جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۲
index
سوء استفاده از اتاق هاي پرو
نيرنگ كهنه
006104.jpg

سينا قنبرپور
وقتي موبايل هاي دوربين دار به بازار آمد و همه جذب كارهاي خارق العاده اين وسيله بودند فرصت خوبي براي سوء استفاده كنندگان دست داد تا با اين حربه به قاچاقچيان انسان كمك كنند
نصب دوربين هاي فيلمبرداري يا عكسبرداري و استفاده از آينه هاي غيرمعمول در اتاق هاي پرو بوتيك ها ازراههاي سوء استفاده است
هشدار درباره سوءاستفاده از اتاق هاي پرو گرچه يك حربه قديمي را دوباره يادآوري كرد اما حكايت از توجه پليس به امنيت مردم به ويژه زنان جامعه داشت.
سردار محمد علي نجفي مديركل نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي هفته گذشته در گفت و گو با ايسنا نسبت به سوء استفاده از اتاق هاي پرو و حرمت شكني افراد از فروشگاه هاي پوشاك فاقد مجوز هشدار داد.
كارشناسان مسايل و آسيب هاي اجتماعي اطلاع رساني و هشدار به مردم را مهم ترين اقدام پليس در جهت كاهش وقوع اين دسته از جرايم دانستند و آن را فرصتي براي كالبدشكافي يك معضل اجتماعي تحليل كردند.
سوءاستفاده از فيلم هاي خانوادگي، عكس هاي خانوادگي و يا اتاق هاي پرو كار تازه اي نيست.
هر از چندگاهي يك بار بسته به بسته هاي موجود در يك محله يا شهر چنين اتفاقي روي مي دهد. سال ها قبل در يكي از فروشگاه هاي لباس يكي از شهرهاي جنوب كشور فروشگاهي با نام «شنل قرمزي» دست به چنين كاري زد و ديري نپاييد كه با هوشياري و در عين  رعايت آبرو فعاليت اين فروشگاه متوقف شد.
شايد كار اداره كل نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي و همچنين معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعي از اين حيث بسيار حساس باشد زيرا هم بايد با چنين اقداماتي كه امنيت جسمي و رواني مردم را به خطر مي اندازد مبارزه كنند و هم با هشدار به موقع و دور از تشويش ها مردم را به هوشياري دعوت كنند.
به هرحال هشدار سردار نجفي اين فرصت را به وجود آورد تا كارشناسان درباره چنين رويدادهايي نظر داده و راهي براي كاهش چنين آسيب هايي ارايه دهند.
هشدار پليس به موقع بود
وقتي موبايل هاي دوربين دار به بازار آمد و همه جذب كارهاي خارق العاده اين وسيله شده بودند فرصت خوبي براي سوء استفاده كنندگان دست داد تا با اين حربه به قاچاقچيان انسان كمك كنند. اين بار پليس پيش از آن كه چنين فرصتي دست دهد حربه قديمي برخي افراد سودجو و بعضاً بيمار را يادآوري كرد تا مبادا فرصتي براي سوء استفاده كنندگان فراهم آورد.
سردار نجفي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران به امكان سوء استفاده اي اشاره كرده بود كه برخي فروشگاه هاي بدون مجوز لباس از آن بهره مي بردند. نصب دوربين هاي فيلمبرداري يا عكسبرداري و استفاده از آينه هاي غيرمعمول در اتاق هاي پرو بوتيك ها از اين جمله بودند.
سردار نجفي در هشدار به مردم افزوده است: «بسياري از اين خلاف ها را مردم از طريق تماس با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ مطرح و ماموران ناجا نيز به صورت گسترده با متخلفان برخورد كرده اند.»
مديركل نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي همچنين گفته است ماموران به طور مداوم به مراكز توزيعي به ويژه پوشاك نظارت دارند و مراكز بدون مجوز يا خاطي بلافاصله پلمپ مي شود. افرادي كه بدين ترتيب فروشگاهشان پلمپ مي شود پس از رد صلاحيت پروانه آنان نيز از طريق اتحاديه مربوطه باطل مي شود.
006102.jpg

اين مقام پليس به متخلفان هم هشدار داده است كه پس از مدت پلمپ ديگر نمي توانند مشاغل آزاد مشابه داشته باشند و بايد وارد مشاغل غيرحساس شوند زيرا صلاحيت براي ادامه چنين كارهايي از آنان سلب مي شود.
مشكل از آن جا ناشي مي شود كه هشدارهاي پليسي معمولاً زود فراموش مي شود و گرنه اگر مردم همواره هشدارها را به خاطر داشته باشند و مراقبت هاي معمول را رعايت كرده و به عمل آورند فرصت هاي بسياري از متخلفان گرفته مي شود.
كم كاري والدين و متوليان تربيتي
دكتر ناصر قاسمزاده، روان شناس، درباره چنين پديده اي معتقد است كه معضل به وجود آمده ناشي از عدم تربيت صحيح افراد در خانواده، مراكز آموزشي و بعد جامعه است. وي در تشريح بروز اين دسته از تخلفات و آسيب هاي اجتماعي مي گويد: «انسان در طول پروسه رشد خود در هر مرحله  يكسري نيازها دارد كه اگر به خوبي و در عين حال منطقي به آن پاسخ داده نشود باعث بروز مشكل مي شود. اولين مرحله از اين نيازها بر اساس جدول نيازهاي «مازلو» نيازهاي فيزيولوژيك است كه شامل خوردن، آشاميدن و نيازهاي جنسي است و بعد از آن نيازهاي عاطفي، هويت يابي و كمال جويي است كه فرد را به سوي كامل شدن سوق مي دهد.»
اين روان شناس به ۷۰ درصد جوان جامعه ايران اشاره مي كند و مي افزايد: «اين جوانان بسته به نوع تربيت خانوادگي و اجتماعي راهي براي خود مي جويند و در عرصه ارايه آموزش هاي مختلف مي توانند با استفاده از يكسري رفتارها و فعاليت هاي مثبت نظير ورزش، المپيادها، موسيقي و... نياز جنسي را در زماني خاموش و كنترل شده نگاه دارند.»
وي به محوريت و تبعات مسايل اقتصادي در جامعه امروز ايران اشاره مي كند كه سبب به تعويق افتادن ازدواج شده و در نتيجه بسياري از جوانان در رفع نيازجنسي خود دچار مشكل مي شوند و در ادامه مي گويد: «در اين شرايط ممكن است فردي يا افرادي از اين گروه مورد اذيت و آزار قرار بگيرند يا به انحرافات جنسي رو بياورند. در باب انحرافات جنسي كه خود مقوله مهمي است مباحث و فصول حجيم درسي وجود دارد و همواره مسايلي نظير كودك آزاري و همسرآزاري از تبعات آن بوده ولي اعتقاد همه كارشناسان و تئوريسن هاي اجتماعي بر اين است كه جوان هر چقدر از الگوهاي سالم و تربيت كنندگان خوب برخوردار باشد كمتر به سوي انحرافات جنسي كشانده مي شود.»
دكتر قاسمزاده به روش هاي درست رفتار با كودكان و نوجوانان درباره مسايل جنسي اشاره مي كند كه به يك واكسيناسيون در مقابل انحرافات جنسي مي انجامد و مي افزايد: اگر جوان دچار بلوغ زودرس شود، يا از امكاناتي متناسب بهره نبرد يا اطلاع رساني غلط به او شود بستر وقوع رفتار نادرست شكل مي گيرد. براي نمونه اگر اطلاعات غلطي از طريق گروه بزرگسال  به فردي برسد مي تواند مشكل ساز شود. هرچه محيط ناسالم تر باشد فرد بيشتر به سوي انحرافات سوق مي يابد و در اين جاست كه نقش والدين و خانواده، نقش آموزشگاه ها و مدارس و جامعه برجسته مي شود كه همگي مثل زنجيري به هم متصل هستند. اين روان شناس هشدار پليس به مردم را بسيار مفيد ارزيابي كرده و مي گويد: «اگر هركدام از حلقه هاي زنجيره آموزش درست عمل كنند نمي توان انتظار داشت كه سيستم والايش در پروسه بلوغ تا زمان ازدواج جواب دهد. در حال حاضر نيز اگر آمارگيري درستي بشود اين نكته مشخص مي شود كه يك نوع تربيت غلط جنسي بر جوانان حاكم است.
ما هم به درستي نتوانسته ايم رفتارهاي صحيح را به جوانان نشان بدهيم و از زيربار مسئوليت شانه خالي كرده ايم. در اين ميان ويروس ها هم منتظرند. در واقع ما اجازه داديم جوانان خودشان به دنبال راههاي رفع نياز بگردند و اگر پليس مثل الان اين هشدار و زنگ خطر را به صدا درنمي آورد فكر واكسينه كردن جامعه هم مطرح نمي شد.»
اين روان شناس اجتماعي اطلاع رساني صحيح به نوجوانان، اصلاح ساختارهاي اقتصادي براي بسترسازي ازدواج به موقع و رفتارهاي درست با مسايل جنسي را از جمله راهكارهاي برون رفت از اين زمينه تخلف ساز معرفي مي كند.
خلاء قانوني
دكتر علي نجفي توانا استاد حقوق جزاي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اين اقدام افراد در نگاه كردن به ديگران از طريق اتاق پرو و يا روش هاي مشابه آن را با يك خلاءقانوني روبه رو دانست كه بعضاً قانون درباره آن سكوت كرده است.
اين كار در عين حال داراي پيچيدگي ها و موانعي است كه حكايت از يك ريشه عميق به جا مانده از دوران كودكي دارد. استاد حقوق دانشگاه با اشاره به قوانيني درباره ممنوعيت و مجازات در عكسبرداري از كودكان مي گويد: «قانون درباره عكسبرداري از افراد بزرگسال به كلي سكوت كرده است اما اگر اين كار براي سوء استفاده يا تهيه صور قبيحه باشد مي توان موضوع را به عنوان هتك حيثيت اشخاص مورد تعقيب قرار داد.»
دكتر نجفي توانا به اصل قانوني بودن جرم و مجازات اشاره كرده و مي افزايد: «وقوع چنين مسايلي بعضاً به دليل خلاء  قانوني هم دامن زده شده است و اگر بخواهيم علاوه بر ريشه يابي فرصت وقوع را هم بگيريم بايد قوانيني در اين باره وضع كرده و به تصويب برسانيم.»
انگيزه ها را بررسي كنيم
دكتر علي  نجفي توانا درباره برخورد با اين موضوع تاكيد دارد كه انگيزه هاي اين اشخاص بايد به درستي بررسي شود. اين جرم شناس مي گويد: «اگر شخصي صرف لذت جويي از طريق نگاه كردن به بدن اشخاص چنين كند و به لوازمي نظير دوربين هاي مختلف دست بياويزد مشكل او ناشي از محروميت هاي رواني و جنسي است زيرا از اين طريق به نوعي رضايت دست مي يابد. اين رفتار ريشه هاي روان شناختي دارد و با مشاوره هاي روان شناختي از طريق روان شناسان باليني ريشه عقده و پيچيدگي هاي منجر به وقوع آن رفتار شناسايي و پس از روش هايي كه براي تخليه انرژي هاي او به كار گرفته مي شود فرد از بيماري نجات مي يابد.
اين استاد دانشگاه و وكيل دادگستري مي گويد: «اما عده اي ديگر كه فيلمبرداري و عكسبرداري كرده و با آن سوء استفاده مي كنند نسبت به دسته قبلي افراد خطرناكتري محسوب مي شوند و گاه عمل آنها سبب فروپاشي خانواده اي هم مي شود. اين مشكل نيز به اختلال شخصيت فرد باز مي گردد و معمولاً اين عده سعي دارند بدون زحمت و پشتكار لازم از طريق اين قبيل سوء استفاده ها صاحب درآمد و... شوند.»
دكتر نجفي توانا پيشگيري را روش معقول مقابله با اين رفتارها مي داند و مي گويد: «اقدامات نيروي انتظامي در برخورد با خاطيان و اطلاع رساني و هشدار به مردم مي تواند موثر باشد علاوه بر آن پليس بايد به شكل غيرمحسوس به گشت زني اماكني كه امكان چنين سوء استفاده هايي از آن هست بپردازد.»
به هرحال آنچه مسلم است چنين رفتارهايي جزو انحرافات جنسي محسوب مي شود و ناشي از يك ابتلا به بيماري در فرد است زيرا روح و روان مرتكب دچار خلائي است كه پيش از هر چيز از طريق مشاوره درماني قابل درمان است.
بنابراين در حالي كه به مردم بايد به موقع اطلاع رساني كرد و آنان را نسبت به بسترهاي سوء استفاده هوشيار كرد بايد آموزش ها و اطلاع رساني هاي مفيد و در شأن جامعه هم شروع شود تا چنين بيماري هايي در شهرهاي ما اجازه نفوذ پيدا نكنند.

از بايگاني پرونده هاي جنايي
داستان قتل يك زن
فصل آخر قتل يك زن هنوز به تحرير در نيامده است.يكي ديگر از داستان هاي قتل در تهران با وجود گذشت يك سال از وقوع آن جنايت نيمه تمام مانده است زيرا فصل پاياني داستان هنوز نوشته نشده است!
پرونده قتل زني تازه مسلمان شده يكي از همان پرونده هايي است كه هنوز مهر بايگاني بر آن نخورده است. با اين حال راهي بايگاني شده است! شايد اگر يك بار ديگر فرصت كنيم و دوباره داستان را از ابتدايش بخوانيم فصل آخر آن هم رقم بخورد. داستان اين هفته از ميان پرونده هاي جنايي به ماجراي قتل يك زن اختصاص دارد.
اگر دوست داريد اين پرونده هم به سرانجامي برسد بياييد يك بار ديگر آن را مرور كنيم.
گزارش يك قتل به كشيك قتل
تنها ۵۵ دقيقه از بامداد ۱۲شهريور ۸۲ گذشته بود كه تلفن همراه بازپرس كشيك ويژه قتل تهران به صدا درآمد. افسري كه با بازپرس كشيك گفت و گو مي كرد او را از كشف جسدي در يكي از آپارتمان هاي مجتمع آتي ساز در چهارراه شهربازي مطلع كرد. بازپرس محمد عرفان كشيك وقت دادسراي جنايي تهران با كسب اطلاع از اين ماجرا راهي محل شد و به همراه كارآگاهان ويژه قتل پليس آگاهي به محل حادثه رسيد.
تحقيقات اوليه نشان مي داد كه جسد متعلق به زني ۴۴ ساله است كه در آپارتمانش تنها زندگي مي كرده است. ماموران كلانتري ۱۳۴ شهرك قدس نتايج تحقيقات جنايي خود را به عرفان اعلام كردند.
تحقيقات مقدماتي ماموران پليس كلانتري حكايت از آن داشت كه جسد در پي انتشار بوي تعفن به وسيله همسايه ها توسط ماموران كشف شده است. بدين ترتيب كه پس از چند روز وجود بوي نامطبوع در محل سبب شد تا موضوع به پليس گزارش داده شود ماموران نيز با ورود به خانه متوجه شدند جسدي در پشت در خانه افتاده است.
با اين اطلاعات بازپرس عرفان به بررسي و وارسي محل كشف جنايت پرداخت و به همراه ماموران بررسي صحنه جرم پليس آگاهي، سرنخ هاي لازم را براي حل معما برداشت. آنچه در اين موقعيت براي كارآگاهان و بازپرس شعبه هفتم دادسراي امورجنايي تهران محرز شده بود وقوع يك جنايت بود زيرا پزشك متخصص قانوني نشانه هايي را به دست آورده بود كه نشان مي داد زن ۴۴ ساله به قتل رسيده است.
معماي قتل يك تازه مسلمان شده
نتايج نخستين تحقيقات تخصصي كارآگاهان و ماموران پليس ويژه بررسي صحنه جرم نشان داد كه زن ۴۴ ساله به وسيله انسداد مجاري تنفسي خفه شده است. همچنين بررسي باليني جسد حكايت از تخريب بخشي از سر اين زن داشت كه محمد عرفان دستور داد تا پزشكي قانوني در اين باره بيشتر بررسي كرده و نتيجه را اعلام كند.
اما متخصص پزشك قانوني در بررسي هاي خود زمان وقوع قتل را حدود ۱۵ روز قبل تخمين زد و بدين ترتيب فرضيه وقوع جنايت بر اين پايه استوار شد كه زن تنها اواخر مردادماه به قتل رسيده است. تحقيقات پليس آگاهي تهران با اين سرنخ ها آغاز شد و ماجرا جذابيت هاي ديگري نيز يافت. كارآگاهان كه هويت مقتول را شناسايي كرده بودند، دريافتند كه «ليندا» زن مسيحي بوده كه مدتي قبل دين  اسلام را براي خود برگزيده و به اين شريعت گرويده است اما هيچ سرنخي از اين كه قتل با اين اقدام ليندا گره خورده باشد به دست نيامد. با اين حال كارآگاهان در بازجويي از همسايگان و بررسي  خانه اين زن دريافتند كه وي شوهري صيغه اي داشته است.
با اين حال هنوز تكليف اين پرونده مشخص نشده است. قتل ليندا در حالي منتشر شد كه اثر خبري ديگر همه توجهات را به خود جلب كرده بود. شايد همين اثر سبب شد همه ذهن ها به سوي جنايت در مجتمع آتي ساز متمركز نشود بلكه سرنوشت يك گروه كج انديش در كرمان را جست و جو كند.
به هرحال ماجراي قتل هاي محفلي كرمان داستان ترسناك تري از اين ماجرا بود. شش جوان كه در فاصله سال هاي ۸۰ و ۸۱ به زعم خود هر آن كه مستحق كشتن تشخيص داده مي شد را به قتل مي رساندند.
وقتي خبر مرگ ليندا منتشر شد به دليل آن كه يك روز پيش تر از آن حكم قصاص عاملان قتل هاي محفلي كرمان از سوي شعبه ۳۱ ديوان عالي كشور نقض شده بود همه نگاه ها به سوي اين ماجرا چرخيد و ديگر كسي به مرگ ليندا به شكل يك معماي سخت و پيچيده نگاه نكرد.
حال پس از يك سال،نه ماجراي قتل هاي محفلي كرمان به سرانجام رسيده است و نه معماي مرگ اين زن حل شده است.
اما يك نكته را فراموش نكنيد. نكته اي كه در داستان ها، احاديث و ضرب المثل هاي مختلفي روايت شده است. يكي از آن داستان ها مي گفت «قتل» آنقدر كار كثيفي است كه حتي آب دريا هم حاضر به پوشاندن اين كار نبوده و خاك نيز تن به مخفي نگاه داشتن آن نمي دهد.
اين قصه البته در معماهاي پيچيده قتل همواره تحقق پيدا كرده است. مثلاً در نخستين شماره اي كه همشهري جوان (جمعه) صفحه حوادث داشت ماجراي كشف راز قتلي را خوانديد كه ۲۶ سال از وقوع آن مي گذشت در آن ماجرا دختري ۲۷ ساله از غيبت پدرش در طول سال ها سؤالي برايش پيش آمد. آن دختر سال ها قبل شنيده بود كه پدرش  آنها را خيلي سال قبل ترك كرده و پس از آمدن به تهران ديگر بازنگشته است. اما پس از ۲۷ سال دختر جوان كه حالا خود داراي فرزند و شوهر بود پس از پرس وجوي بسيار موضوع را با پليس در ميان گذاشت و نتايج تحقيقات پليس و حفاري در محدوده خانه قبلي آن مرد، پرده از راز جنايتي برداشت كه پدر دختر در آن به وسيله دايي ها و پدربزرگش به قتل رسيده بود.
پس ما مي توانيم خوش بين باشيم كه بالاخره فصل آخر داستان يك قتل در مجتمع آتي ساز نوشته مي شود و راز آن جنايت برملا خواهد شد.

گزارش
دزديدن موجود مزاحم
006108.jpg

جمعه و روز فراغت را بدون خون و خونريزي بگذرانيم بهتر است. شايد هم مذاق ما عوض شده و پس از مدت ها يورش تمام و كمال به سوي اخبار قتل و جنايت به دنبال جرايم بي سر و صدا و تمييز مي گردد!
محض مذاق ما هم كه شده مطلب اين جمعه را در پيگيري موجود دوپاي مزاحم بخوانيد شايد حداقل در روزهاي تعطيل از دست اين سازه به دور از استاندارد و وسيله زمينه ساز و بستر ساز جرايم اندكي به فراغت برويم!
ماجرا از اين جا آغاز شد كه سايت اطلاع رساني پليس از وقتي آغاز به  كار كرد موجب ترس و هراس ما خبرنگاران حوادثي شد. البته الان ديگر داشتن خبر اختصاصي از حوزه جنايي تهران يا محلي كه همه قتل ها به آن گزارش مي شود غيرممكن است چون همه روزنامه ها خبرنگارانشان را مي فرستند آن جا. علاوه بر اين خبرنگاران سايت اطلاع رساني پليس و خبرگزاري ايسنا هم آن جا مي آيند و عملاً تا حدود ساعت دو بعدازظهر اخبار حوزه جنايي سوخته محسوب مي شود.
با اين حال آغاز به كار سايت اطلاع رساني پليس يك حسن داشت و آن دسترسي به يكسري اطلاعات بود. حالا با اندكي حوصله و كار روي اخبار سايت مي توان اطلاعاتي را استخراج كرد كه در حالت عادي به دست آوردن آمار آن غيرممكن يا خيلي سخت مي نمود.
از قضا ما هم اين خبرها را در يك روز جمعه كنار هم گذاشتيم و از بررسي ۳۲ خبر درباره كشف موتورسيكلت هاي مسروقه اطلاعاتي به دست آورديم.
جالب ترين نكته اين بود كه در تابستان و با توجه به تعطيلي و فراغت قشر قابل توجهي از نوجوانان و جوانان سرقت موتورسيكلت كاهش پيدا كرده است.
بررسي همان خبرها نشان مي داد كه آمار كشفيات پليس آگاهي در مبارزه با سرقت موتور از ۸۶۷ دستگاه در تيرماه ۸۳ به ۴۳۱ دستگاه در مردادماه ۸۳ كاهش يافته است.
از سوي ديگر در بررسي اين خبرها مشخص شد كه برخلاف بازار سرقت خودرو كه در تهران متمركز شده بازار سرقت موتورسيكلت اينگونه نيست يعني برخلاف راهكارهايي كه در مبارزه با بي نظمي اين وسيله نقليه، تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران و... طي چند ماهه اخير گرفته شده است اما كشفيات موتورهاي مسروقه در تهران كمتر از شهرهاي ديگر است.
از بررسي اخبار سايت  اطلاع رساني پليس در تيرماه مشخص شد كه ميزان كشفيات در اصفهان با ۰۳/۱۰ درصد بيشتر از شهرهاي ديگر بوده است. تهران با ۵۳/۸ درصد از كشفيات رتبه دوم، شيراز با ۶۱/۴ درصد از كشفيات سوم، گرگان با ۳۰/۴ درصد از كشفيات در رتبه چهارم و مشهد با ۳۴/۳ درصد از كشفيات موتورسيكلت در رتبه پنجم قرار دارد.
اما در مردادماه و با كاهش حجم كشفيات تفسيرات جالبي در محل كشفيات روي داده است. با اين حال تهران در صدر قرار ندارد. شيراز در اين ماه با ۲/۹ درصد از كشفيات در صدر قرار گرفته است. تهران با ۵۶/۵ درصد در رتبه دوم، گرگان با ۸۷/۴ درصد رتبه سوم، مشهد با ۱۷/۴ درصد رتبه چهارم و اصفهان با ۹۴/۳ درصد از كشفيات موتورسيكلت در رتبه پنجم قرار گرفته اند.
006106.jpg

شايد با اين آمار و ارقام بتوانيم اين فرضيه را بنا كنيم كه بيشتر سرقت ها در مكاني غير از محل كشف به وقوع مي پيوندد و سارقان پس از سرقت مال مسروقه را به بازارهاي ديگر مي برند. بدين ترتيب شايد اقدامات پليس در تهران و بگير و ببندها سبب شده تا سارقان مال مسروقه را به شهرهاي ديگر منتقل كرده و آب كنند.
به گفته سردار محمد رويانيان فرمانده پليس ۱۱۰ كشور سرقت موتورسيكلت طي پنج ماهه اخير سال ۸۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزايش برخوردار بوده و اين فرمانده پليس افزايش توليد موتور را در افزايش سرقت اين وسيله موثر دانست.
به هرحال بازار سرقت موتورسيكلت هم مثل مزاحمت ها و جرايم ارتكابي، داغ است. به طور متوسط ارزش موتورهاي مكشوفه در تيرماه نيم ميليارد تومان بوده ولي در مردادماه وضع موتورهاي مسروقه تا ۱۹۳ ميليون و ۹۵۰ هزارتومان كاهش نشان داده است.
اگر اين كاهش حجم كشفيات را به حساب كاهش فعاليت پليسي نگذاريم به حساب فعاليت بيشتر سارقان هم نمي توانيم بگذاريم! به هرحال تكه تكه  كردن موتورسيكلت آنقدرها مثل بازار تكه تكه  كردن ماشين داغ نيست. بنابراين دير يا زود مابقي موتورهاي مسروقه هم كشف مي شود نگران نباشيد ولي به شرطي كه بعد از كشف، كمتر با سر و صدا و ويراژ مزاحم مردم شويد!

حوادث
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |