يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
يك مقام پنتاگون:
آمريكا با حمله به شهرهاي عراق زمينه انتخابات را فراهم خواهد كرد
در پي عمليات گسترده نظاميان آمريكا و گارد ملي عراق در شهر سامرا، ديروز منابعي در پنتاگون اعلام كردند كه سامرا تنها هدف براي خارج ساختن آن از كنترل عناصر جنگجوي خارجي نيست بلكه طي هفته هاي آينده به ديگر شهرهاي آشوب زده عراق نيز حمله خواهد شد تا زمينه اجراي انتخابات در ژانويه (دي ماه) فراهم شود.
اما در تداوم اين حملات منابع پزشكي سامرا به خبرگزاري ها گفتند كه در عمليات جمعه شب نيز ۵ نفر كشته و حدود ۲۰ تن ديگر زخمي شدند. به گزارش ايرنا به نقل از رويتر يك فروند هواپيماي آمريكايي در طول جمعه شب بخش هايي از شهر را بمباران كرد و تانك ها نيز به شهر يورش بردند.
در همين رابطه شيخ ناهض السامرايي عضو شوراي استان صلاح الدين در سامرا گفت هدف از بمباران ها در اين شهر دستگيري هزار نفر از افراد تحت پيگرد است كه ۲۵۰ تن از آنان عرب هستند.
به گزارش ايسنا در اين عمليات به بخش هايي از حرم امام هادي(ع) نيز آسيب وارد شد. به گزارش ايسنا طي عمليات دو روز گذشته در سامرا ۳۷ تروريست دستگير و ۱۰۰ تن از عناصر وابسته به نظام سابق عراق و ديگر گروه هاي تروريستي خارجي كشته شدند.اين در حالي است كه به گفته منابع بيمارستاني تاكنون ۸۰ كشته و بيش از ۱۰۰ زخمي در اين اماكن درماني شمارش شده اند كه غالبا از افراد عادي عراقي هستند.
ديروز همچنين بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در نزديكي مقر مشترك نيروهاي آمريكايي و گارد ملي عراق در منطقه الكومه در فلوجه چند تن از نيروهاي آمريكايي و يك عراقي زخمي شدند. بنا به گزارش خبرگزاري مهر در حمله هوايي نيروهاي آمريكايي به شهر فلوجه دست كم ۷ تن كشته و ۱۳ نفر زخمي شدند كه اكثر مجروحان را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
در يكي ديگر از حوادث ديروز عراق يك نظامي آمريكايي بر اثر تيراندازي با سلاح سبك در نزديكي بغداد به قتل رسيد و شبكه خبري الجزيره نيز از استقرار گسترده نيروهاي امنيتي در شهر نجف و اعلام وضعيت اضطراري در اين شهر خبر داد.
بنابر اين گزارش به دستور آيت ا... سيستاني صحن امام علي(ع) به دليل نگراني هاي ناشي از احتمال تعرض به اين صحن بسته شده است.
كارتر: بوش در عراق اشتباه كرد
به گزارش ايسنا، كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا، در گفت وگو با شبكه ان.بي.سي آمريكا اظهار داشت: سياست جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در هدايت جنگ عراق، يك سياست اشتباه بود. وي همچنين با ابراز شك و ترديد نسبت به وجود شرايط امنيتي لازم جهت برگزاري انتخابات در عراق گفت: بعيد به نظر مي رسد كه اين انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود.
ساير خبرها
*هشيار زيباري با اظهار شك و ترديد نسبت به پذيرش درخواست فرانسه براي حضور نمايندگاني از گروه هاي مقاومت اسلامي در كنفرانس بين المللي عراق اعلام كرد: اين كنفرانس براي شركت دولت ها برگزار مي شود نه گروه ها يا سازما ن هاي ديگر.
زيباري گفت: آيا منظور از گروه هاي مقاومت افراد تروريستي هستند كه به ربودن و سربريدن بي گناهان در عراق مي پردازند؟ بايد بگويم هيچ گروهي كه به عنوان مقاومت در عراق تعريف شود و داراي برنامه سياسي مشخص جهت شركت در روند سياسي آينده عراق باشد، وجود ندارد.
* آمريكايي ها محل اقامت خبرنگاران ربوده شده فرانسوي را در عراق بمباران كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از دمشق، ديديه ژوليا عضو پارلمان فرانسه كه براي تحويل گرفتن گروگان ها به دمشق سفر كرده است در يك كنفرانس خبري با بيان اين مطلب از كارشكني نيروهاي آمريكايي براي آزادي دو خبرنگار فرانسوي كه گروهي عراقي آنها را از سي ام مرداد ربوده اند، به شدت انتقاد كرد.
* عضو كميته دفاع از دستگيرشدگان سعودي در عراق گفت كه سه تبعه اين كشور به دليل عدم اثبات اتهامات وارده به زودي از زندان هاي عراق آزاد مي شوند.

۸۰ كشته و زخمي در انفجارهاي هند
002541.jpg
انفجار شش  بمب  در شهر دماپور ايالت  ناگالند و يك  بمب  در منطقه  كوكراجار ايالت  آسام  در شمال  شرق  هند ديروز ۱۹ كشته  و بيش  از ۶۰ مجروح  به  جا گذاشت .
يك  سخنگوي  پليس  ايالت  ناگالند در گفت  وگوي  تلفني  با ايرنا در گواهاتي  گفت : در سه  انفجار در مركز بازرگاني  دماپور حداقل  ۱۴ كشته  و ۵۰مجروح  و سه  انفجار ديگر در يك  سكوي  قطار و دو مركز تجاري  در همين  شهر ۳كشته  و تعداد ديگري  مجروح  شدند.
به  گفته  مقام هاي  پليس  ناگالند، هنوز هيچ  گروهي  مسئوليت  اين  انفجارها را برعهده  نگرفته  است .
بر اساس  اين  گزارش ، انفجار يك  بمب  در منطقه  كوكراجار آسام  نيز يك كشته  و ۷ مجروح  برجاي  گذاشته  است .
در ايالت هاي  شمال  شرق  هند از جمله  در ناگالند و آسام ، چندين  گروه چريكي  در حال  مبارزه  با دولت  مركزي  هند هستند.
تعدادي  از اين  گروه ها تقاضاي  خودمختاري  داشته  و برخي  ديگر خواهان  استقلال  از هند هستند.
شوراي  ملي  سوسياليستي  ناگالند كه  اخيرا با انجام  مذاكرات  صلح  با دولت  مركزي  هند اعلام  آتش  بس  كرده ، انفجارهاي  ديروز را بشدت  محكوم  كرد.

ادامه عمليات نظاميان رژيم صهيونيستي در نوار غزه
002544.jpg
در پي حملات گسترده رژيم صهيونيستي به غزه، حكومت خودگردان فلسطين حالت فوق العاده در اين منطقه اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره دولت مذكور همچنين از مجامع بين المللي خواست تا در مسئله غزه دخالت كنند.
نيروهاي رژيم صهيونيستي در يك حمله گسترده به غزه به بهانه ازبين بردن احتمال حملات موشكي توسط نيروهاي فلسطيني به شهرهايش، طي پنج روز گذشته بيش از ۵۰ فلسطيني را به شهادت رسانده و بالغ بر ۱۷۰ نفر زخمي شدند. اين رژيم همچنين ديروز بيش از دو هزار نظامي به همراه صدها دستگاه خودرو زرهي وارد شمال غزه كرد. در حملات ديروز نظاميان صهيونيست به اردوگاه جبايي در نوار غزه دو فلسطيني از اعضاي گردانهاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي به شهادت رسيدند و ۷ تن ديگر مجروح شدند.
در شهرك كفرعزا در شرق غزه نيز چهار فلسطيني كه سه تن از آنها عضو گردانهاي قدس بودند به شهادت رسيدند.در تداوم واكنش به عمليات نظامي رژيم صهيونيستي در نوار غزه ديروز وزير خارجه كانادا در بيانيه اي خواستار توقف خشونت در سرزمين هاي اشغالي و نوار غزه شد.
به گزارش سايت خبري بي.بي.سي آمريكا نيز از اسرائيل خواست تا از خود خويشتن داري نشان دهد.

ايمن الظواهري مطرح كرد:
تهديد تازه عليه منافع غرب
002547.jpg
به  دنبال  تهديد جديد شبكه  تروريستي  القاعده  عليه  كشورهايي  كه  آمريكا را در حمله  به  عراق  حمايت  كردند، تدابير امنيتي  شديدي  در كشورهاي مختلف به اجرا گذاشته  شده است .
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  روز شنبه  با اعلام  اين  خبرافزود: روز جمعه  ايمن الظواهري  مرد شماره  دو شبكه  تروريستي  القاعده ، طي  بيانيه اي  از مسلمانان  جهان  خواست  تا در مقابل  لشكركشي هاي  صليبيون  مقاومت  كنند.
به گزارش ايرنامرد شماره  دو القاعده  در اين  بيانيه  كه  از شبكه  تلويزيوني  الجزيره  پخش شد، بسياري  از كشورهاي  اروپايي  و آسيايي  را نيز به  خاطر حمايت هاي  كوركورانه  از آمريكا، مورد خطاب  قرارداد.
وي علاوه بر كره جنوبي و ايالات متحده و بريتانيا، از استراليا، فرانسه، لهستان، نروژ و ژاپن نيز به عنوان دشمنان مسلمانان ياد كرده و خواستار مقابله با آنها مي شود.
به گزارش بي بي سي ايمن الظواهري در اين پيام مي گويد كه اين كشورها، به گفته وي، در اشغال افغانستان، عراق يا چچن مشاركت داشته اند و امكان ادامه حيات اسرائيل را فراهم كرده اند.
از ايمن  الظواهري، كه يك پزشك اهل مصر است، معمولا به عنوان معمار عقيدتي القاعده ياد مي شود.
وي در سال ۱۹۹۸ يكي از پنج نفري بود كه فتواي بن لادن در تجويز حمله عليه شهروندان غيرنظامي آمريكا راامضا كرد.
الظواهري زماني از اعضاي كليدي گروه جهاد اسلامي مصر بود كه بعدها در شبكه القاعده ادغام شد.
گفته مي شود كه همسر و فرزندان الظواهري در حملات هوايي آمريكا در نوامبر يا اوايل دسامبر سال ۲۰۰۱ كشته شدند.
ايالات متحده حكم بازداشت وي را به اتهام دست داشتن در انفجارهاي سفارت آمريكا در شرق آمريكا در سال ۱۹۹۸ صادر كرده و دولت مصر نيز به دليل فعاليت الظواهري در گروه جهاد اسلامي دردهه ۱۹۹۰ در تعقيب وي بوده است.
برخي منابع معتقدند كه الظواهري و اسامه بن لادن در محلي در مرز مشترك افغانستان و پاكستان پناه گرفته اند.
در همين حال كارشناسان سازمان اطلاعات آمريكا با بررسي نوار صوتي مرد شماره دوي القاعده بر درستي صداي الظواهري صحه گذاشتند.

سوريه: براي خروج از لبنان جدول زماني نمي دهيم
سوريه به سازمان ملل اعلام كرد كه نمي تواند تعداد يا جدول زماني براي عقب نشيني بيشتر نيروهايش از لبنان ارايه دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد ديروز در گزارشي اعلام كرد: دولت سوريه اطلاع داده است كه نمي تواند تعداد و جدول زماني خروج بيشتر نيروهايش را از لبنان در اختيار سازمان ملل قرار دهد.
گزارش دبيركل سازمان ملل براي نظارت بر اطاعت از قطعنامه شوراي امنيت اين سازمان كه خواستار خروج نيروهاي خارجي از لبنان است تهيه شده است.
سوريه در حدود چهارده هزار نيرو در خاك لبنان دارد.
در گزارش كوفي عنان آمده است: درخواست هايي كه در بخش هاي مختلف قطعنامه شماره ۱۵۵۹ درج شده است هنوز برآورده نشده است.
در اين گزارش همچنين آمده است: سوريه طبق خواسته شوراي امنيت سازمان ملل نيروهاي خود را از لبنان خارج نكرده است و همچنين گفت كه از دمشق خواهان اعلام ضرب الاجلي براي اجراي كامل قطع نامه سازمان ملل مي باشد.
عنان همچنين گفت : لبنان نتوانسته است خواسته شوراي امنيت مبني بر خلع سلاح همه چريكهاي لبناني و غيرلبناني را عمل كند.
وي افزود: سازمان ملل از بيروت نيز خواسته مشابهي براي اعلام يك ضرب الاجل دارد.
عنان گفت كه منابع لبنان به وي اطمينان داده اند كه چريك ها را خلع سلاح مي كنند و گفت كه ضعف شرايط امنيتي در منطقه و ريسك ثبات در لبنان و كمبود صلح و آرامش اجراي اين قطعنامه را دشوار كرده است.

كوتاه از سياست جهان
يك مسجد در فرانسه به آتش كشيده شد
يك  مسجد شب جمعه در شهر اوباين  در منطقه  بوش  دو رون درجنوب  فرانسه  عمدا به  آتش كشيده  شد.
به  گزارش  تلويزيون  خبري  فرانسه  ال . ث . يي ، اداره  پليس  شهر مارسي  در جنوب  اين  كشور اعلام  كرد، بر اثر اين  آتش سوزي  بيش  از نيمي  از ساختمان  ۱۵۰ متري  مسجد در آتش سوخت  و به  آن خسارت  زيادي  وارد شد.
اداره  آتش نشاني  اين  شهر اعلام  كرد: آتش سوزي  در دو نقطه  اين  مسجد بوقوع  پيوست  و بيش  از ۲۰ نفر از نيروهاي  اين  سازمان  براي  مهار حريق  به  محل اعزام  شدند. دادگستري  شهرمارسي  نيز از آغاز تحقيقات  قضايي  از سوي  پليس  براي شناسايي  عامل  يا عاملان  اين  آتش سوزي  خبر داد.
نجدت سزر: تركيه يك كشور اسلامي نيست
رئيس جمهور تركيه نظر واشنگتن را مبني بر اين كه تركيه مي تواند به عنوان يك كشور نمونه ي اسلامي در زمينه ي دموكراسي باشد، رد كرد.
به گزارش (ايسنا) به نقل از روزنامه ي جنگ، احمد نجدت سزر، گفت: برچسب واشنگتن به تركيه كه اين كشور را نمونه ي يك كشور مسلمان دموكرات و پلي ميان جهان غرب و جهان اسلام خوانده، غلط است.
وي تاكيد كرد: قابل قبول نيست كه تركيه را يك جمهوري اسلامي بدانيم و بر اساس آن مدلي بي معنا به نام اسلام ميانه رو را به تركيه نسبت دهيم.
سرگئي  ايوانف :روسيه  تعادل  هسته اي  با ايالات  متحده  را حفظ كرده  است 
سرگئي  ايوانف  وزير دفاع  فدراسيون  روسيه  گفت : روسيه تعادل  هسته اي  را باايالات  متحده  آمريكا حفظ كرده  است .
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  اخبار روسيه ، وي  افزود: ما به اندازه اي  (موشكهاي  بالستيك  قاره  پيما را) خريداري  مي كنيم  كه  براي  حفظ تعادل  هسته اي  واقعي  لازم  باشد. وي  ادامه  داد: اينكار، مثل  تعادل  زمان  جنگ  سرد نيست  بلكه  با در نظرگرفتن  منافع  امنيت  كشور تعيين  مي شود.
وزير دفاع  روسيه  تصريح  كرد: در سال  ،۲۰۰۵ وزارت  دفاع  روسيه  چهار فروندموشك  بالستيك  قاره  پيما را براي  نيروهاي  موشكي  اهداف  استراتژيك ، خريداري خواهد كرد.
وي  تاكيد كرد: اين  موشك  ها براي  نيروهاي  موشكي  استراتژيك  خريداري  شده است ، در حالي  كه  ما داراي  نيروهاي  هسته اي  سه  گانه  شامل نيروهاي  موشكي  اهداف استراتژيك ، نيروهاي  دريايي  و نيروهاي  هوايي  مي باشيم .
اتهام جاسوسي به رئيس جمهور گرجستان
رئيس  حزب  كارگر گرجستان  رئيس  جمهور اين  كشور را به  جاسوسي  براي  روسيه متهم  كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از باكو شالوا ناتلاشويلي  رئيس  حزب  كارگر گرجستان ديروز اعلام  كرد براي  اولين  بار در تاريخ  روسيه  اين  كشور از جاسوس خود كشف  رمز كرده  و مشخص  شده  كه  ميخائيل  ساكاشويلي  مامورسرويس اطلاعاتي  روسيه است . وي  مدعي  شد ساكاشويلي  مدت  دو سال  در سرويس  اطلاعات  و امنيت  روسيه  خدمت كرده  و توافقنامه  همكاري  غير محدود بااين  سازمان  امضا كرده  است .
ناتلاشويلي  تصميم  دارد ارسال  تصوير اين  توافقنامه  را از طرف  روسيه درخواست  كند.
اجلاس وزيران دفاع كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس
وزيران دفاع كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري در كويت تشكيل جلسه مي دهند.
به گزارش ايرنا دبيرخانه شوراي همكاري خليج فارس، ديروز در اطلاعيه اي اعلام كرد: در اين نشست توصيه هاي روساي ستاد مشترك ارتش كشورهاي عضو در مورد برنامه كمربند امنيتي، پيشرفت نيروهاي سپرجزيره و پيشرفت شبكه دفاع هوايي را تصويب مي كنند. براساس اين بيانيه، مصوبه نشست وزيران دفاع به نشست آتي سران شوراي همكاري خليج فارس براي تصويب ارائه خواهد شد.
عربستان سعودي، بحرين، عمان، قطر، كويت و امارات عربي متحده شش عضو شوراي همكاري خليج فارس هستند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |