يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
امروز مطرح مي شود
نخستين استيضاح در مجلس هفتم
002640.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري:صبح امروز نمايندگان مجلس، هفتمين وزير كابينه سيد محمد خاتمي را استيضاح مي كنند.
درحالي كه در طول ۲۵ سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در عمر هشت كابينه اي كه در اين مدت از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد گرفته اند، هفت استيضاح مربوط به تمام كابينه هاي قبل از دولت سيد محمد خاتمي است و هفت استيضاح ديگر نيز به دوران رياست جمهوري ۸ ساله وي بازمي گردد.
هفتمين استيضاح دولت خاتمي كه دو مورد آن در مجلس پنجم، چهار مورد آن در مجلس ششم و يك مورد آن در مجلس هفتم صورت گرفته است را ۶۰ خبرنگار و عكاس رسانه هاي خارجي پوشش خبري مي دهند. در همين زمينه دولت در بخشنامه اي به وزرا، استاندارها و فرمانداران سراسر كشور با تاكيد بر اينكه استيضاح خرم، برخورد با دولت تلقي مي شود، دستور به كارگرفتن تمام ظرفيت براي دفاع از عملكرد وزير راه و ترابري را صادر كرد. در زمينه استيضاح خرم حرف و حديث هاي زيادي در آخرين روز قبل از استيضاح صورت گرفت كه مهمترين  آنها از نظرتان مي گذرد.
ابطحي: رأي بالا براي استيضاح شدن خرم را قبول ندارم
معاون پارلماني رييس جمهور گفت: فكر مي كنم اظهارات و مستندات وزير راه بتواند نمايندگان مستقل را قانع كند.ابطحي در خصوص سفر رييس جمهور همزمان با استيضاح وزير راه و عدم حضور وي در مجلس براي دفاع از وزير گفت: آقاي خاتمي تاكنون در جلسه استيضاح هيچ وزيري حضور نداشته است.ابطحي در پاسخ به اين سوال كه آيا انگيزه استيضاح را سياسي مي داند يا خير گفت: انگيزه استيضاح كنندگان را نمي دانم اما آنچه مسلم است توضيحات وزير راه و ترابري، بسياري از ابهامات و اتهامات را برطرف و نمايندگان مستقل را قانع مي كند.وي از پيش بيني نتيجه استيضاح خودداري كرد و با بيان اينكه نمايندگان مجلس بايد بعد از شنيدن سخنان احمد خرم در توضيح موارد استيضاح تصميم بگيرند، گفت: اينكه برخي از قبل اعلام مي كنند كه استيضاح وزير راه راي بالا مي آورد را قبول ندارم و آن را توهين به مجلس مي دانم.
نادران: كساني كه مي گويند استيضاح خرم سياسي است
فردا پاسخ خود را مي گيرند
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: يقينا اگر ابقاي خرم براي رييس جمهور اهميت جدي داشت، سفرش را براي حضور در جلسه روز يكشنبه مجلس و دفاع از وي ۴۸ ساعت به تعويق مي انداخت.
الياس نادران، در عين حال به تلاش دولت براي ابقاي خرم اشاره كرد و گفت: در روزهاي اخير آقاي عارف (معاون اول رييس جمهور) در نامه اي به اعضاي دولت و استانداري هاي سراسر كشور خواستار رايزني با نمايندگان مجلس شده است، از طرف ديگر آقاي ابطحي (معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهور) وزرا را به حضور فعال در جلسه استيضاح فراخوانده است و همه اينها از تلاش گسترده دولت براي رأي نياوردن استيضاح حكايت دارد.
نادران در خصوص درخواست وزير راه و رييس جمهور مبني بر ارايه مستندات استيضاح به احمد خرم گفت: طبق مواد ۲۲۸ تا ۲۳۲ آيين نامه داخلي مجلس كه به بحث استيضاح اختصاص دارد نمايندگان صرفا بايد موارد سؤال را مشخص كنند و نه اينكه مثل دادگاه مستندات ارايه دهند.
محمدرضا تابش:نمايندگان اقليت مي توانند
واقعيات پشت پرده استيضاح خرم را
براي اكثريت توضيح دهند
يك عضو فراكسيون خط امام (ره) با اعتقاد بر اينكه اكثر نمايندگان مجلس در حال مرزبندي با تندروها هستند، پيش بيني كرد كه راي آوردن استيضاح خرم دچار چالش شود.محمدرضا تابش، نماينده مردم اردكان اظهار داشت: «تعامل مثبت و كارساز دولت و ارتباط بيشتر وزرا و معاونانشان با مجلس مي تواند گره گشا باشد.»اين عضو فراكسيون اقليت مجلس اظهارداشت: «نمايندگان اقليت مجلس مي توانند تعامل و ارتباط بين نمايندگان را برقرار كنند و واقعيات پشت پرده استيضاح را به اطلاع نمايندگان اكثريت برسانند. اين كار مي تواند نقش خوبي داشته باشد تا نمايندگان تصور بهتري از موضوع داشته باشند.»
محمود محمدي: استيضاح به معناي
اقدام خصمانه مجلس با دولت نيست
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: استيضاح اصولا به مفهوم دادن عدم راي اعتماد به وزرا، تفسير نمي شود بلكه فرصتي براي رفع ابهامات و ايرادات در بدنه دولت است.محمود محمدي نماينده مردم آباده ضمن بيان اين مطلب اظهارداشت: استيضاح به معناي رفع ابهام و توضيح دادن وزرا به نمايندگان پيرامون عملكرد خود مي باشد و اين اقدام نمايندگان قوه قانوني آنها براي شفاف شدن اوضاع است.محمدي با تاكيد بر اينكه استيضاح به عنوان يك اقدام خصمانه ميان مجلس و دولت نيست، گفت: مجلس نمي تواند از استيضاح به خاطر اينكه برخي ناراضي مي شوند، بگذرد چون اين امر خلاف سوگند نمايندگان در اجراي صحيح قانون و برطرف كردن مشكلات است كه مطمئنا مردم نيز آن را نمي خواهند.
موسي قرباني : طرح استيضاح وزرا
براي اصلاح مشكلات است
نماينده قائنات در مجلس گفت:  اقدام مجلس براي استيضاح وزرا صد در صد مصلحانه است و مجلس براي اصلاح امور و مشكلات كشور آن را انجام مي دهد.موسي قرباني نماينده مجلس ضمن بيان اين مطلب اظهارداشت: مجلس هر اقدامي كه در اين راستا انجام مي دهد براي تعامل و حل معضلات است، ولي بايد دانست كه تعامل تا زماني مفيد است كه نمايندگان را از ايفاي وظيفه اصلي خود دور نكند.قرباني در پايان گفت: نمي توان براي حل مشكلات مردم و جامعه با دولت تعامل كرد و كمبودها را ناديده گرفت و تعامل را نمي توان فداي مصلحت جامعه كرد.

صدراعظم آلمان خواستار همكاري ايران با جامعه
بين المللي شد
گرهارد شرودر صدراعظم  آلمان  روز گذشته در گفت  وگو باروزنامه  زوددويچه  سايتونگ  خواستار همكاري  ايران  با جامعه  بين المللي  در زمينه  مسائل  مربوط به  انرژي  اتمي شد. شرودر گفت : من  انتظار دارم  كه  ايران  با اعمال  يك  سياست  منطقي  دربرنامه  اتمي خود مانع  از بروز يك  بحران  بزرگ  بين المللي  شود.
صدراعظم  آلمان  در خصوص  ادعاي  آمريكا مبني  بر تلاش  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  ساختن  بمب  هسته اي  افزود: ما بايد همچنان  در انتظار گزارش  ماه  نوامبر شوراي  حكام  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي درباره  برنامه  اتمي ايران  باشيم .
وي  نسبت  به  نگراني  اروپا از تبديل  شدن  ايران  به  يك  قدرت  اتمي با كمك روسيه  گفت : وزراي  خارجه  آلمان ، انگليس  و فرانسه  دراين  زمينه  همكاري  بسيارعميق  و هماهنگ  شده اي  را با روسيه  دنبال  مي كنند.

حمايت اروپا از سياست هاي كري در قبال ايران
روزنامه  فايننشال  تايمز چاپ  لندن  روز گذشته نوشت  كه  دولتهاي  اروپايي از دولت  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا خواسته اند تا با تغيير سياستهاي خود در برابر حكومت  ايران ، از سياستهاي  تشويق آميز جان  كري  نامزد دمكراتها در اين  زمينه  پيروي  كند.
روزنامه  انگليسي  افزود: بوش  و كري  در نخستين  مناظره  انتخاباتي  خود درروز پنجشنبه ، هر دو تصريح  كردند كه  گسترش  تسليحات  هسته اي  درجهان  بزرگترين خطر براي  امنيت  آمريكا ست  اما اين  دو سياستمدار در مورد چگونگي  متوقف كردن  برنامه هاي  هسته اي  ايران  و كره  شمالي  نظر متفاوتي  دارند.
به  گفته  منابع  خبري  و يكي  از مشاوران  جان  كري ، نمايندگان  بلندپايه اي از كشورهاي  آلمان  و هلند در روزهاي  اخير گفت  وگوهاي  سطح  بالايي  درباره مسئله  ايران ، با مسئولان  كاخ  سفيد و نمايندگان  كري  انجام  داده اند.
فايننشال  تايمز ادامه  داد: به  گفته  منابع  خبري ، پيام  روشن  نمايندگان اروپايي  اين  بود كه  اين  كشورها نمي توانند تا زمان  جلسه  آينده  آژانس  انرژي اتمي ، در مورد فعاليتهاي  هسته اي  ايران  بيكار بمانند.
گفته  مي شود اين  نمايندگان  اروپايي  اعلام  كرده اند قصد دارند براي آخرين  بار با طرح  راه حلي  مبتني  بر فشار به  همراه  تشويق  و وعده هاي  كمك ، شانس  خود را برابر ايران  آزمايش  كنند.
روزنامه  انگليسي  يادآور شد: به  گفته  منابع  خبري ، با وجود اين كه  مسئولان كاخ  سفيد با اندكي  بدبيني  نسبت  به  انجام  چنين  طرحي  واكنش  نشان  داده انداما طرح  آنرا كاملا منتفي  اعلام  نكردند.

وزير امورخارجه:
زوار ايراني در شرايط فعلي به عراق نروند
ايلنا - وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، عصر روز جمعه و همزمان با زادروز حضرت ولي عصر (عجل ا... فرجه) در جمع خانواده «فريدون جهاني»  ديپلمات ايراني حضور يافت.
سيد كمال خرازي ضمن تبريك روز تولد حضرت مهدي (عجل ا... فرجه) به خانواده جهاني، از بازگشت سرافرازانه جهاني به آ غوش خانواده اش ابراز خرسندي كرد و گفت: خانواده اي كه شهيد داده و صبر و حوصله را تجربه كرده از اين آزمون نيز سرافراز بيرون آمد.
خرازي خواستار آزادي همه گروگان ها در عراق شد و از تمامي زوار ايراني خواست كه در شرايط فعلي به عراق سفر نكنند تا شرايط مطلوب بعد از برقراري آرامش و ثبات در اين كشور مهيا گردد.
در پايان اين ديدار خانواده جهاني از تلاش هاي خستگي ناپذير، ديپلماسي آرام، مستمر و ثمربخش وزارت امورخارجه قدرداني كردند.

البرادعي: خطري در برنامه هاي هسته اي ايران وجود ندارد
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي بر ادامه راه هاي ديپلماتيك براي حل و فصل پرونده  هسته اي ايران تاكيد كرد و گفت: «هنوز زود است درباره احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل سخن گفته شود.»
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط كه در شماره ديروز اين روزنامه منتشر شد، هرگونه اظهار نظر درباره احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را زودهنگام خواند.
وي گفت: «اين مساله زود است. من همچنان تلاش مي كنم پرونده ايران از راه ديپلماتيك با عمليات بازرسي بين المللي، حل و فصل شود و اميدوارم اجباري براي اعمال زور نباشد و ترجيح مي دهم وارد پيشداوري مربوط به عقب نشيني ايران از معاهده ان پي تي  نشوم.»
البرادعي در مورد ارزيابي هاي اوليه اش در خصوص گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال پرونده هسته اي ايران كه قرار است در نوامبر آينده صادر شود، گفت: «كار تهيه گزارش را آغاز كرده ايم و در موعد مقرر قبل از نشست شوراي حكام آماده خواهد شد و تاكنون چيز جديدي وجود نداشته است و از تهران خواستيم تا به منظور اعتماد سازي، غني سازي اورانيوم را به حال تعليق در آورد و ما همچنان در مرحله گفت وگو هستيم.» وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه صحبت هايي درباره ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد وجود دارد و اين كه بعد از ارجاع پرونده چه مساله اي پيش خواهد آمد، تصريح كرد: «آنچه كه روي خواهد داد به ارزيابي و نشست آينده شوراي حكام بستگي دارد و اين اقدام در چارچوب جو سياسي بدور از تنش و قانوني صورت خواهد گرفت و در صورتي كه شوراي حكام اين امر را به شوراي امنيت ارجاع دهد، دليل يا دلايل آن را كه آنها را وادار به اتخاذ اين تصميم كرد، بيان خواهند كرد. طبق معمول زماني پرونده اي به شوراي امنيت ارجاع مي شود كه اخلال و نقضي در معاهدات كه توافقنامه منع تكثير سلاح هاي هسته اي بر آن تاكيد دارد، از سوي كشور مورد نظر صورت گرفته باشد.»
البرادعي افزود: «اما درباره ايران اين موضوع به اين مساله مربوط مي شود كه آيا اينكه عدولي از سوي ايران صورت گرفته (ايران به تعهدات خود عمل نكرده) يا اينكه مسائلي غير از اين وجود دارد و به هر حال اين مساله هنوز زود است.»
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: «افراد بسياري هستند كه معتقدند ايران برنامه هاي هسته اي نظامي در اختيار دارد ولي من به شخصه قبل از تكميل حقايق در نتيجه گيري عجله نمي كنم و تا به حال ضرورتي بر اينكه گفته شده برنامه هاي ايران خطر بشمار مي رود يا اينكه برنامه  هسته اي ايران جنبه نظامي داشته باشد، مشاهده نكردم. تمام آنچه كه ديديم اين است ايران در تلاش براي رسيدن به فناوري غني سازي اورانيوم است و بنابراين در حال حاضر خطري وجود ندارد و بايد به جاي استفاده از راههاي ديگر و پيش از اينكه به گزينه ديگري بينديشيم، بايد از تمامي راهكار ها و ابزار سياسي و ديپلماتيك براي دستيابي به راه حل استفاده كرد.»

اخبار كوتاه
كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه شد
ايرنا- رئيس  قوه  قضائيه  با صدور حكمي دادستان  انتظامي قضات  را با حفظ سمت به  عنوان  سخنگوي  قوه  قضائيه  منصوب  كرد.
آيت ا... محمود  هاشمي  شاهرودي  در اين  حكم ، جمال  كريمي راد را براي  مدت  دو سال  به  عنوان سخنگوي  قوه  قضائيه  منصوب  كرد.
در حكم  رئيس  قوه  قضائيه  براي  سخنگوي  اين  قوه  در اطلاع  رساني  خدمات  قوه قضائيه  و تلاش هاي  مخلصانه  قضات  آرزوي  موفقيت  شده  است .
كريمي راد، داراي  مدرك  كارشناسي  ارشد در رشته هاي  حقوق  جزا و مديريت  و در گذشته  رياست  كل  دادگستري هاي  استان هاي  زنجان  و قزوين  را بر عهده  داشته است .
حضور شش وزير در كميسيون هاي مجلس
مهر - شش تن از وزيران براي پاسخ به سئوالات ارايه شده از سوي نمايندگان در جلسات اين هفته كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي حضور مي يابند. مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش براي پاسخ به سئوال محمد باقر بهرامي نماينده اسدآباد و اكبر اعلمي نماينده تبريز،مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز براي بررسي سئوال ۱۴ نفر از نمايندگان در خصوص آزمون دستياري ،احمد صوفي وزير تعاون براي پاسخ به سئوال محمد عباسپور نماينده اروميه و محمد شريف زادگان وزير رفاه و تامين اجتماعي براي پاسخ به بهمن محمدياري نماينده تالش، رضوانشهر و ماسال به مجلس مي آيند.
سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور براي پاسخ به سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز و مطورزاده نماينده خرمشهر و حبيب اله بيطرف وزير نيرو براي پاسخ به سئوال مرتضوي نماينده اردل و آقايان طباطبايي و زنگنه نمايندگان ايذه و باغملك و اهواز به كميسيون امنيت ملي و كميسيون انرژي مي آيند.
بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي فردا به ايران مي آيند
اولين گروه از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از اجلاس اخير اين آژانس، فردا وارد تهران مي شوند.براساس اين گزارش، پيگيري مسائل حائز اهميت باقي مانده موضوع اين بازرسي است.
سفير ايران در بيروت از حماده عيادت كرد
مسعود ادريسي  سفير ايران  در بيروت  گفت : هدف  سوء قصدكنندگان  به  مروان حماده  وزير مستعفي  اقتصاد و بازرگاني  لبنان  ايجاد تفرقه  در جامعه  اين كشور بود. ادريسي  روز گذشته پس  از عيادت  از حماده  در بيمارستان  آمريكايي  بيروت  در جمع  خبرنگاران  افزود: كساني  كه  در اين  اقدام  تروريستي  دست  داشتند در پي ضربه  زدن  به  وحدت  و آشتي  ملي  در لبنان  و ايجاد بي ثباتي  در اين  كشورهستند. در انفجار روز جمعه  يك  دستگاه  خودرو بمب گذاري  شده  در غرب  بيروت  مروان  حماده  عضو حزب  سوسياليست  ترقي خواه  و نماينده  مجلس  لبنان  زخمي  و يكي  از همراهانش  كشته  شد.
پيشنهاد ايران درباره عراق در كميته بين المجالس پذيرفته شد
كميته تنظيم قطعنامه پيرامون بررسي بحران جاري در عراق در يكصد و يازدهمين اجلاس بين المجالس در ژنو، پيش نويس پيشنهادي ايران را پيرامون شرايط جاري در عراق پذيرفت. به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس، اين كميته كه با عضويت كشور ايران، فرانسه، پرتغال، كانادا، كره جنوبي، كويت، بنين، ونزوئلا و مصر، كار بررسي قطعنامه را بعهده داشت، با اجماع پيش نويس هيات ايراني را جهت تنظيم قطعنامه نهايي پذيرفت.
در اين جلسه كه به رياست نماينده مصر برگزارشد، اعضاي شركت كننده هر يك نظرات و پيشنهادهاي خود را به منظور درج در قطعنامه پيشنهادي ايران ارايه دادند. در قطعنامه پيشنهادي ايران، تماميت ارضي و يكپارچگي عراق، اعاده صلح و امنيت به اين كشور، پايان قتل و كشتار، گروگان گيري و حفظ حرمت اماكن مقدسه، برگزاري انتخابات منصفانه و آزاد و تشكيل يك حكومت مستقل مبني بر آراء مردم مورد تاكيد قرار گرفته است.
پيش نويس مصوب كميته مزبور قرار است در اجلاس پاياني مجمع به تصويب هياتهاي شركت كننده برسد.

فايننشال تايمز:
اتحاديه اروپا خواستار تغيير سياست بوش در قبال ايران شد
فارس: يك روزنامه انگليسي نوشت: «دولت هاي اروپايي در حال رايزني با دولت بوش براي تغيير موضع در قبال ايران پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه آينده ميلادي هستند.»
«فايننشال تايمز» در شماره ديروز خود نوشت: «دولت هاي اروپايي از واشنگتن قويا خواسته اند سياست دلگرم كننده اي را در قبال ايران اتخاذ كند.»
به گفته ديپلماتهايي كه خواستند نامشان فاش نشود و يكي از مشاوران كري، مقامات ارشد آلمان و هلند كه اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، طي روزهاي اخير ديدارهايي درباره ايران با مقامات كاخ سفيد و مقامات اردوگاه كري داشته اند. يك ديپلمات گفت: «پيام اروپا اين بوده است كه ما نمي توانيم بگذاريم هفته ها پيش از ضرب الاجل بعدي بدون انجام كاري بگذرد.
ما نياز به رويكردي نهايي داريم نه فشار بيشتر بلكه تركيبي از محدوديت و محرك.»

دور اول مذاكرات رؤساي جمهوري اسلامي
ايران و الجزاير آغاز شد
002625.jpg
ايرنا: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، صبح روز گذشته در صدر يك هيات بلندپايه سياسي اقتصادي و در آغاز سفر دوره اي به كشورهاي الجزاير، سودان و عمان، تهران را به مقصد الجزيره ترك كرد.
هنگام عزيمت به الجزاير و در فرودگاه مهرآباد تهران، علي اكبر ولايتي مشاور بين المللي مقام معظم رهبري و محمدرضا عارف، معاون اول رياست جمهوري، خاتمي را بدرقه كردند.
سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به الجزاير پاسخي به سفر سال گذشته عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير به تهران است.در سفر سال گذشت رئيس جمهوري الجزاير به ايران، پنج قرارداد مهم در زمينه همكاري هاي قضايي، مالي، صنايع و ترابري هوايي ميان دو كشور امضا شد.
تاكيد بر همبستگي جهان اسلام
محمدخاتمي  شنبه  هنگام  ترك  تهران  براي  سفر به كشورهاي  الجزاير، سودان  و عمان  در جمع  خبرنگاران  در فرودگاه  مهرآباد گفت: امروزه  تلاش  براي  همكاري  و رفع  مشكلات  و تحكيم  مسائل  سياسي  و اقتصادي  بين  كشورهاي  اسلامي ، اهميت  بسيار دارد.
وي  با مثبت  خواندن  روابط ايران  با كشورهاي  الجزاير، عمان  و سودان خاطرنشان  كرد: سفر به  سه  كشور الجزاير، سودان  و عمان  به  دعوت  رؤساي  اين كشورها صورت  مي گيرد. وي  اضافه  كرد: در اين  سفر اسناد همكاريهاي  دو جانبه  امضا مي شود و در زمينه  گسترش  روابط به  نتايج  خوبي  خواهيم  رسيد.
رئيس  جمهوري  اظهار داشت : الجزاير در شمال  آفريقا موقعيت  خوبي  دارد و روابط اين  كشور با ايران  بسيار خوب  است .
رئيس  جمهوري  افزود: گرچه  در يك  دوره  خاص  تحت  تأثير برخي  عوامل  سطح روابط الجزاير با ايران  پائين  آمده  بود اما با روي كار آمدن  آقاي  بوتفليقه  و تدبير وي  و همچنين  علاقه  جمهوري  اسلامي ايران ، اين  روابط هم  اكنون  در وضعيت  بسيار خوبي  قرار دارد.
وي  با اشاره  به  موقعيت  خاص  سودان  گفت : سودان  پايبند به  مسائل  اسلامي و در حال  رشد است.  همچنين  فشارها بر روي  اين  كشور زياد مي باشد.
خاتمي با اشاره  به  برخي  مشكلات  در سودان  اظهار اميدواري  كرد كه  با تدبير مسئولان  اين  كشور مسايل  جنوب  سودان  و دارفور به  روش  مسالمت  آميز حل شود.
آقاي  خاتمي با نزديك  خواندن  روابط ايران  و عمان  گفت : اميدواريم ، اين  سفر تأثير مثبتي  در روابط دوجانبه  و ثبات  در منطقه  و همچنين  بالا بردن حيثيت  دنياي  اسلام  در جهان  داشته  باشد.
پيام خاتمي به رؤساي جمهوري تركيه، يونان، ايتاليا و تونس
همچنين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري هنگام عزيمت به سمت الجزاير و عبور از آسمان كشورهاي تركيه و يونان و ايتاليا و تونس، پيامهاي دوستانه اي براي رؤساي جمهوري اين كشورها ارسال كرد.
استقبال رسمي از خاتمي
در الجزيره
سيد محمد خاتمي پس از ورود به فرودگاه الجزيره مورد استقبال رسمي عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير قرار گرفت و همچنين ۲۱ گلوله توپ به نشانه صلح و دوستي ميان ايران و الجزاير شليك شد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در حالي كه از سوي بوتفليقه همراهي مي شد از گارد احترام سان ديد و طرفين مقامات دو كشور را به يكديگر معرفي كردند.
پس از مراسم استقبال، رئيس جمهور كشورمان بعدازظهر روز گذشته نسبت به مقام سرباز گمنام الجزاير اداي احترام كرد.
بازديد خاتمي از موزه مجاهد
در شهر الجزيره
رئيس جمهوري اسلامي ايران كه در صدر هياتي بلندپايه به الجزاير سفر كرده است، عصر روز گذشته از موزه مجاهد در شهر الجزيره ديدن كرد.
در اين موزه كه در نزديكي مقبره شهداي شهر الجزيره واقع است، تاريخ انقلاب الجزاير در قالب تصوير و بصورت مكتوب به نمايش گذاشته شده است.
رشيد هراوويه وزير آموزش عالي الجزاير خاتمي را در اين بازديد همراهي مي كرد.
در اين بازديد يك ساعته خاتمي در دفتر يادبود اين موزه نوشت: انقلاب بزرگ الجزاير كه با پشتوانه ايمان و اراده ملت شريف الجزاير بر استيلا پيروز شد، فصل جديدي را در مبارزات آزاديخواهانه ملتها گشود و راهي را آغاز كرد كه در نهايت آن الجزاير آزاد، آباد و مستقل نمونه اي از آن چيزي باشد كه جهان اسلام و جهان رنج كشيده از استعمار در انتظار آن است.
همچنين دور اول مذاكرات رؤساي جمهور دو كشور شب گذشته انجام شد.

يك كارشناس آمريكايي:
ايران مردم سالارتر از كشورهاي منطقه است
ايرنا- يك  مسئول  موسسه  آمريكايي « بنياد ملي  براي  مردم سالاري » گفت  كه  مردم  سالاري  را نمي توان  از بيرون  به  جامعه  ايران  تحميل  كرد.
عبدالوهاب  الكبسي  مدير بخش  خاورميانه  و آفريقاي اين موسسه آمريكايي روز گذشته گفت: ايران  بزرگترين  كشور منطقه  است  و هرگونه  اقدام براي  تغيير نظام  آن از طريق  خارج  همانند عراق ، وضعيت  را بسيار دشوارخواهد كرد.
مدير اين  موسسه  آمريكايي  گفت : ايران  كشوري  بزرگ  است  كه  در آن انتخابات برگزار مي شود و از سيستمي مردم سالارتر نسبت به  ساير كشورهاي  منطقه  برخورداراست . وي  از تلاش  موسسه  متبوعش  براي  اجراي  برنامه هايي  در خارج از كشور در زمينه  آنچه  وي  آن را «تقويت  مردم  سالاري  در ايران»  خواند، خبرداد و اظهار داشت : ما تاكنون  تلاش  كرده ايم  ده  طرح  مختلف  را در اين  زمينه براي  ايران  طراحي  و اجرا كنيم .
اين  كارشناس  موسسه  آمريكايي ، يكي  از طرحهاي  در دست  اجرا را دعوت  از ده تن  از زنان  ايراني  شاغل  به  عنوان  روزنامه نگار، استاد دانشگاه  و فعال  درزمينه هاي  سياسي  براي  سفر به  آمريكا جهت  آشناشدن  با سيستم  سياسي  اين  كشورعنوان  كرد.
وي  همچنين  با اشاره  به  وضعيت  كنوني  عراق  اظهارداشت : با حضور نيروهاي آمريكايي ، مسايل  اين  كشور به  سادگي  قابل  حل  نيست  و بهبود اوضاع  به  زمان نياز دارد.

وزارت  امور خارجه
حمله اسراييل  به  اردوگاه  جباليا را محكوم  كرد
ايرنا - سخنگوي  وزارت  امور خارجه  حملات  وحشيانه  نظاميان  اسرائيلي  به  اردوگاه فلسطيني  جباليا در نوار غزه  را كه  به  كشته  شدن  دهها غير نظامي فلسطيني منجر شد، عملي  فاجعه  آميز و ضدانساني  قلمداد وآن  را محكوم  كرد.
آصفي  خاطر نشان ساخت ، تشديد رويكردهاي  نظامي گرايانه  رژيم  صهيونيستي  كه با كشتار بي رحمانه مردم  بي گناه  نوار غزه ، انجام  گرفت ، ماهيت  ضد انساني  رهبران  رژيم  صهيونيستي را براي  افكار عمومي بيشتر آشكارساخت .
سخنگوي  وزارت  امورخارجه افزود: رژيم  صهيونيستي  با ادامه  سياست  سركوب ، كشتار و ترور عامل  اصلي  بحران  و تشنج  در منطقه  است  و استمرارنسل  كشي  فلسطينيان  و نقض  مكررمقررات  بين المللي  ازسوي  نظاميان  اسرائيل ، واكنش  فوري  مجامع  بين المللي  براي  دفاع  از مردم  بي دفاع  فلسطين  را مي طلبد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |