جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۲
index
آسمان خراش جهنمي روزگار دوزخي
006012.jpg
سه سال پيش، روز سه شنبه، بين ساعت ۳۰/۹ دقيقه تا ۲۹/۱۰ دقيقه صبح خبرگزاري ها و شبكه هاي تلويزيوني مبهوت بودند كه در نيويورك دارد چه اتفاقي مي افتد. آن شعله بزرگ كه از همه جاي شهر ديده مي شد حاصل برخورد دو هواپيماي مسافربري بوئينگ ۷۶۷ خطوط امريكن ايرلاين نيز با برج هاي دوقلوي مركز تجارت جهاني بود. از آن طرف از واشنگتن نيز اخبار مشابهي مي رسيد. به يكباره، همه چيز در همه  جاي دنيا تحت تاثير اين خبر قرار گرفت و دنيا شاهد آغاز دوره تازه اي شد. دوره اي از جنگ، آوارگي و نكبت دوباره اي كه بشر از آن مي هراسد.
اين بار نه هيتلري در كار بود و نه فاشيسمي،  اين بار بن لادن و تروريسم، هرچه بود از آن آتش گر گرفته در نيويورك، جنگ ها دوباره به زمين بازگشتند.
مي گويند اگر با سياهي به جنگ شب بروي حاصلي جز تاريكي نخواهي داشت. ما از ماهيت و اهداف و واقعيت هاي پشت پرده پديده ۱۱ سپتامبر چيزي نمي دانيم. زيرا پيچيدگي هاي سياسي و اطلاعاتي بيش از آن كه در عصر انفجار اطلاعات باعث روشن شدن حقايق باشد باعث پنهان ماندن حقايق مي شود اما چهره هراسان مردمي را به خاطر داريم كه در نيويورك، كابل و بغداد زير آتش گلوله ها و بمب ها چاره اي جز پناه بردن به خدا نداشتند. حالا ديگر همه تفسيرها به پايان رسيده اند. اما زندگي و مرگ هنوز در سرزمين هاي اشغال شده عراق و افغانستان حرف اول است. تاريخ در ۱۱ سپتامبر ورق خورد. اما هيچ كس از اين ورق خوردن ذوق نكرد؛ حالا كه از همه آن غبار فرونشسته جز چهره هاي جنگ زدگان و زمين خوردگان چيزي نمي بينيم.
روي زمين و زير آسمان هيچ چيز بدتر از ستم و تجاوز نيست. هميشه يك نفر به خوي انساني پشت مي كند و جنگ آغاز مي شود. آنچه مهم است زندگي هاي از دست رفته اي است كه بدون كمترين شفقت انساني پايمال خواسته هاي بي مجهول مي شوند.
سه سال از آن سه شنبه مي گذرد و هنوز زمين به جاي باران خون مي نوشد و زندگي در بسياري از نقاط جهان روي خط مرگ راه مي رود. آيا اميدواري صلح و عدالت براي انسان آرزوي گزافي است؟ زندگي ادامه خواهد داشت. كشتزارها سبز خواهند شد و پرندگان مهاجرت خواهند كرد. اما براي آن همه كشته بي نام آمريكا به بهانه ۱۱ سپتامبر هر روز به تعداد آنها اضافه مي كند تا پاسخ بي دليل حرص مهارنشدني حريصان باشد، جهان جز يك تسليت كوتاه چيزي ديگري ندارد كه بگويد و اين براي انسان هزاره سوم بدترين بدي هاست.

براي سفر نرفته ها
تفريح گران جوانان
006020.jpg
ماني خورشيدي
تابستان تمام شد. سفر رفتي؟
حسين مي خندد و اميدوار است در همين چند روز باقي مانده «يه سفر جنگي» به شمال برود.
ندا اما مي گويد: «همين كه برم به خانواده ام سر بزنم شاهكار كردم، هرچند كه رفتن به خانه ام در شهرستان چندان نتيجه خوبي در روحيه ام نمي گذارد.» محمود اما قيد سفر را زده است بهانه مي آورد. «هتل شبي ۳۰ هزار تومن، مگه چقدر پول درمي يارم كه برم سفر.»
زنگ پاياني
زنگ پايان تابستان به صدا درآمده است، بوي پاييز مي آيد اگر گوش بخواباني صداي پاي پاييز را مي شنوي.
اما زنگ پايان تابستان آرزوهاي سفر جوانان را مي تاراند. سفر براي همه ما تفريح پر هزينه اي است. همه ما فكر مي كنيم سفرهاي كوتاه هم هزينه هاي سنگيني دارد. اين تفريح پر هزينه جايگزين مناسبي ندارد. شما در هر سن و سالي كه باشيد سفر يكي از لذت بخش ترين تفريحات زندگي شماست. به قولي «دنيا گشته بهتر از دنيا خورده» اما اين تفريح گران طرفداران زيادي دارد، در واقع بيشتر مردم آرزو دارند به سفر بروند.
ايرانگردي يا جهانگردي
به نظر مي رسد در اين سال ها جهانگردي رشد چشمگيري داشته است، افزايش سفر به خارج از كشور چند سالي است كه رشد سريعي دارد. سفرهايي به تركيه، قبرس، مالزي، دبي و... در برنامه سفر برخي خانواده ها جاي دارد.
سرعت رشد جهانگردي نسبت به ايرانگردي بيشتر است. اين كه ما موفق نشده ايم ايرانگردي را همزمان با جهانگردي تقويت كنيم كوتاهي از ماست. جاذبه هاي ايران همواره معرفي نشده اند. يك استاد جامعه شناسي معتقد است كه با وجود جاذبه هاي بالاي گردشگري در كشور، به جاي توسعه ايرانگردي، ترويج جهانگردي داشته ايم.
دكتر حسين باهر در گفت وگو با خبرگزاري جامع اطلاعاتي جوانان ايراني مي گويد: «كمبود امكانات و تسهيلات لازم براي صنعت مهمي به نام گردشگري و انتصاب مديران و كارشناسان غيرمتخصص و بعضاً غيرعلاقه مند به اموري چون برنامه ريزي، سازماندهي و اجراييات گردشگري ايران، باعث ركود اين صنعت در كشور شده است.»
در شش روز نخست سال جاري ۵/۱ ميليون نفر به مشهد مسافرت كردند.
گفته مي شود شهر مقدس مشهد از ۹۰ درصد امكانات خود براي سرويس دهي به مهمانان نوروزي استفاده كرده است و بسياري از مسافران نيز در چادر و كنار خيابان خوابيده اند.
هرچند اين آمار براي شش روز آمار اميدواركننده اي است اما به نظر مي رسد فقط درصد كمي از هموطنان توانايي انجام سفر را دارند. تنها ۱۰ درصد مردم ما در طول سال به سفر مي روند و اين يعني اين كه ۹۰ درصد از جمعيت ۷۰ ميليوني كشورمان خانه نشينند و تنها آرزوي سفر را در سر دارند.
جوان مسافر
اگر آمار ۱۰ درصدي مسافرت كن ها را به جوانان نيز تعميم دهيم مي توان نتيجه گرفت كه ۹۰ درصد جوانان كشورمان از سفر محرومند. استرس هاي وارد شده به جوانان از يك سو و كمبود امكانات براي سفر از سوي ديگر سبب مي شود كه جوانان روز به روز افسرده تر شوند.
در ابتداي امسال رئيس وقت سازمان ايرانگردي و جهانگردي اعلام كرد كه در سال ۱۳۸۱ معادل يك هزار و ۲۵۰ ميليون ريال براي توسعه گردشگري دانش آموزان كشور اختصاص يافت.
محمد عبد خدايي اعلام كرده بود كه بضاعت سازمان ايرانگردي و جهانگردي محدود است و در واقع رقم يك هزار و ۲۵۰ ميليون ريالي تخصيص يافته را با كمبود امكانات توجيه كرده و پيشنهاد داده بود كه براي گروه جوانان مي توان در فصل هايي از سال كه فصل گردشگري نيست سفرهاي ارزانقيمت ترتيب داد.
اما يك استاد دانشگاه جوانان را مشتريان بالقوه گردشگري كشور دانسته و مي گويد: وجود مشكلات مالي و همچنين نبود تربيت لازم براي گردشگري امكان سفر جوانان را كاهش مي دهد.
دكتر محمدتقي رهنمايي ـ استاد دانشگاه تهران ـ پيشنهاد مي كند كه مكان هاي اقامتي خاصي براي جوانان در نظر گرفته شود و خدمات ويژه اي را در اختيار جوانان قرار دهد.
جالب تر اين كه سال گذشته به جوانان ۱۴ استان از استان هاي كشورمان آموزش گردشگري داده اند.
در خبري كه خبرگزاري جامعه اطلاعات جوانان ايراني اوايل امسال منتشر كرد، آمده است: جوانان ۱۴ استان كشور از سوي سازمان ايرانگردي و جهانگردي آموزش ديده اند اما به دليل مسايل گوناگون از جمله مشكلات مالي اين آموزش ها در زمينه اجرايي بي ثمر ماند.
بن  يا وام
زوج هاي جوان وام سفر مي گيرند. خبر ابتدا به همين كوتاهي دهان به دهان شد. بعد كامل تر شد. وام سفر فقط به زوج هايي كه در اداره هاي دولتي كار مي كنند تعلق مي گيرد و بعدتر شنيديم كه وام سفر فقط ۲۰۰ هزار تومان است.
انگيزه اي كه براي اهداي اين وام از سوي مسئولان عنوان شد وارد كردن سفر در سبد خانوار بود و به هرحال اين وام به بن سفر تغيير كرد. تا سفر از تفريحي پرهزينه كه مخصوص برخي افراد است به تفريحي عمومي تبديل شود.
زنگ تابستان به صدا درآمد شما سفر رفته ايد؟
به هرحال تعطيلي هفته آينده هر چند يك روز است اما آخرين فرصت براي يك سفر كوتاه است اگر كمي پس انداز داريد آن را صرف يك سفر «بخورنمير» كوتاه كنيد.
مسافرترين مردم جهان
مردم آلمان، همچنان ركوددار مسافرت به خارج از كشورشان هستند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از منابع خبري، شهروندان آلماني در سال رو به پايان ۲۰۰۳ حدود ۷۰ ميليون سفر خارجي با هواپيما انجام داده اند.
بدين ترتيب، آلماني ها از سال ۱۹۹۷ تاكنون همچنان بيشترين ميزان سفرهاي خارجي را به خود اختصاص داده اند، اين در حالي است كه در سال ۲۰۰۲ شمار مسافران آمريكايي ۵۸ ميليون و شمار مسافران انگليسي ۵۴ ميليون نفر بوده است.
طبق پيش بيني كارشناسان سازمان جهاني جهانگردي، در سال ۲۰۱۵ شهروندان آلماني بيش از ۱۳۹ ميليون سفر خارجي تفريحي يا تجاري انجام مي دهند و انگليسي ها با ۱۰۹ ميليون سفر و آمريكايي ها با حدود ۸۷ ميليون سفر در رده هاي بعدي قرار خواهند گرفت.
هر چند آلماني ها از سال ۱۹۹۷ تاكنون در زمينه ميزان سفرهاي خارجي در مقام نخست  جهان قرار دارند، اما آنها در سال هاي اخير در مقايسه با توريست هاي آمريكايي بيشتر صرفه جويي مي كنند،
در حالي كه توريست هاي آمريكايي هر سال ۶۰ ميليارد دلار در سفرهاي خارجي هزينه مي كنند، آلماني ها تنها ۲/۴۶ ميليارد دلار صرف جهانگردي مي كنند.

آخرين خبرها
آمريكا حق روسيه را در دفاع از خود به رسميت شناخت. يك مقام دولت آمريكا چهارشنبه شب اعلام كرد، آمريكا با تمايل روسيه در حمله پيشگيرانه عليه پايگاه هاي تروريست ها در سراسر نقاط جهان مخالف نيست.
ژنرال ليونيد ايواشف سياستمدار معروف روس و معاون انستيتوي ژئوپولتيك روسيه، آمريكا را مهم ترين عامل تشويق و ترويج تروريسم در جهان خواند.
حسني مبارك رئيس جمهوري مصر با ياسر عرفات رئيس و احمد قريع نخست وزير حكومت خودگردان فلسطيني تلفني گفت وگو كرد.
منابع ديپلماتيك مقيم دمشق، شايعه سكته قلبي حمد بن جاسم وزير امور خارجه قطر در جريان سفر به سوريه را تكذيب كردند.
تلفات بيش از يك هزار نيروي آمريكايي در عراق در رسانه هاي گروهي آمريكا بازتاب گسترده اي داشت و صفحه اول برخي روزنامه ها را با عكسي از قربانيان جنگ بوش در عراق به خود اختصاص داد. تعداد تلفات نيروهاي آمريكايي فقط شامل ميدان جنگ است و خودكشي نيروهاي آمريكايي در عراق را شامل نمي شود.
دامنه حمله نظامي ارتش رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه گسترش يافت و دو منطقه بيت حانون و جباليا را نيز در بر گرفت. منابع فلسطيني گفتند كه اين حمله با پوشش ۲۵ دستگاه تانك و زره پوش و بالگردهاي آپاچي به منطقه بيت لاهيا آغاز شد و در ساعات بعد، دو منطقه بيت حانون و جباليا را نيز در برگرفت.
ويگ چي جي فرستاده ويژه چين به خاورميانه با اميل لحود رئيس جمهوري لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
هند و پاكستان بر اهميت بهره برداري از منابع انرژي در منطقه جنوب آسيا تاكيد كردند.
سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد: خودكشي، سالانه يك ميليون قرباني و ميلياردها دلار خسارت بر جاي مي گذارد و در سال ۲۰۰۱ ميزان خودكشي از مجموع قتل (سالانه ۵۰۰هزار نفر) و كشته شدن در جنگ (۳۲۰ هزار نفر) بيشتر بود.
نخست وزير اسپانيا، دفاع از چندجانبه گرايي و قوانين بين المللي را از اولويت هاي سياست خارجي اين كشور جنوب غربي اروپا اعلام كرد.
استاند ار بغداد درگفت وگويي با راديوآزاد عراق گفت: براساس توافق به عمل آمده، بغداد خواهر دوقلوي تهران مي شود.

گپ هفته
شاه كليد
006018.jpg
مينا شهني
هزينه المپيك آتن خيلي بيشتر از هزينه المپيك سيدني بود. رئيس كميته المپيك استراليا معتقد است كه بازي هاي المپيك آتن هزينه هاي گزاف تري نسبت به المپيك چهارسال قبل سيدني دارد.
مهم ترين دليل اين اختلاف هزينه واقعه ۱۱ سپتامبر در آمريكا بوده است. رويداد ۱۱ سپتامبر بر تمامي جنبه هاي زندگي در دنياي امروز تاثير زيادي داشت، حتي بر بورس تهران نيز تاثير گذاشت. خانم جواني كه در بورس تهران سرمايه گذاري كرده است، مي گويد: «بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر همه سهامشان را مي فروختند اما من برخلاف همه خريدار بودم، پس از مدت كوتاهي من برنده شدم.»
۱۱ نحس
۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ رويدادي در جهان رخ داد كه تا ساعت ها همه دنيا را شوكه كرد. برخورد دو هواپيما به برج هاي دوقلوي مركز تجارت جهاني آغازي بر يك دگرگوني جهاني بود. آمريكا كه يكي از كشورهاي محافظت شده دنيا به شمار مي رفت با يك برنامه ريزي دقيق و از پيش تعيين شده مورد هجوم قرار گرفت.
در اين روز بخشي از ساختمان وزارت دفاع آمريكا نيز منفجر شد. اين حادثه كه سه هزار كشته بر جاي گذاشته است تا مدت ها تيتر يك روزنامه ها و هفته نامه ها بود. تا مد ت ها شرح دلاوري نيروهاي امداد و يا راه رفتن نجات يافتگان در ميان تونل هاي دود با بوي خون همه صفحه هاي خبري را پر مي كرد.
تصويرهايي كه از اين رويداد گرفته شده بود بارها و بارها از شبكه هاي متفاوت خبري پخش شد. جهان حيرت زده بر جاي مانده بود. در اين ميان اما براي آنچه ما ايرانيان جلب توجه مي كرد شرح دلاوري هاي جواني ايراني بود كه با كمك هاي نوع دوستانه اش توانست جان بسياري از آسيب ديدگان را نجات دهد.
شاه كليد ماجرا
اين كه برنامه ريزي براي ۱۱ سپتامبر در كجا و چگونه انجام شده هنوز در هاله اي از ابهام است. آمريكاييان سازمان القاعده را به عنوان مظنون اصلي معرفي كردند. اين سازمان در سال ۱۹۸۸ به وسيله اسامه  بن دلان رسماً پايه گذاري شده است. هرچند كسي به نام «عبدا... عزام» نيز از پايه گذاران اين سازمان است.
كسي كه گفته مي شود به ۳۶ ايالت آمريكا سفر كرده است، اما هنوز هم مشخص نشده كه برنامه ريزاني كه با اين دقت برنامه ريزي كرده اند كجا آموزش ديدند و چگونه توانستند به سيستم امنيتي ـ  حفاظتي آمريكا راه پيدا كنند.
در اين ميان رئيس جمهور آمريكا متهم به كم كاري در زمينه ضد تروريست شد. وين كلارك رئيس سابق فعاليت هاي ضد تروريستي كاخ سفيد بوش را متهم كرد كه مقابله با القاعده را جدي نگرفته است. از سوي ديگر افكار عمومي آمريكا هنوز در انتظار پاسخي قانع كننده براي بيان دلايل و چگونگي اين واقعه است. به نظر مي رسد با گذشت سه سال از اين ماجرا مردم آمريكا بر اين باورند كه دولت واقعيت را از آنها مخفي كرده است.
شاه كليد اين ماجرا هنوز پيدا نشده است، دولت آمريكا با دستگيري چند نفر مدعي است كه اينان جزو گروه اصلي برنامه ريزي ۱۱ سپتامبر بوده اند. اما افكار عمومي تا به دست آوردن شاه كليد ناباورانه ماجرا را تعقيب مي كند.
ساختمان جديد جانشين برج هاي دوگانه مركز تجارت جهاني مي شود كه در اثر اصابت دو هواپيماي ربوده شده توسط مهاجمان انتحاري ويران شد.
اين ساختمان برج آزادي نام دارد و با ارتفاع ۵۴۱ متر بلندترين بناي جهان خواهد بود.
ارتفاع اين ساختمان معادل ۱۷۷۶ فوت و نشان دهنده سال اعلام استقلال ايالات متحده از بريتانياست و قرار است تا سال ۲۰۰۹ ميلادي تكميل شود.
نقشه ساختمان توسط دانيل ليبسكيند، معمار آمريكايي تهيه شده و تصويب آن با مباحثات فراوان همراه بوده است.
برخي از اهالي نيويورك، به خصوص گروهي از خانواده قربانيان حملات انتحاري سال ۲۰۰۱، معتقد بودند كه به جاي يك ساختمان تجاري بايد در اين نقطه بناي يادبودي برپا شود.
در مقابل، بازرگانان اصرار داشته اند كه به دليل موقعيت ممتاز تجاري اين محل، لازم است ساختماني با كاربرد اقتصادي جانشين برج هاي مركز تجارت جهاني شود.
ماه فوريه سال جاري طرح ليبسكيند در مسابقه طراحي ساختمان جديد برنده شد. در اين مسابقه بيش از پنج هزار طراح از سرتاسر جهان شركت كردند.
در طرح اوليه وي ساختماني با باغ هاي معلق پيش بيني شده و قرار بود اين ساختمان به نحوي ساخته شود كه هر سال در روز ۱۱ سپتامبر، يك شعاع نور به داخل آن نفوذ كند.
اين طرح بعداً تعديل يافت و نقشه كنوني به شكل ساختماني تدوين شد كه در آن هم جنبه تجاري و كاربردي و هم حالت نمادين واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ منظور شده باشد.

بازارسياه نتايج
006014.jpg
با اين كه ميزان شهريه دانشگاه آزاد به نظر زياد مي رسد اما متقاضيان ورود به دانشگاه آزاد روز به روز افزايش دارد.
براي سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۳ هزينه ثابت دوره هاي كارداني از ۸۶هزار تومان تا ۲۱۵ هزارتومان است و شهريه  دوره هاي كارشناسي از ۹۳ تا ۲۸۱ هزارتومان تعيين شده است.
شهريه رشته هاي مهندسي ۲۳۰ هزارتومان و دكتراي حرفه اي و داروسازي ۵۶۲ هزارتومان و دندانپزشكي ۶۸۷ هزارتومان است. اين ميزان شهريه هرچند زياد به نظر مي رسد اما بر شور و شوق داوطلبان ورود به اين دانشگاه تاثير بدي نداشته است. شهريه متغير هر واحد علمي از ۲۰ تا ۴۳ هزارتومان و هر واحد كلينيكي از ۴۱ تا ۵۶ هزارتومان است.
گرا ن ترين هزينه ها مربوط به شهريه متغير رساله دكتراي حرفه اي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و دامپزشكي است كه ۹۷۵۰۰ تومان است و داروسازي ۱۲۵ هزارتومان است.
صبح نتيجه
سوار تاكسي شد، به نظر مي رسيد عجله دارد و در را محكم كوبيد، راننده خشمش را فروخورد و پرسيد: «تا كجا مي ري خانم؟»، جواب داد: «تا دكه روزنامه فروشي». همه از سر همدردي نگاهش كردند صبح امروز با بيشتر صبح هاي پايتخت تفاوت داشت. امروز گروه زيادي از «كنكوري ها» نتيجه شان را مي گرفتند، دانشگاه آزاد نتايج آزمون ورودي اش را اعلام كرده بود. اعلام نتايج دانشگاه آزاد در روزنامه صبح روز شنبه هفته سختي را براي داوطلبان رقم زد. دانشگاه  آزاد هيچ سايتي را براي اعلام نتايج پذيرفته شدگان اعلام نكرده بود همين ماجرا سبب شد تا هركس صبح اول وقت دنبال روزنامه بگردد. از اين د كه به آن دكه؛ به هرحال حكايت هرساله كمبود روزنامه در تهران با آغاز هفته شروع شد.
هنوز ساعتي از صبح نگذشته بود كه دكه داران جمله معروف «روزنامه تمام شد» را ورد زبان كردند و در پاسخ به سؤال «چرا به اين زودي ويژه نامه تمام شد» پاسخ دادند كه «سال گذشته تعداد زيادي ويژه نامه روي دستمان ماند، براي همين امسال كمتر گرفتيم چون فكر كرديم تقاضاها به اندازه پارسال است.» در هرحال بعد از تمام شدن فروش رسمي ويژه نامه در برخي نقاط شهر كار فروشندگان «فرعي» آغاز شد.
اين فروشندگان تعداد زيادي از ويژه نامه ها را صبح زود خريداري كرده و پس از تمام شدن ويژه نامه ها آن را به قيمت چندبرابر فروختند، در حالي كه قيمت اصلي ويژه نامه ها ۲۰۰ تومان بود، قيمت هاي پيشنهاد شده از سوي «فروشندگان فرعي» بيش از سه برابر قيمت اصلي بود. در برخي نقاط شهر قيمت ويژه نامه ۲۰۰ توماني به ۲۰۰۰ تومان هم رسيد اتفاق جالب تري كه روي داد اجاره دادن ويژه نامه به متقاضيان بود به اين معنا كه ويژه نامه را در اختيار داوطلبان قرار مي دادند تا پس از جست و جو به دنبال اسمشان آن را برگردانند و براي همين چند لحظه اي كه ويژه نامه در اختيار داوطلبان يا خانواده شان بود مبلغي را دريافت مي كردند.
نكته جالب اين كه با وجود بازارسياهي كه براي ويژه نامه كنكور دانشگاه آزاد به وجود آمده بود مشتريان اين بازار غالباً راضي بودند. آنها در پاسخ به اين كه چطور حاضر مي شوند بهايي چندبرابر بپردازند گفتند: «ارزش داره.»
يكي از داوطلبان كه با شوق زيادي ويژه نامه كرايه اي اش را پس مي داد، گفت: «البته من براي دانشگاه سراسري برنامه ريزي كردم ولي قبولي دانشگاه آزاد خيالم رو راحت  مي كنه كه به هرحال جايي براي ادامه تحصيل دارم.»
برخي داوطلبان كه ناراحت و پا كشان مي رفتند فكر مي كردند يك سال ديگر هم بايد بر سندان كنكور بكوبند.
بازارسياه طرفداران خودش را دارد و مشتريانش همه انسان هايي اند كه به دليل اجبار به اين بازار وارد مي شوند.
دو روز بعد
دو روز پس از اعلام نتايج در ويژه نامه ها، سايت آزمون مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي نتايج پذيرفته شدگان را اعلام كرد.
به نظر مي رسد كه به دليل فروش نرفتن ويژه نامه در سال گذشته، امسال دانشگاه آزاد روش جديدي را براي فروش ويژه نامه ها در پيش گرفته است.
انتشار نتايج در سايت دانشگاه  آن هم دو روز پس از اعلام نتايج، روشي بود كه سبب فروش كامل ويژه نامه ها و به وجود آمدن بازارسياه ويژه نامه شد.
يك خبر ديگر
يك خبر جالب ديگر از دانشگاه آزاد منتشر شد. مسئول مركز مشاوره دانشگاه آزاد واحد جنوب مي گويد: دو هزار نفر در سال تحصيلي گذشته به مركز مشاوره مراجعه كرده اند.
دكتر حسن مرادزاده بيشترين دليل مراجعه به مركز مشاوره دانشگاه آزاد را مشاوره براي انتخاب همسر ذكر مي كند.
بيشترين تعداد مراجعه در ماههاي ارديبهشت، آذر و بهمن بوده است. هرچند در سال هاي نخست تحصيل مهم ترين دليل دانشجويان براي نياز به مشاوره سرخوردگي از تحصيل و نارضايتي از انتخاب رشته است. اما مشاوره هاي خانوادگي، عاطفي و شخصيتي نيز دلايل قابل توجهي براي مراجعه به مركز مشاوره دانشگاه آزاد است.

يادداشت
بحران سالمندي به بحران جواني افزوده شد
006016.jpg
برديا ارسطو
هنوز مشكل بزرگترين قشر جامعه يعني جوان را حل نكرده با معضل بزرگ ديگري به نام سالمندي در ايران مواجه شده ايم. شايد هم خودمان را چشم زديم كه فكر كرديم با داشتن دومين جمعيت جوان جهان مي توانيم پتانسيل هاي انساني خود را حفظ كنيم. به هرحال بد نيست در يك فراغت كوتاه حوصله كنيم و اندكي راجع به وضعيتي تلخ صحبت كنيم. وضعيتي تلخ به اين دليل كه هيچ آمادگي براي پذيرايي از آن شرايط نداريم و امكانات لازم را هم به همين ترتيب. در واقع آنقدر خودمان را به اين آمار و ارقام مشغول كرديم و دلخوش داشتيم كه يادمان رفت حتي زيرساخت  هاي تبديل انرژي جوانان به سرمايه هاي در گردش انساني در دو دهه بعد را هم فراهم نكرده ايم و حالا بايد بشنويم كه كشورمان با معضل سالمندي مواجه است.
وقتي مدير كل خدمات رفاهي و توانبخشي سازمان بهزيستي كشور مدتي قبل در گفت و گو با خبرگزاري مهر سخن از حضور ۲۶ ميليون سالمند در كشور ظرف پنج دهه آينده داد شايد كسي اين حرف را جدي نگرفت. حتي هشدار دكتر شهلا اعزازي را هم كسي جدي نگرفت كه در جايگاه يك جامعه شناس كه با آمارها و واقعيت هاي جامعه دست و پنجه نرم مي كند معضلات پنج سال آينده كشور را معضل سالمندي تحليل كرده بود.
به هرحال اينك و به واسطه هشدار ديگري از سازمان بهزيستي بهتر است بعدازظهر تعطيلمان را به انديشيدن درباره بحران سالمندي ايران اختصاص دهيم. شايد شما جوان  اندكي بيشتر از جلوي پاي خود را ديديد و به بهانه تامين آتيه فرداي خود وضعيت ورود به سالمندي را بهبود بخشيديد. البته بهتر از هركسي جوان ها خبري را كه هفته خبر مديركل دفتر توانبخشي سازمان بهزيستي اعلام كرد،مي فهمند و درك مي كنند اگر به دنبال علت اين موضوع هستيد اول اين نكته را به ياد بياوريد كه چند سالي است در ايران با معضل بالارفتن سن ازدواج و كاهش سن بلوغ مواجه بوده ايم. بنابراين با مشكل عدم توانايي ازدواج و بحران هاي روحي آن ناآشنا نيستيم. مشكلات مجردبودن آن هم با وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي حاضر وضع نابساماني را رقم زده است و جوانان را با بحران هاي مختلفي كه هنوز اثر و نتيجه آن به درستي تحليل و بررسي نشده مواجه ساخته است.
در چنين شرايطي كه قوه قضائيه نيز خبر از تقاضاي طلاق ۲۱ ساله ها مي دهد بيشتر مي توان وضعيت روحي و رواني مجردها را تجسم كرد.
حال همين مشكلات را از اين زاويه بنگريد كه دست كم سه دهه از عمر جواني شما گذشته باشد و يار و همدمي هم نداشته باشيد.
شايد بگوييد چگونه مي توان فردايي را كه نديده ايم مجسم كنيم؟ خب براي اين تصويرسازي مديركل دفتر توانبخشي سالمندان اطلاعات و آمار و ارقامي را در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران قرار داده است كه مي توان با استفاده از آنها اين تصوير را واضح تر ديد!
به گفته اين مقام مسئول در كشور ما ۴۶ هزار و ۷۵۰ سالمند مجرد زندگي مي كنند كه تعداد زنان سالمند مجرد بيش از مردان سالمند است.
با توجه به اين نكته كه با ورود به دوره سالمندي انعطاف پذيري و حوصله نيز كاهش مي يابد و فرد بر اساس تجربيات متعدد خود ريسك كمتري هم مي كند پس هيجانات كمتري در انتظار او خواهد بود. بنابر آماري كه سازمان بهزيستي در امور سالمندان ارايه كرده است ۲۵ درصد از زنان سالمند و ۱۸ درصد از مردان سالمندي كه مجرد هستند از مشكلات عاطفي و رواني رنج مي برند.
اين ارقام خبر از بحران هايي در ميان زنان دارد زيرا حدود ۱۳ درصد از زنان سالمند به تنهايي زندگي مي كنند و اين رقم در بين مردان بيش از دو درصد است. سازمان بهزيستي براي قابل لمس كردن چنين ارقامي اعلام كرده است كه به ازاي هر ۷۸ زني كه در دوره سالمندي به تنهايي زندگي مي كند تنها ۲۲ مرد تنها سالمندي خود را سپري مي كنند.
اما بحران از مولفه هاي ديگري هم به وجود آمده است. اگر مي گوييم زنان وضع بدتري دارند به حساب گرايش هاي فمينيستي نگذاريد براساس آمار موجود در ميان سالمندان ۱۶ هزار و ۳۶۳ مرد سالمند و ۳۰ هزار و ۳۸۷ زن سالمند در كشور زندگي مي كنند كه درصد بي سوادي زنان در اين ميان به شدت بالا است.
بنابراين دوره فراغت و بازنشستگي براي زنان بسيار خسته كننده و بي هيجان تر از مردان قابل تجسم است. اگر اين آمار را كنار آمار مشكلات حركتي و جسماني قرار دهيم بهتر در مي يابيم كه زنان سالمند وضع نامناسبي دارند. ۴۳ درصد از زنان و ۴۰ درصد از مردان سالمند مشكل جسماني و حركتي دارند.
قضاوت و تحليل و تجزيه اين آمار و ارقام البته از نظر شما تفاوت هايي پيدا مي كند اما مسئله مشتركي كه از بررسي اين حرف و حديث ها مي توان طرح كرد اين كه اگر امروز به فكر پيش بيني و برنامه ريزي براي ۲۲ ميليون جوان نباشيم فردا وضعمان ا ز آنچه امروز هست بدتر خواهد شد.
قبول نداريد. خب اشكالي ندارد به هرحال همواره آرزو و دعاي خير بزرگان براي جوانان اين است؛ «الهي پيرشي جوون».

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |