پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۴ - Sep 23, 2004
مصوبه جديد كميسيون اجتماعي مجلس
معلمان حق التدريس بدون آزمون استخدام مي شوند
اين مصوبه شامل حال معلماني مي شود كه حداقل ۳ سال سابقه كار داشته باشند
001671.jpg
گروه علمي فرهنگي: استخدام بدون آزمون نيروهاي حق التدريس آموزش و پرورش با سه سال سابقه كار، توسط كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
بر اين اساس آموزش و پرورش ديگر حق ندارد بدون اجازه دولت اقدام به جذب نيرو كند.
موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ديروز با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور معتقد است كه اقدام وزارت آموزش و پرورش در زمينه جذب نيرو طي سال هاي اخير در راستاي برنامه سوم توسعه نبوده و غيرقانوني است.
وي با اشاره به اينكه طبق برنامه سوم توسعه بايد پنج درصد از جمع كاركنان وزارت آموزش و پرورش كاسته شود گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده است در سال هاي اخير در حالي كه دو ميليون دانش آموز از جمعيت دانش آموزي كشور كاسته شده، وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار نيرو در همين مدت زمان جذب كرده است.
ثروتي با اشاره به اينكه سازمان مديريت و برنامه ريزي دليل افت تحصيلي دانش آموزان و كاهش كيفيت آموزش را جذب نيروهاي پاره وقت در آموزش و پرورش مي داند خاطرنشان كرد: اين لايحه در قالب طرح يك فوريتي به مجلس شوراي اسلامي ارائه و يكشنبه آينده در اولين نشست علني مجلس مطرح خواهد شد.

آكادمي مطالعات مهاجرت و پناهندگي گشايش يافت
گروه اجتماعي: نخستين آكادمي مطالعات مهاجرت و پناهندگي در مركز آموزش سياسي وزارت كشور گشايش يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، نخستين آكادمي مطالعات مهاجرت و پناهندگي با همكاري مشترك وزارت كشور و سازمان بين  المللي مهاجرت در ايران صبح ديروز طي مراسمي با حضور معاون پشتيباني وزير كشور، مدير كل سازمان بين المللي مهاجرت و شماري از مديران، سفرا و كارداران كشورهاي مختلف در تهران گشايش يافت.
با آغاز به كار آكادمي مطالعات مهاجرت و پناهندگي در مركز آموزش سياسي وزارت كشور، اولين دوره آموزش امور مهاجرت براي مسئولين ادارات كل استاني اتباع بيگانه و مهاجران خارجي نيز از ديروز در اين مركز برگزار شد.
مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در نشست مقدماتي اين آكادمي طي سخناني گفت: مسئله مهاجرت و پناهندگي در زمره مسائل استراتژيك دولت قرار گرفته است.
احمد حسيني اظهار داشت: اهميت مسئله مهاجرت و پناهندگي باعث شده كه نظام ما به اين مسئله ديگر به شكل يك مسئله موقتي نگاه نكند.
مشاور وزير كشور سپس با بيان اين كه در برنامه سوم توسعه كشور اين ايده تحت عنوان شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه در ماده ۱۸۰ اين برنامه پايدار شد، افزود: در برنامه چهارم توسعه كه طي ۵ سال آينده انجام خواهد شد نيز اين شورا حضور خواهد داشت.
وي گشايش آكادمي مطالعات مهاجرت و پناهندگي در وزارت كشور را گامي در راستاي تحقق گفتگوهاي منطقه اي براي حل ريشه اي مسئله مهاجرت خواند و گفت: كشور ما مثل هر كشور ديگر، درگير مسئله مهاجرت است و وزارتخانه هاي كشور، امور خارجه، كار، آموزش و پرورش، بهداشت و همچنين پليس و گمرك كشور هر كدام به نوعي با اين مسئله مواجه هستند.حسيني با بيان اين كه كشورهاي مهاجر پذير بايد مسئله مهاجرت را در درون كشورهاي مهاجر فرست و در زادگاه مهاجرت حل كنند، افزود: مشكل مهاجرت فقط مشكل كشورهاي واسطي مثل جمهوري اسلامي ايران نيست اين كشورها قرار نيست تا ابد نقش پيشگيري را براي كشورهاي مهاجر پذير ايفا كنند.
وي با اشاره به اينكه كشور ما طي دو دهه گذشته بين ۴ تا ۵/۴ ميليون مهاجر و پناهنده را پذيرفته است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در حقيقت به كشورهايي كه قرار بود اين پناهندگان به آنجاها بروند، كمك كرده است.
وي ادامه داد: ما امروز معناي يك مهاجر اضافه در كشورهاي غربي را مي دانيم و به خاطر همين است كه معتقد به مطالعه پديده مهاجرت هستيم.حسيني گفت: مطمئن باشيد بازگشت افغاني ها و عراقي ها اين مشكل را به شكل ريشه اي حل نمي كند.مدير كل اتباع خارجي و مهاجرين وزارت كشور گفت: از كنوانسيون ۱۹۵۱ ژنو بيش از يك قرن مي گذرد، آيا تعداد پناهندگان دنيا به خاطر اين كنوانسيون كم شده است؟ اجلاس هاي ساليانه و بودجه هاي هنگفتي كه براي مهاجرت هزينه مي شود، در عمل چقدر موثر بوده است؟
وي با اشاره به اين كه تعداد مهاجرين دنيا از ۴۰ ميليون نفر به ۱۵۰ ميليون نفر رسيده و آمار پناهندگان در دو دهه اخير از ۵/۸ ميليون نفر به ۲۱ ميليون نفر در سال ۲۰۰۰ رسيده است، اضافه كرد: اكثريت جمعيت مزبور به ترتيب در منطقه آسيا ۵۴ ميليون نفر، آسياي ميانه و قفقاز ۵/۳۱ ميليون نفر، آمريكاي شمالي حدود ۳۰ ميليون نفر، آفريقا ۵/۱۹ ميليون نفر، آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب ۹ ميليون نفر و اقيانوسيه با حدود ۶ ميليون نفر پراكنده هستند.وي در پايان اين نكته را قابل توجه دانست كه اكثريت اين جمعيت در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند و همين كشورها هم بيشترين جمعيت مهاجر را دارند.

ويژه برنامه هاي ايام شعبانيه اعلام شد
جشن بزرگ انتظار در ۲۲ منطقه تهران
001668.jpg
گروه اجتماعي:همزمان با ايام مبارك شعبانيه ويژه برنامه هاي گراميداشت ميلاد حضرت مهدي(عج) با عنوان «جشن بزرگ انتظار» در فرهنگسراها؛ مساجد، پارك ها و ميادين پايتخت برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، كاظم كياپاشا دبير ستاد هماهنگي جشن هاي نيمه شعبان اين سازمان با بيان اين مطلب از راه اندازي سايت ويژه امام عصر(عج) خبر داد و گفت: از اول تا نيمه شعبان در ۵۰ نطقه تهران نمايشگاه محصولات فرهنگي مهدويت برگزار خواهد شد.
وي افزود: با توجه به تقارن هفته سالمند با ايام شعبانيه جشن «پيران منتظر» با حضور صدها سالمند برگزار مي شود.
كياپاشا همچنين از اجراي طرح انتخاب بهترين محله هاي تهران در آذين بندي و چراغاني خبر داد و گفت: در شب نيمه شعبان وسايل نقليه عمومي به طور رايگان و نقل و انتقال صلواتي به جابجايي مسافران خواهند پرداخت.
دبير ستاد هماهنگي جشن هاي نيمه شعبان سازمان فرهنگي هنري با اشاره به برپايي  همايش مهدويت، جهان آينده و استراتژي انتظار تصريح كرد: اين همايش كه با سخنراني انديشمندان و صاحبنظران و با همكاري مؤسسه فرهنگي موعود برگزار مي شود همچنين شامل ميزگردها، نمايش فيلم، نمايشگاه اقلام فرهنگي و ساير برنامه هاي جنبي خواهد بود.
وي افزود: برنامه نشست هاي بيست و دوگانه مهدويت نيز در دهه مهدويت با سخنراني انديشمندان در مناطق مختلف شهر تهران ميزبان علاقه مندان خواهد بود.
زنگ «انتظار» در مدارس كشور نواخته مي شود
وزارت آموزش و پرورش طي اطلاعيه اي با اشاره به مصادف شدن بازگشايي مدارس با جشن هاي شعبانيه (نيمه شعبان)، دهه اول مهرماه را دهه «مهر و اميد» نامگذاري كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش بيش از ۱۶ ميليون دانش آموز سراسر كشور شكوه و تقدس جشن هاي شعبانيه را با بهار تعليم و تربيت در مي آميزند.
براساس اين گزارش در اين دهه سامان هاي آموزش و پرورش با هدف ايجاد اميد به آينده اي روشن و تعميق ارتقاي سطح فرهنگ ديني با تمهيد مقدمات لازم، مجموعه برنامه هاي جذاب، متنوع و ابتكاري را با مشاركت دانش آموزان و معلمان تدارك مي بينند تا فضايي آكنده از معلوليت و شادي و نشاط و اميد در مدارس به وجود آيد.

براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر قانون مشخصي نداريم
مهر: فقدان قانون و فقدان سياست هاي كلان در امر پيشگيري، دغدغه ها و نگراني هايي را در جامعه به دنبال داشته كه به پيكره جامعه خسارت سنگيني وارد كرده است.
مدير كل امور فرهنگي و پيشگيري دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: فقدان پشتوانه نظري، كمبود كادر متخصص، نبود ساختار، بودجه كافي و نيز فقدان تشكيلات مصوب در دستگاه هاي فرهنگي از مشكلات اساسي در اين بخش است.
حميد صرامي افزود: سيستم مواد مخدر يك سيستم پيچيده با جنبه هاي اقتصادي است كه به طور هوشمند و فعال براي حيات خود در تلاش است و ضرورت دارد سيستم پيشگيري و ضد اعتياد نيز به طور هوشمندانه و فعال حركت كند تا در مقابل اين سيستم اثر گذاري داشته باشد.
صرامي گفت: كارشناساني كه مي خواهند نسخه اجتماعي، براي سالم سازي آحاد جامعه ارايه كنند مي بايست به صورت واقع بينانه و با درك نيازهاي افراد جامعه اقدام نمايند تا شاهد تأثير مثبت آن در اقدامات پيشگيرانه باشيم.
وي در پايان بودجه اقدامات فرهنگي و پيشگيري اوليه از سوءمصرف مواد مخدر در سال جاري را حدود ۲۳ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين مبلغ در بين ۱۲ دستگاه فرهنگي كشور توزيع شده است.

به همت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
اولين اطلس جامع بناهاي مذهبي- تاريخي كشور تدوين مي شود
گروه علمي فرهنگي:آخرين اطلاعات مربوط به بناهاي مذهبي تاريخي كشور در يك اطلس جامع گردآوري مي شود.
اين بانك اطلاعاتي به صورت مستقل در يك سايت مجزا يا وابسته به سازمان ميراث فرهنگي در دسترس قرار خواهد گرفت. محمد مرزبان راد مسئول كميته علمي اين همايش و مجري طرح اطلس جامع بناهاي مذهبي تاريخي، در گفتگو با واحد ارتباطات نخستين گردهمايي دست اندركاران مرمت و بهره برداري از بناهاي مذهبي تاريخي كشور گفت: آخرين اطلاعات درخصوص معماري، آسيب پذيري، مرمت هاي صورت گرفته، بررسي تسهيلات موجود براي گردشگران مذهبي و امكانات لازم براي جذب گردشگران و مجموعه تحقيقات و پژوهش هاي تاريخي هر بناي تاريخي در اين اطلس موجود خواهد بود. مرزبان راد ادامه داد: متخصصان مربوطه مي توانند به همه بخش هاي اطلس بناهاي مذهبي تاريخي و عموم مردم به بعضي بخش هاي آن دسترسي پيدا كنند. وي سابقه به وجود آمدن اين اطلس را مربوط به زمان تصدي محمد بهشتي در رياست سازمان ميراث فرهنگي عنوان كرد و گفت: در حال حاضر در مورد تعداد كمي از بناهاي مذهبي تاريخي تحقيقات خاصي صورت گرفته و به چاپ رسيده است. همچنين امكان انجام تحقيقات مستقل از سوي افراد و گروهها و با نظارت مجموعه سازمان ميراث فرهنگي فراهم شده است. مجري طرح اطلس جامع بناهاي مذهبي تاريخي كشور، تهيه اين اطلس را يكي از اولويت هاي ستاد بقاع متبركه سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و اظهار داشت: با توجه به اين كه بناهاي مذهبي موجود در كشور شامل بناهاي مذهبي پيش از اسلام و بعد از اسلام هستند. اين طرح يك طرح مالي به شمار مي آيد.وي افزود: دايره المعارف ها، انجمن هاي خاص فعال در زمينه حفظ و معرفي آثار تاريخي و فرهنگي و پژوهشگران و افراد مستقل فعال در اين خصوص براي جمع آوري اطلس به كار گرفته مي شود. محمد مرزبان راد با اشاره به اينكه بنا به تضمين اوليه، حدود ۸۰ هزار بناي مذهبي تاريخي در كشور وجود دارد گفت: در مرحله اول، اطلاعات مربوط به ۶ تا ۸ هزار بنا، ثبت و تدوين مي شود كه پيش  بيني شده براي اين كار به ۳ تا ۵ سال زمان نياز باشد.

اسكناس هاي آلوده عامل انتقال بيماري هاي عفوني است
فارس: اسكناس هاي آلوده يكي از عوامل مهم انتقال بيماري هاي عفوني به خصوص بيماري هاي ويروسي، باكتريايي و انگلي دستگاه تنفس و گوارش است.
مينو محرز، متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري افزود: به طور كلي هر جسم خارجي كه در دسترس عموم قرار دارد مي تواند عامل انتقال بيماري هاي عفوني باشد، اما در مورد اسكناس ها به علت رد و بدل شدن و انتقال زياد آن اهميت موضوع بسيار بيشتر است به خصوص در زماني كه يك بيماري عفوني شايع مي شود مي تواند به عنوان يكي از عوامل اصلي انتقال آن بيماري محسوب شود.وي ادامه داد: در كشورهاي اروپايي با توجه به اين كه بيشتر معاملات اقتصادي از طريق كارت هاي اعتباري انجام مي شود و بخش اندكي از آن مانند كرايه تاكسي يا اتوبوس نقد پرداخت مي شود خطر انتقال بيماري ها از طريق اسكناس ها بسيار كمتر است اما در كشورهاي در حال توسعه مانند كشور ما به خصوص در كشورهايي كه ميزان نقدينگي و پول در دسترس مردم اندك است اين مسأله اهميت بيشتري پيدا مي كند.وي اضافه كرد: با وجود اهميت شستن دست ها با آب و صابون، متأسفانه بسياري از مردم به خصوص در طول روز كه در خارج از منزل هستند اين اصل اساسي بهداشت فردي را رعايت نمي كنند و به خصوص در توالت هاي عمومي و بين شهري به علت نبود صابون اين كار انجام نمي شود، اين مسأله عامل مهم و بسيار خطرناكي در انتقال بيماري هاست.

گفت وگو با معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي
پنهان كاري، عامل اصلي گسترش ايدز در ايران
اجباري شدن آزمايش ايدز مي تواند عامل مؤثري در كنترل اين بيماري باشد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: با توجه به افزايش رفتارهاي پرمخاطره جنسي و تغيير الگوي ابتلا به بيماري ايدز، از اعتياد تزريقي به رفتارهاي نامناسب جنسي در ايران، انجام دادن آزمايش ايدز قبل از ازدواج مي تواند در موارد بسياري از انتقال اين بيماري جلوگيري كند.
دكتر علم الهدايي، طي گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: در مورد بيماري ايدز، نگاههاي مختلفي وجود دارد كه شاخص ترين آن نگاه پزشكي و جسماني و نگاه فرهنگي و رواني به اين موضوع است.
آنچه كه در بعد مسائل اجتماعي اهميت دارد، نگاه فرهنگي و رواني است. تا به حال آمارها خبر از ابتلاء به ايدز از طريق اعتياد تزريقي مي داده و رقمي در حدود ۷۰ درصد از مبتلايان را اين گروه تشكيل مي دادند. اما مشكلاتي كه در حال حاضر به دليل كاهش نرخ ازدواج، عدم رغبت به تشكيل زندگي و بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران، پديده ديگري را در حال شكل دادن است، كه در نتيجه رفتارهاي ناسالم جنسي صورت مي گيرد.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي، در پاسخ به اين سؤال كه آيا آمار دقيق و مستندي در ارتباط با اين موضوع وجود دارد يا خير؟ مي گويد: متأسفانه آسيب هاي اجتماعي از جمله مشكلاتي هستند كه خيلي نمي توان آمار دقيقي از آنها ارائه داد، به ويژه در جامعه ما كه مسائل عرفي و شرعي بايد در آن رعايت شود و بسياري از آسيب ها به دليل پنهان كاري افراد شكل واقعي خود را نشان نمي دهد. اما در بحث هاي نظري با توجه به نتيجه گيري هايي كه از مجموع آسيب ها صورت مي گيرد مي توان به نتايجي دست يافت.
به عنوان مثال، بالا رفتن سن ازدواج بنابه دلايل مختلف، مانع از قرار گرفتن و شكل گيري هويت جنسي در مقطع زماني خاص خود مي شود و به دنبال آن مشكلاتي مانند: دختران فراري، افزايش تعداد زنان ويژه، رفتارهاي پرخطر جنسي كه در قشرهاي مختلف به اشكال گوناگون بروز مي كند، شكل مي گيرد.
وي همچنين مي افزايد: در كشورهاي غربي با توجه به فرهنگ خاص خود، آموزش هايي نيز در ارتباط با اين موضوع داده مي شود. اما در كشور ما كه فرهنگ و مذهب خاص خود را داريم و از سويي از ايجاد روابط و مبادلات فرهنگي با كشورهاي ديگر مصون نيستيم، علاوه بر آموزش هاي درخور فرهنگ كشور، وجود و اجبار آزمايش قبل از ازدواج ايدز مي تواند نقشي مؤثر و پيش گيرنده داشته باشد. به دليل اينكه ايجاد نگراني براي ازدواج در همه جوان ها نقشي بازدارنده در رفتارهاي پرخطر دارد.
دكتر علم الهدايي به پيگيري آزمايش هاي اوليه اشاره مي كند و مي گويد: با توجه به اينكه آزمايش ايدز در طول ۶ ماه اول نتيجه واقعي را ارائه نمي دهد. در طرحي كه در نظر گرفته شده، اين آزمايش ها پيگيري مي شود و با كيت هايي كه انجام مي دهند به راحتي مي توان در طول دوره هاي مختلف به وجود اين بيماري پي برد. ضمن اينكه همه ما بايد بدانيم كه پنهان كاري در مورد اين قضيه مشكلي را حل نمي كند. بلكه با نگاهي دقيق و علمي و اشراف بر مشكلات اجتماعي مي توان در كنترل اين بيماري نقشي مؤثر داشت.
وي افزود: نبايد فراموش كنيم كه اين بيماري روندي تصاعدي دارد و در كشوري مانند هندوستان از تعداد ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر مبتلا به ايدز به ۵-۶ ميليون نفر رسيده است و يا كشورهاي ديگري از اين قبيل و كشور ما نيز در صورت عدم كنترل صحيح نمي تواند از ابتلا به اين بيماري مصونيت داشته باشد.

تسهيلات جديد سازمان تأمين اجتماعي براي برخي از صنوف اعلام شد
گروه اجتماعي: براساس تازه ترين اقدام سازمان تأمين اجتماعي براي پاسخگويي به مطالبات قانوني مشمولان قانون تأمين اجتماعي، اين سازمان تسهيلات ويژه اي براي برخي از شاغلان فعاليتهاي مشمول تعيين دستمزد مقطوع اعلام كرد.
بنابرگزارش منتشر شده از سوي سازمان تأمين اجتماعي، از سال ۱۳۷۲ تاكنون، سازمان تأمين اجتماعي براي ۲۷۱ رشته شغلي كه شاغلان آنها مشمول قانون تأمين اجتماعي قرار گرفته اند، دستمزد مقطوع به عنوان مبناي كسر حق بيمه شاغلان اين فعاليتها، تعيين كرده است.
سازمان تأمين اجتماعي به تازگي با صدور دستورالعملي به واحدهاي اجرايي خود اجازه داد، حق بيمه آن دسته از شاغلان فعاليتهاي مشمول تعيين دستمزد مبناي كسر حق بيمه را كه از ۸ سال قبل از برقراري دستمزد مقطوع، حق بيمه آنان بر اساس دستمزد واقعي دريافتي محاسبه و دريافت شده است، براساس شرايطي همچنان به همان نسبت محاسبه و دريافت كنند. به گفته مسئولين سازمان تأمين اجتماعي درباره اين دستورالعمل و آثار اجرايي آن، دستمزدي كه مبناي كسر حق بيمه، ملاك و مبناي اصلي برقراري بسياري از تعهدات بيمه اي تأمين اجتماعي در قبال بيمه شدگان است. دستورالعمل اخير سازمان تأمين اجتماعي سبب مي شود كه آن عده از شاغلان فعاليتهاي مشمول تعيين دستمزد مقطوع كه به هر دليل، حق بيمه آنان براساس دستمزدي بيش از دستمزدهاي مقطوع كسر شده است، از حمايتهايي متناسب با ميزان حق بيمه واقعي پرداختي به تأمين اجتماعي، بهره مند شوند. همچنين براي برخي از كارگاههاي صنفي، در مقاطع مختلف زماني، دستمزد مقطوع تعيين شده و از تاريخ برقراري دستمزد مقطوع، حق بيمه شاغلان اين فعاليتها براساس دستمزد مقطوع تعيين شده دريافت و تعهدات قانوني تأمين اجتماعي نيز بر همان اساس به بيمه شدگان شاغل در آن فعاليت، ارائه مي شود. اما در مواردي، حق بيمه برخي از اين بيمه شدگان از سالها قبل از برقراري دستمزد مقطوع، براساس دستمزد واقعي آنان به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شده است و در مواردي كه دستمزد مقطوع اين بيمه شدگان كمتر از دستمزد واقعي آنان است، اين بيمه شدگان نمي توانسته اند به ميزان مشاركت واقعي خود از تعهدات و حمايتهاي تأمين اجتماعي استفاده كنند. به عنوان مثال اگر براي فعاليتي در سال ۱۳۸۲ دستمزد مقطوع تعيين شده باشد و دستمزد مبناي كسر حق بيمه اين فعاليت ۵/۱ برابر حداقل دستمزد سنواتي باشد در صورتي كه براي بيمه شده شاغل در اين فعاليت از سال ۱۳۷۴ حق بيمه بر مبناي دستمزد واقعي پرداختي به وي محاسبه و دريافت شده باشد و نسبت دستمزد پرداختي به حداقل دستمزد سنواتي در اين ۸ سال برابر رقم ۷۵/۱ باشد، شعبه تأمين اجتماعي مي تواند از تاريخ برقراري دستمزد مقطوع، مبناي كسر حق بيمه اين بيمه شده را معادل ۷۵/۱ برابر حداقل دستمزد سالانه مصوب شوراي عالي كار و ارقام مستمري ها و ساير حمايتهاي بيمه اي را نيز بر اين اساس محاسبه كند.

خبر هاي كوتاه
گروه اجتماعي- * سازمان بين المللي مهاجرت هر ماه به ده مهاجر كمك مي كند تا از كشور ايران به سرزمين خود بازگردند.
رئيس دفتر اين سازمان در ايران مي گويد تفاهم نامه اي با دولت ايران به امضاء رسيده است كه در زمينه مبارزه با قاچاق انسان و دوره هاي آموزشي در اين مبارزه برنامه ريزي خواهد شد. براساس عملكرد سازمان بين المللي مهاجرت پيش بيني مي شود كه نفرات بيشتري از مهاجران به ايران به كشور خود بازگردانده شوند.
* تعداد ۲۰ بيمارستان در سطح شهر تهران از گشت هاي زيست محيطي اخطاريه دريافت كرده اند. اين اخطارها در پي آلودگي، شكايات و پايش هاي زيست محيطي و تلفن ها و نامه هاي شهروندان صادر شده است. به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست شهر تهران، تعداد ۵ واحد صنعتي و تجاري هم حكم پلمب دريافت كرده اند كه به زودي پلمب مي شوند.
* ميزها و صندلي هايي كه به طور روزانه در محل كار يا منزل از آن استفاده مي كنيد، مي توانند عامل بسياري از صدمات به اسكلت و استخوان بندي شما باشند. يك متخصص طب فيزيكي در اين باره مي گويد: ميز و نيمكت هاي مدارس در بسياري موارد كاملاً  با استانداردهاي سلامت مغاير هستند. به منظور جلوگيري از صدمات وارده به بدن، پيشنهاد مي شود كه انجام ورزش هاي روزانه را در دستور كار قرار دهيم و دانش آموزان خود را نيز به ورزشهايي كه مي تواند از اين فشارها بكاهد تشويق كنيم.
* وزيربهداشت و درمان مي گويد جنگ و مجروحان جنگي باعث شدند كه پزشكان ايراني مهارت هاي فراواني در انجام اعمال جراحي هاي مختلف به دست آورند. به گفته دكتر پزشكيان، اين مهارت ها كه نصيب پزشكان ايراني شده است امكان نداشت در شرايط عادي فراهم شود.
وزير بهداشت ضمن تقدير از تلاش پزشكاني كه سالهاي سخت و طاقت  فرساي جنگ را با خدمات صادقانه شان سپري كردند، گفت: آنها بدون هيچ چشم داشت در صحنه هاي جنگ حاضر شدند و فداكارانه در خدمت انسان هاي شريفي قرار گرفتند كه در جبهه ها مي جنگيدند.
* خودباوري، اعتماد به نفس و حتي تغذيه سالم تأثيرات فراواني در سلامت روح و روان افراد دارد. دكتر حسن عشاير (متخصص اعصاب و روان) اعتقاد دارد كه علامت سلامت انسانها، توانايي، انجام كار،  تحريك پذيري آنها در مقابل محرك هاي بيروني، تحليل محركها و پاسخ مناسب به هر يك از اين محركهاست. به گفته اين متخصص روانشناسي، افسردگي و افسرده خويي مهمترين مشكل رواني جامعه امروز ماست كه در صورت رسيدگي به موقع كاملاً قابل درمان است.
* فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ از تلاش پليس براي امنيت كامل دانش آموزان و فرزندان اين شهر خبر داد.
به گفته سردار طلايي تعامل مردم با نيروهاي انتظامي مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات باشد. او كه به مناسب آغاز سال تحصيلي پيام داده است، اضافه كرد: جوانان و دانش  آموزان بهتر است كه دلمشغولي ها و پرسش هاي خود را با والدين شان در ميان بگذارند و والدين نيز به اين پرسشها پاسخ مناسب بدهند.
* شير رايگان در مهدهاي كودك شهر تهران توزيع مي شود.
اين طرح با هدف ترويج فرهنگ مصرف شير و فرآورده هاي آن از كودكي، امسال در ۹۵ مهدكودك شهر تهران، سال آينده در تمام مهدهاي شهر تهران و از سال تحصيلي ۸۴ در سراسر كشور اجرا خواهد شد.
از آنجا كه، مناسب ترين محل براي آموزش فرهنگ صحيح تغذيه مهدهاي كودك است ضروري است دولت با پرداخت يارانه به منظور جذب كودكان در مهدهاي كودك، براي رشد و تكامل كودكان سرمايه گذاري كند.
* ۷۵ درصد كل جامعه مبتلا به بيماري هاي لثه هستند كه به دليل رعايت نكردن مسائل بهداشتي به اشكال مختلف بيماري هاي پريودنتال يا بيماري هاي لثه مبتلا هستند.
اين بيماري اكثراً در حالت مزمن علايم باليني نداشته و در صورت به تأخير انداختن درمان آن، استخوان و انساج نگهدارنده دندان درگير شده و سبب لقي و در بعضي موارد، دردناك شدن دندان ها و در نهايت از دست رفتن آنها مي شود.
وي قرمز شدن، آماس و خونريزي لثه را از پيامدهاي توليد سم يا توكسين حاصل از وجود پلاك هاي دنداني برشمرد و گفت: به غير از پلاك ميكروبي كه عامل اصلي بيماري لثه است، رژيم غذايي نامناسب و سيگار، ديابت، استرس و افزايش سن روي سلامت دهان اثر سوء دارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |