پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۴ - Sep 23, 2004
حضور شهردار و رئيس شوراي شهر تهران در مراسم آغاز سال تحصيلي
همه امكانات براي جهش بلند كشور به سوي پيشرفت فراهم است
001740.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
گروه شهري: صبح ديروز همزمان با آغاز سال نو تحصيلي، شهردار تهران طي مراسمي زنگ مجتمع فرهنگي آموزشي شهيد غيوري شهرري را به صدا درآورد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد در اين مراسم كه جمعي از مسئولان منطقه نيز حضور داشتند، ضمن تبريك سال نو به دانش آموزان، مربيان و اولياي آنها گفت: هر سال آغاز مهر را با هفته دفاع مقدس جشن مي گرفتيم اما خوشبختانه امسال اين روز با اعياد ماه شعبان نيز توأم شده است.
وي با اشاره به اين كه دوران مدرسه از بهترين دوران زندگي انسان است، تصريح كرد: بهترين آرزوها و خاطرات زندگي در اين دوران شكل مي گيرد و دانش آموزان بايد بكوشند از اين ايام به نحو شايسته اي استفاده كنند زيرا همه آنهايي كه دوران مدرسه را پشت سر گذاشته اند، در طول عمر حسرت تجربه مجدد آن را دارند.
شهردار تهران خطاب به جوانان گفت: ما براي ساختن كشور و براي پيشرفت و تعالي آن به علم و اراده هاي پولادين و ايمان روشن و زلال نيازمنديم. خوشبختانه همه امكانات و شرايط براي يك جهش بلند و اقدام گسترده براي دستيابي به عرصه هاي پيشرفت فراهم است و با منابع، استعدادها و پشتوانه عظيم فرهنگ و معارفي كه در اختيار داريم مي توانيم به تكامل و تعالي دست يابيم.
دكتر احمدي نژاد افزود: ملت ما عاشق اهل بيت است و اهل بيت را الگوي خود قرار داده است. ملتي كه در طول دفاع مقدس نشان داد بالاترين اراده ها را دارد. ملتي كه با دست خالي و اراده پولادين از عزت، آزادگي و تماميت ارضي خود دفاع كرد و پيروزي را به ارمغان آورد.
شهردار تهران با اشاره به اين كه جوانان ايراني، جواناني پاك و آرمان خواه هستند، گفت: اداره شهر و پيشرفت آن نيازمند علم، ايمان و مديريت توانمند همراه با اراده هاي مستحكم است و دوران مدرسه، دوراني است كه شما جوانان و نوجوانان مي توانيد علم، اراده و ايمان اسلامي را در خود تقويت كنيد. شما اميدهاي آينده كشور هستيد و بدون ترديد با عزم و اراده شما كه تصميم گرفته ايد براي پيشرفت كشور علم بياموزيد، آينده درخشاني در پيش خواهد بود. به خصوص كه دل هاي پاك شما نقطه اتكاي مديران است و شما همواره سرمايه هاي ارزشمندي براي مردم و كشورمان خواهيد بود.
دكتر احمدي نژاد همچنين از فرهنگيان به عنوان قشري زحمتكش و دلسوز ياد كرد و گفت: بدون شك فداكارترين اقشار جامعه، فرهنگيان و آموزش و پرورش هستند كه با همه محروميت ها با دلسوزي آينده كشور را مي سازند.
مراسم سال تحصيلي
با حضور رئيس شوراي شهر تهران
صبح ديروز مهندس چمران طي مراسمي زنگ مدرسه سروش شاهد را در منطقه ۱۶ به صدا درآورد.
براساس اين گزارش، در مراسمي كه شهردار و رئيس آموزش و پرورش منطقه نيز حضور داشتند، مهندس چمران پس از به صدا درآوردن زنگ مدرسه و آغاز سال تحصيلي، از تأسيسات و امكانات مجموعه آموزشي فوق بازديد و براي رفع كمبودها و نارسايي هاي آن دستوراتي صادر نمود. در پايان اين مراسم، رئيس شوراي شهر از نمايشگاه كنگره سرداران و ۳ هزار شهيد منطقه ۱۶ كه در ضلع شمالي ترمينال جنوب و به مناسبت هفته دفاع مقدس برپا شده بود، بازديد كرد.

تدوين ضوابط نماسازي تهران
نماهاي شهري تهران چشم  نواز مي شود
001755.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران با مشاركت دانشكده معماري دانشگاه علم و صنعت ضوابط نماسازي در شهر تهران را تدوين مي كند.
به گزارش خبرنگار ما ابوالقاسم وحدتي اصل مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران اين ضوابط را بسيار گسترده دانست كه يكي از جزئيات آن قراردادي با هزينه اي حدود ۲۵۰ ميليارد تومان براي ساماندهي خيابان هاي شهر تهران است كه از نيمه اول مهر ماه كار مطالعاتي آن آغاز خواهد شد و سپس در فاز اول ۵۶ خيابان اصلي متناسب با هويت، سابقه و ويژگي هاي هر منطقه نماسازي و ساماندهي شده و از اغتشاشات بصري و نابساماني هاي آنها به نحو چشمگيري كاسته خواهد شد.
وي خبر داد: همچنين دستكم با هزينه اي حدود ۲۰۰ ميليون تومان كار پاكسازي محور ولي عصر راه آهن تا ميدان تجريش در دست انجام است و تا دهه فجر به پايان مي رسد.
مرحله اول اين پروژه در قالب حذف زوايد، شست و شو و رنگ آميزي نماهاست و در مرحله دوم، با همكاري مناطق ۱ و ۶ و ۱۱ و ۳ عمليات كف سازي و مبلمان شهري صورت مي گيرد.
وحدتي گفت: در حال حاضر به عنوان نمونه و الگو با منطقه ۶ به تفاهم رسيديم تا كار مبلمان شهري و كف سازي ميدان ولي عصر تا چهارراه ولي عصر را به اجرا درآوريم كه به محض قطعي شدن مسير اعلام شده عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
به گفته مديرعامل سازمان زيباسازي به زودي تغيير رنگ در قالب نقاشيها و طراحيهاي متناسب با فرهنگ بومي كشورمان در سطح خيابانها و بدنه بزرگراه ها به اجرا درخواهد آمد كه فضاي بصري آرام بخش، دلچسب و شادي را براي شهروندان فراهم خواهد كرد.
اين اقدام در قالب ۱۰ پروژه و از اوايل سال آينده از بزرگراه صياد شيرازي آغاز و به مرور در ساير بزرگراه ها ادامه مي يابد.
وي از جمله ديگر پروژه هاي ماندگار را پروژه پروانه در بزرگراه شهيد گمنام نام برد كه به شكل كاملا نمادين و مدرن فارغ از كليشه هاي رايج به موضوع شهادت با رويكردي هنري خواهد پرداخت.
در اين بزرگراه ۷ ديوار در امتداد هم انتخاب شده كه نمادي از ۷ مرحله طي طريق در يك قالب مثلثي مسير تكامل و پرواز يك پروانه را به نمايش مي گذارد كه اين طرح حداكثر ظرف يكسال آينده به اتمام مي رسد.
همچنين به گفته وحدتي در يك پروژه ديگر تصاوير شهداي موجود در فضاهاي عمومي شهر است كه فاز اول اين پروژه تا دهه فجر به پايان مي رسد.
از اين به بعد نيز هرگونه تصويري قبل از اجرا در سطح فضاهاي عمومي بايد به تاييد شوراي فني سازمان زيباسازي برسد.

تدابير مديريت حمل و نقل شهر تهران
در آغاز سال تحصيلي
001758.jpg
با آغاز سال تحصيلي و افزايش سفرهاي درون شهري، نيازهاي تازه اي براي جابه جايي شهروندان به ويژه دانش آموزان و دانشجويان به وجود مي آيد. امسال، دست اندركاران حمل و نقل شهري تهران كوشيده اند با تدابير تازه اي به اين نياز پاسخ
گويند: ايجاد تسهيلات براي آمد و شد رايگان دانش آموزان توسط بخشي از شبكه حمل و نقل از جمله مترو از آن جمله است،
گروه شهري: آغاز ماه مهر و فعاليت مدارس و مراكز آموزش عالي در تهران، تحركات تازه اي در شبكه حمل و نقل پايتخت ايجاد كرده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، به مناسبت آغاز سال تحصيلي بيش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس كه تحت تعمير قرارداشت، وارد شبكه حمل و نقل شهري شده است. بنا به همين خبر، شمار اتوبوس هايي كه از آغاز ماه مهر در شبكه حمل و نقل پايتخت به كار گرفته شده در مجموع ۵هزار و پانصد دستگاه است كه در مقايسه با سال گذشته هزار دستگاه بيشتر مي باشد.
مهندس مصطفي نوريان مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه همچنين اعلام كرد، طبق تسهيلات تازه كه خبر آن پيش از اين نيز اعلام شده بود، تردد دانش آموزان دوره ابتدايي به همراه والدين آنها از اول مهر ماه تا پايان سال تحصيلي رايگان است. همچنين دانشجويان نيز از اول مهر ماه تا نيمه شعبان با ارايه كارت دانشجويي از حق تردد رايگان با اتوبوس هاي شركت واحد برخوردارند علاوه بر اين به مناسبت ايام مبارك نيمه شعبان در روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته آينده، رفت و آمد با اتوبوس هاي شهري براي عموم شهروندان رايگان خواهد بود. وي افزود كه شمار اتوبوس هاي خطوط شبانه در تهران تا يكصد دستگاه افزايش مي يابد.مديرعامل شركت واحد با اشاره به الزامي بودن لباس فرم رسمي براي رانندگان اتوبوس ها، يادآور شد، با رانندگاني كه از لباس فرم استفاده نكنند، طبق آيين نامه انضباطي برخورد خواهد شد.
رسيدگي به اعتراض رانندگان
با توجه به سنگين شدن ترافيك در هفته هاي نخست ماه مهر، معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرده است، آن عده از رانندگان ساكن تهراني كه به صدور قبض هاي جريمه معترض مي باشند،  مي توانند با دردست داشتن صورت و وضعيت تخلفات خود از ۴ مهرماه سال جاري به يكي از مجتمع هاي شوراي حل اختلاف كه در هفده نقطه تهران و با هماهنگي اداره كل شوراي حل اختلاف دادگستري شهر تهران داير شده، مراجعه كنند.
مسيرهاي جديد دسترسي به بزرگراه ها
سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به مناسبت آغاز سال تحصيلي و افزايش سفرهاي درون شهري، مسيرهاي جديد دسترسي به بزرگراه هاي شمال و شمال شرق تهران را اعلام كرد.
بنا به همين خبر با توجه به اتصال بزرگراه هاي امام علي (ع) و شهيد صياد شيرازي، شهرونداني كه از طريق مسير شرق به غرب بزرگراه شهيد بابايي و يا شمال خيابان پاسداران، قصد سفر به نواحي مركزي شهر را دارند، مي توانند از مسيرهاي اعلام شده به شرح زير به مقصدهاي پيش گفته دسترسي پيدا كنند:
001752.jpg
مسير ۱: پاسداران، راهگرد بزرگراه صدر، مسير غرب به شرق بزرگراه شهيد بابايي، بزرگراه هاي صياد شيرازي و امام علي (ع)
مسير ۲: بزرگراه شهيد بابايي (شرق به غرب)، راهگرد بزرگراه امام علي (ع) و مسير شمال به جنوب بزرگراه امام علي (ع)
مسير ۳: شرق به غرب بزرگراه شهيد بابايي - پاسداران، شمال به جنوب راهگرد بزرگراه صدر، مسير غرب به شرق شهيد بابايي و بزرگراه هاي صياد شيرازي و امام علي (ع).

سياست هاي تشويقي به جاي برخوردهاي تنبيهي
مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: هنوز درخصوص سياست هاي تشويقي براي عدم ورود خودروهاي تك سرنشين به داخل محدوده طرح ترافيك، تصميم  گيري نشده است.
دكتر خسرو دانشجو، مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران، در گفت و گو با ايلنا، با تأكيد بر اينكه شخصاً با سياست هاي تنبيهي موافق نيستم، گفت: تجربه نشان داده است كه سياست هاي تشويقي بيشتر جواب مي دهد.
وي يادآور شد: با بررسي هاي صورت گرفته در كميسيون به اين نتيجه رسيده ايم، كه بهتر است به جاي سياست هاي بازدارنده و تنبيهي به دنبال سياست هاي تشويق گرايانه باشيم.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: شوراي شهر درصدد است، تا به جاي وضع جرايم و سياست هاي محدودكننده مردم را تشويق كند، تا به قوانين احترام بگذارند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: درمورد اينكه چه سياست هاي تشويقي اعمال كنيم، هنوز به نتيجه نهايي نرسيده ايم.

تجليل شهرداري تهران از جانبازان
001749.jpg
شهرداري تهران با برگزاري مراسمي در بيمارستان روانپزشكي جانبازان از فداكاري ها و ايثارگري آنها در دوران جنگ تحميلي تجليل كرد. در اين مراسم شهردار منطقه دو به نمايندگي از سوي دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در جمع جانبازان، خانواده ها و فرزندان شان حاضر شد و با تقديم شاخه هاي گل ضمن بزرگداشت ميلاد علمدار كربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع)، از جانفشاني هاي اين ايثارگران در طول جنگ تحميلي تجليل كرد.
بيمارستان روانپزشكي جانبازان داراي ۷۰ تخت بوده و به طور متوسط ۱۱۰ جانباز اعصاب و روان به صورت چرخشي به مدت شش ماه در آن بستري مي شوند.

براي ۲۰ بيمارستان تهران اخطاريه زيست محيطي صادر شد
001746.jpg
گروه شهري: جمع آوري و دفع زباله   هاي بيمارستاني هنوز يكي از مهم ترين معضلات كلان شهر تهران است. بخشي نگري و نبود هماهنگي ميان دستگاههاي مسئول و به ويژه عدم قبول مسئوليت اصلي از سوي وزارت بهداشت و درمان در اين خصوص، موجب شده كه اجراي طرح جمع آوري و دفع بهداشتي زباله هاي بيمارستاني كه مي تواند مولد بيماري هاي خطرناكي در سطح شهر تهران باشد، به تعويق بيافتد. مشكل بيمارستان ها محدود به زباله هاي بيمارستاني نيست، بلكه نشت پساب بعضي از بيمارستانها در شهرها، نيز خطراتي را دامن زده است.

هواي تهران در بهار و تابستان امسال پاكيزه تر بود
001743.jpg
شاخص كيفيت هوا به لحاظ آلاينده منواكسيد كربن در شش ماه اول سال ۱۳۸۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مطلوب تر بوده است. كارشناسان اين شركت دليل اين امر را افزايش شرايط ناپايدار جوي از جمله وزش باد و بارش هاي مناسب طي شش ماه ابتدايي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته اعلام كردند.به گزارش روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا ايستگاه هاي آلودگي هواي اين شركت در شش ماهه اول سال ،۱۳۸۲ ۷% روزها در وضعيت پاك بوده كه در مدت مشابه سال ۱۳۸۳ به ۱۲% روزها افزايش يافته است.

مفاد «سند آموزش براي همه» از سال تحصيلي جديد اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش از آغاز عملياتي شدن طرح سند آموزش در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ به صورتي منسجم و برنامه ريزي شده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مرتضي حاجي در مراسم آغازين بازگشايي مدارس در حضور رياست جمهوري، طي سخنان كوتاهي افزود: امسال آموزش از راه دور براي پوشش دانش آموزان بازمانده از تحصيل آغاز مي شود و آموزش هاي پيش دبستاني نيز به شكل علمي و مطالعه شده، رشد بيشتري خواهد يافت.

شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي درخواست كرد:
مأموران قلابي را معرفي كنيد
شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي از شهروندان خواست مراقب افرادي كه با جعل عناوين ماموران شهرداري تهران اقدام به توزيع كيسه هاي تقلبي زباله با كيفيت نازل مي  كنند ، باشند .
روابط عمومي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب افزود: برخي افراد سودجو با جعل عنوان مامور شركت شهروند در محدوده شهرداري منطقه ۲۰ با مراجعه به درب منازل سا كنين خيابان شريعتي اقدام به توزيع كيسه هاي تقلبي و غير قابل استفاده زباله كرده اند.
بر پايه اين گزارش به شهروندان تهراني توصيه شده است در صورت رويارويي با موارد مشابه و اينگونه افراد به راه هاي مختلف نسبت به احراز هويت آنها و اصالت كارت شناسايي مراجعه كنندگان اقدام كرده و در صورت لزوم موضوع را سريعا به مراجع ذيربط از جمله نيروي انتظامي، حراست شهرداري منطقه و يا به شماره تلفن ۱۳۷ دفتر ارتباطات مردمي اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران اطلاع دهند.

شرايط و زمان نام نويسي در دوره آمادگي سراسر كشور اعلام شد
شرايط و زمان نام نويسي كودكان سراسر كشور در دوره آمادگي اعلام شد سهيلا نظري مسئول آموزش هاي دوره آمادگي وزارت آموزش و پرورش ديروز در اين باره به ايرنا گفت: امسال كودكان پنج سال تمام در دوره آمادگي
ثبت نام مي شوند و سال آينده اين افراد بايد با داشتن شش سال تمام در پايه اول ابتدايي تحصيل كنند.
وي درباره مدارك نام نويسي كودكان در دوره آمادگي گفت: داشتن شناسنامه و فتوكپي آن، كارت واكسيناسيون، گواهي نامه از پزشك معتبر مركز درماني مبني بر صحت جسماني كودك و تكميل فرم مشخصات وضعيت رشد كودك به هنگام نام نويسي در دوره آمادگي الزامي است.
وي با اشاره به اين كه با توجه به تفويض اختيار، زمان نامه نويسي كودكان در دوره آمادگي از طريق سازمان آموزش و پرورش استان ها به مناطق آموزش و پرورش كشور اعلام مي شود گفت: خانواده ها براي نام نويسي فرزندان خود در اين دوره از طريق سازمان آموزش و پرورش استان و مناطق آموزش و پرورش مي توانند امور مربوط به نام نويسي فرزندان خود را در دوره آمادگي پيگيري كنند.
براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، امسال ۴۷۳ هزار كودك شامل ۲۴۴ هزار دختر و ۲۲۹ هزار پسر، آموزش دوره آمادگي را سپري خواهند كرد كه نسبت به سال قبل ۳/۲۰ درصد رشد را نشان مي دهد.
۲۱ هزار و ۳۰۰ كلاس براي دوره آمادگي داير مي شود كه اين رقم نسبت به سال گذشته ۸/۱۹ درصد افزايش دارد.
براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، كلاس هاي پيش دبستاني شامل دوره هاي نوباوه و آمادگي به صورت نيمه وقت، تمام وقت، يك نوبته و دو نوبته، يك روز در ميان و در تمامي ايام هفته با توجه به شرايط و نوع مركز و نياز و تقاضاي والدين تشكيل مي شود. و مدت فعاليت روزانه اين دوره حداقل ۴ ساعت است. ساعت شروع فعاليت ها همزمان با آغاز كار واحد آموزش است اما مديران مي توانند نوآموزان دوره آمادگي را ۳۰ دقيقه زودتر از ساير دانش آموزان مرخص كنند.
دوره پيش دبستاني اختياري است و به تفكيك شامل برنامه هاي تربيتي ويژه كودكان سني چهارساله(نوباوه) و پنج ساله (آمادگي) است.حد نصاب تعداد دانش آموزان براي تشكيل كلاس  نوباوه در مناطق شهري حداكثر ۲۰ نفر و در مناطق روستايي ۱۵ نفر، در دوره آمادگي در مناطق شهري ۲۵ نفر و در مناطق روستايي ۲۰ نفر است.
اين دستورالعمل حاكي است تشكيل كلاس هاي ويژه كودكان گروه سني چهارساله (نوباوه) در ضميمه دبستان هاي دولتي و غيردولتي ممنوع است. همچنين در مراكز دولتي وابسته به آموزش و پرورش اولويت نام نويسي با نوآموزان دوره آمادگي خواهد بود.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان:
قوه  قضائيه در عرضه  قاضي كند  حركت  كرده  است
ايرنا: «غلامحسين  الهام »   در مراسم  آغاز سال  تحصيلي  مركز تخصصي  قضات  حوزه  علميه  قم  گفت: برخي  تعارضات  در نظام  آموزشي  حقوق  جامعه  مــا هنوز برطرف  نشده  و حقوق  اسلامي  نيز بوسيله  برخي  دانش  آموختگان  غربي  پياده  مي شود.
اين  حقوقدان  شوراي  نگهبان  تصريح  كرد: به  علت  برخي  سهل انگاري ها، كساني كه  امروز تشنه  مباني  حقوق  اسلامي هستند از اين  نعمت  محروم  مي باشند.
الهام  افزود: در حقوق  به  اسم  اسلام  چيزهايي  آموزش  داده مي شود كه  در آينده  باعث  ناكارآمدي  نظام هاي  اسلامي  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: حقوق  از جهان  غرب  با هدف  جايگزين  شدن  بــه  جاي  الهيات  و حذف  دين  وارد ايران  شده  و اكنون  تهاجم  غرب  در اين  راستا ادامه  دارد.
وي  خاطرنشان  كرد: قانون  مورد توجه  غرب، 
انسان  محور است  و ما بعد از انقلاب براي  برطرف  كردن  اين  تعارضات  تلاش  كرديم  تا بين  شريعت  و حقوق،  وحدت  ايجادكنيم  ولي  اين  كار آساني  نيست .
اين  حقوقدان  شوراي  نگهبان  خاطرنشان  كرد: حقوق  مدني  امروز چالش  اصلي  ما مي باشد چرا كه  حقوق  عمومي  را با فقه  عمومي  نــگه  داشتيم  و هيچكدام  از مقررات  جزايي  ما در چارچوب  حقوق  مدني  قرار نگرفت .
وي  با اشاره  به  تهاجم  فرهنگي  دشمنان  عليه  قوه  قضائيه  گفت : اين  قوه  از طريق  سازمان هاي  بين المللي  حقوق  بشر و برخي  كنوانسيون ها تحت  شديدترين  تهديدات  و تهاجمات  قرار دارد.
وي  از مسئله  حقوق  بشــر به  عنوان  يك  چالش  ياد كرد و گفت : بيشترين  نقطه  تهديد دشمن  در زمينه  حقوق  بشر است  كه  اكنون  وارد مرحله  جديدتري  شده  ولي بايد در مقابل  قوانين  فريبنده  آنان  هوشيار باشيم .
الهام تصريح  كرد: غرب  ما را به  نقض  حقوق  بشر متهم  و اعمال  ما را كه  طبق  شريعت  اسلامي  انجام  مي شود مخالف  آزادي  مي داند.
وي  گفت : آنها ادعا دارند چون  شوراي  نگهبان  بر مجلس  شوراي  اسلامي  نظارت  دارد، حقوق  بشر سلب  شده  است .
وي  تصريح  كرد: امروز وظيفه  قضات  است  كه  خطرات  را از درون  شناسايي  و بدون  تأثير پذيري  غلط، در مورد تبيين  حقوق  اسلامي،  مماشات  نكنند.
الهام  با اشاره  به  نياز قوه  قضائيه  به  برخي  اصلاحات  خاطرنشان  كرد: قوه  قضائيه  اصلاح  نخواهد شد مگر اين كه  اصلاحات  در اين  قوه توسط قضات  صورت  گيرد.
وي  گفت : شهرت  غالب  براي  يك  قاضي  اجتهاد مي باشد و در طـــول  تاريخ  ما مجتهدين  قاضي  زياد داشتيم .
الهام  ادامه  داد: متاسفانه  اين  قوه  در عرضه  نيروي  انساني  براي  قضاوت  به كندي  حركت  كرده  و بايد در كارهاي  خود تجديد نظر كنيم .
وي  با اشاره  به  اعتماد مردم  به  قضات  گفت : اگر اعتماد از قاضي  سلب  شود ،اعتماد از   عدالت  اجتماعي  و قضاوت  نيز سلب  خواهد شد.
وي  گفت : ما بايد به  نقطه اي  برسيم  كه  يك  قاضي  هرگز تصور رشوه گيري  نكند و اين  باور كه  قاضي  رشوه  مي گيرد به  طور كامل  در افكار عمومي  از بين  برود.

چگونگي پاسخ دانش آموزان و فرهنگيان به ۴ پرسش رئيس جمهوري
گروه علمي فرهنگي: دبيرخانه پرسش مهر (۵) وزارت آموزش و پرورش طي اطلاعيه اي اعلام كرد دانش آموزان و فرهنگيان سراسر كشور تا پايان آذرماه سال جاري مهلت دارند تا پاسخ هاي خود را به چهار پرسش مطروحه از سوي رييس جمهوري ارسال كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، درپي طرح چهار پرسش از سوي سيد محمد خاتمي رييس محترم جمهوري در مراسم آغازين سال تحصيلي جديد، دبيرخانه پرسش مهر (۵) در اطلاعيه اي ضمن تبريك آغاز سال تحصيلي و اعياد خجسته شعبان المعظم از دانش آموزان دوره هاي تحصيلي راهنمايي و متوسطه و فرهنگيان سراسر كشور خواست پاسخ هاي خود را تا پايان آذرماه به اين دبيرخانه ارسال كنند.
در اين اطلاعيه تاكيد شده است به رسم هر ساله، به آثار برگزيده جوايز نفيسي اهدا خواهد شد.
بنابراين گزارش، رييس جمهوري صبح امروز در مراسم بازگشايي مدارس چهار پرسش زير را مطرح و از دانش آموزان خواست تا به آنها پاسخ دهند.
* نسبت رشد عقلاني، آزادي، برابري و اخلاق در نظام داد مهدوي مورد انتظار ما چگونه است و آگاهي و اراده آدمي در رسيدن به اين نظام چه نقشي دارد؟
* مهدويت در اديان الهي به ويژه يهوديت، مسيحيت و زرتشت چگونه است؟
*از نهضت مشروطيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامي چه درس هايي مي آموزيم؟ ملت رشيد ايران چه مي خواست و به كجا رسيد؟
* اصلاحات در ۱۵۰ سال اخير كشور ما تاكنون چه نقشي داشته است و موانع و دستاوردهاي آن چگونه بوده است؟
امسال پنجمين سالي است كه رييس جمهوري در شروع سال تحصيلي، پرسش هايي را براي پاسخ دهي از سوي دانش آموزان طرح مي كند.

۱۵ ايستگاه پايش آلودگي هوا براي تهران
تا پايان سال جاري و با همكاري بانك جهاني ۱۵ ايستگاه پايش آلودگي هواي جديد در تهران راه اندازي مي شود. دكتر متصدي، مدير دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت گو با آسمان آبي ايران با اعلام اين مطلب گفت: در حال حاضر ۱۱ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در سطح شهر تهران فعال است كه به منظور پايش بهتر هواي تهران با همكاري بانك جهاني قصد داريم ۱۵ ايستگاه ديگر هم در سطح شهر فعال كنيم. ايستگاه جديد با توجه به مكان قرار گرفتن آن تنها ميزان آلاينده هاي خاصي را اندازه گيري مي كنند در حالي كه ايستگاه هاي موجود همه آلاينده ها را با هم سنجش مي كند.

هشدار پليس ۱۱۰ به دانش آموزان
گروه اجتماعي :رئيس مركز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ كشور گفت: دبيرستان هاي دخترانه مناطق حساس و آسيب پذير تحت پوشش انتظامي قرار مي گيرند.
سردار رويانيان در گفت وگو با ايسنا همچنين با اشاره به اين كه طرحي خاص كه براي مقابله با مزاحمت هاي اطراف دبيرستان هاي دخترانه در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: در اطراف برخي دبيرستانهاي دخترانه، مأموران پليس مستقر شده و گشت زني مي كنند.
به گفته وي، مراكز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ آماده دريافت گزارش مزاحمت هاي خياباني براي دختران دانش آموز است.
سردار رويانيان در ادامه به اجراي مانوري مقطعي در صورت نياز به پاكسازي معابر از مزاحمين خياباني اشاره كرد و گفت: دانش آموزان بايد بدون هيچ نگراني سال تحصيلي امسال را پشت سر بگذارند.
رئيس مركز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ با اشاره به اين كه خانواده ها در سال تحصيلي جديد بايد كنترل و مراقبت خود را بيشتر كرده و بدون ايجاد حساسيت با ارائه آموزشهاي لازم به فرزندان چه از جهت مسائل راهنمايي و رانندگي و چه از نظر ارتباط با افراد غريبه مراقبت هاي لازم را انجام دهند، اظهار داشت: در اين راستا مسؤولان مدارس نيز بايد بدانند فرزنداني كه تحصيل مي كنند، نزد آنها امانت هستند و هشدارهاي لازم و آموزش هاي مناسب در نحوه ارتباط با سايرين و جامعه را به آنان بياموزند.
وي اين شيوه را بهترين و مؤثرترين شيوه اطلاع رساني به دانش آموزان در زمينه مراقبتها دانست و گفت: خانه و مدرسه دو محل اصلي رشد فرزندان بوده و محيط جامعه، سومين محيط رشد آنان به شمار مي آيد.
سردار رويانيان با اشاره به اين كه مراقبت و آموزش دانش آموزان مختص يك موضوع خاص نبوده و براي عموم رفتارهاي فردي و اجتماعي و حفاظتي آنان است، به اولياي دانش آموزان توصيه كرد تا براي استفاده از اياب و ذهاب فرزندان از سرويس هاي خاص و مشخصي كه مدارس تعيين كرده اند يا از وسايل نقليه عمومي چون تاكسي و اتوبوس ها استفاده كنند.
رئيس پليس ۱۱۰ كشور به دانش آموزان هشدار داد تا از سوار شدن به خودروهاي سواري متفرقه و ناشناس خودداري كرده و هنگام عبور از خيابان هاي پرحجم و پرترافيك نيز نكات ايمني را رعايت كنند.
سردار رويانيان گفت: در طول سال تحصيلي جديد، آموزش و پرورش شهرهاي مختلف بايد از نيروهاي كارشناس راهنمايي و رانندگي براي آموزش دانش آموزان استفاده كند.

۸۰۰ هزار كودك ايراني دچار كوتاهي قد هستند
گروه اجتماعي :مديركل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : ۸۰۰ هزار كودك  ايراني  به  دليل  تغذيه  نامناسب  دچار كوتاهي  قد هستند.
ربابه  شيخ الاسلام  ديروز در بازديد از موسسه  بيوتكنولوژي  كرج افزود: فقرمالي  و ناآشنايي  والدين  با منابع  غذايي  مناسب  براي  رشد كودكان از عوامل  موثر در افزايش  كوتاهي  قد در بين  كودكان  است . وي  تصريح  كرد: همچنين  بي توجهي  به  نحوه  تغذيه  كودكان  در مهدهاي  كودك از ديگر علل  كوتاهي  قد كودكان  به  شمارمي رود. به  گفته  شيخ الاسلام ، براساس  آزمايش هاي  انجام  شده ، استفاده  زنان  باردارو كودكان  شش  ماه  از نمكهاي  يد دار و قرص هاي  آهن  علاوه  بر كاهش  اثرات  سوءتغذيه  دربين  آنان  در رشد طبيعي  كودكان  تاثير گذار است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |