يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر:
ترافيك تهران ماههاي سختي پيش رو دارد
معضل ترافيك تهران يك مساله ملي است و اگر به آن توجه كافي نشود به
يك مشكل امنيتي تبديل خواهد شد
002610.jpg
گروه شهري: رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: حل مشكلات فرهنگي اجتماعي نيازمند تعامل جدي ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراهاست.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم گفت: قوانيني قابليت اجرايي دارند كه با واقعيت ها تطابق داشته باشند و در اين راستا تعامل جدي تر شوراي شهرها به عنوان نهادي مردمي و مجلس شوراي اسلامي الزامي است، زيرا شوراها از نزديك در جريان مشكلات مردم قرار دارند.
وي افزود: شناسايي چالش ها در حوزه هاي فرهنگي اجتماعي و اقتصادي از سوي شوراهاي اسلامي هم اكنون به عنوان يك اقدام انجام شده آماده ارايه به مجلس شوراي اسلامي است. به اعتقاد وي قوانيني كه در مجلس تصويب مي شود بايد رويكرد مديريت شهري را نيز مورد توجه قرار دهد.وي افزود: در شرايط كنوني رفع مشكلات ساختاري در حوزه هاي قانونگذاري نيازمند نگاهي واقع بينانه به موضوعات مختلف است.
خادم همچنين گفت: برنامه سوم توسعه كشور علي رغم داشتن نكات بسيار مثبت، تاكنون نتوانسته است جايگاه شوراهاي شهر را در فرايند مديريتي كشور به صورت شفاف تعريف كند و اين درحالي است كه هنوز نگاه دولتي بر شوراي اسلامي شهرها حاكم است و در برنامه چهارم در تلاش هستيم تا جايگاه مديريت شهري را ارتقاء دهيم.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر همچنين گفت: افراد توانمند در حوزه مسايل اجتماعي و فرهنگي به جاي رويكرد اجرايي بيشتر نگاه مبنايي به مسايل دارند.
خادم كه درخصوص مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي كلان شهرها و مراكز استان ها سخن مي گفت، افزود: شوراي عالي استان ها به لحاظ ساختاري داراي مشكلاتي است و براي ايجاد تعامل با دولت بايد ساختار آن مورد بازنگري قرار گيرد.
خادم با اشاره به طرح هاي مطرح در مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي كلان شهرها گفت: طرح شوراي عالي اداري در خصوص متكديان و بي خانمان ها در اين مجمع بررسي و جمع بندي آن به معاون اول رييس جمهوري ارجاع شده است تا از اين طريق در حوزه اجتماعي وزارت كشور مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: طرح تكريم ارباب رجوع و عملياتي كردن آن در اين مجمع بررسي شده است و شهرداري ها به عنوان دستگاه هاي الگو جهت اجراي اين طرح مدنظر مي باشند.
وي همچنين با اشاره به بررسي موضوع تشكل هاي غيردولتي در اين مجمع گفت: NGOها بايد غيرسياسي، غيرانتفاعي و خودجوش و مردمي باشند كه در اين راستا، بحث سازماندهي نظام تشكل هاي غيردولتي در حال جمع بندي است و طرح مصوب شده در مراحل پايان و ارجاع به مراجع ذي صلاح قرار دارد.
خادم همچنين با بيان اينكه شوراي هماهنگي ورزشي در مجمع مشورتي كلان شهرها و مراكز استان ها تشكيل شده است گفت: با توزيع عادلانه مناطق ورزشي و فرهنگي در سطح مناطق مي توان توزيع عادلانه اي در بحث هاي جنسيتي و منطقه اي داشت.
وي از طرح تشكيل و عملياتي شدن ستاد بحران بم به عنوان يك بحث اساسي ياد كرد و گفت: هم اكنون شهرداري تهران در تشكيل ستاد بحران از ساير شهرها جلوتر است و ستاد بحران در مناطق و نواحي فعال شده است.
وي همچنين با اشاره به فعاليت مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي در ۲۲ مركز استان اظهار داشت: جمع آوري متكديان، ساماندهي كارگران ساختماني و فصلي، تكريم ارباب رجوع، ساماندهي تشكل هاي غيردولتي، عملياتي كردن ستاد بحران و تدوين منشور فرهنگي شهرهاي كشور ازجمله اهم طرح هاي بررسي شده در اين مجمع است.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر خاطرنشان كرد كه ارتقاء شهرنشيني، تهيه منشور فرهنگ اجتماعي، انتخاب قهرمان برگزيده شهر در سالروز مرگ جهان پهلوان تختي و تجليل از نخبگان شهر از ديگر دستورات كاري مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي كلان شهرهاست.
خادم همچنين با اشاره به مشكلات و معضلات ترافيكي تهران گفت: در ۶ ماهه دوم سال از نظر مسايل ترافيكي در وضعيت سختي قرار خواهيم داشت و براي حل اين معضل بايد رييس جمهور و نيز وزراء وارد عمل شوند و حل اين مساله نيازمند پيگيري جدي است.
خادم با بيان اينكه عده اي سرانه خودرو در تهران را كم مي دانند گفت: اين درحالي است كه مردم در فضاي سنگين ترافيكي در حال خفه شدن هستند.
وي تاكيد كرد: ترافيك تهران بحث ملي است و اگر كمكي به رفع آن نشود به معضل امنيتي تبديل خواهد شد.

حتي تا يك دقيقه پيش از وقوع، پيش بيني زلزله غيرممكن است
شريان هاي حياتي تهران در برابر زلزله آسيب پذير است
002616.jpg
سيستمهاي آب و فاضلاب و برق و گاز تهران در هنگام وقوع زلزله آسيبهاي جدي بر جاي خواهند گذاشت.
دكتر شيرو تاكادا، استاد بخش زلزله شناسي دانشگاه كوبه ژاپن با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: براساس بررسي هاي انجام شده شريانهاي حياتي شهر تهران در برابر زمين لرزه احتمالي بسيار آسيب پذيرند و در صورت وقوع زلزله مشكلات فراواني را ايجاد خواهند كرد.
در سه سال اخير، تحقيقاتي را براي كاهش بحران زلزله در شبكه گاز تهران در دست بررسي داريم تا به اين وسيله بتوانيم آسيبهاي ناشي از گاز را پس از زلزله كاهش دهيم.
استاد زلزله شناسي دانشگاه كوبه كه در حاشيه كارگاه مشترك ايران و ژاپن با عنوان «تبادل تجربيات براي زندگي ايمن و كاهش خطرپذيري در زلزله» سخن مي گفت، هدف از برگزاري اين كارگاه را انتقال تجربيات زلزله كوبه در زمينه نحوه امدادرساني و ساير مسايل مربوط به زلزله عنوان كرد و گفت: در اين كارگاه تلاش شد روشهاي موثري براي برخورد با زلزله در ايران اتخاذ شود.
دكتر تاكادا درباره همكاري هاي ژاپن با ايران در زمينه زلزله گفت: در حال حاضر كشور ژاپن با سازمان مديريت و برنامه ريزي كه فعاليتهايي در زمينه مديريت بحران، كمكهاي اضطراري و امدادرساني دارد و مراكزي ديگر در تهران همكاري مي كند.
وي درباره پيشرفت هاي ژاپن در زمينه پيش بيني زمين لرزه گفت: پيش بيني زلزله حتي تا يك دقيقه قبل از آن كار بسيار دشواري است كه امكان آن وجود ندارد و محققان ژاپني نيز تاكنون نتوانسته اند به آن دست يابند ولي مي توانيم هشدارهاي لازم را قبل از زلزله به مردم ابلاغ كنيم.
استاد بخش زلزله شناسي دانشگاه كوبه درباره راهكارهاي اعمال شده براي كاهش تلفات زلزله در ژاپن گفت: حدود ۱۸ سال پيش وقوع زلزله اي در منطقه كانساي ژاپن باعث كشته شدن بسياري از مردم شد كه علت آن ساختار ضعيف ساختمانها بود.

نگاه
فريد مرتضوي

جان كري در مناظره با بوش: بهتر بود به
جاي حمله به عراق به ايران و كره شمالي مي پرداختيم.
002619.jpg

شهردار منطقه ۶ تهران:
شهروندان ايثارگر در مديريت شهري با شهرداري مشاركت مي كنند
گروه شهري: شهردار منطقه ۶ تهران، اعلام كرد از اين پس ايثارگران به عنوان يك تشكل اثرگذار با شهرداري در مديريت شهري مشاركت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۶ تهران، مهندس عزت الله فرجي كه در حاشيه مراسم يادواره هزار شهيد منطقه ۶ تهران كه در فرهنگسراي شفق برگزار شد گفت: باتوجه به جايگاه ايثارگران در فعاليت هاي اجتماعي و برخورداري آنان در امور فرهنگي و اجتماعي، شهرداري بستر مشاركت عملي آنان را در مديريت منطقه فراهم مي سازد و ازاين رو ايثارگران مي توانند با نيازسازي، نيازشناسي و ارائه راهكارهاي اجرايي، شهرداري را در ايجاد منطقه اي روبه توسعه مساعدت كنند.
وي با بيان اين مطلب كه جامعه نيازمند شادابي فرهنگ و فهم بسيجي و ايثار است، گفت: به منظور ترويج فرهنگ ايثار، نخستين بانك اطلاعات ايثارگران تشكيل و در اين راستا به زودي با فراخوان از خانواده ايثارگران، كتاب خاطرات هزار شهيد منطقه ،۶ تهيه و توزيع مي شود.
مهندس فرجي در ادامه تأكيد كرد: دريافت و به كار بستن نظرات شهروندان در اداره بهتر و مطلوب شهر، الزامي است و ازاين رو نهادهاي غيردولتي با رويكردي كه مديريت عالي شهرداري دارد، مورد توجه قرار مي گيرند و شهرداري منطقه ۶ به منظور استفاده بهينه از توان و دانش تشكل هاي غيردولتي، برنامه هاي وسيعي را تدارك ديده است.

كنترل قيمت مرغ
002607.jpg
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : قيمت  مرغ  به  منظور جلوگيري  از افزايش  تقاضا در ماه  رمضان  و فصل  سرما كنترل  مي شود.
محمدي زاده  گفت : باتوجه  به  افزايش  تقاضاي  مصرف  در ماه هاي  آينده ، در صورت  نياز شهرداري  تهران  حجم  ذخيره  مرغ  خود در كشتارگاه  را افزايش  داده  تا از افزايش  قيمت  جلوگيري  شود. وي  يادآور شد: تصميم گيري  بر سر نرخ  مرغ  در ميادين  به  عهده  وزارت كشاورزي  و وزارت  بازرگاني  است  اما شهرداري  به  عنوان  مجري  توزيع ، سياست هاي  كنترل  قيمت  را اجرا خواهد كرد. معاون  شهردار تهران  با بيان  اين كه  روزانه  بيش  از ۷۰ تن  مرغ  در ميادين  توزيع  مي شود، تصريح كرد: در مواقع  ضروري  و هنگام  افزايش  تقاضاي  مصرف ، توزيع  مرغ  به  روزانه  ۲۰۰ تن  هم  رسيده  است .

وزير مسكن: عاملان پيش فروش غيرقانوني مسكن شاكي شده اند!
وزير مسكن و شهرسازي از توقف مبارزه با پيش  فروش غيرقانوني واحدهاي مسكوني خبرداد.
علي عبدالعلي زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: به دليل عدم همكاري قاضي پرونده با وزارت مسكن و شهرسازي اين روند متوقف شده است و در حال حاضر سه تن از مديران اين وزارتخانه به دليل برخورد با شركتهاي متخلف و شكايت اين شركتها به قيد وثيقه آزاد مي باشند. وزير مسكن و شهرسازي به مذاكرات خود با رئيس قوه قضائيه اشاره كرد و افزود: علاوه بر آقاي شاهرودي، آقايان عليزاده و مرتضوي نيز عملكرد وزارت مسكن و شهرسازي را تاييد كردند و مكاتباتي با قاضي پرونده نيز انجام شد، ليكن هنوز تغييري در روند تصميم گيري در اين خصوص حاصل نشده است.

هم انديشي سبز
002613.jpg
معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۴ به مناسبت اعياد شعبانيه و ولادت منجي عالم بشريت اقدام به برگزاري مسابقه اي تحت عنوان هم انديشي سبز ويژه جوانان و نوجوانان نموده است.در اين مسابقه علاقمندان خصوصاً دانش آموزان و دانشجويان مي توانند در يك صفحه بنويسند كه اگر آنها شهردار بودند چه اقداماتي در جهت تبديل شهر به شهري كه بتواند كمك ها و مشاركت هاي مردمي را در امرزيبائي و آباداني شهر جذب كرده و با استفاده از اين مشاركت هاي مردمي، شهري شايسته ام القراي جهان اسلام را بسازند، انجام مي دادند. علاقمندان به شركت در اين مسابقه مي توانند آثار خود را حداكثر تا تاريخ ۱۰ آبان به نشاني فلكه دوم تهرانپارس - خيابان جشنواره - خيابان امين - فرهنگسراي انديشه ارسال نمايند.

واردات خودروها دست دوم فقط با پلاك اتحاديه
اروپا مجاز است
002604.jpg
سازمان  حفاظت  محيط زيست  اعلام  كرد: واردات  خودروهاي  دست  دوم  كه  يك سال  از توليد آنها گذشته ، فقط با پلاك  اتحاديه  اروپا مجاز است. سعيد متصدي  نماينده  سازمان  حفاظت  محيط زيست  افزود: سازمان  حفاظت  محيط زيست  با واردات  خودروهاي  دست  دوم  كه  مدارك  شماره گذاري  آنها در اتحاديه  اروپا معتبر و حداكثر يك  سال  از زمان  توليد آنها گذشته  است ، موافقت  كرد. ديگر خودروهاي  دست  دوم  وارداتي  در صورتي  كه  ضوابط استاندارد آلايندگي  يورو ۲ را در آزمايش  هاي  آلايندگي  دريافت  كنند وبه  واكنش  گر شيميايي  مجهز باشند مي توانند مجوز واردات  بگيرند.

شهردار تهران:
بزرگترين سرمايه ملت ايران انتظار امام زمان (عج) است
شهردار تهران  با بيان  اين كه  بزرگترين  سرمايه  ملت  ايران  انتظار و اتصال به  امام  زمان  (عج ) است ، گفت : مفتخريم  كه  منتظريم .
محمود احمدي نژاد كه  جمعه شب  در حسينيه  انصارالحسين  روستاي  افتر سمنان  سخن  مي گفت ، افزود: ملت  ايران  بايد قدر موقعيت  تاريخي  خود را بداند، تاريخ  در حال  پشت  سر گذاشتن  يكي  از گذرگاه هاي  حساس  و سرنوشت ساز خود است  و ملت  ايران  دارد در صحنه  عالم  نقش  كليدي  بازي  مي كند.
وي  خاطرنشان  ساخت : امروز تبعيت  از ولايت  در واقع  تمرين  زيستن  در حكومت  ولي  عصر (عج ) است .
او متذكر شد: رسالت  ما برپائي  يك  كشور پيشرفته ، مقتدر و نمونه  در سرزمين  ايران  به  عنوان  مقدمه  و سكوي  پرش  براي  تشكيل  حكومت  جهاني  است  و اين  آرماني است  كه  در طول  يك  هزار و ۲۰۰ سال  ملت  ما به  دنبال  آن بوده  است .
شهردار تهران  تصريح  كرد: ايران  بزرگ  و پهناور پر از معادن ، منابع  و انسان هاي  فداكار، پاك ، متخصص  و محقق  است ، امروز همه  امكانات  فراهم  است. البته  دسترسي  به  اهداف  بلند زحمت  دارد، مقابله  با توطئه ها و دشمني هاي  سنگين  را مي طلبد ولي  اگر همت ها به كار بيفتد و نگاه  ما بلند باشد حتما به آرمان  خود خواهيم  رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |