شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۰ - Oct 9, 2004
واقع گرايي در فوتبال آلمان
003171.jpg
سيامك قليچ خاني: فوتبال تدوين يافته كه پشتوانه تاريخي تثبيت شده اي نيز داشته باشد با فوتبال حرفه اي و لحظه اي تفاوت هاي بسياري دارد.
تداوم پيروزيها و كسب مقام نيازمند برنامه ريزي درازمدت و داشتن چارچوب مشخص و روشن در بخش كلان است.
فوتبال هاي زودگذر ريشه در جامعه ورزشي ندارد، درخششهاي فصلي و لحظه اي هرگز در چارچوب برنامه منسجم از بين نمي رود و آنچه به فوتبال و موفقيت، هويت مي بخشد، شكل و سيستم اداري آن است. كره شمالي يك بار شگفتي آفريد ولي چرا تيمي كه ايتالياي متكي به كاتاناچيو را شكست داد، يكباره فراموش شد و امروز تبديل به تيمي درجه سه شده است.
كجا رفت آن فوتبال اعجاب انگيز و سريعي كه ايتاليايي ها مات و مبهوت آن شده بودند.
آيا جز نداشتن روشهاي قانونمند، ماندگار و برنامه ريزي منسجم و مدون مي توان دلايل ديگري براي آن برشمرد.
در مقابل به تيمي مثل آلمان بر مي خوريم كه به دليل توجه به اصول جامعه شناسي ورزش هميشه با نسبت هاي مختلف در رده هاي بالاي فوتبال جهان قرار دارد.
اين دلايل تاريخي نه براي لوث كردن موفقيتهاي فصلي فوتبال ماست و نه براي اثبات برتريهاي آلمان.
فوتبال آلمان در يكي از دو سوي تقسيم بندي اساسي فعاليتهاي بشري بر پايه دو گرايش اصيل در فطرت انسان، احساس كامل و انديشه مطلق قرار دارد.
همچنان كه فوتبال برزيل بر پهنه رفيع احساسات مي درخشد، فوتبال آلمان به لبه تيغ تعقل محض واقع شده است.
خلاقيت آلمان ها در تداوم حركات گروهي در تمامي زمين و زمان بازي نهفته است. خلاقيت بي قافيه بازي آلمان ها داراي وزني دروني است كه درك آن نياز به نگاه موشكافانه اي دارد.
در تيم ملي فوتبال آلمان نياز به بازيكنان خلاق در جهت عدم احساس خلأ در بازيهاي گروهي است. مهم ترين ويژگي در بازيكنان طراح آلماني آگاهي كامل از موقعيت ياران خودي و حريف در زمين و انتقال توپ در هر نقطه اي از زمين به ياران هم تيمي است و اين توانايي در بازيكني همچون ميشائيل بالاك به گونه اي است كه او را از تمامي هافبكهاي نسل اخير ممتازتر مي گرداند. آنچه مسلم است اساس فوتبال آلمان كاملا متفاوت از ساير تيمهاست و خلاقيت در اين تيم داراي كيفيت ويژه اي مرتبط با ذات فوتبال آلمان هاست.
آيا رئاليسم تيم آلمان اينگونه است: واقع گرايي خشك، نظم افراطي و خردكننده و غرور و نفرت از شكست.
نظم و تاكتيك گروهي در فوتبال آلمان كه بر پايه آن توانسته هفت بار به فينال جام جهاني راه يابد از يك تفكر خاص و انحصاري نشأت مي گيرد كه اتفاقا شانس و حادثه در اين ميان جايگاهي ندارد حتي در بدترين دوران.
آلمانها اين بار گرفتار فقر استعداد در فوتبال خود شده اند و اكنون يورگن كلينزمن زندگي رويايي اش را از «اورنج كانتي» رها كرده تا ناجي فوتبال آلمان شود.
پس از قيصر افسانه اي نه برتي فوگتس شخصيت لازم را داشت و نه اريش ريبك و حتي رودي فولر كه اين بار از سوي قدرتمندان مونيخي حمايت نمي شد و اگر كلينزمن آلمان را دوباره از نو بسازد مي تواند مانند فرانتس به ديكتاتور بلامنازع در نهاد فوتبال تبديل شود.

ميشائيل بالاك: از نحوه استقبال ايراني ها شوكه شدم
003174.jpg
ميشاييل بالاك كاپيتان تيم ملي فوتبال آلمان در مصاحبه ديروز خود با روزنامه دي ولت گفت: من از نحوه استقبال مردم ايران از تيم آلمان شوكه شده ام. بالاك افزود: من خيلي تحت تأثير اين استقبال قرار گرفتم. كاپيتان تيم ملي آلمان اضافه كرد: شايد اين حجم از استقبال به خاطر شرايط ويژه اي است كه در آن، اين بازي برگزار مي شود. بالاك در پايان گفت: ما اميدواريم آن جهت گيري مثبتي را كه در بازي با اتريش و برزيل داشتيم، بتوانيم در بازي با ايران نيز ادامه دهيم.

تركيب ايران
003234.jpg

وزنه برداري جوانان آسيا - تايلند
«حسين آبرون» نقره آسيا را به دست آورد
گروه ورزشي: حسين آبرون، مدال نقره دهمين دوره مسابقات وزنه برداري جوانان آسيا در تايلند را كسب كرد.صبح ديروز رقابت وزنه برداران ايران در رقابتهاي قهرماني آسيا آغاز شد و آبرون نماينده كشورمان در دسته  ۶۹ كيلوگرم وزنه برداري جوانان آسيا با بلند كردن وزنه هاي ۱۳۵ كيلو در يك ضرب، ۵/۱۵۷ كيلوگرم در دو ضرب و مجموع ۵/۲۹۲ كيلوگرم به مدال نقره اين وزن دست پيدا كرد.در اين وزن لنگ لي رنگ از چين با بلند كردن وزنه هاي ۱۴۵ كيلوگرم در يك ضرب، ۱۷۰ كيلوگرم در دو ضرب و مجموع ۳۱۵ كيلوگرم به مدال طلا دست پيدا كرد.
۴ وزنه بردار ايران براي معالجه به بلغارستان مي روند
سيد مهدي پانزوان، محمدعلي فلاحتي نژاد، كوروش باقري و حسين توكلي ملي پوشان مصدوم اوزان ۶۹ ، ۷۷ ، ۹۴ و ۱۰۵ كيلوگرم كشورمان روز سه شنبه هفته جاري براي مداوا به بلغارستان اعزام خواهند شد.

هندبال باشگاه هاي آسيا
پرسپوليس قهرمان  آسيا را مغلوب كرد
گروه ورزشي: تيم پرسپوليس نماينده دوم ايران در هفتمين دوره مسابقات هندبال قهرماني باشگاه هاي آسيا، در يك ديدار سنگين برابر تيم السد قطر، قهرمان چهار دوره گذشته آسيا به پيروزي رسيد.در اين مسابقه كه در سالن هندبال مجموعه ورزشي انقلاب تهران برگزار شد، تيم پرسپوليس با نتيجه ۲۶ بر ۲۴ بر تيم السد غلبه كرد، اما به دليل پيروزي  برابر الاهلي امارات از صعود به مرحله نيمه نهايي اين بازي ها بازماند.تيم پرسپوليس در مسابقه با نماينده بحرين (۳۴-۳۷) مغلوب شده بود.عصر ديروز و در ادامه همين مسابقه ها يك ديدار بين تيم هاي فولادمباركه سپاهان و النصر قطر برگزار شد كه در اين بازي نماينده كشورمان با نتيجه (۲۷-۲۹) به پيروزي رسيد و حضور خود در مرحله نيمه نهايي اين رقابت ها را مسجل كرد.

نتايج ۵ ديدار واليبال سوپر ليگ كشور
گروه ورزشي: در ادامه رقابت هاي واليبال سوپر ليگ كشور روز پنجشنبه گذشته ۵ ديدار برگزار شد كه اين نتايج به دست آمد: در ديداري كه در شهر اروميه برگزار شد تيم آذر پيام ارتباطات اين شهر موفق شد علمي كاربردي شهر كرد را با نتيجه ۳ بر صفر مغلوب سازد.تيم صنام تهران در نخستين ديدار خود با نتيجه ۳ بر يك پالايش نفت كرمانشاه را شكست داد.ذوب آهن اصفهان در خانه (۲-۳) مغلوب دخانيات تهران شد.راه آهن مشهد نيز ديگر ميزبان ناكام روز نخست رقابت هاي سوپر ليگ بود. اين تيم نيز با نتيجه ۳ بر ۲ مغلوب حريف خود برق تهران شد و در نهايت تيم پگاه اروميه با نتيجه ۳ بر صفر برابر ميزبان خود اتكاي قم به برتري دست يافت.

بازي هاي بسكتبال اميدهاي آسيا
ايران با قهرماني در آسيا جهاني شد
خبرنگار همشهري: بعد از قهرماني بسكتبال ايران در بازي هاي غرب آسيا و رقابت هاي جوانان آسيا در بنگلور هندوستان ديشب نيز تيم اميد ايران با پيروزي برابر تيم قدرتمند چين بر سكوي اول قاره كهن ايستاد. شاگردان ولاديمير بوسنياك سرمربي تيم بسكتبال اميد ايران در بازي نهايي با چين از همان ابتداي مسابقه با اتخاذ تاكتيك مناسب و چاشني سرعت، اختيار بازي را به دست گرفتند و با استفاده از تجربيات ديدار قبلي خود با اين تيم، امتيازات پيروزي بخش را به دست آوردند. با پيروزي (۵۰-۷۵) تيم اميد بسكتبال ايران در بازي نهايي اميدهاي آسيا برابر تيم چين جواز حضور تيم شايسته ما به عنوان نماينده اول آسيا در مسابقه هاي جهاني اين رشته در كشور آرژانتين نيز صادر شد. مسابقه هاي جهاني آرژانتين سال آينده در اين كشور برگزار مي شود. در شب پاياني بازي هاي اميدهاي آسيا كه در سالن پر از تماشاگر بسكتبال مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد، تيم قطر با پيروزي مقابل كره جنوبي به مقام سوم رسيد.
همچنين تيم بسكتبال اميد ايران در مرحله نيمه نهايي رقابت هاي بسكتبال اميدهاي آسيا با پيروزي دوباره مقابل تيم قطر ضمن آنكه حضور خود در ديدار نهايي اين بازي ها را مسجل كرد ه بود، جواز حضور در مسابقه هاي جام جهاني اين رشته كه قرار است سال آينده در كشور آرژانتين برگزار شود را هم به دست آورد.
تيم ايران كه در شروع بازي هاي اين دوره در ديداري نزديك و با نتيجه (۶۰-۶۳) تيم قطر را شكست داده بود در مسابقه دوم با اين تيم نيز ديداري بسيار سنگين و پر جنب وجوش را پشت سرگذاشت اما در نهايت به برتري (۴۶-۵۷) رسيد.در مسابقه دوم تيم هاي ايران و قطر علي باهران، امير اميني و حامد حدادي با بازي خوب خود امتيازات زيادي كسب كردند.در ديگر ديدار مرحله نيمه نهايي هم تيم چين با غلبه بر كره جنوبي حريف تيم ايران در فينال شد.محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال پس از پيروزي تيم ملي اميد بسكتبال كشورمان در بازي نيمه نهايي مسابقات اميدهاي آسيا برابر قطر و راه يابي اين تيم به جام جهاني اظهار داشت: با اين موفقيت تمامي افرادي كه با فدراسيون و تيم اميد ايران دشمني مي ورزيدند و علاقه مند نبودند كه بسكتبال رشد و شكوفايي داشته باشد، متوجه شدند كه تلاش آنها بي نتيجه است و بازيكنان ايران توانستند با قدرت، غيرت و توانمندي به جام جهاني راه پيدا كنند.

برانكو ايوانكوويچ در جمع خبرنگاران:
آلمان با بهترين بازيكنانش به تهران آمده است
گروه ورزشي: برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان صبح ديروز در جمع خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي گفت: حضور فراوان خبرنگاران داخلي و خارجي بهترين گواهي براي اين است كه اين ديدار از چه اهميت بالايي برخوردار است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه نسبت به آلمان چه شناختي داريد و اين تيم آيا از بازيكنان اصلي خود استفاده مي كند يا خير؟ گفت: من اعتقادم اين است كه آلمان با بهترين بازيكنانش آمده است. البته اين تيم بازيكنان مصدومي همچون كوراني، فرينگز و فرانهورست را دارد و اليوركان نيز براي اين بازي دعوت نشده است. چون آلماني ها ميزبان جام جهاني هستند فرصت دارند با بازيكنان جوان خود تيم جديدي را براي جام جهاني آماده كنند.
يورگن كلينزمن: ايران تيم
قابل احترامي براي ما است

003177.jpg
يورگن كلينزمن سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان گفت: ما براي پيروزي به ايران آمده و از تمام توان خود براي حمله به ايران استفاده مي كنيم.
كلينزمن ادامه داد: بازي هاي ايران را در جام ملت هاي آسيا دنبال كردم و معتقدم اين تيم جزو برترين تيم هاي آسياست، اما به رغم اين مساله با احترامي كه براي ايران قائل هستيم تنها به برد در اين ديدار مي انديشيم. اين بازي براي من و تمام مسئولان فدراسيون آلمان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |