پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۴ - Sep 23, 2004
شكيبايي
امام علي (ع): بدبختي ها را پاياني است كه سرانجام به پايان خود خواهد رسيد. پس اگر يكي از شما محكوم به آن شديد، سر تسليم فرود آوريد و شكيبايي نماييد تا بگذرد. زيرا اصرار در چاره طلبي به هنگام پيشامدن بدبختي بر ناخوشي آن مي افزايد.
(بحار ۷۱/۹۵)
امروز با حافظ
لطف ها مي كني، اي خاك درت تاج سرم
من كه باشم كه بر آن خاطر عاطر گذرم
كه من اين ظن به رقيبان تو هرگز نبرم
دلبرا بنده نوازيت كه آموخت، بگو
خانه سينما:
خواب خوش دشمنان تعبيرناشدني است
خانه سينما با انتشار بيانيه اي از صدور بيانيه اي در آينده اي نزديك، جهت تنوير افكار عمومي و دست اندركاران عرصه فرهنگ و هنر خبر داد.
به گزارش ايسنا، متن بيانيه به اين شرح است: در شرايطي كه جمهوري اسلامي ايران از هر سو مورد هجوم دشمناني است كه تاب ديدن بالندگي و به بار نشستن آرمان هاي ملت سرافراز ايران را ندارند و با بكارگيري ترفندهاي مختلف، از مجاري بين المللي در صددند دستاوردهاي گرانسنگ ملت شريف ايران در عرصه هاي دانش ، فن آوري و فرهنگ را تخطئه نمايند، بر همگان فرض است كه با هوشياري و درايت و با اشراف كامل به عمق و پيچيدگي نقشه آنان، بر مدار و مسيري حركت كنند كه نه تنها خواب خوش دشمنان، تعبير ناشدني گردد بلكه نمايشي از وحدت و همدلي را عرضه نمايند كه سبب گردد تا صفوف يكپارچه ملت و نظام به مثابه خاري باشد در چشمان نامحرمان.
حوادث رخ داده در سينماي كشور، گرچه عواطف و احساسات دلسوزان نظام و علاقمندان به عرصه فرهنگ وهنر را متاثر ساخت اما بي شك خيرانديشان و دست اندركاران سينما و صاحبان عقل و خرد بر اين باورند كه چاره كار و راه حل مشكلات پيش روي عرصه هنر و سينما را نه در كشاكش عرصه هاي سياسي و نه در اجراي صرف احكام قضائي مي توان يافت.
هنرمندان سينماي كشور رجاء واثق دارند كه در فضاي بدور از تنش و احساسات لازم است در همه ساختارهاي سينمايي كشور، بازنگري كامل و همه جانبه، صورت گيرد تا اين چنين كيان سينماي ايران و نمايندگان صنفي آن با تخلف فرد، در يك كفه ترازو قرار نگيرند.
از آنجا كه خانه سينما، هويت و اعتبار سينماي ايران را برگرفته از آرمان ها و هويت فرهنگي انقلاب اسلامي مي داند، ضمن توصيه به همه همكاران و تلاشگران عرصه سينما به خويشتنداري و پرهيز از هيجان، وظيفه خود مي داند در پاسخ به پاره اي شبهات و جفايي كه در كشاكش حوادث جشن خانه سينما رخ داد، در آينده نزديك بيانيه اي جهت تنوير افكار عمومي و دست اندركاران عرصه فرهنگ و هنر صادر كند.

از ۴ مهر تا ۱۳ آبان در بوستون برگزار مي شود
پژواك هاي آبي هنر ايران در آمريكا
در نمايشگاه گروهي از آثار دوازده نقاش ايراني و نمايشگاه انفرادي از آثار حسين خسروجردي تحت عنوان «پژواك هاي آبي» از ۴ مهر تا ۱۳ آبان در بوستون آمريكا برگزار مي شود.
حدود ۶۰ اثر از آثار دوازده نقاش شامل: محمد ابراهيم جعفري، حسين ماهر، شيده تامي، شهلا اعتمادي، مصطفي دشتي، رضوان صادق زاده، نيما پتگر، اليكا قاجار، مينا غازياني، گلناز فتحي، صداقت جباري و معصومه بختياري در گالري «ديپو اسكوئر» در لگزينگتون و ۱۲ اثر از حسين خسروجردي در گالري «كرين كالكشن» در ولزلي به نمايش درخواهد آمد.
اين نمايشگاه توسط موسسه هنري «پارادي» و با همكاري موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و موزه هنرهاي معاصر تهران براي معرفي نقاشي امروز ايرانيان به جهانيان برپا مي شود و تلاش دارد به معرفي گوناگوني و تنوع نقاشي ايران در دو دهه اخير بپردازد.
موسسه «پارادي» زير پوشش بنياد غيرانتفاعي حمايت از هنر معاصر ايران كه مي كوشد به عرضه و معرفي هنر معاصر ايراني در آمريكا بپردازد، فعاليت مي كند.

بوتيك و ۱۲ فيلم ديگر در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، مجوز ورود ۱۳ عنوان  اثر ويديويي  را در نمايش  خانگي  صادر كرد.
روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد  گزارش  داد: اين  آثار در قالب  فيلم هاي  سينمايي ، مجموعه  داستاني ، مستند و انيميشن ، محصول  كشورهاي  ايران ، هند، فرانسه  و آمريكا است . «بوتيك »، «معادله »، «چشمان  سياه »، «تومبستون »، «اعتبار»، «سلام  دوست  من »، «بخاطرتو»، «قانون » و «هيچي  نگو» عنوان  فيلم هاي  سينمايي  است  كه  پروانه  نمايش  در شبكه  ويديويي  را دريافت  كردند.
«نجات  در بم » و «تاريخ  سينماي  ايران » و انيميشن  و نماهنگ  «گجت  بوي » و«بي  قرار» از آثار مجموعه  داستاني  و مستند هستند كه  به  شبكه  ويديويي  كشور راه  يافته اند.

آثار ۲۰ عكاس ايراني در نمايشگاه فتومديا تركيه و مقدونيه
آثار ۲۰ عكاس  ايراني  به  دبيرخانه  دهمين  نمايشگاه  دوسالانه  عكس  فتومدياي  مقدونيه  و تركيه  ارسال  شد.
آژانس  عكس  ايران  وابسته  به  انجمن  سينماي  جوانان  ايران  روز چهارشنبه اعلام  كرد: اين  آثار شامل  ۳۷ قطعه  عكس  است  كه  از عكاسان  شهرهاي  اهواز، اروميه ، زاهدان ، تهران ، كرج ، سقز و اردبيل  ارسال  شده  است .
نمايشگاه  آثار برگزيده  دوسالانه  عكس  فتومديا توسط انجمن  عكس  مقدونيه و كلوپ  عكس  الما تركيه  ۲۳ آبان  ماه  سال جاري  در دو كشور مقدونيه  و تركيه برگزار مي شود.

در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي شود
مسابقه خاطره نويسي دفاع مقدس
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس اقدام به بر گزاري مسابقه خاطره نويسي از پانزدهم شهريور به مدت يك ماه نموده است.
به گزارش گروه دفاع مقدس خبر گزاري مهر؛ فرهنگسراي انقلاب همزمان با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس و به منظور زنده نگه داشتن رشادت ها و ايثار مردان و زنان غيور كشور اسلامي ايران، مسابقه «خاطره نويسي دفاع مقدس» برگزار مي كند. در ادامه اين گزارش آمده است؛ علاقمندان به شركت در اين مسابقه مي توانند خاطرات خود و يا اطرافيان را از برهه هاي مختلف هشت سال دفاع مقدس، حداكثر در دو صفحه ورق A4 تا تاريخ ۱۵ مهر ماه سال جاري به فرهنگسراي انقلاب ارسال كنند. بنا بر اين گزارش خاطرات بايد مبتني بر واقعيت بوده و نام و سن خاطره گو و خاطره نويس قيد شود.
در ضمن به مناسبت بيست و چهارمين سالگرد دفاع مقدس به ۲۴ نفر از برندگان جوائز ارزنده اي اهدا مي شود.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند علاوه بر مراجعه به فرهنگسراي انقلاب با تلفن هاي ۹-۵۴۱۹۰۵۷ تماس حاصل نمايند.

هيأت داوران جايزه پكا :
توجه افراطي به تكنيك رمان را قرباني كرده است
هيأت داوران جايزه مهرگان ادب (پكا) اعلام كرد كه در ارايه  بررسي رمان هاي سال ،۸۲ هفت رمان را براي اخذ تصميم نهايي برگزيده است.
قرار است كه پس از بحث هاي اقناعي، سه رمان و از بين آنها رمان برتر انتخاب و معرفي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هيات داوران، توجه افراطي به تكنيك و فرم به بهاي قرباني كردن رمان كه ناشي از نبود شناخت نويسندگان از نوآوري خلاق در عرصه جهاني است و نيز تمايل برخي از نويسندگان جدي به عاميانه نويسي كه مرز بين رمان و خاطره نويسي و وقايع نگاري را مخدوش مي كند و از بي توجهي به تخيل خواننده نشان دارد، را به عنوان دو قطب متضاد، گرايش قالب در رمان هاي بررسي شده اعلام كرد. اين هيات همچنين اعلام كرده است كه چون هدف اصلي آن بررسي رمان هاي سال گذشته براساس نوآوري است، با توجه به دو گرايش مزبور، تلاش آن معطوف به انتخاب رماني خواهد شد كه به طور نسبي به نوآوري خلاق دست يافته باشد.

تهران ساعت  ۷ صبح ، هفته آينده به نمايش در مي آيد
تهران ساعت  ۷ صبح پس از مدتها كه در انتظار نمايش عمومي در سينماها بود، هفته آينده در چند سينما به نمايش در خواهد آمد.
امير شهاب رضويان، كارگردان اين فيلم در گفت وگو با ايسنا، با تاييد اين خبر تاكيد كرد تهران ساعت هفت صبح به زودي در آلمان و كانادا نيز به نمايش عمومي درخواهد آمد.داستان فيلم از ساعت «هفت صبح» پشت يك چراغ قرمز در تهران آغاز مي شود و هفت شخصيت اصلي فيلم بدون آن كه يكديگر را بشناسند، در پشت چراغ قرمز حضور دارند. در طول بيست و چهار ساعت با اين هفت نفر، تك تك همراه مي شويم و صبح فردا در ساعت هفت صبح مجدداً آنها را پشت همان چراغ قرمز مي يابيم.
اولين شخصيت فيلم سربازي است كه به خاطر ديدن دختر مورد علاقه اش چراغ قرمز عابران پياده را طولاني تر از معمول نگه مي دارد و پس از آن در يك آزمايشگاه تشخيص اعتياد با ديگر شخصيت هايي كه پشت چراغ قرمز ديده ايم همراه مي شويم و...
تهران ساعت هفت صبح دومين تجربه سينمايي اميرشهاب رضويان است. وي بيش از  ۳۰ فيلم كوتاه و دو فيلم سينمايي ساخته است.
اين فيلم پيش از اين در جشنواره هاي فيلم هاي ايراني در شيكاگو، واشنگتن، لس آنجلس، قاهره، فجر، وايادوليد، كلكته، بمبئي، آسياتيكارم، ساندنس NHK توكيو، داكا، ماكس افولس، رتردام، فرانكفورت، سنگاپور و اصيله مراكش به نمايش درآمده است.

بهارستان
خنديده بودم، و ديگر هيچ
ليكن ناگهان
در ژرفاي سكوتم دانستم
پايانش اين بود: گريستن،
غرق در اشك هايم.
فريدا كالو- روزبه افتخاري

پاسخ به پرسش پزشكي
عوامل استرس
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره عوامل استرس كه مسئله بشر در قرن ۲۱ خوانده شده، گفته است: افسردگي، اضطراب، خشم و عدم اتكاء به نفس از عوامل عمده ايجاد استرس هستند كه فرد را بر سر دو راهي مقابله و يا گريز قرار مي دهند. استرس مادر بسياري از امراض خطرناك است كه به مغز هم آسيب مي رساند. براي تخفيف عوامل چهارگانه و پيشگيري از ورود به استرس، علاوه بر اندرزهاي روان درماني، داروهاي متعدد ساخته شده است كه كار عمده آنها قراردادن سروتونين بيشتر در دسترس اعصاب است. آلماني ها درمان گياهي «سن جانز ورت» را هم توصيه كرده اند. بايد توجه داشت كه طبق بررسي هاي اخير، داروهاي درمان افسردگي براي نوجوانان زيان آور تشخيص داده شده و برخي از آنان را در آستانه خودكشي قرار داده است كه بهتر است ازآن اجتناب كنند و دكترها براي اين داروها جانشين بيابند.

برگي از تاريخ
لشكركشي ۲ هزار و پانصد و ۱۷ سال پيش ايران به اروپا و عبور از دانوب
۲۳ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۸۴ پيش از ميلاد «اوريپيدس» نويسنده يونان باستان و مؤلف نمايشنامه زنان تروا به دنيا آمد. در سال ۶۳ پيش از ميلاد اوكتاويان امپراتور روم متولد شد. در سال ۱۹۱۶ در آمريكا آخرين جمعه ماه سپتامبر هر سال روز سرخپوستان (بوميان اين سرزمين) تعيين شد. در سال ۱۹۳۹ زيگموند فرويد روانشناس اتريشي و مبتكر روانكاوي در ۸۳ سالگي درگذشت.
درسال ۱۳۲۰ (۱۹۴۱) نمايندگان مجلس شوراي ملي در نخستين جلسه علني مهرماه اين پارلمان و پس از اطمينان از اين كه شاه سابق ديگر باز نخواهد گشت به انتقاد از او پرداختند و هرچه خواستند برضد او گفتند. در سال ۱۹۴۹ هري ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا اعلام كرد كه شوروي داراي بمب اتمي شده است و بايد احتياط كرد. در سال ۱۹۷۳ خوان پرون بارديگر در آرژانتين به قدرت بازگشت.
اينك برگ امروز: ۲۴ سپتامبر سال ۵۱۳ پيش از ميلاد (روزي چون فردا) چند سپاه از ارتش ايران از منطقه اي در جنوب غربي تنگه بسفور كه دو قاره آسيا و اروپا را از هم جدا مي كند (در محلي كه قرن ها بعد شهر قسطنطنيه (اسلامبول) ساخته و اواخر دهه ۱۹۶۰ پلي كه رفت و آمد زميني ميان اروپا و آسيا را تامين مي كند، زده شده است) گذشتند و به پيشروي خود به سوي منطقه دانوب ادامه دادند تا «سيتي ها» را از آن منطقه و جنوب سرزميني كه امروز اوكراين خوانده مي شود دور سازند و به سمت اروپاي شمال غربي (اسكانديناوي) برانند. سيتي ها يا سكاها، آرين هايي بودند كه دسته اي از آنان، پيشتر و به گونه اي مسالمت آميز از آسياي ميانه به جنوب مهاجرت كرده و در منطقه وسيعي كه به نام آنان سيستان و يا سكستان ناميده مي شود اسكان يافته بودند، ولي گروه هاي ديگر اين قوم كه با ايرانيان از يك ريشه اند در ناحيه وسيعي از شمال آسياي ميانه تا جنوب روسيه و منطقه دانوب استقرار يافته و گاهي هم متعرض قلمرو ايران مخصوصاً در آناتولي (تركيه امروز)، سوريه، فينيقيه (لبنان امروز و قسمت ساحلي سوريه) و فلسطين مي شدند.
اين لشكر كشي ايران به اروپا كه به فرماندهي مستقيم داريوش بزرگ انجام شد از رويدادهاي مهم قرون قديم است. ايران باستان نه تنها از نظر نظامي بلكه به لحاظ تشكيلات اداري و قضايي و حكومت با قانون، صنعت و دانش، ابر قدرت بي چون و چراي جهان بود.
داريوش بزرگ هنگامي تصميم به لشكركشي به اروپا گرفت كه اطلاع يافت سيتي ها قصد ورود به قلمرو ايران در آناتولي و از آنجا به سوريه و فلسطين را دارند. سپاهيان ما پيش از حمله به منطقه دانوب در اروپا، سيتي ها را از قفقاز و اطراف درياي مازندران فراري داده بودند. سپاهيان ايران با حمله به منطقه دانوب و عبور از اين رود به مسئله سيتي ها پايان داد و آنان مجبور شدند منطقه اي از جنوب روسيه، اوكراين تا اسكانديناوي را مسكن خود قرار دهند و حركت دائمي از گوشه اي به گوشه ديگر را دست كم به صورت سابق رها كنند و جذب مردم بومي محل شوند.
بايد توجه داشت كه سيتي هاي آريايي با طوايف آريايي ديگر كه قبلاً در آلمان، اسكانديناوي، هلند و شمال غربي فرانسه مستقر شده بودند و بعداً دو طايفه از آنان به نام انگلز و ساكسون در انگلستان مركزي (اينگلند) استقرار يافتند فرق دارند، ولي ريشه زبان همه آنان از جمله «پارسي» يكي است. بريتانيا نام يك ژنرال رومي و حاكم اين مناطق بود كه بعداً بر كل جزاير حاشيه غربي قاره اروپا گذارده شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
واسيلي كاندينسكي
001626.jpg
«تركيب بندي» ۱۹۲۵ / آبرنگ - ۵/۲۴*۳۵ سانتي متر‎/ باهاوس / برلين
موسيقي و هارموني هايش مدلي براي ايده كاندينسكي بودند كه به شيوه اي جديد در نقاشي ارايه شدند. در روش او رنگ، مانند نت هاي موسيقي بايد به فرم قوس هاي رنگ خلاصه مي شد و قوس هاي رنگ در نقاشي بايد احساسات بيننده را برمي انگيختند. كاندينسكي مي گويد: «رنگ در نقاشي بايد مانند يك سمفوني صدا كند.»كاندينسكي از سال هاي بين دو جنگ جهاني، به سمت توسعه فرم هاي هندسي در آثارش گرايش يافت و اين فرم ها را با قاعده واقعيت هاي بصري و ارزش هاي خودشان توليد كرد.كاندينسكي از سال ۱۹۳۳ تا زمان مرگش در دسامبر ۱۹۴۴ در پاريس فعاليت داشت. تاثير وي در تمام هنر انتزاعي قرن بيستم، قطعي بود و تا امروز نيز ادامه يافته است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
سازمان ملل و مسئله كارآمدي
مجمع عمومي بي اختيار سازمان ملل كه ۱۹۱ كشور عضو آنند و فلسطيني ها و واتيكان در آن نماينده ناظر دارند، طبق معمول سنواتي در سومين سه شنبه سپتامبر نشست سال ۲۰۰۴ خود را كه در جلساتش ۶۴ رئيس كشور، ۲۵ نخست وزير و ۸۶ وزير امور خارجه شركت مي كنند آغاز كرد و دبيركل محتاط اين سازمان از كشورهاي عضو خواست كه توجه خود را به رعايت قانون و بسط عدالت جهاني معطوف دارند. توصيه رعايت قانون و بسط عدالت چيز تازه اي نيست، در قوانين اساسي همه كشورها مورد تأكيد قرار گرفته و انديشمندان و مصلحان از عهد باستان تاكنون تحقق آن را آرزو كرده اند. دبيركل سازمان ملل در نطق افتتاحيه مجمع همچنين خواست كه به خاطر مبارزه ضروري با تروريسم، تجاوز غير ضروري به آزادي هاي مدني نشود. پس از انتشار درخواست دبيركل سازمان ملل، طولي نكشيد كه خبر رسيد به دستور وزارت امنيت آمريكا پرواز شماره ۹۱۹ شركت «يونايتد» از لندن به واشنگتن، در نيمه راه (خارج از برنامه) در يك فرودگاه ايالت شمال شرقي «مين» بر زمين نشسته است تا يك مسافر انگليسي ۵۶ ساله آن را به نام «استيفن جيورجيو» (خواننده سابق، كه پس از تمايل به اسلام و دست كشيدن از خوانندگي نامش را به «يوسف اسلام» تغيير داد) از آن پياده كنند و به انگلستان باز گردانند، زيرا نام او در «واچ ليست» آن وزارتخانه بوده و به حال آمريكا خطرناك تشخيص داده شده است. كوفي عنان در نطق رسمي خود با احتياط تمام و با جملاتي كه با دقت انتخاب شده بودند گفت: كساني كه از قانوني بودن و مشروعيت كارها سخن به ميان مي آورند بايد كار خودشان را بر پايه قانون قرار دهند و آنان كه خواستار رعايت قوانين بين المللي اند نخست خودشان بايد به آنها احترام بگذارند. وي از تحقير و شكنجه عراقي ها در زندان ابوغريب هم انتقاد كرد. چهار دولت هند، برزيل، آلمان و ژاپن در حاشيه جلسات مجمع با استفاده از انتقادهايي كه در سال هاي اخير از سازمان شده است كه منشور و ساختار كلي اش ۵۹ سال پيش در جو پس از جنگ جهاني دوم تدوين شده است پاسخگوي مسائل جهان قرن ۲۱ نيست استفاده كرده و به تبليغ براي خود پرداخته اند كه عضو دائمي شوراي امنيت شوند. هرچند اگر هم اين تلاش تا دوره بعدي مجمع تحقق يابد مشكلي را حل نخواهد كرد و بركارآيي سازمان به عنوان پاسدار صلح و امنيت جهان نخواهد افزود. مسئله هنگامي حل خواهد شد كه حق «وتو» لغو شود، آفريقا در شوراي امنيت نماينده دائمي داشته باشد و اختيارات به مجمع عمومي داده شود كه نماينده همه كشورهاست نه شوراي امنيت كه در حد يك كميسيون پارلمان جهان است. بايد تصميمات شوراي امنيت به تصويب مجمع برسد و سپس به اجرا درآيد. اين بود نظر برخي از ستون نگاران روزنامه ها در باره اجلاس جاري مجمع عمومي سازمان ملل.
انتخابات تازه چه مي گويد
انتخابات محلي سه ايالت آلمان و انتخابات پارلماني قزاقستان، علاوه بر نتايج معمولي، دو نتيجه ديگر را منعكس كرد. در آلمان ثابت كرد كه ناسيوناليسم در هر شكل آن آلترناتيو هر ايسم ديگر است زيرا كه مردم از اجراي قوانين و عدالت بين المللي مأيوس شده و در هرجا كه ببينند سوسيال دمكراسي هم درجا مي زند به سراغ ناسيوناليسم مي روند تا دست كم روي ملت خود حساب و بر پايه فرهنگ و سنن خويش عمل و مسائل مشترك را حل كنند كه ديديم در دو ايالت آلمان، بسياري از مردم به سوسيال دمكرات ها و نيز كمونيست هاي سابق پشت كردند و به نئو نازي ها (ناسيوناليست ها) روي آوردند. از سوي ديگر گروه ۵۵ (كشورهاي اروپايي، آمريكا و كانادا) كه سازماني به منظور نظارت بر انتخابات كشورها به وجود آورده است، انتخابات اخير قزاقستان را مطابق استاندارد تشخيص نداد. اين گروه ۳۳۰ ناظر به قزاقستان فرستاده بود. اين انتقاد در حالي صورت مي گيرد كه انديشمندان معروف، كل وضعيت دمكراسي را به مفهومي كه در ۱۵۰ سال اخير جاري بوده و ستون اصلي آن انتخابات است زير سئوال برده و گفته اند كه تمرين تعاريف موجود از مسير درست خارج شده و مردم كه اين مسئله را درك كرده اند هر دوره كمتر از دوره قبل در آن مشاركت مي كنند و لذا مقامات ثابت مي مانند و يا متناوباً جايشان عوض مي شود و اين وضعيت تفاوتي با دوران حكومت هاي غير انتخابي ندارد. بنابر اين، تعاريف و تمرين دمكراسي بايد دوباره نويسي شود و هر كشور و دست كم هر فرهنگ، خود بر دمكراسي كه مي خواهد اجرا كند تعريف بنويسد و لازم نيست كه قوانين انتخابات در سطح جهان يكسان و به يك صورت اجرا شود. قوانين بايد مطابق خواست و استعداد هر ملت باشد.

نمايش برترين آثار تصويرگري دنيا در تهران
همزمان با جشنواره اروپايي ادبيات كودك در ايران نمايشگاهي از آثار برگزيده مسابقات تصويرگري بولونيا، نوما و جايزه هانس كريستين اندرسن در تهران برپا مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در اين نمايشگاه آثار برتر مسابقهBAI درسال ،۲۰۰۲ مسابقه بولونيا در سال هاي ۲۰۰۳ و ،۲۰۰۴ مسابقه نوما از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۲ و جايزه هانس كريستين اندرسن از سال ۱۹۵۶ تا ۲۰۰۴ به نمايش گذاشته خواهند شد.
مسابقه تصويرگران نوما نيز به منظور تشويق تصويرگران مناطق آسيا اقيانوسيه، آمريكاي لاتين، آمريكاي جنوبي، آفريقا و كشورهاي عربي براي خلق آثار هنري جذاب و با كيفيت بالا و معرفي آثار آنها در حوزه بين المللي آغاز به كار كرد.
اين مسابقه از سال ۱۹۷۸ به صورت دو سالانه برگزار مي شود و تاكنون ۴۰۶۵ اثر در آن ارايه شده است كه ازميان آنها ۴۷۴ اثر برگزيده شده اند.
اين گزارش حاكيست علي اكبر صادقي، نيكزاد نجومي، محمدرضا دادگر، فرشيد مثقالي، فيروزه گل محمدي، بهزاد غريب پور، سياوش مظلومي پور، نورالدين زرين كلك، نسرين خسروي و آناهيتا تيموريان تصويرگراني هستند كه از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰ جوايز اين مسابقه رابه
ايران آوردند.
جايزه جهاني هانس كريستين اندرسن كه به آن نوبل كوچك هم گفته مي شود، معتبرترين جايزه ادبي و هنري در حوزه ادبيات كودك و هنر كودكان و نوجوانان است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
گوشي تلفن و بوي بد دهان
برلين: يك شركت مخابراتي در آلمان قصد ساخت يك نوع گوشي تلفن همراه را دارد كه نسبت به بوي بد دهان صاحبش هشدار مي دهد.در اين گوشي يك تراشه بسيار ريز نصب خواهد شد كه بلافاصله بوي بد دهان را شناسايي مي كند. حتي اگر صاحب تلفن مشروبات الكلي استفاده كرده باشد، آژير تلفن به صدا درخواهد آمد.
جنون سرعت
مينه سوتا: يك قبض جريمه براي بالاترين سرعت غيرمجاز در تاريخ مينه سوتا صادر شد. معمولا در اين منطقه از آمريكا، پليس با استفاده از هلي كوپتر، به كنترل بزرگراه ها و سرعت وسايل نقليه عبوري مي پردازد.
روز گذشته هنگامي كه مأموران با هلي كوپتر بالاي يكي از بزرگراه ها در حال گشتزني بودند با دو موتورسيكلت سوار مواجه شدند كه با هم كورس گذاشته بودند.سرعت يكي از موتورسيكلت ها در حدود ۳۳۰ كيلومتر در ساعت بود كه باعث حيرت پليس شد چون تنها چند خودرو بسيار گرانقيمت در جهان قادر هستند با چنين سرعتي حركت كنند.
۹۶ سال، طول عمر لامپ
دالاس: اين روزها، طول عمر لامپ ها بسيار كوتاه شده و در فواصل زماني كوتاه بايد لامپ ها را تعويض كرد. اما يك لامپ ۴۰ وات كه در روز ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۰۸ در تگزاس روشن شد، پس از گذشت ۹۶ سال هنوز خاموش نشده است.
البته ركورد جهاني طول عمر لامپ متعلق به يك لامپ ۴ وات است كه در سال ۱۹۰۱ در كاليفرنيا روشن شد و هنوز نسوخته است.
روح سرگردان
دهلي نو: يك روح سرگردان باعث تعطيلي كلاس هاي درس انستيتو آمار كشور هند شده است. يك ماه قبل، يكي از دانشجويان اين مؤسسه به دليل ابتلا به يك بيماري مرموز قلبي جان باخت.اما چند روزي است كه همكلاسي هاي وي مدعي شده اند روح اين دانشجو هر روز پشت در كلاس مي آيد، در مي زند و سپس ناپديد مي شود. هنگامي كه دانشجويان، در كلاس را باز مي كنند، بوي ادكلن دانشجوي متوفي كاملا به مشام مي رسد.
به همين دليل بسياري از دانشجويان اين كلاس، انستيتو را ترك كرده اند و به دليل ترس از روح سرگردان حاضر به حضور در كلاس هاي درس نيستند.
ركورد جهاني زندگي با عقرب
كوالالامپور: ركورد جهاني زندگي در كنار عقرب ها توسط يك خانم ۲۷ ساله مالزيايي شكسته شد. اين خانم ۳۲ روز در يك قفس شيشه اي در كنار ۶۰۶۹ عقرب زندگي كرد كه در اين مدت ۷ بار وي را نيش زدند. او قرار است تا روز شنبه در اين جعبه شيشه اي باقي بماند. ركورد قبلي متعلق به يك شهروند تايلندي بود كه ۳۱ روز در كنار ۳۴۰۰ عقرب زندگي كرد.
صرفه جويي در نوشيدن چاي
تايپه: واشنگتن قصد دارد مقدار زيادي تجهيزات نظامي به ارزش ۱۸ ميليارد دلار به تايوان بفروشد تا اين كشور بتواند حملات احتمالي چين را دفع كند.
اختصاص چنين بودجه اي در تايوان به تأييد مجلس نياز دارد. به همين دليل وزارت دفاع اين كشور براي تصويب اين بودجه دست به تبليغات زده است.
در يكي از بروشورهاي تبليغاتي وزارت دفاع، آگهي هايي منتشر شده كه متن آن بسيار جالب است: اگر هر شهروند تايواني در هفته يك ليوان كمتر چاي مصرف كند مي توانيم تجهيزات تدافعي براي كشورمان خريداري كنيم.
مردم تايوان علاقه زيادي به چاي دارند و هر روز ده ها ليوان چاي مي نوشند.
خصومت با پليس
دالتون: يك مرد ۳۵ ساله در آمريكا كه با پليس محلي خصومت داشت به پنچر كردن لاستيك خودروهاي پليس (البته به صورت غيرمستقيم) مي پرداخت.وي در ۶ ماه اخير در مقاطع زماني مختلف مقابل اداره پليس و زندان منطقه حاضر مي شد و مقدار زيادي ميخ روي سطح خيابان مي ريخت.به همين دليل لاستيك چندين دستگاه خودرو پليس به دليل عبور از روي اين ميخ ها پنچر شد و مأموريت آنها به تعويق افتاد. جوان كينه جو هم اكنون در بازداشت به سر مي برد.
فروش پيراهن پله
لندن: پيراهني كه «پله» اسطوره فوتبال برزيل در فينال جام جهاني ۱۹۵۸ بر تن داشت به ارزش ۱۰۵۶۰۰ دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد.
پله در آن زمان درحالي كه تنها ۱۷ سال سن داشت با اين پيراهن دو گل وارد دروازه سوئد كرد. دو سال پيش هم، پيراهني كه پله در فينال جام جهاني ۱۹۷۰ بر تن كرده بود به ارزش ۲۸۳ هزار دلار فروخته شد. پول حاصل از اين مزايده به امور خيريه اختصاص خواهد يافت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۹دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* خانه هنرمندان: نمايشگاه گروهي عكس / از ۴ مهر به مدت ۵ روز / خيابان طالقاني، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر.
* گالري گرافيك: نمايشگاه روي جلدهاي گرافيك ايران آثار نجم الدين فرخ يار / از اول مهر / خيابان مفتح، نرسيده به انقلاب، ساختمان شماره ۲۱ / تلفن: ۸۳۱۴۴۰۳
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي احمد نصراللهي / از ۴ مهر به مدت يك هفته / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آتبين: نمايشگاه نقاشي شراره فرهادي و محبوبه نمازي / از سوم تا هفتم مهر / خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي فرانك آميغي / تا دوم مهر / ميدان فاطمي، ميدان گل ها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي به مناسبت ايام خجسته ماه شعبان / از ۴ تا ۹ مهر / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۲۷۷۳۰
* نگارخانه ماه: نمايشگاه مروري بر آثار پرويز كلانتري / ۴ تا ۱۷ مهر / خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹

گل و گياه
استاتيس
001623.jpg
نام علمي:Limonium latifolium
خانواده:PLUMBAGINACEAE
گياه دائمي به بلندي ۳۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است. خوشه هاي گل آن برنگ بنفش مايل به آبي در اواخر تابستان ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده و گل خشك كار برد دارند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك ترجيحاً شني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا اوايل بهار، تهيه قلمه ريشه در زمستان و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است. سازمان  پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |