جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۲
index
همه چيز درباره جشن خانه سينما
006050.jpg
006060.jpg
006062.jpg
006064.jpg
نامزدهاي بخش هاي مختلف هشتمين «جشن سينماي ايران» معرفي شده اند و در انتظار آيين اهداي جوايز كه در روز بيست و سوم شهريور ماه برگزار مي شود، هستند.
به نظر مي رسد با توجه به سليقه و نوع نگاه در داوري هاي اين جشن در هفت دوره پيشين چند فيلم شاخص موفقيت هاي متعددي كسب كنند.
هيات انتخاب بخش هاي مختلف ۵۴ فيلم بلند را دريافت كرده بود و با بررسي آنها در اصناف مختلف نامزدهاي دريافت تنديس جشن سينما را به شرح زير اعلام كرده است:
نامزدهاي بهترين فيلم
سربازهاي جمعه
شهر زيبا
مارمولك
مهمان مامان
هم نفس
پيش بيني: در اين ميان به نظر مي رسد فيلم آخر داريوش مهرجويي از شانس بالايي براي دريافت اين جايزه برخوردار باشد. كارگرداني سنجيده فيلم به همراه بازي هاي درخشان آن و استقبالي كه تماشاگران از آن داشته اند، از مهم ترين دلايلي است كه معتقديم جايزه بهترين فيلم از آن مهمان مامان خواهد شد.

نامزدهاي بهترين كارگرداني
عزيزا... حميدنژاد براي فيلم اشك سرما
اصغر فرهادي براي فيلم شهر زيبا
بهمن قبادي براي فيلم لاك  پشت ها هم پرواز مي كنند
حميد نعمت ا... براي فيلم بوتيك
داريوش مهرجويي براي فيلم مهمان مامان
پيش بيني: در ميان نامزدهاي بهترين فيلم اگرچه رقابت تنگاتنگي وجود دارد، اما به  نظر مي رسد حميد نعمت ا... كارگردان بوتيك جايزه را خواهد برد. او در گام اول سينمايي خود، اگرچه با دوربين ديجيتال شروع كرد و بعد آن كپي ۳۵ ميلي متري از آن تهيه شد، نشان داد كه اصول كارگرداني را مي شناسد و با ميزانسن ها و دكوپاژهاي دقيق و نوآوري هاي جاي جاي فيلمش بخت خود را براي گرفتن جايزه اي اين چنيني بالا برده است.
فراموش نكنيد بعد از جنجال ورود كارگردانان جوان به سينماي حرفه اي، اهداي جايزه بهترين كارگرداني به يك فيلم اولي مي تواند نوعي دلجويي هم محسوب شود.
راستي اگر تنديس را در دستان داريوش مهرجويي هم ديديد تعجب نكنيد!

نامزدهاي بهترين بازيگر نقش اول مرد
بابك انصاري براي فيلم شهر زيبا
پرويز پرستويي براي فيلم مارمولك
حسن پورشيرازي براي فيلم مهمان مامان
پارسا پيروزفر براي فيلم اشك سرما
بهرام رادان براي فيلم شمعي در باد
پيش بيني: احتمالاً شما هم با ما هم عقيده هستيد كه كار پرويز پرستويي در فيلم مارمولك چندان هم فوق العاده نبود و مارمولك اگر توفيقي هم كسب كرد از جنبه هاي ديگري مثل فيلمنامه اش بود؛ شانس بابك انصاري هم به دليل نگاه حرفه اي برگزاركنندگان كم است و اگر نظر ما را بخواهيد با اين كه از بازي حسن پورشيرازي در مهمان مامان لذت برديم، حدس مي زنيم برنده را از ميان بهرام رادان و پارسا پيروزفر انتخاب كنند، خب پيشنهاد قطعي  مان هم پارسا پيروزفر است.

نامزدهاي بهترين نقش مكمل
حامد بهداد براي فيلم بوتيك
پارسا پيروزفر براي فيلم مهمان مامان
شهاب حسيني براي فيلم شمعي در باد
رضا رويگري براي فيلم بوتيك
فرامرز قريبيان براي فيلم شهر زيبا
پيش بيني: رقابت نزديكي است، پارسا اين جا هم شانس دارد، حامد بهداد هم در بوتيك معركه است، او و شهاب حسيني انتخاب هاي ما هستند ... دقيق ترش را بخواهيد حامد بهداد برنده جايزه خواهد شد، احتمالاً!

نامزد هاي بهترين نقش اول زن
گلاب آدينه براي فيلم مهمان مامان
ترانه عليدوستي براي فيلم شهر زيبا
گلشيفته فراهاني براي فيلم هاي اشك سرما و بوتيك
فاطمه معتمد آريا براي فيلم روايت سه گانه (اپيزود ننه گيلانه)
پيش بيني: اين كه گلشيفته فراهاني در دو فيلم كانديدا شده، علامت خوبي براي اين است كه احتمالاً او جايزه را خواهد برد، اما بازي زيباي ترانه عليدوستي را در شهر زيبا فراموش نكنيد، داوران احتمالاً تحت تاثير بازي خوب او كه علي رغم كم تجربگي اش، پخته و دقيق است قرار خواهند گرفت.

نامزدهاي بهترين نقش مكمل زن
افسانه چهره آزاد براي فيلم بوتيك
آهو خردمند براي فيلم شهر زيبا
مريلا زارعي براي فيلم سربازهاي جمعه
فريده سپاه منصور براي فيلم مهمان مامان
نسرين مقانلو براي فيلم مهمان مامان
پيش بيني: مريلا زارعي بهترين بازي خودش و سربازهاي جمعه را انجام داده، اما اگر از ما مي پرسيد اين جا رقابت اصلي ميان فريده سپاه منصور و نسرين مقانلو است كه هر كدام به سهم خود يكي از بازي هاي عالي مهمان مامان را ارايه كرده اند.
راستش را بخواهيد دلمان با جايزه گرفتن سپاه منصور است و تقدير از نقش معركه اش، مش مريم!
نامزدهاي بهترين فيلمنامه
محمد رضايي راد براي فيلم قدمگاه
اصغرفرهادي براي فيلم شهر زيبا
خسرو معصومي براي فيلم رسم عاشق كشي
بهمن قبادي براي فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند
عزيزا... حميدنژاد براي فيلم اشك سرما
پيش بيني: شك نكنيد اصغر فرهادي انتخاب مناسبي براي برنده است، او با درام در تئاتر آشنا شده، سريال هاي تلويزيوني او را با مديومي  متفاو ت تر آشنا كرده و حالا در تجربه دوم خود در سينما فيلمنامه اي دقيق و حرفه اي به معناي كلاسيك اش نوشته است.
مدت هاست سينماي ايران، فيلمنامه نويس جديدي به خود نديده بود كه آنقدر خوب ريتم و پرداخت شخصيت بداند و درام و ساختار روايي در سينما را بشناسد.

نامزدهاي بهترين فيلمبرداري
محمد آلادپوش براي فيلم گاوخوني
رسول احدي براي فيلم مزرعه پدري
شهريار اسدي براي فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند
فرشاد بشيرزاده براي فيلم عاشق مترسك
علي لقماني براي فيلم شهر زيبا
پيش بيني: محمد آلادپوش و رسول احدي انتخاب هاي ما هستند، اما كادر اسكوپ فيلم ملاقلي پور به رسول احدي اجازه كار بيشتري داده و تماشاگر تصاوير او را مدت ها بعد از ديدن فيلم هم به ياد مي آورد، او شانس اول دريافت تنديس در اين بخش است.

نامزد هاي بهترين هاي تدوين
حسن حسندوست براي فيلم رسم عاشق كشي
بهرام دهقاني براي فيلم مزرعه پدري
هايده صفي ياري براي فيلم اشك سرما
محمدرضا موئيني براي فيلم بوتيك
داوود يوسفيان براي فيلم روايت سه گانه
پيش بيني: بوتيك چه در تدوين زمان جشنواره و چه در نسخه اكران عمومي، بخش اعظمي  از فضاي درآمده خود را مديون ضرباهنگ و ريتم مناسب فيلم است. نسخه دوم هم با كم كردن فصل هاي آغازين، ارتباط بهتري با تماشاگر كم حوصله تر برقرار مي كرد و اين درست جايي است كه بايد به محمدرضا موئيني تبريك گفت.

نامزدهاي بهترين طراحي هنري
سيامك احصايي براي فيلم قدمگاه
خسرو خورشيدي براي فيلم تب
محسن شاه ابراهيمي براي فيلم مهمان مامان
كيوان مقدم براي فيلم شهر زيبا
ژيلا مهرجويي براي فيلم صبحانه اي براي دو نفر
پيش بيني: فضاي سنتي خانه بزرگي كه ماجراي مهمان مامان در آن اتفاق مي افتد، توسط محسن شاه ابراهيمي  طراحي شده، اگر به اين موضوع دقت كنيد كه مهرجويي با ميزانسن هاي خاص خود، كل فيلم را دوربين روي دست گرفته است، با ما هم  عقيده مي شويد كه او بهترين انتخاب براي دريافت تنديس بهترين طراحي هنري است.

نامزدهاي بهترين موسيقي متن
مجيد انتظامي براي فيلم عروس افغان
سعيد انصاري براي فيلم اشك سرما
ناصر چشم آذر براي فيلم شمعي در باد
محمدرضا عليقلي براي فيلم قدمگاه
كارن همايونفر براي فيلم سيزده گربه روي شيرواني

نامزدهاي صداگذاري و ميكس
گشتاسب آريانا (مزرعه پدري)
محمدرضا دلپاك (رسم عاشق كشي)
محسن روشن (قدمگاه)
اميرحسين قاسمي (پروانه اي در باد)
جهانگير ميرشكاري و حسين ابوالصدق براي فيلم مهمان مامان

نامزدهاي بهترين صدابرداري
بهمن بني اردلان (لاك پشت ها هم پرواز مي كنند)
عباس رستگارپور (قدمگاه)
حسن زاهدي (شهر زيبا)
نظام الدين كيايي (شمعي در باد)
مازيار شيخ محبوبي، جهانگير و امين ميرشكاري (مهمان مامان)

نامزدهاي بهترين چهره پردازي
عبدا... اسكندري (تارا، تب توت فرنگي)
مهري شيرازي و نويد فرح مرزي (شمعي در باد)
فرهنگ معيري (اشك سرما)
محسن ملكي (عاشق مترسك)
مهرداد ميركياني (روايت سه گانه)

نامزدهاي بهترين جلوه هاي ويژه بصري
اصغر پورهاجريان (پروانه اي درباد)
داوود رسوليان، نجف فتاحي و عليرضا زرين دست (ملاقات با طوطي)
محمدرضا شرف الدين (مزرعه پدري)
عباس شوقي (اشك سرما)
اميررضا معتمدي (سيزده گربه روي شيرواني)

نامزدهاي بهترين عكس فيلم
امير عابدي (مزرعه پدري)
محمد علي قلي زاده (دوئل)
محمد فوقاني (عروس افغان)
مهرشاد كارخاني (اشك سرما)
علي نيك رفتار

سينما... سينما
۲۱ شهريور: روز ملي سينما
006052.jpg
عباس كيارستمي
هنگام ساخت فيلم مسافر

فقط چند روز ديگر مانده است، يك سال از زماني كه مسعود كيميايي رو به دوربين گفت: آقا! مردم ديگر سينما نمي روند، اتوبوس هم سوار نمي شوند و زندگي هم نمي كنند (نقل به مضمون) گذشته است؛ زندگي ادامه دارد، مردم اتوبوس سوار مي شوند و اگر فيلم خوبي روي پرده باشد به سينما هم مي روند و اتفاقاً امسال به اندازه كافي فيلم پرفروش وجود داشته كه خيلي ها هي بگويند: امسال سال آشتي مردم با سينما است.
اسكار ايراني، جشني كه قرار بود به همان باشكوهي سلف ينگه دنيايي اش برگزار شود، هشتمين دوره اش را مي گذراند و بهانه برگزاري جشني با اين مضمون هم، اتفاقاً همين است. نوعي شارژ روحي ميان اهالي سينما؛ آدم هايي كه يك سالشان را ميان كار و مشكلات حرفه اي گرفتار هستند، قرار است بهترين هاي خود را انتخاب كنند و به احترام روزي كه از روزهاي سينما نام گرفته، از هم تقدير كنند.
فلاش بك ـ دورتر
دور نيست روزگاري كه سينماي ايران با ورود آدم هاي جديدي به عرصه فرهنگ و هنر، حيات دوباره اي يافت و با نگاهي پررنگ به دين و اخلاق و دنبال كردن سينماي پيام گرا، كار خود را در سال هاي ابتدايي پس از انقلاب آغاز كرد.
در آن سال ها دو نوع سينما طرفدار بيشتري يافت و هر كدام براي راضي كردن مخاطبان خود پيش رفت، گونه اول سينماي اكشن بود كه خود را در سينماي جنگ (ژانر پروپاگانداي محبوب آن روزگار) تجلي پيدا كرده بود و در حد امكانات و بضاعت ايران نمونه هاي موفقي هم داشت، گونه شاخص دوم، سينماي آوانگارد بود كه خيلي ها به طعنه و براي يادآوري موفقيت هاي آنان در جشنواره هاي خارجي، سينماي جشنواره اي مي ناميدندش.
سينمايي كه جز در مواردي خاص ـ مثل عباس كيارستمي و كارهايش ـ بيشتر سياه نمايي بود، اگر قصه اي در آنها ديده نمي شد، بيشتر از بي دانشي سازندگان فيلم ها و اطلاعات كمشان از درام و اصول آن بود تا اين كه شبيه فيلمسازان مستقل و آوانگارد دنيا عصياني باشد عليه جريان روز يا main stream.
006054.jpg
پرده آخر فيلمي براي همه فصول،
همه جوايز به كارگرداني
واروژ كريم مسيحي
006056.jpg
بچه هاي آسمان موفقيت ايران
در اسكار به كارگرداني مجيد مجيدي
006058.jpg
بودن يا نبودن فيلمي انساني
بدون اغراق هاي احساسي
به كارگرداني كيانوش عياري
006066.jpg
هور در آتش تعريف تازه اي از
سينماي دفاع مقدس به
كارگرداني عزيزا... حميدنژاد
در اين ميان نكته ثابت حضور پرقدرت بنيانگذاران موج نوي سينما در سال هاي بعد از انقلاب بود، اجاره نشين ها، دندان مار، ناخدا خورشيد و باشو غريبه كوچك همان فيلم هايي بودند كه بايد باشند، مطالعات و پيشينه آشنا با درام هر كدام از اين فيلمسازان در آن روزگار كه همه از ضعفي مفرط به نام معضل فيلمنامه حرف مي زدند، كورسوي اميدي بود براي ادامه يافتن حيات صنعت ـ هنر فيلمسازي در ايران.
فلاش بك ـ دور
سال هاي ۷۶ به بعد هجوم فيلم هاي تين ايجري، جوان پسند و به زعم تهيه كنندگان «دختر ـ پسري» شاخص ترين اتفاقي بود كه در آن سال ها افتاد.
تابوي نمايش ساز، روابط اجتماعي آنچنان كه در جامعه جاري است و ... شكسته شد و در اين راه بازسازي نمونه هاي خارجي بيش از پيش جريان داشت. هرچند در آن روزها هم سينماگران ميانسال و حتي جواني بودند كه راه خود را يافته و آنطور كه مي خواستند فيلم مي ساختند.
از سوي ديگر فيلم هاي جشنواره اي در دوران اوج خود به سر مي برد و توجه روزافزون جشنواره هاي دنيا، كپي هاي متعددي از نسل اول فيلمسازاني چون كيارستمي ساخته بود. جواناني كه سينما نياموخته روي صندلي داغ كارگردان نشسته بودند و دوربين شان را بسته به ذايقه مخاطبان جهاني در ميان خاك و خل، بدبختي و فاجعه مي گرداندند، قهرمانان هم اكثراً كودكاني بودند كه از حاشيه ها انتخاب شده اند و فقر و فلاكت از زندگي شان مي بارد، دغدغه زندگي حاشيه نشينان حتي به ايراني ها ختم نشد وبه افغان ها و موارد ديگري از مهاجمان خارجي در ايران رسيد.
فلاش بك ـ نزديك
آش سينماي سوپراستاري شور شده بود، همه براي فروش بيشتر سراغ ستاره هاي تازه متولد شده را مي گرفتند و ديگر به جاي اكشن و كمدي و ملودرام همه دنبال يك سناريوي باب روز مي گشتند.
مجيد مجيدي دبير پنجمين دوره جشن خانه سينما به همين بهانه بود كه در بيانيه هيات داوران گفت: صداي پاي ابتذال از سينماي ايران مي آيد. اين گفته را بسياري انتقاد خصمانه از صنعت سينما مي دانستند كه جان گرفته است و مي خواهد دوباره راه بيفتد و بي توجه به حمايت هاي دولتي، سرمايه جذب كند و توليد كند و نفس به نفس با تماشاگر به حيات خود ادامه بدهد و اين يعني پروسه اي اقتصادي كه فيلم ديگري را باعث مي شود.
واكنش ديگر به سيستم ستاره محور سينماي جديد كشور در حوزه بازيگري اتفاق افتاد، سال گذشته و در جريان برگزاري مراسم جشن هفتم خانه سينما، جمشيد مشايخي به روي صحنه دعوت شد اما جايزه دادن با حال عجيب او به آييني اعتراضي بدل گشت؛ او از بي توجهي به خود و نسل خود گلايه مي كرد و معتقد بود سينمايي را كه بر روي پرده هايش تنها عروسك هاي خوش بر و رو حركت مي كنند، بايد فراموش كرد چون بي ارزش است و بي اعتقاد به اصول.
براي همين هم بود كه هيچ كدام از ستاره هاي جوان برنده جايزه با آن لباس هاي متفاوت كه كت و شلوار رنگ مد روز و پيراهن هاي يقه خرگوشي اش به يادماندني بود آن بالا دل و دماغي براي تقديم كردن جايزه هايشان به نسل قبل نداشتند، هرچه بود آنها انتظار نداشتند يك نفر همه چيز را به قيافه هاي فتوژنيك و هيكل هاي مانكني ربط بدهد و بگويد كه آنها عروسك اند تا بازيگر.
اين كشمكش، اينرسي مقاومي بود كه در مقابل تغييرات تمام اين سال ها انجام مي شد، نگاه كنيد به نوشته هاي منتقدان نسل قبل كه حتي آنها هم اين تغيير را بر نمي تابند تا آن جايي كه چند تن از آنها در نشريه تخصصي شان توجهي به سينماي مدرن و جوان تر امروز ايران نمي كنند.
فلاش بك ـ نزديك امروز
پروژه ارتقاي سطح كيفي و تكنيكي فيلم هاي ايراني با تمام مخالفت ها ادامه پيدا كرد و حالا ديگر قوام پيدا كرده است. جشنواره فيلم فجر در سال گذشته، مشتي نمونه خروار از اين تغييرات بود، حالا ديگر يك تهيه كننده ايراني جرات مي كند صداي فيلمش را دالبي ديجيتال بگيرد، بيگ پروداكشن هاي تمام عيار ساخته مي شود و بازسازي سينماها نويد اكران فيلم هاي در حد استاندارد روز را به تماشاگران مي دهد.
به همين خاطر هم زمزمه هاي به راه افتادن دفاتري سينمايي به گوش مي رسد كه به سبك هاليوود قرار است تداركات، توليد و پخش فيلم را با امكانات حرفه اي تري انجام دهند و از المان هايي كه تا امروز تجملي خوانده مي شدند استفاده كنند.
استوري بورد يا پياده سازي گرافيكي دكوپاژ فيلم قبل از فيلمبرداري از جمله آنها است. تصور اين كه توليد فيلم در ايران اگر مبتني بر اصول حرفه  اي روز سينما باشد، كيفيت صدا و تصوير متفاوت از فاجعه هاي امروز باشد و خيالات اين چنين هنوز براي تماشاگران و كارشناسان ايراني غيرقابل هضم است اما قطعاً اين مسير هرچند دشوار به سرانجام مناسبي خواهد رسيد و ديگر نمي شود به بهانه اين كه با اين همه فيلم، CD، DVD و كانال تلويزيوني كي به سينما مي رود دلخوش كرد مغبون شد.
فراموش نكنيد كه سينماي جديد را آدم هاي جديد درست خواهند كرد، فارغ از بازيگران جوان كه به دليل ذات ژانر محبوب و روز وارد سينما شده اند حالا استعدادهاي غريبي در عرصه هاي ديگر كشف مي شود.
نسل آشنا به صنايع ديجيتالي در عرصه هايي چون فيلمبرداري، تدوين و موسيقي نشان داده است كه در تمام اين مدت كه ساكت و آرام نشسته بوده و به كار استادان ميانسالش نگاه مي كرده، بيكار نبوده و دانش و سواد بصري و تكنيكي اش را بالا برده است.
از اينها كه بگذريم، ورود كارگردان هاي جوان به عرصه سينما شايد مهم ترين اتفاقي باشد كه در تئوري  سينما به مثابه يك صنعت اتفاق افتاده است.
رويكرد ساختارشكنانه، پرمغز و تارانتينووار بسياري از فيلم اولي ها سال هاي اخير نشان از آينده روشن ـ و قطعاً متفاوتي ـ دارد كه در انتظار سينماي ايران است.
سامان مقدم، پرويز شهبازي، آرش معيريان، مهدي نوربخش، عليرضا اميني و حميد نعمت ا... در نخستين ساخته هاي خود نشان دادند كه قالب هاي معمول سينماي ايران عرصه را براي پيشرفت تنگ كرده است و نوآوري هاي ـ حساب شده و نه اتفاقي و تحت فشار ـ تنها راه بيرون رفتن از بن بستي است كه در سال هاي اخير سينما را گرفتار كرده است.
اما چونان ديگر اتفاقات تازه رخ داده در سينماي كشور ورود استعدادهاي جوان كارگرداني هم با مشكل مواجه شد.
اگر فيلمنامه نويس نسل جديد به دليل تقاضاي بازار با فرش قرمز و استقبال تهيه كنندگان روبه رو شدند، كارگردانان جوان به مقاومت و برخورد شديد همتايان با تجربه تر برخوردند كه تفكري مبني بر اين داشت كه اگر حالا جلوي اينها گرفته نشود  بعدتر آب رفته را نمي شود به جوي بازگرداند.
نگاه كنيد به جوابيه هاي تند و آتشين كانون كارگردانان  كه فيلم ساختن در كشور را مايملك خود مي دانست و از تعبير پدري استفاده مي كرد كه به فرزند خود كه گواهينامه ندارد، ماشين نمي دهد.
پرسش هاي بي پاسخي مطرح مي شد و فيلمسازان جوان از ترس اين كه مخالفت با اين نظرها و طرح سؤال فعاليت هاي حرفه اي شان را مختل كند، زبان به كام گرفتند و لب از لب نگشودند.
اما به راستي گواهينامه نسل قبل را چه كسي صادر كرده بود؟ اصلاً كجاي پروسه فيلمسازي امروز ما به رابطه سوئيچ ماشين و پدر و پسر مي مانست و اگر هم شبيه بود چه كسي به آدم هاي با تجربه تر اين حرفه كه تمام اعتبارشان را از چند سال كار كردن در شرايط بسته و گلخانه اي به دست آورده بودند نقش پدر و پدرخوانده داده بود؟
امروز
و حالا در آستانه ورود سياستي ديگر بر كشتي سينما وقت بازنگري تمام آنچه در هشت سال اخير گذشته است، پيش آمده و در اين ميان مهم ترين موضوع بحث نظارت و سياستگذاري است. پوست انداختن نظارت دولتي بر سينما، با هدف سپردن سينما به اهالي سينما در اين چند سال يكي دو تجربه تلخ را گذرانده است كه فارغ از جنجال مجوز كارگرداني، موضوع پخش فيلم ها بهترين مثال براي اين تجربيات تلخ هستند.
برنامه اكران سينمايي در حالي هر سال تغيير مي كند كه هنوز توافق قطعي بر سر نحوه اكران فيلم ها صورت نگرفته است و از سويي سينماداران با برخي گروه بندي ها مخالفند و از سوي ديگر هجوم تهيه كنندگان براي اكران فيلم در زمان هاي مشخصي كه فروش بهتري در انتظار فيلم هاست به موتيف تكرار شونده اين سال ها بدل شده است.
اين درست جايي است كه براي رسيدن به سينمايي در حد استانداردهاي جهاني احتياج به بازنگري در آن داريم؛ بازنگري در سياست ها و اصولاً سياستگذاران و ناظران صنعت ـ هنر سينما، آنچنان كه كمتر اسير سليقه هاي فردي شود و با جابه جايي آدم ها مسيري خلاف راه پيشين خود برگزيند.

كانديداها و برندگان هفتمين دوره جشن خانه سينما
بهترين فيلم
برنده: رقص در غبار / ايرج تقي پور
شب هاي روشن / حسين زندباف
جنايت / حسن توكل نيا
نفس عميق / امير سمواتي
اين زن حرف نمي  زند / غلامرضا گمركي

بهترين فيلم به انتخاب انجمن منتقدان و نويسندگان
برنده: فرش باد / كمال تبريزي
اين جا چراغي روشن است / رضا ميركريمي
ديوانه اي از قفس پريد / احمدرضا معتمدي
رقص در غبار / اصغر فرهادي
قارچ سمي / رسول ملاقلي پور

بهترين كارگرداني
برنده: جنايت / محمدعلي سجادي
شب هاي روشن / فرزاد مؤتمن
اين زن حرف نمي زند / احمد اميني
واكنش پنجم / تهمينه ميلاني
صورتي / فريدون جيراني

بهترين فيلمنامه
برنده: رقص در غبار / اصغر فرهادي، عليرضا بذرافشان، محمدرضا فاضلي
دنيا / فرهاد توحيدي
صورتي / فريدون جيراني
نفس عميق / پرويز شهبازي
شب هاي روشن / سعيد عقيقي

بهترين بازيگر نقش اول مرد
برنده: رقص در غبار / فرامرز قريبيان
اين جا چراغي روشن است / حبيب رضايي
واكنش پنجم / جمشيد هاشم پور
فرش باد / رضا كيانيان
جنايت / شهرام حقيقت دوست

بهترين بازيگر نقش اول زن
برنده: شب هاي روشن / هانيه توسلي
نفس عميق / مريم پاليزبان
واكنش پنجم / نيكي كريمي
فرش باد / فريبا كامران
اين زن حرف نمي زند / كتايون رياحي

بهترين فيلمبرداري
برنده: شب هاي روشن / جمشيد الوندي
عطش / فرج حيدري
اين جا چراغي روشن است / حميد خضوعي ابيانه
كلاه قرمزي و سروناز / عزيز ساعتي
واكنش پنجم / عليرضا زرين دست
بهترين تدوين
برنده: شب هاي روشن / حسين زندباف
واكنش پنجم / شهرزاد پويا
قارچ سمي / بهرام دهقاني
رقص در غبار / سعيد شاهسواري
دنيا / نازنين مفخم

بهترين موسيقي متن
برنده: ديوانه اي از قفس پريد / مجيد انتظامي
تيك / كارن همايونفر
رقص در غبار / حميدرضا صدري
فرش باد / پيمان يزدانيان
قارچ سمي / ناصر چشم آذر

بهترين بازيگر نقش دوم مرد
برنده: بانوي من / جمشيد مشايخي
عشق فيلم / سيروس ابراهيم زاده
واكنش پنجم / شهاب حسيني
اين جا چراغي روشن است / سعيد پورصميمي
عروس خوشقدم / امين حيايي

بهترين بازيگر نقش دوم زن
برنده: واكنش پنجم، دنيا / گوهر خيرانديش
فرش باد / مريم بوباني
قارچ سمي / رويا تيموريان
تيك / رويا تيموريان

بهترين طراح صحنه
برنده: شب هاي روشن / محسن شاه ابراهيمي
ديوانه اي از قفس پريد / ايرج رامين فر
جنايت / كيوان مقدم
فرش باد / مجيد ميرفخرايي
قطار كودكي / اصغر نژاد ايماني، محمد گنجعلي

بهترين طراح لباس
برنده: ديوانه اي از قفس پريد / ايرج رامين فر
شب هاي روشن / محسن شاه ابراهيمي
جنايت / كيوان مقدم
فرش باد / مجيد ميرفخرايي
قطار كودكي / اصغر نژاد ايماني، محمد گنجعلي

بهترين چهره پردازي
برنده: راي باز / محسن ملكي
اين جا چراغي روشن است / عبدا... اسكندري، علي سام خواه
عروس خوشقدم / عبدا... اسكندري
قارچ سمي / جلال معيريان، فرامرز بادرامپور
رقص در غبار / علي بهراميان

بهترين صداگذاري و ميكس
برنده: فرش باد / مسعود بهنام
بهشت جاي ديگري است / محمدرضا دلپاك
نفس عميق / بهمن بني اردلان
رقص در غبار / مسعود بهنام
قطار كودكي / چنگيز صياد

بهترين صدابرداري
برنده: رقص در غبار / حسن زاهدي
واكنش پنجم / پرويز آبنار
نفس عميق / بهمن بني اردلان
فرش باد / بهروز معاونيان
قطار كودكي / مهران ملكوتي، فرخ فدايي

بهترين كيفيت لابراتواري
برنده: واكنش پنجم / لابراتوار مركز خدمات صنايع فيلم ايران
اين جا چراغي روشن است / لابراتوار فيلمساز
ديوانه اي از قفس پريد / لابراتوار صدا و سيما
عشق فيلم / لابراتوار مركز خدمات صنايع فيلم ايران
قارچ سمي / لابراتوار صدا و سيما

بهترين فيلم كوتاه داستاني
برنده: به طعم خاك / شهرام شاه حسيني
انتظار تلخ / روح  ا... مولوي
طوفان سنجاقك / شهرام مكري
مارس / حامد فراهاني
يك روز برفي / محمدجعفر باقري نيا

بهترين فيلم انيميشن
برنده: پياده  رو / فرشيد شفيعي
جايي ديگر / وحيد نصيريان
سپيدبالان / عبدا... عليمراد
قطار / بابك نظري
كشاورز و گاو / فاطمه گودرزي

بهترين فيلم مستند
برنده: آخرين تير آرش / نوشين خدامي
زنان بدون سايه / امير سمواتي، مهناز محمدي
فغانستان / امين قدمي
گزارش زيرخاكي / مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
وارثان كيومرث / شبكه چهار سيما

بهترين كارگرداني فيلم مستند
برنده: گزارش زيرخاكي / مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
زنان بدون سايه / امير سمواتي، مهناز محمدي
كاغذهاي بي جواب / ابراهيم اصغرزاده
كشتي نوح / سودابه باباگپ
ميلكان / مينو كياني

يادگارهايي از ۱۰۴ سال سينماي ايران
006068.jpg
006070.jpg
006072.jpg
006074.jpg
006076.jpg
006078.jpg

پرونده
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |