جمعه ۱۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره۳۵۱۹
index
مروري برتجربه چند كشور جهان در زمينه تجارت الكترونيك
به كجا چنين شتابان
007047.jpg
عبدا... زرين قبا
كارشناسان امور اقتصادي معتقدند رشد سريع و روز افزون تجارت الكترونيك در كشورهاي پيشرفته و مزيت هاي رقابتي حاصل از آن به مفهوم آن است كه كشورهاي در حال توسعه بايد هرچه سريع تر در استراتژي ها و سياست هاي تجاري و بازرگاني خود تجديدنظر اساسي داشته باشند.
ارزش مبادلات الكترونيك در جهان طي سال هاي اخير به سرعت در حال افزايش بوده گرچه در مورد سرعت گسترش اين شيوه از مبادله برآوردهاي بسيار متفاوتي ارايه شده است،  لكن در كليه پيش بيني هاي به عمل آمده گفته شده است كه تجارت الكترونيك در سال هاي آينده با رشد فزاينده اي رو به رو خواهد بود. در گروه كشورهاي توسعه يافته (اعضاي OECD) آمريكا همچنان بيشترين سهم از مبادلات الكترونيك را به خود اختصاص خواهد داد اما اروپا به سرعت در حال كم كردن فاصله خود با ايالات متحده است.
در سال ۱۹۹۹ حجم مبادلات الكترونيك در آمريكا معادل ۷۰۰ ميليارد دلار و در ساير كشورهاي جهان ۳۳۰ ميليارد دلار بوده است. پيش بيني مي شد كه حجم تجارت الكترونيك كالاها و خدمات شركت هاي آمريكايي در سال ۲۰۰۳ به ۲۸۰۰ ميليارد دلار بالغ شود كه اين رقم معادل ۲۵ درصد خريدهايي است كه بين شركت هاي آمريكايي در آن سال صورت خواهد گرفت. انجام مبادلات الكترونيك توسط شركت ها و مصرف كنندگان اروپايي نيز در سال ۲۰۰۴ معادل ۱۶۰۰ ميليارد دلار يا ۳/۶ كل معاملات در اروپا برآورد شده است.
در حيطه تجارت بين المللي نيز تجارت الكترونيك سهم فزاينده اي را به خود اختصاص خواهد داد. برآوردهاي موجود حاكي از آن است كه تا سال ،۲۰۰۳ بين ۱۰ تا ۲۵ درصد از تجارت از طريق الكترونيك صورت خواهد گرفت. كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از نظر حجم تجارت الكترونيك در صدر فهرست كشورهاي عربي قرار دارند. ارزش تجارت الكترونيك اين كشورها سالانه به ۳/۱ ميليارد دلار مي رسد. كشور مصر ۵۰۰ ميليون دلار و حجم تجارت الكترونيك ساير كشورهاي عربي جمعاً ۲/۱ ميليارد دلار است. بر اساس پيش بيني بانك الاهلي مصر، حجم تجارت الكترونيك كشورهاي عربي از حدود سه ميليارد دلار در سال ۲۰۰۰ به حدود پنج ميليارد دلار در سال ۲۰۰۲ خواهد رسيد.
در كشورهاي تازه صنعتي شده نيز تجارت الكترونيك به سرعت در حال گسترش است. به عنوان نمونه، رويكرد تجارت الكترونيك در سنگاپور، گرچه از سال ۱۹۹۶ اتخاذ شد ولي قوانين و زيرساخت هاي مورد نياز براي انجام اين امر تا سال ۱۹۹۸ فراهم شد. هدف اعلام شده اين كشور آن است كه تا سال ۲۰۰۳ حدود چهار ميليارد دلار سنگاپور كالا و خدمات از طريق تجارت الكترونيك مبادله شود.در تحقيقات به عمل آمده توسط Economist Intelligence Unit رتبه بندي كشورهاي جهان براي پذيرش و به كارگيري تجارت الكترونيك انجام شده است. در اين تحقيق عواملي نظير قابليت اتصال به شبكه، اوضاع و احوال كسب و كار، پذيرش تجارت الكترونيك توسط توليدكنندگان و مصرف كنندگان، وجود قوانين و مقررات مناسب،  فراهم بودن خدمات حمايتي براي تجارت الكترونيك و زيرساخت هاي اجتماعي و فرهنگي به عنوان عمده ترين محورهاي تعيين كننده گسترش تجارت الكترونيك در كشورها شناخته شده اند. در آن بررسي آمريكا و استراليا در رده هاي اول و دوم، كشورهاي اسكانديناوي جزو ۱۰ كشور اول و سنگاپور در رده هفتم قرار گرفتند. اين در حالي است كه فرانسه به دليل تمركز بر بازار داخلي، علي رغم گستردگي استفاده از اينترنت در اين كشور، در رده پانزدهم قرار گرفته است.
در آوريل ۱۹۷۷ كميسيون اروپايي سياست هاي مربوط به تجارت الكترونيك را در قالب گزارشي تحت عنوان «ابتكاري اروپايي در تجارت الكترونيك» منتشر ساخت. هدف از سياست هاي مذكور در اين گزارش رشد سريع تجارت الكترونيك در اروپا،  ارايه چارچوبي براي اقدامات آتي در زمينه تجارت الكترونيك و افزايش آگاهي و تشويق تبادل نظر بين طرف هاي ذي نفع در مسئله عنوان شد. پيشنهاد اجرايي مذكور در اين سند به اموري نظير دسترسي به بازارهاي جهاني، مقولات حقوقي و تنظيمي و ايجاد محيط مناسب براي انجام تجارت الكترونيك مربوط مي شد. در اين سند تلاش شده است تا موضع واحد اروپا در زمينه اجماع جهاني براي ايجاد شرايط لازم براي انجام تجارت الكترونيك از طريق مذاكرات بين المللي تعيين گردد. هدف كميسيون اروپايي آن بود كه چارچوب مذكور در سال ۲۰۰۰ به اجرا گذاشته شود.
كشورهاي آسه آن نيز با درك اهميت راه  اندازي تجارت الكترونيك و تاثير آن بر كارايي تجاري كشورهاي عضو اخيراً در نشست مقامات ارشد اقتصادي آسه آن توافق كردند تا نسبت به ايجاد كميته هماهنگي الكترونيك اقدام كنند. مالزي به عنوان يكي از بنيانگذاران اين اتحاديه از هماهنگي سازي در گسترش تجارت الكترونيك در قالب يك مجمع منطقه اي حمايت مي كند. اين كشور داراي يك دستور كار در زمينه تكنولوژي اطلاعاتي ملي است به گونه اي كه تا سال ۲۰۲۰ بتواند به جرگه كشورهاي توسعه يافته بپيوندد. سرمايه گذاري ۱۰ ميليارد دلاري اين كشور در زمينه ايجاد يك كريدور مالتي مديا در جنوب كوالالامپور توسط دولت و دادن انگيزه هاي لازم از جمله معافيت هاي مالياتي، حمايت از حقوق مالكيت فكري و عدم محدويت در استخدام كاركنان متخصص خارجي از عمده ترين سياست هاي دولت در اين زمينه است. شركت هاي بزرگي نظير مايكروسافت، اينتل و اوراكل در اين زمينه با مالزي همكاري دارند. هدف آن است كه دولت زمينه هاي حقوقي و فيزيكي لازم را فراهم آورد تا بخش خصوصي بتواند از مزاياي تجارت الكترونيك برخوردار شود. در اين ارتباط تهيه پيش نويس قوانيني در زمينه استفاده از امضاي الكترونيك،  حمايت از حقوق مالكيت فكري، جلوگيري از استفاده غيرقانوني از اطلاعات رايانه اي، ارايه خدمات درماني از طريق رايانه و دولت الكترونيك (انجام امور سياسي و حكومتي از طريق ارتباط الكترونيك) از جمله عمده ترين اقدامات به عمل آمده هستند.

راز يك كارآگاه
007050.jpg
نگاهي به بازي Secret of the Silver Earring
همه چيز از يك روز عادي در ۱۴ اكتبر سال ۱۸۹۷ آغاز مي شود. شرلوك هلمز و دستيارش دكتر واتسون به مهماني آقاي برومسبي دعوت مي شوند ولي اتفاقي ناگهاني رخ داده و در حين سخنراني آقاي برومسبي يك تير به سمت او شليك شده و ...
كارشناس «بازي دات» درباره اين بازي مي گويد: سرانجام حسرت به پايان رسيد و بعد از مدت ها يك بازي موفق در سبك ماجرايي با همكاري دو كمپاني Ubisoft و Dijital Jesters روانه بازار شد. يكي از رمان هاي معروف شرلوك هلمز در قالب يك بازي ماجرايي در دسترس طرفداران ماجراهاي اين كارآگاه و دوستداران سبك ماجرايي قرار گرفته است. داستان بازي از آن جايي شروع مي شود كه Lord Cavendish-Smith با نوشتن نامه  اي به شرلوك هلمز از او درخواست مي كند تا به جاي او در مهماني آقاي برومسبي به مناسبت بازگشت دخترش لوينا از سوئد به انگليس و سالروز هجده سالگي او در سالن Sherringford شركت كند. اما وقتي كه آقاي برومسبي سخنراني خود را آغاز مي كند تيري به سمتش شليك شده و باعث مرگ او مي شود. در اين شرايط شما در نقش كارآگاه افسانه  اي شرلوك هلمز دست به كار خواهيد شد. در طول انجام بازي ممكن است اتفاقات بسيار زيادي براي شما رخ دهد و حتي يك سرنخ كوچك ممكن است تمامي عقايد و نظرات شما در مورد اين جنايت را تغيير دهد. جالب است بدانيد كه در طول انجام بازي قادر به تغيير شخصيت بين دكتر واتسون و شرلوك هلمز خواهيد بود. به عنوان مثال در همان مرحله اول در نقش دكتر واتسون موظف هستيد تا با افرادي كه در بيرون سالن قرار دارند صحبت كرده و از آنها در مورد اتفاق رخ داده سؤال كنيد و در نقش شرلوك هلمز، هم بايد به صحبت با تمامي حاضران در سالن پرداخته و شروع به تفتيش محيط بكنيد. تمامي صحبت ها و سؤالاتي كه از افراد مختلف مي كنيد به صورت خودكار وارد دفترچه شما شده و مي توانيد تك تك آنها را به صورت كامل مطالعه كنيد. علاوه بر همه مسايل فوق بايد به صورت كاملاً دقيقي محيط را بررسي كنيد. در غير اين صورت در همان مرحله اول به مشكل برخورد خواهيد كرد. در ضمن شما در طول بازي از وسايلي كه شما را در بررسي اشياي موجود در آن مكان كمك مي كند نظير ذره بين بهره مند خواهيد بود.
علاوه بر موارد فوق با استفاده از اشيا و تحقيقاتي كه در محل وقوع جرم انجام داده ايد بايد به بررسي آنها در محل كار خود بپردازيد. در اين بخش شرلوك هلمز و دكتر واتسون با توجه به اطلاعاتي كه در طول روز به دست آورده اند با همديگر صحبت كرده و چندين سؤال مطرح مي كنند كه شما با استفاده از هوش و ذكاوت خود بايد به اين سؤالات جواب بدهيد. لازم به ذكر است كه اين بازي كه مدت زمان اتمام آن در حدود ۲۵ الي ۳۰ ساعت است طي پنج روز از ۱۴ اكتبر تا ۱۸ اكتبر سال ۱۸۹۷ سپري مي شود و شما در طول انجام بازي با چهل مكان مختلف مواجه خواهيد شد. كنترل و انجام بازي به صورت Point & Click و تنها با ماوس انجام مي گيرد. در مكان هايي كه مي توانيد جسمي را بررسي كنيد يك علامت دست ظاهر مي شود كه يا بايد آن را برداريد و يا اين كه با كمك گيري از وسايل همراه خود همچون ذره بين آن را بررسي كنيد. يكي از نكاتي كه در طول بازي جلب توجه مي كند صحبت هاي شما با افراد است كه بايد از تك تك جملات آنان نهايت استفاده را كرده و بدين ترتيب سرنخ هايي را بيابيد. به همين دليل كساني كه به زبان انگليسي مسلط نيستند ممكن است در انجام اين بازي به مشكل برخورد كنند. در ضمن در طول انجام بازي به جملاتي كه بعضي اوقات شرلوك هلمز به زبان مي آورد دقت كنيد زيرا بسياري از معماهاي دشوار بازي را به همين طريق مي توانيد حل كنيد. هرچند كه معماهاي بازي با دقت بسيار زيادي طراحي شده اند ولي يك عيب بزرگ در بازي و معماهاي آن به چشم مي خورد. زيرا ممكن است شما به دليل دقت نكردن به كوچكترين مسئله  اي ساعت هاي مديدي در يك مكان باقي مانده و انگيزه خود را براي ادامه بازي از دست بدهيد.
در مورد صدا و موزيك هاي بازي بايد بگويم كه در سطح بي نظيري قرار دارند و صداگذاري شخصيت ها با تمام دقت انجام گرفته است و كوچكترين نقصي در آنها ديده نمي شود. موزيك ها نيز كه مي توان آنها را يكي از برترين بخش هاي بازي دانست واقعاً در بهترين كيفيت و شكل ممكن خود قرار دارند و هيجان بسيار بالايي را در بازيكن جهت ادامه بازي ايجاد مي كنند. گرافيك بازي نيز در سطح قابل قبولي قرار دارد و سازندگان در طراحي تمامي جزييات تلاش بسيار زيادي انجام داده اند. طراحي محيط هاي گوناگون در بهترين شكل ممكن و گرافيك بالاي اشيا و كاراكترها مي تواند نشانه هايي از موفقيت سازندگان در اين بخش باشد.

گزارش
جيتكس ۲۰۰۴
ملاقات، اكتشاف، اتصال

بيست و چهارمين نمايشگاه جيتكس يك شنبه گذشته با شعار ملاقات، اكتشاف و اتصال در دبي افتتاح شد.
بسياري از شركت هاي كامپيوتري مشهور جهان و همچنين عمده شركت هاي كامپيوتري فعال در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به جيتكس به عنوان يك بازار خوب تجارتي مي نگرند و در نمايشگاه شركت كرده اند.
به گفته هلال سعيد خلفان الماري مدير مركز تجارت جهاني دبي كه برگزاري جيتكس را برعهده دارد ۴۱ كشور و ۲۱ پاويليون كشوري در فضايي بالغ بر ۲۷ هزار مترمربع به ارايه محصولات خود پرداخته اند.
هر چند ميزان بازديد از نمايشگاه در روز اول از مرز ۱۰ هزار نفر فراتر نرفت اما شهر دبي تحت تاثير اين نمايشگاه صبح و عصر ترافيك هاي سنگيني را به خود ديد.
بسياري از هتل هاي اين شهر به خاطر اين رويداد پر از مسافر شده اند و از همين رو حتي قيمت همه هتل ها در جريان اين نمايشگاه و نمايشگاه ايندكس (كه قبل از جيتكس پايان يافت) با افزايش قابل توجهي رو به رو شد.
ايران نيز امسال براي دومين سال متوالي يك غرفه در سالن پنج دارد كه در آن ۱۲ شركت به ارايه محصولات خود پرداخته اند.
همچنين پنج شركت ايراني نيز به طور مستقل در اين نمايشگاه شركت كرده اند.
غرفه ايران در همسايگي چين، فرانسه، مصر، آلمان و فلسطين قرار گرفته و اين موقعيت نسبتاً مطلوب علاوه بر تنوع محصولات ايران، دليل ديگري براي توجه به محصولات غرفه ايران شده است.
بنابراين گزارش، نوع قرارگرفتن و طراحي غرفه با پرچم ايران كه در سردر ضلع جنوبي قرار گرفته از اواسط سالنA5 توجه بازديدكنندگان را جلب مي كند.
بيست و چهارمين دوره نمايشگاه جيتكس در حالي افتتاح شد كه به گفته مقامات آن نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد از نظر تعداد كمپاني هاي شركت كننده افزايش داشته و پيش بيني مي شود كه بازديدكنندگان آن نيز در حدود ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشند.
در نمايشگاه امسال در حدود ۲۴۲۸ كمپاني كامپيوتري از سراسر جهان شركت كرده اند. همچنين تعداد شركت كننده ها در بخش فروشگاهي جيتكس نيز ۱۴۰شركت كننده از ۵۰۰ شركت اعلام شده است.
در جيتكس امسال ۲۱ غرفه به شركت كننده هاي دولتي (۱۰ درصد كل نمايشگاه ) و ۲۴۲۸ شركت خصوصي ( ۴۲ درصد از كل نمايشگاه) در فضايي بالغ بر ۲۷۴۸۹ كيلومترمربع به ارايه محصولات مي پردازند.
امسال نيز شركت هاي بزرگ كامپيوتري مثل ACER ، آي بي ام، سيسكو، مايكروسافت، اوراكل و ... در جيتكس حضور دارند و برگزاركنندگان نيز از حضور آنها بيشترين استفاده تبليغاتي را مي برند.
سال گذشته غرفه بسياري از كمپاني هاي مشهور در كنار هم قرار داشت كه امسال برگزاركنندگان براي آن كه بتوانند بازديدكنندگان را به تماشاي همه غرفه ها ترغيب كنند غرفه شركت هاي مشهوري چون اوراكل و مايكروسافت را در ميان سالن هاي ديگر قرار داده اند.

فروشگاه قبل از نمايشگاه
فروشگاه جيتكس يك روز قبل از برگزاري اين نمايشگاه با تاكيد بر تكنولوژي هاي سرگرمي هاي خانگي،  بازي، سخت افزارها و تجهيزات تصاوير ديجيتال افتتاح شد.
اين فروشگاه در محل فرودگاه دبي قرار .
به گفته سعيد خلفان مديرعامل مركز تجارت جهاني دبي گفت: ما تخمين مي زنيم كه گردش مالي فروشگاه جيتكس همچون سال گذشته بالغ بر ۴۲ ميليون درهم باشد.
شركت كنندگان از ۵۰۰ شركت در فروشگاه جيتكس امسال محصولات خود را عرضه كرده اند.
به گفته مسئولان نمايشگاه جيتكس در هنگام برگزاري اين نمايشگاه در مركز تجارت جهاني برگزاري فروشگاه بهترين فرصت براي فروش مقطعي محصولات است.

ركورد شكني هندي ها
به گفته يك مقام عاليرتبه هندي، ۵۰ كمپاني IT از اين كشور با هدف به دست گرفتن قسمت عمده بازار خليج فارس و آفريقاي شمالي در نمايشگاه جيتكس دبي با تعدادي از نرم افزارهاي عربي و خدمات تقويتي عربي شركت كرده اند.
حضور ۵۰ شركت هندي به سرپرستي شوراي توسعه صادرات نرم افزار الكترونيك و كامپيوتر يكي از گسترده ترين اقداماتي است كه تاكنون از سوي كمپاني هاي هندي در يك برنامه جهاني IT صورت گرفته است.
غرفه هند در اين نمايشگاه با بيش از ۲۰ درصد رشد در سال هاي گذشته ركوردهاي قبلي خود را شكسته است. جيتكس ،۲۰۰۴ نمايشگاه فناوري اطلاعات خاورميانه در مركز تجارت جهاني دبي، با ۲۴۲۸ كمپاني شركت كننده، ركورد ميزباني كمپاني هاي IT را كسب خواهد كرد.

يك تجربه
تجارت الكترونيك در امارات
«شهر اينترنت دبي» به هدف متنوع كردن درآمدهاي كشور امارات متحده عربي و به طور خاص شهر دبي و ايجاد پل ارتباطي اينترنتي بين كشورهاي آسيايي و جذب كارشناسان و سرمايه گذاران آمريكايي و اروپايي كه قصد تجارت و سرمايه گذاري در كشورهاي منطقه خليج فارس را دارند، تاسيس شد.
كارشناسان و دست اندركاران هدف از اجراي اين طرح را كه به دستور مستقيم «شيخ محمدبن راشد» وليعهد دبي و وزير دفاع امارات عربي متحده اجرا شد،  ترميم شكاف ارتباطي موجود بين اروپا و خاور دور ذكر مي كنند و معتقدند شهر دبي مي تواند اين شكاف ارتباطي را پر كند.
آنها معتقدند بازار شهر دبي طي دو دهه گذشته از مرز كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس)،  جمهوري اسلامي ايران و شبه قاره هند فراتر رفته است و اكنون پايگاهي بر فعاليت انواع شركت هاي جهاني براي ورود به بازار عظيم خاورميانه، شرق و جنوب آفريقا، شرق ميانه حتي كشورهاي شبه قاره هند و آسياي ميانه است و تا جمهوري هاي تازه استقلال يافته شوروي سابق امتداد مي يابد. از اين رو شهر اينترنت دبي  براي پوشش اين بازار ۵/۱ ميليارد نفري و به طور كلي به عنوان مركز اصلي براي تمامي شركت هاي جهاني در تمام جهان در نظر گرفته شده است.
مجموعه شهر اينترنت دبي با امكان استقرار بيش از ۱۹۵ دفتر شركت جهاني كه از جمله مهم ترين آنها «مايكروسافت»، «هيوليت پاكارد»، «آي بي ام» ، «كامپاك» و دهها شركت ديگر است در چهار مجموعه ساختماني و با بيش از ۳۹۰۰ آپارتمان مسكوني در منطقه اي نزديك منطقه آزادي تجاري «جبل علي» شهر دبي با هزينه بيش از ۵/۲ ميليارد «درهم» حدود ۶۹۰ ميليون دلار بنا شده است. ارايه خدمات پشتيباني ۲۴ ساعته، قيمت هاي مناسب استفاده از اينترنت در دفاتر و منازل، فراواني شبكه هاي محلي LAN و شبكه وسيع VAN و نيز شبكه هاي متعدد Multimedia بر اساس معيارهاي بين المللي، استفاده از تلفن اينترنتي با سيستم IP و ISDN و امكان ارتباطي بي سيمي، خدمات اطلاع رساني منطقه اي، سيستم شبكه اي امنيتي و مراقبتي تلويزيوني، كارخانجات مولد برق مخصوص شهر،  دفاتر مجهز به تمامي خدمات مورد نياز شركت هاي اقتصادي و تبليغاتي با اجاره هاي كم از جمله تسهيلاتي است كه در اين شهر فراهم است.
شركت هاي ثبت شده در اين شهر مي توانند زمين مورد نياز را به صورت صددرصد و قابل تجديد به مدت ۵۰ سال براي ساخت تاسيسات و كارخانجات در مالكيت خود داشته باشند. معافيت كامل مالياتي درآمد ناشي از فروش، سود و درآمدهاي خاص از ديگر امتيازهايي است كه براي اولين بار در امارات در اين شهر ارايه مي شود.
به طور كلي در امارات امان مالكيت براي خارجي ها تنها به ميزان ۴۹ درصد مجاز است. دبي به عنوان واسطه در محور مصر ـ اردن و شبه قاره هند سعي در يافتن استراتژيك براي استقرار شركت هايي است كه در جهت توسعه برنامه هاي تجارتي و تكنولوژي اطلاعاتي خصوصاً تجارت الكترونيك فعاليت مي كنند. مسئولان دبي تصميم دارند اولين دانشگاه اينترنت در جهان را در شهر اينترنتي دبي تاسيس كرده تا تمامي رشته هاي مربوط به فعاليت هاي الكترونيك را پوشش دهند. شهر دبي در حال حاضر از نظر تعداد استفاده كنندگان از اينترنت در جهان مرتبه هجدهم و در ميان كشورهاي منطقه خليج فارس از بهترين امكانات ارايه خدمات اينترنتي و مخابرات برخوردار است.
ايجاد صندوق سرمايه گذاري خاص از سوي دولت از جمله امكاناتي است كه براي حمايت از تمامي طرح ها و افكار صاحبان انديشه در زمينه هاي بازرگاني و اقتصادي در شهر اينترنتي دبي ايجاد شده است. قوانين سهل و آسان، فراهم بودن رفع تمامي نيازمندي ها براي فعاليت هاي موقت و هميشگي با كمترين زمان براي طي مراحل اداري، ارايه خدمات صدور رويداد در مدت ۱۴ ساعت و انجام امور مربوط به مهاجرت و گذرنامه هاي مخصوص به كارشناسان از جمله تسهيلاتي است كه در شهر اينترنتي دبي ارايه مي شود. شرايط ثبت نام و شرايط براي عضويت و فعاليت در شهر اينترنت دبي بسيار سهل و آسان است.
مجوز براي فعاليت در اين شهر به سه صورت زير ارايه مي شود: ۱- شركت هايي كه مقر فعاليت آنها در كشور امارات عربي متحده است. ۲- شعبه هاي شركت هاي خارجي. ۳- شركت هاي جديدي كه در منطقه آزاد و با مسئوليت محدود تاسيس شده و داراي سهام هستند. صدور پروانه فعاليت براي شركت ها پس از ارايه درخواست عضويت در اين شهر و ارايه مشخصات مربوط به مساحت دفتر يا زمين هاي مورد نياز براي اجاره،  نيروي انساني اداري يا خدماتي، اعلام ميزان اصل سرمايه براي تاسيس كارخانه يا دستگاه هاي مورد استفاده و تعيين نوع پروانه درخواستي انجام مي شود. شهر اينترنتي دبي از نظر موقعيت خدمات شهري و جذابيت طبيعي در مكاني بنا شده است كه امكان سريع رسيدن به محل كار، مسكن،  هتل هاي مجهز و خدمات رفاهي فراهم شده است. اين شهر در منطقه ساحلي «جميرا» بهترين مكان شهر دبي و در ساحل آب هاي خليج فارس در كنار هتل هاي بين المللي، تاسيس شده است.
كانال آبي به طول ۵/۳ كيلومتر در موازات ساحل جميرا و ساخت تاسيسات كارخانه اي و مسكوني و تجاري براي ۱۰ هزار نفر و نيز ساخت هتل ها و اماكن تفريحي كه براي ۱۰ تا ۱۴ سال آينده در نظر گرفته شده از جمله برنامه هاي توسعه اي شهر اينترنت دبي است.
از جمله برنامه هاي ديگر در نظر گرفته شده در دبي ايجاد شهر تبليغات است كه چند ماه گذشته ساخته شده و قرار است به زودي به طور كامل مورد بهره برداري قرار گيرد. به گفته مسئولان شهر دبي بيش از ۹۰ درصد مساحت اين شهر واگذار شده است و در روزهاي آينده با حضور تعداد زيادي از مسئولان بلند پايه اماراتي و نيز نمايندگان شبكه هاي ماهواره اي، رسانه هاي خبري جهاني، منطقه اي، محلي و كارشناسان رايانه در منطقه افتتاح خواهد شد.
به طور كلي مسئولان حكومت محلي دبي در نظر دارند شهر دبي را از وضعيت كنوني كه مركزي براي صادرات و واردات كالا در آمده است به منطقه اي براي فعاليت هاي تجاري الكترونيك نيز تبديل كنند. اشباع بازار مصرف در كشورهاي منطقه خليج فارس از عمده ترين دلايل اقدام مسئولان امارات در جهت رشد و توسعه اقتصاد مبتني بر قوانين سهل و آسان است.

پنجره
ايران
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |