جمعه ۱۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره۳۵۱۹
index
معرفي دو خودرو پژو ۹۰۷ و رنو ويند
زيباترين گربه سال جديد
006978.jpg
006954.jpg
006975.jpg
006951.jpg
006969.jpg
006972.jpg
007122.jpg
اگر به خاطر داشته  باشيد پيش از اين چندين و چندبار از اهميت نمايشگاه هاي خودرو برايتان گفته ايم. اين بار هم مي خواهيم در مورد يكي از نمايشگاه ها كه يكي از برترين هاي دنيا به شمار مي رود، صحبت كنيم. نمايشگاه پاريس كه در اروپا در كنار نمايشگاه هاي ژنو و فرانكفورت نبض بازار اروپا را در اختيار دارند ويژگي برتري نسبت به ديگر نمايشگا ه هاي دنيا دارد و آن حضور شركت هاي خودروسازي قدرتمندي در اين كشور است، شركت هايي نظير رنو، پژو و سيتروئن. اين شركت ها در طول برگزاري نمايشگاه هميشه حضور فعالي داشته اند و امسال هم انواع مدل هاي خودرويي خود را در معرض ديدعموم قرار داده اند. در اين ميان شركت هاي پژو و رنو علاوه بر محصولات پيشين دو مدل مفهومي جديد هم ارايه كرده اند كه در اين شماره در مورد آنها صحبت خواهد شد.
در مورد اين دو شركت و حضور آنها در ايران هم بد نيست به پروژه ال۹۰ كه توسط رنو ـ نيسان و ايران خودرو عملي خواهد شد و همكاري نزديك و گسترده پژو و ايران خودرو در ساخت خودروهايي نظير پژو۲۰۶ و... اشاره كرد. به هرحال تحولات اين دو شركت براي ما و بازار خودروي ما حايز اهميت است.
پژو ۹۰۷ سال ۲۰۰۴ «گربه زيبا»
۲۰۰۴ Peugeot 907
در نمايشگاه موتور پاريس كه چندي پيش برگزار شد در قسمت ماشين هاي مفهومي خودروي جالب و جذابي بود كه بيش از ديگر خودروها نظر بازديدكنندگان را به خود جلب مي كرد. اين خودرو علاوه بر جذابيت و زيبايي دليل بزرگ  ديگري هم براي جلب توجه بازديدكنندگان داشت و آن فرانسوي  بودن آن بود. ماشين زيباي موردتوجه بازديدكنندگان يك مدل مفهومي زيبا از شركت خودروسازي فرانسوي پژو بود، خودرويي كه همگان آن را در سطحي بالاتر از محصولات پژو مي دانستند. اين خودروي بي نظير «پژو ۹۰۷» بود.
۹۰۷ از يك موتور شش ليتري پرقدرت كه داراي ۱۲ سيلندر به صورت V12 است، بهره مي برد. اين موتور پرقدرت كه حاصل تلاش بسيار زياد فرانسويان براي ورود به عرصه «سوپر ـ ماشين ها» است در حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. براي كنترل اين قدرت موتور وحشتناك (براي اين كه به ميزان زياد قدرت اين موتور پي ببريد بد نيست بدانيد كه نوعي نفربر آمريكايي با نام ام ـ۱۱۳ كه در حدود ۱۱ تن وزن دارد و به بيشينه سرعتي معادل ۶۴ كيلومتر بر ساعت دست مي يابد از يك موتور چهار سيلندر خطي بهره مي برد كه قدرت آن فقط ۲۷۰ اسب بخار است!) مهندسان پژو از يك جعبه دنده شش سرعته پيشرفته كه به صورت خطي كنترل مي شود، استفاده كرده اند.
در طراحي داخلي، عناصر غالب چرم براي روكش  درها و صندلي ها است و چوب براي فرمان و داشبورد و دسته دنده. در جلو، شيشه و سقف  منطقه متفاوتي را ايجاد كرده اند كه در هارموني با شيشه عقب است. اين هارموني در صورت كلي تر در تمام عناصر و اجزاي طراحي داخلي و خارجي به وضوح ديده مي شود. در داشبورد هم در عين پيشرفته  و مدرن بودن سعي شده است حالت و طراحي كلاسيك حفظ شده باشد يعني در عين حال كه سيستم هاي صوتي و كنترلي تماماً ديجيتالي هستند اما به گونه اي طراحي شده اند كه گويي همگي آنالوگ هستند حتي سيستم لمسي كنترلي هم در اين طراحي حالتي كلاسيك دارد.
اما بارزترين ويژگي طراحي اين خودرو علاوه بر سيستم طراحي مهندسي پيچيده آن طراحي خارجي آن است. اين طراحي واقعاً منحصر به فرد است و همان طور كه قبلاً هم اشاره شد به  هيچ عنوان با مدل هاي پيشين پژو قابل قياس نيست. اولين چيزي كه نظر بيننده را به خود جلب مي كند چراغ ها و خطوط خميده جلو است، ويژگي مطلق در تمام پژوها كه به آنها حالتي گربه اي شكل مي دهد. ورودي  هوا در زير و جلوي خودرو هم به اندازه اي بزرگ است كه تاثير زيادي بر شكل كلي جلوي ماشين مي دهد. اين طراحي جلو علاوه بر شباهت هايي كه با ديگر مدل هاي پژو دارد داراي تفاوت عمده اي است كه آن كشيدگي و برجستگي خطوط در جلو هستند. نكته بارز ديگر كشيدگي زياد دماغه و كاپوت ماشين است كه دليل آن قرارگرفتن موتور بزرگ ۱۲ سيلندري است كه به درازا در پشت اكسل جلو قرار گرفته است. سقف شيشه اي اين خودرو هم از نكات جالب توجه طراحي آن است كه در امتداد شيشه جلو قرار گرفته و فضايي كاملاً باز براي داخل ماشين فراهم كرده است. طراحي انتهاي ماشين مانند اكثر مدل هاي پيشين پژو است اما شباهت بسياري هم با مدل هاي ۹۱۱ پورشه دارد. بدنه ۹۰۷ هم همانند اكثر سوپر ماشين ها از فيبركربن ساخته شده است تا وزن كلي ماشين پايين بيايد. از بيشينه سرعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت اين خودرو ـ
به دليل مفهومي بودن آن ـ اطلاعات چنداني در دست نيست تنها آمار و اطلاعات دقيق مربوط به سايز و اندازه خودرو است.
طول، ارتفاع و پهناي ۹۰۷ به ترتيب ۴۳۷۰ ميلي متر (۱۷۲ اينچ)، ۱۲۱۰ ميلي متر (۶/۴۷ اينچ) و ۱۸۸۰ ميلي متر (۷۴ اينچ) است و وزن آن با توجه به استفاده از كامپوزيت هاي پيشرفته و بدنه كربن در ساخت ۹۰۷ به ۱۴۰۰ كيلوگرم (۳۰۸۶ پوند) رسيده است.
رنوويند Renualt Wind
يكي از آخرين محصولات رنو كه امسال در نمايشگاه اتومبيل پاريس به نمايش گذاشته شد «رنوويند» بود. اين روداستر ۱+۲ نفره را مي توان نهايت دقت، فناوري و خلاقيت مهندسان و طراحان رنو دانست كه هم در زمينه طراحي ظاهري و هم در زمينه طراحي مهندسي يكي از بهترين محصولات رنو به شمار مي رود. اين خودرو در واقع ادامه راهي است كه مسئولان رنو با مدل مفهومي «تاچ ديزاين» شروع كردند. مهم ترين ويژگي آن مدل اوليه كه در ويند هم به خوبي رعايت شده اين است كه گويي كابين خودرو از چرم پوشيده شده است. علاوه بر آن ديگر ويژگي تاچ ديزاين كه در اين خودرو باز هم به خوبي رعايت شده است به كارگيري سيستم هاي كنترل برپايه سهولت استفاده از آنهاست. اين خودرو توسط بخشي از رنو ساخته و توليد شده است كه «رنو اسپورت» نام دارد. بخشي كه هم اكنون مدل هاي پربازده اي نظير «كليو» و «ميگن» را توليد مي كند اما پرخاطره ترين و محبوب ترين خودرويي كه توليد كرده است محصول نهايي پروژه اسپايدر بود كه با نام اسپايدر در سال ۱۹۹۷ به عنوان يك مدل مسابقه اي دونفره به خيابان ها راه پيدا كرده بود، به طرفداران رنو عرضه كرد.
پاتريك لو كوئمون معاون ارشد شركت رنو در مورد ويند اظهارات جالبي كرده است كه اين خود اهميت پروژه ويند براي رنو را مي رساند: «در طراحي خارجي خطوط هم حالت تعليق را دارند و هم حالت ديناميكي قوي معمول را. طراحي داخلي يك دستكش فيت را به ياد مي آورد و نتيجه تنفسي از هواي تازه در دنياي روداستر است.»
اين «تنفس هواي تازه» همان طور كه در مورد سيستم كنترل اشاره شد، در طراحي هم پايه و اساس كار را بر مبناي روان بودن و سادگي بنا نهاده است. برخلاف روداسترهاي معمول، از خطوط و خميده هاي پست و بلند در آن هيچ خبري نيست و طراحي خارجي به قدري روان است كه گويي هيچ كار فني بر روي آن انجام نشده است.
اولين كاراكتر اين طراحي خطي است كه تماماً دور ماشين را فرا گرفته و تنها خط طراحي خارجي به شمار مي رود. اما همين خط آنقدر حالت آيروديناميكي دارد كه به طرز روان و لطيفي چشم را مي نوازد. چنين طراحي زيبايي بيش از اين به گونه اي ديگر در روداستر محبوب جوانان آمريكاي شمالي، يعني بوئيك بنگال ديده شده است. تمام اجزاي طراحي به گونه اي تنظيم و تعبيه شده اند كه اين حالت يكپارچه و ساده را برهم نزنند مثلاً لامپ ها در جلو در امتداد شاسي كشيده شده اند و به گونه اي هارمونيك با طراحي كلي همخواني دارند. در طراحي اين لامپ ها از مدل هايي همچون «ول ساتيس» و «تاليمان» استفاده فراواني شده است. اين لامپ ها برخلاف طراحي ساده و روان شان از فناوري بسيار پيشرفته اي سود مي برند.
اين روداستر ساده و روان در صورت نياز با سقفي ضخيم پوشيده خواهد شد كه حتي شيشه عقب كوچكي روي آن نصب شده تا راننده ديد كافي در عقب داشته باشد.
كابين اين خودرو، دقيقاً دور سرنشينان به صورت مدور كشيده شده است و همه عناصر داخلي آن اعم از چرم، چوب كاري ها و...از يك هارموني خاص كه شامل رنگ و نوع جنس اجزاست سود مي برد كه متناسب و همگون با طراحي خارجي آن است.
موتور اين خودرو يك موتور خطي چهارسيلندر با ۱۹۹۶سي سي گنجايش و ۱۳۶ اسب بخار (۹۹ كيلووات) قدرت است. به دليل مفهومي بودن از پيشينه سرعت و شتاب اطلاعات چنداني در دست نيست. طول، پهنا و ارتفاع آن به ترتيب ۹/۱۵۰ ، ۳/۶۸ و ۱/۴۹ اينچ است.

خبر
درخواست عراق براي مونتاژ سمند
006945.jpg
بنا بر گزارش خبرگزاري مهر به دنبال اظهار علاقه سودان و سنگال يك شركت عراقي درخواستي را به ايران خودرو ارايه داده است كه در صورت موافقت ايران خودرو با آن يك خط كامل توليد سمند ال ايكس در اين كشور شروع به كار خواهد كرد.
اين درخواست به دنبال آن اتفاق افتاد كه هيات عراقي از خط روباتيك ايران خودرو ديدن مي كرد. سرپرست اين گروه يعني آقاي بارزاني ـ كه يكي از رهبران بانفوذ در كشور عراق است ـ هنگام بازديد از كارخانه اعلام كرد: «عراقي ها علاقه زيادي به خريد خودروهاي ايراني به ويژه سمند، پژو ۲۰۶ و اتوبوس ها و ون هاي ايران خودرو دارند.» به نظر مي رسد
ايران خودرو به هدف اصلي خود يعني ايجاد يك انقلاب در ساخت روباتيك خودرو در خاورميانه خيلي نزديك شده است.
برگزاري مسابقات جديد اتومبيلراني در دبي
006960.jpg
يكسري مسابقات جديد اتومبيلراني كه به گونه اي مكمل مسابقات فرمول يك خواهد بود با حمايت خانواده سلطنتي دبي در سال آينده برگزار خواهد شد. قرار است اين سري مسابقات از ۱۲ تا ۱۴ دوره مسابقه تشكيل شود. مسابقات بزرگ اي  ـ يك در پاييز و زمستان برگزار خواهد شد يعني زماني كه مسابقات فرمول يك برگزار نمي شود. گفته مي شود در اين مسابقات ۲۵ تا ۳۰ تيم شركت خواهند داشت كه از موتور، بدنه و تايرهاي يكسان استفاده خواهند كرد. هر تيم از يك كشور در اين مسابقات مي تواند شركت كند و راننده هم بايد از همان مليت باشد.
كنار گذاشتن سيلوراستون از مسابقات فرمول يك
006981.jpg
«پيست سيلوراستون انگليس در تقويم سال آينده مسابقات فرمول يك گنجانده شده است.» اين خبر را صاحب اين پيست اول اكتبر در جمع خبرنگاران اعلام كرد. يكي از مهم ترين دلايل كنار گذاشتن اين پيست را مي توان مدير اجرايي مسابقات فرمول يك «برني اكلستون» دانست كه هميشه منتقد جدي اين پيست انگليسي بوده است. البته مشكل اصلي در اختلافات مالي اتحاديه جهاني اتومبيلراني با مسئولان پيست است كه انگليسي ها اميدواري زيادي دارند تا با مذاكرات فشرده اين اختلافات را حل كنند.
پيست سيلوراستون كه بر روي يك پايگاه نظامي ساخته شده تاكنون ۳۸ مسابقه بزرگ انگليس را ميزباني كرده است. از اين پيست هم براي اتومبيلراني و هم براي موتورسواري استفاده مي كنند.
«ريو» محصول جديد سايپا
007119.jpg
سيدحسين اميري، يكي از مديران ارشد شركت خودروسازي سايپا كه دومين شركت بزرگ خودروسازي ايران است، اعلام كرد كه براساس قراردادي كه بين اين شركت و شركت كره اي كياموتورز بسته شده است اين شركت مونتاژ خودروي «ريو» را در ابتداي سال آينده شروع خواهد كرد و همزمان اولين محصول اين كارخانه به بازار عرضه خواهد شد. در سال اول توليد ريو، سايپا ۲۰ هزار دستگاه در سال توليد خواهد كرد كه ۳۰ درصد قطعات آن در ايران توليد خواهد شد. اين ميزان در فازهاي بعدي به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. موتور اين خودرو ۱۵۰۰ سي سي گنجايش دارد و مصرف سوخت آن ۹/۶ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر خواهد بود كه در رده ماشين هاي كم مصرف قرار خواهد گرفت. استاندارد فعلي خودرو يوروI است اما با توجه به مصرف كم اين خودرو مي تواند به استانداردهاي يوروII و يوروIII هم دست يابد. اين خودرو در چند سال گذشته پرفروش ترين محصول كياموتورز بوده به گونه اي كه فقط در آمريكا ۱۸۰ هزار دستگاه از آن فروش رفته است و اين بدان معناست كه «ريو» تمام استانداردهاي اروپا و آمريكا را رعايت مي كند. بيش از اين هم سايپا و كياموتورز براي ساخت «پرايد» همكاري داشته اند.

گزارش
گذر از پاريس
همان طور كه هفته گذشته در همين ستون براي شما علاقه مندان صفحه ماشين روزنامه همشهري جمعه از نمايشگاه با اهميت پاريس توضيح دادم اين هفته مي خواهم چندين خودروي منحصربه فرد از شركت هاي مختلف كه در اين نمايشگاه شركت داشتند را برايتان معرفي كنم.

فراري F-430
006963.jpg
بعد از يك سال انتظار عاقبت طرفداران خودروي فراري توانستند مدل F-430 را از نزديك ببينند. اين خودرو را مي توان جايگزين اصلحي براي فراري ۳۵۰ دانست.
طراحي خارجي و آيروديناميك بي نظير همراه با كشيدگي و پيكره خاصي كه اكثر مدل هاي فراري از آن بهره مي برند باعث شد تا فراري از پربيننده ترين بخش هاي نمايشگاه باشد.
اين ماشين رقباي بسياري دارد. يكي از اين رقبا، لامبورگيني گالاردو است كه با توان ۴۹۲ اسب بخار در نزديكي او قرار دارد. فورد GT نيز با توان موتوري ۴۸۳ اسب بخار رقيب سرسختي براي F-430 است ولي با اين احوال مدل جديد فراري به دليل وزن كمتر و استحكام بيشتري كه نسبت به رقباي خود دارد مي تواند برنده اين ميدان رقابت باشد. فراري F-430 يك خودروي هشت سيلندر است كه با توان موتوري ۴۸۰ اسب بخار حدود ۲۰ درصد از مدل فراري ۳۵۰ قدرتمندتر است.

پينينفارينا: نيدو
007125.jpg
باز هم مثل هميشه شركت پينينفارينا با طراحي هاي خارق العاده اش از راه مي رسد. يك خودروي استثنايي. حتي با يك نگاه كوچك به اندازه هاي اين خودرو مي توانيد حدس بزنيد كه خودرويي براي آينده است. گونه جديدي از نيروي پيشران در نيدو ديده مي شود كه براي اولين بار توسط مهندسان پينينفارينا به جهان معرفي شده است.

شورلت: S3X
006966.jpg
اين مدل جديد شركت شورلت يك مدل مفهومي است. با وجود كامپكت بودن آن هفت سرنشين مي توانند با آسودگي در آن بنشينند كه اين آسودگي را مديون طراحان داخلي اين خودروي زيبا هستند. فاصله بين دو محور (چرخ) ۷/۲ متر است. چراغ هاي جلوي آن متشكل از ۱۴ لامپ كوچك و به گونه اي ساخته شده كه با وجود نور زياد، چشم رانندگاني كه از مقابل مي آيند را نمي آزارد.
طول S3X، ۶۳۹/۴ متر، عرض ۸۴۸/۱ متر و ارتفاع آن ۷۲۲/۱ متر است.

مرسدس بنز:  مدل R
006948.jpg
اين خودرو براي اولين بار در ژانويه سال جديد و در نمايشگاه ديترويت به نمايش گذاشته شده بود،ولي در اين نمايشگاه هم باز به چشم مي خورد. اين تكرار را مي توان از اهميت مدل مفهومي R دانست و دليل دومش طراحي اروپايي آن است تا بتواند مشتريان زيادي را در شهر پاريس به خود جلب كند.
مدل R يك خودروي ۲+۴ نفره است. مي تواند به دو صورت اسپورت و خانواده استفاده شود. تسهيلات بسيار جالبي براي راحتي افراد در سفرهاي گوناگون در اين ماشين تعبيه شده و مديران شركت مرسدس اميدوارند با توليد اين مدل جديد كه سقف آن به كلي شيشه اي است بازار اروپا را به دست بگيرند.

هوندا: FR-V
006957.jpg
اين خودروي مفهومي ۳+۳ نفره است و به نظر مديران شركت هوندا مي تواند جزو ارزانقيمت ترين خودروهاي بازار اروپا باشد با وجود اين كه امكانات بسيار زيادي دارد. اگر در اولين نگاه اين خودرو را ببينيد باورتان نمي شود كه شش نفر در آن جا مي گيرند. دو نوع موتور يكي ۷/۱ ليتر و ديگري دو ليتري در مدل هاي مختلف آن نصب مي شود. طول اين خودرو ۲۸۵/۴ متر، عرض ۸۱/۱ متر و ارتفاع ۶۱/۱ متر دارد و فاصله دوچرخ آن حدود ۶۸/۲ متر است و با وجود اين ابعاد، FR-V داراي يك پايداري خاص در سرعت هاي بالاست.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |