جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۵
index
يادداشت
بوروكراسي حق را مي كشد
سينا قنبرپور
اگر خواستيد كسي را نفرين كنيد چنين بگوييد؛ «خداوند روزي ات را به ادارات دولتي بيندازد!»
باور كنيد قصد تلخ كردن ايام به كامتان را ندارم ولي اين نفرين را در پي يك تجربه شخصي در شهر تهران ياد گرفتم زيرا در جايگاه يك شاكي آن هم در توسل به قانون و مجريان آن سه روز تمام از كار و زندگي عقب افتادم و در كنار اين همه فشار، اعصابم هم تعادل خودش را از دست داد.
ماجراي اين نفرين از لحظه اي آغاز شد كه يك موتورسوار از خدا بي خبر كه خيلي اتفاقي نه گواهينامه داشت و نه كارت و بيمه نامه موتور از فرعي وارد خيابان اصلي شد و با سرعت هر چه تمام تر به خودرو ما كوبيد. از خوش شانسي موتورسوار و از بدشانسي ما به دليل كروكي بودن خودرو ما ضربه به همراه من اصابت كرد و بعد از نقش بر زمين شدن موتور جز خرابي موتورسيكلت هيچ جراحتي حتي پارگي لباس براي راكب موتورسوار روي نداد.
در اين ميان همراه من به شدت از ناحيه لگن ضرب ديده بود و قدرت تكان خوردن نداشت. راكب موتور هم در اين آشوب بازار مرتب در گوش من مي خواند كه بيا به پليس زنگ نزنيم و خودمان مسئله را حل كنيم.
ما هم كه از قضا خبرنگار حوادث بوديم و تجارب تلخي از همين تصادفات كوچك در ذهن آرشيو كرده بوديم جو ماجرا گرفتمان و پايمان را در يك كفش كرده و گفتيم بايد پليس بيايد و بر اساس كروكي صحنه ماجرا را دنبال كنيم.
از ساعت دو بعدازظهر روز يك شنبه اول شهريور تا ۲ و ۴۰ دقيقه كه يك گشت كلانتري ۱۰۴ از محل مي گذشت و پس از خواهش و التماس ما در محل ايستاد و ناظر ماجرا شد حداقل چهاربار با پليس ۱۱۰ تماس گرفتيم. آخرسر ساعت سه بعدازظهر اورژانس آمد و همراه مرا سوار كرد تا به بيمارستان ببرد.
از اين جا به بعد ماجرا مثل بازي هاي كامپيوتري شد كه براي رسيدن به حق مسلم خود بايد پيچ و خم هاي مختلفي را پشت بگذاري تا مبادا «Game Over» بشوي و...
به دستور افسر گشت كلانتري ۱۰۴ ماشين را تحويل دادم و همراه مصدوم كه همسرم بود راهي بيمارستان شدم. افسر گشت هم نگفت كه خودرو را توقيف مي كند بلكه گفت بيا كلانتري ماشينت را تحويل بگير.
بالاخره ساعت هشت شب اول شهريور ماه در حالي كه ديگر از حرف هاي موتورسوار براي جلب رضايت خسته شده بوديم راهي كلانتري عباس آباد شديم و به نشانه حسن نيت به دليل مرخص كردن پزشكان ما هم رضايت داديم كه آقاي موتورسوار متخلف شب كلانتري نخوابد. وقتي سراغ ماشينمان را گرفتيم تازه فهميديم كه اول بازي گول خورده بوديم چون اين چرخه معيوب منتظرمان بوده است.
آن جا فهميديم كه حدود ساعت ۳۰/۴ بعدازظهر يعني حدود دو ساعت بعد از حادثه ماموران راهنمايي آمده و كروكي كشيده اند. موتورسوار هم مقصر شناخته شده است اما هرچه به افسرنگهبان مي گفتيم «بابا ما شاكي هستيم و ديگر چرا ما بايد عذاب بكشيم. هم ماشينمان خراب شده، هم مصدوم داديم هم حالا بايد درد بي ماشيني تو اين شهر پرهزينه را بكشيم.»
خلاصه افسرنگهبان با تاكيد گفت كه اين مشكل قانون است و تا مقام قضايي دستور ندهد نمي توانيد از خودرو استفاده كنيد. با اين وضع پذيرفتيم. حالا دردسر رفتن به يك دادسرا به عنوان طرفين دعوا و نه يك خبرنگار را به خوبي مي دانستم ولي چه كنم كه خودم كرده بود. توسل به راهكار قانوني يعني همين دردسرها و كاغذبازي ها!
بالاخره روز دوم شهريور از چند ساعت حضور در دادسراي خارك نتيجه اي نگرفتيم. يك روز سخت را در پي نبود ماشين گذرانديم. شايد توفيق اجباري بود كه برايمان دوباره يادآوري شود در شهري زندگي مي كنيم كه وسايل حمل و نقل عمومي پردردسرترين راه تردد در شهر محسوب مي شوند و هنوز مقامات مسئول نتوانسته اند اين جاذبه را براي وسايل حمل و نقل عمومي ايجاد كنند تا بدون ماشين هم بشود در تهران راحت زندگي كرد.
بالاخره پس از دو روز بي ماشيني روز سه شهريور ماه از ساعت ۳۰/۹ دقيقه پشت در شعبه دو دادياري دادسراي خارك در نبود داديار منتظر مانديم تا فقط يك برگه بگيريم. برگه آزادسازي خودرو! داديار ساعت ۴۵/۱۰ دقيقه آمد. گفت اول پرونده هايي كه حكم جلب داشته اند و بدين ترتيب ما روي زمين اتاق مجاور كه دو شعبه دادگاه نيز در آن بود به همراه حدود ۴۰ نفر ديگر در گرما نشستيم تا نوبتمان شود. از دعواي چك شنيديم تا دعواي زن و شوهر!
بالاخره پس از چندبار غرغر كردن حدود ساعت يك و ۱۵ دقيقه در حالي كه صداي اذان هم شنيده مي شد و با التماس به داديار حكم آزادي خودرو را گرفتيم و راهي كلانتري شديم.
حالا كلانتري ماشيني را كه از خودمان تحويل گرفته به خودمان تحويل نمي دهد چون ماشين قسطي است و هنوز به نام نشده بايد مالك خودرو بيايد و يا با ارايه سند خودرو را ترخيص كنيم. هرچه به ماموران و مسئول كلانتري التماس كرديم كه بابا ما به خودرو نياز داريم، ما را مي شناسيد و ... بياييد يك شناسنامه اي چيزي بگيريد و خودرو را تحويل دهيد ما فردا برايتان سند مي آوريم نپذيرفتند و ما روز سوم را هم نه به سر كار رسيديم و نه به خودرو.
سه روز بي ماشيني، سه روز عصبيت حاصل از كاغذ بازي هاي نامربوط، سه روز علافي در خيابان و ... و خسارت به جامانده حاصل توسل به راهكاري قانوني بود تا مبادا سرمان كلاه برود!
حالا دراين ميان آقاي موتورسوار هم شاكي است كه تو چرا اذيت مي كني و تهديداتي از اين قبيل كه هرچه ديدي از چشم خودت ديدي، من همان اول گفتم بيا خودمان ماجرا را حل و فصل كنيم و...
به هر حال پس از چهار سال كار در حوزه نيروي انتظامي و تبليغ سيستم ۱۱۰ و راهنمايي همه براي مراجعه به ۱۱۰ و حتي مركز ۱۹۷ يك سؤال پيش رويم قرار گرفته و آن اين كه از اين به بعد در مواجهه با مشكلات چه كنم؟

گپ هفته
شهردار تهران:
شهرداري بايد به پناهگاه امن مردم تهران تبديل شود

شهردار تهران با تاكيد بر اين كه قرار گرفتن شهرداري تهران در نقطه اوج نگاه ملت ايران مسئوليت آن را سنگين تر كرده است، مي گويد: هدف نهايي ما روزي است كه تهراني ها ساختمان هاي شهرداري را پناهگاه امن و حامي اصلي خود بدانند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر محمود احمدي نژاد در سخناني در هفتمين جشنواره شهيد رجايي و تجليل از كاركنان نمونه شهرداري تهران با بيان اين مطلب مي افزايد: شهيدان رجايي و باهنر الگوي جاودان مديريت خدمتگزار ايران اسلامي هستند و طي اين سال ها در هر نقطه اي از كشور منش اين شهداي گرانقدر را سرلوحه كارشان قرار داده اند.
وي تصريح كرد: امروز ملت بزرگ ايران به عنوان نقطه اميد همه ملت ها مسئوليت سنگيني تحت عنوان ايجاد جامعه اي نمونه را برعهده دارد و شهرداري نيز به دليل ارتباطات وسيع خود با مردم و قدرت تاثيرگذاري بالا بر محيط پيراموني و همچنين برخورداري از نيروهاي فداكار و كارآمد در اين زمينه مسئوليت محوري برعهده دارد.
شهردار تهران با تاكيد بر اين كه تمام منابع، سازمان ها و امكانات اين جامعه متعلق به مردم است، خاطرنشان كرد: هنر ما مسئولان اين است كه امكانات، نيروها و استعدادهاي مردم را در جهت خدمت به آنان به كار گيريم.
دكتر احمدي نژاد افزود: تمام كاركنان شهرداري تهران موظفند كه از سلامت، حيثيت و پاكي اين سازمان پاسداري كرده و مواظب باشند غفلت يا كوتاهي چند تن، تلاش هزاران نفر ديگر در خدمت رساني به مردم را مخدوش نكند.
وي در پايان خطاب به مديران شهرداري تهران تاكيد كرد: مديران بايد رفتار مناسب با كاركنان خود داشته باشند تا همه با هم در محيطي پرنشاط و مملو از انگيزه فعاليت كنيم.

تفكيك جنسيتي و بهبود كيفيت
يكي از مسئولان دانشگاه آزاد رودهن معتقد است كه كيفيت آموزشي با اجراي طرح تفكيك جنسيتي افزايش مي يابد.
رئيس دفتر فرهنگي دانشگاه رودهن مي گويد: «از چند سال قبل در ساختمان مركزي و مجتمع اين واحد دانشگاهي تفكيك و جداسازي دانشجويان دختر و پسر انجام شد كه نتيجه آن كيفيت عالي آموزش و موفقيت بيش از ۹۰ درصد بوده است.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران حسن جان عبدي در توضيح اين كار مي گويد: «سه روز اول هفته را براي خواهران و سه روز بعد را براي تحصيل برادران پيشنهاد كرده ايم .»

نخبگان حمايت مي شوند
نخبگان از نظر حقوقي و مديريتي حمايت مي شوند.
با تشكيل شوراي حمايت از نخبگان جوان كشور،به زودي بخشي از دغدغه هاي جوانان كشورمان برطرف مي شود.
به گزارش خبرگزاري جامعه جوانان ايراني شوراي حمايت از نخبگان جوان كشور به تصويب كميسيون فرهنگي دولت رسيده و پس از تصويب نهايي در دولت، زير نظر معاون اول رئيس جمهور كار خود را آغاز مي كند.
رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به تحقيقي كه سال گذشته از سوي اين سازمان انجام شده است، مي گويد: «همچنان بالاترين خواسته جوانان افزايش مهارت هاي شغلي و فردي است كه اين خواسته ارزش قابل ستايشي محسوب مي شود.»
عبادي مي افزايد: «۹۵ درصد جوانان كشور علاقه مند به تحصيلات عاليه هستند كه اين گرايش در ميان دختران بيش از پسران است و همين امر سبب شده كه جامعه با مسايلي چون تاخير در اشتغال و ازدواج جوانان روبه رو شود.»

سهم زنان از بهزيستي
سهم زنان از بهزيستي كشور نزديك به ۵۰ درصد است.
مديركل بهزيستي استان مي گويد: ۶۳ درصد از پرسنل بهزيستي استان تهران و ۴۶ درصد از مديران و معاونان اين مجموعه را زنان تشكيل مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر، عباسعلي الصاق معتقد است كه نسبت كارمندان زن تحصيلكرده در بهزيستي استان تهران به مردان ۳ به ۱ است.
او در اين باره مي گويد: «۳۳ درصد از كارمندان زن از نظر تحصيلات عمدتاً در سطح فوق ديپلم و بالاتر بوده و همچنين از نظر وضعيت شغلي ۴۸ درصد كارمندان زن بهزيستي استان تهران استخدامي و مابقي قراردادي هستند كه تمام اين آمار بيانگر وضعيت مطلوب كارمندان زن اين مجموعه از نظر تخصصي، مديريتي و تحصيلي است.»

بسياري از دانشگاه ها در سال جديد به دانشجويان خوابگاه نمي دهند
خواب آشفته علم
005949.jpg
مينا شهني
حالا مجبوريم منت همان اتاق هاي كوچك شش نفره و هشت نفره را بكشيم. حالا خوابگاه به نظر بهشت مي آيد. يك بهشت ابدي.
تا همين چند سال قبل دانشجويان شهرستاني از بدي كيفيت خوابگاه ها گلايه داشتند. هميشه شلوغ بودن اتاق ها يكي از دلايل بيزاري دانشجوها از خوابگاه بود. فرسوده شدن خوابگاه ها با پذيرش دانشجوهاي جديد و بالارفتن ظرفيت دانشگاه ها سبب شد كه ساختمان هاي كهنه قديمي به اقامتگاه هاي شلوغي تبديل شوند كه در هر اتاق گروه زيادي از دختران يا پسران جوان را حبس كرده اند. شور و شوق جواني در اين مكان هاي شلوغ در عمل به انرژي اي براي سركوب كردن خواسته ها و يا تسلط بر شرايط ناهموار تبديل مي شود.
اما خانواده ها در بيشتر موارد با آگاهي از اين كه به هرحال خوابگاه مكان امني براي فرزندشان به شمار مي رود به او اجازه تحصيل در شهرهاي ديگر را مي دهند. اغلب خانواده ها در حالي از فرزندانشان مي خواهند كه حتماً دانشگاه هاي دولتي را براي ادامه تحصيل انتخاب كنند كه شرايط مالي خوبي براي تامين هزينه هاي دانشگاه هاي غيردولتي و يا هزينه اسكان براي فرزندانشان را ندارند. براي بسياري از خانواده ها اجاره يك مكان كوچك براي فرزند دانشجويشان ممكن نيست. حالا چند سالي است كه زمزمه هاي جديدي به گوش مي رسد. اين كه ظرفيت خوابگاه ها تكميل شده است و خوابگاه ها ظرفيت پذيرش دانشجويان سال جديد را ندارند و از پذيرش ورودي هاي جديد ناتوانند.
پوشش ۵۰ درصدي
در حالي كه رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم خبر از كاهش چشمگير پوشش خوابگاهي در سال هاي آينده مي دهد، رشد روزافزون جمعيت دانشجويي كشور نياز به اين امكان رفاهي را بيشتر از قبل احساس مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران،خوش گفتار پوشش خوابگاهي را براي دانشگاه ها تا چهار سال آينده كمتر از ۵۰ درصد عنوان مي كند.
در بيشتر كشورهاي در حال توسعه در سراسر دنيا با توسعه امكانات آموزشي و رفاهي سعي در جذب و جلب جوانان براي تحصيل دارند اما در كشور ما علاوه بر افت كيفيت تحصيلي مراكز آموزشي امكانات رفاهي نيز روز به روز كاهش پيدا مي كند.
مديركل كوي دانشگاه تهران نيز از كمبود بودجه اي نزديك به ۲۰۰ ميليون تومان براي تعمير خوابگاه هاي كوي دانشگاه تهران خبر مي دهد.
ناصر مطيعي مي گويد: «بودجه لازم براي تعمير خوابگاه هاي دانشگاه تهران حدود ۷۰۰ ميليون تومان است اما دانشگاه تهران تنها ۳۰۰ ميليون تومان براي تعميرات اختصاص مي دهد كه با اين ميزان بودجه فقط ۴۰ درصد تعميرات كوي انجام خواهد شد.»
او احتمال مي دهد كه ۶۰ درصد تعميرات باقيمانده سبب به وجود آمدن مشكلات زيادي براي دانشجويان در زمستان آينده  شود.
با اين كه كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي نياز ۵۰۰ ميليون توماني تعميرات خوابگاه ها را تاييد كرده اند اما در نهايت تنها ۲۰۰ ميليون تومان بودجه براي اين كار اختصاص داده اند.
۴۰۰ دانشجوي سرگردان
امسال ۴۰۰ دانشجوي دانشگاه تهران با مشكل نداشتن خوابگاه روبه رو مي شوند. مسئولان اسكان دانشجويان دانشگاه تهران تصميم دارند با ندادن خوابگاه به دانشجويان دوره شبانه و پيام نور مقدماتي را براي دستيابي اين ۴۰۰ دانشجو به خوابگاه فراهم كنند.
خوابگاه هاي ويژه
معاون دانشگاه امام خميني(ره) خبر از خوابگاه هاي ويژه براي دانشجويان ممتاز مي دهد.
مهندس بابك حسيني با اعلام اين خبر مي گويد: «اختصاص اين خوابگاه به دانشجويان ممتاز براي ترغيب ساير دانشجويان صورت مي گيرد.»
اگر اين فرضيه را درست بشماريم بهتر است به بررسي امكاناتمان براي سرويس دهي به تمامي دانشجويان بپردازيم.
اگر ما دانشجويان را تشويق كنيم كه همگي دانشجوي ممتاز باشند ما توانايي سرويس دهي به آنها را خواهيم داشت؟
حتي اگر به معني تشويق دانشجويمان امكانات رفاهي را پيگيري كنيم مي توان به اين نتيجه رسيد كه هم اكنون براي تنبيه، آنها را در خوابگاه هايي معمولي و زير شرايط استاندارد جا داده ايم و يا شايد اين يكي از معناهاي نخبه پروري باشد.
مقررات ۶۰ درصدي
براساس قوانين وزارت علوم،دانشگاه هاي دولتي بايد به ۶۰ درصد دانشجويان غيربومي خود خوابگاه بدهند. اين در حالي است كه بيشتر دانشگاه ها توانايي انجام اين كار را ندارند. به عنوان مثال دانشگاه كردستان تنها به ۴۰ درصد دانشجويان غيربومي اش خوابگاه مي دهد. رئيس اين دانشگاه سرانه خوابگاهي هر دانشجو در دانشگاه كردستان را پنج متر مي داند. در حالي كه سرانه خوابگاهي هر دانشجو براساس قوانين وزارت علوم ۱۱ تا ۱۲ متر است.
از سويي ديگر، رئيس دانشگاه سهند تبريز اعلام كرده كه با تغيير مكان دانشگاه حداكثر ۵۰ درصد از دانشجويان غيربومي خوابگاه خواهند داشت. در حالي كه سال هاي قبل ۹۰ تا ۹۵ درصد دانشجويان غيربومي اين دانشگاه از خوابگاه استفاده كرده اند.
از همين رو اين دانشگاه از داوطلبان دختر خواسته است كه در سال تحصيلي آينده دانشگاه سهند را براي ادامه تحصيل انتخاب نكنند.
دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و كاشان نيز اعلام كرده اند كه به دانشجويان دختر ورودي جديد خوابگاه نمي دهند.
روند روبه رشد
تعداد دانشجويان از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۱ با رشد متوسط ۷/۱۱ درصد در سال،از ۳۲۴۷۴۸ نفر در سال ۱۳۶۷ به ۱۵۳۳۰۷۳ در سال ۱۳۸۱ رسيده است. توسعه كمي و كيفي دانشگاه ها و بهبود وضعيت آموزش عالي در بخش خصوصي و دولتي از اهداف بلندمدت جمهوري اسلامي ايران بوده است. اما توجه به اين نكته كه صرفنظر از به وجود آوردن شغل براي هريك از اين فارغ التحصيلان اين گروه بزرگ از جوانان نيازهاي اوليه رفاهي نيز دارند را مجبور مي كند كه توسعه رفاه دانشجويان را از مهم ترين بخش هاي توسعه زيرساختي كشور محسوب كنيم.
با افزودن تخت در اتاق هاي خوابگاه نمي توان بر مشكل اسكان دانشجويان شهرستاني پيروز شد. لاجرم عدم توسعه فضاهاي اسكان براي دانشجويان از دلايل مهم افت كيفيت تحصيلي آنان محسوب مي شود.
دامنه كوتاه خوابگاه ها و ناتواني دانشجويان در دسترسي به خوابگاه سبب مي شود تا جوانان ما براي ادامه تحصيل با مشكلات زيادي روبه رو شوند.
حال آن كه به گفته رئيس سازمان ملي جوانان خواسته ۹۵ درصد از جوانان دسترسي به تحصيلات عاليه است.
دختران سرگردان
به نظر مي رسد از سال تحصيلي آينده دامنه انتخاب رشته براي دختران تنگ تر از قبل خواهد شد. در رقابت با گروه پسران از اين پس دختران ناچارند از بسياري انتخاب هايشان به دليل نبودن خوابگاه كه با شرايط خانوادگي ناسازگاري دارد صرفنظر كنند.

بر اساس رتبه در كنكور سراسري
ثبت نام مهندسي مكانيك
005946.jpg
ثبت نام در دوره مشترك مهندسي مكانيك دانشگاه هاي صنعتي شريف و علمي كاربردي آخن تا  ۲۵ شهريور ادامه دارد.
به گزارش سرويس آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشگاه علوم كاربردي آخن آلمان، در قالب قرارداد همكاري با دانشگاه صنعتي شريف و بر اساس مجوز وزارت علوم، اقدام به ارايه برنامه آموزشي مهندسي مكانيك در سطح كارشناسي در ايران براي دومين دوره كرده است.
اين برنامه براي كساني كه علاقه مند به فراگيري علوم مهندسي به صورت عميق بوده و بخواهند علاوه بر جنبه هاي تئوريك قوي در رشته هاي مهندسي در زمينه هاي عملي نيز داراي تبحر و تجربه گردند، طراحي شده است.
فارغ التحصيلان اين برنامه آموزشي علاوه بر برخورداري از آموزش هاي مهندسي در سطح دانشگاه صنعتي  شريف، داراي زمينه انجام كارهاي عملي، آشنايي به دو زبان خارجي، آشنايي به محيط هاي كار بين المللي و  تبحر در انجام پروژه هاي صنعتي و تحقيقاتي در سطح صنايع آلمان خواهند بود.
طول اين دوره آموزشي مشترك مهندسي مكانيك پنج سال است كه  ۵/۴ يا چهار سال آن در ايران و شش ماه يا يك سال باقيمانده آن در آلمان خواهد بود.
كليه كلاس هاي تئوريك در ايران به زبان انگليسي است كه در برنامه، دانشجويان زبان آلماني را نيز تا رسيدن به سطح (Zertifikat Deutsch)ZD
فرا خواهند گرفت.
مدرك فارغ التحصيلي توسط دانشگاه علوم كاربردي آخن به دانشجوياني كه برنامه را با موفقيت به اتمام برسانند اعطا مي شود. مدرك تحصيلي برنامه FH Diplom است كه مورد تاييد وزارت علوم ايران بوده و برابر ليسانس مهندسي ارزشيابي خواهد شد.
دانشجويان پس از اتمام اين برنامه قادر خواهند بود در صورت پذيرش، در دوره هاي فوق ليسانس و دكترا در سراسر دنيا ادامه تحصيل دهند.
انتخاب داوطلبان شركت در برنامه براساس رتبه داوطلب در كنكور سراسري وزارت علوم و معدل پيش دانشگاهي و سال آخر دبيرستان و سطح زبان انگليسي داوطلب و به شرط دارا بودن ديپلم متوسطه و اتمام دوره پيش دانشگاهي در رشته رياضي فيزيك (معادل  ۱۲ سال تحصيل)، كارنامه كنكور سراسري يكي از سال هاي ۸۳، يا  ۸۲، يا  ۸۱ با شرط مجاز به انتخاب رشته روزانه سراسري، داشتن حداقل معدل كل ۱۵ در سال آخر دبيرستان و نيز حداقل معدل كل  ۱۵ در پيش دانشگاهي با نمرات خوب فيزيك، شيمي و رياضي در اين سال ها و طي دوران دبيرستان، داشتن حداكثر ۲۵ سال سن در زمان تحويل مدارك درخواست پذيرش، داشتن تسلط به زبان انگليسي در حد TOFEL  ۵۰۰ و يا IELTS  ۶ صورت مي گيرد.
گفتني است، از داوطلبان قبل از دعوت به مصاحبه امتحان سطح زبان انگليسي به عمل خواهد آمد.
همچنين شهريه كل برنامه براي هر دانشجوي ورودي سال  ۱۳۸۳ براي دانشجويي كه پروژه را در آلمان و كارآموزي را در ايران مي گذراند ۴۰ هزار يورو، براي دانشجويي كه پروژه و كارآموزي را در آلمان مي گذراند  ۴۵هزار يورو است.
در اين دوره دانشجويان به عنوان دانشجوي مخصوص دانشگاه علوم كاربردي آخن محسوب شده و پس از اتمام موفقيت آميز برنامه پيش بيني شده در ايران به آلمان رفته و به عنوان دانشجوي رسمي دانشگاه علوم كاربردي آخن تحصيلات خود را به اتمام خواهند رساند.
اين دانشجويان تا قبل از اتمام برنامه پيش بيني شده در ايران امكان انتقال به دانشگاه علوم كاربردي آخن و ادامه تحصيل در آن جا را ندارند. در صورت خروج دانشجو از برنامه قبل از تكميل آن و تمايل دانشجو به ادامه تحصيل در دانشگاهي ديگر، ريز نمرات دانشجو به درخواست وي مستقيماً از طرف دانشگاه علوم كاربردي آخن به آن دانشگاه ارسال خواهد شد.
دانشجويان پسر كه مشمول خدمت نظام وظيفه باشند، براساس مفاد مجوز اجراي برنامه صادره از طرف وزارت علوم تا زماني كه شرايط دانشجويي را بر اساس آيين نامه برنامه دارا هستند، از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود و جهت خروج از كشور براي انجام دوره مربوطه در آلمان، با سپردن وديعه هاي تعيين شده از طرف اداره نظام وظيفه عمومي اجازه خروج دريافت خواهند كرد.
در اين برنامه هيچ گونه تعهدي براي تامين خوابگاه دانشجويي، تغذيه رايگان يا يارانه اي، تامين بن كتاب يا ارايه كتب با تخفيف براي دانشجويان نمي گردد. همچنين در صورت خروج دانشجويان از برنامه در هر يك از مراحل تحصيل و به هردليل، وجوه دريافتي از دانشجو بابت شهريه به صورت ارزي يا ريالي استرداد نخواهد شد.
مدارك لازم جهت درخواست پذيرش شامل: فرم تقاضاي كامل شده (فرم سفيد در پايگاه اينترنتي به آدرس http://acuas.sharif.edu/acuas/appformf.htm وجود دارد)، فتوكپي از تمام صفحات شناسنامه عكس دار، دو قطعه عكس  ۶ در  ۴ رنگي جديد، يك برگ فتوكپي خوانا و واضح كارنامه كنكور سراسري، يك برگ فتوكپي از كارنامه قبولي سال آخر دبيرستان و كارنامه قبولي دوره پيش دانشگاهي، اصل فيش پرداخت ۵۰۰ هزار ريال، به حساب
۶۵/۷۲۷ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به نام تمركز درآمد اختصاصي دانشگاه صنعتي شريف قابل پرداخت در كليه شعب بانك ملي ايران، ارايه اصل كليه مدارك كپي شده، در صورت پذيرش داوطلب پس از قبولي و در زمان ثبت نام الزامي است.
داوطلبان بايد مدارك فوق را حداكثر تا آخر وقت اداري  ۲۵ شهريور ماه با پست پيشتاز به آدرس صندوق پستي  ۴۸۱-  ۱۴۵۶۵ كميته پذيرش دانشجو دفتر دانشگاه اف ها آخن در ايران ارسال كنند.
آزمون زبان براي دعوت شدگان به آزمون روز جمعه  ۲۷ شهريورماه برگزار مي شود. زمان مصاحبه در هفته آخر شهريورماه و اعلام نتايج نهايي و ثبت نام حداكثر تا دو هفته پس از آن خواهد بود.  گفتني است كلاس هاي نيمسال اول تحصيلي در مهرماه  ۸۳ آغاز خواهند شد.
قوانين كلي آموزشي برنامه بسيار شبيه قوانين عمومي آموزش عالي ايران و قوانين خاص آموزشي دانشگاه شريف خواهد بود.
به نفرات ممتاز در هر نيمسال تحصيلي در دوره آموزش تئوريك به تناسب رتبه از  سه تا  پنج درصد  تخفيف شهريه در نيمسال بعد داده خواهد شد.
ارزيابي دانشجويان در دروس برنامه با نمرات از  ۰ تا ۲۰ است و نمره قبولي در دروس  ۱۰ از  ۲۰ خواهد بود.
در صورتي كه معدل كل دانشجو كمتر از ۱۰ شود و يا براي سه نيمسال متوالي و يا چهار نيمسال غيرمتوالي معدل نيمسال وي كمتر از ۱۲ شود، از ادامه برنامه محروم مي شود.

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |