پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۴ - Sep 23, 2004
تحولي نوين در طراحي امنيتي سيستم هاي اطلاعاتي
001704.jpg
گروه دانش - امين ابراهيمي افروزي: از زماني كه هكرها توانستند كدهاي خطرناكي چون كرم Sasser را مستقيما از طريق مرورگر وب و بدون نياز به پست الكترونيك به كامپيوترهاي شخصي منتقل كنند، شركت هاي صاحب تكنولوژي اقدام به انتقال سيستم هاي امنيتي و ضد ويروس از كامپيوترها به روي شبكه كردند.
شركت سيكو نظامي با نام Network Admissions Control (NAC) را پايه نهاد كه طي آن شركت هاي Symantec، Trendmicro، McAfee و ... را گردهم آورد و تلفيق سيستم هاي امنيتي را در لايه هاي مختلف شبكه محقق ساخت و بدين ترتيب ضمن ارائه راه حل براي مشكل مطرح شده تحولي نوين در طراحي امنيتي سيستم هاي اطلاعاتي بوجود آورد.در اين ميان برخي از شركت ها ادعاي توليد دستگاهي مي كنند كه به تنهايي قابليت تأمين امنيت شبكه را دارند.اما آيا به راستي امكان پذير است دستگاهي ساخته شود كه وظيفه تمامي اجزاي امنيت يك سيستم اطلاعاتي (از جمله ديوارهاي آتش سيستم هاي ضدويروس، سيستم كشف مزاحمت و...) را به تنهايي به دوش بكشد؟
در صورتي كه خوش بينانه به مسئله بنگريم، دستگاهي وارد بازار خواهد شد كه از نظر اقتصادي و مديريتي و كارايي بهينه باشد. در روي ديگر سكه دستگاهي خواهيم داشت كه با وجود فروش كلان در بازار قابليت هايي محدود با گستردگي زياد خواهد داشت. كه همانند قبل از نقاط ضعف بسياري رنج مي برد و فقط جنبه تجاري دارد. افشا شدن حتي يك نقطه ضعف در اين دستگاه منجر به تهديد كليه اطلاعات موجود در شبكه مي شود.
اما تكنولوژي NAC، به دليل چند لايه اي بودن، از چنين امري مصون است. بسياري از شركت هاي كوچك ترجيح مي دهند كه با خريد تنها يك دستگاه، امنيت شبكه شان را تأمين كنند كه باوري ساده لوحانه است.
اما شركت هاي موفق تر كه از بلوغ تجاري و درك ارزش هاي تجارت اطلاعاتي برخوردارند، روش هاي چند لايه را علي رغم هزينه اوليه بالا انتخاب مي كنند كه موجب صرفه جويي در هزينه هاي اضافي و مجدد نيز مي شود.

دادگاه هاي الكترونيكي
001692.jpg
موج: در دادگاه هاي الكترونيكي ديگر بحثي از كاغذ و مدارك و اسناد مكتوب نيست و تمام اطلاعات مربوط به پرونده بر روي رايانه به دست قاضي مي رسد و او هر لحظه به آخرين مدارك و يافته ها دسترسي دارد.
در حال حاضر دادگاه مجازي در آمريكا وجود دارد و تعداد آن ها نيز در حال افزايش است.
در اين دادگاه ها هر كلمه اي كه گفته مي شود به سرعت بر روي صفحه هاي رايانه قرار مي گيرد و هر كدام از متهمان، قاضي، وكيل مدافع و دادستان داراي رايانه هاي ويژه به خود هستند كه مي توانند از آنها بدون استفاده از موش استفاده كنند.
همچنين يك مانيتور بزرگ براي ديد عموم شركت كنندگان نيز در بالاي جايگاه محاكمه وجود دارد تا مردم نيز از آخرين تصميمات با اطلاع شوند.
از سال ۱۹۹۷ كه اين گونه دادگاه ها در آمريكا كار خود را آغاز كردند زمان رسيدگي به پرونده ها به طور چشمگيري كاهش يافته است و بسياري ديگر از قاضي ها براي تجهيز دادگاه خود به اين فناوري در تلاش هستند.

جديد ترين پردازنده تصويري ATI عرضه مي شود
001701.jpg
موج: شركت ATI جديد ترين پردازنده تصويري خود را با نام Theater 550 pro را به سازندگان مادربرد و كارت گرافيك تايوان معرفي كرد و نيز اعلام كرد اين تراشه قادر خواهد بود تا تصاوير را با كيفيت عالي از تلويزيون دريافت كند.
با ارائه تراشه Theater 550 pro در سراسر جهان پايان كار ويدئو ديكدر آنالوگ ۱۲ بيت و MPEG فرا رسيده است. طبق گفته دفتر ATI در تايوان اين پردازنده سيستم هاي PCIX و PCI را پشتيباني مي كند و از پردازنده هاي مالتي مديا مجزا است و بايد در كنار آن يك پردازنده گرافيكي قرار بگيرد.همچنين به گفته اين منبع شركت ATI اكنون در مرحله نمونه برداري اين پردازنده است و ارائه اين محصول را از ماه اكتبر آغاز خواهد كرد.
ATI هنوز قيمت ثابت و قطعي براي اين پردازنده ها ارائه نداده است، همچنين سازندگان مادربرد تايوان انتظار دارند تراشه Theater 550pro داراي كيفيت سطح بالا باشد. از سوي ديگر سازندگان نت بوك هاي OEM و ODM تصميم به استفاده از اين محصول را دارند.

ابزارهاي جستجو قوي تر مي شوند
001698.jpg
رويترز: موسسه آسك جيوز سومين تامين كننده جستجوي وب در آمريكا سرويس جستجو گر وب جديد خود را ارائه مي دهد. اين سرويس كه MYjeeves نام دارد به كاربران امكان مي دهد جستجوهاي اينترنتي خود را به صورت شخصي انجام دهند.
عرضه اين محصول جديد در عرصه رقابت هاي نزديك بين تامين كنندگان وب با مزاياي خاصي كه به مشتريان آن داده مي شود بيشتر جنبه تبليغاتي دارد.
«اي مري ويل» پايگاه اينترنتي اين شركت در كاليفرنيا گزارش داد كه Myvees به كاربران كمك مي كند تا همه نيازمندي ها و خواسته هاي خود را جمع آوري كرده و يك سري فولدر داكيومنت شخصي درست كنند و نهايتا با اين سرويس عمليات جستجو گري خود را دنبال كنند.
«جيم لانزون» ، مشاور تحقيقاتي شركت آسك جيوز گفت: با «ماي جيوز» شما اكنون مي توانيد وب شخصي خود را خلق كنيد.
وي افزود: اين اولين قدم مهم براي گام نهادن در مسير شخصي سازي و همچنين قدمي مهم در جهت آينده تحقيقات است.
هفته گذشته موسسه فروش ان لاين Amazon .com سرويس جستجوي جديد وب خود را تحت عنوان A9 كه به بهتر شدن سيستم جستجو گري كمك مي كند ارائه داد.
در ابتداي بهار سال جاري آمازون اعلام كرده بود يك موتور جستجو به وجود آورده است تا كاربران بتوانند در آن به دنبال كتاب هاي دلخواه خود بگردند.
در سايت A9.com كاربران نمي توانند عمليات جستجوي خود را ذخيره كنند و بار ديگر پس از مراجعه به اين سايت آنها را دوباره مرور كنند. آنها همچنين مي توانند در مورد سايت هاي بازديد شده خود مطالبي را بر روي آمازون قرار دهند و نتيجه جستجوي شخصي خود را به سرعت دريافت كنند.
از اين پس وقتي كاربران در سايت A9 نام چيزي را كه مي خواهند تايپ كنند، نتايجي از دائرةالمعارف گارنت، مركز اطلاعاتي كتاب هاي آمازون، يك ديكشنري و گوگل دريافت خواهند كرد.
اين درحالي است كه گوگل و ياهو نيز به شدت روي شخصي سازي فناوري كار مي كنند. ياهو سال گذشته ميلادي حدود يك ميليارد دلار صرف خريد شركت هاي جستجوگري وب كرد.

ماهواره آموزشي هند به مدار زمين پرتاب شد
ايسنا: هند يك ماهواره ديگر موسوم به EDUSAT را با هدف ارايه خدمات آموزشي از مركز فضايي «سري هاريكوتا» واقع در ايالتي در جنوب شرق اين كشور به فضا پرتاب كرد.
اين ماهواره ۱۹۵۰ كيلوگرمي براي يك مأموريت ۷ ساله ساخته شده است. انتظار مي رود كه اين ماهواره به پيشرفت آموزش در مناطق دور افتاده هند كمك كند.
در حدود ۳۵ درصد از هندي ها هنوز خواندن و نوشتن نمي دانند و بيش از نيمي از زنان هندي نيز بي سواد هستند.

تلفن هاي مجهز به نرم افزار لب خواني
ايسنا: پژوهشگران موفق به ساخت تلفني شده اند كه به افراد كم شنوا كمك مي كند از طريق لب خواني با تماس گيرنده ارتباط برقرار كنند.
در اين وسيله يك چراغ چشمك زن تماس هاي برقرار شده را اعلام مي كند، كاربر اين تلفن مي تواند به طور همزمان از طريق مشاهده چهره اي بر روي يك صفحه نمايش متصل به دستگاه مكالمه را لب خواني كند.تهيه اين دستگاه و نرم افزار آن ۴ سال طول كشيده و ميليون ها دلار هزينه داشته است. اين سيستم به زودي در فروشگاهها عرضه خواهد شد.

توليد مهار كننده ضدسرطان گياهي به روش مهندسي ژنتيك
انستيتو تحقيقاتي GBF آلمان كه با حمايت دولت فعاليت مي كند اعلام كرد كه راهي را براي توليد صنعتي پروتئين گياهي ويسكومين، مهار كننده سرطان پيدا كرده كه با بهره گيري از آن امكان ارزيابي باليني در سطح وسيع ميسر مي شود.
به گزارش GBF، مركز تحقيقات بيوتكنولوژي در برانشويگ و شركت Viscum به طور مشترك در توسعه فرآيند توليد ويسكومين با جداسازي ژن آن از دارواش و كاشت آن در باكتري روده اي اشرشيا كولي همكاري كرده اند.
دكتر مارتين لنگر، مدير توسعه تجاري شركت Viscum، مي گويد: ويسكومين در باكتري به مراتب در مقادير بالاتري نسبت به خود گياه توليد مي شود و كيفيت ماده به دست آمده نيز يكنواخت است.

افتتاح سايت اينترنتي انجمن خوشنويسان
001695.jpg
انجمن خوشنويسان ايران با هدف گسترش هنر خوشنويسي، سايت انجمن را با نشاني www.anjomankhoshnevisan.ir از شهريور ماه جاري آماده بهره برداري كرده است، پنجره هاي سايت با عنوان ارتباط با ما، تاريخچه، اهداف و اركان انجمن، فعاليت هاي فرهنگي هنري، رويدادهاي تازه و شعب انجمن روي اينترنت است و علاقه مندان مي توانند از آن استفاده كنند.
آدرس الكترونيكي: www.anjomankhoshnevisan.ir
پست الكترونيكي: info @ anjomankhnevisan.ir

تا سال ۲۰۰۶ تعداد كاربران تلفن همراه به ۲ ميليارد نفر مي رسد
موج: رئيس اريكسون سوئد اعلام كرد با توجه به رشد سريع بازار در كشورهايي چون هند و چين تا سال ۲۰۰۶ تعداد كاربران تلفن همراه در سراسر دنيا به ۲ ميليارد نفر خواهد رسيد.
به گزارش AFP، كارل هنريك در يك كنفرانس فناوري در دهلي نو گفت: بازار موبايل غرب اروپا نيز در حال رشد است ولي اين بازار كشورهاي آسيايي همچون هند و چين است كه تعداد اين كاربران را به سرعت افزايش مي دهد.دنيا هم اكنون ۵/۱ ميليارد كاربر تلفن همراه دارد ولي مي توان پيش بيني كرد تا سال ۲۰۰۶ اين عدد به رقم ۲ ميليارد نفر نيز برسد.
وي افزود: بيش از ۵۰ درصد از اين رشد در منطقه آسيا خواهد بود. ما هنوز راه زيادي براي پوشش اين خدمات در چين و هند داريم و كشورهاي آسياي جنوب شرقي نيز جزو كشورهاي در حال توسعه هستند كه توجه بسياري از توليد كنندگان را به خود جلب كرده اند.
از سال ۲۰۰۰ شركت هاي ارتباطي با كاهش تقاضا مواجه شدند و اريكسون نيز از اين قاعده مستثنا نبود و مجبور شد از آن زمان تاكنون بيش از نيمي از كارگران خود را اخراج كند ولي رئيس اين شركت معتقد است بار ديگر رونق به اين صنعت باز خواهد گشت و زمان آن نيز از سال ۲۰۰۵ شروع مي شود.هم اكنون بخش بزرگي از فروش اريكسون در زمينه فناوري نسل سوم تلفن هاي همراه و نصب آن در كشورهاي مختلف است و ارائه اينترنت پر سرعت و بي سيم نقش مهمي در درآمد اين شركت دارند.

كتاب الكترونيك آدن و آدم بر روي اينترنت
گروه دانش: كتاب الكترونيك آدن و آدم نوشته دكتر عبدالرضا جغتايي عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف براي استفاده رايگان علاقمندان به داستان هاي علمي بر روي شبكه اينترنت قرار داده شد. اين كتاب درباره رشد و دگرگوني سيستم هاي هوشمند مصنوعي و تعامل آنها با آدمي است.
داستان آدن و آدم بيش از آنكه داستاني تخيلي باشد، در فضاي علمي قابل پيش بيني آينده روي مي دهد.
شخصيت هوش مصنوعي داستان،  آدن، در طي فراز و نشيب هاي بسيار دچار رشد و دگرگوني هاي بسيار مي شود تا بدانجا كه حتي سازندگانش را درگير پرسش هاي پيچيده اي درباره ماهيت خود مي كند.
در انتهاي كتاب آدن و آدم، نويسنده پيوستي را نيز درباره تاريخچه شبكه هاي عصبي مصنوعي، كه نوعي از انواع گوناگون سيستم هاي هوشمند مصنوعي هستند، قرار داده است.
كتاب الكترونيك آدن و آدم به نشاني زير قابل دسترسي است:
http://www.sharif.ac.ir/en/atoz بر روي عبارت
Adan and ADAM ebook كليك شود.

ثبت پتنت هاي جديد در دارو رساني نانو
ايتكا:شركت آمريكايي Altair Nanotechnologies دو پتنت جديد را براي كاربرد سيستم دارو رساني خود، TiNano Spheres، به ثبت رسانيده و ادعا مي كند كه اين سيستم مي تواند مقادير زيادي دارو را حمل كند.
شركت Altair ذرات كروي شكل در ابعاد ميكرون تحت نام Tinano Spheres ساخته است كه قادرند مواد فعال دارويي را در سطوح داخل و خارج خود حمل كنند. اين ذرات كروي شكل به نوبه خود از صدها نانوذره ساخته شده اند كه به يكديگر چسبيده و شكل كره يا شبيه كره را به خود گرفته اند.
نانوذرات سطح بسيار زيادي داشته و هنگامي  كه با مواد فعال دارويي روكش داده مي شوند قادر به رساندن مقدار زيادي از دارو به سيستم بيولوژيك هستند. به گفته اين شركت سطح زياد اين ذرات موجب افزايش سرعت حلاليت و يا توانايي واكنش مواد خواهد شد.
نتايج آزمايش هايي كه اخيراً به انجام رسيده اند نشان مي دهد كه مي توان مقدار داروي بار شده بر سطوح داخلي و خارجي ذرات Tinano Spheres را كنترل كرد. اين توانايي براي توسعه انواع مختلف سيستم هاي دارورساني بسيار مهم است.
به گفته شركت Altair مطالعات انجام شده همچنين نشان داده اند كه سرعت آزادسازي داروي بار شده در سيستم دارورساني فوق به لحاظ درماني قابليت هاي مناسبي داشته است.
شركت Altair در حال حاضر در پي همكاري با شركت هاي علاقه مند به توسعه سيستم هاي نوين دارورساني است و ادعا مي كند كه فناوري توسعه يافته آن شركت براي افزايش زمان حق انحصار داروهاي موجود در ساير شركت ها مانند داروهاي ضد درد، ضد التهاب، قلبي- عروقي و آنتي بيوتيك ها نيز كانديد مناسبي هستند.
در تهيه ذرات فوق از موادي همچون دي اكسيد تيتانيوم استفاده شده است كه مصرف آنها براي سيستم بيولوژيك مطمئن و بي خطر مي باشد.
كميسيون اروپا اخيراً استراتژي جديد خود را براي پيشبرد تحقيقات اتحاديه اروپا در زمينه فناوري نانو به چاپ رسانده است. براساس تخمين اين اتحاديه، بازار فرآورده هاي مبتني بر فناوري نانو در حال حاضر حدود ۵/۲ ميليارد يورو برآورد مي شود. تحليل گران پيش بيني مي كنند كه تا سال ۲۰۱۰ ارزش اين فناوري به چند صد ميليارد يورو خواهد رسيد.

آن لاين
توليد صفحات نمايش بزرگ ميتسوبيشي متوقف مي شود
001689.jpg
موج: شركت الكتريكي ميتسوبيشي ژاپن توليد صفحات بزرگ كريستال مايع (LCD) خود را جهت تلويزيون ها و كامپيوترها تا سال مالي ۲۰۰۶ متوقف مي كند. اين اقدام در راستاي افزايش رقابت در بازار توليد اين محصولات و كاهش قيمت آنها صورت مي گيرد.
شركت ميتسوبيشي با كاهش اندازه اين محصولات تا ۱۵ اينچ به دنبال افزايش درآمد خود در راستاي توليد صفحات نمايش (LCD) در سايز كوچكتر است كه در تلفن ها و لوازم كارخانه اي مورد استفاده قرار مي گيرد.
در حال حاضر شركت هاي بزرگ تايواني و شركت هاي بزرگ كره جنوبي بزرگترين سازندگان صفحات نمايش (LCD) هستند و بازار اين محصولات را در اختيار دارند.
شركت هاي بزرگ، LG Philips كره جنوبي و Royal Philips نيوزيلند و LG Electronic در ماه مارس (خرداد) سال آينده چيزي در حدود ۲۵ تريليون ون (۸/۲۱ ميليون دلار) براي توليد صفحات تخت در كره جنوبي سرمايه گذاري مي كنند، شركت سامسونگ نيز ۲۰ تريليون ون براي ساخت اين نوع صفحات سرمايه گذاري مي كند.
شركت الكترونيكي سامسونگ كره جنوبي و شركت سوني براي ساخت كارخانه اي جهت توليد صفحات نمايشي در اندازه ۴۰ اينچ، قطري و بزرگتر، به ميزان يك دوم تريليون ون سرمايه گذاري مي كنند و اين در حالي است كه شركت ميتسوبيشي اعلام كرد مي تواند اندازه صفحات نمايش خود را تا ۲۲ اينچ كاهش  دهد.
سخنگوي شركت ميتسوبيشي گفت: رقباي شركت الكترونيكي ميتسوبيشي داراي خط توليدات بيشتر و كارخانجات بزرگتر هستند، بنابراين اين شركت بايد به توليد صفحات LCD متفاوتي بپردازد و حجم توليد صفحات LCD كوچكتر خود را افزايش دهد.
وي ادامه داد: درآمد حاصل از توليد صفحات نمايش بزرگ LCD اين شركت تا ۲۰ درصد كاهش مي يابد،  درآمد اين شركت تا پايان ماه مارس (خرداد) سال ۲۰۰۷ حاصل از فروش صفحات نمايش LCD در حدود ۳۴۶ ميليون دلار برآورد مي شود و در آن زمان شركت توليد اين نوع محصولات خود را متوقف مي كند.

هكرها در انگليس روزانه به ۳۰ هزار رايانه شخصي نفوذ مي كنند
001710.jpg
ايسنا: يك گزارش از شركت سيستم امنيتي اينترنتي «سيمانتك» در انگليس هشدار داد كه هكرها روزانه به سي هزار كامپيوتر شخصي نفوذ مي كنند.
اين هكرها از طريق كامپيوترهاي شخصي و شبكه براي انتشار و گسترش ويروس هاي كامپيوتري و دزديدن ميليون ها پوند عمل مي كنند.
نايجل بگتون، كارشناس اين گزارش گفت: سيستم كار هك كردن پيشرفت كرده است، در گذشته بيشتر حملات هكرها به منظور پز دادن و نشان دادن خبرگي خود در تكنولوژي بود. ولي امروزه تهديد هاي هكرها بيشتر در زمينه دزدي كدهاي شخصي (آي. دي) براي انجام جرم و در واقع پول درآوردن است.
براساس اين گزارش تعداد كامپيوترهايي كه مورد حمله هكرها قرار مي گيرند، از كمتر از دو هزار كامپيوتر در روز به بيش از سي هزار در روز افزايش يافته است.
بگتون افزود: دليل بالا بودن اين رقم اين است كه بيشتر كساني كه به اينترنت متصل هستند، از اقدامات احتياطي درستي استفاده نمي كنند.
اين مطالعه همچنين از افزايش تعداد نامه هاي الكترونيكي (اي ميل) كه به صورت هشدارهاي مختلف براي فريب استفاده كنندگان كاميپوتر و به دست آوردن اطلاعات بانكي آنها داده مي شود، ياد كرد.
اين گزارش تخمين زده كه در سراسر جهان ۷۸/۱ ميليون نفر فريب اين نامه هاي الكترونيك را خورده و متحمل ميليون ها پوند ضرر مي شوند و البته ۱۵ درصد اين نامه هاي هشداري نيز تهديد است.

دفع ميكروبها با استفاده از نانوپليمرها
001707.jpg
ايتكا: محققان دانشگاه فرايبورگ آلمان شبكه اي پليمري حاوي نانوذرات ساخته اند كه مي تواند در برابر سيستم هاي ميكروسكوپي به چندين روش عمل كند.
به گزارش سايت نانوتك وب، اين مواد، باكتري و مواد ديگر را دفع و آفت كش زيستي رها مي كنند و مي تواند در تماس با ارگانيسم ها، آنها را از بين ببرد. جرج تيلور از محققان دانشگاه فرايبورگ آلمان مي گويد: كار ما پتانسيل ساخت قالب هاي شبكه پليمري براي نانوذرات فلزي از طريق انتخاب مواد اگوليه نسبتاً ارزان و قابل دسترس را نشان مي دهد و كاربردهايي از آن را به عنوان پوشش وسايل دارويي به منظور استريل نگه داشتن آنها ممكن مي سازد. همچنين اين پليمرها مي توانند به عنوان كاتاليزور يا در كاربردهاي اپتيكي هم به كار روند.
تحقيقات دانشمندان براساس تشكيل نانوذرات نقره در مشتقات پلي اتيلن آمين و بهسازي شده به صورت Amphiphilic است.
تيلور مي گويد: يافته هاي ما در كار قبلي منجر به اين شد كه روش پوشش با نانوذرات نقره را به جاي سطوح نقره استفاده كنيم. چسبندگي باكتري به طور نمايشي سيستم دفاعي ميكروب ها را تغيير داده و آنها را در معرض آسيب قرار مي دهد. بنابراين ما تصميم گرفتيم كه بهسازي بيشتري روي پوشش انجام دهيم. در نتيجه از پليمر پلي اتيلن گليكول كه دفع كننده ميكروب است استفاده كرديم.
اين تيم براي ساخت اين ماده، PEI را با ۲ هيدروكسي اتيل اكريلات (HEA) تحت كوپليمريزاسيون قرار داد. در نتيجه شبكه پليمري شامل فازهاي PEI نانويي از هم جدا شد. اين ماده مي تواند يون هاي نقره را با فازهاي PEI تركيب كند. نقره به گروه نيتروژني PEI متصل مي شود. ضمناً تركيب HEA شامل گروه هاي هيدروكسيلي است كه مي تواند به طور كووالانسي به اپلي اتيلن گليكول متصل شود.
تيلور مي گويد: بيشترين اهميت يافته هاي ما در اين است كه نانوذرات نقره مي توانند با غوطه ور كردن لايه هاي پوشش در محلول آبي نيترات نقره و سپس فرآوري با محلول آبي اسيد آسكوربيك، به سادگي درون پوشش جا بگيرند. به علاوه محتوي نانوذرات كاملاً با تركيب شبكه كنترل مي شود.
اين گروه خواص آنتي ميكروبي فيلم ها را با كوشش براي رشد باكتري استافيلوكوكوس اورئوس روي آنها امتحان كردند. اين باكتري منبع اصلي عفونت هاي اكتسابي در بيمارستان است.
بعد از ۱۲ ساعت نگهداري در دماي ۳۷ درجه سانتيگراد، هيچ كولني باكتري در شبكه هاي پليمري مملو از نقره مشاهده نشد.
برخلاف اين حالت كلوني ها بعد از ۱۲ ساعت بر شبكه پليمري فاقد نانوذرات نقره هم در پوشش هاي بهسازي نشده و هم بهسازي شده با پلي اتيلن گليكول مشاهده شد. شبكه پليمري بهسازي شده با پلي اتيلن گليكول ۴ تا ۵ بار كمتر باعث رشد كلوني ها مي شود. دانشمندان اظهار مي دارند كه اين دستاورد دفع كنندگي ميكروب توسط شبكه PEGtlated را نشان مي دهد.
با اين حال در شبكه هاي پليمري حاوي نقره بعد از مدت زماني، كولني باكتري مشاهده شد. اين نشان مي دهد كه فيلم ها فقط رشد باكتري را به تأخير مي اندازد.

رقابت تلكسوپ ها
001686.jpg
ايسنا: طراحان تلسكوپ «جنوبگان» مدعي اند اين تلسكوپ ۱۶متري خواهد توانست به رقابت با تلسكوپ فضايي «هابل» برخيزد.
گروهي از دانشمندان و محققان رصدخانه آنگلواستراليا در نزديكي سيدني ادعا كرده اند كه با صرف هزينه اندكي (نسبت به هزينه هابل) قادر به ساخت تلسكوپي ۱۶ متري خواهند بود كه قابل رقابت با توانايي تلسكوپ فضايي هابل است.
بنا بر گزارشي كه در شماره اخير نشريه Nature منتشر شد، تحقيقات اين گروه نشان از آن دارد كه سايت گنبد كه در قلمرو استراليايي جنوبگان قرار دارد بهترين موقعيت را براي رصد آسمان در ناحيه فروسرخ و مريي طيف در بين نقاط مختلف زمين دارد.
دكتر ويل ساندرز از رصدخانه آنگلواستراليا در اين باره معتقد است شرايط اين ناحيه به گونه اي است كه تلسكوپهاي زميني قادر به رقابت با تلسكوپهاي فضايي خواهند شد.
طراحي و ساخت اين تلسكوپ به هيچ تلسكوپ ديگري شبيه نخواهد بود و براساس طرح براي ساخت آن از ابزارهاي ويژه اي كه بتواند دماي پايين و خشكي فوق العاده هواي جنوبگان را تحمل كند استفاده خواهد شد.
به گزارش سايت نجوم، دكتر ساندرز معتقد است طرح وي تنها يك پنجم طرح تلسكوپهاي با ابعاد مشابه هزينه در بر خواهد داشت.
در حال حاضر، برآورد هزينه  تلسكوپهاي بزرگ (در كلاس ۳۰ تا ۱۰۰ متر) در حدود ۷۰۰ ميليون دلار هزينه و تلسكوپ فضايي هابل بيش از ۲/۲ ميليارد دلار هزينه به خود اختصاص داده است.
طراح اين طرح معتقد است با صرف هزينه اي بسيار كمتر از اين رقم مي توان تلسكوپي در قطب ساخت كه توانايي بالاتري نسبت به آنها از خود نشان دهد و دنياي اخترشناسي را به ابزار نيرومند و ارزاني مجهز كند. بحث ها بر سر نظريه دكتر ساندرز ادامه دارد و متخصصان مشغول بررسي طرح وي هستند. شايد در آينده اي نزديك اعماق سرزمين پنگوئن ها نيز همچون قلل «موناكي» شاهد رشد قارچ گونه تلسكوپهاي نسل جديد شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |