يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
بازنگري پرونده اي كه متوقف مانده است
سه سال در آرزوي ديدن مريم
براي تولدش هشت سال تمام انتظار كشيده بود و براي درمان همسرش حتي به خارج از كشور نيز رفته بود
002568.jpg
پرونده فقداني يك دختر 5 ساله كه بعد از جدايي مادر و پدرش طي يك عمليات آدم ربايي از پدرش ربوده شده و از آن زمان تاكنون اثري از رباينده و فقداني وجود ندارد بدون حصول به نتيجه در اداره آگاهي تهران متوقف مانده است.
حادثه اينگونه اتفاق افتاد
ريم 5 ساله از كنار پدرش در اتاق نشيمن خانه نشسته بود كه زنگ در خانه آنها واقع در منطقه سرچشمه تهران به صدا درآمد. خانه ويلايي بود و بزرگ و به همين دليل براي محافظت از آن يك سگ را در حياط خانه رها كرده بودند. سگ يكدم پارس مي كرد و اين مساله شك حسين پدر مريم را برانگيخت. او و همسرش چندي پيش در پي اختلافات خانوادگي از يكديگر جدا شده بودند و مريم به خواسته دو طرف نزد پدرش مانده بود. وقتي حسين در خانه را گشود با ليلا دوست همسر سابقش مواجه شد، حضور آن زن در آن زمان جلو در منزل آنها عجيب بود ولي حسين او را به داخل هدايت كرد. ليلا وارد خانه شد و به سمت اتاق نشيمن رفت. تشنه بود و از حسين خواست تا برايش يك ليوان آب بياورد. حسين به ميهمان شك كرده بود به همين دليل از فلاسك آبي كه در همان نزديكي قرار داشت يك ليوان آب به ليلا داد. ليلا كه مي ديد به هيچ عنوان نمي تواند حسين را از اتاق خارج كند تا نقشه خود را به اجرا درآورد، به او گفت: مژگان جلو در ايستاده است. با شنيدن اين جمله بر تعجب حسين افزوده شد. حسين براي اينكه همسايه ها در اين خصوص كنجكاوي نكنند از مريم خواست تا به جلو در رفته و مادرش را به داخل خانه بياورد. مريم به سوي در رفت. سگ با صداي بلند تري پارس مي كرد ولي مريم بي توجه به سگ جلو در رفت. چند دقيقه اي طول كشيد ولي خبري از مريم و مادرش نشد. حسين به دنبالشان رفت ولي اثري از مادر و دختر نبود. نگران شد. با همان لباس خانه به خيابان دويد. هراسان به هر سو مي دويد كه ناگهان مريم را كنار مادرش در گوشه عقب نشيني كرده كوچه ديد. رنگ از صورت مژگان پريده بود و مريم نمي دانست كه چه اتفاقي قرار است بيفتد. حسين سرش را كه برگرداند متوجه شد پنج مرد از سر كوچه به سوي وي مي آيند. دست مريم را گرفت و به سمت خانه دويد. مريم تنها اميد او براي زندگي بود. براي تولدش هشت سال تمام انتظار كشيده بود و براي درمان همسرش حتي به خارج از كشور نيز رفته بود. احساس بين او و مريم يك محبت دو طرفه بود. مريم خود در دادگاه، پدر را براي ادامه زندگي انتخاب كرده و به خواسته خودش پيش حسين زندگي مي كرد. پدر و دختر به سرعت به سمت در خانه دويدند. وقتي به خانه رسيدند حسين به مريم گفت: وارد خانه شو، در را ببند. سگ را باز كن و هر كسي جز من قصد ورود به خانه را داشت سگ را به سويش بفرست تا او را بگيرد. مريم وارد خانه شد و دستورات پدر را اجرا كرد.
پنج مرد به سوي حسين آمده و خود را مامور آگاهي معرفي كرده و حسين را با حكم جلبي كه به دليل چك پرداخت نشده صادر شده بود بازداشت كردند و پس از آن ديگر پدر و دختر همديگر را نديدند.
مريم توسط مادرش ربوده شد. مژگان فرداي روز جدايي يك چك 50 ميليون توماني را كه در مدت زندگي با حسين از داخل مدارك وي ربوده بود به اجرا گذاشته و حسين كه مي دانست مبلغ چك متعلق به همسر سابقش نيست آن را پرداخت نكرده و مژگان حكم جلب وي را گرفته و او را روانه زندان كرد.
حسين بعد از دستگيري و اطلاع از دزديده شدن مريم شكايتنامه اي به دايره 11 اداره آگاهي مركز ارسال كرد ولي قبل از آنكه به دزديده شدن دختر 5 ساله اش رسيدگي شود، او را روانه زندان كردند و تمام تلاش حسين براي يافتن مريم 5 ساله ناكام ماند.
حسين در طول يكسالي كه تحمل حبس مي كرد از داخل زندان چند بار نامه براي دستگيري عاملان دزديده شدن دخترش به دادگاه ارسال كرد ولي ثمري نداشت. تمام آدرس هايي كه امكان حضور همسرش در آن وجود داشت تغيير يافته و اثري از آنان نبود. ماموران آگاهي بعد از چند ماه تلاش و نتيجه نگرفتن، پرونده را مختومه اعلام كردند و تلاش ها براي يافتن مريم گمشده پايان يافت. ولي حسين همچنان نگران سرنوشت فرزندش است. او حتي نمي داند مريم در كجا و چگونه زندگي مي كند.
تمامي درها براي رسيدن حسين به تنها فرزندش بسته شده است. حال او اميد دارد تا ماموران بار ديگر به كمك او بشتابند و پرونده ناقصي كه مختومه شده است، بار ديگر به جريان افتد.

توصيه هاي پليس درباره ترددهاي درون شهري
نيروي انتظامي براي جلوگيري از وقوع هرگونه حادثه ناخوشايند به شهروندان توصيه كرده است در ترددهاي درون شهري نكات ايمني را رعايت كنند.
در هشدارهاي پليس آمده است: استفاده از وسايط نقليه عمومي مانند اتوبوس و تاكسي به منظور ترددهاي داخل يا خارج از شهر اطمينان بخش تر است، لذا توصيه مي شود مخصوصا زنان و دختران جوان در صورت تنها بودن از وسايط نقليه عمومي استفاده كنند.
نيروي انتظامي در ادامه اين توصيه ها خاطرنشان كرده است: در صورت استفاده از خودروهاي شخصي وضعيت و حركات راننده را زير نظر بگيريد و با مشاهده هرگونه حركت مشكوك از خودرو پياده شويد و از مردم و ماموران نيروي انتظامي كمك بخواهيد.
شهروندان بايد به خاطر داشته باشند: در صورت استفاده از خودروهاي شخصي، قبل از سوار شدن وضعيت داخل اتومبيل از قبيل دستگيره باز و بستن درها و دستگيره شيشه بالابر و... را بررسي كنند و در صورت مشاهده موارد مشكوك از خودرو پياده شوند و با به خاطر سپردن شماره پلاك، رنگ و مشخصات اتومبيل، پليس را مطلع كنند.
پليس همچنين هشدار داده است: شب هنگام و صبح زود در اطراف پايانه هاي مسافربري و ورودي شهر از خودروهاي شخصي مسافركشي استفاده نكنيد.

شوهرم مي خواهد با منشي خود ازدواج كند
زن ميانسالي پس از 9 سال زندگي مشترك هنگامي كه متوجه شد شوهر پزشكش قصد دارد با منشي خود ازدواج كند تقاضاي طلاق كرد.
اين زن كه مرضيه نام دارد و او نيز پزشك است با مراجعه به شعبه 265 دادگاه خانواده طي شكايتي به قاضي دادگاه گفت: 9 سال پيش با حميد ازدواج كردم و ما در تمام اين مدت زندگي خوبي داشتيم و 4 سال و نيم اول را در خارج از كشور زندگي مي كرديم و سپس دوباره به ايران باز گشتيم و هر كدام مطب جداگانه اي براي خود راه اندازي كرديم.
وي افزود: اين اواخر به رفتارهاي شوهرم مشكوك شده و فهميده بودم او مثل هميشه نيست، اما چندان مساله را جدي نگرفتم چون هرگز تصور نمي كردم شوهرم پس از 9 سال زندگي مشترك و با وجود داشتن 2 فرزند پسر هوس ازدواج مجدد به سرش بزند.
مرضيه در ادامه گفت: يك روز صبح شوهرم گفت كاري برايش پيش آمده و امروز به مطبش نمي  رود من هم بدون پرس و جو حرفش را پذيرفتم تا اينكه بعدازظهر همان روز چون به يكي از وسايل پزشكي حميد احتياج داشتم به مطب او رفتم اما همين كه قفل در را باز كردم و وارد آنجا شدم همسرم را با منشي اش ديدم كه در حال صحبت و گفتن و خنديدن بودند خيلي عصباني شدم و شروع به داد و فرياد كردم، اما حميد در كمال تعجب ناگهان به من گفت قصد دارد با آن زن ازدواج كند وقتي اين حرف را شنيدم از مطب بيرون آمدم و به خانه پدرم رفتم و اكنون تصميم دارم از همسرم جدا شوم.
بنا بر اين گزارش قاضي دادگاه پس از شنيدن اظهارات زن ميانسال رسيدگي به خواسته وي را به آينده موكول كرد.

انتقال پرونده مرگ مرد 70 ساله به پزشكي قانوني
پرونده مرگ مرد 70 ساله اي كه در يك درگيري خياباني به قتل رسيد، براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت.
به گزارش خبرنگار ما رسيدگي به اين پرونده از عصر روز 9 مهرماه سال 83 در حالي در دستور كار ويژه پليس جنايي تهران قرار گرفت كه از طريق ماموران كلانتري خزانه به بازپرس ويژه قتل - اصغرزاده- اطلاع داده شد كه در يك درگيري خياباني كه در اين محدوده اتفاق افتاده است، مرد 70 ساله اي در اثر افتادن روي زمين جان باخته است.
بلافاصله بازپرس اصغرزاده در محل حادثه حضور يافت و پس از بررسي مقدماتي از محل، كارآگاهان متوجه شدند كه پيكر بي جان متعلق به مرد 70ساله اي به نام ولي الله است كه در درگيري با چند جوان مورد حمله قرار گرفته و جان باخته است.
بنابراين تحقيقات مقدماتي از محل آغاز شد و كارآگاهان دريافتند كه ساعتي قبل از وقوع حادثه، چند جوان در محل باعث ايجاد سر و صدا شده اند. همين امر باعث شد كه مرد 70 ساله به نشانه اعتراض به خيابان بيايد و با آنان درگيري پيدا كند. به طوري كه مشاجره لفظي آنان به درگيري كشيده و سه جوان كه باعث اصلي اين سر و صدا بوده اند به طرف وي حمله ور شده و او را به زمين انداخته اند.
همين كار آنان باعث شد كه سر مرد 70 ساله به زمين بخورد و در همان لحظه كشته شود.
اين گزارش مي افزايد: كارآگاهان پس از بررسي هاي مقدماتي،  شناسايي و دستگيري سه جوان را در دستور كار خود قرار دادند و توانستند يكي از مظنونان را كه مسعود نام داشت ساعتي پس از وقوع حادثه دستگير كنند.
مسعود كه صبح ديروز نزد بازپرس اصغرزاده بازجويي شد در نخستين اظهاراتش منكر هرگونه جنايتي شد. بنابراين با دستور بازپرس اصغرزاده به خاطر اينكه خانواده مقتول طرح شكايت كرده اند، پرونده براي بررسي تكميلي و علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت و شناسايي دو متهم ديگر همچنان از سوي كارآگاهان دايره 10 اداره آگاهي تهران ادامه دارد.

دستگيري اعضاي شبكه ماموران قلابي
زورگيران خيابان آذربايجان كه به نام مامور نيروي انتظامي اقدام به اخاذي از مردم مي كردند دستگير شدند.
چندي پيش 4 زورگير در خيابان آذربايجان با استفاده از يك خودروي پيكان موفق به اخاذي از يكي از اهالي اين منطقه شدند و پس از مراجعه مالباخته به كلانتري 108 نواب پرونده براي دستگيري اين چهار زورگير كه خود را مامور نيروي انتظامي معرفي مي كردند به شعبه يك دادسراي هاشمي ارجاع شد.
مرد مالباخته در طرح شكايت خود به بازپرس رنگ آميز گفت: من در حال عبور از خيابان 16 متري اميري واقع در خيابان آذربايجان بودم كه يك دفعه خودروي پيكاني جلوي پاي من توقف كرد و 4 نفر از آن پياده شدند كه يكي از آنها اسلحه و بقيه بيسيم و دستبند داشتند. آنها با معرفي خود به عنوان مامور مرا به زور سوار خودروشان كردند و در اين ميان من 12 فقره چك 200 هزار توماني همراه داشتم كه چك ها را از من گرفتند و بعد از كتك زدن مرا در خيابان رها كردند.
رنگ آميز پس شنيدن اظهارات اين مرد دستور چهره نگاري از متهمان را صادر كرد و دستگيري ماموران قلابي در دستور كار كارآگاهان قرار گرفت.
به اين ترتيب اكيپ ويژه ماموران پس از مدتي انجام تحقيقات پليسي موفق به دستگيري سه نفر از اعضاي اين باند سرقت شدند.
يكي از اين ماموران قلابي پس از دستگيري در تحقيقات مقدماتي درباره شكايت مرد ميانسال به ماموران گفت: چندي پيش مردي به نام احد-خ كه اين فرد -شاكي- مبلغي طلب كار بود اما پژمان …مرد بدهكار” بدهي اش را نمي داد تا اينكه احد از ما خواست تا پولش را از اين فرد پس بگيريم و ما نيز به عنوان مامور وارد عمل شديم.
وي در ادامه به چندين فقره سرقت و زورگيري ديگر نيز اعتراف كرد و پرونده او و 2 همدستش به دادسراي هاشمي ارجاع شد.
بنابراين گزارش تحقيقات براي دستگيري آخرين عضو اين باند همچنان ادامه دارد.

مشكل قانون كشور عدم ضمانت اجرايي است
يك حقوقدان در خصوص ابعاد فاجعه آميز حادثه پاكدشت گفت : قانون كشور ما براي جلوگيري از بزه و جنايت كافي و كامل است، آنچه جامعه ما را در اين خصوص دچار مشكل ميكند، اجراي ناقص اين قوانين است .
…فريده غيرت … افزود : خانواده مقتولان اگر دلايل متقن و كافي در دست داشته باشند كه در دستگيري و مجازات جانيان كوتاهي صورت گرفته است ، مي توانند براي پيگيري اين مساله به مراجع قضائي شكايت كنند.
وي در ادامه گفت : از لحاظ قانوني ، ارايه شكايت در مرحله طرح آن حق طبيعي مردم است .
غيرت همچنين گفت : ايفاي صحيح نقش رسانه ها در اقناع و اطلاع دهي به افكار عمومي، ميتوانست از ابعاد گسترده اين فاجعه بكاهد.
وي تصريح كرد : در ايران نيروهاي حاضر در مساجد پتانسيل بسيار قوي و موثري براي اطلاع دهي به افكار عمومي و آگاهي بخشي به مردم هستند كه متاسفانه ما از اين نيروي بالقوه استفاده بهينه نمي كنيم .
اين وكيل دادگستري افزود : ميتوان براي افرادي كه براي انجام مناسك مذهبي يا امور عام المنفعه در مساجد فعال هستند، دوره هاي آموزشي خاصي برگزار كرد تا بتوان از آنان در آگاهيبخشي و حساس سازي افكار عمومي استفاده كرد.
وي افزود: دانش امروز نشان مي دهد، افرادي كه دست به جنايات زنجيره اي ميزنند، پيش از آنكه مجرم باشند، بيمارند.
غيرت در اين خصوص افزود : متاسفانه در جامعه ما پس از پيش آمدن حوادث ناگوار، به فكر راه چاره ميافتند و در پي اين هستند كه چگونه با حوادث مقابله كنند.
غيرت رمز رشد يافتگي يك جامعه را در اين مساله عنوان كرد: …متخصصان قبل از وقوع هر ناهنجاري، راه مقابله و پيشگيري از آن آسيب را شناسايي كرده باشند”.

پاسخ سردار طلايي به تماس هاي مردمي
سردار طلايي با حضور در محل دفتر نظارت همگاني پليس 197 به خواسته ها و شكايات مردم تهران پاسخ داد.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در حاشيه ديدار مردمي خود در مورد دليل نظارت 24 ساعته بر كلانتري ها گفت: ما به طور تمام وقت نظارت برعملكرد مجموعه كلانتري ها و كاركنان پليس را به طور سيستماتيك انجام مي دهيم، بازرسي نيروي انتظامي اين مسووليت را بر عهده دارد و وجود پليس 197 براي همين منظور است. اينجا براي اين طراحي شده كه اولا مديران ما نسبت به مردم پاسخگو باشند و مردم بدانند براي عملكرد مجموعه پليس نظارتي وجود دارد و ثانيا اينكه پليس در خدمت مردم است و مردم بدانند مي توانند حرفشان را به مردم بزنند.
وي در ادامه گفت: هدف از اقدامات پليس اصلاح امور جامعه است. اگر كسي از خلافي كه انجام داده است، مثل سرعت غير مجاز و تخلفاتي از اين دست، اظهار پشيماني كند پليس او را خواهد بخشيد مشروط بر اينكه آن فعل ديگر از جانب او تكرار نشود. قطعا بخشش پليس در اين شرايط تاثير بيشتري براي جلوگيري از وقوع جرم خواهد داشت.
سردار طلايي در بخش ديگري از سخنانش به تعامل پليس و مردم اشاره كرد وگفت: همانطور كه پليس بايد بداند با مردم چه برخوردي بكند مردم نيز بايد نحوه برخورد با پليس را آموزش ببينند. حقوق شهروندي بين پليس ومردم كاملا دو طرفه است.
وي در مورد فقداني افراد و وظيفه پليس گفت: در صورتي كه گزارش فقداني شخصي به پليس داده شود، پليس با تحقيقات خود بايد نوع فقداني را مشخص كند. زماني خانواده فرد مفقود شده مي گويند: بچه ما از صبح كه بيرون رفته، نيامده است. اين حالت كاملا با شرايطي كه خانواده فرد مفقود مي گويد: ما به فلان خانواده مشكوك هستيم و فكر مي كنيم آنها فرزند ما را دزديده اند فرق مي كند. ماهمه اين موضوعات را پيگيري مي كنيم اما سطح پيشگيري متفاوت خواهد بود پيگيري آدم ربايي و فقداني فرق مي كند.
پليس موظف است وقتي بچه اي گم مي شود بعد از تشكيل پرونده، عكس فرد مفقود شده را به مراكز پليس ارسال كند و با همكاري رسانه ها براي پيدا شدن فرد مفقود شده تلاش كند.
وي در پايان اشاره كرد بيشتر مفقودي هاي گزارش شده به كلانتري ها مربوط به فرار از منزل است.

اينجا
آتش سيلندر پيرزني را سوزاند
پيرزن اسلامشهري كه قصد داشت پيك نيك خود را در اتاق با سيلندر غير مجاز روشن كند با انفجار گاز دچار سوختگي شديد شد.
آتش پاد دوم - همت فولادي - درباره اين حادثه گفت: مصدوم در حين استفاده از سيلندر پيك نيك، به علت استفاده غيرمجاز و نقص در سيلندر دچار سوختگي از ناحيه سر، صورت، دست و بخشي از بدنش شده است.
فولادي استفاده پيك نيك در داخل اتاق را ممنوع دانست و افزود: شهروندان بايد از لوازم خانگي استاندارد در محل هاي مناسب با روش صحيح استفاده كنند.
وي اعلام كرد: مصدوم با تلاش نيروهاي سازمان آتش نشاني و اورژانس از محل حادثه به بيمارستان اسلامشهر و بعد به بيمارستان سوانح سوختگي تهران انتقال يافت.

دستگيري جنايتكاران ياسوجي 
ايسنا - دو دزد با ورود به منزلي، زن صاحبخانه و دختر كوچكش را به قتل رسانده و فرزند ديگر اين زن را با ضربات متعدد چاقو مجروح كردند. بنا به اين گزارش، سارقان علاوه بر سرقت، دست زن را براي به دست آوردن طلا و جواهرات قطع كرده و با ريختن نفت، خانه اين زن را در شهر ياسوج به آتش كشيده و از صحنه جرم فرار كردند. ماموران آگاهي براساس گزارش هاي مردمي به محل جنايت آمده و دختري كه بيهوش و نيمه جان بود را به بيمارستان انتقال دادند و جسد نيمه سوخته اين زن و فرزندش را نيز جهت كالبدشكافي و خاكسپاري تحويل گرفتند. سرهنگ محمدي - معاون آگاهي ناحيه انتظامي استان - درباره اين جنايت گفت: پرسنل نيروي انتظامي به محض روبه رو شدن با چنين حادثه هولناكي تمام امكانات خود را بسيج كردند كه پس از گذشت يك روز، دو نفر از متهمان اين حادثه در شهرهاي شيراز و بوشهر دستگير شدند. اين دزدان با سرنخ هاي موجود به همراه جواهرات به سرقت رفته دستگير شد و دختر 8 ساله پس از دستگيري مجرمان به هوش آمد. به گفته سرهنگ اسلام پناه فرمانده ناحيه انتظامي استان، افراد خطاكار در ديد عموم پس از طي مراحل قانوني به دارآويخته خواهند شد تا درس عبرتي براي خطاكاران باشند.

سارقان مسافركش به دام افتادند
مردان جواني كه به انگيزه سرقت مسافران با شگردي خاص از آنان سرقت مي كردند با هوشياري يكي از ماموران، به دام افتادند. به گزارش خبرنگار ما، چندي قبل مرد همداني كه براي انجام امور تجاري خود با هواپيما به تهران آمده بود، در ايستگاه تاكسي هاي فرودگاه مهرآباد به عنوان مسافر، سوار خودرويي كه دو سرنشين داشت شد. پس از طي مسافتي ناگهان راننده به بهانه اينكه خودرو خراب شده است، متوقف شد و پس از مدت زماني به اين نتيجه رسيد كه خودرو پيكانش را مي بايستي هول دهند، بنابراين از مسافر همداني خواست تا پياده شود، مسافرجوان هم كه چاره اي جز پياده شدن از خودرو نداشت، زماني كه قصد هول دادن خودرو را داشت ناگهان دو سرنشين خودرو سوار شدند و قصد فرار از محل حادثه را داشتند. اما مسافر جوان توانست يكي از سارقان را از خودرو پايين انداخته و او را به دام اندازد. سارق جوان پس از دستگيري بلافاصله به سرقت هاي متعدد به همين شيوه اعتراف كرد و بيان داشت اين كار را با همدستي يكي از دوستانش به نام سعيد انجام داده است. كارآگاهان پس از بازجويي از حبيب، همدست وي را در جنوب تهران شناسايي و در يك عمليات ضربتي دستگير كردند.

تعديل مجازات هاي نوجوانان در دادگاه 
مهر- مجازات هاي تعيين شده نوجوانان 15 تا 18 سال در لايحه جديد دادگاه اطفال نسبت به مجازات بزرگسالان بسيار تعديل شده و اين امر مي تواند در اصلاح نوجوانان بزهكار بسيار موثر باشد. ربابه قادري، با بيان اين مطلب افزود : در لايحه جديد دادگاه اطفال در مورد جرايمي  كه مجازات آنان تا 3سال حبس است ، حبس در كانون اصلاح و تربيت تا يك سال يا پرداخت جريمه مالي تا يك ميليون ريال در نظر گرفته شده است . وي افزود : جرايمي كه مجازات قانوني آنان 3 سال حبس يا بيشتر است حبس در كانون از 6 ماه تا 3 سال و همچنين براي جرايمي كه مجازات قانوني آنان براي بزرگسالان حبس ابد و اعدام است حبس در كانون از 2 تا 8 سال در نطر گرفته شده بنابراين مجازات براي نوجوانان در اين قانون تا حد امكان كاهش يافته است . وي گفت : طبق بند ماده 31 ، دادگاه مي تواند با توجه به وضع محكوم عليه و رضايت آن و همچنين جرم ارتكابي به جاي مجازات حبس يا جريمه نقدي محكوم عليه را به انجام دادن خدمات عمو مي  همانند آموزش حرفه  و فن ، كار در مراكز نگهداري معلولان و سالمندان و نظارت و آبياري درختان وفضاي سبز درختان محكوم كند .

آنجا
جمع آوري سلاح در برزيل 
دولت برزيل سلاح هاي موجود در دست مردم را جمع آوري و خريداري مي كند. برزيلي هايي كه سلاح گرم در اختيار دارند تا پايان سال سلاح هاي خود را تحويل مي دهند و بر حسب نوع سلاح 30 تا 90 يورو دريافت مي كنند. بر اساس قانون جديد حمل سلاح براي افراد غيرنظامي به جز موارد بسيار محدود و در چارچوب قانون ،ممنوع است و متخلفان به حبس محكوم خواهند شد در حالي كه پيش از اين حمل سلاح جريمه جزيي در بر داشت. در فاصله سال هاي 1980 تا 2000 حدود 600 هزار برزيلي به قتل رسيده اند. كارشناسان معتقدند وجود 20 ميليون سلاح گرم در برزيل كه تنها يك چهارم آن قانوني است علت اصلي قتل ها در اين كشور به شمار مي رود. خفيف بودن مجازات براي دارندگان سلاح و عدم اعتماد كافي به پليس از عواملي هستند كه موجب شدند مردم براي حفظ امنيت خود سلاح در اختيار داشته باشند، در حاليكه نهايتا اين گونه سلاح ها به دست گروه هاي جنايتكار سازماندهي شده مي افتد، زيرا بسياري از سلاح ها را اين گروه ها سرقت مي كنند. بنابر اعلام يونسكو، برزيل از ميان 67 كشور در رده چهارم كشورهايي قرار دارد كه به ازاي 100 هزار نفر 1/27 فقره قتل در آن صورت مي گيرد در حاليكه اين رقم براي ژاپن و اروپاي غربي كمتر از يك فقره است.

مركز پليس استراليا تخليه شد
يك مركز پليس منطقه ادليد هيلز در جنوب استراليا در پي انتشار بوي مشكوك تخليه شد و چهار نفر به بيمارستان منتقل شدند.
نيروهاي خدمات اضطراري به مركز پليس مت باركر در شرق شهر اوليد فرا خوانده شدند تا درباره بوي مشكوك شيميايي كه در داخل ساختمان منتشر شده بود، تحقيق كنند.
در زماني كه نيروهاي خدمات اضطراري سرگرم تحقيق درباره منشا اين بوي مشكوك بودند، چهار نفر از جمله دو افسر پليس به بيمارستان مت باركر انتقال يافتند.
يكي از سخنگويان نيروهاي خدمات اضطراري استراليا گفت: اين نيروها تا ساعت يك و سي دقيقه بعدازظهر نتوانستند منشا اين ماده شيميايي يا گاز را پيدا كنند و پس از آن اعلام كردند ساختمان پليس امن است.
يكي از سخنگويان پليس نيز گفت: در افرادي كه به بيمارستان منتقل شده بودند، هيچ گونه بيماري خاصي مشاهده نشد و آنها از بيمارستان مرخص شدند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |