بيشتر دقت مي كرد. به نظر مي رسد اگر آفتابه لگني هم هست به دليل همت و تلاش همكاران صديق و سخت كوش شركت مخابرات ايران مي باشد و لاغير؛ كه متاسفانه هميشه هم از ديد منتقدان ناديده گرفته مي شود و هم اغلب از ديد مسئولان. به هرحال عين جوابيه شركت ارتباطات ديتا به تفضيل در زير آمده است:
۱ـ مطالب عنوان شده توسط معاون توسعه و مديريت شبكه ديتا ادعا نيست، بلكه اطلاعاتي است برمبناي نتايج ترافيك سنجي و بررسي وضعيت كليه خطوط شبكه ديتا توسط تجهيزات و سيستم هاي پايش (مانيتورينگ) شبكه با اين وصف، چيزي كه بايد عجيب به نظر برسد، بيانات فاقد هرگونه اطلاعات بر مبناي مستندات علمي و فني است. منتقد نيز كه ظاهراً نه سرويس ها را در حكم «شام و ناهار» مطلوب مي داند و نه بستر و زيرساخت مخابراتي را به عنوان «آفتابه لگن» مناسبي قبول دارد، بهتر بود به جاي عبارات شعارگونه و روزنامه پسند «آفتاب لگن هفت دست» عنوان مناسب تري براي نقد خود برمي گزيد.
۲ـ برآورد ترافيك لازم كشور براساس مفروضات و براي زمان و شرايط خاص محاسبه مي گردد و دقت آن وابسته به دقت مفروضات و دقت محاسبات است. در صورتي كه برآورد در تعارض با مشاهدات باشد، بايد دقت برآورد مورد ترديد قرار گيرد نه مشاهدات. استناد نويسنده به يك پايان نامه كارشناسي است كه در دي ماه ۸۲ منتشر گرديده و خود داراي مستندات كارشناسي نيست.
۳ـ شركت ديتا مسئول ايجاد «بستر» ارتباطي لازم براي رشد و توسعه و كاربردهاي ديتاست و خود اين كاربردها توسط بخش هاي ديگر توسعه مي يابد. مثال عنوان شده (تجارت الكترونيك) موردي است كه پيشبرد آن به وزارتخانه ديگري محول شده است؛ بنابراين با توجه به اين نكته كه به اعتراف خود نويسنده اكثر سرويس هاي الكترونيكي جديد هنوز به بهره برداري نرسيده اند، منطقي است كه باز تاكيد كنيم كه ظرفيت پنهاني باند «فعلي» كمتر از نيازهاي «فعلي» نيست و قطعاً در آينده متناسب با افزايش تقاضا، در پهناي باند و زيرساخت نيز افزايش و توسعه خواهيم داشت.
۴- جهت تحقق هدف تبديل ايران به هاب منطقه اي كه در پيش نويس برنامه چهارم توسعه لحاظ گرديده است، بسترهاي فيبرنوري پرسرعت لازم است. در اين خصوص لازم به ذكر است كه علي رغم عدم شروع برنامه پنج ساله چهارم و اين كه هنوز برنامه ذكر شده به تصويب مجلس نرسيده است، اقدامات لازم در حال انجام است و قبلاً نيز به اطلاع رسيده است. درباره پهناي باند متناسب با يك هاب منطقه اي نيز نگراني چنداني وجود ندارد و كشورهاي منطقه نيز در اين خصوص با ارسال پيشنهاد براي ارايه خطوط باند پهن بين المللي به ايران اعلام آمادگي كرده اند.
۵- اما در پاسخ مطلب عنوان شده درباره نامتقارن بودن پهناي باند، ذكر اين نكته كافي است كه در ظرفيت سازي صورت گرفته و نيز طرح هاي آتي شركت ديتا، برقراري ارتباطات با استفاده از فيبرنوري مد نظر قرار گرفته كه ارتباط آن متقارن است. مورد اشاره شده مربوط به ارتباط ماهواره اي است كه نامتقارن بوده، صرفاً به عنوان پشتيبان (Back Up) فيبرهاي نوري متقارن داير شده است. علاوه بر آن ICPها كه در كنار ديتا و مستقل از آن فعاليت مي كنند، ماهواره اي و در نتيجه نامتقارنند. در ارتباطات ماهواره اي با توجه به ماهيت آن متناسب با برآورد نياز موجود، ظرفيت ايجاد مي گردد و براساس مشاهدات و اطلاعات وضعيت موجود شبكه ديتا، ظرفيت ايجاد شده قابل توجيه است. گذشته از همه اينها، علي رغم متقارن بودن سرويس ارايه شده از طرف ديتا، نتايج حاصل از بررسي ترافيك نشان مي دهد كه عملاً استفاده از پهناي باند در كشور هنوز هم كاملاً نامتقارن است. بديهي است نيازهاي آتي با استفاده از ارتباطات فيبرنوري جديد كه در برنامه در نظر گرفته شده است، پوشش داده خواهد شد.
۶- مبناي استدلال نويسنده در ضعيف و بيمار توصيف كردن خطوط فيبرنوري كشور و نازل دانستن كيفيت مواد مصرفي آن روشن نيست و شركت هاي Flag و EMIX كه منتقد از آنها نام برده، تامين كننده خطوط ارتباطي ديگر كشورهاي منطقه نيز هستند و با توجه به اين كه به عنوان مثال كشور امارات متحده عربي به عنوان يك هاب موفق منطقه اي با اين شركت ها به عنوان تامين كننده خطوطش هيچ مشكلي درباره كيفيت ندارد، بايد به دنبال مستندات گفته هاي منتقد گشت. اصولاً مشخص نيست قطع شدن فيبرنوري در اثر عدم دقت در حفاري هاي صورت گرفته، چگونه مبنايي براي عنوان اين مطلب گرديده است. علاوه بر اين، معلوم نيست مطالب فوق چگونه پايه اي براي نقد مطالب عنوان شده توسط معاون توسعه و مديريت شبكه ديتا قرار گرفته در حالي كه شركت ديتا استفاده كننده از خطوط فيبرنوري كشور است نه ايجاد كننده آن.
۷- شركت ديتا ارايه كننده خدمات به مشتركين انتهايي (عامه مردم) نيست و اين كار توسط ISPها صورت مي گيرد. در صورتي كه يك ISP با اتصال همزمان مشتركين به ميزان بيش از ظرفيت خود، خدمات ارايه كند يا در ارايه خدمات نكات طراحي ترافيك را در نظر نگيرد، خود بايد پاسخگوي نارضايتي مشتركين باشد.
۸- فناوري Cache و Mirroring و نظاير آنها از فناوري هاي روز دنيا است و در كشورهاي پيشرفته هم استفاده مي شود و هيچ ارتباطي با قطع ارتباط آنلاين ندارد و نيكوست كه منتقد عزيز از اين نكته ساده و بديهي آگاه باشد كه محتويات Cache شده با اعلان به روزرساني از طرف خود سايت هاي Cache شده به روز مي شوند و بنابراين تنها تاثير Cache بالا بردن سرعت دسترسي مشتركين است.
شركت ديتا با توجه به همان رشد تصاعدي كه منتقد معترف به آن است، به روز بودن خود را مد نظر داشته و متناسب با شرايط روز ساختار خود را نوسازي كرده است و واحدهاي مرتبط با بحث IT مجتمع شده و يك معاونت را با همين نام به وجود آورده كه اين خود آگاهي مسئولان و مديران شركت را از شرايط روز روشن مي سازد.

يادداشت
تكفا از طرح هاي ملي حمايت نمي كند
علي مولوي
ايسنا- بودجه ۱۰۰ ميليارد توماني كه تكفا براي طراحي سايت هاي دولتي هزينه كرده تا چه اندازه موثر بوده است؟
طرح ايجاد Data center را حدود يك سال ونيم قبل به تكفا ارايه دادم ولي بعد از گذشت چند ماه آن را رد كردند، سايتي در تكفا وجود دارد كه ايده ها و نظرات را دريافت مي كند و اقدام به ثبت اين طرح با شماره  ۱۱۰۲۱۶ در سايت مربوط به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي كند.
عالي ترين مرجع IT كشور ضرورت وجود اين طرح را به سادگي رد مي كند و از طرف ديگر از طرح هايي حمايت مي كند كه واقعاً نياز ملي نيستند و حتي زحمت اين را به خود نمي دهند كه لااقل از اين ايده جديد حمايت معنوي كنند و حالا بعد از گذشت يك سال و نيم خود به ضرورت وجود چنين مركزي پي برده اند.
از يك طرف نيز جاي اميدواري وجود دارد كه يك مركزي مثل حوزه علميه قم كه فعاليت تخصصي اش اينترنت نيست به ضرورت وجود چنين مركزي پي برده و اقدام به ايجاد اين مركز مي كند.
زماني مي توان به اهداف مورد نظر در فناوري اطلاعات دست  يافت كه زير ساخت ها را در نظر گرفته و نيازهايي كه در اين زمينه بايد برآورده شود را بررسي كنيم تا بتوانيم اين امكانات را در اختيار مردم قرار دهيم.
آيا سايت  دولتي اي را مي شناسيد كه خدمتي را به مردم ارايه دهد كه از مراجعه حضوري مردم به اداره جلوگيري كرده باشد و آيا به راستي به جز صرف هزينه هاي گزاف هيچ اتفاق ديگري رخ داده است؟
در حال حاضر بيش از هزار سايت دولتي داريم كه از طريق سرويس دهنده هاي خارجي سرويس دهي مي شوند، در صورتي كه به راحتي مي توانستيم با راه اندازي چنين مراكزي علاوه بر ايجاد اشتغال هزينه ها را هم كاهش دهيم، كه متاسفانه هيچ كدام از اين مسايل محقق نشد و اين هزينه ها عملاً به جيب شركت هاي خارجي مي رود.
چرا طرح هايي كه كشور به وسيله آن مي تواند درآمدزايي داشته باشد مورد بي اعتنايي قرار مي گيرد و در مقابل از طرح هاي خيلي ساده كه شايد خود به عنوان يك محصول تجاري درآمدزا بوده و نيازي به حمايت ندارند حمايت مي شود. اميد است نهادهاي نظارتي، همچنين مجلس شوراي اسلامي نسبت به چگونگي هزينه هاي طرح تكفا بررسي بيشتري كنند و از مفيد بودن سرمايه گذاري هاي انجام شده اطمينان حاصل كنند.

گزارش
نوار راهبري در بلاگر
وبلاگ ها بيش از پيش گوگلي مي شوند
005916.jpg
بلاگر كم كم دارد نشانه هاي پشتيباني گوگل از خود را آشكار مي سازد. به تدريج مي توان آثار حمايت از گوگل را در اضافه شدن امكانات بلاگر و قوي تر شدنش مشاهده كرد. مدت هاست كه ديگر بلاگر دچار مشكلات سرور نيست. اينترفيس اش را بسيار بهينه كرده و كم كم دارد به يك سيستم مديريت محتواي بسيار قوي و با امكانات مناسب تبديل مي شود. بلاگر در آستانه تولد پنج سالگي اش بسيار فعال تر از گذشته شده است و كم كم عادت مي كنيم كه هر ماه چشمه جديدي از كارهايش را ببينيم.
بلاگر اخيراً چند امكان كوچك، اما كاربردي را به خود افزوده است كه نوار راهنماي آن را شرح مي دهم.
بلوك تبليغاتي بالاي بلاگر يكي از قسمت هايي در وبلاگ هاي بلاگ اسپاتي بود كه تبليغات متني گوگل را نمايش مي داد و صفحه را بسيار زشت مي كرد. بسياري از بلاگرها با گذاشتن كدي ساده آن را از صفحه خود بر مي داشتند. اما به تازگي بلاگر خودش اقدام به حذف آن كرده و به جايش يك نوار راهنما گنجانده است كه در بالاي صفحه قرار مي گيرد و در عين مفيد بودن، عرض كمي را اشغال مي كند.
005913.jpg

در اين نوار راهنما چند بخش گنجانده شده است كه احتمال مي دهيم به تدريج به ابزار آن افزوده شود. بخش هاي اين نوار راهنما عبارتند از:
Blogger : كه شما را مستقيماً به سايت بلاگر مي برد.
Search : قابليت جست وجو با استفاده از موتور جست وجوي گوگل.
BlogThis : يك ميانبر كوتاه و يكي از امكاناتي كه بلاگر مدت هاست در دل خود دارد در اين نوار گنجانده شده است. امكاني كه شما را قادر مي سازد تا بخشي از صفحه مورد مطالعه را مستقيماً در وبلاگ خود پست كنيد.
Get Your Own Blog : لينكي ديگر به سايت بلاگر اگر كه مي خواهيد يك وبلاگ بسازيد.
NextBlog : شما را به صورت اتفاقي به يكي از وبلاگ هايي كه اخيراً به روز شده است، مي برد.
با اضافه شدن اين قسمت، در كنترل  پنل  بلاگر هم قسمتي براي انتخاب رنگ اين نوار پيش بيني شده است كه در حال حاضر چهار رنگ پيش فرض را به شما پيشنهاد مي دهد.
پس از انجام اين مراحل بايد وبلاگ خود را دوباره سازي (Republish) كنيد. در صورتي كه اين نوار روي گرافيك بالاي وبلاگ شما افتاده و قسمتي از آن را پوشانده است، مي توانيد با اضافه كردن خطوط زير به table اصلي وبلاگ خود آن را بالاتر از گرافيك بالاي وبلاگتان قرار دهيد.
style=سmargin-top:40pxز
با اين وضع بلاگر ترجيح داده است طبق سياست هاي گوگل از تبليغات در بالاي وبلاگ صرفه جويي كند ولي با گنجاندن يك كادر جست وجوي گوگل در نوار راهنماي خود كاربران و بازديدكنندگان وبلاگ ها را (كه براي مثال در ماه جولاي ۴/۴ ميليون نفر بازديدكننده يكتا يا unique بودند) به سمت موتور جست وجوي خود هدايت كند. با توجه به اين كه نتيجه جست وجو در صفحه گوگل نمايش داده مي شود، بازديدكنندگان گوگل به مراتب بيشتر شده و در نتيجه تبليغات متني كنار صفحات جست وجو شانس بيشتري براي نمايش پيدا مي كنند. گوگل در تعداد تبليغات كنار صفحه اصلي خود دچار مشكل
005919.jpg
نيست، در حالي كه در نمايش تبليغات در بالاي وبلاگ ها حداكثر دو تبليغ قابل نمايش بودند. اين دليل واضحي  است براي آن كه درك كنيم گوگل هيچ كاري را بي علت انجام نمي دهد و صرفنظر كردن از تبليغات بالاي وبلاگ ها به معني هدايت تعداد زيادي از بازديدكنندگان به سمت سايت اصلي خود است.
در عين حال وبلاگ ها مي توانند در صورت تمايل تبليغاتي را در وبلاگ هايشان نمايش دهند و در ازاي اين نمايش پول دريافت كنند. اين يعني مطالب بيشتر، بازديدكننده بيشتر و در نهايت درآمد!

بررسي و تحليل بازي اسپايدرمن ۲
مرد عنكبوتي باز مي گردد
005907.jpg
همان طور كه مطلع هستيد نسخه جديد بازي Spider Man مدتي است به بازار آمده، داستان بازي همانند نسخه قبل در حول شخصيتي به نام پيتر پاركر مي گذرد و او در اين نسخه به مبارزه با دشمنان اصلي و قدرتمندي همچون Rhino ، Puma و Mysterio كه همگي آنها توسط فردي با افكار پليد به نام Dr. Octopus كنترل مي شوند، مي گذرد. البته ما در كنار مبارزه با اين دشمنان اصلي خود با انسان هاي معمولي كه در خدمت Dr. Octopus هستند نيز وارد مبارزه خواهيم شد و در پايان هر مرحله نيز به مبارزه با دشمنان اصلي خود خواهيم پرداخت.
البته داستان بازي به هيچ وجه پيگير داستان اصلي فيلم نيست و خيلي كم از خط داستاني فيلم تاثير گرفته است. در كنترل هاي بازي تغييرات زيادي ايجاد نشده و در اين نسخه نيز همانند نسخه قبل براي راه رفتن و حركت كردن از كيبورد و براي استفاده كردن از ويژگي هاي Spider Man همانند مشت و لگد زدن از كليد هاي ماوس استفاده مي شود. البته كساني كه علاقه اي به استفاده از ماوس ندارند مي توانند تمام حركات ويژه Spider Man را با كيبورد انجام دهند.
اگر به ياد داشته باشيد در نسخه قبل شما مي توانستيد به تك تك نقاط شهر نيويورك برويد و هيچ محدوديتي در بازي وجود نداشت و همين مسئله يكي از ويژگي هاي بسيار جالب بازي به شمار مي رفت اما متأسفانه در اين نسخه شما داراي محدوديت هستيد و قادر به رفتن به مكان هاي دلخواه نيستيد.
بهتر است كمي هم در مورد ويژگي هاي اصلي Spider Man صحبت كنيم. ويژگي Zip براي پرت كردن تار خود به مكاني و كشيدن خود به آن مكان كاربرد دارد و بدين ترتيب ديگر نيازي به بالا رفتن از ديوارها نيست و با پرتاب تار خود به مكان مورد نظر به راحتي به آن جا دسترسي پيدا خواهيد كرد. با استفاده از ويژگي Web شما مي توانيد دشمن خود را در تار ايجاد شده حبس كنيد و بدين ترتيب براي مدت زمان معيني از حركت او خودداري كنيد. با كمك گيري از ويژگي Pull نيز مي توانيد سلاح دشمنان را در اختيار بگيريد و يا آن كه بعضي از اشياي اطراف را به حركت درآوريد.
در همان آغاز بازي شما وارد يك مرحله آموزشي مي شويد كه نحوه عملكرد شما در بازي را آموزش مي دهد. بهتر است به اين نكته نيز اشاره كنم كه شما در اين بازي با محدوديت حركتي بسيار زيادي مواجه هستيد و حتي نمي توانيد از روي يك لامپ به طول سه سانتي متر در سقف عبور كنيد!
يكي از ويژگي هاي جالبي كه در اين نسخه افزوده شده است حس ششم Spider Man است. بدين ترتيب كه او چند ثانيه قبل از وقوع اتفاقات ناگوار متوجه آنها مي شود كه در اين بخش بازي متوقف شده و شما با فشردن دكمه مربوطه حمله خود را آغاز خواهيد كرد. متاسفانه اين ويژگي طي بازي به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است. در پايان هر مرحله نيز بايد به مبارزه با Boss كه از قدرت بسيار بالايي نسبت به ساير دشمنان شما طي يك مرحله برخوردار است، بپردازيد. البته قبل از مبارزه با Boss قسمتي كه به شما نحوه مبارزه با او و نابود كردنش را آموزش مي دهد مشاهده خواهيد كرد كه اين مسئله تا حد بسيار زيادي كار شما را طي مرحله آسان خواهد كرد.
لازم به ذكر است در بازي با مأموريت هايي از قبيل خنثي كردن بمب نيز برخورد خواهيد داشت كه براي خنثي كردن هر كدام از بمب ها با معماهاي كوچك و نه چندان سختي نيز مواجه مي شويد. هوش مصنوعي بازي در سطح بسيار پايين و ضعيفي قرار دارد؛ به عنوان مثال دشمنان شما طي مرحله با وجود اين كه شما را مي بينند اما به شما شليك نمي كنند. هرچند اگر از لحاظ تعداد زياد نيز باشند ولي هيچ حركت خاصي انجام نمي دهند و كوچكترين كاري كه باعث آزردگي شما در به پايان رساندن مرحله بكند انجام نمي دهند. شخصيت Boss نيز كه با او در پايان هر مرحله برخورد مي كنيد بسيار احمق است و به طور مداوم به انجام يك نوع حمله ادامه مي دهد. با توجه به اين كه هوش مصنوعي در سطح بسيار ضعيفي قرار دارد هيجان بازي نيز كاهش يافته و در سطح نه چندان خوبي قرار گرفته است.
لازم به ذكر است براي اين كه بتوانيد اين بازي بسيار كوتاه را به صورت صد درصد به پايان برسانيد بايد خارج از ادامه دادن داستان بازي و ماموريت هاي مرتبط با آن به انجام ماموريت هاي مختلف در نقشه بپردازيد. اكثر اين ماموريت ها شامل جمع آوري كردن مجسمه هاي كوچك مرد عنكبوتي است كه جمع آوري تك تك آنها كمي سخت است. كنترل هاي بازي و مشكلات موجود در آن را مي توان عمده ترين نقص بازي SpiderMan2 دانست. صدا و موزيك ها نيز دست كمي از ساير بخش هاي بازي ندارند و در سطح نه چندان خوبي ارايه شده اند. يكي از مشكلات عمده اين بخش در صداگذاري شخصيت هاي آن است.
به عنوان مثال صداگذاري شخصيتTobey
Maguire بسيار بي روح و ضعيف است و يا در طول بازي دشمنان به طور مداوم از لغات و كلمه هاي تكراري استفاده مي كنند. گرافيك بازي نيز فاقد كيفيت مناسب و قابل  قبول است. هرچند كه طراحي كاراكترها و اشياي اطراف از پيشرفت قابل ملاحظه اي نسبت به نسخه قبل برخوردار است اما به هيچ وجه قابل مقايسه با بازي هاي روز دنيا نيست. گرافيك محيط اطراف نيز يكي ديگر از ضعف هاي عمده بازي به شمار مي رود كه در آن كوچكترين دقتي به خرج داده نشده است.

ويندوز جديد تحول بنيادين ندارد
لانگ هورن روي ديگر سكه XP
005910.jpg
مايكروسافت در حال كاهش برخي از امكانات نرم افزارلانگ هورن خود بوده تا بتواند طبق قول خود، نسخه بتا را در سال بعد و نسخه نهايي را در سال ۲۰۰۶ ارايه كند.
بنا برگزارش سايت خبري سيستم گروپز، مايكروسافت روز جمعه، به طور رسمي اعلام كرده است كه تغييراتي را در برنامه آينده  خود براي نسخه اي از لانگ هورن كامپيوترهاي شخصي ايجاد خواهد كرد.
در حالي كه برخي از برنامه سازان و مشتريان كه تصور مي كرده اند براي استفاده از امكانات لانگ هورن بايد برنامه هاي خود را بازنويسي كنند، اكنون از تغييرات ايجاد شده در لانگ هورن راضي و خشنود به نظر مي رسند، اما عده اي ديگر كه به امكانات جديد لانگ هورن مانند نسل بعدي سيستم پرونده ويندوز (Windows File System) متكي بوده اند، هم اكنون دچار نگراني شده اند.
تكنولوژي سيستم پرونده ويندوز (WinFS) كه به منظور ساده سازي ذخاير و بازاريابي اطلاعات تنظيم شده بود، طبق گفته  مقامات رسمي مايكروسافت، همراه با نسخه نهايي براي clientهاي لانگ هورن ارايه نخواهد شد. همچنين، براساس اعلاميه قبلي مايكروسافت،WinFS در نسخه سرور لانگ هورن كه در سال ۲۰۰۷ عرضه مي شود، ارايه نخواهد شد.
سرانجام لانگ هورن
لانگ هورن بيش از آن كه محصولي انقلابي باشد، محصول متحول شده پيشين مايكروسافت است.
يكي از برنامه نويسان كه ارتباط نزديكي با مايكروسافت دارد و درخواست كرده كه نام وي فاش نشود، اعلام كرده است كه لانگ هورن ديگر محصولي كاملاً جديد نخواهد بود، بلكه بيشتر شبيه يك XP بوده كه قابليت هاي جديد و خوبي به آن افزوده شده است.
همان گونه كه در پاييز سال ۲۰۰۳ در كنفرانس توسعه دهندگان حرفه اي مايكروسافت اعلام شده بود، قرار بر اين بوده است كه لانگ هورن چهار ركن اصلي را در بر گيرد: سيستم پرونده ويندوز، (WinFS) زير سيستم رابط كاربر، Avalonزير سيستم ارتباطات Indigo و زيرساخت ها (Fundamentals) كه شاملAPIهايي است كه براي مديريت هسته مركزي و ديگر وظايف اصلي ساخته مي شود و همچنين مديريت درايورها، نصب و راه اندازي برنامه هاي كاربردي، مديريت حقوق دسترسي ديجيتال و ساير وظايف اصلي را در بر دارد.
اين اركان براي اتصال به يكديگر در يك مدل برنامه سازي، طراحي شده اند كه جايگزين Win32 شده و با نام WinFX شناخته مي شوند. مايكروسافت، نسخه پيش از آلفا را در اختيار مجمع برنامه نويسان حرفه اي مايكروسافت قرار داده كه بخش هاي اصلي اين زيرسيستم ها را به همراه دارد. نسخه آلفا پاييز امسال منتشر خواهد شد.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |