توليداتي با چاشني انتخابات
هرچه به روز دوم نوامبر و زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا نزديك تر مي شويم صنايع توليدي اين كشور بيشتر و بيشتر از نام نامزدها در تبليغاتشان استفاده مي كنند، به نظر مي رسد در اين دوئل انتخاباتي آنها پيروزي حرفه اي خودشان را ترجيح مي دهند. بيل پريكت مسئول يك شركت توليدي است كه ۶۵۰۰ نيرو تنها در شاخه اي از آن مشغول به فعاليت هستند. او مي گويد: «ما به كمك انتخابات توانسته ايم ۱۵ تا ۳۰ درصد افزايش فروش داشته باشيم. اين ابراز احساسات ميهن پرستانه مردم باعث شده بازاريابي محصولات جديد راحت تر صورت گيرد. اگر هر سال انتخابات بود رشد و فروش ما تاريخي مي شد.»
در ميان محصولاتي كه اين روزها خوب فروش مي روند مي توان به سسي اشاره كرد كه تبليغات موافق بوش به راه انداخته و برچسب رويش «دبليو كچاپ» برگرفته از نام جورج دبليو بوش است. اين كار دهن كجي جمهوريخواهان به محصولات كچاپ شركت هاينز است. هاينز شوهر قبلي ترزا كري، همسر جان كري بود كه پس از مرگ همه چيز را براي همسرش به ارث گذاشت.
در جبهه ديگر ورق هايي براي بازي و به قيمت ۱۰ دلار را مي بينيم كه ليست آمريكا براي افراد تحت تعقيب را به تمسخر مي گيرد و «ليست آمريكايي هايي كه تحت تعقيب نيستند» نام دارد. در اين ورق ها بوش، معاونش ديك چني و بيل اورلي محافظه كار كه در تلويزيون فعاليت مي كند جاي گرفته اند.
حتي برچسب هاي كوچك روي برف پاكن ماشين ها هم به تبليغ نامزدها مي پردازند.
اخيراً صندل هايي پلاستيكي با نام كري توليد شده و هدف مسخره كردن او است. مخالفان كري معتقدند كه او داراي ايدئولوژي متغير و زيگزاگي است و از آن جايي كه در زبان انگليسي براي صندل و اين ايدئولوژي يك كلمه مشترك يعني Flip-Flops وجود دارد و بوش و اطرافيانش موقع حرف زدن از كري، دايم آن را به كار مي برند طرفداران بوش اين صندل ها را ساخته اند.
مخالفان بوش هم براي گرفتن انتقام عروسك هايي ۱۵ سانتي متري ساخته اند كه فرياد مي زنند: «هي صدام! سلاح هاي كشتار جمعي اين جاست.» هرچند سگ ها راي نمي دهند اما توليدكنندگان آنها را هم وارد بازي كرده اند. شركت ون داگ كه خوراك سگ توليد مي كند روي برخي محصولاتش نوشته است:
Bush Bites (يعني تكه اي از بوش يا اين كه بوش گاز مي گيرد) يك شركت استراليايي كه اسباب بازي هاي سياسي توليد مي كند با توليد اسباب بازي هاي كائوچو در آمريكا به موفقيت قابل توجهي دست يافته است و جالب اين كه عروسك بوش بيش از عروسك هاي صدام، بن لادن و كلينتون فروش مي رود.
بازگشايي بازار اروپايي اسلحه
كميسيون اروپا اميدوار است بتواند برخي بازارهاي عمومي دفاعي را رقابتي تر كند. اين بخش اهميت اقتصادي قابل توجهي دارد و دولت هاي عضو معمولاً سالانه ۳۰ ميليارد يورو را صرف تجهيزات نظامي مي كنند. حدود دو هفته پيش كتاب سبزي به كميسيون ارايه شد كه در آن به اصلاحات ضروري و همچنين به قوانين رقابتي اشاره شده است. اين ابتكار براي اين است كه نشان داده شود بازار تجهيزات دفاعي بسيار سودآور و رقابتي خواهد بود. كميسيون در سال ۲۰۰۳ بر ايجاد سياستي اروپايي براي تجهيزات دفاعي، ضمن در نظر گرفتن و متعادل كردن تجهيزات و كنترل صادرات اشاره داشت و در كتاب سبز بر ايجاد بازاري اروپايي كه بسيار شفاف و باز است تاكيد شده است. طبق آن دولت هاي عضو اتحاديه بايد مسايل را بين هم شفاف كرده و سود اقتصادي را نيز در نظر بگيرند. البته همچنان اين صنايع تحت كنترل ملي خواهند بود.
هفته نامه شهر بوش طرفدار كري است
هفته نامه چاپ كراوفورد، شهر جورج دبليو بوش در تگزاس طرفدار جان كري است.
Lone Star Iconoclast بي هيچ ترسي حمايت خود از رقيب بوش را مي نويسد و با صراحت خاطرنشان مي كند كه سناتور ماساچوست مي تواند اعتبار از دست رفته آمريكا را احيا كند. در سرمقاله چاپ آخر ماه سپتامبر اين نشريه آمده بود: «مردم تگزاس بايد بدون در نظر گرفتن شهر يا حزب سياسي خود راي دهند و آينده كشور را در نظر داشته باشند.»
اين هفته نامه كه از چهار سال پيش آغاز به كار كرده مي نويسد كه بوش در مورد سلاح هاي كشتارجمعي عراق همه را فريب داد و كاري كرد كه همه روزنامه ها جنگ عراق را تاييد كنند. به خاطر اين فريب، بايد جان كري، مردي كه ۳۰ سال تجربه دارد و نشان افتخار جنگ ويتنام را دريافت كرده، رئيس جمهور آينده آمريكا شود.
توضيح و تشكر
روز جمعه ۸۳/۶/۲۷ در همين ستون و همين صفحه عنوان اسنار به جاي نخست وزير يا رئيس دولت اسپانيا،رئيس جمهور ذكر شده بود .ضمن تصحيح،از همه خوانندگاني كه با تماس هاي خود اين نكته را ياد آور شدند تشكر مي كنيم.