پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۴ - Sep 23, 2004
در ۵ ماه آغاز سال جاري
بودجه جاري دولت نسبت به سال قبل ۳۶درصد رشد داشت
۹۵درصد از درآمدهاي دولت محقق شد
گروه اقتصادي: در حاليكه همچنان نگراني از بروز كسري بودجه در روزهاي پاياني سال جاري وجود دارد و برداشت از حساب ذخيره ارزي در ماه هاي آينده از سوي دولت براي تامين هزينه برخي امور جاري قابل انتظار است، تراز مالي دولت در ۵ ماهه گذشته از تحقق ۹۵درصد درآمدهاي پيش بيني شده دولت حكايت دارد.
اين در حالي است كه در اين مدت ۶۶درصد بودجه طرح هاي عمراني نسبت به پيش بيني قانون بودجه سال جاري تحقق نيافته است .
بودجه جاري دولت در ۵ ماه گذشته در مقايسه با ۵ ماهه سال قبل معادل ۳۶درصد افزايش يافته است.
براساس اين گزارش مجموع درآمدهاي دولت در اين مدت به ۸۷ هزار و ۹۲۲ ميليارد ريال رسيد.
براساس گزارش خبرگزاري فارس طبق قانون ، بودجه در نظر گرفته شده براي ۵ ماه اول، ۹۲ هزار و ۷۷۸ ميليارد ريال است كه با توجه به آمار فوق تنها ۵درصد از درآمدهاي مورد نظر تحقق نيافته است.
درآمدهاي عمومي شامل درآمدهاي مالياتي، شفاف سازي قيمت انرژي و ساير درآمدها است.
بنابراين گزارش، درآمدهاي دولت از محل صادرات نفت خام در اين مدت به رقمي در حدود ۸۶ هزار و ۳۰۴ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به قانون بودجه معادل ۵۴درصد رشد داشته است.
در قانون بودجه درآمدهاي دولت در ۵ ماه اول امسال از محل صادرات نفت خام ۵۶ هزار و ۱۴ ميليارد ريال در نظر گرفته شده بود.
درآمدهاي نفتي كشور نيز در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۱درصد افزايش داشته است.
درآمدهاي نفتي كشور در ۵ ماه اول سال گذشته حدود ۶۶ هزار ميليارد ريال بوده است.
اين گزارش حاكي است كه ۲۲ هزار ميليارد ريال از درآمدهاي دولت مربوط به واگذاري داراييهاي مالي است كه به اين ترتيب تنها ۶۱درصد از اهداف دولت در اين زمينه محقق شده است كه عدم تحقق درآمدها در اين بخش ناشي از عدم فروش سهام شركتهاي دولتي بوده است.
در عين حال در اين مدت بايد ۴۱ هزار ميليارد ريال بودجه به طرحهاي عمراني اختصاص مي يافت كه تنها ۱۸ هزار و ۴۹۴ ميليارد ريال و معادل ۴۴درصد بودجه عمراني محقق شد.
بودجه عمراني در ۵ ماه سال گذشته ۲۳ هزار و ۵۷۲ ميليارد ريال بود كه در سال جاري ۵ هزار ميليارد ريال كاهش يافته است.
در اين مدت بودجه جاري كشور معادل ۱۱۱ درصد تخصيص داده شده است.
بودجه جاري دولت در ۵ ماهه گذشته ۹۸ هزار و ۴۱۷ ميليارد ريال بود كه طبق قانون بودجه بايد ۷۲ هزار و ۳۸۴ ميليارد ريال تخصيص مي يافت.
بودجه جاري كشور در مقايسه با سال گذشته ۳۶درصد رشد داشته است.

۶ طرح و لايحه براي برداشت از حساب ذخيره ارزي در حال بررسي است
شش طرح و لايحه مختلف از سوي دولت و مجلس براي برداشت از حساب ذخيره ارزي در دستور كار كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
عادل آذر عضو كميسيون برنامه و بودجه با اعلام اين خبر گفت: بعيد است كميسيون با تأمين اعتبار اغلب اين طرح ها از حساب ذخيره ارزي موافقت كند.
وي در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: لايحه دولت براي برداشت يك هزار ميليارد تومان از حساب براي جبران كسري يارانه كالاهاي اساسي هم   اكنون در دستور كار كميته اقتصادي برنامه و بودجه قرار دارد كه هنوز به دستور جلسه كميته نرسيده است.
وي از طرح نمايندگان براي برداشت ۹۰۰ ميليون دلار براي مقابله با تبعات خشكسالي، لايحه برداشت يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار براي جبران كسري يارانه بنزين، ۷۰۰ ميليارد تومان براي پرداخت مستمري خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني، طرح جديد و دو فوريتي تأمين مسكن اقشار آسيب پذير و برداشت ۳۰۰ ميليون دلار براي اجراي طرحهاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مشترك المنافع را طرحهايي عنوان كرد كه در آنها برداشت از حساب ذخيره ارزي پيش بيني شده است.
عادل آذر با اشاره به اين كه روز گذشته طرح برداشت ۳۰۰ ميليون دلار از حساب براي اجراي طرحهاي ايران در كشورهاي مشترك المنافع به تصويب رسيده است، افزود: به نظر مي رسد تأمين اعتبار ساير اين طرحها از محل حساب ذخيره ارزي با دشواري مواجه باشد.
وي خاطرنشان كرد: حساب ذخيره ارزي به عنوان يك پشتوانه ايمن براي مقابله با نوسانات قيمت نفت طراحي شده و در صورتي كه كسري يارانه ها در قالب چنين تعريفي بگنجد، يعني كسري بوجود آمده ناشي از نوسانات قيمت نفت باشددر كميسيون با آنها موافقت
خواهد شد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه موافقت با ساير طرحها و لوايح مذكور را نيز مشروط به رعايت همين اصل دانست.

وزير نيرو :
تعرفه هاي آب و برق امسال افزايش نمي يابد
تا پايان امسال تعرفه هاي آب و برق افزايش نخواهد يافت.
حبيب الله بيطرف وزير نيرو اعلام كرد، هر گونه افزايش قيمت آب و برق مصرفي در سال آينده نيز به تصميمات مجلس شوراي اسلامي و هيات وزيران بستگي دارد.وي با اشاره به برنامه هاي اين وزارتخانه براي تامين آب مناطق كم آب گفت: با توجه به توزيع نامناسب زماني و مكاني آب در ايران، ناچار هستيم براي تامين آب مورد نياز مردم در شهرهاي مختلف و همچنين نيازهاي كشاورزي و صنعتي، آب مازاد حوزه ها را به ديگر حوزه ها منتقل كنيم.به گزارش واحد مركزي خبر وزير نيرو در اظهارات خود در زمينه انتقال آب كارون به رفسنجان گفت: در حوزه آب ريز كارون بزرگ، مازاد آب وجود دارد كه اين مازاد آب علاوه بر تامين نياز همه زمين هاي كشاورزي منطقه مي تواند نيازهاي آبي حوزه هاي مجاور را نيز برطرف كند.وي افزود: تحقق اين امر به ساخت تاسيسات تنظيم آب بر روي رودخانه  كارون نياز دارد و اين طرح با اعتبارات بخش خصوصي اجرا مي شود و دولت در اين زمينه سرمايه گذاري نخواهد كرد.

در ۵ ماه گذشته رخ داد
رشد ۹۲۵ درصدي قراردادهاي صدور خدمات فني و مهندسي
001713.jpg
گروه اقتصادي:در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ارزش قراردادهاي منعقده در بخش صدور خدمات فني و مهندسي با ۹۲۵ درصد رشد به رقم ۴۱۸ ميليون دلار رسيد.
ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در سال ۱۳۸۲ معادل ۵۳۰ ميليون دلار بوده است كه از رشد ۵/۱۰۶درصدي نسبت به سال ۱۳۸۱ برخوردار بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، در پنج ماهه نخست سال جاري ارزش قراردادهاي منعقده در بخش صدور خدمات فني و مهندسي به رقم ۴۱۸ ميليون دلار رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۹۲۵ درصدي برخوردار بوده است.
براساس گزارش وزير بازرگاني ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در سال ۱۳۸۲ معادل ۵۳۰ ميليون دلار بوده است كه از رشد ۵/۱۰۶ درصدي نسبت به سال ۱۳۸۱ برخوردار بوده است.طبق آمارهاي موجود از سال ۱۳۷۳ تا امروز بيش از ۸۰ شركت صادركننده خدمات فني و مهندسي در بخشهاي دولتي و خصوصي قراردادهايي به مبلغ كل ۲ ميليارد و ۳۶۴ ميليون دلار را در دست اجرا داشته اند.
در دو سال اخير در جهت حمايت از صادرات خدمات، حدود ۱۲۰ ميليارد ريال جايزه به ۱۳۵ پروژه اجرا شده از سوي پيمانكاران ايراني در كشورهاي تركمنستان، سودان، قزاقستان، هندوستان، بنين، گينه، لبنان، بنگلادش، آلمان، سوريه، تاجيكستان، ازبكستان، تركيه، قرقيزستان، يمن، امارات متحده عربي و پاكستان پرداخت شده است.
تدوين و تصويب بسته جامع حمايت از صادرات خدمات فني و مهندسي مشتمل بر حمايتهاي سياسي،  اقتصادي، اطلاع رساني، اعتباري، مالي، بيمه اي، سرمايه گذاري تشويقي و ضمانت صادرات، صدور ۱۸۱ فقره ضمانت نامه  براي پروژه هاي خدمات فني و مهندسي در كشورهاي خارج جمعا به مبلغ ۱۰۲ ميليون دلار اعطاي ۲۱ فقره خط اعتباري براي پروژه هاي خدمات فني و مهندسي در كشورهاي مختلف جمعا به مبلغ ۱۹۰ ميليون دلار، تخصيص ۳ ميليون دلار ساليانه از محل آيين نامه اجرايي و تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به شركتهاي صادركننده خدمات مهندسي، پرداخت ۵۰درصد هزينه به شركتهايي كه در نمايشگاه هاي خارج از كشور در بخش خدمات شركت  نموده اند و تسريع در روند اطلاع رساني مناقصات بين المللي به تشكل هاي ذيربط از جمله اقدامات سازمان توسعه تجارت ايران در بخش صادرات خدمات مي باشد.
به موجب موافقت نامه عمومي تجارت خدمات، خدمات به ۱۲ بخش تجاري، ارتباطات، ساختماني و مهندسي، توزيع، آموزشي، زيست محيطي، بهداشتي و اجتماعي، توريسم و گردشگري، تفريحي، فرهنگي و ورزشي، خدمات حمل و نقل و ساير خدمات تقسيم شده است.

واردات چاي بسته بندي شده كمتر از ۱۰ كيلوگرم ممنوع شد
گروه اقتصادي: واردات چاي در بسته هاي كمتر از ده كيلوگرم از ۲۴ شهريور ماه سال جاري ممنوع است.
به گزارش خبرنگار ما روابط عمومي گمرك به نقل از مديركل دفتر واردات اين سازمان اعلام كرد، واردات چاي به صورت فله از اين پس فقط در بسته بندي ۱۰ كيلوگرمي و بيشتر از آن با ثبت سفارش قابل انجام است.
در اين گزارش تأكيد شده است، اخذ مجوزهاي لازم از استاندارد، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و غيره و رعايت ديگر مقررات براي ترخيص چاي وارداتي الزامي است.

گفت وگوي امروز
كسري بودجه علت اصلي تورم است
گروه اقتصادي: كاهش نرخ تورم و جلوگيري از افزايش قيمت ها از دل نگراني هاي هميشگي متوليان امور اقتصادي كشور بوده است. براساس ماده ۵ قانون برنامه سوم افزايش بيش از ۱۰ درصدي قيمت كالا و خدمات اساسي ممنوع است گرچه در برخي موارد شاهد اين افزايش قيمت هستيم. برخي اقدام دولت در افزايش قيمت اين كالاها و خدمات باتوجه به آثار رواني آن را در افزايش قيمت ها مؤثر مي دانند و برخي ديگر ريشه معضل تورم را در كسري بودجه دولت، افزايش نقدينگي و افزايش شديد هزينه هاي بودجه اي جستجو نموده و معتقدند قوانين موجود فاقد كارايي لازم براي مبارزه با تورم است.با محمد طبيبيان، اقتصاددان پيرامون علل عدم توفيق دستگاه هاي ذي ربط براي كنترل و جلوگيري از رشد تورم و نقش افزايش قيمت برخي كالاها توسط دولت در بالا رفتن قيمت ديگر كالاها گفت وگو كرده ايم.
***
* به نظر شما علت اصلي تورم در ايران چيست؟
- كسري بودجه هاي سنگين دولت با افزايش نقدينگي كه همراه آن وجود دارد علت اصلي تورم است. افزايش شديد هزينه هاي بودجه اي، عدم افزايش متناسب درآمدها و افزايش نقدينگي كه به خاطر كسري بودجه دولت به وجود مي آيد عوامل اصلي ايجاد تورم است و تا زماني كه اين مشكلات برطرف نشود تورم نيز وجود خواهد داشت. حال اگر گفته مي شود مثلا قيمت بليت هواپيما افزايش پيدا نكند با اين عدم افزايش از آنجا كه شركت هاي هواپيمايي منابع لازم را در اختيار ندارند تا هواپيماي نوخريداري نموده، وضع معيشتي كاركنان خود را بهبود بخشند يا خدمات بهتري ارائه دهند به همين دليل اين شركت ها در مسير تنزل قرار خواهند گرفت.
* براي جلوگيري از افزايش قيمت كالاها بايد چه اقدامي صورت گيرد؟
- در برخي كشورهاي دنيا كه نرخ تورم چند صد درصدي داشته اند با اتخاذ سياست هاي پولي و مالي درست اين تورم را كاهش داده اند. اكنون ديگر در دنيا مسئله تورم به شكل معضل و معما تلقي نمي شود و خيلي از كشورها با اتخاذ راهكار مناسب تورم را به ۲ الي ۳ درصد رسانده اند. سياستگذاران كشورمان بايد باتوجه به راهكاري كه اين كشورها اتخاذ كرده اند، براي حل ريشه اي مشكل تورم تلاش كنند. بايد ديد كشورهايي مثل ژاپن، تركيه، انگلستان و آمريكا چه كارهايي براي كاهش تورم خود انجام داده اند.
* آيا افزايش قيمت كالاهاي اساسي توسط دولت آثار رواني تورمي بر افزايش قيمت ساير كالاها نخواهد داشت؟
- مردم متوجه مسائل هستند و با ظاهر شدن فشارهاي تورمي آن را مي بينند و دولت هميشه به دنبال اين مسائل كشيده مي شود و گرچه سعي مي كند تا اين مسئله را انكار كند اما در برخي مواقع نمي تواند از اين افزايش جلوگيري كند. مثلا نمي تواند نرخ مكالمات تلفني يا نرخ هواپيما را تغيير ندهد چراكه اتفاق تورم افتاده و به عنوان واقعيتي خود را به دولت نيز تحميل مي كند. اين گونه نيست كه در ابتدا دولت قيمت ها را افزايش دهد و بعد اين افزايش قيمت توسط ديگران اعمال شود بلكه موضوع برعكس مي باشد. مردم مسئله را مي دانند و افزايش نقدينگي آثار خود را تحميل نموده و قيمت ها را بالا مي برد در نتيجه دولت نيز پس از كمي مقاومت در برابر افزايش قيمت ها مي بيند كه قادر به مقابله با آن نيست.
* چرا راهكارهايي كه در دنيا مورد استفاده قرار گرفته و آثار مثبت خود براي كاهش تورم را نيز نمايان كرده است توسط سياستگذاران كشورمان به كار گرفته نمي شود؟
- براي سياستگذاران امر راحت تر است تا به جاي آن كه كسب درآمد كنند، پول خرج كنند و فكر مي كنند كه راحت است تا نتايج اين كار خود را انكار كنند، انجام اين كار در سال هاي گذشته كه شايد مردم متوجه اين مسائل نشده بودند مقدور بوده اما اكنون حتي كوچك ترين اقشار جامعه نيز علل اصلي ايجاد تورم در كشور را مي دانند.
* آيا اختلاف در تفسير ماده ۵ برنامه سوم در افزايش قيمت ها و ايجاد تورم نقش خواهد داشت؟
- بايد كل اين ماده حذف شود و اگر واقعا سياستگذاران امر مي خواهند به شكل اقتصادي و مؤثر با موضوع تورم برخورد كنند بايد به اين موضوع واقف بوده و ماده مذكور را چنين تعريف كنند كه اگر واقعا مي خواهيم مثلا تورم ۱۵ درصدي داشته باشيم بايد قيمت كدام كالاها را بيشتر از ۱۵ درصد افزايش دهيم تا بقيه كالاها زير ۱۵ درصد افزايش قيمت داشته باشد اين كار درستي است. بايد ديد هزينه هاي بودجه دولت تا چه ميزان براي انجام كارهايي كه شايد اصلا ضروري نبوده رشد كرده است و از سوي ديگر درآمدي نيز نداريم كه حاصل اين كار رشد تورم خواهد بود. هر زمان كه براي حل اين مسئله كاري انجام شود مشكل تورم حل خواهد شد. حتي با افزايش قيمت نفت نيز شاهد كسري درآمد دولت خواهيم بود چراكه هزينه هاي بودجه خيلي بيشتر از اين ميزان رشد كرده است.

بليت هواپيما از ديروز گران شد
001716.jpg
گروه اقتصادي: افزايش قيمت بليت هواپيما طبق مصوبه دولت از ديروز در همه مسيرهاي پروازي داخلي كشور اعمال شد.
به گزارش خبرنگار ما دفترهاي فروش بليت براي سفرهاي داخلي با شركتهاي گوناگون حمل و نقل داخلي از اول مهرماه طبق قيمت هاي تعيين شده بليت عرضه كردند. به گفته مسئولان دفترهاي فروش بليت افرادي كه از پيش از اول مهرماه اقدام به خريد نقدي بليت هواپيما براي مسيرهاي داخلي كرده اند مشمول افزايش قيمت نمي شوند و نبايد تفاوت قيمت پرداخت كنند.ميزان افزايش نرخ هاي جديد در مسيرهاي گوناگون متفاوت است و به طور متوسط قيمت ها در هر مسير تا ۳۵درصد افزايش يافته است.
قيمت پرواز تهران به مشهد براي هر نفر از ۲۵ هزار و پانصد تومان به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان و تهران به شيراز از ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزايش يافته است. پرواز از تهران به آبادان و اهواز نيز از ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ترتيب به ۶۱ هزار و ۲۰۰ و ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزايش يافته است.
مسافران براي عزيمت به اصفهان و ايرانشهر نيز از اين پس به ترتيب بجاي ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان بايد ۱۹ هزار و ۵۰۰ و ۱۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان بپردازند.قيمت بليت تهران به كيش، قشم و بندرعباس به ترتيب از ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان، ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان و ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان به ترتيب به ۴۵ هزار و دويست، ۵۰ هزار و ۹۰۰ و ۴۸ هزار تومان افزايش يافته است.با توجه به بحثهاي انجام شده در كميسيونها و مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، به نظر مي رسد اين افزايش قيمت با موافقت نمايندگان مجلس همراه نباشد .در هفته جاري دو فوريت طرحي در مجلس به تصويب رسيد كه در صورت تصويب نهايي آن هرگونه افزايش قيمت بدون تصويب مجلس ممنوع مي شود.
افزايش قيمت بليت هواپيما در پي تهديد اخير برخي از شركتهاي هواپيمايي خصوصي مبني بر توقف پروازهاي داخلي به دليل پايين بودن توانايي مالي آنها در تامين سوخت مورد نياز و درخواست براي حل مشكل آنها صورت گرفته است.

مناقصه پروژه كارت هوشمند كالابرگ به زودي برگزار مي شود
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با برگزاري مناقصه براي عملياتي كردن پروژه كارت هوشمند به جاي كالابرگ كالاهاي اساسي موافقت كرد.
جواد اسماعيلي دبير اجرايي ستاد بسيج اقتصادي به خبرگزاري فارس گفت: مرحله نخست ارايه كارت هوشمند كالا برگ كالاهاي اساسي، جمع آوري اطلاعات بود كه در مرحله واگذاري كالابرگهاي مرحله دوازدهم اين كار با توزيع فرم مخصوص انجام شد. وي ادامه داد: مرحله دوم در اين زمينه جمع آوري و تبديل اطلاعات اوليه به صورت رايانه اي است.
اسماعيلي، كل هزينه اجراي پروژه كارت هوشمند كالا برگ كالاهاي اساسي را حدود ۵۰ ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: هزينه برگزاري مناقصه مورد نظر براي اجراي پروژه كارت هوشمند حدود چهار ميليارد تومان است. وي با بيان اين كه در حال حاضر درخواستهايي از سوي شركتهاي داخلي و خارجي براي اجراي اين پروژه به دست ما رسيده است، تأكيد كرد: پس از اتمام اين مناقصه، امور اجرايي براي چاپ و توزيع كارت هوشمند آغاز مي شود.

قرارداد توليد خودرو با پايه گازسوز در كشور به زودي امضا مي شود
توليد خودرو سواري  با پايه  گازسوز در آينده  نزديك  در كشور آغاز مي شود.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر رئيس  بخش  تبديل  كارخانه اي  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور گفت  قرارداد توليد خودرو با پايه  گازسوز به زودي  ميان  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور با گروه  صنعتي  ايران خودرو منعقد مي شود.
افشين  بهلولي  زاده  گفت  اين  قرارداد در اجراي  مصوبه  شوراي  اقتصاد و تفاهم نامه  ميان  وزيران  نفت  و صنايع  و معادن  و با هدف  حذف  خودرو هاي  پرمصرف  و قديمي  و جايگزيني  خودروهاي  با پايه  گازسوز و كم مصرف  منعقد مي شود.

قيمت طلا و ارز
قيمت ديروز طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۶۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۴۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۱۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |