شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۰ - Oct 9, 2004
مَن عَظّمَ صِغارَ الْمَصائِبِ ابْتَلاهُ اللّهُ بِكِبارِها.
آن كه مصيبت هاي خرد را بزرگ داند، خدا او را به مصيبت هاي بزرگ مبتلا گرداند.
(علي ابن ابي طالب (ع)- نهج البلاغه )
امروز با حافظ
كه جوش شاهد و ساقي و شمع و مشعله بود
به كوي ميكده يارب سحر چه مشغله بود
به ناله دف و ني در خروش و ولوله بود
حديث عشق كه از حرف و صوت مستغني است
بهارستان
ماه نمي داند كه آرام و شفاف است
از ماه بودنش هيچ نمي داند
شايد اين سرنوشت بشر باشد
شادي كوتاه و اندوه دراز
بورخس - ترجمه مسعود زاهدي

برگي از تاريخ
شرح تأسيس سفارت دائمي ايران در چين در سال ۵۱۶ ميلادي
نهم اكتبر سال ۵۱۶ ميلادي نخستين سفير دائمي ايران در چين كه با ۹۰ تن همراهان خود وارد پايتخت اين كشور شده بود طي تشريفات مفصلي نامه خود را به امپراتور تسليم و همرانش را معرفي كرد.
درميان همراهان سفير، يك موبد زرتشتي، ۲۱ نظامي، سه ديپترتار (دفتردار يا منشي)، ۴ مترجم و دو معمار ديده مي شدند. اين نخستين بار بود كه ايران با يك هيات ديپلماتيك، روحاني به يك كشور بيگانه مي فرستاد. طبق اسناد به دست آمده در چين، سفير ايران به امپراتور اين كشور توضيح داد كه معماران براي ساختن بناي سفارتخانه و نظاميان براي محافظت از جان هيأت و موبد نيز براي اجراي آيين هاي ديني براي اعضاي هيات با او آمده اند و اضافه كرد از آنجا كه «سفارتخانه» قلمرو ايران به شمار خواهد آمد، ما نمي توانيم نگهباني از آن را به نظاميان خارجي بسپاريم.
سفير ايران به امپراتور گفت كه بعد از قسطنطنيه (روم شرقي) اين دومين سفارت دائمي ايران در يك كشور خارجي خواهد بود و افزود كه از زمان «قباد»، بودايي ها در ايران خاوري (افغانستان امروزه) و مناطق واقع در شمال شرقي آن آزادي مذهبي به دست آورده اند، زيرا كه همسر قباد، دختر رئيس هون ها، آيين بودايي داشت. «دواگرلينك» همسر امپراتور و قائم مقام او كه در مراسم حضور داشت ابراز تمايل به بحث و گفتگو با موبد كرد.
نوشته هاي ديگر حكايت دارد كه همسر امپراتور پس از چند جلسه بحث با موبد اعزامي، با اين كه در آن زمان شاخه اي از بودائيسم موسوم به «ماهايانا» در پايتخت چين (شهر لوايانگ) پيروان فراوان داشت، شيفته آيين زرتشت شد و موبد اجازه ترويج آن را در چين و ايجاد معبد و آتشكده را يافت و ظرف ۱۵ سال چهار آتشكده در چين ساخته شد. ساختمان سفارت نيز ظرف سه سال به پايان رسيد. رفتار دوستانه چينيان نسبت به ايرانيان سبب شد كه در سده بعد گروهي از ايرانيان به چين هم مهاجرت كنند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
افزايش جهاني بيماران كليوي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا شمار بيماران كليوي در جهان رو به افزايش است و وي پاسخ داده است كه به علت بالا رفتن شمار بيماران ديابتي (مرض قندي) و مبتلايان به فشار خون. درصد بيماران ديابتي (نوع دوم) اينك به ده درصد نفوس نزديك مي شود و بر فشار خوني ها هم در يك دهه گذشته يك و نيم درصد افزوده شده است، با اين وضعيت، ميزان بيماران كليوي هم به چهار در صد كل جمعيت رسيده است. پس براي پيشگيري از بيماري كليوي بايد در درجه اول سطح قند و فشار خون تحت كنترل باشد. بايد بيش از نياز بدن، غذا مصرف نشود، بايد تحرك داشت و ورزش كرد، بايد سيگار نكشيد، بايد دچار استرس نشد و شب زنده داري را كنار گذارد، هشت ساعت خواب را از دست نداد و غذاي چرب نخورد. علائم بيماري مزمن كليوي كه پيدايش و تشديد آن به تدريج و در طول زمان است عبارتست از: كاهش اشتها، راه يافتن خون به ادرار، احساس درد در يك و يا هردو پهلو (قسمت پايين پشت)، كم خوني، احساس ضعف و بالاتر رفتن فشار خون. بيماري كليوي اگر شدت يابد به از كار افتادن كليه منجر خواهد شد كه راهي جز پيوند نخواهد داشت.

كنسرت عاليم قاسم اف در ايران
عاليم قاسم اف خواننده نامي موسيقي آذري در ايران كنسرت خواهد داد.به گزارش همشهري، اين هنرمند صاحب نام آواز كه روز ۱۷ مهر در تبريز اجرا داشت، ۱۸ مهر در زنجان و در روزهاي ۲۰ و ۲۱ مهر در تالار وحدت تهران به اجراي قطعات موسيقي آذري مي پردازد.
قاسم اف در سال ۱۹۹۹ برنده جايزه موسيقي يونسكو و شوراي بين المللي موسيقي شد. اين جايزه كه از آن به نوبل موسيقي تعبير مي شود، پيش از اين به چهره هايي چون منوهين، برنشتاين، راوي شافكار، شوستاكوويچ و نصرت فتحعليخان رسيده بود.

راه اندازي سايت مجمع سينماي كودك
به گزارش روابط عمومي مجمع سينماي كودك همزمان با برپايي نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان سايت مجمع سينماي كودك و نوجوان ايران آغاز به كار كرد.
در اين سايت كه از قسمت هاي مختلفي چون تاريخچه سينماي كودك و نوجوان، فعاليت شوراي مركزي، آشنايي با اعضا، منشور سينماي كودك، مشكلات و راهكارها و شركت آبي توسعه سينماي كودك و نوجوان تشكيل شد، مجمع و سينماي كودك و نوجوان به طور كامل به مخاطبان معرفي گرديده و همچنين مباحث تئوري مطرح در عرصه سينماي كودك نيز قابل دسترسي است. آخرين خبرهاي مربوط به سينماي كودك و نوجوان در بخش اخبار سايت قابل مشاهده خواهد بود.علاقه مندان براي ديدن اين سايت مي توانند به اين آدرس اينترنتي مراجعه نمايند:
www.majma- iscyc.com

اهداي جوايز انجمن منتقدان و نويسندگان به سينماي كودك
فيلم هاي «پشت پرده مه، حيات، لاك پشت ها پرواز مي كنند» جوايز خود را از انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران و هيات انجمن نويسندگان سينماي كودك دريافت كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران جايزه خود را به فيلم «پشت پرده مه» به كارگرداني پرويز شيخ طادي اهدا كرد.
همچنين هيات داوران انجمن نويسندگان سينماي كودك و نوجوان ايران، جوايز خود را به حسين يادگاري و پرويز شيخ طادي، نويسندگان فيلم «پشت پرده مه» به خاطر ساختار و داستان جذاب، مجتبي خوش دامن، نويسنده فيلمنامه «حيات» به دليل شخصيت پردازي مناسب و بهمن قبادي به خاطر نوآوري شاخص در فيلمنامه «لاك پشت ها پرواز مي كنند» اهدا كرد.

نخستين جشنواره فيلم مستند برگزار مي شود
انجمن مستندسازان سينماي ايران قصد دارد در دي ماه سال جاري نخستين جشنواره فيلم مستند را در ايران برگزار كند.
به گزارش ايسنا، در حاشيه نشست سينماي مستند سوئيس در خانه هنرمندان، مستندسازان سوئيسي حاضر در اين جلسه از اينكه در ايران يك جشنواره بين المللي سينماي مستند برگزار نمي شود انتقاد كرده و عنوان كردند برگزاري يك جشنواره بين المللي، باعث ارتقاي سينماي مستند در ايران خواهد شد.
محمدرضا اصلاني در پاسخ به اين اظهارات عنوان كرد: متاسفانه جشنواره همه گير و بين المللي در ايران وجود ندارد ولي انجمن مستندسازان در پي برگزاري اولين جشنواره فيلم مستند، در دي ماه است و از سال آينده نيز قرار است اين جشنواره، بين المللي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
صدام ،ايران را بيش از آمريكا دشمن خود مي دانست
گزارش دولفر ديروز و پريروز تيتر اول روزنامه هاي آمريكا و اروپا بود. برخي از روزنامه هاي آمريكا تمامي قسمت بالاي صفحه اول خود را به آن اختصاص داده بودند. چارلز دولفر كارشناس ارشد تسليحات در سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) از جانب دولت جورج بوش مأموريت يافته بود كه در عراق به بازرسي بپردازد تا معلوم شود كه آيا عراق داراي اسلحه كشتار جمعي بوده است يا خير. قبلاً بازرسان سازمان ملل و كارشناس تسليحاتي انگلستان جداگانه اعلام كرده بودند كه چنين سلاحهايي در عراق به دست نيامده است. دولفر در يك گزارش ۹۱۸ صفحه اي كه پنجشنبه در دسترس عموم قرار گرفت و در شهادت خود در جلسه سناتورها گفت كه دولت صدام حسين پس از شكست در جنگ بر سر كويت، سلاح هاي شيميائي خود را از ميان برد و از آن پس هم امكان ساختن چنين سلاح هايي را نداشت ولي از فكر توليد چنين سلاح هايي به منظور گردنكشي و ابراز قدرت مخصوصاً در برابر ايران بيرون نرفته بود و منتظر لغو تحريم بود تا فعاليت خود را از سر بگيرد. دولفر در گزارش خود نوشته است كه صدام اسرائيل و ايران را بيش از آمريكا دشمن خود مي دانست. به باورصدام، سرانجام آمريكا به خاطر نفت و موقعيت عراق با اين كشور كنار مي آمد ولي اسرائيل و ايران همچنان دشمن بودند. دولفر ضمن اشاره به نتيجه بازجوئي هايي از صدام نوشته است كه صدام از دولت سعودي و اميرنشين هاي خليج فارس كه با غرب ساخته اند دلخور بود. به نوشته دولفر، دشمني صدام با ايران بود كه او را به فكر به دست آوردن اسلحه اتمي انداخته بود. صدام عقيده داشت كه عراق از نظر نيروي نظامي نبايد دست كمي از ايران داشته باشد. صدام گمان مي كرد كه دشمني آمريكا با او، اهميتش را در جهان بالا خواهد برد و معروفيت جهاني به دست خواهد آورد.
بازگشت روسيه به قرقيزستان
رسانه هاي آمريكا پريروز اين گزارش را كه روسيه تصميم گرفته است واحدهاي زميني و اسكادران هاي هوايي بيشتري به قرقيزستان بفرستد بزرگ كرده بودند. آمريكا نيز اخيراً در قرقيزستان نيروي نظامي مستقر ساخته است. طبق اين گزارش ها، روسيه در نظر دارد كه پايگاه هوائي خود در قرقيزستان را گسترش دهد. نظاميان آمريكايي در قرقيزستان كه عده آنها از يك هزار تن تجاوز نمي كند در نزديكي بيشكك پايتخت اين كشور اردو زده اند. رسانه هاي آمريكايي پيش بيني كرده اند كه پس از انجام انتخابات آمريكا، روس ها برنامه هاي تازه خود را رو كنند.

دكتر عبدالحسين نوايي درگذشت
003192.jpg
دكتر عبدالحسين نوايي، مورخ صاحب نام ايراني كه نزديك به ۶۰ اثر تاليفي و تحقيقي در زمينه هاي مختلف تاريخ كهن و تاريخ معاصر داشته است، ساعت ۵ صبح پنجشنبه گذشته به دليل پيشروي عارضه خوني در بيمارستان توس درگذشت.به گزارش همشهري دكتر نوايي در سال ۱۳۰۲ متولد و در رشته ادبيات دكترا گرفت. وي ۶۲ سال سابقه نويسندگي در زمينه هاي تاريخي كتاب و مطبوعات دارد و آثار وي در قبل و پس از انقلاب جايزه كتاب سال را از آن خود كرد.
به گفته سيد فريد قاسمي مورخ و محقق تاريخ و مطبوعات، نخستين كتاب دكتر نوايي در سال ۱۳۲۴ به چاپ رسيد و مهمترين آثارش، تاريخ ايران و جهان، كريم خان زند، فتنه باب، فتح تهران در دولت هاي ايران از مشروطه تا اولتيماتوم و نيز تصحيح آثاري چون احسن التواريخ، حديقه الشعرا، مرآت البلدان و تاريخ گزيده بوده است. ضمن آنكه آن مرحوم در سندشناسي نيز دستي چيره داشت.
گزارش همشهري حاكيست كه دكتر نوايي ازجمله چهره هايي بود كه براي جايزه سالانه چهره هاي ماندگار (امروز در مركز همايش هاي صدا و سيما)، معرفي شده بود.
پيكر آن زنده ياد، ساعت ۹ صبح از جلوي بيمارستان توس تشييع مي شود.

الفريد يلي نك برنده جايزه ادبيات نوبل شد
003189.jpg
خانم الفريد يلي نك شاعر و نويسنده اتريشي برنده جايزه نوبل امسال در رشته ادبيات شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، گروه داوران نوبل اعلام كرد، خانم الفريد يلي نك ، شاعر و نويسنده اتريشي به دليل كلام موسيقيايي اش و بازي با اصوات همراه با رعايت ساختارهاي دقيق زبانشناسي براي بيان كليشه هاي جذاب جامعه اش شايسته دريافت اين جايزه است.
يلي نك دهمين زني است كه موفق به دريافت جايزه ادبيات نوبل شده است.
از جمله كتاب هاي اين نويسنده مي توان به كتاب «معلم پيانو» اشاره كرد.
آكادمي نوبل اعلام كرد: يكي از تم هاي اصلي آثار يلي نك ناتواني زن ها براي ورود كامل به زندگي دنيايي است، زيرا در ذهن آنها هنوز تصورات صور مثالي پابرجاست.

نخستين مرحله خريد دولتي از آرت اكسپوي تهران
عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي به عنوان نخستين مقام دولتي و عضو هيأت دولت خريد از آرت اكسپوي تهران را آغاز كرد.
ستاد خبري نخستين نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري تهران - آرت اكسپو - با اعلام اين خبر افزود: وزير مسكن و شهرسازي به اتفاق معاونين و مديران كل وزارتخانه متبوع خود با حضور در تالار وحدت و بازديد از تمامي غرفه ها نسبت به خريد بسياري از آثار هنرهاي تجسمي اقدام نمود.
وي در مرحله اول خريد از آرت اكسپو بيش از ۱۰۰ اثر هنري در ابعاد متفاوت را متناسب با نياز وزارتخانه و دستگاهها و سازمانهاي تابعه خود خريداري و از مسئولين ذيربط خواست در روزهاي آتي به اتفاق كارشناسان و با بهره مندي از مشورت نمايندگان منتخب نگارخانه داران كشور تعداد بيش از ۲۵۰ اثر ديگر از مجموعه آثار آرت اكسپو را در قالب نقاشي، عكس، خوشنويسي و حجم خريداري نمايند.
مهندس جهانگيري وزير صنايع نيز با حضور در تالار وحدت و بازديد از آثار هنري به برگزاركنندگان نمايشگاه در خصوص خريد حجم وسيعي از آثار قول مساعد داده است كه قطعا با اين اقدام وزارت صنايع و ساير دستگاههاي دولتي مي توان در آينده اي نه چندان دور شاهد تزئين مناسب اماكن اداري و ابنيه هاي دولتي كشور با آثار هنرهاي تجسمي بود كه علاوه بر نشاط بخشيدن به فضاهاي ياد شده به عنوان سرمايه هاي آن سازمان از ارزش افزوده نيز برخوردار خواهند بود.
آرت اكسپوي تهران از ساعت ۱۰ تا ۲۰ هر روز تا ۲۱ مهرماه در تالار وحدت پذيراي شهروندان هنردوست و رؤسا و نمايندگان دستگاههاي دولتي است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
نگران
چقدر خوابم مي آيد. وقت از نيمه شب گذشته و من همچنان به جاي خالي او خيره مانده ام. ده سال بود كه از كنارش با آرامش مي گذشتم، مي رفتم و مي آمدم ولي آنچنان كه امشب برايم مهم جلوه كرده بود، او را نديده بودم.وقتي احساس مي كنم كه او امشب نيست ترس بر وجودم غلبه مي كند. كاش لااقل همسايه روبرويي بود تا با خيال راحت ساعتي را مي خوابيدم ولي مجبورم همچنان به جاي خالي او بنگرم و حواسم كاملا جمع باشد.
از اين به بعد سعي مي كنم بيشتر متوجه اش باشم و با ملايمت بيشتري با او برخورد كنم و دق دلم را موقع رفتن سر او خالي نكنم چون واكنش نشان دادن او آرامشم را از من گرفته است و نمي دانم واقعا اين انتظار را تا كي بايد تحمل كنم.
قول داده اند آن را تا ظهر فردا تعمير كنند و خودشان براي نصبش بيايند. مي گفتند: «اين قفل هاي قديمي آپارتمان ها از آن جنس خوب هاست.»
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
پيروزي در انتخابات از زندان
برازيلا: يك چوپان برزيلي كه با استخدام چند مرد مسلح، سه مامور دولت را به قتل رسانده بود از زندان آزاد شد.
چندي پيش وي و برادرش با پرداخت مبلغي كلان، چند مرد مسلح را استخدام كردند و اين افراد مسلح به دستور كارفرمايان خود، سه بازرس دولت رابه قتل رساندند.
به همين دليل چوپان و برادرش به تحمل حبس محكوم شدند. از قضا اين چوپان در انتخابات شركت كرد و به عنوان شهردار شهر «يوناي» برگزيده شد
او با توجه به پيروزي در انتخابات، از زندان آزاد شد.
پليس در توجيه عمل گفت: بعيد است مردي كه به عنوان شهردار مشغول به كار است پا به فرار بگذارد.
صرفه جويي در شستشوي خودرو
پكن: كشور چين موفق به طراحي شيوه اي شده كه با اتكا به آن مي توان يك خودرو را تنها با ۳/۰ ليتر آب، شستشو كرد.
هزينه شستشوي خودرو در چين در حال حاضر حدود ۱۰ يو آن است اما اين شيوه جديد ۱۲ يو آن هزينه در بر دارد.در اين شيوه نو، ابتدا بدنه خودرو را مرطوب كرده و سپس مايع پاك كننده روي آن اسپري مي كنند. البته رانندگان نگرانند استفاده از اين شيوه در درازمدت باعث از بين رفتن رنگ خودرو بشود. همچنين ممكن است استفاده از مايع پاك كننده به محيط زيست لطمه وارد نمايد.اما از طرف ديگر در شيوه سنتي شستشوي خودرو هزار برابر شيوه نوين آب مصرف مي شود.
با توجه به افزايش توليدخودرو و همچنين كاهش منابع آب در چين شهرداري ها مردم را به استفاده از اين شيوه براي شستشوي خودروهاي خود تشويق مي كنند.
تزريق بدون درد
لندن: بسياري از مردم در هنگام تزريق آمپول و يا سرم بامشكل مواجه مي شوند چون پرستاران در برخي مواقع به سختي رگ هاي بدن آنها را پيدا مي كنند.
اما اخيراً يك دانشمند دوربيني اختراع كرده كه با استفاده از آن به راحتي مي توان موقعيت رگها را در بدن مشاهده كرد و به اين ترتيب پرستاران مي توانند عمليات تزريق سرم و آمپول را بدون كوچكترين مشكلي انجام دهند و بيمار نيز درد نكشد.
شرط بندي غيرانساني
اوكلند: امروز جزاير سليمان در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام كنفدراسيون ها با تيم ملي استراليا ديدار مي كند. در حقيقت اين مسابقه فوتبال، بزرگترين رويداد ورزشي تاريخ اين كشور ۴۹۴ هزار نفري به شمار مي آيد.اما نكته جالب و تاسف آور در مورد ديدار فوق اينكه، يك مرد روي اين مسابقه به طرز غيرانساني اي شرط بندي كرده است. در صورتي كه جزاير سليمان در اين بازي پيروز شود، اين مرد صاحب ۱۰۰ هزار دلار خواهد شد اما اگر استراليا برنده بشود او بايد فرزند ۸ ساله خود را به طرف مقابل شرط بندي بدهد.
انتشار اين خبر باعث اعتراض شديد محافل رسمي و غيررسمي اين كشور شده است.
بزرگترين سكه طلاي جهان
وين: كشور اتريش، بزرگترين سكه طلاي جهان را عرضه كرد. اين سكه طلا ۳۷ سانتي متر قطر و ۳۱ كيلوگرم وزن دارد. ارزش  ظاهري اين سكه طلا در حدود ۱۰۰ هزار يورو است اما ارزش واقعي آن در حدود ۳۳۰ هزار يورو برآورد مي شود. احتمالاً اين سكه به عنوان بزرگترين سكه طلاي جهان در كتاب ركوردهاي گينس ثبت خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۷ دقيقه

گل و گياه
داوودي ارغواني
003186.jpg
نام علمي: Chrysanthemum, Purple Pennine Wine
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به ارتفاع ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. گلهاي ارغواني رنگ آن در پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. جهت افزايش گلدهي، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك در فصل رشد دوبار قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |