يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
مَن عَظّمَ صِغارَ الْمَصائِبِ ابْتَلاهُ اللّهُ بِكِبارِها.
آن كه مصيبت هاي خرد را بزرگ داند، خدا او را به مصيبت هاي
بزرگ مبتلا گرداند.
(علي ابن ابي طالب (ع)- نهج البلاغه )
امروز با حافظ
وز لب ساقي شرابم در مذاق افتاده بود
يك دو جامم دي سحرگه اتفاق افتاده بود
رجعتي مي خواستم ليكن طلاق افتاده بود
از سر مستي دگر با شاهد عهد شباب
۴۰ كشور در جشنواره فيلم كودك اصفهان
002622.jpg
نوزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  روز يكشنبه  با حضور ۳۱۳ اثر سينمايي  از ۴۰ كشور جهان  در اصفهان  گشايش  مي يابد.
آلمان ، آمريكا، اتريش ، اسپانيا، استراليا، استوني ، اسلواكي ، اوكراين ، انگلستان ، ايران ، روسيه ، بلژيك ، تايوان ، تركيه ، چك ، چين ، ژاپن ، سوئد، سريلانكا و سنگاپور از جمله  كشورهاي  شركت كننده  در اين  جشنواره  هستند.
اين  جشنواره  در قالب  بخش هاي  «مسابقه  سينماي  ايران »، «سينماي  آسيا»، «سينماي  بين الملل» ، «جلوه هاي  مقاومت  كودك  فلسطيني »، «چشم انداز سينماي  كودك  هند» و «برگزيده  ۲۵ سال  سينماي  كودك  ايران»  برپا مي شود.
در جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  بيش  از ۵۰ فيلم  بلند از جمهوري  اسلامي  ايران  در بخش هاي  مختلف  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
۱۶ فيلم  در بخش  مسابقه  بين الملل  و دو فيلم  در بخش  خارج  مسابقه  به  همراه ۱۹ اثر ايراني  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  در اين  رويداد هنري  به  نمايش  در مي آيد.
فيلم هاي  «آلبوم » از رضا حيدرنژاد، «بازي » ساخته  غلامرضا رمضاني ، «پشت  پرده  مه»  به  كارگرداني  پرويز شيخ  طادي ، «پل  سيزدهم»  از فرهاد غريب ، «جنگ كودكانه»  ساخته  ابوالقاسم  طالبي ، «دربه  درها » به كارگرداني  اميرحسين  صديق ، روزي  كه  حسني  مرد شد ساخته  كيانوش  و كوروش  دالوند از آثار بخش  مسابقه سينماي  ايران  به  شمار مي روند.
همچنين  ۶ فيلم  كوتاه  و نيمه بلند ايراني  نيز در بخش  مسابقه  بين الملل جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  روي  پرده  مي رود.
فيلم هاي  تولد ساخته  حميد نويم ، ژنرال  و بادبادك  به  كارگرداني محمدعلي  سليمان  زاده  وسفر بيداري  ساخته  مرتضي  احدي  در بخش  پويانمايي و كاغذ باد ساخته  علي  زماني  عصمتي ، گلي  براي  مريم  به  كارگرداني حسن  آقا كريمي  و من  و خودم  ساخته  ماندانا كريمي  در بخش  سينماي داستاني  فيلم هاي  كوتاه  اكران  مي شود.
در بخش  مسابقه  بين الملل  و آسياي اين  جشنواره آثار ۳۲ كشور روي  پرده  مي رود.
برنامه  نمايش  آثار نقاشي  متحرك  و عروسكي اسپانيا، چشم انداز سينماي تايوان ، سنگاپور، هند، فنلاند، كره  جنوبي ، آلمان  و جلوه هاي  مقاومت  كودكان فلسطين  در بخش  نمايش هاي  ويژه  جشنواره  كودك  گنجانده  شده  است .
برنامه  نمايش  ۲۱ اثر كوتاه  و نيمه بلند ۱۴ كشور جهان  نيز در قالب  بخش مسابقه  بين الملل  در اين  رويداد هنري  برگزار مي شود. آثار سينماي  كشورهاي استراليا، ايران ، لاتويا، اسلواكي ، آلمان ، سوئد، فنلاند، روسيه ، كانادا، صربستان  و مونته  نگرو، برزيل ، استوني ، انگلستان  و مجارستان  در اين  بخش  شركت  مي كنند. نشست  بررسي  «منشور سينماي  كودك  ايران » همچنين  با حضور دست اندركاران  سينما و ادبيات  كودكان  و نوجوانان  در حاشيه  اين  جشنواره  برگزار مي شود.
برنامه  بزرگداشت  زنده  ياد محمدرضا سرهنگي  كارگردان  و تهيه كننده  سينما از ديگر برنامه  هاي بخش  جنبي  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان اصفهان  است . سرهنگي  كارگردان  و تهيه كننده  مجموعه  فيلم هاي  كودكان  خردادماه  گذشته  براثر عارضه  قلبي  درگذشت .
جشنواره فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان ، ۱۷ مهرماه  با معرفي  آثار برتر پايان  مي  يابد.

بهارستان
من نمي دانم، چگونه،
با چه چيز بايد او را بگويم،
تا وقتي كه كلامم هنوز شكل نگرفته است.
خوان رامون خمينز - ترجمه مهدي اخوان لنگرودي

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره سرطان مري
از دكتر روزنفلد درباره علائم سرطان مري سئوال شده و او گفته است كه زنگ خطر اين بيماري كه به علت تكثير بافت به وجود مي آيد دشواري و دردناك بودن عمل بلع، كاهش سريع وزن و بالا آوردن خلط و مواد خون آلود است. اين يك بيماري ارثي نيست و تورم عمدتاً در آغاز كار بدخيم نيست و بعداً سرطاني مي شود. ممكن است سرطان از نقطه اي ديگر به مري منتقل شده باشد. سيگار و الكل را از عوامل آن مي دانند. اين مطالب براي اين گفته شد كه در صورت مشاهده مشكلات مري و نواحي اطراف آن از جمله معده كه ظرف چهار پنج روز بر طرف نشود به دكتر بشتابيد تا دير نشود. اين بيماري به ندرت سراغ جوانان و افراد زير ميانسال مي رود. مردان بيشتر از زنان گرفتار آن مي شوند.

برگي از تاريخ
نشست سران روم برضد ايران
سوم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۳۱ ميلادي «تان گون» كه شبه جزيره كره را به صورت يك خطه پادشاهي به نام «چوسون» در آورده بود لقب بنيادگذار كشور واحد كره گرفت. در سال ۷۸۰ ميلادي «آلپ قتلغ» خاقان ايغورها (ساكن ايالت غربي امروز چين در آسياي ميانه) آيين مانوي را دين رسمي قلمرو خود اعلام داشت و گرايش خود را به فرهنگ ايراني تأكيد كرد. در سال ۱۴۶۹ «مارچيليو في چينو» در شهر فلورانس ايتاليا ترجمه نوشته هاي افلاطون فيلسوف يونان باستان را به پايان رسانيد كه با انتشار آنها، اروپا وارد عصر روشنگري شد. درسال ۱۶۰۵ ميلادي: «لي تزوچنگ» انقلابي چيني به دنيا آمد كه به حكومت دودمان سلطنتي «مينگ» پايان داد. در سال ۱۹۲۳ (۸۱ سال پيش) كشور مستقل عراق به وجود آمد. در سال ۱۹۲۹ صربستان، كرواسي و اسلوني با هم متحد شدند و كنفدراسيون يوگوسلاوي (اسلاوهاي جنوبي) را تشكيل دادند كه در دهه ۱۹۹۰ از هم گسست. در سال ۱۳۳۱ هجري شمسي مدعي العموم نظامي (دادستان ارتش) براي دكتر مصدق به اتهام تلاش براي حذف سلطنت كيفرخواست اعدام صادر كرد.
اينك برگ امروز: سوم اكتبر سال ۵۶ پيش از ميلاد سران دولت روم و مشاوران و ژنرال هاي آن كشور در نشست «لوكا» از جمله تصميم گرفتند كه مناطق غرب رود فرات در آسيا ضميمه قلمرو آن امپراتوري شود. با توجه به قيام اسپارتاكوس در سال هاي ۷۱ - ۷۲ پيش از ميلاد، قرار شد «پمپي» يكي از سه عضو شوراي عالي جمهوريت روم در شهر رم باقي بماند تا از قيام احتمالي ديگري كه مردم طبقه ۳ روم و بردگان مستعد آن بودند جلوگيري كند، ژوليوس سزار عضو ديگر شورا براي ادامه فتوحات به غرب اروپا برود و كراسوس رئيس دوره اي شورا كه شهرت به آزمندي و جمع مال داشت داوطلب شد كه به شرق لشكر بكشد و براي تصرف اراضي غرب فرات با ايران در آويزد. دوسال طول كشيد تا كراسوس موفق شد مقدمات حمله را فراهم سازد. «سپهبد سورنا» فرمانده كل ارتش ايران ميدان جنگ را خود انتخاب كرده بود و در جنگ حران (كارهه) در سال ۵۳ پيش از ميلاد با تاكتيكي نو و سلاح هاي تازه از جمله موشك هاي مكانيكي و با استفاده از روشي نوين در رساندن آب، غذا و مهمات به سربازان در طول جنگ و دادن استراحت نوبتي به آنها، لژيونرهاي رومي را از پاي درآورد و به نوشته پلوتارك، يك سرباز ايراني كراسوس ۶۰ ساله را به هنگام فرار كشت و سر و دست راست او را به تيسفون فرستادند. شاه وقت (از دودمان اشكاني) پس از مشاهده سر جدا شده كراسوس گفت كه مقداري طلا در دهان ژنرال مقتول بگذارند و سپس گفت: «بخور كه هميشه حرص آن را مي زدي». پس از شكست حران هيچيك از دو كنسول ديگر و ژنرال هاي ارشد وقت روم در صدد گرفتن انتقام از ايران برنيامدند. جنگ حران بزرگترين و قاطعترين شكست روم از ايرانيان بود كه براي ايرانيان افتخار آفريد و غرور ايجاد كرد.
www.iranianshistoryonthisday.Com

نگارستان
اومبرتو بوتچوني
002538.jpg
«هجوم هياهوي خيابان به خانه»، ۱۹۱۱/ رنگ روغن روي بوم- ۷۵*۷۰ سانتي متر موزه اسپرينگل/ هانوور
آيا كسي صداي سم اسباني را كه در خيابان مي گذرند و برهم خوردن سنگها، ضربه هاي چكش كارگران و فرياد زنان خانه داري را كه از بالكن  خانه هاي خود براي تماشا خم شده اند، نمي شنود؟
اين نقاشي اومبرتو بوتچوني مملو از حركت و انفجار است، به طوري كه انرژي اي كه در جريان كار حفاري پرشتاب كارگران توليد مي شود، فضاي اثر را تحت تاثير خود قرار مي دهد. بوتچوني در اين اثر، حركت كج تبرها را به طور مشخص از زواياي ديد مختلف به نمايش مي گذارد.فضاي معماري در اين تابلو متلاشي و در يك ساختار پويا از تكه هايي با زواياي تيز منشعب شده اند.هواخواهي پرشور از تكنولوژي و سرعت كار در اين نقاشي فوتوريستي آشكار است و به آن همچون نمايش يك جشن باروري و شكوفايي نگاه شده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
وقتي كه يك ابرقدرت فروپاشد
سوم اكتبر سال ۱۹۴۱ هنگامي كه نيروهاي آلماني به مسكو نزديك مي شدند هيتلر در نطقي در برلن در برابر ده ها هزار تن اعلام كرد كه اتحاد شوروي در هم شكسته شده و ديگر زنده نخواهد ماند. تاريخ نشان داد كه «اتحاد شوروي» با حمله نظامي آلمان متلاشي نشد بلكه بعداً حتي پايتخت هيتلر را متصرف شد و او را مجبور به خودكشي كرد، ولي ۵۰ سال بعد به دست تني چند از سران خود فروپاشيد و ايدئولوژي سوسياليسم، پيشرفت هاي علمي و ارتش نيرومندش نتوانست مانع از اين انحلال شود و اين حادثه اي است كه در طول تاريخ بشر سابقه نداشته. مسكو با اين فروپاشي هر چه را در طول ۲۵۰ سال به دست آورده بود، يكشبه از دست داد و جز دو ـ سه تن از معاريفش كه خودكشي كردند، روس ديگري بر اين مصيبت اشك نريخت. كار اين ابر قدرت فروپاشيده كه روزگاري استطاعت تحمل ۲۷ ميليون كشته براي شكست دادن هيتلر را داشت اينك به جايي رسيده است كه پارلمان گرجستان به مجلس ملي آن اخطار مي كند كه حق ندارد نماينده ناظر در جريان انتخابات «آبخازيا» به اين منطقه بفرستد و همزمان (در روز اول اكتبر) سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه اعتراف مي كند كه توان نظامي  اين كشور در حال فروپاشي است زيرا كه تنها ده درصد از مشمولان خدمت وظيفه براي دوره اي كه در اين ماه بايد آغاز شود خود را معرفي كرده و مابقي تمارض كرده و يا براي معاف شدن متوسل به پرداخت رشوه شده اند. وزير دفاع روسيه در همين روز (اول اكتبر) در جايي ديگر گفته بود كه ارتش روسيه سال آينده از صنايع نظامي اين كشور چهار موشك باليستيك اتمي خريداري خواهد كرد (فقط چهارتا). ژنرال الكسي مسكوفسكي يكي از معاونان وزارت دفاع روسيه قبلاً گفته بود كه سال آينده (۲۰۰۵) روسيه براي نيروي هوايي خود، تنها يك بمب افكن استراتژيك «تي يو ـ ۱۶۰» خواهد خريد. در اين ميان خبرگزاري انگلستان نوشته است كه عمر بيشتر سلاح هاي هسته اي روسيه باقيمانده از عهد شوروي در شرف منقضي شدن است. بودجه نظامي روسيه با افزايش تازه، هنوز از يك سي ام بودجه نظامي آمريكا تجاوز نكرده است. حال آن كه آمريكا وارد كننده نفت و انواع وسائل مصرفي از پوشاك تا لوازم خانگي است و روسيه صادر كننده آنها. روشن نيست چرا و چگونه صنايع متعلق به مردم را غير دولتي كردند كه اينك مجبور شوند محصول آنها را خريداري كنند و كسي هم نمي خواهد آن را بشكافد و روشن سازد. اين است وضعيت كشوري كه روزگاري ۱۴ ميليون سرباز وارد جبهه مي كرد و انگليسي ها از آن بيم داشتند كه هر لحظه آنان را بمباران اتمي كند. همين ضعف ها سبب شده است كه آمريكا و اتحاديه اروپا بدون ترس وارد منطقه نفوذ آن و حتي حياط خلوت روسيه شوند. چرا امپراتوري قديمي روسيه به آن آساني از هم فرو پاشيد و تلاش مؤثري براي بلند كردن بدنه اصلي اش از زمين صورت نمي گيرد، موضوعي است كه رسانه ها و مؤلفان و محققان به دنبالش نيستند و از آن احتراز مي جويند كه اين خود بزرگترين معماي تاريخ معاصر است. معدودي از مفسران كه به مناسبت ۶۳ ساله شدن نطق هيتلر مقاله نوشته و به مواردي كه در بالا آمد اشاره كرده اند نظر داده اند كه اگر آن دسته از روزنامه نگاران و مؤلفان روس كه نگران آينده وطن خود هستند دست به ايجاد رسانه و خبرگزاري به زبان روسي جهت روشنگري روس ها بزنند و آنان را در جريان واقعيت هاي جهان و توطئه هايي كه بر ضد وطنشان طرح مي شود قرار دهند و حقايق فروپاشي را به اطلاعشان برسانند ممكن است ورق برگردد زيرا ثابت شده است كه در پي انحلال يك نظم سوسياليستي، بساط ماديگري فردي گسترده مي شود و هنر مصلحان در اين بايد باشد كه افراد را سريعاً از ماديگري به وطندوستي تغيير جهت دهند و ناسيوناليسم را جانشين سوساليسم كنند تا كشور از ميان نرود. روسيه اينك در مرحله ماديگري فردي قرار دارد و به عبارت ديگر هر كس در آنجا به فكر خويش است.

نوبت سوم انتخابات انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران
نوبت  سوم  مجمع  عمومي عادي  ساليانه  و فوق العاده  انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران ، ۲۸ مهرماه  جاري  در تهران  برگزار مي شود. دو دوره  پيشين  اين  مجمع  به  دليل  نداشتن  حد نصاب  لازم ، به  رسميت  نرسيده ، و سومين  نوبت  انتخابات  آن با حضور هر تعداد از اعضاي  انجمن  رسميت  مي يابد. اين  مجمع  در محل  انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  ايران  برگزار مي شود و تمامي اعضاي  پيوسته  انجمن  كه  كارت  عضويت  آن ها داراي  اعتبار است ، مي توانند دراين  مجمع  شركت  كنند.

برنامه ويژه تالار هنر براي روز جهاني كودك
تالار هنر برنامه ويژه سه روزه اي به مناسبت روز جهاني كودك تدارك ديده كه شامل نمايش خيمه شب بازي، ميان پرده، موسيقي، گريم كودكان و مسابقه است و علاقه مندان مي توانند با بليط نيم بها از آن استفاده كنند. اين برنامه ها از ساعت ۵ تا ۷ عصر روزهاي ۱۵ تا ۱۷ مهر اجرا مي شود.
پس از آن نيز نمايش خيمه شب بازي پهلوان كچل و اژدها به نويسندگي و كارگرداني داوود فتحعلي بيگي از روز ۱۹ مهر به مدت يك ماه در اين تالار به صحنه مي رود. ساعت اجراي اين نمايش ۱۷ و ۴۵ دقيقه است.

استقبال از نخستين نمايشگاه آرت اكسپو در تالار وحدت
نخستين نمايشگاه آرت اكسپو كه از ۷ مهر در سه طبقه تالار وحدت گشايش يافته است، با استقبال علاقه مندان و نيز مسئولان دولتي روبه رو شده است.
وحيد ملك عضو شوراي برگزاري اين نمايشگاه در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: برابر مصوبه مجلس كه در آن اشاره شده است ادارات دولتي مي توانند تا سقف يك درصد از هزينه ها و تا سقف دو درصد از بودجه سرمايه اي را به خريد آثار و تابلوهاي هنري اختصاص دهند، در روزهاي اخير وزيران صنايع و معادن، چند معاون رئيس جمهور، مرعشي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي و... از اين نمايشگاه ديدن و خريدهايي براي ادارات خود انجام دادند.وي به حضور سفراي خارجي كشورهاي عربي و اروپايي اشاره كرد و گفت: دبيركل WTO كه براي هفته توريست به ايران آمده بود نيز از اين نمايشگاه ديدن كرد. وي همچنين از ساير دواير دولتي خواست تا در اين حركت ملي كه بخشي از آن به زيباسازي فضاي كاري منجر خواهد شد، مشاركت كنند.نخستين نمايشگاه آرت اكسپو با حضور ۷۵۰ هنرمند از سراسر ايران و نزديك به سه هزار تابلو در چهار طبقه تالار وحدت تا ۲۱ مهر برپاست.

نمايشگاه ويژه نقاشي هاي قهوه خانه اي
نگارخانه خيال فرهنگستان هنر، نمايشگاه ويژه اي براي فروش آثار نقاشي قهوه خانه اي برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نمايشگاه فروش استثنايي نقاشي قهوه خانه اي از روز ۱۷ تا ۲۴ مهر در نگارخانه خيال برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه مجموعه اي از آثار هنرمندان مطرح اين شيوه نقاشي ازجمله حسن اسماعيل زاده، فتح الله قولر آقاسي، محمد فرهاني، محمدرضا حميدي و مصطفي حميدي به خريداران آثار هنري عرضه مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
يار
درخت همسايه به درخت خانه ما گفت: هزاران پرنده براي من آواز مي خواندند. اما حالا كه خزان شده است همه رفته اند.
اما تو تنها يك پرنده داري كه انگار خزانت را نمي بيند!
درخت خانه ما جواب داد: من تنها به آواز او گوش مي سپردم و شاخه هايم تنها براي او آشيانه بود.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
جذب تماشاگر با سوسيس
پراگ: تيم فوتبال «چمل بلساني» كه در قعر جدول رقابت هاي فوتبال باشگاه هاي جمهوري چك قرار دارد براي جذب تماشاگر دست به ابتكار جالبي زده است. بازي بعدي اين تيم فرداشب در ۷۰ كيلومتري پراگ انجام مي شود. چون ورزشگاه خانگي چمل فاقد نورافكن است، به همين دليل اعلام شده، در صورتي كه تيم چمل در بازي فرداشب پيروز شود، به ازاي هر گل زده، به تماشاگران اين تيم يك ساندويچ سوسيس داغ اهدا خواهد شد.
رفتگر با وجدان
ميشيگان: يك رفتگر آمريكايي از ۲۲ هزار دلار گذشت. وي كه با كاميون مشغول جمع آوري زباله بود ناگهان با يك جعبه آهني مواجه شد كه بر حسب كنجكاوي آنرا گشود.داخل جعبه ۲۲ هزار دلار پول نقد و مقداري مدرك وجود داشت كه وي جعبه را به پليس تحويل داد تا به دست صاحبش برساند.
تعطيلي سينما به خاطر مار
هيوستون: يك مار باعث تعطيلي يكي از شلوغ ترين سينماهاي هيوستون شد. چند روز قبل يكي از تماشاگران، ماري را در مقابل پرده نمايش ديد كه ۴/۲ متر طول و حدود ۱۰ سانتي متر قطر داشت.به همين دليل مسئولان سينما اين مكان را تعطيل كردند اما هنوز موفق به يافتن و گرفتن اين مار سمي و خطرناك نشده اند.
حمله قوچ به نمايشگاه خودرو
دوبلين: روز جمعه يك قوچ عصباني وارد نمايشگاه خودرو شد و بيش از ۱۰ هزار يورو خسارت به اين مكان وارد كرد.اين قوچ ابتدا با سر به شيشه هاي نمايشگاه كوبيد و پس از شكستن شيشه ها به تخريب خودروهاي بسيار گرانقيمت پرداخت و پا به فرار گذاشت.
البته در نهايت مشخص شد كه قوچ مهاجم متعلق به يك كشاورز است. به همين دليل وي ملزم به پرداخت خسارت شده است.
ارواح و ميزباني جام جهاني
ژوهانسبورگ: چندي پيش كشور آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان رقابت هاي جام جهاني فوتبال در سال ۲۰۱۰ برگزيده شد، اما روز گذشته اظهارنظر يك فالگير در اين كشور، جامعه فوتبال آفريقاي جنوبي را متحير كرد.اين فالگير معروف مدعي شد كه چند روز قبل از معرفي كشور ميزبان رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ ،چندتن از مقامات ارشد فدراسيون فوتبال آفريقاي جنوبي به وي مراجعه كرده و از او خواستند كه پيش بيني كند آيا ميزباني به كشورشان خواهد رسيد يا خير.در پي انتشار اين خبر، رئيس فدراسيون اظهارات فالگير را به شدت تكذيب كرد. به هر حال اين فالگير معتقد است كه برقراري ارتباط ميان وي و ارواح باعث شد تا ميزباني به آفريقاي جنوبي برسد.
فرار از زندان با آوازخواندن
نايروبي:  گفته مي شود ۱۰ زنداني در كنيا با ايجاد سر و صدا از زندان گريخته اند. اين زندانيان در حالي كه مشغول بريدن ميله هاي پنجره سلول خود بودند با صداي بلند به خواندن سرودهاي حماسي پرداختند تا ماموران متوجه عمليات فرار آنها نشوند.البته رئيس زندان آوازخواندن اين زندانيان را حين فرار تكذيب كرده و قول داده آنها را دستگير كند.
قرباني اسلحه خودي
زاگرب: يكي از مشهورترين شكارچيان كشور كرواسي مورد اصابت گلوله هاي اسلحه خود قرار گرفت.اين شكارچي كه از سال ۱۹۵۷ به شكار مي پردازد ديروز خود را براي رفتن به جنگل آماده كرد. وي پس از اينكه اسلحه اش را تميز و پر كرد، آنرا به ديوار تكيه داد، اما سگ ۲ ساله وي در حين تعقيب مرغ و خروس ها در حياط خانه، پايش به اسلحه گير كرد و آنرا واژگون نمود. بر اثر واژگون شدن اسلحه، تيري از آن شليك شد كه از قضا اين تير به پاي شكارچي برخورد و او را روانه بيمارستان كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هنر: نمايشگاه آثار سفالگري و تجسمي گروه عصر جديد / از ۱۸ مهر به مدت دو روز / سيدخندان، خيابان جلفا، ارسباران، فرهنگسراي هنر.
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه عكاسي يوسف بايبوردي / تا ۱۵ مهر / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي فريده فريور / تا ۱۴ مهر / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه عكس سوررئاليسم فائزه دادور / از ۱۵ مهر به مدت يك هفته / ولي عصر، بالاتر از پارك ساعي، كوچه احتشام، پارك نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان / تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي محمد لقماني / تا ۱۴ مهر / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه مژده: نمايشگاه تركيب مواد آثار حميده حجار / تا ۱۵ مهر / سعادت آباد، ميدان كاج، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، شماره ۹۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* گالري آبتين: نمايشگاه نقاشي شبنم جوادي متقي / تا ۱۵ مهر / خيابان ولي عصر، قبل از پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه مهر: نمايشگاه خط معلي آثار سيده باهره پاكدامن / تا ۱۵ مهر / بزرگراه نواب، خيابان كميل، فرهنگسراي انقلاب، تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷

گل و گياه
داوودي يكساله
002535.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Segetum
خانواده: COMPOSITAE
اين گونه از داوودي يكساله به بلندي ۸۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز مايل به خاكستري بوده و گلها كم پر، شبيه گل مينا و زرد رنگ در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در شاسي سرد در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |